Byggtråd: Cannondale Super V 3000 eller hur man uppfyller sin ungdomsdröm

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Hej! Postade några bilder i Cannondale-tråden och fick så go respons att jag startar en byggtråd. :)

Lite bakgrund:

Jag var 18 år 1993 när Cannondale lanserade Super V. Jag började cykla MTB runt 1990 och var riktigt biten, jag levde för MTB och snowboard. När Super V kom var det en sensation, designen och teknologin kändes som den var åratal fram. En Super V blev så klart drömmen, men jag hade inte råd, har för mig en 3000 kostade runt 35000, vilket var mycket pengar 1994.

MTB-intresset dalade runt år 2000, för att väldigt lätt återupptas för runt fem år sedan, köpte en beggad storhjulad HT och tar någon tur då och då. Blocket surfar ju inte sig själv, och helt plötsligt dök det upp en Super V 3000, första generationen, i Skåne! Skickade meddelande och frågade om den var kvar, prutade lite och åkte och hämtade cykeln nu i onsdags:

tempImagenF5pF5.png
Nyskördad

Säljaren berättade att de haft cykeln sen ny, och att deras son fått den. Cykeln är enligt uppgift helt original, förutom sadeln som är bytt.

Cykeln är ett perfekt utgångsläge att renovera tillbaka till originalskick. Kolfibersving, XT 737/9, Coda 501 vevar, Mavic-fälgar, Coda-framnav etc etc. Vid närmare inspektion så tror jag på originaliteten, trots att det är lite blandade årsmodeller på allt. Ramen är tillverkad november -93, den raka gaffeln kom först -94 och kolfibersvingen kom 1995. Men mitt minne från den här tiden var att det var så här med Cannondale, speciellt i Europa. Det kunde byggas och säljas en del konstiga kombinationer som inte alltid stämde med katalogen.

Oavsett - det som är kul med denna Super V är att den är i stort sett orörd. Inget är moderniserat eller uppgraderat, som ju såklart var lika vanligt då som nu med en top of the line hoj. Jag kan enkelt se att cykeln förmodligen inte har varit i skogen en enda gång. Inga av de typiska skogsslitagen finns. Däremot har den varit oömt behandlad i garage/förråd, där den enligt uppgift spenderat många år. Så repig lack, tyvärr.

Planen är att få den i fungerande skick, där allt mekaniskt är i topptrim. Det lockar att lacka om den - men en cykel är bara original en gång, så jag behåller patinan och försöker polera bort så mycket jag kan av mattad klarlack. Repor får vara kvar.

Nedan en drös bilder från de första dagarnas arbete, fullständig demontering förutom vevarmar och vevlager då lager är helt perfekt.

Första stegen är alltså rengöring och funktionstest. Stötdämparen bak dämpar fortfarande, och Headshok:en håller luft! Däremot behöver nållager och lagerbanor rengöras och smörjas.

Fortsättning följer!

Bilagor

• tempImage1MKv1O.png
    tempImage1MKv1O.png
    1.8 MB · Besök: 132
  • tempImageCxGzDz.png
    tempImageCxGzDz.png
    1.5 MB · Besök: 108
  • tempImageefqAVa.png
    tempImageefqAVa.png
    1.5 MB · Besök: 106
  • tempImage0ydZwD.png
    tempImage0ydZwD.png
    1.3 MB · Besök: 108
  • tempImageQF0k0a.png
    tempImageQF0k0a.png
    1.6 MB · Besök: 95
  • tempImageNgA5ax.png
    tempImageNgA5ax.png
    1.4 MB · Besök: 86
  • tempImageXMU4G4.png
    tempImageXMU4G4.png
    1.3 MB · Besök: 77
  • tempImageDU9e7J.png
    tempImageDU9e7J.png
    1.2 MB · Besök: 76
  • tempImagegV65u9.png
    tempImagegV65u9.png
    1.3 MB · Besök: 73
  • tempImageRlxA7m.png
    tempImageRlxA7m.png
    1.4 MB · Besök: 75
  • tempImageWkZgpj.png
    tempImageWkZgpj.png
    2.3 MB · Besök: 78
  • tempImage0XHJYX.png
    tempImage0XHJYX.png
    1.3 MB · Besök: 81
  • tempImageTTMb6d.png
    tempImageTTMb6d.png
    1.7 MB · Besök: 92
  • tempImageByKcT0.png
    tempImageByKcT0.png
    1.6 MB · Besök: 93
  • tempImage5kpk6a.png
    tempImage5kpk6a.png
    2.1 MB · Besök: 94
  • tempImageOEf6tk.png
    tempImageOEf6tk.png
    2.1 MB · Besök: 101
  • tempImage2gEn5v.png
    tempImage2gEn5v.png
    1.7 MB · Besök: 97
  • tempImagejet2mH.png
    tempImagejet2mH.png
    2 MB · Besök: 103
  • tempImagezPn9Cw.png
    tempImagezPn9Cw.png
    2 MB · Besök: 97
  • tempImageITVR9l.png
    tempImageITVR9l.png
    1.6 MB · Besök: 88
  • tempImage40F4ki.png
    tempImage40F4ki.png
    1.7 MB · Besök: 80
  • tempImagefZH9Fb.png
    tempImagefZH9Fb.png
    1.7 MB · Besök: 122

NianGbg

Medlem
En sån där kan man ju lätt ha som konst om inte annat. Men så klart förtjänar den att få känna på stig också. Vet inte hur många gånger man bläddrade i katalogerna på den tiden och drömde om SuperV.
Snyggare vevparti än det CODA har nog knappt gjorts.

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Nu är ju min cykel ett hopplock av årsmodeller. Ramnumret berättar att den är tillverkad november 1993, så en -94 årsmodell är det ju. Den grafiken jag har på svingen kom 1996 tex. Eftersom ägarens far var cykelhandlare, och som jag förstod det inte någon liten butik, utan i större skala, så kan det varit en specialare från Cannondale Holland, alternativt hopsatt så av honom/hans personal. Den har enligt förstahandsuppgift inte blivit uppgraderad genom åren, utan varit såsom den är nu sen ny. Det enda som jag vet är bytt är sadeln.

Oavsett - det är en fin spec och tidsenlig. Låt oss leka med tanken att någon köpte den 1994, uppgraderade sving och bromsar 1996? Det är fine för mig isåfall. Hur många Super V i detta skick finns kvar? I princip orörda i 20 år?

Jag är väldigt glad att ha hittat en tidsenlig cykel som förefaller vara orörd, och den har förmodligen aldrig och kommer aldrig att bli en katalogkopia, på gott och ont! :)

Men tack för infon! :) DET uppskattas mycket, jag har spenderat massor med tid redan på att fylla i alla luckor, jag kunde "allt" om MTB 1995, men det är ju faktiskt 26 år sedan nu... :)

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Tack för alla glada tillrop och tummar upp! :) Det gör det ännu roligare det här, jag är inte ensam i min galenskap.

NianGbg

Medlem
Jag har samma XT V-bromsar på min som jag satte på kanske 97-98. CODA bromsarna ligger i bra att ha lådan.
Kul att den kommit till ett kärleksfullt hem 🙂.

Jensen

Aktiv medlem
De där bromsarna, med parallellogram för klossarna är ju M739. Kom 1995, så bromsarna är tidigast från då.
Lite osäker på om hojen kom med bontrager däck med. Känns osannolikt men kan ha fel. Oavsett så är det ju en tidskapseln, ball sådan

pme

Aktiv medlem
Det finns en lång tråd om SuperV på mtbr.com. Där varnas det väldigt mycket för aluvarianten av din sving, så det kan ha varit ett garanti-byte.

Pajen53

Aktiv medlem
Fantastiska cyklar, mina pengar räckte endast till en V700 år 1999
Cannondale har alltid varit före sin tid så denna hade fästen för skivbromsar som jag har uppgraderat den med
Använde den fram till 2014 sen har den fått vara en prydnad i garaget
A75D4F29-7D9D-40CD-B6BF-AF687EDC7F0E.jpeg

pme

Aktiv medlem
Jag köpte en SuperV V500 -98 som ett beg ramkit (utan gaffel) runt 2008 och hamnade i uppgraderingsträsket när jag byggde ihop den till fungerande cykel. Tyvärr tänkte jag lite fel när jag köpte Jekyl-sving och längre dämpare, så nu har den 140 mm fram och 150 mm bak. Väldigt soft men aningen gungigt när står upp och bryter.
Min är också pensionerad sedan några år tillbaka.

Bilagor

• SuperV.JPG
    SuperV.JPG
    1.3 MB · Besök: 71

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Det står inte helt stilla fast lite ändå. :) Fick in ett jobb som kräver all tid, så inte hunnit med, men misströsta ej, det kommer snart igång igen.

Jag lyckades iallafall ropa hem XT-spuddarna från Tradera för en överkomlig peng - satan vad stora pedalerna var då, jag hade glömt:

2021-06-08 14.08.57.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Är det någon som vet om jag kan få tag i en Headshok boot i Sverige? Eller är det Ebay som gäller? @AlfaAlfa kanske?

Tack på förhand!

Hej! Det är tyvärr ebay som gäller, finns lite olika där, nya, gamla, nos osv vidare

Ska man ha perfekt ”fit” så är det original som gäller. Det finns en som nytillverkar dessa boots, men de är både lite kortare och tajtare, se här:

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Hej! Det är tyvärr ebay som gäller, finns lite olika där, nya, gamla, nos osv vidare

Ska man ha perfekt ”fit” så är det original som gäller. Det finns en som nytillverkar dessa boots, men de är både lite kortare och tajtare, se här:
Stort tack för infon, då blir det Ebay. :)

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Jag har en svart original över....har en liten reva i sig dock, men precis där man sätter kattstryparen så antar någon råkat skära i den när man bytt kattstrypare vid service. Du kan få den gratis i så fall!
Tusen tack, det låter exakt som den jag har, är en liten reva i kanten, och det var därför jag tänkte byta den. Hela booten känns hård, men vet inte hur pass hårda de var. Jag ska undersöka min lite noggrannare, kanske jag kan köra vidare på den.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tusen tack, det låter exakt som den jag har, är en liten reva i kanten, och det var därför jag tänkte byta den. Hela booten känns hård, men vet inte hur pass hårda de var. Jag ska undersöka min lite noggrannare, kanske jag kan köra vidare på den.

Skrik till om du vill ha den, den här är ganska hård, men inte helt spröd. Det finns lite olika hokuspokus trix på nätet för att mjuka upp gummit igen, allt från att låta den dra i olivolja till att koka i olja osv osv...

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Skrik till om du vill ha den, den här är ganska hård, men inte helt spröd. Det finns lite olika hokuspokus trix på nätet för att mjuka upp gummit igen, allt från att låta den dra i olivolja till att koka i olja osv osv...
Topp, tack för infon, jag tänker kolla min noga, kanske jag missat något hål och då kniper jag gärna den du har. Återkommer!

Sluta häcka i min riff-rafftråd nu och bygg Super V istället, vi spricker av spänning här! 😂

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer