[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
I dag fick jag hem mitt blivande landsvägslok.
DDB4EF8C-2120-4B21-9D99-1EB5B3434C5A.jpeg


Det är en Champion som jag placerar tidsmässigt i övergången mellan 1960- och 70-talet. Den har en ramstorlek på 54 cm och ersätter den F Moser på 56 cm som jag cyklat asfalt med under det senaste halvåret. Komponenterna kommer att flyttas över.
När den plockades ur bakluckan såg den ut på följande vis:
487C74B4-7634-4E60-A7E1-BD2C9CA4113A.jpeg


Champion var ett svenskt cykelmärke som ägdes och drevs av E.C.I. vilket står för ”Europeiska Cykelimporten”. Firman låg från början i Björkhagen söder om Stockholm men finns i dag i Älta. På 50-talet ska E.C.I. ha haft ett vasst fabriksstall som på allvar utmanade Crescent och Monark. Senare gick man över till att enbart bygga exklusiva fullblodsracercyklar, fortfarande under namnet Champion. Ramarna kom från olika italienska rambyggare.

Min nya hoj är antagligen italiensk och hantverket förstklassigt. Men den är komponentmässigt ett hopplock som får mig att misstänka att den har bytt ägare ett antal gånger genom åren, eller funkat som träningsracer åt någon. Växelreglagen och vajerklämmorna är från franska Huret. Framväxeln är en taiwanesisk Falcon och bakväxeln en Triplex Profesional, vilket är en spansk-baskisk kopia på Campagnolo Nuovo Record. Bromsarna är Mafac Racer men en tidig variant som har texten ”Mafac Dural Forge” inristad. Vevpartiet är franskt med pedaler från Atom och vevlagret från Campagnolo. Av någon anledning har en tidigare ägare struntat i att använda de lödda fästena för bakbromsvajern och istället satt den med sedvanliga kromade fästen från basiska Zeus.
4D6F7E00-50E5-4BCE-B4F7-9692CAA615F1.jpeg

6C995600-BC86-46E7-A6B8-57D4A72EAEEE.jpeg
 

ostrand

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Hoppsan hejsan! Vad blir det för grupp på den då? (jag vet inte vad du har på din nuvarande Moser...)
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Himmel vad fin! Vet att butikerna ofta köpte in ramar och satte på komponenter själva och då kunde det variera lite utifrån tycke och tillgång men håller med dig - det där känns lite väl blandat!:P men satan vad fin den kommer bli!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Himmel vad fin! Vet att butikerna ofta köpte in ramar och satte på komponenter själva och då kunde det variera lite utifrån tycke och tillgång men håller med dig - det där känns lite väl blandat!:P men satan vad fin den kommer bli!
Tack! Absolut var det så men jag tror att Champion är en annan grej. Det var E.C.I. som byggde ihop dem i lokalen i Björkhagen och då antar jag att de kom färdiga till eventuella handlare. Alternativt var det bara via E.C.I. själva som man köpte hojarna, jag har inte koll.
 

Latmask

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Aha! Jag har aldrig sett en variant med så många stansade hål och nitarna är inte heller ”som vanligt”. Texten på sidorna är delvis bortsliten och på skylten… helt bortsliten.
Min helt lekmannamässiga gissning är att hålen är DIY och inte från fabrik. Tycker att de ser borrade ut snarare än hålskurna/punchade (somliga hålkanter har rest sig och är fransiga snarare än nedpressade och släta), plus att några av hålen inkräktar på loggan på ett sätt som jag inte tror att Brooks hade gjort.
 

ejma

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ramen ser ut att ta skärmar. Fästen och extra utrymme kring hjulen. Det har inte varit en touring-inpirerad cykel?
Moderna hjul betyder mycket för åkupplevelsen.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ramen ser ut att ta skärmar. Fästen och extra utrymme kring hjulen. Det har inte varit en touring-inpirerad cykel?
Moderna hjul betyder mycket för åkupplevelsen.
Det tror jag inte. Kan inte svära på det förstås, men många äldre racers har både rejält däckutrymme och fästen för skärm i gaffeln.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
I dag fick jag hem mitt blivande landsvägslok.
Hoppas du blir nöjd med den.
Är din Moser för stor? Som jag har förstått det på bilderna på dina cyklar gillar du att ha styret högt;
kommer du att få upp styret tillräckligt mkt med denna, mindre, ram?
Liksom sittställningen i övrigt?
Har du mätt upp stack och reach för den och din Moser? Hur mkt skiljer det?
Så här kan du göra för att enkelt mäta upp stack och reach för dina cyklar
stack-and-reach-1-1497519393397-1lnanm30oyhh3-e71f882.jpg


Champion var ett svenskt cykelmärke som ägdes och drevs av E.C.I. vilket står för ”Europeiska Cykelimporten”. Firman låg från början i Björkhagen söder om Stockholm men finns i dag i Älta. På 50-talet ska E.C.I. ha haft ett vasst fabriksstall som på allvar utmanade Crescent och Monark. Senare gick man över till att enbart bygga exklusiva fullblodsracercyklar, fortfarande under namnet Champion. Ramarna kom från olika italienska rambyggare.
Lite detaljer
Den första(?) ECI-butiken låg i Kärrtorp innan de flyttade till Björkhagen, vilket endast är ~500-800m därifrån.
ECI startade på 50-talet, men cykelklubben CK ECI Champion startade de väl först i början av 60-talet?

Ramen ser ut att ta skärmar. Fästen och extra utrymme kring hjulen. Det har inte varit en touring-inpirerad cykel?
Jag vet förstås inte helt säkert, men jag kan nästan lova att hade det varit en touring-cykel, även en touring-inpirerad cykel, hade den haft cantileverbromsar + andra skillnader mot en racer.
Troligen har den fästen för skärmar eftersom den är tänkt att även användas som träningsracer, många äldre ramar, särskilt de lite enklare, tillverkades med fästen för skärmar.

Moderna hjul betyder mycket för åkupplevelsen.
+1
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Lite synd på Blå Måsen men jag antar att du tycker den är en aning för stor (lång)?
Ja, den är både lite för hög och lite för lång. Jag blir ganska utsträckt och har heller inte riktigt tillräcklig stand over height, med mina korta ben och långa överkropp. Det var på gränsen, men jag märkte att jag ofta valde bort Blå Måsen till förmån för den något mindre Prunus (och Blackie) och då var det lika bra att byta. Dessutom känns det väldigt kul med en svensk cykel, även om ramen är italiensk.

Plus det kliade i fingrarna efter ett nytt projekt då, givetvis. 😀
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ja, den är både lite för hög och lite för lång. Jag blir ganska utsträckt och har heller inte riktigt tillräcklig stand over height, med mina korta ben och långa överkropp. Det var på gränsen, men jag märkte att jag ofta valde bort Blå Måsen till förmån för den något mindre Prunus (och Blackie) och då var det lika bra att byta. Dessutom känns det väldigt kul med en svensk cykel, även om ramen är italiensk.

Plus det kliade i fingrarna efter ett nytt projekt då, givetvis. 😀
Jag tycker du gör rätt, trots att Blå Måsen var min favorit. Champion kommer jag ihåg jag såg något exemplar som liten men min kunskap sträcker sig bara till att jag känner igen färgen så kul att få lära sig mer om dem. Vet du vad det är för rör?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tycker du gör rätt, trots att Blå Måsen var min favorit. Champion kommer jag ihåg jag såg något exemplar som liten men min kunskap sträcker sig bara till att jag känner igen färgen så kul att få lära sig mer om dem. Vet du vad det är för rör?
Nej, men jag antar att det är Columbusrör. Ramen är något lite tyngre än Blå Måsens. Det är italiensk gänga på vevlagret så nu är det helt säkert att det är italienska grejer jag har att göra med.
 

Nickson

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Min helt lekmannamässiga gissning är att hålen är DIY och inte från fabrik. Tycker att de ser borrade ut snarare än hålskurna/punchade (somliga hålkanter har rest sig och är fransiga snarare än nedpressade och släta), plus att några av hålen inkräktar på loggan på ett sätt som jag inte tror att Brooks hade gjort.
Hålen är DIY (de flesta), inte original på en gammal Brooks Professional.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Bakgaffeln är vidgad till 130 mm och växelörat justerat. Den vackra, gröna färgen kom verkligen fram efter rubbing och vax. Campagnolo Record-bromsarna räckte inte ned till fälgen så jag kommer att köra Dia-Compes dual pivot-variant med lång reach. Jag behöver också ett nytt styrlager - är det någon som har ett italienskt dito liggande (1”-gaffel med ita-gänga)?
30039B9A-BC28-49DA-80B4-760D0FA21DC3.jpeg
681A96E6-89F8-42C5-B8F8-97F42F4F98B6.jpeg
0481A973-6EE3-4CCF-B060-C847B98F4DEB.jpeg
14473C2B-1509-46CB-A2EF-75F5F02A245A.jpeg

EB0BFD13-4D14-43DC-BEAA-03FEE0EA5CFD.jpeg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
I dag tog jag med gaffel och ram till Anders på Veloform i Göteborg. Han kikade snabbt på lagersätena, fnös till, mätte, såg bekymrad ut och brotschade sedan om dem medan min käresta och jag tog en kopp kaffe och lyssnade till en energisk, kampsportande, Bromptoncyklande kvinna som drivit getuppfödning i Sydamerika. Sedan köpte jag ett Stronglightstyrlager, fick skäll av Anders för att Dia-Compebromsen inte passade cykeln och bjöd min äkta hälft på lunch.

Under måltiden kom ett superintressant och jättetrevligt mejl från Mats Lönnqvist på Europeiska cykelimporten:

Hej!

Fin gammal Champion som du har hittat.
Ramen är så gammal att den är före min tid.
Kan bara "killgissa" Tror ramen är från 1961-62 eftersom den har bromskabelstopp under ramröret.
Om jag inte ser fel så är den moderniserad runt 69-70 med Triplexväxlar och Huret växelreglage. Universal bromshandtag i stället för Mafac.


Mats trodde att det rör sig om en schweizisk ram, efter att ha uteslutit fransk tillverkning då vevhusgängan är italiensk, men kunde också tänka sig Italien. Han fortsatte:

Har nog suttit gamla Campa Gran Sport växlar på den från början och något vevparti med kilbultar. Hör av dig om jag kan hjälpa dig med några delar eller dekaler.

Ha det bäst

//Mats


Har Mats rätt innebär det att hojen är från tiden då E.C.I. på allvar utmanade giganterna från MCB och det gör den ännu roligare att äga för mig. Inspirerad drog jag igång arbetet i verkstan. Jag bytte ut Dia-Compe mot Mafac så jag slipper skämmas på Veloform nästa gång.
D84A13E6-8134-452C-88EB-F0F146CBBA2C.jpeg

C6BEFEE0-CC3B-4293-ACF9-5F17383E480C.jpeg


Nya styrlagret på plats. Jag gängade hålet i vajerstoppet för att kunna sätta en justerskruv, annars blir det tidsödande att ställa centrumdragna bromsar.
EE3BA636-D54A-45BB-9843-203F6A5F463E.jpeg


Campagnolo Record Titanium-växel bak.
219765BC-0DC6-4917-9EE3-6E9C172813D8.jpeg


Med hjul på plats ser skiten ut som en cykel. Lägg märke till den flacka gaffelvinkeln, vilken skvallrar om att det är en ganska gammal hoj vi har att göra med.
C4C1B721-2A8D-4F95-B25F-97FBB804427B.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ramen ser ut att vara i väldigt fint skick, ingen rost alls och inga andra skavanker heller. Var hittade du den här?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ramen ser ut att vara i väldigt fint skick, ingen rost alls och inga andra skavanker heller. Var hittade du den här?
Skavanker finns det rätt gott om, utifall att man råkar vara en petimäter, men det handlar egentligen bara om lackskav. Jag har kikat i rören så gott det går och inte sett någon rost att tala om - sprutade i Biltemas rostskydd för hålrum och lät det bero.

Jag köpte den på Blocket av en kille i Knivsta och en kompis körde ned den till mig i förra veckan.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Skavanker finns det rätt gott om, utifall att man råkar vara en petimäter, men det handlar egentligen bara om lackskav. Jag har kikat i rören så gott det går och inte sett någon rost att tala om - sprutade i Biltemas rostskydd för hålrum och lät det bero.
Det är ganska fantastiskt ändå, en sextio år gammal ram i sådant skick. Och inget säger att den inte skall kunna fungera i fyrtio år till och bli hundra år :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Lustigt hur dum man är när man inte vet någonting och dessutom är för lat för att titta efter. I dag bläddrade jag lite slött i lådorna på Veloform efter en sadelstolpe efter att jag kastat ett snabbt öga på den som satt på cykeln och dömt ut den som ”en vanlig trist standardvariant”. Nu fanns ingen stolpe i rätt dimension hos Anders, och tur var väl det ty när jag väl bemödade mig med att kika upp under den punchade Brookssadeln hittade jag kanske den vackraste sadelstolpe jag någonsin har sett. Dessutom i ett så bländande fint skick att jag nästan slog en misslyckad frivolt av glädje.

Det tycks vara modell ”De Luxe” från en tjeckoslovakisk cykeltillverkare som heter Favorit. Jag hade aldrig hört talas om dem tidigare men fabriken är gammal, från slutet av 1800-talet, och efter att ha pratat med en tjeckisk bekant och fått några googlingstips verkar de ha tillverkat riktigt fina grejer.
95826361-178D-47A9-8AD7-809A196B6073.jpeg
0575F94D-883F-44A6-8EB2-81EFB13912EB.jpeg
F01F0409-A96C-45A2-82E7-C7DA4A3813A9.jpeg
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Lustigt hur dum man är när man inte vet någonting och dessutom är för lat för att titta efter. I dag bläddrade jag lite slött i lådorna på Veloform efter en sadelstolpe efter att jag kastat ett snabbt öga på den som satt på cykeln och dömt ut den som ”en vanlig trist standardvariant”. Nu fanns ingen stolpe i rätt dimension hos Anders, och tur var väl det ty när jag väl bemödade mig med att kika upp under den punchade Brookssadeln hittade jag kanske den vackraste sadelstolpe jag någonsin har sett. Dessutom i ett så bländande fint skick att jag nästan slog en misslyckad frivolt av glädje.

Det tycks vara modell ”De Luxe” från en tjeckoslovakisk cykeltillverkare som heter Favorit. Jag hade aldrig hört talas om dem tidigare men fabriken är gammal, från slutet av 1800-talet, och efter att ha pratat med en tjeckisk bekant och fått några googlingstips verkar de ha tillverkat riktigt fina grejer.
Visa bilaga 576534 Visa bilaga 576535 Visa bilaga 576536
Mycket trevligt projekt, kan bli hur snyggt som helst! Otroligt fin ram (även om grön inte direkt är min favoritfärg)!

Som lite kuriosa hade farsgubben (via Tjeckoslovakiska kontakter på jobbet) på 70-talet en gubbacykel (grön...) av märket Favorit! Det var ingen top of the line-cykel direkt, gissar att den ryska annekteringen inte direkt hade en positiv inverkan på den Tjeckiska verkstadsindustrin...
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Mycket trevligt projekt, kan bli hur snyggt som helst! Otroligt fin ram (även om grön inte direkt är min favoritfärg)!

Som lite kuriosa hade farsgubben (via Tjeckoslovakiska kontakter på jobbet) på 70-talet en gubbacykel (grön...) av märket Favorit! Det var ingen top of the line-cykel direkt, gissar att den ryska annekteringen inte direkt hade en positiv inverkan på den Tjeckiska verkstadsindustrin...
Jag har hört både ris och ros om Favorit sedan i går, det verkar ha varit Tjeckoslovakiens motsvarighet till Crescent och Monark. Standardhojar för det mesta men med ett antal guldkorn. Jag tror att de gjorde cyklarna till tjeckoslovakiska laget i Montreal-OS -76.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Den gamla bakväxeln är faktiskt riktigt fin.
48528E4A-2860-4C67-BF60-F31E7D6A9B4F.jpeg


Nu har jag monterat Nuovo Record-pedaler. Jag kör ju med tåclips på alla mina hojar.
D564B248-29D0-44CD-BDC6-109B32BF9323.jpeg


Men frågan är om jag är redo att kliva in i den moderna världen..?
66D06A1C-336F-47F4-A6E5-5D32EE05BA75.jpeg


 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Nu är cykeln färdig. Mycket pyssel med växlarna, de är från samma Campagnolo-grupp som jag hade på Blå Måsen tidigare. Också där ställde de till problem. Det är inte japansk pålitlighet direkt, trots rengöring av reglage, perfekt vajerdragning och spikrakt växelöra. Men vad fan, det är ju italienskt och vackert i alla fall.

Efter att ha justerat straddlevajern på bakbromsen har de gamla Mafacbromsarna ännu mer bett än de moderna dual pivot-varianter jag har testat. Tricket verkar vara det som andra redan konstaterat: Så nära däcket som möjligt.

Två turer och tio mil senare kan jag konstatera att gammal är äldst. Jag sitter perfekt, det går fort och lätt och känns väldigt roligt. Underbart.
58DBF7CD-2C6F-46A2-A28D-D93DAC06AD64.jpeg

C576FE4D-8DE4-49AA-AF53-D2F113DC086C.jpeg

068AD7B8-131C-45E4-9085-857FC8258BBE.jpeg

D1E5F1B6-4075-41BA-BD97-0EAE31F67997.jpeg
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Nu är cykeln färdig. Mycket pyssel med växlarna, de är från samma Campagnolo-grupp som jag hade på Blå Måsen tidigare. Också där ställde de till problem. Det är inte japansk pålitlighet direkt, trots rengöring av reglage, perfekt vajerdragning och spikrakt växelöra. Men vad fan, det är ju italienskt och vackert i alla fall.

Efter att ha justerat straddlevajern på bakbromsen har de gamla Mafacbromsarna ännu mer bett än de moderna dual pivot-varianter jag har testat. Tricket verkar vara det som andra redan konstaterat: Så nära däcket som möjligt.

Två turer och tio mil senare kan jag konstatera att gammal är äldst. Jag sitter perfekt, det går fort och lätt och känns väldigt roligt. Underbart.
Visa bilaga 581597
Visa bilaga 581596
Visa bilaga 581595
Visa bilaga 581590
Och vad har den här döpts till?
 

Nickson

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Gratulerar till ytterligare ett snyggt bygge!
Ge inte upp hoppet om dina Campa, jag har 10-delat Campa Record på min Merckx och den gruppen växlar klockrent. Tror inte din grupp är sämre.
 
Topp