[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Har du behandlat sadeln med något? Ser som ny ut vilket den kanske är? Har också en gammal racer som jag har satt Campa utrustning på, fungerar också "ganska bra "
Den är ny. Jag brukar köra silikonfri minkolja. Är det slitet använder jag Saphir Medaille d’Or viken jag tycker är världens bästa skokräm.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@n3wton lyckades inte bara locka ur mig ett oanat högt tempo (mina stackars lår…), hans falkögon såg också att bakväxeln spruckit i godset. Detta föranleder förstås byte. Då kommer jag också att byta vevparti till ett med 170- istället för 175-vevar. Cykeln har dålig markfrigång som det är med gammal ram som är lång och låg.

Återkommer med bilder!
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@n3wton lyckades inte bara locka ur mig ett oanat högt tempo (mina stackars lår…), hans falkögon såg också att bakväxeln spruckit i godset. Detta föranleder förstås byte. Då kommer jag också att byta vevparti till ett med 170- istället för 175-vevar. Cykeln har dålig markfrigång som det är med gammal ram som är lång och låg.

Återkommer med bilder!
Vad är väl en sprucken bakväxel i trevligt sällskap?😛

Jag kan meddela att cykeln är väldigt fin både på bild och i verkligheten! Det var skönt att kunna cykla med @Kashmirsocialist utan att känna sig som något av en katt bland hermelinerna i form av att vara den enda som inte har en Miyata på Miyata-träff.😄
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@n3wton lyckades inte bara locka ur mig ett oanat högt tempo (mina stackars lår…), hans falkögon såg också att bakväxeln spruckit i godset. Detta föranleder förstås byte.
Det är väl Campa på den cykeln?
Se då till att du får en bakväxel som matchar inte endast antalet klingor på kassetten utan även vilken generation det är på Ergopower-reglagen. Campa har ändrat flera ggr under årens lopp.

Återkommer med bilder!
+1
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
En av de, enligt mig, vackraste styrstammar som finns tillverkades av belgiska Titan på 1950- och 60-talen.
Visa bilaga 576741
haha, tänk vad man kan tycka olika. Hade Titan på en räcer när jag var liten tidigt 80-tal. Avskydde den eftersom skruvskallen stack upp och var ivägen och var allmänt ful och rostig! 😀
Mina kompisar hade råd med nya, snygga, slimmade SR-stammar med inbyggd sexkantskruv på sina fina nya Crescent-cyklar...
20220924_134110.jpg
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
haha, tänk vad man kan tycka olika. Hade Titan på en räcer när jag var liten tidigt 80-tal. Avskydde den eftersom skruvskallen stack upp och var ivägen och var allmänt ful och rostig! 😀
Mina kompisar hade råd med nya, snygga, slimmade SR-stammar med inbyggd sexkantskruv på sina fina nya Crescent-cyklar...
Älskar dem. Den perfekta blandningen av klassisk design, krom och modernitet. SR är också snygga (finns ju olika modeller men liknar varandra) men lite tråkiga tycker jag. De är ju i princip en kopia på Cinelli 1a.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Vackrare och sämre menar du väl?
Haha, nja. Jag har ingen åsikt eller statistisk data om vilken tillverkare som är bäst rent funktionellt. Jag gillar Campagnolo mest av nostalgiska skäl samt att de är ofta tjusiga. De nyare Campagnolo-delar jag köpt till mina två senaste byggen fungerar jättebra och känns lyxiga! Shimano är alldeles för vanligt och tråkigt!
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Haha, nja. Jag har ingen åsikt eller data om vilken tillverkare som är bäst rent funktionellt. Jag gillar Campagnolo mest av nostalgiska skäl samt att de är ofta tjusiga. De nyare Campagnolo-delar jag köpt till mina två senaste byggen fungerar jättebra och känns lyxiga! Shimano är alldeles för vanligt och tråkigt!
Jag mekar ju rätt mycket och har lärt mig den ”hårda vägen” att Campagnolo är krångligare och mindre pålitligt än Shimano, också nyare grejer. Men det är vackert, det är det. Funktionsmässigt väljer jag Shimano alla dagar i veckan, och med det stora utbudet av gamla grupper och komponenter går det enkelt att sticka ut från mängden.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tyckte det var mycket stiligt och känslofyllt när @Kashmirsocialist ställde sig upp i en backe varpå det smällde om växlarna när växelväljaren inte kunde bestämma dig vad den skulle hitta på med sitt liv..😛

Skämt åsido så är Campa fint på många sätt, men man har en enklare tillvaro med Shimano. Sådan är min erfarenhet åtminstone.
 

mzi

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag har aldrig haft problem med mina Campagnoloväxlar, varken 10- eller 11-delade. Jag har visserligen inte provat deras flatbar-reglage så jag vet inte om det skiljer sig. De enda shimanoreglage som jag har haft är styrändsreglage och de har gängat upp sig vid ett par tillfällen. Så för mig så är det mer problem med Shimano än Campa!
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Visade sig nu att vevhusets gängor på drivsidan är dåliga, hade gissningsvis tur när jag gängade i lagret förra gången - nu drar det snett. Får åka in till Veloform på måndag och be Anders lösa det med gängtapp för ITA (36 x 24).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Slösurfade hem en Stronglightstolpe från eBay. Den nuvarande tjeckiska skapelsen är ett par tiondels millimeter för liten och går inte att få fast ordentligt.

6B2C9783-D81D-483C-A5A0-2135A1500D5A.jpeg


Det blir då franskt vevparti, fransk sadelstolpe och styrlager samt franska bromsar och pedaler. Vidare italienskt vevlager, italienska växlar och reglage samt styrstam. En sydländsk bastard helt enkelt.

(Lägg till detta ett japanskt styre och engelsk sadel.)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Anders på Veloform löser det mesta. Vevhusets gängor var räddningsbara och jag bad honom också plana anläggningsytorna för vevlagret. Åkte hem efter väl förrättat värv med en kromad klämma för framväxeln i fickan och Blind Willie McTell i högtalarna. I kväll: Montering.
8533749B-22F2-4F60-83B5-D8CFAD171BD0.jpeg

AF6260DF-EA16-4372-AB8B-F497442ECF64.jpeg


I går gjorde jag i ordning ett annat par Mafacbromsar som nu fick ta plats på hojen, polerade och redo för sextio år till.
AF0D2D4F-E784-4CA8-86A6-D30A76296926.jpeg
48595BEE-EA13-40F4-A47F-A735B8842AF9.jpeg

Märkligt nog passade inte det franska vevpartiet på Campagnololagret med ISO-axel. Det hamnade för långt in mot kedjestaget och tog emot. Jag trodde att fransmännen också körde ISO, men det kanske bara var vevarmarnas hål som var slitna och för stora? Jag fick gå tillbaka till mitt Campagnolo Record-parti. Slipade bort loggan i alla fall - så lite reklam som möjligt tack. Vevarmarna var redan slitna där, för de som tycker att det ser lite fläckigt ut. Jag kunde ha slipat bort all färg/lack och sedan polerat upp skiten, men det är ett arbete som får vänta till dess inspirationen rinner till.
97FB1D27-4B5D-4D67-BF2D-CE5CB81B49AA.jpeg


 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
”Byggde” ett vajerstopp värt namnet av ett Campagnoloreglage och två (japanska, *rys*) Dia-Compemojänger från en Miyata.
Visa bilaga 584508
Men där skall ju ramväxlarna sitta ... ;)

Gillar de här sjuttiotalarna med deras utrymme för bredare däck och skärmar, kommer jag över en sådan i rätt storlek och i bra skick till ett vettigt pris kommer jag nog inte kunna låta bli att slå till trots alla cyklar jag redan har men får väl ta mig i kragen och sälja de två jag inte använder :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Men där skall ju ramväxlarna sitta ... ;)

Gillar de här sjuttiotalarna med deras utrymme för bredare däck och skärmar, kommer jag över en sådan i rätt storlek och i bra skick till ett vettigt pris kommer jag nog inte kunna låta bli att slå till trots alla cyklar jag redan har men får väl ta mig i kragen och sälja de två jag inte använder :)
Haha, ja, man måste allt skämmas lite. 😛 Ramväxlar är väldigt fint men jag är nog för dålig cyklist för att fixa dem, i alla fall om det är friktion (vet att du kör indexerat).

Ramen är ännu äldre. Från 1961/62 (typ). 😉
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det var verkligen något och ännu bättre, skulle absolut gissat på sjuttiotal för den ser modern ut i geometrin tycker jag :)
Alltså, jag har verkligen försökt sätta mig in i det här med geometri men förstår fortfarande inte riktigt vad de olika måtten ger för olika egenskaper, vad som skiljer äldre och yngre hojar från varandra geometrimässigt. Har någon en bra genomgång (inte bara en massa mått och sätt att mäta) så är jag supertacksam.
 

J2000E

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
”Byggde” ett vajerstopp värt namnet av ett Campagnoloreglage och två (japanska, *rys*) Dia-Compemojänger från en Miyata.
Visa bilaga 584508

Googla "Campagnolo 629" (säger den gamle farbrodern till sin unge adept...) och skåda ljuset!

Bra jobbat i övrigt!

Har skrivit om det förut - jag är tämligen säker på att den "Champion-gröna" färgen egentligen bara var/är en funktion av att Thordans första lag-cyklar var "re-branded" Legnano Roma Olimpiade. Googla också "Legnano Roma Olimpiade"... och se den klassiska Legnano-gul-gröna färgen (en transparent grön candy över silverbas). När lagfärgen väl hade satt sig så blev den använd på Thordans Champions - tillverkade av andra än Legnano också.

Här är en bild på en Legnano-Champion jag har haft:

21092643076_8517c3dc04_b.jpg


Och en Torpado-Champion (som jag har kvar):

26543934323_d2d40d4461_b.jpg


Men... det viktiga var "Campagnolo 629"
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Alltså, jag har verkligen försökt sätta mig in i det här med geometri men förstår fortfarande inte riktigt vad de olika måtten ger för olika egenskaper, vad som skiljer äldre och yngre hojar från varandra geometrimässigt. Har någon en bra genomgång (inte bara en massa mått och sätt att mäta) så är jag supertacksam.

Jag vet inte jättemycket men kul fråga! Min bild är att gamla cyklar har mycket frigång för däcken vilket ger långa sadelstag vilket enligt allmän internetkunskap ger en lite stabilare/sävligare gång. De har också vanligtvis flackare styrvinkel vilket också ger stabilare gång och en längre hjulbas som i viss mån kan minska känslan av att riskera att gå över styret.

Sedan blir det komplicerat. Beroende på gaffelns rake får man olika trail. Rake är svårt att mäta om man inte har en bra kamera och typ Photoshop eller något annat program.

Om man har kort trail blir styrningen kvick, ”nervös” eller responsiv. Jan Heine förespråkar det eftersom det gör att man kan väja för potthål etc enklare. Generell internetkunskap säger snarare att hög trail är bra för då går cykeln ”som på räls” och går rakt fram oavsett vad man cyklar genom.

Styrvinkeln samspelar med raken och ger mer eller mindre Wheel flop. Det är effekten man kan känna på vissa cyklar där man har som ”styrservo”. Cykeln är stabil i en rak linje men om man lutar sig eller svänger mycket blir det självförstärkande och man dras in i kurvan. Om man har en cykel med hög trail och flack vinkel bör wheel flop öka om jag inte tänker fel. För att kunna styra de väldigt rikningsstabila high-trail-cyklarna blir styrena bredare för att få mer hävstång.

En längre styrstam ger vad jag förstår en på ett sätt stabilare cykel eftersom kroppens tyngd gör att styrstammen vill vara rak. Som en pendel som vill återgå till mittenläget. En kort styrstam ska vad jag förstår underlätta svängar eftersom det blir mer som en ratt än som en pendel.

Låg trail-cyklar blir stabilare med packning på styret. (Tex Bromton har väldigt låg trail men blir mycket lättare att cykla på med deras klassiska fram-väska).

Breda däck ger något trögare styrning iom mer kontaktyta (förenklat). Men oklart om det är något man märker.

Jag tenderar att föredra en kvick racer med lägre trail än exv en trail-mtb eftersom jag upplever att trail mtb är slöa oftast men ibland oförutsägbara.

Under historien är min bild att man först hade flacka styrvinklar, gott om utrymme för däck och långa kedjestag med syftet att få en stabil cykel som klarade allt grus som fanns på den tiden. Därefter (ca tidigt 1970-tal) blev det mer asfaltfokus. Tighta däckutrymmen, brantare vinklar, nervöst som ett rådjur på 90-talet. Sedan kom gravel-trenden med bredare däck. Geometrin är dock lite annorlunda än på 60-talet. Nu handlar det mer om breda styren och high trail och korta kedjestag.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Alltså, jag har verkligen försökt sätta mig in i det här med geometri men förstår fortfarande inte riktigt vad de olika måtten ger för olika egenskaper, vad som skiljer äldre och yngre hojar från varandra geometrimässigt. Har någon en bra genomgång (inte bara en massa mått och sätt att mäta) så är jag supertacksam.
Sammanfattat har man gått från cyklar med långa kedjestag och flacka styr- och sadelrör med lång hjulbas som ger en sävligare och mera komfortabel cykling till mera kompakta cyklar med korta kedjestag och branta vinklar. Korta kedjestag och brant styrvinkel ger en lätt- och snabbstyrd cykel men också stötigare gång och ett brantare sadelrör gör att sadeln kommer längre fram och man kan cykla mera framåtlutad och aero.

Från åttitalet till nu har det inte hänt mycket med geometrin för landsvägscyklar förutom att sluttande sadelrör införts med en längre sadelstolpe som kan ge en viss fjädring och bättre komfort men det ökar också belastningen och det är inte helt ovanligt att ramarna får utmattningssprickor vid övergången mellan sadel- och överrör. Köregenskaperna i övrigt påverkas inte direkt utom möjligen att ramen blir en aning styvare men här har andra parametrar som rördiameter och material större inverkan.

Sen är det förstås biten med styrningen: vinklar, gaffelförsprång och annat som @Jonatan F skrivit bra om men då blir det komplicerat och jag greppar inte riktigt den biten :)

Styrstammens längd som tas upp ovan är en viktig bit enligt min erfarenhet, en längre stam innebär att man styr mer genom att föra händer i sidled och det passar hur man håller på ett bockstyre med händerna vertikalt. Med en kort stam så för man händerna fram och bak när man styr vilket är naturligare när händerna är horisontella och armbågarna utåt som med ett rakt styre.
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Geometrin är dock lite annorlunda än på 60-talet. Nu handlar det mer om breda styren och high trail och korta kedjestag.
Min framtidsspaning är att längre kedjestag på gravelcyklar kommer tillbaka, tycker själv cykeln får en bättre viktfördelning, balanserar bättre, när underlaget är löst om kedjestagen är ett par centimeter längre.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Roade mig med att jämföra geometrin för årets modell av en Trek Emonda SLR 6 (pris 88 000 kr) i stl 55 cm och Miyata 1990 och de var i princip helt identisk, skillnaderna var så små att de närmast ligger inom felmarginalen.
 

ostrand

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Roade mig med att jämföra geometrin för årets modell av en Trek Emonda SLR 6 (pris 88 000 kr) i stl 55 cm och Miyata 1990 och de var i princip helt identisk, skillnaderna var så små att de närmast ligger inom felmarginalen.
Fast materialval borde också påverka uppförandet en del, eller? Jag tänker att en kolfibercykel inte nödvändigtvis har samma egenskaper som en stålcykel med samma geometri. Eller?

1664523233431.png


1664523393754.png
 
Topp