[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Har du behandlat sadeln med något? Ser som ny ut vilket den kanske är? Har också en gammal racer som jag har satt Campa utrustning på, fungerar också "ganska bra "
Den är ny. Jag brukar köra silikonfri minkolja. Är det slitet använder jag Saphir Medaille d’Or viken jag tycker är världens bästa skokräm.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@n3wton lyckades inte bara locka ur mig ett oanat högt tempo (mina stackars lår…), hans falkögon såg också att bakväxeln spruckit i godset. Detta föranleder förstås byte. Då kommer jag också att byta vevparti till ett med 170- istället för 175-vevar. Cykeln har dålig markfrigång som det är med gammal ram som är lång och låg.

Återkommer med bilder!
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@n3wton lyckades inte bara locka ur mig ett oanat högt tempo (mina stackars lår…), hans falkögon såg också att bakväxeln spruckit i godset. Detta föranleder förstås byte. Då kommer jag också att byta vevparti till ett med 170- istället för 175-vevar. Cykeln har dålig markfrigång som det är med gammal ram som är lång och låg.

Återkommer med bilder!
Vad är väl en sprucken bakväxel i trevligt sällskap?😛

Jag kan meddela att cykeln är väldigt fin både på bild och i verkligheten! Det var skönt att kunna cykla med @Kashmirsocialist utan att känna sig som något av en katt bland hermelinerna i form av att vara den enda som inte har en Miyata på Miyata-träff.😄
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@n3wton lyckades inte bara locka ur mig ett oanat högt tempo (mina stackars lår…), hans falkögon såg också att bakväxeln spruckit i godset. Detta föranleder förstås byte.
Det är väl Campa på den cykeln?
Se då till att du får en bakväxel som matchar inte endast antalet klingor på kassetten utan även vilken generation det är på Ergopower-reglagen. Campa har ändrat flera ggr under årens lopp.

Återkommer med bilder!
+1
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
En av de, enligt mig, vackraste styrstammar som finns tillverkades av belgiska Titan på 1950- och 60-talen.
Visa bilaga 576741
haha, tänk vad man kan tycka olika. Hade Titan på en räcer när jag var liten tidigt 80-tal. Avskydde den eftersom skruvskallen stack upp och var ivägen och var allmänt ful och rostig! 😀
Mina kompisar hade råd med nya, snygga, slimmade SR-stammar med inbyggd sexkantskruv på sina fina nya Crescent-cyklar...
20220924_134110.jpg
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
haha, tänk vad man kan tycka olika. Hade Titan på en räcer när jag var liten tidigt 80-tal. Avskydde den eftersom skruvskallen stack upp och var ivägen och var allmänt ful och rostig! 😀
Mina kompisar hade råd med nya, snygga, slimmade SR-stammar med inbyggd sexkantskruv på sina fina nya Crescent-cyklar...
Älskar dem. Den perfekta blandningen av klassisk design, krom och modernitet. SR är också snygga (finns ju olika modeller men liknar varandra) men lite tråkiga tycker jag. De är ju i princip en kopia på Cinelli 1a.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Vackrare och sämre menar du väl?
Haha, nja. Jag har ingen åsikt eller statistisk data om vilken tillverkare som är bäst rent funktionellt. Jag gillar Campagnolo mest av nostalgiska skäl samt att de är ofta tjusiga. De nyare Campagnolo-delar jag köpt till mina två senaste byggen fungerar jättebra och känns lyxiga! Shimano är alldeles för vanligt och tråkigt!
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Haha, nja. Jag har ingen åsikt eller data om vilken tillverkare som är bäst rent funktionellt. Jag gillar Campagnolo mest av nostalgiska skäl samt att de är ofta tjusiga. De nyare Campagnolo-delar jag köpt till mina två senaste byggen fungerar jättebra och känns lyxiga! Shimano är alldeles för vanligt och tråkigt!
Jag mekar ju rätt mycket och har lärt mig den ”hårda vägen” att Campagnolo är krångligare och mindre pålitligt än Shimano, också nyare grejer. Men det är vackert, det är det. Funktionsmässigt väljer jag Shimano alla dagar i veckan, och med det stora utbudet av gamla grupper och komponenter går det enkelt att sticka ut från mängden.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tyckte det var mycket stiligt och känslofyllt när @Kashmirsocialist ställde sig upp i en backe varpå det smällde om växlarna när växelväljaren inte kunde bestämma dig vad den skulle hitta på med sitt liv..😛

Skämt åsido så är Campa fint på många sätt, men man har en enklare tillvaro med Shimano. Sådan är min erfarenhet åtminstone.
 

mzi

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag har aldrig haft problem med mina Campagnoloväxlar, varken 10- eller 11-delade. Jag har visserligen inte provat deras flatbar-reglage så jag vet inte om det skiljer sig. De enda shimanoreglage som jag har haft är styrändsreglage och de har gängat upp sig vid ett par tillfällen. Så för mig så är det mer problem med Shimano än Campa!
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Visade sig nu att vevhusets gängor på drivsidan är dåliga, hade gissningsvis tur när jag gängade i lagret förra gången - nu drar det snett. Får åka in till Veloform på måndag och be Anders lösa det med gängtapp för ITA (36 x 24).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Slösurfade hem en Stronglightstolpe från eBay. Den nuvarande tjeckiska skapelsen är ett par tiondels millimeter för liten och går inte att få fast ordentligt.

6B2C9783-D81D-483C-A5A0-2135A1500D5A.jpeg


Det blir då franskt vevparti, fransk sadelstolpe och styrlager samt franska bromsar och pedaler. Vidare italienskt vevlager, italienska växlar och reglage samt styrstam. En sydländsk bastard helt enkelt.

(Lägg till detta ett japanskt styre och engelsk sadel.)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Anders på Veloform löser det mesta. Vevhusets gängor var räddningsbara och jag bad honom också plana anläggningsytorna för vevlagret. Åkte hem efter väl förrättat värv med en kromad klämma för framväxeln i fickan och Blind Willie McTell i högtalarna. I kväll: Montering.
8533749B-22F2-4F60-83B5-D8CFAD171BD0.jpeg

AF6260DF-EA16-4372-AB8B-F497442ECF64.jpeg


I går gjorde jag i ordning ett annat par Mafacbromsar som nu fick ta plats på hojen, polerade och redo för sextio år till.
AF0D2D4F-E784-4CA8-86A6-D30A76296926.jpeg
48595BEE-EA13-40F4-A47F-A735B8842AF9.jpeg

Märkligt nog passade inte det franska vevpartiet på Campagnololagret med ISO-axel. Det hamnade för långt in mot kedjestaget och tog emot. Jag trodde att fransmännen också körde ISO, men det kanske bara var vevarmarnas hål som var slitna och för stora? Jag fick gå tillbaka till mitt Campagnolo Record-parti. Slipade bort loggan i alla fall - så lite reklam som möjligt tack. Vevarmarna var redan slitna där, för de som tycker att det ser lite fläckigt ut. Jag kunde ha slipat bort all färg/lack och sedan polerat upp skiten, men det är ett arbete som får vänta till dess inspirationen rinner till.
97FB1D27-4B5D-4D67-BF2D-CE5CB81B49AA.jpeg


 
Senast ändrad:
Topp