[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Tänker att kolfiber kan fjädra eller vara styvt på andra sätt än stål... men visst, rake vs trail osv ändras inte.

Instämmer. Du kan säkert bygga en kolfibercykel som beter sig som en stålcykel om du väljer ett fibrer och lägger dem på rätt sätt men ofta gör man ju inte det. Ofta vill man ha mer styvhet i kraftöverföringen och mer flex i kontaktytorna förenklat. Dock påverkas ju inte geometrin men körupplevelsen påverkas mycket.

@aben väldigt bra genomgång! Instämmer helt. Jag ägde förresten en alpinestars almega där sadelstagen är hyperkorta men det var katastrof. Man stegrade otroligt enkelt i uppförsbackarna och den betedde sig allmänt märkligt när man klättrade. Har inget emot långa kedjestag.

Utmaningen med geometri är ju att ändrar man två parametrar blir det otroligt svårt att förutspå vad som händer.
 

mzi

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@HåkanC kan mer, men i blindtester så har man inte uppmärksammat några skillnader mellan stål och aluminiumramar när det kommer till körupplevelsen. Jag har svårt att tro att det är stora skillnader ens där mellan stål och kolfiberarmerad epoxi.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
@HåkanC kan mer, men i blindtester så har man inte uppmärksammat några skillnader mellan stål och aluminiumramar när det kommer till körupplevelsen. Jag har svårt att tro att det är stora skillnader ens där mellan stål och kolfiberarmerad epoxi.

Beror ju helt på :) man kan naturligtvis bygga en kolfibercykel som är mjuk som en disktrasa eller styv som en pinne men de flesta i handeln är ju väldigt lika stålramar. Grejen med kolfiber är ju att du kan välja hur du lägger fibern :) sedan har ju ofta alu- och komfiberramar mer formade rör, exv. Väldigt grova diagonalrör vilket påverkar körupplevelsen något. Tre cyklar i stål, alu och kolfiber (av rimlig tjocklek) med standardformade rör i diamantram lär vara väldigt svårt att särskilja!
 

mzi

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tror att man i det här försöket (som var mer när alu var stort) så bäddade man dessutom in ramarna i typ rörisolering så att man inte kunde se tjockleken. Så det var moderna stålramar mot moderna aluramar.
 

mzi

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Man kör ju sällan med cyklar inbäddade i rörisolering också, så du ser och hör både färg, loggor och material. Självklart kommer din ju din jonne kännas annorlunda än andras.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det finns vad jag vet inga vetenskapligt beprövade tester av detta. Dels finns godtyckliga tester av typen ”klä in ramar i papp” eller liknande (ganska fånigt och säger väldigt lite men blir säkert kul reportage), dels tester av GCN som tycker att plast alltid är bäst för att det är modernt, och slutligen pseudovetenskapliga haranger av Jan Heine som redan bestämt sig för att stål agerar som ett slags fjäder och är bäst.

Känns rätt ointressant vad som är bäst. Jag väljer ändå alltid stål. Vackraste ramarna, lättaste materialet att laga, längst tradition i cykelvärlden. Jag älskar att vara låst till ett rammaterial.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Min framtidsspaning är att längre kedjestag på gravelcyklar kommer tillbaka, tycker själv cykeln får en bättre viktfördelning, balanserar bättre, när underlaget är löst om kedjestagen är ett par centimeter längre.
Nja, det där är nog väldigt personligt och till stor del beroende på din strl, din sittställning och hur du använder dina cyklar. Du har ju väldigt stora ramar, styret högt och cyklar med väldigt mkt högt placerad packning.
afjLLwc.jpg

Allt detta bidrar ju till en hög tyngdpunkt och ökad risk för instabilitet.

Andra som även cyklar med breda däck och packning, inte minst Jan Heine, förordar i stället korta kedjestag, inte hur korta som helst, men ungefär som med 28-30 mm däck på 622-hjul.
Det är en av anledningarna till att Jan Heine förordar 584-hjul med feta däck, eftersom 584-hjul med 48-50 mm däck får samma diameter som 622-hjul med 28-30 mm däck, dessutom bidrar den lägre rotationströgheten hos 584-hjul med 48-50 mm däck, jmf med 622-hjul med 48-50 mm däck, till att cyklingen även av den anledningen känns bättre.
Åtminstone för den som, liksom Jan Heine, vill ha en cykel som trots breda däck och packning känns kvick och snabb.


@HåkanC kan mer, men i blindtester så har man inte uppmärksammat några skillnader mellan stål och aluminiumramar när det kommer till körupplevelsen.
Nja, det test jag brukar hänvisa till gällde upplevd skillnad i komfort mellan olika cyklar om den enda skillnaden var ramarna och ffa rammaterialet, hjul, däck, sadel, stolpe, styre och stam var de samma
Dessutom var ramarna maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka.
Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även testet
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Nja, det där är nog väldigt personligt och till stor del beroende på din strl, din sittställning och hur du använder dina cyklar. Du har ju väldigt stora ramar, styret högt och cyklar med väldigt mkt högt placerad packning.
afjLLwc.jpg

Allt detta bidrar ju till en hög tyngdpunkt och ökad risk för instabilitet.

Andra som även cyklar med breda däck och packning, inte minst Jan Heine, förordar i stället korta kedjestag, inte hur korta som helst, men ungefär som med 28-30 mm däck på 622-hjul.
Det är en av anledningarna till att Jan Heine förordar 584-hjul med feta däck, eftersom 584-hjul med 48-50 mm däck får samma diameter som 622-hjul med 28-30 mm däck, dessutom bidrar den lägre rotationströgheten hos 584-hjul med 48-50 mm däck, jmf med 622-hjul med 48-50 mm däck, till att cyklingen även av den anledningen känns bättre.
Åtminstone för den som, liksom Jan Heine, vill ha en cykel som trots breda däck och packning känns kvick och snabb.



Nja, det test jag brukar hänvisa till gällde upplevd skillnad i komfort mellan olika cyklar om den enda skillnaden var ramarna och ffa rammaterialet, hjul, däck, sadel, stolpe, styre och stam var de samma
Dessutom var ramarna maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka.
Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även testet
Hmm, den där har du refererat ett par gånger nu. Sparar du på andras bilder?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Happy sparar alla postade bilder.
Jag sparar inte bilder och postar inte andras bilder någonannanstans än där de själva redan har postat dem.
Du har fotografiskt minne och kommer ihåg alla sidor i alla trådar där någon postat en bild så du kan gå dit, hämta bilden och posta om den någon annanstans? Grymt!
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Vilken fin cykel den här tråden handlar om! Den kommer med största sannolikhet aldrig gå med bikepackingutrustning, och det är därtill svårt att göra om geometrin eller byta rammaterial, så jag föreslår att vi återgår till att prata Champion-cykel ett slag!

Har du fått någon fason på reglagebytet @Kashmirsocialist? Jag har en liten fundering kring vajerdragningen till bakväxeln, gällande huruvida bakväxelns velighet kan bero på att vajern går lite trögt på något ställe.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Vilken fin cykel den här tråden handlar om! Den kommer med största sannolikhet aldrig gå med bikepackingutrustning, och det är därtill svårt att göra om geometrin eller byta rammaterial, så jag föreslår att vi återgår till att prata Champion-cykel ett slag!

Har du fått någon fason på reglagebytet @Kashmirsocialist? Jag har en liten fundering kring vajerdragningen till bakväxeln, gällande huruvida bakväxelns velighet kan bero på att vajern går lite trögt på något ställe.
Nej. Det fungerar sämre nu efter byte av reglage och växel. Var tänker du att det går trögt?
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Nej. Det fungerar sämre nu efter byte av reglage och växel. Var tänker du att det går trögt?
Böjen vid vevlagret, där jag vill minnas att vajern gick in i någon form av böj som den ska glida genom. Var det inte en väldigt skarp böj där..? Har bara en vag bild av installationen från vår senaste runda, men jag noterade det som hastigast då och har funderat vidare på det ett tag nu innan jag vågade ta bladet från mun (passade på när stämningen ändå inte var på topp😂).

Man kan ju genom att dra i den lossade vajern vid bakväxeln känna om det löper lätt eller ej. Minsta lilla seghet i kombination med en bakväxel med en aning trött fjäder ger förmodligen symptom liknande de du upplevt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Böjen vid vevlagret, där jag vill minnas att vajern gick in i någon form av böj som den ska glida genom. Var det inte en väldigt skarp böj där..? Har bara en vag bild av installationen från vår senaste runda, men jag noterade det som hastigast då och har funderat vidare på det ett tag nu innan jag vågade ta bladet från mun (passade på när stämningen ändå inte var på topp😂).

Man kan ju genom att dra i den lossade vajern vid bakväxeln känna om det löper lätt eller ej. Minsta lilla seghet i kombination med en bakväxel med en aning trött fjäder ger förmodligen symptom liknande de du upplevt.
Jag ska genast kolla och smörja!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tittade lite snabbt i mitt register av nedladdade bilder på dina cykelbyggen och fann då detta:

Visa bilaga 584751

Ser inte så tokigt ut. Framväxelvajerns dragning såg styggare ut i böjen (men det är ju inte lika noga):

Visa bilaga 584753
Ja, framväxelvajern är feldragen. Den ska inte gå under den första flärpen. Fixat nu.

Själv börjar jag fundera på om jag ska byta tillbaka till niodelad kedja och kolla.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tittade lite snabbt i mitt register av nedladdade bilder på dina cykelbyggen och fann då detta:

Visa bilaga 584751

Ser inte så tokigt ut. Framväxelvajerns dragning såg styggare ut i böjen (men det är ju inte lika noga):

Visa bilaga 584753
Skönt att du också laddar ned bilder - alltid bra att ha när man ska mästra någon som man förföljer och såna goa grejerrr! ❤️
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Obegripligt detta. Därför har jag svårt för Campagnolo: Jag förstår inte varför det inte fungerar eller, som nu, varför det plötsligt fungerar. Jag bytte till en bredare, niodelad kedja och plötsligt växlar skiten perfekt.

En idé är att den flytande, övre trissan i bakväxeln inte gav tillräcklig effekt med en elvadelad kedja, att kedjan var för smal för att trissan skulle kunna kompensera för de små variationerna i växellägena som den är till för. En annan är att cagen var för bred och inte kunde flytta kedjan tillräckligt från sida till sida, men kedjan vilar ju på trissornas kuggar och de sitter ju centrerade i cagen.

Eller också beror det enbart på att jag drog lite fett på växelvajern.. 😉

Ja ja, funkar gör det.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag kan tänka mig att den nya bredare, rätt anpassade, 9-kedjan liksom greppar/klättrar bättre vid växelbyten..?
Sen har vi det här "problemet" med Campagnolo; jag antar att de försöker super-optimera sina egna grejer till varandra. När man blandar "fel" (t.ex. olika tillverkare eller olika växelgrupper) blir det risk för trubbel.
Kolla in min Campagnolo 10-kedja; de har optimerat faser och kanter till leda... 😉
Kedjelåset är inte Campagnolo.
 

Bilagor

  • 20220418_143736.jpg
    20220418_143736.jpg
    250.6 KB · Besök: 16
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag kan tänka mig att den nya bredare, rätt anpassade, 9-kedjan liksom greppar/klättrar bättre vid växelbyten..?
Sen har vi det här "problemet" med Campagnolo; jag antar att de försöker super-optimera sina egna grejer till varandra. När man blandar "fel" (t.ex. olika tillverkare eller olika växelgrupper) blir det risk för trubbel.
Kolla in min Campagnolo 10-kedja; de har optimerat faser och kanter till leda... 😉
Kedjelåset är inte Campagnolo.
Tyvärr inte. Hade problem med min förra grupp också - ständiga problem. Record rätt igenom, t o m kedjan (i början).
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ja, den var ju inte gratis, gruppen. Men bromsarna var bra i alla fall..

De bästa växlarna jag haft är Shimanos sjudelade (haft dem på fem hojar nu). Så otroligt tillförlitliga, distinkta och robusta.
Haha, jag har en 7-delad Shimanokrans med Shimanoväxel på en gammal orange Crescent med 2x klingor på smitt faubervev. Funkar bra, men jag växlar med Campagnolo ramväxel analogt...
😄
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Haha, ja, jo, men tex att köra en äldre manuell bil kan ibland kallas för att köra "analogt" i motsats till moderna elbilar eller automater.
Ordet "digitalt" har blivit bredare än bara av/på... 🤔😏
Aldrig hört faktiskt. Jag tänker att motsatsen till digitalt är analogt, och att växlingen i en manuellt växlad bil snarare görs mekaniskt än automatiskt eller elektriskt. Alla cykelväxlar styrs då mekaniskt i och med att du har reglage. (Frågan är om inte elväxlar, typ Di2, också är analoga? Att någonting drivs av elektricitet innebär ju inte att de är digitala - eller finns det en digital enhet som omvandlar reglagens kommandon till ettor och nollor?)
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Aldrig hört faktiskt. Jag tänker att motsatsen till digitalt är analogt, och att växlingen i en manuellt växlad bil snarare görs mekaniskt än automatiskt eller elektriskt. Alla cykelväxlar styrs då mekaniskt i och med att du har reglage. (Frågan är om inte elväxlar, typ Di2, också är analoga? Att någonting drivs av elektricitet innebär ju inte att de är digitala - eller finns det en digital enhet som omvandlar reglagens kommandon till ettor och nollor?)
Min killgissning här är att en bakväxel som går i ett parallellogram med returfjäder är analog. Den kan vara överallt i registret. Växelreglage med fasta lägen är då digitala för de är av eller på. Ramväxel med friktion blir analog. Elväxlar håller jag inte på med men om man använder fasta lägen i båda ändar utan fjäder så är det att betrakta som digitalt. Positron avstår jag från att kategorisera på detta vis, det är mest misär. 😄
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Min killgissning här är att en bakväxel som går i ett parallellogram med returfjäder är analog. Den kan vara överallt i registret. Växelreglage med fasta lägen är då digitala för de är av eller på. Ramväxel med friktion blir analog. Elväxlar håller jag inte på med men om man använder fasta lägen i båda ändar utan fjäder så är det att betrakta som digitalt. Positron avstår jag från att kategorisera på detta vis, det är mest misär. 😄
Jag tror att något digitalt i detta sammanhang per definition måste innehålla diskreta elektriska signaler, att det bara finns två alternativ att tolka: öppen krets (ett) eller sluten krets (noll). Det innebär att en växelförare skulle röra sig lika fort och lika kraftigt alldeles oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget. Så är det ju inte.

Obs: ovan är mina funderingar, det är inte fakta eller nåt sånt.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag tror att något digitalt per definition måste innehålla diskreta elektriska signaler, att det bara finns två alternativ att tolka: öppen krets (ett) eller sluten krets (noll).
Jag känner mig tveksam med tanke på hålkort och annat som använts för automatisering. Men det finns säkert en tydlig definition.
 
Topp