[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
(Frågan är om inte elväxlar, typ Di2, också är analoga? Att någonting drivs av elektricitet innebär ju inte att de är digitala - eller finns det en digital enhet som omvandlar reglagens kommandon till ettor och nollor?)
Jag tror att något digitalt i detta sammanhang per definition måste innehålla diskreta elektriska signaler, att det bara finns två alternativ att tolka: öppen krets (ett) eller sluten krets (noll).
Då måste Di2 vara digitalt även enl dig
Eftersom signalerandet sköts via den digitala CAN-bussen

Det innebär att en växelförare skulle röra sig lika fort och lika kraftigt alldeles oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget. Så är det ju inte.
Jo, med Di2 är det så eftersom det är motorer som flyttar växleförarna, detta oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Hålkort är definitivt digitala! Hålkortsmaskiner var i princip de första datorerna!
Digital är mer betydelsen "fasta, definierade lägen", medan analog blir mer flytande/ospecifika lägen.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
...och i fallet med en manuell bil så är det körningen som blir analog, inte lägena i lådan. Föraren väljer fritt/flytande analogt, medan en elbil eller automat har bara gasa av/på...
typ
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det finns såklart analoga datorer också. Flera lagringsmedia till datorer är analoga, men kan koda för en digital signal.
Det är helt riktigt, analoga datorer finns. Som sagt: Digital i modern användning betyder en diskret spänning i en strömkrets. En växellåda är inte digital. Den skulle kunna styras digitalt men det gör den vanligtvis inte om det är en manuell låda.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Då måste Di2 vara digitalt även enl dig
Eftersom signalerandet sköts via den digitala CAN-bussen


Jo, med Di2 är det så eftersom det är motorer som flyttar växleförarna, detta oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget.
Inte mekaniska växelförare och mekaniska växlar vilket jag pratade om mitt exempel. Är det en CAN-buss är det givetvis digitalt (jag har, tro det eller ej, programmerat en sådan en gång).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Okidoki. Färdig. Nu Campagnolo Daytona-växlar och -reglage samt Stronglight sadelstolpe.
C08DB873-FE81-4CC8-822B-A99E09653C92.jpeg
781745C6-ADCC-4156-B365-1D764A3A8E36.jpeg
D63CC471-2CEC-42D8-8A4A-70336F306587.jpeg
8DD3E42A-F7CC-46B3-92AE-8FB2C74CB9F7.jpeg
DE6ADCC1-AD06-4CDD-ABFD-4217CA4DBB3A.jpeg


Ramen tycks behöva en stolpe som är 26,3 mm. Jag fick lägga en timma på att slipa ned Stronglightstolpen med 80-papper och sedan köra 120, 170, 360, våtslipa med 600 och 1800 och sedan polera upp skiten. Men skam den som ger sig.
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Den är riktigt harmonisk att cykla på också. Jag har aldrig suttit så bra eller känt mig så snabb (vilket jag förstås inte är).
+1
Det är ju så man vill att det skall vara
Men skulle den inte vara ännu snyggare med hjul med mer tidstypska blankpolerade lågprofilsfälgar,
tex klassiska Mavic MA2? De kan iofs vara svåra att få tag på och då kan ett modernare alternativ vara de likaså blankpolerade
Pacenti Brevet
15Circles-PACENTI-ForzaRimBrakeRim1_1024x.jpg


Att du väljer att avstå från ännu mer tidstypiska tubhjul tror jag alla har överseende med. Det är väl en cykel som skall användas?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
+1
Det är ju så man vill att det skall vara
Men skulle den inte vara ännu snyggare med hjul med mer tidstypska blankpolerade lågprofilsfälgar,
tex klassiska Mavic MA2? De kan iofs vara svåra att få tag på och då kan ett modernare alternativ vara de likaså blankpolerade
Pacenti Brevet
15Circles-PACENTI-ForzaRimBrakeRim1_1024x.jpg


Att du väljer att avstå från ännu mer tidstypiska tubhjul tror jag alla har överseende med. Det är väl en cykel som skall användas?

Det hade den definitivt varit. Mest en kostnadsfråga. Jag tror att du missförstår - det är inte något vintagebygge så tidstypiskhet spelar ingen roll, men jag skulle gärna ha haft silverfärgade fälgar för att göra det mer enhetligt.
 

LWB

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Anders på Veloform tar 800 kronor plus material.
Det är vad valfritt tjänsteföretag tar för att lyfta luren och säga ”goddag och välkom…”. Och sen moms på det.
Om man vill ha fortsättningen på goddagandet så att man vet vem man pratar med och vilka fullkomligt oundgängliga tjänster de tillhandahåller för att få ditt liv att skina som ett nypolerat Record så blir det 800kr till.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Måste ge den gode Håkan rätt här, det där lyfte cykeln ytterligare!
För att vara ärlig så hade jag tänkt tanken långt innan nån annan påpekade det, men jag var osäker på om jag kunde lägga så mycket pengar på ett par hjul.
Ännu stiligare blir det med lite fix med detaljerna. Tex justera handtagen till QR-kopplingarna
Fram
DSC00087-1020x572.jpg


Bak
DSC00088-1020x572.jpg

En del tycker att det inte endast är stiligare utan även säkrare då.
Bilderna från: https://totalwomenscycling.com/road-cycling/maintenance/position-quick-release-skewers

Dessutom brukar man montera däcken med däcksetiketten vid ventilen, det är inte endast pga stil utan då kan det underlätta när man har fått punka och skall kolla efter om ngt sitter kvar i däcket.
fullsizeoutput_1967.jpeg

Det finns fler stiltips där bilden kommer ifrån: Bicycle Style Tips
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ännu stiligare blir det med lite fix med detaljerna. Tex justera handtagen till QR-kopplingarna
Fram
DSC00087-1020x572.jpg


Bak
DSC00088-1020x572.jpg

En del tycker att det inte endast är stiligare utan även säkrare då.
Bilderna från: https://totalwomenscycling.com/road-cycling/maintenance/position-quick-release-skewers

Dessutom brukar man montera däcken med däcksetiketten vid ventilen, det är inte endast pga stil utan då kan det underlätta när man har fått punka och skall kolla efter om ngt sitter kvar i däcket.
fullsizeoutput_1967.jpeg

Det finns fler stiltips där bilden kommer ifrån: Bicycle Style Tips

Snabbkopplingarna har jag funderat över faktiskt, så det ska jag fixa.

Etiketterna är lite överkurs. Inget ont om överkurser iofs.

Kikade igenom tipsen på sidan, det märks att killen är amerikan och inte riktigt förstår ”the finer details in life”. Mina kommentarer efter varje stiltips.

1. Stem, handlebars, and seat post should all be the same color, finish, and style.

Nej, det går utmärkt att kombinera exempelvis en svart sadelstolpe med svarta bromsar och låta stam och styre vara i silver. Eller en annan kombination. Helhetsintrycket är viktigast.

2. Saddle should match handebar tape.

Det beror på vad man menar med matchning. Att matcha helt, som jag har gjort på den gröne, funkar om man kör läder (alternativet blir inte bra) eller bomull (texturen på sadel och styrlinda skiljer tillräckligt för att det ska vara ok). Exakt matchning i andra material blir som att köra näsduk och slips i samma tyg: It isn’t done.

3. Seat post binder should match headset.

Helt enig.

4. Hubs should match brakes.

Nej.

5. Water bottle cages are their own thing and shouldn't match anything other than each other – same goes for water bottles.

Håller inte alls med. Vattenflaskor och -hållare är så iögonfallande att de i möjligaste mån bör matcha någon annan hårdvara.olika flaskor på samma hoj däremot - inte så fint.

6. Full fenders or no fenders.

Det heter ”mudguards” och ingenting annat.

7. NEVER match your riding outfit to your bike. It looks too cute by far.

Äsch, fånerier, gulligt är bra! Eller hur @Peth? 😉
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Etiketterna är lite överkurs. Inget ont om överkurser iofs.
Det kan även vara praktiskt när man får punka och då göra slangbytet lite mindre stressande när man är den ende som har fått punka och resten av gruppen står runtomkring och väntar otåligt.
Tro mig!

Kikade igenom tipsen på sidan, det märks att killen är amerikan
6. Full fenders or no fenders.

Det heter ”mudguards” och ingenting annat.
Även på amerikansk engelska?
 
Topp