Kashmirsocialist
Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Älskar när det börjar sväva ut. Sen kommer det alltid nån jävel och återför diskussionen till ämnet. 😂
Svårt att få det mer 1 och 0 väl?Hålkort är nog inte digitala va?
(Frågan är om inte elväxlar, typ Di2, också är analoga? Att någonting drivs av elektricitet innebär ju inte att de är digitala - eller finns det en digital enhet som omvandlar reglagens kommandon till ettor och nollor?)
Då måste Di2 vara digitalt även enl digJag tror att något digitalt i detta sammanhang per definition måste innehålla diskreta elektriska signaler, att det bara finns två alternativ att tolka: öppen krets (ett) eller sluten krets (noll).
Jo, med Di2 är det så eftersom det är motorer som flyttar växleförarna, detta oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget.Det innebär att en växelförare skulle röra sig lika fort och lika kraftigt alldeles oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget. Så är det ju inte.
Det finns såklart analoga datorer också. Flera lagringsmedia till datorer är analoga, men kan koda för en digital signal.Hålkort är definitivt digitala! Hålkortsmaskiner var i princip de första datorerna
Det är helt riktigt, analoga datorer finns. Som sagt: Digital i modern användning betyder en diskret spänning i en strömkrets. En växellåda är inte digital. Den skulle kunna styras digitalt men det gör den vanligtvis inte om det är en manuell låda.Det finns såklart analoga datorer också. Flera lagringsmedia till datorer är analoga, men kan koda för en digital signal.
Inte mekaniska växelförare och mekaniska växlar vilket jag pratade om mitt exempel. Är det en CAN-buss är det givetvis digitalt (jag har, tro det eller ej, programmerat en sådan en gång).Då måste Di2 vara digitalt även enl dig
Eftersom signalerandet sköts via den digitala CAN-bussen
Jo, med Di2 är det så eftersom det är motorer som flyttar växleförarna, detta oavsett hur hårt eller snabbt man rör reglaget.
Lägena i lådan är mekaniska. Inte digitala....och i fallet med en manuell bil så är det körningen som blir analog, inte lägena i lådan. Föraren väljer fritt/flytande analogt, medan en elbil eller automat har bara gasa av/på...
typ
Den här tråden var intressant. Kan den inte få bli det igen?
Schnyggt!Okidoki. Färdig. Nu Campagnolo Daytona-växlar och -reglage samt Stronglight sadelstolpe.
Visa bilaga 585212 Visa bilaga 585213 Visa bilaga 585214 Visa bilaga 585215 Visa bilaga 585216
Schnyggt!
Grönt sägs vara en skön färg och det passar in här, den naturbruna sadeln och styrlindorna förstärker det intrycket - mjukt och harmoniskt :)
+1Den är riktigt harmonisk att cykla på också. Jag har aldrig suttit så bra eller känt mig så snabb (vilket jag förstås inte är).
+1
Det är ju så man vill att det skall vara
Men skulle den inte vara ännu snyggare med hjul med mer tidstypska blankpolerade lågprofilsfälgar,
tex klassiska Mavic MA2? De kan iofs vara svåra att få tag på och då kan ett modernare alternativ vara de likaså blankpolerade
Pacenti Brevet
![]()
Att du väljer att avstå från ännu mer tidstypiska tubhjul tror jag alla har överseende med. Det är väl en cykel som skall användas?
Vad döljs under "plåstren! på sadelröret?
Shimano-kedja på ett Campagnolo-system? Å det fungerar? 😉
Vilken årsmodell är det på de Record-naven? För nuvarande Record-nav är väl svarta och med 130mm bredd på baknavet?Nya hjul är beställda, det blir Grand Bois Papillon på Campa Record-nav med Sapim Racer-ekrar.
Vilken årsmodell är det på de Record-naven? För nuvarande Record-nav är väl svarta och med 130mm bredd på baknavet?
Vilken bredd är det mellan (bak-)gaffeländarna på ramen?
Ja, mycket trevlig kombination.Grönt sägs vara en skön färg och det passar in här, den naturbruna sadeln och styrlindorna förstärker det intrycket - mjukt och harmoniskt :)
Mycket snyggt!Nya hjul på plats.
Visa bilaga 587593
Ser ut att vara dessa:Flaskhållarna? Var hittar man dem? Har du närbild?
Ser ut att vara dessa:
![]()
Zefal Vintage flaskhållare med läder - 169,00
Vintage / Retro flaskhållare med detaljer i läder. 74mm i diameterwww.cykelgear.se
Måste ge den gode Håkan rätt här, det där lyfte cykeln ytterligare!
Vad kostar det att bygga hjul? Eller byggde du själv?
Vilken sadel!😍👌
Den är värd den egen tråd. 😃Ja, visst är den fin! Jag vet inte vad det är, mer än att den är engelsk.
Det är vad valfritt tjänsteföretag tar för att lyfta luren och säga ”goddag och välkom…”. Och sen moms på det.Anders på Veloform tar 800 kronor plus material.
Måste ge den gode Håkan rätt här, det där lyfte cykeln ytterligare!
Ännu stiligare blir det med lite fix med detaljerna. Tex justera handtagen till QR-kopplingarnaFör att vara ärlig så hade jag tänkt tanken långt innan nån annan påpekade det, men jag var osäker på om jag kunde lägga så mycket pengar på ett par hjul.
Ännu stiligare blir det med lite fix med detaljerna. Tex justera handtagen till QR-kopplingarna
Fram
![]()
Bak
![]()
En del tycker att det inte endast är stiligare utan även säkrare då.
Bilderna från: https://totalwomenscycling.com/road-cycling/maintenance/position-quick-release-skewers
Dessutom brukar man montera däcken med däcksetiketten vid ventilen, det är inte endast pga stil utan då kan det underlätta när man har fått punka och skall kolla efter om ngt sitter kvar i däcket.
![]()
Det finns fler stiltips där bilden kommer ifrån: Bicycle Style Tips
Men som med all konst får se upp så att man inte överarbetar och missar helheten för detaljerna :)Snabbkopplingarna har jag funderat över faktiskt, så det ska jag fixa.
Etiketterna är lite överkurs. Inget ont om överkurser iofs.
Men som med all konst får se upp så att man inte överarbetar och missar helheten för detaljerna :)
Det kan även vara praktiskt när man får punka och då göra slangbytet lite mindre stressande när man är den ende som har fått punka och resten av gruppen står runtomkring och väntar otåligt.Etiketterna är lite överkurs. Inget ont om överkurser iofs.
Kikade igenom tipsen på sidan, det märks att killen är amerikan
Även på amerikansk engelska?6. Full fenders or no fenders.
Det heter ”mudguards” och ingenting annat.