[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag är inte mycket för stilregler egentligen, men snabbkopplingarna och däckloggan är ju långt mycket mer än stil. Hittar man hålet i slangen vet man var i däcket man ska leta efter orsaken. Samt att det är lätt att se var ventilen sitter och hittar den därmed snabbt och enkelt när man ska pumpa. Det förra är viktigare än det senare, men det senare kommer liksom med på köpet.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag är inte mycket för stilregler egentligen, men snabbkopplingarna och däckloggan är ju långt mycket mer än stil. Hittar man hålet i slangen vet man var i däcket man ska leta efter orsaken. Samt att det är lätt att se var ventilen sitter och hittar den därmed snabbt och enkelt när man ska pumpa. Det förra är viktigare än det senare, men det senare kommer liksom med på köpet.

Javesst!
 

Mange Campa

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro

Bilagor

  • 20211109_181151.jpg
    20211109_181151.jpg
    469.6 KB · Besök: 14

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Inte farligt med tanke på att ett par nya vettiga hjul kostar ca 2-6000 kr på nåt nätföretag...
800 kr är ju bara byggkostnaden, sen tillkommer ju ekrar, nav och fälg såklart. Fördelen med att bygga hos någon som Anders är att hjulen handbyggs med omsorg av de delar som du själv vill ha eller som Anders rekommenderar, varpå du har hjul i många många år. Systemhjulen på nätshoppen är en helt annan femma..
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag konsulterade Miyata-katalogerna och rätt position för snabbkopplingarnas handtag är: precis framför framgaffelbenet och lite framför sadelstaget, dvs. jag har gjort fel i alla år haha :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
800 kr är ju bara byggkostnaden, sen tillkommer ju ekrar, nav och fälg såklart. Fördelen med att bygga hos någon som Anders är att hjulen handbyggs med omsorg av de delar som du själv vill ha eller som Anders rekommenderar, varpå du har hjul i många många år. Systemhjulen på nätshoppen är en helt annan femma..

Enbart rekommendationerna är värda priset. Men det bör vara rätt cykel hjulen ska vara till. Det är ingen idé att be honom bygga något med ”through axle” eller liknande moderniteter. ”Sånt befattar jag mig inte med” sa han till mig häromsistens. ❤️
 

MagerValp

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
6. Full fenders or no fenders.

Det heter ”mudguards” och ingenting annat.
Även på amerikansk engelska?
Jag frågade en amerikansk cykelmek om det där en gång. Båda används, men mudguards mer om stora blaffiga svarta plasthärken och fenders om snygga smala i metall. Skulle passat på att fråga om ego/kompislapp också — gissar dock på mudflap.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag frågade en amerikansk cykelmek om det där en gång. Båda används, men mudguards mer om stora blaffiga svarta plasthärken och fenders om snygga smala i metall. Skulle passat på att fråga om ego/kompislapp också — gissar dock på mudflap.

Amerikaner..

Nu måste jag lägga en massa tid på att förklara för mina ungar att det heter ”trainers” och inte ”sneakers”, ”lorry” och inte ”truck” o s v. 😉
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Ha, jag kollade Crescents katalog för 78-81 och där är handtagen ställda precis exakt som jag brukar göra och det är först nu under senaste året jag gått över till att cykla Miyata så jag har inte gjort fel tidigare!
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Även på amerikansk engelska?
Ett avfällingsspråk. Räknas inte. De kallar bagageutrymme för ”trunk”. Nuff said. 🐘
Oscar Wilde: "The Americans are identical to the British in all respects except, of course, language."


Jag konsulterade Miyata-katalogerna och rätt position för snabbkopplingarnas handtag är: precis framför framgaffelbenet och lite framför sadelstaget
Är det enl reklambilderna, eller finns det instruktioner om hur man bör göra?
För hos Shimano finns instruktionen "HOW TO PROPERLY INSTALL YOUR SHIMANO QUICK RELEASE"
Men den är på deras US-sida.
 

Peth

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Snabbkopplingarna har jag funderat över faktiskt, så det ska jag fixa.

Etiketterna är lite överkurs. Inget ont om överkurser iofs.

Kikade igenom tipsen på sidan, det märks att killen är amerikan och inte riktigt förstår ”the finer details in life”. Mina kommentarer efter varje stiltips.

1. Stem, handlebars, and seat post should all be the same color, finish, and style.

Nej, det går utmärkt att kombinera exempelvis en svart sadelstolpe med svarta bromsar och låta stam och styre vara i silver. Eller en annan kombination. Helhetsintrycket är viktigast.

2. Saddle should match handebar tape.

Det beror på vad man menar med matchning. Att matcha helt, som jag har gjort på den gröne, funkar om man kör läder (alternativet blir inte bra) eller bomull (texturen på sadel och styrlinda skiljer tillräckligt för att det ska vara ok). Exakt matchning i andra material blir som att köra näsduk och slips i samma tyg: It isn’t done.

3. Seat post binder should match headset.

Helt enig.

4. Hubs should match brakes.

Nej.

5. Water bottle cages are their own thing and shouldn't match anything other than each other – same goes for water bottles.

Håller inte alls med. Vattenflaskor och -hållare är så iögonfallande att de i möjligaste mån bör matcha någon annan hårdvara.olika flaskor på samma hoj däremot - inte så fint.

6. Full fenders or no fenders.

Det heter ”mudguards” och ingenting annat.

7. NEVER match your riding outfit to your bike. It looks too cute by far.

Äsch, fånerier, gulligt är bra! Eller hur @Peth? 😉
Klart man får matcha kläderna med cykeln. Cyklade idag iförd rosa strumpor på min rosa cykel. Kände mig så jäkla snygg!
 

LWB

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det är de enkla lösningarnas underbara tid, där vi snart har en av staten stipulerad kulturkanon att hålla oss i och där det finns tydliga regler att följa vid cykelbygge och cykling. Jag om någon har försökt att hålla mig till dessa, inte utan att ådagalägga en ängslighet att göra rätt. Men på ett högre plan än bara min egen obetydliga person så är det oerhört befriande med de få som ex. i flagrant trots emot Facit remmar ett omaka sadelöverdrag över sadeln och sedan de facto använder cykeln.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
😂

Man måste ju ändå reflektera över hur det kommer sig att det finns personer som har alla rätta svar alltid. Som Alexander Bard.
När det gäller snabbkopplingarna kommer jag gå på hur Miyata gjort, jag menar kunde de göra sådana ramar måste de veta hur snabbkopplingarna skall sitta på sina cyklar. Med Champion blir det betydligt svårare, gav de ens ut några kataloger man kan få ledtrådar ifrån?
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det är de enkla lösningarnas underbara tid, där vi snart har en av staten stipulerad kulturkanon att hålla oss i och där det finns tydliga regler att följa vid cykelbygge och cykling. Jag om någon har försökt att hålla mig till dessa, inte utan att ådagalägga en ängslighet att göra rätt. Men på ett högre plan än bara min egen obetydliga person så är det oerhört befriande med de få som ex. i flagrant trots emot Facit remmar ett omaka sadelöverdrag över sadeln och sedan de facto använder cykeln.

Använda den?! Dumheter.

Jag förväntar mig att det tillträdande kulturdepartementet snarast ger ut en skrift som stipulerar ett äkta, svenskt sätt att bygga cykel.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
När det gäller snabbkopplingarna kommer jag gå på hur Miyata gjort, jag menar kunde de göra sådana ramar måste de veta hur snabbkopplingarna skall sitta på sina cyklar. Med Champion blir det betydligt svårare, gav de ens ut några kataloger man kan få ledtrådar ifrån?

Det är den typen av frågor som håller mig vaken om nätterna.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
När det gäller snabbkopplingarna kommer jag gå på hur Miyata gjort, jag menar kunde de göra sådana ramar måste de veta hur snabbkopplingarna skall sitta på sina cyklar.
Är du verkligen helt säker på att det är Miyata själva som har justerat in QR-handtagen på cyklarna i reklambilderna i dina kataloger?
Sannolikheten för att det är importören, eller kanske rent av reklamfotografen, är väldigt mkt större. För redan innan det svenska EU-inträdet importerades inte kompletta Miyator utan ramar + delar som monterades ihop till cyklar i Sverige, av importören (eller hans underleverantör).

Med Champion blir det betydligt svårare, gav de ens ut några kataloger man kan få ledtrådar ifrån?
Med Champion är det tvärtom mycket enklare, det går att ringa direkt till Mats. Då behöver man inte ens fundera över reklamfotografens inblandning, eller ej.
Enl inlägg #25 har ju @Kashmirsocialist även haft MAIL-konversation med Mats, vad betyder då frånvaron av reklambilder!
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det är de enkla lösningarnas underbara tid, där vi snart har en av staten stipulerad kulturkanon att hålla oss i och där det finns tydliga regler att följa vid cykelbygge och cykling. Jag om någon har försökt att hålla mig till dessa, inte utan att ådagalägga en ängslighet att göra rätt. Men på ett högre plan än bara min egen obetydliga person så är det oerhört befriande med de få som ex. i flagrant trots emot Facit remmar ett omaka sadelöverdrag över sadeln och sedan de facto använder cykeln.
Jag får erkänna att det här inlägget är över min förmåga att helt förstå syftningarna i och innebörden av men eftersom flera andra markerade med :love: så gjorde jag samma av ängslan att riskera att inte göra rätt. :love: Love and peace.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Är du verkligen helt säker på att det är Miyata själva som har justerat in QR-handtagen på cyklarna i reklambilderna i dina kataloger?
Sannolikheten för att det är importören, eller kanske rent av reklamfotografen, är väldigt mkt större. För redan innan det svenska EU-inträdet importerades inte kompletta Miyator utan ramar + delar som monterades ihop till cyklar i Sverige, av importören (eller hans underleverantör).


Med Champion är det tvärtom mycket enklare, det går att ringa direkt till Mats. Då behöver man inte ens fundera över reklamfotografens inblandning, eller ej.
Enl inlägg #25 har ju @Kashmirsocialist även haft MAIL-konversation med Mats, vad betyder då frånvaron av reklambilder!

Något säger mig att den gode Mats inte har fokuserat på just hur handtagen till snabbkopplingarna ska sitta.

Men jag har haft fel förr. Och då är det sossarnas fel, eller hur @n3wton m fl?
 

LWB

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag får erkänna att det här inlägget är över min förmåga att helt förstå syftningarna i och innebörden av men eftersom flera andra markerade med :love: så gjorde jag samma av ängslan att riskera att inte göra rätt. :love: Love and peace.
Det jag menade var att man kan cykla med snabbfästena både si och så, så länge hjulen sitter ordentligt fast. Sen finns det stil och utseende eller konventioner och konvenans, och sådant är jag ofta den förste att haka på. Inte sällan blir cyklarna då också vackra att se på. Men vackrast av allt tycker jag att de cyklar är som används riktigt ambitiöst. Du och @Peth mfl är goda förebilder i det avseendet.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Du anar inte vidden och djupet av hans cykelkunskaper särskilt jmf med en reklamfotografs.

Du är inte ensam i den klubben :sneaky:

Haha, är du kär i Mats? 😉

Det lär inte vara någon reklamfotograf som justerat snabbkopplingshandtagen på Miyatabilderna, snarare @Carl Edfeldts pappas kompis som importerade hojarna och som hade stenkoll på cyklar.

Men vad är det här för jävla diskussion egentligen? Snabbkopplingshandtagsjusteringsoenighetsspekulationer. Inte konstigt att det är krig i världen. 😂
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det jag menade var att man kan cykla med snabbfästena både si och så, så länge hjulen sitter ordentligt fast. Sen finns det stil och utseende eller konventioner och konvenans
Vad gäller att ha "snabbfästena både si och så" så finns det en del mer bakom det än endast "stil och utseende eller konventioner och konvenans", precis som @n3wton skriver i #228
Läs gärna de länkade sidorna i #220 och #240
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Jag bestämde mig för att låta en av cykelvärldens genom tiderna allra största, Eddy Merckx, avgöra frågan om snabbkopplingarnas handtag. Och vad fann jag, jo att de var placerade olika på nästan varje bild jag hittade av honom så det låter jag bli det slutgiltiga svaret för min del :)
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Det var inte svenska kataloger jag kollade i utan de var direkt från Miyata i Japan och de var noga med inställningarna av cyklarna liksom med allt annat. Crescent var faktiskt lite hejsvejs ibland i jämförelse.

Något som däremot inte var hejsvejs med Crescent var kromningen. Köpte två brandgula världsmästarcyklar i dag - knappt en prick i kromet (eller ”cromet”/”chromet” som vissa verkar tro att det heter).
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Något som däremot inte var hejsvejs med Crescent var kromningen. Köpte två brandgula världsmästarcyklar i dag - knappt en prick i kromet (eller ”cromet”/”chromet” som vissa verkar tro att det heter).
Nä, lackens hållbarhet och rostskydd var deras paradgren och de gjorde bra cyklar som höll att användas
 

LWB

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Vad gäller att ha "snabbfästena både si och så" så finns det en del mer bakom det än endast "stil och utseende eller konventioner och konvenans", precis som @n3wton skriver i #228
Läs gärna de länkade sidorna i #220 och #240
För att hålla kvar vid denna viktiga diskussion så vidhåller jag att man, precis som jag skrev, visst kan cykla med snabbfästena både si och så förutsatt att hjulen sitter som de ska. Att det sen finns argument för att upprätthålla ordning och reda, varav vissa tom. är objektiva och svåra att säga emot, var vad jag menade med ordet konventioner, i tillägg snarare än i likhet med ordet konvenans.

Själv håller jag för övrigt alla mina snabbfästen i strama tyglar, det lovar jag på heder och samvete, så mig behöver ingen övertyga.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Inom kort kan felaktigt vinklade snabbkopplingar tolkas som bristande vandel vilket föranleder fängelsevistelse på inhyrd plats i utlandet.

Det kommer att införas särskilda zoner i storstadsområdenas ytterkanter, som i Mölndal, där cykelpolisen får kontrollera människors snabbkopplingar utan misstanke om brott.
 

Köp & Sälj

Topp