Kashmirsocialist
Aktiv medlem
[Byggtråd] Champion från 1960-talet till neo retro
Gitarrister och båtägare använder fender...
Exakt! Jag har fendrar, men inte fan har de med cykling att göra.
Gitarrister och båtägare använder fender...
Även på amerikansk engelska?
Jag är inte mycket för stilregler egentligen, men snabbkopplingarna och däckloggan är ju långt mycket mer än stil. Hittar man hålet i slangen vet man var i däcket man ska leta efter orsaken. Samt att det är lätt att se var ventilen sitter och hittar den därmed snabbt och enkelt när man ska pumpa. Det förra är viktigare än det senare, men det senare kommer liksom med på köpet.
Inte farligt med tanke på att ett par nya vettiga hjul kostar ca 2-6000 kr på nåt nätföretag...Anders på Veloform tar 800 kronor plus material.
800 kr är ju bara byggkostnaden, sen tillkommer ju ekrar, nav och fälg såklart. Fördelen med att bygga hos någon som Anders är att hjulen handbyggs med omsorg av de delar som du själv vill ha eller som Anders rekommenderar, varpå du har hjul i många många år. Systemhjulen på nätshoppen är en helt annan femma..Inte farligt med tanke på att ett par nya vettiga hjul kostar ca 2-6000 kr på nåt nätföretag...
800 kr är ju bara byggkostnaden, sen tillkommer ju ekrar, nav och fälg såklart. Fördelen med att bygga hos någon som Anders är att hjulen handbyggs med omsorg av de delar som du själv vill ha eller som Anders rekommenderar, varpå du har hjul i många många år. Systemhjulen på nätshoppen är en helt annan femma..
Jag konsulterade Miyata-katalogerna och rätt position för snabbkopplingarnas handtag är: precis framför framgaffelbenet och lite framför sadelstaget, dvs. jag har gjort fel i alla år haha :)
6. Full fenders or no fenders.
Det heter ”mudguards” och ingenting annat.
Jag frågade en amerikansk cykelmek om det där en gång. Båda används, men mudguards mer om stora blaffiga svarta plasthärken och fenders om snygga smala i metall. Skulle passat på att fråga om ego/kompislapp också — gissar dock på mudflap.Även på amerikansk engelska?
Men också den goda känslan av att äntligen få vet vad som är absolut rätt i en fråga som gäckat en under hela ens cykelliv..Känslan av skam när man inser att man levt i okunskap, synd och evig förbannelse. Den känslan.
Men också den goda känslan av att äntligen få vet vad som är absolut rätt i en fråga som gäckat en under hela ens cykelliv..
Jag frågade en amerikansk cykelmek om det där en gång. Båda används, men mudguards mer om stora blaffiga svarta plasthärken och fenders om snygga smala i metall. Skulle passat på att fråga om ego/kompislapp också — gissar dock på mudflap.
Även på amerikansk engelska?
Oscar Wilde: "The Americans are identical to the British in all respects except, of course, language."Ett avfällingsspråk. Räknas inte. De kallar bagageutrymme för ”trunk”. Nuff said. 🐘
Är det enl reklambilderna, eller finns det instruktioner om hur man bör göra?Jag konsulterade Miyata-katalogerna och rätt position för snabbkopplingarnas handtag är: precis framför framgaffelbenet och lite framför sadelstaget
Klart man får matcha kläderna med cykeln. Cyklade idag iförd rosa strumpor på min rosa cykel. Kände mig så jäkla snygg!Snabbkopplingarna har jag funderat över faktiskt, så det ska jag fixa.
Etiketterna är lite överkurs. Inget ont om överkurser iofs.
Kikade igenom tipsen på sidan, det märks att killen är amerikan och inte riktigt förstår ”the finer details in life”. Mina kommentarer efter varje stiltips.
1. Stem, handlebars, and seat post should all be the same color, finish, and style.
Nej, det går utmärkt att kombinera exempelvis en svart sadelstolpe med svarta bromsar och låta stam och styre vara i silver. Eller en annan kombination. Helhetsintrycket är viktigast.
2. Saddle should match handebar tape.
Det beror på vad man menar med matchning. Att matcha helt, som jag har gjort på den gröne, funkar om man kör läder (alternativet blir inte bra) eller bomull (texturen på sadel och styrlinda skiljer tillräckligt för att det ska vara ok). Exakt matchning i andra material blir som att köra näsduk och slips i samma tyg: It isn’t done.
3. Seat post binder should match headset.
Helt enig.
4. Hubs should match brakes.
Nej.
5. Water bottle cages are their own thing and shouldn't match anything other than each other – same goes for water bottles.
Håller inte alls med. Vattenflaskor och -hållare är så iögonfallande att de i möjligaste mån bör matcha någon annan hårdvara.olika flaskor på samma hoj däremot - inte så fint.
6. Full fenders or no fenders.
Det heter ”mudguards” och ingenting annat.
7. NEVER match your riding outfit to your bike. It looks too cute by far.
Äsch, fånerier, gulligt är bra! Eller hur @Peth? 😉
Och sedan kommer australiensare och kallar det för yin bongers eller nåt 🙃Amerikaner..
När det gäller snabbkopplingarna kommer jag gå på hur Miyata gjort, jag menar kunde de göra sådana ramar måste de veta hur snabbkopplingarna skall sitta på sina cyklar. Med Champion blir det betydligt svårare, gav de ens ut några kataloger man kan få ledtrådar ifrån?😂
Man måste ju ändå reflektera över hur det kommer sig att det finns personer som har alla rätta svar alltid. Som Alexander Bard.
Det är de enkla lösningarnas underbara tid, där vi snart har en av staten stipulerad kulturkanon att hålla oss i och där det finns tydliga regler att följa vid cykelbygge och cykling. Jag om någon har försökt att hålla mig till dessa, inte utan att ådagalägga en ängslighet att göra rätt. Men på ett högre plan än bara min egen obetydliga person så är det oerhört befriande med de få som ex. i flagrant trots emot Facit remmar ett omaka sadelöverdrag över sadeln och sedan de facto använder cykeln.
Oscar Wilde: "The Americans are identical to the British in all respects except, of course, language."
När det gäller snabbkopplingarna kommer jag gå på hur Miyata gjort, jag menar kunde de göra sådana ramar måste de veta hur snabbkopplingarna skall sitta på sina cyklar. Med Champion blir det betydligt svårare, gav de ens ut några kataloger man kan få ledtrådar ifrån?
Är du verkligen helt säker på att det är Miyata själva som har justerat in QR-handtagen på cyklarna i reklambilderna i dina kataloger?När det gäller snabbkopplingarna kommer jag gå på hur Miyata gjort, jag menar kunde de göra sådana ramar måste de veta hur snabbkopplingarna skall sitta på sina cyklar.
Med Champion är det tvärtom mycket enklare, det går att ringa direkt till Mats. Då behöver man inte ens fundera över reklamfotografens inblandning, eller ej.Med Champion blir det betydligt svårare, gav de ens ut några kataloger man kan få ledtrådar ifrån?
Jag får erkänna att det här inlägget är över min förmåga att helt förstå syftningarna i och innebörden av men eftersom flera andra markerade medDet är de enkla lösningarnas underbara tid, där vi snart har en av staten stipulerad kulturkanon att hålla oss i och där det finns tydliga regler att följa vid cykelbygge och cykling. Jag om någon har försökt att hålla mig till dessa, inte utan att ådagalägga en ängslighet att göra rätt. Men på ett högre plan än bara min egen obetydliga person så är det oerhört befriande med de få som ex. i flagrant trots emot Facit remmar ett omaka sadelöverdrag över sadeln och sedan de facto använder cykeln.
Är du verkligen helt säker på att det är Miyata själva som har justerat in QR-handtagen på cyklarna i reklambilderna i dina kataloger?
Sannolikheten för att det är importören, eller kanske rent av reklamfotografen, är väldigt mkt större. För redan innan det svenska EU-inträdet importerades inte kompletta Miyator utan ramar + delar som monterades ihop till cyklar i Sverige, av importören (eller hans underleverantör).
Med Champion är det tvärtom mycket enklare, det går att ringa direkt till Mats. Då behöver man inte ens fundera över reklamfotografens inblandning, eller ej.
Enl inlägg #25 har ju @Kashmirsocialist även haft MAIL-konversation med Mats, vad betyder då frånvaron av reklambilder!
Du anar inte vidden och djupet av hans cykelkunskaper särskilt jmf med en reklamfotografs.Något säger mig att den gode Mats inte har fokuserat på just hur handtagen till snabbkopplingarna ska sitta.
Du är inte ensam i den klubbenMen jag har haft fel förr.
Det jag menade var att man kan cykla med snabbfästena både si och så, så länge hjulen sitter ordentligt fast. Sen finns det stil och utseende eller konventioner och konvenans, och sådant är jag ofta den förste att haka på. Inte sällan blir cyklarna då också vackra att se på. Men vackrast av allt tycker jag att de cyklar är som används riktigt ambitiöst. Du och @Peth mfl är goda förebilder i det avseendet.Jag får erkänna att det här inlägget är över min förmåga att helt förstå syftningarna i och innebörden av men eftersom flera andra markerade medså gjorde jag samma av ängslan att riskera att inte göra rätt.
Love and peace.
Du anar inte vidden och djupet av hans cykelkunskaper särskilt jmf med en reklamfotografs.
Du är inte ensam i den klubben![]()
Vad gäller att ha "snabbfästena både si och så" så finns det en del mer bakom det än endast "stil och utseende eller konventioner och konvenans", precis som @n3wton skriver i #228Det jag menade var att man kan cykla med snabbfästena både si och så, så länge hjulen sitter ordentligt fast. Sen finns det stil och utseende eller konventioner och konvenans
Det var inte svenska kataloger jag kollade i utan de var direkt från Miyata i Japan och de var noga med inställningarna av cyklarna liksom med allt annat. Crescent var faktiskt lite hejsvejs ibland i jämförelse.
Nä, lackens hållbarhet och rostskydd var deras paradgren och de gjorde bra cyklar som höll att användasNågot som däremot inte var hejsvejs med Crescent var kromningen. Köpte två brandgula världsmästarcyklar i dag - knappt en prick i kromet (eller ”cromet”/”chromet” som vissa verkar tro att det heter).
För att hålla kvar vid denna viktiga diskussion så vidhåller jag att man, precis som jag skrev, visst kan cykla med snabbfästena både si och så förutsatt att hjulen sitter som de ska. Att det sen finns argument för att upprätthålla ordning och reda, varav vissa tom. är objektiva och svåra att säga emot, var vad jag menade med ordet konventioner, i tillägg snarare än i likhet med ordet konvenans.
Inom kort kan felaktigt vinklade snabbkopplingar tolkas som bristande vandel vilket föranleder fängelsevistelse på inhyrd plats i utlandet.