[Byggtråd] Commencal Ramones 20"

Valhalla_

Aktiv medlem
Kom över en "dämpad" framgaffel som jag tänkte jag kunde sätta på dotterns hoj. En Suntour XCR LO Air. Verkar vara för 24" men det kanske funkar ändå. Men jag var inte riktigt nöjd med den, den var ju jelt stel och konstig. Visade sig att luftfjädern och dämparenhetens IFP kammare var samma sak. Och IFPn hade en vansinnig stiction, tills man tömde dämparen på luft, då kvarstod lite dämpning men å andra sidan ingen fjäderfunktion. Och ingen stiction för IFP kolven stod nog stilla då.

Men då fick jag en ide. Lite som jag gjort med mina egna prylar - coilkonvertering!

Drog till biltema och köpte en fjädersortiment-sats, tog den största fjädern och kapade den lite. Grävde fram ett air shaft som jag moddade, fixade dit negativ fjäder osv. Här är hopkoket:
IMG_20210508_140526575.jpg

Hade sedan i lite supergliss 100k i ytterbenen, installerade skaften med crush washers nedtill för täthetens skull, och sen var det dags för test.

Och mein gott, vilken skillnad! Gaffeln är smutt som snus, sagolikt plush. Sag blev ca 30% så kanske man hade kunnat ha den aningen hårdare, men det funkar. Och rötter osv bara försvinner. (y)

Försökte filma lite och man kan ana hur pass aktiv den faktiskt är:

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu kvarstår bara att fixa lite ny färg till gaffeln, den ser lite sliten ut. Kanske nya klibbor och så. Så blir den som ny.

Berk

Aktiv medlem
Jättefint!

Suntour namnsystem, eller kanske icke-system, är oförståeligt. Jag köpte en Suntour SF18 XCM JR-AIR-SL LO 20 till min sons första MTB. Det är en av de bästa 20" gaffeln som finns och är vi var både helt nöjd. Tror att SF18 säger vad modellen är, men är inte säkert. Tror att gaffeln du har är mindre bra. Men vet inte precis hur Suntours gafflar skilljer sig. Antar att du inte vet heller.

simson

Aktiv medlem
Kom över en "dämpad" framgaffel som jag tänkte jag kunde sätta på dotterns hoj. En Suntour XCR LO Air. Verkar vara för 24" men det kanske funkar ändå. Men jag var inte riktigt nöjd med den, den var ju jelt stel och konstig. Visade sig att luftfjädern och dämparenhetens IFP kammare var samma sak. Och IFPn hade en vansinnig stiction, tills man tömde dämparen på luft, då kvarstod lite dämpning men å andra sidan ingen fjäderfunktion. Och ingen stiction för IFP kolven stod nog stilla då.

Men då fick jag en ide. Lite som jag gjort med mina egna prylar - coilkonvertering!

Drog till biltema och köpte en fjädersortiment-sats, tog den största fjädern och kapade den lite. Grävde fram ett air shaft som jag moddade, fixade dit negativ fjäder osv. Här är hopkoket:
Visa bilaga 487585

Hade sedan i lite supergliss 100k i ytterbenen, installerade skaften med crush washers nedtill för täthetens skull, och sen var det dags för test.

Och mein gott, vilken skillnad! Gaffeln är smutt som snus, sagolikt plush. Sag blev ca 30% så kanske man hade kunnat ha den aningen hårdare, men det funkar. Och rötter osv bara försvinner. (y)

Försökte filma lite och man kan ana hur pass aktiv den faktiskt är:
Nice med dubbla guider till fjädern ,
då håller den ju formen längre👍👊

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är helt obegripligt. Verkar som att en del har en separat luftfjäder i vänstra benet och en icke inställbar dämpsre i högra benet, förmodligen trycksatt och sluten, utan ifp. Min hade bara negativ spiralfjäder i vänsterbenet och luftfjäder och dämpare i samma enhet i högra benet, och med en stiction utom denna jord, aldrig känt värre. Måste som sagt vara ifp tätningarna för när jag tönde ut luften blev den helt fri från stiction som sagt. Men dämparen kaviterar nog en del osv, men wjo cares, funkar det så funkar det 😁

Dämpningen är relativt "lätt", men returen är tillräckligt dämpad för att det precis inte ska bli hoppstylta. Ska försöka experimentera lite sen med extremt låga ifp tryck, kanske man kan hitta något, högre än 0 psi, som funkar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nya dekaler kan ju vara på sin plats, vad tror ni om detta? Tänker vita underben och svart eller orange dekaler.. ?

"Fox 28" blir fint 🤘

1620494236430.png

Kanske man borde försöka få till lite såna röda detaljer också?

1620494318323.png

Valhalla_

Aktiv medlem
Tog bort dekalerna och slängde på foxdekaler. Från suntour till fox. Otroligt plush och fin är den så det är inte enbart dekaltrimning 😁. Installerade nu också en extra fjäder i ytterbenet, istället för den hårda genomslags-plastdutten, så nu är den lite progressiv när man närmar sig botten. Sen när fjädern bottnar i sig självt så är det en liten gummidutt som tar det allra sista.

Nu får det fasiken räcka, detta blev ju långt bättre än jag tänkt från början 😁

IMG_20210508_214819116.jpg

Berk

Aktiv medlem
Hon fick också modernare geometri med flackare gaffelvinkel! Och mer markfrigång som är bra på stigar kring Stockholm.
Men kanske kan man tar bort distanser för att kompensera högre stacken och kortare reachen?

Karl-Luis

Aktiv medlem
Jag är avis på din dotters cykel! 😍 sjukt bra jobbat med gaffeln, det största problemet med suntour är just den där dämparenheten som brukar strula.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hon fick också modernare geometri med flackare gaffelvinkel! Och mer markfrigång som är bra på stigar kring Stockholm.
Men kanske kan man tar bort distanser för att kompensera högre stacken och kortare reachen?
Stammen är redan slammad, så det man kan göra skulle i så fall vara att sätta ett riserstyre uppochned eller så. Men jag höjde sadeln liteg nu, för den var lite för låg. Så det borde bli hyfsat bra i förhållande till styret, så som det är nu.

Jag är avis på din dotters cykel! 😍 sjukt bra jobbat med gaffeln, det största problemet med suntour är just den där dämparenheten som brukar strula.
Får väl se hur länge denna gaffel funkar, men går dämparenheten sönder kan man ju egentligen tillverka en egen, men då börjar det nog bli lite mer tidskrävande. :giggle:

Topp