[Byggtråd] Crescent 92316

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Mitt senaste bygge är nu färdigt men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Utgångspunkten var att denna Monarkracer från -59 skulle bli min långcyklingscykel, men ramen var för stor. Därför får den gå vidare till någon annan. Frågan var då vad jag skulle göra av de ganska fina komponenter jag samlat på mig.

Jag har sedan tidigare en Crescent 92316 träningsracer som jag trivs fint med. Jag tänkte lyxifiera och göra den till en mer modern hoj. Köregenskaperna är jättebra för en oerfaren gubbe som jag. Jag har hört flera som pratar skit om modellen (”vattenledningsrör” etcetera) men så mycket tyngre än en fullblodsracer är den inte. Det skilde ett knappt kilo på 92316 och toppmodellen 92320 när det begav sig. Min hoj är från 1982 eller 1983 och ska ha vägt 11,8 kilo. Lite ska jag nog kunna banta bort.

Ni som inte orkar läsa fler inlägg om åldriga cyklar och halvklantiga män i medelåldern bör besöka en annan tråd. Ni som älskar att hata dem som undviker plastkläder likaså.

Så här såg den ut efter en uppfräschning i höstas.

82F79BE2-0291-4DA8-86DA-95FCD67C88B6.jpeg

5A5C6D4E-9DD4-4331-B44C-6F93493E3D26.jpeg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jag började med att plocka ned hela skräpet, göra rent, rubba och vaxa ramen. Det gamla Shimano Altus-vevpartiet hamnade på Monarken tillsammans med växlarna.

Sedan satte jag dit ett nytt vevlager, ett Sugino. Hade sådan röta att det var franskgängat och alltså bolt on. Tydligen tillverkade denna japanska firma vevar åt Gitane. Sedan monterade jag vevpartiet, också ett Sugino. Det heter Mighty Competition och är från mitten av 70-talet.
E4DE430E-A41F-488A-84C6-4699FE9F5358.jpeg
 

Stumpy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Tycker synd om Monarken som skall behöva gå utklädd till proletär. Vore det inte bättre att bra sälja ramen som den är?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jag har bestämt mig för att använda en äldre, indexerad växelgrupp på hojen. Det är en Shimano 600-grupp, tydligen den första som heter Ultegra. Interna gruppnumret är 6400 (7-delat) och 6401 (8-delat). De kallas också Tricolore efter de tre strecken.
 

Bilagor

  • 77343247-69FC-483A-AB23-F31A894D1A7A.jpeg
    77343247-69FC-483A-AB23-F31A894D1A7A.jpeg
    614 KB · Besök: 34

123456789

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jag började med att plocka ned hela skräpet, göra rent, rubba och vaxa ramen. Det gamla Shimano Altus-vevpartiet hamnade på Monarken tillsammans med växlarna.

Sedan satte jag dit ett nytt vevlager, ett Sugino. Hade sådan röta att det var franskgängat och alltså bolt on. Tydligen tillverkade denna japanska firma vevar åt Gitane. Sedan monterade jag vevpartiet, också ett Sugino. Det heter Mighty Competition och är från mitten av 70-talet.
Visa bilaga 535812
Så vackert 😍
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Hade en jäkla tur igen med att den nya styrlindan (Newbaums) nästan exakt matchade sadeln från Lepper.

Jag hade en läderlinda på som i princip var helt ny men den gick tyvärr sönder när jag lindade av styret. När jag skulle sätta på en ny kändes det helt självklart med bomull. Det är det bästa materialet jag har provat för styrlinda. Oöverträffat grepp och skönt hårt och strävt med vacker struktur.

814F015E-70D2-457A-86CE-04DA2F523C91.jpeg

74DD0258-9157-432B-9ED0-CF5465EF7EA8.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jag har hört flera som pratar skit om modellen (”vattenledningsrör” etcetera) men så mycket tyngre än en fullblodsracer är den inte. Det skilde ett knappt kilo på 92316
Det tror jag är ett missförstånd. Med begreppet "vattenledningsrör" menas en ram som är extra starkt och robust byggd, en ram som skall tåla omild behandling och tung last, ungefär samma som engelskans "heavy duty", alltså i de flesta fall positiva egenskaper. Så tolkar jag användandet ;)

Tyvärr tror jag din 316 är byggd i tunnare och lättare rör än standardcyklarnas "vattenledningsrör", hade själv en 316 för länge sedan och det gällde för den åtminstone.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jag började med att plocka ned hela skräpet, göra rent, rubba och vaxa ramen. Det gamla Shimano Altus-vevpartiet hamnade på Monarken tillsammans med växlarna.

Sedan satte jag dit ett nytt vevlager, ett Sugino. Hade sådan röta att det var franskgängat och alltså bolt on. Tydligen tillverkade denna japanska firma vevar åt Gitane. Sedan monterade jag vevpartiet, också ett Sugino. Det heter Mighty Competition och är från mitten av 70-talet.
Visa bilaga 535812
Ramen verkar vara i princip nyskick, med de komponenterna du lägger på skulle våga sätta en slant på att det kommer bli Sveriges finaste Crescent 316 :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Ramen verkar vara i princip nyskick, med de komponenterna du lägger på skulle våga sätta en slant på att det kommer bli Sveriges finaste Crescent 316 :)
Nja, jag har allt bättrat den här och där. Det lär i alla fall bli Sveriges dyraste Crescent 316…

Men det är roligt att ge kärlek till en kompis och klä honom i fina kläder. Nämnde jag att han heter Felix? Felix Heinz.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Det tror jag är ett missförstånd. Med begreppet "vattenledningsrör" menas en ram som är extra starkt och robust byggd, en ram som skall tåla omild behandling och tung last, ungefär samma som engelskans "heavy duty", alltså i de flesta fall positiva egenskaper. Så tolkar jag användandet ;)

Tyvärr tror jag din 316 är byggd i tunnare och lättare rör än standardcyklarnas "vattenledningsrör", hade själv en 316 för länge sedan och det gällde för den åtminstone.
Det var nån i Miyatatråden som fällde detta omdöme om stackars Felix.
 

John Blaze

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Det tror jag är ett missförstånd. Med begreppet "vattenledningsrör" menas en ram som är extra starkt och robust byggd, en ram som skall tåla omild behandling och tung last, ungefär samma som engelskans "heavy duty", alltså i de flesta fall positiva egenskaper. Så tolkar jag användandet ;)

Tyvärr tror jag din 316 är byggd i tunnare och lättare rör än standardcyklarnas "vattenledningsrör", hade själv en 316 för länge sedan och det gällde för den åtminstone.
Hade en 316 som fick förpassas till metallåtervinningen p.g.a rosthål i ramen. Dessa cyklar är relativt känsliga och bör förvaras inomhus är min slutsats.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Hade en 316 som fick förpassas till metallåtervinningen p.g.a rosthål i ramen. Dessa cyklar är relativt känsliga och bör förvaras inomhus är min slutsats.
Jaså? Jag har bara hört bra saker om kvaliteten. Jag vet ju inte hur bra stålet är, men jag kan uttala mig med viss säkerhet om lacken. Nu har jag sett, fixat och renoverat massvis med hojar och jag måste säga att MCBs lackeringar (hållbarhetsmässigt) är de bästa jag sett. Världsklass.
 

cykelstöd

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Även mitt exemplar var mer eller mindre rostfritt, utöver slitdelarna då. Lacken är i princip helt intakt trots att hojen kördes flitigt mellan Stockholm och Dalarna under många år, för att sedan stå ute under tak i över ett decennium. Så skriver också under på lack i världsklass
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jaså? Jag har bara hört bra saker om kvaliteten. Jag vet ju inte hur bra stålet är, men jag kan uttala mig med viss säkerhet om lacken. Nu har jag sett, fixat och renoverat massvis med hojar och jag måste säga att MCBs lackeringar (hållbarhetsmässigt) är de bästa jag sett. Världsklass.
Det är när det samlas vatten inne i ramen som inte kommer ut som det blir problem. Jag har en ram som lacken är hur fin som helst på, inga rostangrepp alls utifrån men det går att köra en skruvmejsel rakt igenom på sina ställen.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Det är när det samlas vatten inne i ramen som inte kommer ut som det blir problem. Jag har en ram som lacken är hur fin som helst på, inga rostangrepp alls utifrån men det går att köra en skruvmejsel rakt igenom på sina ställen.
Sadelröret är väl en riktig klassiker? Sedan kan jag inte tänka mig att rostskydd inifrån var så himla vanligt förekommande inom cykelindustrin. Det gör hållfastheten hos äldre cyklar ännu mer imponerande - en del har väl stått ute år efter år och är friska i ramen trots det (men en massa ytrost blir det).
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Sadelröret är väl en riktig klassiker? Sedan kan jag inte tänka mig att rostskydd inifrån var så himla vanligt förekommande inom cykelindustrin. Det gör hållfastheten hos äldre cyklar ännu mer imponerande - en del har väl stått ute år efter år och är friska i ramen trots det (men en massa ytrost blir det).
Sadelröret är inte det som normalt sett råkar mest illa ut om det kommer in vatten i ramen utan det är de rör där vattnet blir stående, typiskt är det kedjestagen närmast vevhuset. Vevhuset också men det är tjockare gods och klarar sig längre. Samt överröret i det fall vattnet kommer in där som vid invändiga vajrar.

Sadelröret är mest att en sadelstolpe i aluminium utsätts för galvanisk korrosion i kontakt med järn om den inte är infettad.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Sadelröret är inte det som normalt sett råkar mest illa ut om det kommer in vatten i ramen utan det är de rör där vattnet blir stående, typiskt är det kedjestagen närmast vevhuset. Vevhuset också men det är tjockare gods och klarar sig längre. Samt överröret i det fall vattnet kommer in där som vid invändiga vajrar.

Sadelröret är mest att en sadelstolpe i aluminium utsätts för galvanisk korrosion i kontakt med järn om den inte är infettad.
Jag tänkte mer att det är där vattnet kommer in.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Det är förresten en Tangegaffel på hojen. Kan inget om komponenter direkt, men det ska väl vara nåt ”känt” fabrikat va?

Spännande också med de problem man stöter på. Felix är byggd för friktionsväxlar och har en vajerstyrningsklämma nere vid vevhuset. På högersidan är det en kanal för vajern till den bakre växelföraren, på vänstersidan sitter det ett stopp för den lilla bit vajerhölje som ska gå därifrån till ett likadant vajerhöljesstopp på den främre växelföraren.

Men naturligtvis har den nya växelföraren inget sådant stopp.

Får fixa det i morgon.
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Menar du en sådan här? De brukar gå att köpa i diverse facebookgrupper för vintage cyklar på facebook :) Säkert även här.

C5D4F840-3C3E-4753-A0C4-7C1919575D84.jpeg

Sedan angående rost på insidan så har jag haft två cyklar som inte är borrade i vevlagerhylsan. Då blir det blött. Men höll gjorde de :)
 

John Blaze

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Jaså? Jag har bara hört bra saker om kvaliteten. Jag vet ju inte hur bra stålet är, men jag kan uttala mig med viss säkerhet om lacken. Nu har jag sett, fixat och renoverat massvis med hojar och jag måste säga att MCBs lackeringar (hållbarhetsmässigt) är de bästa jag sett. Världsklass.
Det var det diagonala röret i baktriangeln som fick ett rosthål. Cykeln stod tyvärr utomhus i flera år, nära havet på västkusten. De salta vindarna från havet åt upp stålet. Bör ha funnits en liten lackskada från början.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Menar du en sådan här? De brukar gå att köpa i diverse facebookgrupper för vintage cyklar på facebook :) Säkert även här.

Visa bilaga 536065

Sedan angående rost på insidan så har jag haft två cyklar som inte är borrade i vevlagerhylsan. Då blir det blött. Men höll gjorde de :)
Ja, typ en sån, men för den främre växelföraren. Har nog nån i nån låda. Jag har ju väldigt många lådor.
24DA17BD-D7B2-406F-B8CE-E751E04CBDF0.jpeg

Fan, jag måste sluta vara så korrekt och skriva ”främre växelförare”. Får gå över till ”framväxel” istället.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Det var det diagonala röret i baktriangeln som fick ett rosthål. Cykeln stod tyvärr utomhus i flera år, nära havet på västkusten. De salta vindarna från havet åt upp stålet. Bör ha funnits en liten lackskada från början.
Jag läste för många år sedan i nån biltidning att vi har en av de mest korrosiva miljöerna i världen. Vi på Västkusten alltså.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Visa bilaga 536099

Trodde du menade bakväxeln och att framväxeln hade alla stopp den behövde :) Ovan att man har vajerstopp på framväxeln över huvud taget men man lär sig något nytt varje dag :)

Älskar lådsystemet!
Det är det som är så himla dumt. På äldre framväxlar (hurra, jag har bytt ord!) finns det en lött stopp för vajerhöljet. Ja, som på en bakväxel helt enkelt. Men inte på den här. Står precis och borrar och fixar med ett stopp (hade i en låda, japp) eftersom jag misstänker att jag måste ha en justerskruv då det är indexlägen fram också.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Det är det som är så himla dumt. På äldre framväxlar (hurra, jag har bytt ord!) finns det en lött stopp för vajerhöljet. Ja, som på en bakväxel helt enkelt. Men inte på den här. Står precis och borrar och fixar med ett stopp (hade i en låda, japp) eftersom jag misstänker att jag måste ha en justerskruv då det är indexlägen fram också.
Har du helt hölje hela vägen till framväxeln? Det vanligaste är hölje bara från reglage till övre delen av diagonalröret.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Du menar i böjen vid vevpartiet? Jag är inte riktigt med på varför det behövs vajerstopp på framväxeln, höljet brukar sluta uppe på diagonalröret och sen är vajern bar ända till framväxeln.
Ja, alltså, Felix är ju byggd för ramväxlar, så vajerstyrningen förutsätter ett hölje. Nu är han ombyggd men med samma vajerstyrning vid veven.
FD612032-67E9-46B9-B62A-467E251CE379.jpeg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Crescent 92316
Nu har jag löst problemet med vajern till framväxeln. Jag ska berätta hur jag gjorde så kan det kanske hjälpa någon.

1. Skaffa väldigt många lådor. Fyll dem med gammalt skräp.
2. Hitta ett vajerstopp i en låda. Ta i ordentligt när du ska modifiera stoppet så att det går sönder. Leta sedan upp ett nytt vajerstopp.
F8E612B1-B2DA-417C-8AFA-170F05756F74.jpeg

D658A6F8-3EFF-457F-936C-9D15CBA0F712.jpeg


3. Borra upp hålet i vajerstoppet. Gänga med för stor gängtapp och svär en ful ramsa. Byt till en mindre tapp.

04C9F32C-0E3F-45A1-A566-3B49DD2CAEE8.jpeg


4. Hitta en justerskruv i en låda. Kom ihåg att råka klämma sönder den i skruvstädet. Hitta en annan justerskruv och slipa ned samt gänga om den så den passar i vajerstoppet.
E4C3863D-9B3B-4CA3-8D88-B5DA7E408857.jpeg

5. Upptäck att du har en bättre justerskruv. Ha en jävla tur och upptäck att den går att skruva i ditt vajerstopp.
CC357E8E-6800-4A57-96C5-035F0A9AAFFC.jpeg

6. Ja, nu är du typ klar.
F779287E-64CC-4D16-9011-6E72A3CC0924.jpeg

016686FC-D813-4C71-9A98-D1701F9D9181.jpeg

Tänk på att följa mina instruktioner - då vet du att det kommer att funka i slutändan.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer