Byggtråd: Custom Di2, billigast i stan

tolgraven

Aktiv medlem
Fick tag på ett obetydligt trasigt 6770 gruppset för billig peng och tänkte uppgradera min gamla landsväg med det.
Planen är att gömma undan så mycket som möjligt, samt ha totalt fyra positioner att växla från - hoods, drops, tops, tempopinnar.

Det klassiska sättet att åstadkomma detta (iom att 6770 saknar port för "dumma" switches) verkar vara att köpa extra knappar från Shimano för multum, ta isär de och löda på där. Men det blir alldeles för dyrt och känns allmänt dumt - varför inte bara hooka in i reglagen istället?

Hade en stund planen att fixa modernt batteri och ANT+-enhet för styrning av cykeldator men slog till på en Kommander istället som sköter den kontrollen och dessutom enkelt kan flyttas till andra cyklar.

En mindre utmaning är att ramen ej är designad för Di2, och att batteriet är externt, stort och fult.

tolgraven

Aktiv medlem
Problem ett: sladdragning. Kontakterna går inte igenom hålen i ramen så fick bli att skära av, dra genom och splica på igen.
3393C64F-1D7E-4078-96E0-6BFC5993D2D1.jpeg

Problem två: batteri och junction A är fula. De får gå i min lilla top tube bag.
27468226-6D2D-4A35-99C8-38954BC8A77B.jpeg

Med allt uppkopplat och fungerande är det dags att ta isär högerreglaget och se vad vi kan göra.
A4E18069-1465-48D1-9262-9B3CD0CEC822.jpeg

Knips sa sladden och vi har något att börja splica på - sladdarna från paddlarna till canbus-lådan.
0FC848CB-FA85-478B-8957-45C9D2069A41.jpeg

De kortare ska gå tillbaka ned i reglaget, de längre parallellkopplas ut till satellitknapparna.

0BFD2B4D-E32D-48FA-96D0-BBA02F105FF6.jpeg

Tillbakamonterad i reglaget.

FA897E40-2085-4183-BDD2-F8E76B09FF56.jpeg

Allt på plats.

Senast ändrad:

tolgraven

Aktiv medlem
De flesta gamla trådar på ämnet verkar rekommendera Cateye-knappar, men de verkar inte finnas längre och vore oavsett antagligen för dyra iom att jag ska ha fyra par för växling + ytterligare några par för head unit control.

Tänker jag gör en snabbfix med random små knappar jag har liggandes så länge, dessa är dock inte vattentäta så har beställt diverse rimligare från Ali (där jag för övrigt har 21 ordrar totalt pending delivery just nu haha):

0AD54C6A-4B0F-48DD-B888-8E2BEAAB568E.jpeg

49C5C6EF-5C3A-4DCB-8ED5-9528407DB437.jpeg

Samt att sätta högst upp på tempopinnarna:
2A86974A-AF62-49E8-81D0-9FD65FC73FED.jpeg

Total kostnad 75 kr inklusive frakt för 20+20+100+7 knappar, gött.

Och det är uppenbarligen bra grejor:
608D4888-BCAD-45BE-A5DF-463A4BA210C9.jpeg

Kommander som nämns i första inlägget ser för övrigt ut så här:
24720A09-EAC3-4FB8-AEEB-CD4552997D80.jpeg

Styr cykeldatorn över ANT samt Zwift etc inomhus över BT.
Ska alltså flyttas fram och tillbaka mellan mina cyklar, kommer antagligen inte använda de inbyggda knapparna speciellt mycket utan tanken är att montera den under styret där sladdar för satellitknappar löper ut från under bar tapen. Det är MMCX-kontakter som annars används t.ex. till fancy in-ear-lurar. Har beställt två par hanar från Ali.

Gör eventuellt en separat tråd om denna pryl (ändå råcoolt nån rev engat Di2! Och multi-purpose!) när den dyker upp (suttit fast i tullen i över en vecka nu). Pris var $99 CAD inkl frakt, lite saftigt (speciellt efter tullpåslag) men klart värt för mina användningsområden.

Senast ändrad:

tolgraven

Aktiv medlem
En anledning till att jag känner det är viktigt kunna styra min Karoo från flera ställen är att jag ska montera den längst ut på tempopinnarna. Självklart inget nytt koncept men har tidigare ej stött på såna (dvs centrerade, justerbara, snygga) mounts för rimlig kinapeng så blev jävla glad när jag gjorde det.

AE0081EB-B589-458F-BB53-EF992C27EFC0.jpeg

Edit: note to self glöm inte ansluta samtliga tempopinneknappar via kontakt så de går att ta av vid behov... något säger mig jag kommer glömma detta.

Senast ändrad:

tolgraven

Aktiv medlem
Tack allihopa för god respons!

Finns det förresten någon i Stockholmsområdet med snäppet modernare (dvs D-fly) setup som kan hjälpa mig appa upp firmware? Denna har aldrig uppdaterats så saknar multishift...

tolgraven

Aktiv medlem
Vilka delar krävs, bara laddaren?
Om jag förstått rätt finns det ett gäng olika sätt. BCR2 och usb/dator är ett, men eftersom min junction A är 67-modellen och inte 90 (med laddporten) behöver man bygga en adapter för att få det att funka (har iofs en extra kontakt jag skulle kunna använda till det, men måste ha tillgång till enheten för veta hur den ska göras), och använda gammal mjukvara som inte slår bakut. Måste ju uppdatera även junction A så tillfälligt swappa in 90 går ju inte. Så skulle väl handla om att låna laddaren ett tag isf.

Kan inte hitta det nu men svär jag såg nån skriva nånstans att de kunde bara koppla ihop två cyklar, en modern med D-fly och en OG 6770 (precis som min setup) och trots att det inte "ska" funka (67 kan inte användas med D-fly så dubbla junction A igång osv) gick det att uppdatera alla delar via appen. Så det verkar klart smidigare... enda stora negativa (förutom att jag kanske bara drömde att jag läste det) är väl att det inte är nån vidare hackfaktor.

kroem

Aktiv medlem
Skulle det funka att hooka upp emot en SC-MT800?

EDIT. Jag har en Di2-grupp som ligger och väntar på en ram, som jag eventuellt skulle kunna låna ut...

tolgraven

Aktiv medlem
Om du vore bekväm med det så hemskt gärna!

Extremt mycket conflicting information på nätet om vad exakt som fungerar och inte. Om jag fattat rätt går ej uppdatera batterihållaren utan gå till en LBS med specialmanick, men verkar som den ändå kan lira med gammal firmware eftersom jag inte kommer använda några nyare delar med den.

kroem

Aktiv medlem
Om det hjälper så kan jag hjälpa en Happyit. Det är Ultegra R785 regage och XT display, nya batteriet. Skicka ett PM så löser vi det.

OldBones

Aktiv medlem
Om det är 6770 så kan du köra med det integrerade batteriet, bara ryck valfri kabel (Jag brukar använda FD) och koppla in i den gamla laddaren (Du får skarva en egen kabel dock) 👍

tolgraven

Aktiv medlem
Om det är 6770 så kan du köra med det integrerade batteriet, bara ryck valfri kabel (Jag brukar använda FD) och koppla in i den gamla laddaren (Du får skarva en egen kabel dock) 👍
Hajar inte riktigt vad du menar med det integrerade batteriet (mitt är externt), men yes koppla på varsomhelst via egengjord adapter har jag förstått är vägen.

OldBones

Aktiv medlem
Hajar inte riktigt vad du menar med det integrerade batteriet (mitt är externt), men yes koppla på varsomhelst via egengjord adapter har jag förstått är vägen.

Ah, jag missförstod, trodde du ville slippa det externa batteriet och köra ett internt.. Du kan iofs bygga om ditt externa till ett internt också men då krävs lite El-lära A 👍

Lättaste, inte billigaste dock, lösningen är att köpa ett begagnat internt batteri och sen bara slakta en kabel.

tolgraven

Aktiv medlem
Ah, jag missförstod, trodde du ville slippa det externa batteriet och köra ett internt.. Du kan iofs bygga om ditt externa till ett internt också men då krävs lite El-lära A 👍

Lättaste, inte billigaste dock, lösningen är att köpa ett begagnat internt batteri och sen bara slakta en kabel.
Har batteriet och junction A gömda i top tube-väskan som ändå sitter där permanent och som fick sig några diskreta hål för kabeldragningen, så det är inga problem :)
Trodde vi snackade firmware update via BCR2 vis a vis EW67. Samma approach där nämligen.

tolgraven

Aktiv medlem
Schysst av kroem att låna ut prylar!
Och efter mycket meck med att frigöra utrymme och installera helvetes-windows i en VM såg det lovande ut ett tag:

AF1AD5E2-FE6B-46D0-AF1B-C56DAA3D9D97.jpeg

Dessvärre ville batterihållaren BMR1 inte hittas, och eftersom det är den som styr multishift vart det lönlöst. Och eftersom jag uppdaterat FW på övriga prylar och BMR1 inte längre har matchande version är systemet nu helt dött, oops.
Så nu är det utrett iaf. Men var värt ett försök!

Ringde Cykelcitys verkstad och frågade om de har PCE1-interfacet. Svar "nej... inte till försäljning" haha vafan skulle jag vilja köpa det för... Jaja, de kan lösa biffen iaf.

Fan också, budgeten skenar!!! Fast om jag berättar för CC jag har fler reaktionspoäng än inlägg på happy kanske de nappar på spons?

OldBones

Aktiv medlem
Man skall inte pilla på det som funkar, för mycket 😇

Leta fram ett beggat internt batteri samt lödkolven så löser sig alla dina problem 🥳

tolgraven

Aktiv medlem
Billigast i stan var inget skämt - baserat på vad jag betalade, konservativt borde kunna få för gamla delarna samt övriga kostnader är min budget för denna uppgradering knappa tusen spänn. Har jag riktigt tur eller bra tålamod i att sälja, ännu mindre.
Internt batteri blåser lite hål i det ;)

Håller med om att dumt att pilla, men sakna multishift är ju en redig nedgradering från vanligt system, så det insisterar jag på att ha.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer