[Byggtråd] CyclePro HillRunner, Monstercross Limited Edition™ aka den inofficiella Frukt och Mandel-tråden

slice me nice

Aktiv medlem
[Byggtråd] CyclePro HillRunner, Monstercross Limited Edition™ aka den inofficiella Frukt och Mandel-tråden
Så var det dags för byggtråd!

Har tittat på monstercrossar ett tag. Idéen om en egen föddes först när jag bytte till mig en äldre MTB av @Moses95 mot en öl. Tackar för den!

Tanken var en klar monstercross på superbudget (max 1000 kr) då cykeln var relativt komplett, medelst en kombo av grejer från bra-att-ha-lådan och nytt/begagnat. Men saker blir inte alltid som man tänkt sig, och när plötsligt @LWB generöst kunde erbjuda en riktigt fin CyclePro HillRunner-ram mot ett bidrag till cancerfonden kunde jag inte låta bli.

Inga problem tänkte jag, jag flyttar ju bara över grejerna från den ursprungliga till den här så hålls budgeten. Men det är som det är med att hålla budgetar, ju mer man internetcyklar desto dyrare blir projekten... Och jag tyckte att ramen var såpass fin att jag ville ha sjyssta grejer på den, plus att hjulen jag hade egentligen inte passade fullt ut med den 8-delade Sorakassetten och -bakväxeln jag hade liggandes. Frikrans istället för kassett, fel O.E.C.D.U.C.I.P.C.B-mått osv.

(av originalmonstercrossbygget blev det alltså inget, men då den var nära komplett redan fixar jag till den för några hundra så får den ett nytt hem hos en granne som är i större behov än jag)

I skrivande stund har jag de flesta delarna till CyclePron hemma eller på gång från diverse Tüska webshops. Inget monterat än förutom vevlagret som jag hade liggandes och såna ser ju ändå inte mycket ut för världen, så "före"-bilden får bli den som LWB postade i Yardsaletråden.

Delar från hyllan som ska användas:
Bakväxel Sora (eller var det Claris) 8-delat med kassett och tillhörande brifter
Kombinationspedaler SPD (skittrist jag vet, men de fanns hemma och tror att jag kommer cykla i vanliga skor emellanåt)
Vevparti Shimano 105

Delar på ingång:
Billigt gravölstyre med rejält med flare (redan anlänt, ser fränt ut:))
Singelklinga Gebhardt 38T (så litet som går på mitt vevparti med BCD 130 mm)
Ahead-adapter så jag kan ha moderna styren
Procraft Sport Saddle
Tektro Cantilever Brake CR720
Lite småttiga spacers och o-ringar till vevpartiet eftersom det verkar behövas om man som jag sätter ett lvg-vevparti i en MTBram.

Saknar fortfarande hjul och däck. Får se längre fram vad jag hittar på där, antingen begagnat eller typ enklast möjliga hjulpar från Tüskland runt tusingen (originalbudgeten på 1000 kr är ändå spräckt så varför inte liksom). Tar tacksamt emot tips!

Vågar inte lova ut någon exakt tidplan pga fullt upp med småbarnsliv, men uppdaterar så fort något händer!

Hillrunner.jpg

Styre Hillrunner.jpg

slice me nice

Aktiv medlem
Nu när det är så konstiga tider med svårt att få tag på komponenter så undrar jag om jag inte skulle slå till på ett par hjul. Vore hyfsat trist om det knappt finns några att få tag på när jag byggt klart resten...

Lurar på ett sånt här hjulpar, tror kollektivet att det kan vara något att ha?

Och så däck då, kanske skulle bli snyggt med Billy Bonkers tanwall på? Ska rulla ungefär hälften asfalt och hälften grusväg, kanske med någon enstaka enklare stig emellanåt. Jag vet att det är dirtjump-däck, men de är vansinnigt snygga och verkar lättrullade.

Kul att ni gillar mitt monsterbygge förresten! Fler monstercrossar till folket.

LWB

Aktiv medlem
Nu när det är så konstiga tider med svårt att få tag på komponenter så undrar jag om jag inte skulle slå till på ett par hjul. Vore hyfsat trist om det knappt finns några att få tag på när jag byggt klart resten...

Lurar på ett sånt här hjulpar, tror kollektivet att det kan vara något att ha?

Och så däck då, kanske skulle bli snyggt med Billy Bonkers tanwall på? Ska rulla ungefär hälften asfalt och hälften grusväg, kanske med någon enstaka enklare stig emellanåt. Jag vet att det är dirtjump-däck, men de är vansinnigt snygga och verkar lättrullade.

Kul att ni gillar mitt monsterbygge förresten! Fler monstercrossar till folket.
Jag kan tyvärr inget om just de fälgarna, men jag har fått uppfattningen att Rigida/Ryde generellt är väl sedda grejer så troligtvis gör de inte vad skit som helst.
610-naven köpte jag till senaste bygget och om de bara är hälften så pålitliga som övriga Deore-grejer som jag har kört så var de otroligt prisvärda, 150 kr för framnavet och 250 kr för baknavet. Han som bygger hjulen åt mig brukar köra på Deore på pendlarcykeln där det är funktion snarare än bling som gäller.
Släng med ett par konnycklar också (shop cone wrench på engelska) och en tub med fett så kan du plocka isär dem en gång om året och hålla dem vid liv länge och väl. Jag minns inte exakt vilka som krävs, men om du har 13, 15 och 17 mm så klarar du dig.

Hutnu

Aktiv medlem
Vad gäller däck så kommer jag lätt försöka få tag ett par såna här till nästa bygge, som alternativ till Billy Bonkers. Dom ser sjukt najs ut, men kanske för feta för ramen? https://www.rideterraone.com

LWB

Aktiv medlem
Vad gäller däck så kommer jag lätt försöka få tag ett par såna här till nästa bygge, som alternativ till Billy Bonkers. Dom ser sjukt najs ut, men kanske för feta för ramen? https://www.rideterraone.com
De borde passa utan problem. Jag körde 2,2:or i den och tror tom. att mina Ice Spike Pro 2,3:or gick in. Jag ska se om jag hittar nån bild.

Edit: Yes, även 26x2,3 funkar!
Edit 2: Det jag inte gjorde när cykeln var i min ägo var att rostskydda ramen invändigt, så om den ska gå på Värstkusten så kan det vara ide att ge den en hutt linolja innan du skruvar ihop den. Jag har använt dels Biltemas linoljebaserade rostskydd, dels vanlig kokt linolja. Biltemas är smidigare att få in i alla skrymslen. Snåla inte när du sprayar, en burk räcker långt och det är lika bra att få det ordentligt täckt när du ändå gör dig besväret. Och så den obligatoriska gubb-varningen: Tänk på att trasor/papper indränkta med linolja kan självantända om de blir liggande, så se till att göra dig av med dem på ett säkert sätt, ex elda upp.

Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr inget om just de fälgarna, men jag har fått uppfattningen att Rigida/Ryde generellt är väl sedda grejer så troligtvis gör de inte vad skit som helst.
610-naven köpte jag till senaste bygget och om de bara är hälften så pålitliga som övriga Deore-grejer som jag har kört så var de otroligt prisvärda, 150 kr för framnavet och 250 kr för baknavet. Han som bygger hjulen åt mig brukar köra på Deore på pendlarcykeln där det är funktion snarare än bling som gäller.
Släng med ett par konnycklar också (shop cone wrench på engelska) och en tub med fett så kan du plocka isär dem en gång om året och hålla dem vid liv länge och väl. Jag minns inte exakt vilka som krävs, men om du har 13, 15 och 17 mm så klarar du dig.

Det låter lovande! Tackar för tipset om servicen också (även om jag inte vet om jag vågar, har aldrig plockat isär hjul...)

LWB

Aktiv medlem
Det låter lovande! Tackar för tipset om servicen också (även om jag inte vet om jag vågar, har aldrig plockat isär hjul...)
Skaffa dig influensa och plöj igenom allt av R J the Bike Guy på Youtube medan du är sängliggande så sänks tröskeln för vad du vågar ge dig på. Börja med något av dina (ännu inte) skrotade hjul... :)
Om du fixar att montera vevlager så fixar du naven också.

slice me nice

Aktiv medlem

De ser riktigt fina ut, men kanske lite för grovmönstrade för mina behov. Gillar iofs att de skriver "The 80s called, and they’re bringing big blocks back" :LOL:
Hade ett par Schwalbe Black Jack i en order som jag i sista sekund tog bort för att de kändes för grova för ändamålet (de var inte tanwall heller, så de går fetbort om man ska va tuff).

De borde passa utan problem. Jag körde 2,2:or i den och tror tom. att mina Ice Spike Pro 2,3:or gick in. Jag ska se om jag hittar nån bild.

Känns betryggande. Billy Bonkersarna jag hittat är 2.1 så då är jag safe. Större känns mest som onödig vikt i det här läget.

Det jag inte gjorde när cykeln var i min ägo var att rostskydda ramen invändigt, så om den ska gå på Värstkusten så kan det vara ide att ge den en hutt linolja innan du skruvar ihop den. Jag har använt dels Biltemas linoljebaserade rostskydd, dels vanlig kokt linolja. Biltemas är smidigare att få in i alla skrymslen. Snåla inte när du sprayar, en burk räcker långt och det är lika bra att få det ordentligt täckt när du ändå gör dig besväret. Och så den obligatoriska gubb-varningen: Tänk på att trasor/papper indränkta med linolja kan självantända om de blir liggande, så se till att göra dig av med dem på ett säkert sätt, ex elda upp.

Det hade jag inte en tanke på, bra där. Får bli en tur till Biltema i dagarna då. Det större paketet från Bike24 med de flesta komponenter är nu på väg, så jag får jobba snabbt med oljan. Kan bli svårt att hålla vantarna från grejerna när de väl är här...

slice me nice

Aktiv medlem
Skaffa dig influensa och plöj igenom allt av R J the Bike Guy på Youtube medan du är sängliggande så sänks tröskeln för vad du vågar ge dig på. Börja med något av dina (ännu inte) skrotade hjul... :)
Om du fixar att montera vevlager så fixar du naven också.

Hehe jo jag har redan varit och nosat på en del av hans klipp, riktigt pedagogiska. Älskar hans fäbless för konstiga tofflor :LOL: Får se om jag blir kaxigare med tiden. Och det där vevlagret var ju bara att skruva i

LWB

Aktiv medlem
Och det där vevlagret var ju bara att skruva i
"I started out on burgundy but soon hit the harder stuff,
Everybody said they's stand behind me when the game got rough.
But the joke was on me, there was nobody even there to bluff,
I'm going back to NYC, I do believe I've had enough."

Det är bara att köra, Happy hjälper till om det behövs. :)

slice me nice

Aktiv medlem
Här vilas det inte på hanen, ovan nämnda hjulpar med Billy bonkers beställt!

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Grymt! Någon dag ska jag göra samma sak med min Ultima i 853-rör! Om du ska köra cantis så vill du gärna ha en sån här va? Om du sen vill förstöra budgeten ytterliggare så är väl ett par Rene Herse Rat Trapp pass eller motsvarande alltid en bra idé.

Bilagor

• Tektro_Kabelholder_Til_Cantileverbre_1543914687.jpg
    Tektro_Kabelholder_Til_Cantileverbre_1543914687.jpg
    12.1 KB · Besök: 85

slice me nice

Aktiv medlem
Grymt! Någon dag ska jag göra samma sak med min Ultima i 853-rör! Om du ska köra cantis så vill du gärna ha en sån här va? Om du sen vill förstöra budgeten ytterliggare så är väl ett par Rene Herse Rat Trapp pass eller motsvarande alltid en bra idé.
Stämmer, jag har en exakt sån canti stop-sak liggandes på postombudet och bidar sin tid. Tackar för erbjudandet dock, om det nu var ett sånt?

Rene Herse känns lite väl överprisat för den här gången tror jag.😁

Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
DC61D413-D0B2-46C0-A51D-10953175228E.jpeg

Tyskarna kan man alltid lita på när det gäller punktlighet. Styrstamsadaptern jag beställde förra veckan fanns inte i lager men de bedömde att allt skulle kunna skickas den 19e. Sagt och gjort 💪.
Så nu är sadel, styrstamsadapter, cantibromsar, singelklinga och kedja på väg från Bike24.
Även hjul och däck som jag beställde från bike-discount igår eftermiddag rullar redan norrut.

dalaride

Aktiv medlem
Ahh... har en liknade står i garaget och bara väntar på ett krullstyre för att få agera monstercross, bara inspirationen som tryter (och brist på delar) men du kanske kan få den att glöda! Följer bygget med spänning!

slice me nice

Aktiv medlem
Ahh... har en liknade står i garaget och bara väntar på ett krullstyre för att få agera monstercross, bara inspirationen som tryter (och brist på delar) men du kanske kan få den att glöda! Följer bygget med spänning!

Do it! Jag har ett annat krullstyre liggandes som jag aldrig riktigt har kommit överens med. Tänkte först använda det till den här - det hade varit billigt och enkelt eftersom mina brifters redan är monterade, men ville så gärna testa bredare och med flare. Om det gör att du kommer igång så kan jag skicka styret mot fraktkostnaden :)

Ett sånt här är det:

Det är ganska smalt, typ 38 eller max 40 cm. Kan fota det senare idag om intresse finns!

edit: Själva styret alltså, brifters behöver jag till mitt bygge :)

slice me nice

Aktiv medlem
C6A6DBFB-8E52-400E-95BD-8485D33E5274.jpeg

De flesta av grejerna nu hämtade!
Bara hjul och däck som saknas, de är väntade senare idag eller imorgon. Men jag behöver nog ändå vänta något dygn eller två till på att linoljan torkat innan jag börjar skruva.

(Frukt och mandel ingick inte i leveransen men man måste ju ha lite energi när man väl börjar jobba)

slice me nice

Aktiv medlem
När ramen ändå var bar passade jag på att lägga på två lager vax, nästan så att man kan spegla sig i den nu 😜

Hjulen anlände igår kväll, så jag kunde inte låta bli att börja pyssla lite idag på lunchen. Hängde på fram lite tillfälligt för att få en känsla för looken, tycker det ser lovande ut!

Monterade även styrstamsadapter, styrstam, styre och vevlager.

Imorgon lunch byter jag mina kombipedaler mot vanliga SPD med en Happyit.

Får se vad nästa steg blir. Bakhjul och vevparti kanske?

1C307E5F-7A4B-409C-9ED0-DDBA0678F450.jpeg

slice me nice

Aktiv medlem
Grymt bygge men jag har personligen svårt för den senapsgula däcksidan på schwalbes sortiment.

Jag har ett par WTB på en annan hoj och den tanwallen är ju lite mörkare helt klart. Men måste ändå säga att jag gillar Schwalbes senap också 😄

slice me nice

Aktiv medlem
Det tar ungefär en håltimme? :-)
Du, vilket schysst styre, var köpte du det?
Tack!
Bikester, Red cycling products är deras eget märke tror jag för man hittar dem bara där (och de är billiga).

slice me nice

Aktiv medlem
Nu börjar det ju likna en cykel!

Fick tillfälle att meka en stund i förmiddagssolen idag. Grym vårkänsla!
En ganska nära happykorrekt cykel i soffan-bild fick det bli.
074056B8-F5D3-427B-A007-5AA67B2511A7.jpeg

Vevpartiet på plats, med en 2,5 mm spacer på drivlinesidan. Tur jag kunde göra det, annars hade klingbultarna gått i ramen. Enligt beskrivningen ska de vara för singelklinga, men trots det var baksidan av dem ganska långa så jag var tvungen att använda de medskickade små spacersarna. Därav den begränsade frigången bakom.
E9679941-D221-4F4E-9FC9-B9F3C40DA62A.jpeg
Är det okej att köra med så här lite marginal eller behöver jag andra klingbultar?

Alltså: När jag nästa gång drar Mathieu van der Poel inför spurt och mitt vevparti flexar, så borde det väl knappast bli precis på den platsen? Hoppas jag.

Jag trodde att det skulle bli klingan som skulle vara begränsningen där, men har som synes en del plats kvar om jag vill ha större än den 38a som sitter på nu.

På tal om vevparti. Det monterade är som synes begagnat, hade det liggandes, men känns i ärlighetens namn synd att det ser så slitet ut när det mesta är antingen nytt eller åtminstone fräscht och fint. Kan man göra något åt saken, typ polera eller bättringsmåla? Eller är det bara att inse att jag ”borde” ersätta det med ett snyggare?

Jag har lite samma känsla för sadelstolpen. Får se om jag kan låta bli, eller om vi fortsätter vår resa längre och längre bort från budgetmålet...

Om någon minns hade jag ett par kombipedaler jag tänkte använda här. Helst skulle jag dock vilja ha vanliga SPD istället, så när det döp upp en köpannons för just kombipedaler här på Happy hade jag tur att han som lade upp annonsen gärna ville betala med ett par SPD.

Vänster bromshandtag hänger på löst bara, hann inte längre. Argsinta men i sak korrekta påhopp om att det inte är i vinkel med det horisontella planet (eller vad det nu är man ska ha) undanbedes således.

slice me nice

Aktiv medlem
Lite mer mektid idag, så jag fick dit bromshandtagen på test, hittade och monterade växel och kassett, och även sadeln.
B7E64F52-2359-4050-851D-E1ED39A6A577.jpeg

Jag ser så här på foto att sadelvinkeln knappast är UCI-godkänd och så kan vi ju inte ha det! Kanske får smyga ut ikväll när alla sover och fixa till det, ifall kommissarierna skulle göra en oanmäld kontroll inatt...

Nu när bromshandtagen är på börjar jag bli lite skeptisk till styrets vinkel utåt. Förutom att det ser lite knäppt ut (det hade jag räknat med och det gör inget om det bara är bekvämt) så tyckte jag att greppet inte blev helt hundra på hoodsen. Har bara provsuttit dock eftersom den inte är cyklingsbar än. Jag får prova lite olika lägen på styre och handtag så snart jag kan.

Nästa steg blir bromsarna. Jag räknar med att få borra upp hålet i framgaffeln där kabelstoppet för cantisarna ska sitta. Det är ett ingrepp jag aldrig gjort förr, men enligt Internetz ska det vara en enkel procedur och Internetz har som bekant aldrig fel.

När jag vaxade ramen noterade jag avsaknaden av kabelguide under vevlagerhylsan som bakväxelns vajer ska löpa igenom. Borde förhoppningsvis inte vara så svårt att få tag på. Det får bli kvällens Googleäventyr.

Tack och hej, leverpastej

Bonzo

Aktiv medlem
Visa bilaga 471423
De flesta av grejerna nu hämtade!
Bara hjul och däck som saknas, de är väntade senare idag eller imorgon. Men jag behöver nog ändå vänta något dygn eller två till på att linoljan torkat innan jag börjar skruva.

(Frukt och mandel ingick inte i leveransen men man måste ju ha lite energi när man väl börjar jobba)

Jag har en väldigt viktig fråga nu:
Är det verkligen gott med choklad med frukt och mandel? Jag har nog inte testat den sedan jag var liten pojk och då tyckte jag inte om den, men å andra sidan gillade jag varken pizza eller grogg på den tiden heller så man kanske ska ge den ett nytt försök?

cola

Aktiv medlem
Är det verkligen gott med choklad med frukt och mandel? Jag har nog inte testat den sedan jag var liten pojk och då tyckte jag inte om den, men å andra sidan gillade jag varken pizza eller grogg på den tiden heller så man kanske ska ge den ett nytt försök?
Ja det är gott, men bara på utflykt!
Snygg cykel oxå:)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag tyckte det var vidrigt som liten, nu tycker jag det är supergott. Ge det ett försök!

slice me nice

Aktiv medlem
Nu är vi inne på de djupa existensiella frågorna i livet. Frukt och mandel är den klart godaste och av mig mest konsumerade av Marabous. Fick upp ögonen för den i tonåren någon gång och sedan dess har den seglat upp som en favorit.
Det verkar vara ganska vanligt att tycka att den är lite konstig, men är det något som är konstigt så är det att förstöra god choklad genom att blanda den med lakrits. Fast så gillar jag inte lakrits ens utan choklad heller.

LWB

Aktiv medlem
När jag vaxade ramen noterade jag avsaknaden av kabelguide under vevlagerhylsan som bakväxelns vajer ska löpa igenom. Borde förhoppningsvis inte vara så svårt att få tag på. Det får bli kvällens Googleäventyr.
Jag ska se efter i lådorna, kanske kanske att den ligger kvar där nånstans.

Hutnu

Aktiv medlem
Blir riktigt fint bygge! Och ja, Frukt & Mandel är godast. Jag insåg att jag blivit medelålders häromdagen när jag tillåme uppskattade Helnöt.

DarthVidar

Aktiv medlem
Grymt stilig hoj! Du får gärna göra en utvärdering av däcken sedan! Jag är sugen på att skaffa sådana till mitt pendlarhärke som jag tänkt gravelifiera något...

slice me nice

Aktiv medlem
Grymt stilig hoj! Du får gärna göra en utvärdering av däcken sedan! Jag är sugen på att skaffa sådana till mitt pendlarhärke som jag tänkt gravelifiera något...
Tack! Lovar en utvärdering. Påminn mig om du inte hör något på en månad, minnet är bra men kort 😊

WSMC

Aktiv medlem
Nu är vi inne på de djupa existensiella frågorna i livet. Frukt och mandel är den klart godaste och av mig mest konsumerade av Marabous. Fick upp ögonen för den i tonåren någon gång och sedan dess har den seglat upp som en favorit.
Det verkar vara ganska vanligt att tycka att den är lite konstig, men är det något som är konstigt så är det att förstöra god choklad genom att blanda den med lakrits. Fast så gillar jag inte lakrits ens utan choklad heller.
Riktigt snygg cykel, inte minst hjul och färg på ramen!
Nu över till trådens huvudämne:
Frukt och mandel är riktigt god.
För de som tycker att det verkar konstigt ska vi kanske påpeka att frukt=russin.
Tror man att det är tex fingercitron, durian eller kanske drakfrukt som avses kan jag förstå personen misstänksamhet ☺
Just det, sa jag att bygget är snyggt??

slice me nice

Aktiv medlem
Riktigt snygg cykel, inte minst hjul och färg på ramen!
Nu över till trådens huvudämne:
Frukt och mandel är riktigt god.
För de som tycker att det verkar konstigt ska vi kanske påpeka att frukt=russin.
Tror man att det är tex fingercitron, durian eller kanske drakfrukt som avses kan jag förstå personen misstänksamhet ☺
Just det, sa jag att bygget är snyggt??
Tack!
Man kan undra varför de inte döpte den till Russin och Mandel egentligen. Frukt kanske låter för nyttigt och så kan man ju inte ha det.

slice me nice

Aktiv medlem
8A996996-7BA6-4979-AFF6-E0FA6716C9DF.jpeg

Det kom en minileverans, tack @LWB för det!
Hann montera växelvajer och noterade tyvärr att kedjelinjen på lättaste växeln blir tillräckligt sned för att klingan inte ska klara av det och kedjan hoppar av. Jag var dumsnål och köpte inte narrow wide-drev. Jag kan justera några mm men tror inte det kommer räcka, får se.

L.and

Aktiv medlem
Visa bilaga 475396
Det kom en minileverans, tack @LWB för det!
Hann montera växelvajer och noterade tyvärr att kedjelinjen på lättaste växeln blir tillräckligt sned för att klingan inte ska klara av det och kedjan hoppar av. Jag var dumsnål och köpte inte narrow wide-drev. Jag kan justera några mm men tror inte det kommer räcka, får se.
Om du har 104 bcd kan jag rekommendera ebay-kina-varianten. Har på några cyklar och tycker det funkar bra. Har inte långtidstestat så kan inte uttala mig huruvida de är gjorda av mjukost eller ej.
Edit: kostar typ en hundring ink frakt.
Edit2: såg nu att det var fembult. Glöm allt jag sagt, jag återgår till sidlinjen (med en frukt och mandel i nypan)

Senast ändrad:
Topp