[Byggtråd] CyclePro HillRunner, Monstercross Limited Edition™ aka den inofficiella Frukt och Mandel-tråden

slice me nice

Aktiv medlem
[Byggtråd] CyclePro HillRunner, Monstercross Limited Edition™ aka den inofficiella Frukt och Mandel-tråden
Om du har 104 bcd kan jag rekommendera ebay-kina-varianten. Har på några cyklar och tycker det funkar bra. Har inte långtidstestat så kan inte uttala mig huruvida de är gjorda av mjukost eller ej.
Edit: kostar typ en hundring ink frakt.
Edit2: såg nu att det var fembult. Glöm allt jag sagt, jag återgår till sidlinjen (med en frukt och mandel i nypan)
Tackar ändå för inspelet (och tanken på frukt och mandel!)
Jag har som du säger fembult, 130 bcd. Men det kanske finns eBay-kinagrejer som kan passa det också? EBay är en djungel, någon särskild säljare du rekommenderar att jag kollar?

Jag har inte gett upp min klinga än. Har singelklinga på annan hoj utan n-w och det funkar fint.

slice me nice

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit jobba med kedjelinjen än, men tog en kort lunchpaus och gjorde klart bakbromsen iaf. Rätt nöjd med de matchade vajerändarna 😀
kanske behöver justeras lite bättre, det ser lite ”långt” ut, men bromsverkan verkar det inte vara nåt fel på.

405A34D9-CAD5-4390-9DC9-3319C8FB3F74.jpeg

slice me nice

Aktiv medlem
Nästan race-ready, flaskhållare på!

Jag fick krypa till korset med styrets höjd när jag testcyklade några meter. Jag har slappat till mig det senaste året och nästan bara cyklat med raka styren, så den tilltänkta styrpositionen blev alldeles för aggressiv. Slam that stem är numera en no go zone. Tur att det är enkelt att justera med quillstam...

Jag vet fortfarande inte om jag gillar styret. Bättre position i bocken nu när jag har höjt det, men på hoodsen känns den kraftiga flären rejält konstig. Har å andra sidan inte cyklat mer än 100 meter, så hoppas på att vänja mig.

Edit: den galna kedjelinjen syns väl ganska bra på bilden rakt framifrån. Den ser nästan rak ut trots att kedjan är på minsta bak. Riktigt så illa är det inte, men inte alldeles långt därifrån. Får dra till min LBS och skaffa kortare klingbultar imorgon så kan jag åtminstone se om det räcker att justera de 2,5 mm jag har att ta. Med 38-drev fram kommer jag med min tänkta cykling inte använda största bak särskilt ofta då behöver inte vara optimalt, men en hoppande kedja har jag ingen lust med.
8167134A-EA52-4CB2-A4EC-14E226B9276C.jpeg

EDD9E368-B201-4410-8B00-F94D5B5A7218.jpeg

Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Mini-update:
Som väntat behövde jag borra upp gaffeln för att kunna montera den dära kabelhängarcantileversaken, så tog mig lite lunchluft och fick det gjort. Inte särskilt komplicerat som väl var.
Äntligen kortare klingbultar på väg hem från Tyskland (försökte hos LBS men de hade inget inne tyvärr), så nästa vecka hoppas jag på att få det sista i ordning för jungfruresan.

BE89D7AD-D02E-4CB2-B748-D80CED0356C1.jpeg

D57DA79B-49A3-4777-8AF2-ED0D0EF02B33.jpeg

Freddie L

Aktiv medlem
Snyggt bygge!

Slitna vevar är nog enklast att blankpolera!?! En sån polertrassel-boll-grej på borrmaskin så ska det vara gjort snart. Sen kan du måla. Eller eloxera kanske...

Frukt och mandel är oldschool! Matchar ramen bra.

LWB

Aktiv medlem
Nej, de slitna vevarna är ju det snyggaste på hela cykeln! Fortsätt att cykla tills de är helt blankpolerade. Då köper du ett par nya svarta och kör dem tills de är silver de också.

Frukt och mandel är Framtiden! :)

LWB

Aktiv medlem
Ok, det näst snyggaste. Snyggast är den röda ändhylsan på bakbromsen.

slice me nice

Aktiv medlem
Snyggt bygge!

Slitna vevar är nog enklast att blankpolera!?! En sån polertrassel-boll-grej på borrmaskin så ska det vara gjort snart. Sen kan du måla. Eller eloxera kanske...

Frukt och mandel är oldschool! Matchar ramen bra.
Blankpolera är nog en bra idé. När resten av cykeln ser fräscht och fint ut så sticker det lite i mina ögon med de där vevarna. Måla vet jag inte om jag gör dock, kanske får vara blankt isåfall.

slice me nice

Aktiv medlem
Nej, de slitna vevarna är ju det snyggaste på hela cykeln! Fortsätt att cykla tills de är helt blankpolerade. Då köper du ett par nya svarta och kör dem tills de är silver de också.

Frukt och mandel är Framtiden! :)
Kan bli svårt att slita ner det till silver överallt dock...

Jag har hört att man ska kunna polera bestick med ketchup, kanske man kan polera vevarmar med Frukt & mandel?

jde19

Aktiv medlem
Styret ser ju helt bissart ut med så mycket flare. Är det en extrem eller har man så på kategorin monstercross?
snyggt som fan iaf.
själv är jag en helnötskille.

slice me nice

Aktiv medlem
Styret ser ju helt bissart ut med så mycket flare. Är det en extrem eller har man så på kategorin monstercross?
snyggt som fan iaf.
själv är jag en helnötskille.
Hehe tack!
Nejdå det finns inget i Monstercrossbibeln som säger något alls om flare egentligen, det ska bara vara mtb med bockstyre så är det en monstercross. En behändigt kort bibel med andra ord.

Jag har aldrig testat flare så när jag såg det här monster(!)styret kunde jag inte låta bli att klicka, men jag får hålla med om att det ser lite bisarrt ut 😊
Jag var nära att välja något mer modest, men hur kul är det egentligen? Får väl se om jag ångrar mig efter jungfrufärden...

DarthVidar

Aktiv medlem
Det är de små detaljerna som gör det!

Hur funkar de där bromsarna för övrigt? Har de bra bromskraft?

slice me nice

Aktiv medlem
Det är de små detaljerna som gör det!

Hur funkar de där bromsarna för övrigt? Har de bra bromskraft?
De är rätt klena i ärlighetens namn. Men så har jag heller ingen erfarenhet av cantisar och hur man ställer in dem rätt. Jag får leta runt lite, gissar att allsmäktiga Sheldon Brown besitter kunskap även om detta.
Jag har förresten bara provrullat något hundratal meter, kan vara så att det ordnar upp sig när bromsbeläggen har fått slitas in lite också.

LWB

Aktiv medlem
De kommer aldrig att kunna mäta sig med skivbromsar. Men dels är det nog som du säger att de bör slitas in för att ligga an bättre mot fälgen. Dels brukar Kool Stop:s laxrosa belägg lovprisas, inte bara för att de är rosa utan också för att de gör vad de ska. Dvs vara rosa.

För egen del körde jag just slut på en uppsättning som följde med mina Deore-bromsar. Ett (vinter-)halvår utan särskilt mycket kärlek och omtanke var inte bästa receptet på bra bett, milt sagt. Gummit var tunnslitet och alldeles alu-silvrigt. Med nya Yokozuma-belägg - laxrosa, who'd a thougth? - så biter det riktigt bra.

slice me nice

Aktiv medlem
De kommer aldrig att kunna mäta sig med skivbromsar. Men dels är det nog som du säger att de bör slitas in för att ligga an bättre mot fälgen. Dels brukar Kool Stop:s laxrosa belägg lovprisas, inte bara för att de är rosa utan också för att de gör vad de ska. Dvs vara rosa.

För egen del körde jag just slut på en uppsättning som följde med mina Deore-bromsar. Ett (vinter-)halvår utan särskilt mycket kärlek och omtanke var inte bästa receptet på bra bett, milt sagt. Gummit var tunnslitet och alldeles alu-silvrigt. Med nya Yokozuma-belägg - laxrosa, who'd a thougth? - så biter det riktigt bra.
Rosa är vackert så klart, men kanske inte på en röd cykel. Eller? Kool Stop ska undersökas, tackar för tipset. Jag kan åtminstone överväga dem på min rosa cykel, även om den just nu inte har större problem med bromsverkan så är färgmatchning alltid trevligt.

Jag räknade inte med skivbromsprestanda, men jag tycker att dessa just nu tar klart sämre än mina moderna caliperbromsar på lvg- och stadshoj och det var jag inte riktigt beredd på. Nåväl, det finns gott om läsning kring optimal vinkel på "straddle cable" (finns det något svenskt ord?), alltså vajern som går mellan bromsarna.

LWB

Aktiv medlem
Rosa är vackert så klart, men kanske inte på en röd cykel. Eller? Kool Stop ska undersökas, tackar för tipset. Jag kan åtminstone överväga dem på min rosa cykel, även om den just nu inte har större problem med bromsverkan så är färgmatchning alltid trevligt.

Jag räknade inte med skivbromsprestanda, men jag tycker att dessa just nu tar klart sämre än mina moderna caliperbromsar på lvg- och stadshoj och det var jag inte riktigt beredd på. Nåväl, det finns gott om läsning kring optimal vinkel på "straddle cable" (finns det något svenskt ord?), alltså vajern som går mellan bromsarna.
Gör en isländare, dvs uppfinn ett eget svenskt ord: Grenslingsstållina?

DarthVidar

Aktiv medlem
De är rätt klena i ärlighetens namn. Men så har jag heller ingen erfarenhet av cantisar och hur man ställer in dem rätt. Jag får leta runt lite, gissar att allsmäktiga Sheldon Brown besitter kunskap även om detta.
Jag har förresten bara provrullat något hundratal meter, kan vara så att det ordnar upp sig när bromsbeläggen har fått slitas in lite också.
Jag har försökt få dessa att funka med vägreglage också och har väl typ samma erfarenheter. Men uppenbarligen gjorde jag inte rätt eftersom andra personer verkar fått det att funka.

Anledningen att jag frågar är för att jag håller på med ett liknande bygge och funderar på om jag skall köra med tidstypiska Shimano cantisar eller ge dessa en chans till...

Jag har en kona från 90-talet med cantileverbromsar och de funkar helt ok (jag har inte vågat röra bromsarna sedan jag köpte cykeln för nått år sedan). Så jag vet att det går få till hyfsad bromsverkan med cantileverbromsar!

Senast ändrad:

Hutnu

Aktiv medlem
Sitter i samma sits, och min frambroms tar klart sämre än bakbromsen gissningsvis pga att jag har för lång GRENSLINGSSTÅLLINA till den så mycket av kraften dras bara rätt upp i luften. Har ett par olika längder liggande så ska byta så snart jag får tid över. Tillsammans grejar vi det här hörrni!

DarkMatter

Aktiv medlem
Senast ändrad:

PKJoacim

Aktiv medlem
Nu blev jag sugen på Frukt och Mandel. Jag gillar inte Marabous choklad, den är för söt lite som sockrat margarin, men just Frukt och Mandel är riktigt god. Perfekt när man är på utflykt eller vandrar.

LWB

Aktiv medlem
Nu blev jag sugen på Frukt och Mandel. Jag gillar inte Marabous choklad, den är för söt lite som sockrat margarin, men just Frukt och Mandel är riktigt god. Perfekt när man är på utflykt eller vandrar.
“I drink Champagne when I'm happy and when I'm sad. Sometimes I drink it when I'm alone. When I have company I consider it obligatory. I trifle with it if I'm not hungry and drink it when I am. Otherwise, I never touch it -- unless I'm thirsty.”

slice me nice

Aktiv medlem
Jag har försökt få dessa att funka med vägreglage också och har väl typ samma erfarenheter. Men uppenbarligen gjorde jag inte rätt eftersom andra personer verkar fått det att funka.

Anledningen att jag frågar är för att jag håller på med ett liknande bygge och funderar på om jag skall köra med tidstypiska Shimano cantisar eller ge dessa en chans till...

Jag har en kona från 90-talet med cantileverbromsar och de funkar helt ok (jag har inte vågat röra bromsarna sedan jag köpte cykeln för nått år sedan). Så jag vet att det går få till hyfsad bromsverkan med cantileverbromsar!
Kortare klingbultar ligger nu hos postombudet och ruvar, så om jag tar mig dit senare ikväll kan jag meka klart med kedjelinjen. Tror det kanske kan bli en riktig premiärtur imorgon lunch, då ska jag försöka få ordning på bromsarna också. Återkommer i frågan!

Jag tycker att dessa borde vara iaf tillräckligt bra för ändamålet.

slice me nice

Aktiv medlem
Håller med om att den passar extra bra på utflykt. Även sådana mellan soffan och skafferiet. Eller den riiiktigt långa hajken ut till förrådet, då behövs det rikligt med energi

Sup

Aktiv medlem
Snyggt bygge! Gillar färgkombinationen svart, mörk röd och beige, speciellt kontrasten mellan de beiga tan wall-däcken och den lite mörkröda ramen. Riktigt snyggt.

slice me nice

Aktiv medlem
Snyggt bygge! Gillar färgkombinationen svart, mörk röd och beige, speciellt kontrasten mellan de beiga tan wall-däcken och den lite mörkröda ramen. Riktigt snyggt.
Tack! Jag tycker också att däckens beige (aka senapsgul) passar riktigt fint med ramen. Det är pga det här bygget som jag har flera olika adaptrar för styrstam, de som dök upp i din byggtråd 😊

slice me nice

Aktiv medlem
Klingbultarna har landat och ser trevligt korta ut, borde funka fint till bygget.

Och så kunde jag inte låta bli att skaffa en annan sadelstolpe, den andra var lite lätt rostig så tyckte inte den riktigt passade ihop med helheten. Passade då även på att skippa setback för en något mer bekväm position. Tanken med hojen är lite mer bekväm än racern så känns helt i rätt riktning.

Tyvärr barn med magsjuka idag så kan dröja ett par dagar innan något monteras. 😢

7732D3D6-5F7A-44D9-BBFB-13217D8CE2F4.jpeg

slice me nice

Aktiv medlem
Så var det då äntligen dagen då allt skulle hända, monstercrossen skulle invigas på riktigt. Stjärnorna stod rätt, sol, 17 grader, svag vind och möjlighet till vettig lunchpaus. De nya klingbultarna var monterade vilket gav mig 1,5 mm bättre kedjelinje. Vid provcykling hemma på gatan verkade det vara nog för att alla växlar skulle klara sig, om än med lite knorr på lättaste.

Skulle det räcka även ute i verkligheten, eller skulle dagens lunchäventyr sluta i katastrof? Skulle bromsverkan visa sig alltför undermålig när man vant sig vid skivbromsar? Var styret alltför extremt flärat eller alldeles, alldeles underbart? Frågorna var många och vetgirigheten stor.

Missa inte den spännande upplösningen av Bland Monstercrossar och Troll!

E0CFC709-52A5-44B0-86F3-6932F21F1A42.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer