[Byggtråd] Dangerholm gör ett sansat bygge (Scott Scale 950)

Cyklist

Aktiv medlem
Då var det dags igen... Men "ett sansat bygge"? Vafalls?!
Har han blivit sjuk? Har han tappat stinget? Har kontot blivit kapat?

Nejdå, oroa er inte, nya byggen i sann Cyklist/Dangerholm-anda syns på horisonten men tills dess behöver jag fan en vintercykel haha. En slitvarg som ska få tugga på med dubbdäck samt agera reserv- och skitväderscykel. Lite antiklimax kanske men tänkte att någon kanske kan tycka det är kul att se hur man kan gå loss på en "vanlig" cykel med lite kreativitet!

Med tanke på att det nog inte är långt bort tills löpsedlarna skvallrar om "Nu kommer döds-pungsparks-Sibirien-kylan till Sverige" var ju läget rätt akut, men Scott Scale 950 av 2019 års modell fanns för omgående leverans så köpte upp en sådan.
Vettig alu-ram med Boost och smidig kabeldragning, singelklinga och bra gaffel till en skaplig peng så den duger mer än väl till att åka plogad grusväg med och lite roligare saker framåt våren sen.

Planen:
Det är SM i Självbehärskning men tanken är att på det stora hela behålla cykeln original, mest lite småändringar som sadel och styrstam för att den ska passa mig. Däremot kommer jag gå FULL 90's med helt ny lack!
Här kommer vissa skrika rakt ut av förskräckelse, andra jubla (ihop med besättningen på ISS eftersom den kommer synas från rymden) och vissa kanske fälla en nostalgisk glädjetår då det kommer bli en kopia av en riktigt klassisk lack.

För en gångs skull inte massa specialdelar, utan väntar i stort sett bara på ett paket från R2 med lite smått och gott. Kommer börja preppa ramen för lackering redan i helgen så blir en blixtsnabb tråd det här för att vara mig... ?

Här har vi utgångspunkten!
p5pb16396577.jpg

p5pb16396578.jpg

p5pb16396579.jpg

p5pb16396580.jpg

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Du borde verkligen vinna de där Scottgrejerna man kan få i happysponsrade utlottningen.
SÅÅÅÅ nittiotal!!!!

/T

Jensen

Aktiv medlem
Bara grejer från R2 kan ju innebära rätt exklusivt. Kanske inte one of kind, men .... hahaha

Cyklist

Aktiv medlem
Roligt med den här responsen!
Har ni redan satt upp vadslagning på om det kommer spåra eller inte? ;)

tmalm sa:
Klassisk Scottlack?
Snackar vi -91ans America då eller?

/T
Blir faktiskt inte en Scott-lack utan tänkte vara lite rebellisk och sno lacktema från ett helt annat märke!
Har faktiskt redan de grejorna förutom den rosa t-shirten, tyvärr eftersom den nog är mest 90 av alltihop haha.

Jensen sa:
Blir ”bara” xtr bromsar :-)
Kommer till och med behålla RT54-skivorna, tro det eller ej. Kan hända det spårar med uppgraderingar i framtiden men ska verkligen göra mitt bästa för att hålla sansat-temat...

Tenman1 sa:
Fälgbroms och en gul Judygaffel ??
Blir spännande att försöka få till kombon Boost, 29" och v-broms!

xyklisten sa:
Dubbdäck! Cyklar du långsamt med flit eller?!
Haha jag föredrar att ramla långsamt, dock sällan med flit. ;)

RockyM sa:
Hur går/gick det med gmbn?
De var intresserade av att följa kommande projekt, men har inte den biten spikad riktigt än så kommer höra av mig till dem igen när jag vet vad jag har att erbjuda!

sparhawk

Medlem
Lite läskigt att jag inte ser vad som håller cykeln upprätt vid fotograferingen... Har du kört med blue-screen? :)

Hoppas det inte spårar ur (för mycket)...

Cyklist

Aktiv medlem
xdr sa:
Rosa lila och gult? Det blir nog snyggt!
En av tre. ;)

larsaw sa:
Klein med andra ord...
Blir inte så mycket mer ikoniskt än så! Tur att det finns några varianter att välja på då så jag kan vara dryg och hålla er nyfikna en liten stund till haha...

sparhawk sa:
Lite läskigt att jag inte ser vad som håller cykeln upprätt vid fotograferingen... Har du kört med blue-screen? :)

Hoppas det inte spårar ur (för mycket)...
Står på huk och håller i framhjulet, tungan rätt i mun och gör avancerade beräkningar för vind och jordens rotation, säger 1-2-3 till fotografen och släpper. :)

desmo

Aktiv medlem
Ett sansat vinterbygge låter ändå 'rimligt' för det flesta av oss andra. Ja, tills det spårar ur då!

Jag hade nog hoppats på ett "superbike on a budget"-bygge. Men det får kanske bli en annan gång.

Kan du inte på något sätt försöka förmedla skillnaden mellan din Super-Scale och denna Budget-Scale? Hur olika är de att cykla på?

Cyklist

Aktiv medlem
desmo: Den tanken har jag också haft, och det är mycket möjligt att jag kommer göra någon sån variant en vacker dag. Jag tänker mig någonting i stil med att man sätter till exempel en total budget på kanske 30k, köper en billigare cykel i stil med denna för 18k och sedan gör det absolut mesta utav det i form av att prioritera rätt med mål att den ska bli bättre att cykla på än en "färdig" hoj för 30k.
Hade varit ett kul koncept, men i nuläget är det sansat vinterbygge och lägga krutet på nytt superbygge sen som blir bäst för min egen del.

Det ska jag absolut göra!

Cyklist

Aktiv medlem
Den väger 11,60kg ur kartong utan pedaler, känns ändå helt acceptabelt!

Lär ju hålla standarden lite med ett par vågbilder åtminstone. Ramen kom in på 1723 gram inklusive hardware men utan styrlager och bakaxel, gillar dock att axeln som sitter på är en lättare insex-modell istället för "snabbkoppling".

p5pb16401358.jpg

Det var ju även generöst att man fick med ett båtankare på köpet! Det här var seriöst den stora prövningen när det kom till självbehärskning, var såå nära att börja kolla nya hjul med xD-body och byta till 11-delat haha...
SRAM NX Fiskmås 11-50T
p5pb16401361.jpg

Jensen

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Den väger 11,60kg ur kartong utan pedaler, känns ändå helt acceptabelt!

Lär ju hålla standarden lite med ett par vågbilder åtminstone. Ramen kom in på 1723 gram inklusive hardware men utan styrlager och bakaxel, gillar dock att axeln som sitter på är en lättare insex-modell istället för "snabbkoppling".

Haha detta kommer vara större problem än bygga nå ballt. Att du ska uthärda kliandet i fingrarna ?

desmo

Aktiv medlem
Ett annat önskemål då du ändå väger grejerna..

Du har ju koll på siffror. Kan du inte utbilda oss (mig) med vad som är bra och bättre?
Som i fallet med kassetten, jag tolkar dig som det är tungt. Vad väger alternativen? Tex alternativ 1:budget: XXXg - YYY kr, alternativ 2:Wight Weenie: ZZZg - AAAkr
Självklart skulle jag kunna googla vikter, men jag är lat du och du har koll!

Oskar

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Det var ju även generöst att man fick med ett båtankare på köpet! Det här var seriöst den stora prövningen när det kom till självbehärskning, var såå nära att börja kolla nya hjul med xD-body och byta till 11-delat haha...
SRAM NX Fiskmås 11-50T

Satan va tungt, förstår att man behöver 50T för att orka få det där bojsänket uppför backarna...

Cyklist

Aktiv medlem
Ja men försök förstå prövningen när man är van att lyfta ett helt bakhjul som väger mindre än vad den där kassetten gör...?

Desmo:
Först och främst ska det sägas att jag verkligen tycker det är superbra att NX Eagle har släppts, mer 1x åt folket!
Men i fallet med kassetterna så väger en XX1 Eagle kring 355-360g och en GX ca450g. Saken är den att för mitt eget bruk så klarar jag mig fint på en 11-delad 10-42 (även om 10-45 kanske hade varit optimalt) så Eagle känns helt enkelt onödigt, och en XX1 10-42 väger bara 264g.

Exempel från Sparken:
Kassett XX1 10-42: 264g
Vevparti Tune: 332g
Bakväxel XX1 Hopp: 197g
Totalt: 793g

NX Eagle:
Kassett: 613g
Vevparti: 558g
Bakväxel: 339g
Totalt: 1510g

Diff: 717g

Men självklart väldigt mycket högre pris samt färre växlar som sagt på Spark-drivlinan.

desmo

Aktiv medlem
Tack!

Jag tänkte mer att om "Scale 950 - Winter Dangerholm-edition" är budget alternativet att du samtidigt ville presentera 'medium build" and "Dangeholm full retard build" som olika alternativ. Mest eftersom du är så insatt i allt och bygger cyklar på ett genomtänkt sätt.

Cyklist sa:
Ja men försök förstå prövningen när man är van att lyfta ett helt bakhjul som väger mindre än vad den där kassetten gör...?

Desmo:
Först och främst ska det sägas att jag verkligen tycker det är superbra att NX Eagle har släppts, mer 1x åt folket!
Men i fallet med kassetterna så väger en XX1 Eagle kring 355-360g och en GX ca450g. Saken är den att för mitt eget bruk så klarar jag mig fint på en 11-delad 10-42 (även om 10-45 kanske hade varit optimalt) så Eagle känns helt enkelt onödigt, och en XX1 10-42 väger bara 264g.

Exempel från Sparken:

NX Eagle:

Men självklart väldigt mycket högre pris samt färre växlar som sagt på Spark-drivlinan.

Vägde NX vevpartiet bara 558gr?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Själv HATAR jag NX Eagle. GX Eagle är så billigt och bra att det inte finns något behov av NX Eagle. Det skiljer bara 1000 kr mellan grupperna hos handlare, troligtvis ännu mindre OEM.
NX https://r2-bike.com/SRAM-NX-Eagle-complete-Group-1x12-DUB-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring
GX https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-complete-Group-1x12-DUB-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring

Däremot så kommer alla oseriösa tillverkare (Scott m.fl.) som skiter i kunden och bara är intresserade av max marginal på affärerna, att sätta NX-Eagle-eländet på jättemånga 2019-cyklar som förra året hade GX Eagle, och sälja dem för oförändrat pris. Samt höja priset på "nya" GX Eagle cyklarna med 10 K.

Som tur är finns det en bättre kassett för looser-HG-bodyn som har 12 drev och 11-50T. Som är 90 gram lättare och billigare än bojsänket från Sram https://r2-bike.com/SUNRACE-Cassette-CSMZ90-11-50-Teeth-12-speed-black

Bilagor

• Sunrace_11-50T.jpg
    Sunrace_11-50T.jpg
    55.2 KB · Besök: 112

tmalm

Aktiv medlem
peternilsson sa:
Cyklist sa:

Desmo:

Exempel från Sparken:

NX Eagle:

Vägde NX vevpartiet bara 558gr?

Jaaa, XTR (iofs tvådelat) väger 630....

/T

Cyklist

Aktiv medlem
Sixten, alltid en sån härlig solstråle haha!

Angående vevarna är den vikten för dem lösa som ni ser, ej med klinga eller lager. Bra vikt, men man får ju komma ihåg att en öppen konstruktion som den där förmodligen inte är lika styv som de finare ihåliga varianterna.
p5pb16402103.jpg

Passade på att spela in ett litet tips från coachen idag också!

"Do YOU also hate the feeling of getting the very first scratch on your brand new bike?
WORRY NO MORE!
Follow these simple steps to prepare your new frame for worry free riding and crashing.
Peace of mind - the Dangerholm way!
Want it done professionally? Send your frame in and I’ll prepare it for you - starting at just $999!

Ps. Yes it’s a joke, it’s a really nice frame and yes it’ll soon get a new paint job. That sound though... ?"

cykloton

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Sixten, alltid en sån härlig solstråle haha!

Angående vevarna är den vikten för dem lösa som ni ser, ej med klinga eller lager. Bra vikt, men man får ju komma ihåg att en öppen konstruktion som den där förmodligen inte är lika styv som de finare ihåliga varianterna.

Passade på att spela in ett litet tips från coachen idag också!

"Do YOU also hate the feeling of getting the very first scratch on your brand new bike?
WORRY NO MORE!
Follow these simple steps to prepare your new frame for worry free riding and crashing.
Peace of mind - the Dangerholm way!
Want it done professionally? Send your frame in and I’ll prepare it for you - starting at just $999!

Ps. Yes it’s a joke, it’s a really nice frame and yes it’ll soon get a new paint job. That sound though... ?"
Åh nej, jag ryser. Läskigt busigt att göra så med ny ram.

Cyklist

Aktiv medlem
Man lär ju ta tillfällen som bjuds så att säga! Var bra resonans i ramen iaf...?

Alpinestars hade också kunnat varit något men blir en Klein-variant!

big_n

Medlem
Tycker du har en riktig bra känsla när du designar cyklarna. Men varför inte köra med tidigt Scott 90-tals tema. Typ:
E26583AD-9EF7-4145-A79A-C35FC6421D05.jpeg

Bilden är lånad från nätet.

Blir snyggt vad du än hittar på :)

NickPick

Aktiv medlem
Fade är lite som utsvängda brallor: blir modernt lite då och då men är aldrig snyggt.

Bra tung kassett. Gx eagle är som vanligt pang för pengen.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Fade är rätt tidslöst, bara att just nu är det väldigt mycket i mode och reklam som är fades eller gradienter. Och denna uttjatande soluppgång och solnedgång varje dag:)

Regeln säger hellre en bra fade än ingen alls, hoppas Cyklist går all in neon fade!!!

Senast ändrad:

Cyklist

Aktiv medlem
Om man kör en lagomt tappad gammal Etto-hjälm så plasten är lite lös och man rivit bort tejpen som halvt håller ihop det hela så måste man väl få minst lika bra effekt som en Mips-kruka? ??

Finns ju en del schyssta gamla Scott också, men Klein står för inspirationen den här gången. Svårt att förklara för jag har ju aldrig riktigt tyckt den här lacken är snygg i vanlig bemärkelse men den är ändå helt fantastisk. Såg en bild för många år sen och bara "wow" blandat med ett leende, så har länge legat i bakhuvudet att göra något replika-aktigt!

Kan eventuellt, kanske, måhända, möjligtvis och till allas stora förvåning (rent av chock) vara på gång med annan drivlina också...
*ser oskyldig ut*

Topp