[Byggtråd] Den tredje (fjärde egentligen) Peruanen

Nu är den 95% klar, lyckades inte lufta bakbromsen av nån anledning... Får prova igen imorgon. Ser att proceduren som jag gått via på Formulas YouTube sida är lite annorlunda än den som finns i manualen. Får prova manualens sätt innan jag åker till LBS med svansen mellan benen.

Frambromsen fixade jag iaf.

Jag tyckte ramen såg lite tråkig ut på första bilden, men jäklar vad fin den blev med hjul och grejer på! :-P

Angående vevpartiet så är det svårt med toleranser att få till perfekt lagerförspänning vid ett visst åtdragningsmoment. Hela den typen av konstruktion är ganska keff. Du får helt enkelt försöka hitta en distans som är något tunnare, eller dra lagerkopparna lite hårdare mot ramen.
Notera att det ska gå liiiiite trögt, annars har du ingen förspänning alls. Men om du sätter snurr på vevarna så bör de åtminstone snurra ett par varv utan att stanna. Annars går det för trögt.

Makten sa:
Jag tyckte ramen såg lite tråkig ut på första bilden, men jäklar vad fin den blev med hjul och grejer på! :-P

Angående vevpartiet så är det svårt med toleranser att få till perfekt lagerförspänning vid ett visst åtdragningsmoment. Hela den typen av konstruktion är ganska keff. Du får helt enkelt försöka hitta en distans som är något tunnare, eller dra lagerkopparna lite hårdare mot ramen.
Notera att det ska gå liiiiite trögt, annars har du ingen förspänning alls. Men om du sätter snurr på vevarna så bör de åtminstone snurra ett par varv utan att stanna. Annars går det för trögt.

Tackar, den är ju skitsnygg tycker jag. Vad vevpartiet gäller så har ju shimano den bästa lösningen enligt mig, pinch bolts ftw. Men nu har jag dragit ner lite på torquet på vevpartiet och satt lite loctite på gängorna så det borde hålla, och vevpartiet snurrar som det ska. Vi får se om det håller, ska cykla en tur imorgon om jag lyckas få till bromsarna... Då kommer det flera bilder!

aribr sa:
Nu är den 95% klar, lyckades inte lufta bakbromsen av nån anledning... Får prova igen imorgon. Ser att proceduren som jag gått via på Formulas YouTube sida är lite annorlunda än den som finns i manualen. Får prova manualens sätt innan jag åker till LBS med svansen mellan benen.

Ge inte upp! Behövdes några försök på mina Cura 4or.
Är det 2kolv eller 4kolv? Vad är symtomen?
Ax3l och jag har haft lite terapisnack om Cura4 luftning så vi ska nog kunna bistå:)

glitch sa:
aribr sa:

Ge inte upp! Behövdes några försök på mina Cura 4or.
Är det 2kolv eller 4kolv? Vad är symtomen?
Ax3l och jag har haft lite terapisnack om Cura4 luftning så vi ska nog kunna bistå:)

2 kolvs! Bromsen tar inte i förens handtaget är vid styret...med bleedblocken i så känns det stumt och fint, men så fort jag sätter padsen i och pumpar bromsen så går det åt helvete. Det är som jag inte lyckas få tillräckligt med olja i systemet.

Dock så ser att jag missat sista steget enligt manualen (finns inte med i videon):

"At the end of draining, slightly press on both
syringes at the same time to fill the reservoir."

Så det är nog det... Hoppas jag iaf.

Edit: nope får inte till det. Ger upp tror jag och kollar om nån lbs har formula mineralolja.

Senast ändrad:
Det som händer är att allt verkar gå bra tills jag ska ta bort sprutan från handtaget... Da tappar jag för mycket olja tror jag...

larsaw sa:
glitch sa:
Skönt stuk! Kul med bomber!

+1 LÄCKERT!! Love It!!!

Tackar...fick som sagt inte till bromsen, den funkar men känns inge bra.

Kan iaf bjuda på en liten "teaser" bild...

bla2.jpg

Nu ska jag köpa lite mera Formula olja (någon som vet om Shimano är ett alternativ?) och planera en kväll där jag gör om...igen.

Jag har väl bara mer eller mindre antagit att det funkar med Shimano-olja. Har luftat frambromsen (cura2) och det har iaf funkat de 30-50h jag kört sen dess.

Snügg hoj fö!

aribr sa:
larsaw sa:
glitch sa:
Skönt stuk! Kul med bomber!

+1 LÄCKERT!! Love It!!!

Tackar...fick som sagt inte till bromsen, den funkar men känns inge bra.

Kan iaf bjuda på en liten "teaser" bild...

Nu ska jag köpa lite mera Formula olja (någon som vet om Shimano är ett alternativ?) och planera en kväll där jag gör om...igen.

Om du kan hålla dig tills v48 kan jag ta med en laddning Shimano-olja, köpte en gång 1L som ju är rätt svår att ta slut på...

Om du orkar ta dig till tågstationen under valfri kväll den här veckan så kan jag överlämna en slurk när jag byter pendel.

Tack så mycket, snällt av er! Har dock beställt Formulas egen som jag ska prova med en gång till innan jag ger upp.

Tillbaka
Topp