Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Tjenare!

Emil heter jag. Är en snubbe på 18 år som tycker det är skojigt att cykla och skruva cyklar. Hängt här på happy ett tag men hittills hållit mig i skuggorna.

Nåväl till saken, byggtrådar är ju så mysiga så jag tänkte att jag skapar väl en jag med då. Nu ska det varken byggas någon snygg, lätt eller dyr cykel. Snarare tvärtemot, det ska snickras en riktigt sunkig pendlare till min 16-åriga lillebrorsa, tillsamman med honom som ett gemensamt projekt, på mest ghetto vis möjligt.

Det är som så att hans nuvarande hoj inte riktigt håller måttet längre. Det råkar vara en MCB flickcykel från slutet av 60-talet. Efter att min lillebrorsa har pendlat på den i ett par år, huckat trädgårdsmuren någon gång för mycket och bombat några fler trappor än vad han borde så är hjulen galet skeva och ramen påtagligt ramsned. Förutom det så piffade vi till den genom att penselmåla den svart, så den är ful som stryk också. Faktum är att den är så pass dålig att min lillebrorsa inte alltid brukar bry sig om att låsa den vid busstationen. Det är ändå ingen som vill ha den och om någon skulle ta den så är det mer synd om den personen än om min lillebrorsa.

Nuvarande härk:
7E087B49-B9DC-4444-8D0A-AFDDF20AC686.jpeg

35E1072E-D4B5-47F9-80D8-87FB3BDB5EA5.jpeg


Dags för en ny cykel med andra ord. Valet föll på en GT Karakoram från 1997, mest för att jag redan hade en sådan i boden. Jag vet att den innan mig stått övergiven utomhus i ett cykelställ i flera år, då jag själv sett den stå där alldeles ensam och ledsen. Till sist rensades cykeln ut av ett bostadsbolag och tack vare att jag har kontakter kunde jag ta hand om den, istället för att den skulle behöva hamna på återbruket.

Blivande härk:
5F050230-9777-445C-8DF8-211E59DE1FE8.jpeg
9C9D24D2-3E17-4F9F-B003-5D6D1FFE8D7E.jpeg

7C0452D6-FFE6-4FDD-9F23-C7322351DD52.jpeg
Jag vet, den är riktigt sliten ful och så ska den förbli. Gängse tillvägagångssättet för att renovera cyklar är ju att göra rent allt och få det så prydligt som det bara går. Kanske till och med lackera om? I det här fallet bryr vi oss inte ens om att försöka, det är knappt så att den ska tvättas, själva idéen är att den ska se ut som en cykel man förväntar sig se nerslängd i sin lokala å, bara funka marginellt bättre än en sådan.

Ligger en bra bit längre fram i projektet än vad jag hittills skrivit, så tanken är väl att skriva här lite titt som tätt, tills man närmar sig nutid. Om det finns intresse för en tråd som så gott som enbart kommer handla om pundarmeck och att hålla sig på precis rätt sida av gränsen för vad som är tillräckligt bra för att utföra begärd funktion och inget mer.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Det har säkert framgått att den ska byggas billigt. Vad är budgeten då? Det är en historia i sig. Började med att våran morfar köpte ett gammalt hus , på tomten stod ett skjul och i skjulet fanns en Monark flygstål herrcykel från 1951 som hade sett bättre dagar. Den hade åtminstone stått där sedan tidigt 1990-tal, troligtvis längre. Jag och lillebrorsan bestämde oss för att göra iordning den och sälja den.

Funnen:
ABD398D2-0F10-49ED-AF5C-9A5C516143D5.jpeg
81C70187-9C4B-47E8-8EA3-A5BE746A0095.jpeg
6FE5739C-5FE8-4391-B610-DBC9F1D09C23.jpeg


Tvättad. Fortfarande otroligt mycket ingrodd smuts i lacken:
E54AB841-6E35-45DC-896C-B6C0C5354843.jpeg
F7B285B4-0147-4CCA-8170-80362C94C8D2.jpeg

Efter scotchbrite, grovpolering med Autosol och konservering med 5-56 på trasa över ramen blev det så här:
38F4C7EB-A4D5-4548-AD6D-0285FA3BA6C6.jpeg

Putsade även upp fälgbanor och skärmar med Autosol:
96EBFEA5-05CC-4878-8C9A-37ED3192A345.jpeg

Slutresultatet:
90AAD6BF-CB9B-4AB1-A056-2FAB9F80486F.jpeg
3770B3FD-42B1-471C-9892-29FD154BDA07.jpeg
DF2A37F2-3D5C-4F6E-B350-CC6DA96A0D29.jpeg

Monarken blev rätt bra och gick fint att cykla på. Vi lade inte ner ett öre på den, men sålde den sedan för 1300kr. Budgeten för GT:n är därför naturligtvis 1300kr. Lyckas vi med det så kommer den inte ha kostat oss någonting. Det blir tajt, för bra och ha lådorna här hemma är rätt tomma, så mycket kommer behöva köpas.

Då var den biten avklarad, nu kan vi äntligen skruva cykel. Första steget är förstås att riva ner den. Det var lättare sagt än gjort, för det mesta hade rostat fast, men med hjälp av rostlösare och slägga så flöt det på rätt bra ändå.

Den är helt fantastiskt sliten. Solblekt, massor av bortskrapad lack, skavt kedjestag av kedjan och andra skador, mest troligen orsakade av diverse olika cykelstöd:
9B7A6822-F195-448C-B72C-77EB7D3351E3.jpeg
28A6BA96-48CD-44D3-8DCE-F0F824D3B526.jpeg
84777686-09C9-4DD5-8424-409E6F012179.jpeg
D16BB9B9-DE3E-4ACE-9ADE-2914977E8DBA.jpeg
DDB1FCE3-567C-40DA-B4D3-B4FC511FC18C.jpeg

Vi är väl kanske inte riktigt av samma art som de man ser på youtube som har en vägg full av blåa Park-tools och en arbetsbänk så ren att man skulle kunna äta ifrån den:
1A4C5598-4513-4E71-B223-0556D534AF7B.jpeg

Det gick bra som sagt, ända tills vi kom till sadelstolpen. Den var nertryckt 300mm i sadelstolpsröret och satt överjävligt hårt fast. Provade att klämma fast sadelstolpen i skruvstycket och använda ramen som momentarm, men det var lönlöst.
AD3C16BD-A776-4A64-9CCD-AC9387289EDA.jpeg

Till sist fanns det bara ett alternativ kvar: kaustiksoda. Det svåra var att täta sadelstolpsröret för att kaustiksodan skulle hålla sig kvar. Jag tog vad jag hade och det var några stumpar innerslang till en moppe, gammal kylarslang till min Saab 96 V4, en tratt för att underlätta hällandet och en petflaska som plugg. När man ser folk göra det på youtube ser det ut som att de enbart behöver nämna ordet kaustiksoda till sadelstolpen, för att den ska sluta existera av ren skräck, men riktigt så enkelt upplevde jag inte att det var. För mig och min lillebrorsa tog det 9 dagar av idogt arbete och runt 1.5kg koncentrerad kaustiksoda för att lösa upp sadelstolpen helt och hållet. Ett rent helvete med andra ord. Skitcykel.
81628598-56DD-4960-9648-6DF41B2DAADE.jpeg
763519FC-C818-4D1F-8DFC-309C51C0FFEE.jpeg
CE7F931F-AF7F-490C-805C-3952F56E1355.jpeg

Nu har vi alltså en tom ram. Vad är planerna för hur cykeln ska byggas upp då? Gruppsetet som satt på bestod av en blandning av LX m567 och LX m569. Av det så är bakväxeln krokig, kedjan ihoprostad, alla vajrar kassa och växelreglagen har gett upp. Som grädde på moset har drivlinan gått långt och det som inte har gett upp är utslitet.
Av den anledningen så kändes det som ett bra beslut att göra single speed av cykeln, det blir billigare och mer lättskött så.

Det tror jag får räcka för nu, mer om att bygga upp cykeln i nästa uppdatering.
 

Bilagor

  • B10D28D9-4022-4612-B89C-98D4324EB384.jpeg
    B10D28D9-4022-4612-B89C-98D4324EB384.jpeg
    1.1 MB · Besök: 25

MTBemil

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Det har säkert framgått att den ska byggas billigt. Vad är budgeten då? Det är en historia i sig. Började med att våran morfar köpte ett gammalt hus , på tomten stod ett skjul och i skjulet fanns en Monark flygstål herrcykel från 1951 som hade sett bättre dagar. Den hade åtminstone stått där sedan tidigt 1990-tal, troligtvis längre. Jag och lillebrorsan bestämde oss för att göra iordning den och sälja den.

Funnen:
Visa bilaga 583134 Visa bilaga 583135 Visa bilaga 583141

Tvättad. Fortfarande otroligt mycket ingrodd smuts i lacken:
Visa bilaga 583142 Visa bilaga 583143
Efter scotchbrite, grovpolering med Autosol och konservering med 5-56 på trasa över ramen blev det så här:
Visa bilaga 583146
Putsade även upp fälgbanor och skärmar med Autosol:
Visa bilaga 583150
Slutresultatet:
Visa bilaga 583145 Visa bilaga 583147 Visa bilaga 583148
Monarken blev rätt bra och gick fint att cykla på. Vi lade inte ner ett öre på den, men sålde den sedan för 1300kr. Budgeten för GT:n är därför naturligtvis 1300kr. Lyckas vi med det så kommer den inte ha kostat oss någonting. Det blir tajt, för bra och ha lådorna här hemma är rätt tomma, så mycket kommer behöva köpas.

Då var den biten avklarad, nu kan vi äntligen skruva cykel. Första steget är förstås att riva ner den. Det var lättare sagt än gjort, för det mesta hade rostat fast, men med hjälp av rostlösare och slägga så flöt det på rätt bra ändå.

Den är helt fantastiskt sliten. Solblekt, massor av bortskrapad lack, skavt kedjestag av kedjan och andra skador, mest troligen orsakade av diverse olika cykelstöd:
Visa bilaga 583156 Visa bilaga 583158 Visa bilaga 583157 Visa bilaga 583159 Visa bilaga 583162
Vi är väl kanske inte riktigt av samma art som de man ser på youtube som har en vägg full av blåa Park-tools och en arbetsbänk så ren att man skulle kunna äta ifrån den:
Visa bilaga 583161
Det gick bra som sagt, ända tills vi kom till sadelstolpen. Den var nertryckt 300mm i sadelstolpsröret och satt överjävligt hårt fast. Provade att klämma fast sadelstolpen i skruvstycket och använda ramen som momentarm, men det var lönlöst.
Visa bilaga 583163
Till sist fanns det bara ett alternativ kvar: kaustiksoda. Det svåra var att täta sadelstolpsröret för att kaustiksodan skulle hålla sig kvar. Jag tog vad jag hade och det var några stumpar innerslang till en moppe, gammal kylarslang till min Saab 96 V4, en tratt för att underlätta hällandet och en petflaska som plugg. När man ser folk göra det på youtube ser det ut som att de enbart behöver nämna ordet kaustiksoda till sadelstolpen, för att den ska sluta existera av ren skräck, men riktigt så enkelt upplevde jag inte att det var. För mig och min lillebrorsa tog det 9 dagar av idogt arbete och runt 1.5kg koncentrerad kaustiksoda för att lösa upp sadelstolpen helt och hållet. Ett rent helvete med andra ord. Skitcykel.
Visa bilaga 583166 Visa bilaga 583164 Visa bilaga 583165
Nu har vi alltså en tom ram. Vad är planerna för hur cykeln ska byggas upp då? Gruppsetet som satt på bestod av en blandning av LX m567 och LX m569. Av det så är bakväxeln krokig, kedjan ihoprostad, alla vajrar kassa och växelreglagen har gett upp. Som grädde på moset har drivlinan gått långt och det som inte har gett upp är utslitet.
Av den anledningen så kändes det som ett bra beslut att göra single speed av cykeln, det blir billigare och mer lättskött så.

Det tror jag får räcka för nu, mer om att bygga upp cykeln i nästa uppdatering.
Praktiskt med stålram! En annan hade ju bara låtit kausiksodan äta tills stolpen var försvagad, den där blev ju helt oblitererad!!
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Praktiskt med stålram! En annan hade ju bara låtit kausiksodan äta tills stolpen var försvagad, den där blev ju helt oblitererad!!
Hehe, japp! Tror ärligt talat att det inte fanns någon annan väg. Sadelstolpen satt ju 30cm ner i sadelstolpsröret, jag försökte försvaga den och mejsla ut den, men lyckades inget vidare med det.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Roligt att se Monarken. Ett bra bevis för att kvalitet och ambition att göra hållbara produkter var bättre förr.
Eller hur! Det var bara att pumpa luft i slangarna som var från 50-talet, smörja kedjan och rikta framhjulet. Produkterna då var gjorda för att hålla till skillnad från idag där man sparar in på allt som går. 50-talet var väl guldåldern för den svenska cykelindustrin, innan massbilismen slog igenom.
 

ADD

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Eller hur! Det var bara att pumpa luft i slangarna som var från 50-talet, smörja kedjan och rikta framhjulet. Produkterna då var gjorda för att hålla till skillnad från idag där man sparar in på allt som går. 50-talet var väl guldåldern för den svenska cykelindustrin, innan massbilismen slog igenom.
Mycket insiktsfull kommentar från en 18 åring. Finns hopp för vår framtid. Men missa inte sex, droger och rock & roll på vägen dit!

Ps
MIn kropp är från samma guldålder. Men inte alltid lika fräsch som en jämnårig Monark.
Ds
 

L.and

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Det har säkert framgått att den ska byggas billigt. Vad är budgeten då? Det är en historia i sig. Började med att våran morfar köpte ett gammalt hus , på tomten stod ett skjul och i skjulet fanns en Monark flygstål herrcykel från 1951 som hade sett bättre dagar. Den hade åtminstone stått där sedan tidigt 1990-tal, troligtvis längre. Jag och lillebrorsan bestämde oss för att göra iordning den och sälja den.

Funnen:
Visa bilaga 583134 Visa bilaga 583135 Visa bilaga 583141

Tvättad. Fortfarande otroligt mycket ingrodd smuts i lacken:
Visa bilaga 583142 Visa bilaga 583143
Efter scotchbrite, grovpolering med Autosol och konservering med 5-56 på trasa över ramen blev det så här:
Visa bilaga 583146
Putsade även upp fälgbanor och skärmar med Autosol:
Visa bilaga 583150
Slutresultatet:
Visa bilaga 583145 Visa bilaga 583147 Visa bilaga 583148
Monarken blev rätt bra och gick fint att cykla på. Vi lade inte ner ett öre på den, men sålde den sedan för 1300kr. Budgeten för GT:n är därför naturligtvis 1300kr. Lyckas vi med det så kommer den inte ha kostat oss någonting. Det blir tajt, för bra och ha lådorna här hemma är rätt tomma, så mycket kommer behöva köpas.

Då var den biten avklarad, nu kan vi äntligen skruva cykel. Första steget är förstås att riva ner den. Det var lättare sagt än gjort, för det mesta hade rostat fast, men med hjälp av rostlösare och slägga så flöt det på rätt bra ändå.

Den är helt fantastiskt sliten. Solblekt, massor av bortskrapad lack, skavt kedjestag av kedjan och andra skador, mest troligen orsakade av diverse olika cykelstöd:
Visa bilaga 583156 Visa bilaga 583158 Visa bilaga 583157 Visa bilaga 583159 Visa bilaga 583162
Vi är väl kanske inte riktigt av samma art som de man ser på youtube som har en vägg full av blåa Park-tools och en arbetsbänk så ren att man skulle kunna äta ifrån den:
Visa bilaga 583161
Det gick bra som sagt, ända tills vi kom till sadelstolpen. Den var nertryckt 300mm i sadelstolpsröret och satt överjävligt hårt fast. Provade att klämma fast sadelstolpen i skruvstycket och använda ramen som momentarm, men det var lönlöst.
Visa bilaga 583163
Till sist fanns det bara ett alternativ kvar: kaustiksoda. Det svåra var att täta sadelstolpsröret för att kaustiksodan skulle hålla sig kvar. Jag tog vad jag hade och det var några stumpar innerslang till en moppe, gammal kylarslang till min Saab 96 V4, en tratt för att underlätta hällandet och en petflaska som plugg. När man ser folk göra det på youtube ser det ut som att de enbart behöver nämna ordet kaustiksoda till sadelstolpen, för att den ska sluta existera av ren skräck, men riktigt så enkelt upplevde jag inte att det var. För mig och min lillebrorsa tog det 9 dagar av idogt arbete och runt 1.5kg koncentrerad kaustiksoda för att lösa upp sadelstolpen helt och hållet. Ett rent helvete med andra ord. Skitcykel.
Visa bilaga 583166 Visa bilaga 583164 Visa bilaga 583165
Nu har vi alltså en tom ram. Vad är planerna för hur cykeln ska byggas upp då? Gruppsetet som satt på bestod av en blandning av LX m567 och LX m569. Av det så är bakväxeln krokig, kedjan ihoprostad, alla vajrar kassa och växelreglagen har gett upp. Som grädde på moset har drivlinan gått långt och det som inte har gett upp är utslitet.
Av den anledningen så kändes det som ett bra beslut att göra single speed av cykeln, det blir billigare och mer lättskött så.

Det tror jag får räcka för nu, mer om att bygga upp cykeln i nästa uppdatering.
Fick du tag i däck förresten? Inte omöjligt att det kan finnas ngt i gömmorna annars
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Fick du tag i däck förresten? Inte omöjligt att det kan finnas ngt i gömmorna annars
Mycket insiktsfull kommentar från en 18 åring. Finns hopp för vår framtid. Men missa inte sex, droger och rock & roll på vägen dit!

Ps
MIn kropp är från samma guldålder. Men inte alltid lika fräsch som en jämnårig Monark.
Ds
Råkade tagga båda två. Raderar.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Mycket insiktsfull kommentar från en 18 åring. Finns hopp för vår framtid. Men missa inte sex, droger och rock & roll på vägen dit!

Ps
MIn kropp är från samma guldålder. Men inte alltid lika fräsch som en jämnårig Monark.
Ds
Tack så mycket! Jag är väl inte så jätteduktig på den där: ”sex, droger och rock’n’roll” biten dock, har lite att öva på där.😉

Jag är väl kanske inte riktigt som de flesta andra i mina ålder, lite knäpp är jag nog allt.🤪 Jag vurmar för gamla cyklar och äger några, jag har renoverat upp en Saab 96 V4 från 1967 som jag också brukar relativt regelbundet. Mycket trevlig bil. Och så har jag ju veteranmoppe också såklart, Crescent Compact från 1969, helrenoverad förstås.

Vet inte riktigt hur det har blivit så, ytterst lite av det jag äger har varit medvetna köp, jag har bara varit på rätt ställe vid rätt tidpunkt och köpt till bra priser.

Men samtidigt så spelar jag inte datorspel på fritiden, Snapchat vet jag inte hur det funkar och Instagram är jag aldrig inne på, så då får man hitta på något att annat att syssla med.😁
 

planetx

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Ser ut o bli kul o följa.
Jag gjorde en byggtråd på en karakoram för några år sedan som löpte totalt amok, vill du läsa den avgör du, men annars hade jag nog gjort som du om ens problem med att hålla mig i skinnet inte varit där.
 

MrSpock

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Om du ändrar dig och vill ha växlar och har en begränsad budget kan jag rekommendera den billigare komponentgruppen Shimano Altus eller Acera. Jag renoverade både min Kona och Nishiki med Altus för en billig peng och de växlar fint. Det man missar är clutch men om man inte ska köra tekniska stigar med cykeln kanske det inte gör något.
 

planetx

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Din tråd har jag läst ett antal gånger, har hängt på ett happy ett tag ändå.

Den är ju grymt fin din Karakoram, mycket godis på den. Imponerad av dina lackeringsskickligheter med, du är otroligt duktig. Väldigt fin cykel.👍
Tack snälla. Hoppas att den nya ägaren gillar den med. Ett "lätt urspårat projekt. Hade gärna hjälpt dig om du haft mer tid o lägga, de tar lång tid med saker ibland, de ska lixom kännas bra o ibland får man tänka 2 ggr extra.
Kör hårt o låt den få lite lööve den med.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Tack snälla. Hoppas att den nya ägaren gillar den med. Ett "lätt urspårat projekt. Hade gärna hjälpt dig om du haft mer tid o lägga, de tar lång tid med saker ibland, de ska lixom kännas bra o ibland får man tänka 2 ggr extra.
Kör hårt o låt den få lite lööve den med.
Tack! Den här är ju bara en pendlare så den behöver inte se så snygg ut. Skulle man ledsna på utseendet har jag inga problem med att hålla en sprejburk i handen, även om jag är långtifrån lika duktig som du.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Om du ändrar dig och vill ha växlar och har en begränsad budget kan jag rekommendera den billigare komponentgruppen Shimano Altus eller Acera. Jag renoverade både min Kona och Nishiki med Altus för en billig peng och de växlar fint. Det man missar är clutch men om man inte ska köra tekniska stigar med cykeln kanske det inte gör något.
Jag är bekant med de grupperna. Billiga grejor som funkar bra. Tyvärr är jag nog lite utav en cykelsnobb, så jag är lite allergisk mot de ändå, speciellt på cyklar som haft bättre gruppset innan.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Fick du tag i däck förresten? Inte omöjligt att det kan finnas ngt i gömmorna annars
Jag har lyckats ordna ett par lågkvalitativa CST däck gratis. Möjligtvis att jag skulle vara intresserad av något bättre. Det beror lite på pris dock, med tanke på budgeten finns det inte allt för många kronor att lägga på däck, samtidigt ska ju du inte eventuellt behöva nästan skänka bort bra däck, för under marknadsvärde, bara för att vara snäll mot mig.
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Steg ett av återuppbyggnaden var att få på framgaffeln, men först ska styrlagret göras rent och fettas in.

Det visade sig att en plasttätning till styrlagret var sprucken på flera ställen så styrlagret kommer nog inte vara så värst beständigt mot fukt och väta. Styrlagret hade klart och tydligt gått torrt innan och ena lagret hade ytrost på sig.

Det allmänna skicket:
EA477041-A0A1-4DDD-A972-3680E1DC0685.jpeg
8B3F0594-F21D-487E-B34E-FD0A9063F1C9.jpeg

B32538C7-F333-4FD5-9C24-152AF645E6D4.jpeg

Det värsta lagret efter rengöring:
B899AAA6-8861-4BFC-9E4E-510167C8C979.jpeg


Att styrlagret inte är tätat kan ju förstås vara ett problem för en cykel som kommer stå ute större delen av tiden. Lösningen fick bli en gammal tub fett jag hittade i garaget med namnet: ”Super adhesive grease”. Riktigt tjockt och klistrigt fett, egentligen väldigt obra till styrlager, men fettet har den trevliga egenskapen att det ska var beständig mot saltvatten. Vi packade styrlagret fullt med det och stoppade på framgaffeln.

Rejält med fett ska det vara:
B2BDCAAF-1637-4254-9A10-123B1FE7ED3D.jpeg
12BA740D-3C77-4A9D-BCDA-F18F22646C6E.jpeg


Att faktist lösa på problemet ansåg jag att det inte fanns budget till och på så här vis lär vi förhoppningsvis få ut lite längre serviceintervaller ur ett styrlager som skulle kunna klassificeras som defekt.

Fin liten spricka:
05574F35-E373-43D4-B1B1-F137D803907C.jpeg

Till styrstam blev det Biltemas 60mm för hela 150kr. Mer om cockpit senare i bygget när de delarna hunnit komma.

För att få en liten bild av hur det kan tänka sig att se bestämde vi oss för att få på hjulen var nästa steg. Hjulen som satt på cykeln bestod baktill av ett Shimano Deore nav från mitten av 2000-talet ekrat till en übersmal Alexrim fälgbana.

Bakhjul:
E7A6DD65-7F36-4D61-A3C4-759010E4BD1E.jpeg

Framhjulet däremot bestod av ett exage nav från tidigt 1990-talet ekrat till en betydligt bredare fälgbana av okänt fabrikat.

Framhjul:
C45B1CBE-D838-4010-9FFE-9AF78E68CC7A.jpeg

Ingen lär vara original till cykeln, kanske inte helt otroligt att tänka sig att man gick och baxade första bästa hjul efter man körde sönder de som ska sitta på cykeln. Huvudsakligen är båda hjul raka och snurrar tillräckligt bra så vi behåller de. Man skulle förstås kunna fetta om naven, men det är lite väl ambitiöst, så det sket vi i.

Temporärt slängde vi på ett par torrspruckna gamla slicks på hjulen innan vi satte på de på cykeln för lite motivation. La dit originalstyret med.

Första mock-up av konceptet:
1F49F245-5962-4145-B929-E39B2F2348AB.jpeg

Det här får nog räcka för ikväll. Tack och hej leverpastej!
 

Bilagor

  • 8911EB85-015E-4FF4-94CF-D474D709C9EB.jpeg
    8911EB85-015E-4FF4-94CF-D474D709C9EB.jpeg
    834.8 KB · Besök: 10

ADD

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Fina framsteg. Att prioritera styrlager före hjullager låter mindre bra. Men rullar de lätt och tyst så funkar det säkert.
 
Senast ändrad:

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Fina framsteg. Att prioritera styrlager före hjullager låter mindre bra. Men rullar de lätt och tyst så funkar det säkert.
Jag vet, dock så skulle framgaffeln av ändå så det blev naturligt att fetta in styrlagret.

Att fetta in hjullager med lösa kulor och lagerkonor och ställa in spel är inte något jag är obekant med och renoverar jag cyklar brukar jag göra det.

Det brukat ingå i en seriösare renovering. Men varför? Jag har svårt att tro att dessa hjul kommer explodera eller haverera på något annat katastrofalt och spektakulärt vis bara för att jag som mek sket i att serva lagerna. Jag förstår att det däremot ökar slitaget, men det är inte direkt morgondagens problem, lagerna kommer hålla ihop ett bra tag till ändå.

Grejen är den att jag bryr mig verkligen inte. Det är lite det som är hela filosofin bakom den här cykeln. Att inte bry sig. Om man kostar på en cykel fina delar och lägger ner tiden på att göra allt som man ska göra det skapar man inte bara ett monetärt värde, utav även ett sentimentalt värde. Då är det inte så kul den dagen någon snor cykeln.

Jag är säker på att det finns de här som tar cykelbyggen betydligt seriösare än vad jag gör, lite därför jag la ut bygget här, var nyfiken på om tredje världskriget skulle bryta ut.😜
 

IVI

Medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Därnäst var det vevlagret och vevpartiets tur att hamna på sin plats. Det vevpartiet som hamnar på cykeln blir förstås det tredelade vevpartiet som satt på, fast vi gör klassikern att plocka bort två klingor för att få det single-speed kompatibelt. Det blir det största drevet, en 42-tandad som får vara kvar. Den sitter permanent fastnitad och de två andra dreven är utslitna ändå. När det kommer till vevlagret var den som satt på alldeles rostig och fult.

Vevlagret:
A65B9649-70E0-4AA6-A93E-F51A6CC51909.jpeg

Fast det är inget fel på den för det. Den snurrar skitfint och glappar ingeting. Efter att ha snyggat till vevlagret, vevlagerhylsan och fettat in klabbet var det bara att skruva dit det igen: ”If it ain’t broke, don’t fix it”.

Lite service innan det skruvas ihop:
7115E317-24A6-4F4D-B0E4-7C85E89F637D.jpeg
8178E69D-1B3C-4385-A859-9199550BD99B.jpeg
37B9344B-6974-45AE-B015-771AED3CD85A.jpeg

03E20756-470D-415A-B603-C100BF96A98A.jpeg


Var på jakt efter mer praktiska däck än de torrspruckna slicks vi krängde på hjulen. Efter ett tag hittade några riktigt lågkvalitativa CST-däck. Det är så billiga däck att det var inget jag ville ha egentligen, men de fanns 1.3km bort från min gymnasieskola och var gratis. Valet var enkelt med andra ord, CST däck fick det bli.

Det kändes för överseriöst att köpa nya slangar till cykeln och som tur var höll en av slangarna som satt på cykeln luft. Den andra hade vi inte riktigt samma tur med, men jag hittade en 27.5” Biltema-slang på vinden. Den var dessutom tänkt för betydligt smalare däck än det här. Helt perfekt för cykeln alltså, borde generera extra pundighetspoäng att köra fel dimension på slangen och på det så är ventilerna missmatchade.

Blir ju helt okej det här:
E1E1CB84-55FD-4B99-939D-8DFAF7647909.jpeg

FE5E0997-28CD-4F87-8CB6-A5C7A08C799A.jpeg
 

L.and

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Därnäst var det vevlagret och vevpartiets tur att hamna på sin plats. Det vevpartiet som hamnar på cykeln blir förstås det tredelade vevpartiet som satt på, fast vi gör klassikern att plocka bort två klingor för att få det single-speed kompatibelt. Det blir det största drevet, en 42-tandad som får vara kvar. Den sitter permanent fastnitad och de två andra dreven är utslitna ändå. När det kommer till vevlagret var den som satt på alldeles rostig och fult.

Vevlagret:
Visa bilaga 583892
Fast det är inget fel på den för det. Den snurrar skitfint och glappar ingeting. Efter att ha snyggat till vevlagret, vevlagerhylsan och fettat in klabbet var det bara att skruva dit det igen: ”If it ain’t broke, don’t fix it”.

Lite service innan det skruvas ihop:
Visa bilaga 583894 Visa bilaga 583893 Visa bilaga 583895
Visa bilaga 583897

Var på jakt efter mer praktiska däck än de torrspruckna slicks vi krängde på hjulen. Efter ett tag hittade några riktigt lågkvalitativa CST-däck. Det är så billiga däck att det var inget jag ville ha egentligen, men de fanns 1.3km bort från min gymnasieskola och var gratis. Valet var enkelt med andra ord, CST däck fick det bli.

Det kändes för överseriöst att köpa nya slangar till cykeln och som tur var höll en av slangarna som satt på cykeln luft. Den andra hade vi inte riktigt samma tur med, men jag hittade en 27.5” Biltema-slang på vinden. Den var dessutom tänkt för betydligt smalare däck än det här. Helt perfekt för cykeln alltså, borde generera extra pundighetspoäng att köra fel dimension på slangen och på det så är ventilerna missmatchade.

Blir ju helt okej det här:
Visa bilaga 583898
Visa bilaga 583899
Hallå! De däcken jag hade var också slicks. Kostar inget utom frakten, men vet inte hur kul de är egentligen...
 

Bilagor

  • 20220925_223650.JPG
    20220925_223650.JPG
    334.4 KB · Besök: 9
  • 20220925_223656.JPG
    20220925_223656.JPG
    377.6 KB · Besök: 9
Topp