Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans

IVI

Aktiv medlem
Tjenare!

Emil heter jag. Är en snubbe på 18 år som tycker det är skojigt att cykla och skruva cyklar. Hängt här på happy ett tag men hittills hållit mig i skuggorna.

Nåväl till saken, byggtrådar är ju så mysiga så jag tänkte att jag skapar väl en jag med då. Nu ska det varken byggas någon snygg, lätt eller dyr cykel. Snarare tvärtemot, det ska snickras en riktigt sunkig pendlare till min 16-åriga lillebrorsa, tillsamman med honom som ett gemensamt projekt, på mest ghetto vis möjligt.

Det är som så att hans nuvarande hoj inte riktigt håller måttet längre. Det råkar vara en MCB flickcykel från slutet av 60-talet. Efter att min lillebrorsa har pendlat på den i ett par år, huckat trädgårdsmuren någon gång för mycket och bombat några fler trappor än vad han borde så är hjulen galet skeva och ramen påtagligt ramsned. Förutom det så piffade vi till den genom att penselmåla den svart, så den är ful som stryk också. Faktum är att den är så pass dålig att min lillebrorsa inte alltid brukar bry sig om att låsa den vid busstationen. Det är ändå ingen som vill ha den och om någon skulle ta den så är det mer synd om den personen än om min lillebrorsa.

Nuvarande härk:
7E087B49-B9DC-4444-8D0A-AFDDF20AC686.jpeg

35E1072E-D4B5-47F9-80D8-87FB3BDB5EA5.jpeg

Dags för en ny cykel med andra ord. Valet föll på en GT Karakoram från 1997, mest för att jag redan hade en sådan i boden. Jag vet att den innan mig stått övergiven utomhus i ett cykelställ i flera år, då jag själv sett den stå där alldeles ensam och ledsen. Till sist rensades cykeln ut av ett bostadsbolag och tack vare att jag har kontakter kunde jag ta hand om den, istället för att den skulle behöva hamna på återbruket.

Blivande härk:
5F050230-9777-445C-8DF8-211E59DE1FE8.jpeg
9C9D24D2-3E17-4F9F-B003-5D6D1FFE8D7E.jpeg

7C0452D6-FFE6-4FDD-9F23-C7322351DD52.jpeg
Jag vet, den är riktigt sliten ful och så ska den förbli. Gängse tillvägagångssättet för att renovera cyklar är ju att göra rent allt och få det så prydligt som det bara går. Kanske till och med lackera om? I det här fallet bryr vi oss inte ens om att försöka, det är knappt så att den ska tvättas, själva idéen är att den ska se ut som en cykel man förväntar sig se nerslängd i sin lokala å, bara funka marginellt bättre än en sådan.

Ligger en bra bit längre fram i projektet än vad jag hittills skrivit, så tanken är väl att skriva här lite titt som tätt, tills man närmar sig nutid. Om det finns intresse för en tråd som så gott som enbart kommer handla om pundarmeck och att hålla sig på precis rätt sida av gränsen för vad som är tillräckligt bra för att utföra begärd funktion och inget mer.

IVI

Aktiv medlem
Det har säkert framgått att den ska byggas billigt. Vad är budgeten då? Det är en historia i sig. Började med att våran morfar köpte ett gammalt hus , på tomten stod ett skjul och i skjulet fanns en Monark flygstål herrcykel från 1951 som hade sett bättre dagar. Den hade åtminstone stått där sedan tidigt 1990-tal, troligtvis längre. Jag och lillebrorsan bestämde oss för att göra iordning den och sälja den.

Funnen:
ABD398D2-0F10-49ED-AF5C-9A5C516143D5.jpeg
81C70187-9C4B-47E8-8EA3-A5BE746A0095.jpeg
6FE5739C-5FE8-4391-B610-DBC9F1D09C23.jpeg

Tvättad. Fortfarande otroligt mycket ingrodd smuts i lacken:
E54AB841-6E35-45DC-896C-B6C0C5354843.jpeg
F7B285B4-0147-4CCA-8170-80362C94C8D2.jpeg

Efter scotchbrite, grovpolering med Autosol och konservering med 5-56 på trasa över ramen blev det så här:
38F4C7EB-A4D5-4548-AD6D-0285FA3BA6C6.jpeg

Putsade även upp fälgbanor och skärmar med Autosol:
96EBFEA5-05CC-4878-8C9A-37ED3192A345.jpeg

Slutresultatet:
90AAD6BF-CB9B-4AB1-A056-2FAB9F80486F.jpeg
3770B3FD-42B1-471C-9892-29FD154BDA07.jpeg
DF2A37F2-3D5C-4F6E-B350-CC6DA96A0D29.jpeg

Monarken blev rätt bra och gick fint att cykla på. Vi lade inte ner ett öre på den, men sålde den sedan för 1300kr. Budgeten för GT:n är därför naturligtvis 1300kr. Lyckas vi med det så kommer den inte ha kostat oss någonting. Det blir tajt, för bra och ha lådorna här hemma är rätt tomma, så mycket kommer behöva köpas.

Då var den biten avklarad, nu kan vi äntligen skruva cykel. Första steget är förstås att riva ner den. Det var lättare sagt än gjort, för det mesta hade rostat fast, men med hjälp av rostlösare och slägga så flöt det på rätt bra ändå.

Den är helt fantastiskt sliten. Solblekt, massor av bortskrapad lack, skavt kedjestag av kedjan och andra skador, mest troligen orsakade av diverse olika cykelstöd:
9B7A6822-F195-448C-B72C-77EB7D3351E3.jpeg
28A6BA96-48CD-44D3-8DCE-F0F824D3B526.jpeg
84777686-09C9-4DD5-8424-409E6F012179.jpeg
D16BB9B9-DE3E-4ACE-9ADE-2914977E8DBA.jpeg
DDB1FCE3-567C-40DA-B4D3-B4FC511FC18C.jpeg

Vi är väl kanske inte riktigt av samma art som de man ser på youtube som har en vägg full av blåa Park-tools och en arbetsbänk så ren att man skulle kunna äta ifrån den:
1A4C5598-4513-4E71-B223-0556D534AF7B.jpeg

Det gick bra som sagt, ända tills vi kom till sadelstolpen. Den var nertryckt 300mm i sadelstolpsröret och satt överjävligt hårt fast. Provade att klämma fast sadelstolpen i skruvstycket och använda ramen som momentarm, men det var lönlöst.
AD3C16BD-A776-4A64-9CCD-AC9387289EDA.jpeg

Till sist fanns det bara ett alternativ kvar: kaustiksoda. Det svåra var att täta sadelstolpsröret för att kaustiksodan skulle hålla sig kvar. Jag tog vad jag hade och det var några stumpar innerslang till en moppe, gammal kylarslang till min Saab 96 V4, en tratt för att underlätta hällandet och en petflaska som plugg. När man ser folk göra det på youtube ser det ut som att de enbart behöver nämna ordet kaustiksoda till sadelstolpen, för att den ska sluta existera av ren skräck, men riktigt så enkelt upplevde jag inte att det var. För mig och min lillebrorsa tog det 9 dagar av idogt arbete och runt 1.5kg koncentrerad kaustiksoda för att lösa upp sadelstolpen helt och hållet. Ett rent helvete med andra ord. Skitcykel.
81628598-56DD-4960-9648-6DF41B2DAADE.jpeg
763519FC-C818-4D1F-8DFC-309C51C0FFEE.jpeg
CE7F931F-AF7F-490C-805C-3952F56E1355.jpeg

Nu har vi alltså en tom ram. Vad är planerna för hur cykeln ska byggas upp då? Gruppsetet som satt på bestod av en blandning av LX m567 och LX m569. Av det så är bakväxeln krokig, kedjan ihoprostad, alla vajrar kassa och växelreglagen har gett upp. Som grädde på moset har drivlinan gått långt och det som inte har gett upp är utslitet.
Av den anledningen så kändes det som ett bra beslut att göra single speed av cykeln, det blir billigare och mer lättskött så.

Det tror jag får räcka för nu, mer om att bygga upp cykeln i nästa uppdatering.

Bilagor

• B10D28D9-4022-4612-B89C-98D4324EB384.jpeg
    B10D28D9-4022-4612-B89C-98D4324EB384.jpeg
    1.1 MB · Besök: 35

MTBemil

Aktiv medlem
Det har säkert framgått att den ska byggas billigt. Vad är budgeten då? Det är en historia i sig. Började med att våran morfar köpte ett gammalt hus , på tomten stod ett skjul och i skjulet fanns en Monark flygstål herrcykel från 1951 som hade sett bättre dagar. Den hade åtminstone stått där sedan tidigt 1990-tal, troligtvis längre. Jag och lillebrorsan bestämde oss för att göra iordning den och sälja den.

Funnen:
Visa bilaga 583134 Visa bilaga 583135 Visa bilaga 583141

Visa bilaga 583142 Visa bilaga 583143
Efter scotchbrite, grovpolering med Autosol och konservering med 5-56 på trasa över ramen blev det så här:
Visa bilaga 583146
Visa bilaga 583150
Slutresultatet:
Visa bilaga 583145 Visa bilaga 583147 Visa bilaga 583148
Monarken blev rätt bra och gick fint att cykla på. Vi lade inte ner ett öre på den, men sålde den sedan för 1300kr. Budgeten för GT:n är därför naturligtvis 1300kr. Lyckas vi med det så kommer den inte ha kostat oss någonting. Det blir tajt, för bra och ha lådorna här hemma är rätt tomma, så mycket kommer behöva köpas.

Då var den biten avklarad, nu kan vi äntligen skruva cykel. Första steget är förstås att riva ner den. Det var lättare sagt än gjort, för det mesta hade rostat fast, men med hjälp av rostlösare och slägga så flöt det på rätt bra ändå.

Den är helt fantastiskt sliten. Solblekt, massor av bortskrapad lack, skavt kedjestag av kedjan och andra skador, mest troligen orsakade av diverse olika cykelstöd:
Visa bilaga 583156 Visa bilaga 583158 Visa bilaga 583157 Visa bilaga 583159 Visa bilaga 583162
Vi är väl kanske inte riktigt av samma art som de man ser på youtube som har en vägg full av blåa Park-tools och en arbetsbänk så ren att man skulle kunna äta ifrån den:
Visa bilaga 583161
Det gick bra som sagt, ända tills vi kom till sadelstolpen. Den var nertryckt 300mm i sadelstolpsröret och satt överjävligt hårt fast. Provade att klämma fast sadelstolpen i skruvstycket och använda ramen som momentarm, men det var lönlöst.
Visa bilaga 583163
Till sist fanns det bara ett alternativ kvar: kaustiksoda. Det svåra var att täta sadelstolpsröret för att kaustiksodan skulle hålla sig kvar. Jag tog vad jag hade och det var några stumpar innerslang till en moppe, gammal kylarslang till min Saab 96 V4, en tratt för att underlätta hällandet och en petflaska som plugg. När man ser folk göra det på youtube ser det ut som att de enbart behöver nämna ordet kaustiksoda till sadelstolpen, för att den ska sluta existera av ren skräck, men riktigt så enkelt upplevde jag inte att det var. För mig och min lillebrorsa tog det 9 dagar av idogt arbete och runt 1.5kg koncentrerad kaustiksoda för att lösa upp sadelstolpen helt och hållet. Ett rent helvete med andra ord. Skitcykel.
Visa bilaga 583166 Visa bilaga 583164 Visa bilaga 583165
Nu har vi alltså en tom ram. Vad är planerna för hur cykeln ska byggas upp då? Gruppsetet som satt på bestod av en blandning av LX m567 och LX m569. Av det så är bakväxeln krokig, kedjan ihoprostad, alla vajrar kassa och växelreglagen har gett upp. Som grädde på moset har drivlinan gått långt och det som inte har gett upp är utslitet.
Av den anledningen så kändes det som ett bra beslut att göra single speed av cykeln, det blir billigare och mer lättskött så.

Praktiskt med stålram! En annan hade ju bara låtit kausiksodan äta tills stolpen var försvagad, den där blev ju helt oblitererad!!

IVI

Aktiv medlem
Praktiskt med stålram! En annan hade ju bara låtit kausiksodan äta tills stolpen var försvagad, den där blev ju helt oblitererad!!
Hehe, japp! Tror ärligt talat att det inte fanns någon annan väg. Sadelstolpen satt ju 30cm ner i sadelstolpsröret, jag försökte försvaga den och mejsla ut den, men lyckades inget vidare med det.

IVI

Aktiv medlem
Roligt att se Monarken. Ett bra bevis för att kvalitet och ambition att göra hållbara produkter var bättre förr.
Eller hur! Det var bara att pumpa luft i slangarna som var från 50-talet, smörja kedjan och rikta framhjulet. Produkterna då var gjorda för att hålla till skillnad från idag där man sparar in på allt som går. 50-talet var väl guldåldern för den svenska cykelindustrin, innan massbilismen slog igenom.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En brukscykel kostade en normal månadslön då också. Idag ska det vara cykel-på-köpet-billigt.

ADD

Aktiv medlem
Eller hur! Det var bara att pumpa luft i slangarna som var från 50-talet, smörja kedjan och rikta framhjulet. Produkterna då var gjorda för att hålla till skillnad från idag där man sparar in på allt som går. 50-talet var väl guldåldern för den svenska cykelindustrin, innan massbilismen slog igenom.
Mycket insiktsfull kommentar från en 18 åring. Finns hopp för vår framtid. Men missa inte sex, droger och rock & roll på vägen dit!

Ps
MIn kropp är från samma guldålder. Men inte alltid lika fräsch som en jämnårig Monark.
Ds

L.and

Aktiv medlem

Funnen:
Visa bilaga 583134 Visa bilaga 583135 Visa bilaga 583141

Visa bilaga 583142 Visa bilaga 583143
Visa bilaga 583146
Visa bilaga 583150
Slutresultatet:
Visa bilaga 583145 Visa bilaga 583147 Visa bilaga 583148

Visa bilaga 583156 Visa bilaga 583158 Visa bilaga 583157 Visa bilaga 583159 Visa bilaga 583162
Visa bilaga 583161
Visa bilaga 583163
Visa bilaga 583166 Visa bilaga 583164 Visa bilaga 583165

Fick du tag i däck förresten? Inte omöjligt att det kan finnas ngt i gömmorna annars

IVI

Aktiv medlem
Fick du tag i däck förresten? Inte omöjligt att det kan finnas ngt i gömmorna annars
Mycket insiktsfull kommentar från en 18 åring. Finns hopp för vår framtid. Men missa inte sex, droger och rock & roll på vägen dit!

Ps
MIn kropp är från samma guldålder. Men inte alltid lika fräsch som en jämnårig Monark.
Ds
Råkade tagga båda två. Raderar.

IVI

Aktiv medlem

Ps
Ds
Tack så mycket! Jag är väl inte så jätteduktig på den där: ”sex, droger och rock’n’roll” biten dock, har lite att öva på där.😉

Jag är väl kanske inte riktigt som de flesta andra i mina ålder, lite knäpp är jag nog allt.🤪 Jag vurmar för gamla cyklar och äger några, jag har renoverat upp en Saab 96 V4 från 1967 som jag också brukar relativt regelbundet. Mycket trevlig bil. Och så har jag ju veteranmoppe också såklart, Crescent Compact från 1969, helrenoverad förstås.

Vet inte riktigt hur det har blivit så, ytterst lite av det jag äger har varit medvetna köp, jag har bara varit på rätt ställe vid rätt tidpunkt och köpt till bra priser.

Men samtidigt så spelar jag inte datorspel på fritiden, Snapchat vet jag inte hur det funkar och Instagram är jag aldrig inne på, så då får man hitta på något att annat att syssla med.😁

planetx

Aktiv medlem
Ser ut o bli kul o följa.
Jag gjorde en byggtråd på en karakoram för några år sedan som löpte totalt amok, vill du läsa den avgör du, men annars hade jag nog gjort som du om ens problem med att hålla mig i skinnet inte varit där.

MrSpock

Aktiv medlem
Om du ändrar dig och vill ha växlar och har en begränsad budget kan jag rekommendera den billigare komponentgruppen Shimano Altus eller Acera. Jag renoverade både min Kona och Nishiki med Altus för en billig peng och de växlar fint. Det man missar är clutch men om man inte ska köra tekniska stigar med cykeln kanske det inte gör något.

planetx

Aktiv medlem
Din tråd har jag läst ett antal gånger, har hängt på ett happy ett tag ändå.

Den är ju grymt fin din Karakoram, mycket godis på den. Imponerad av dina lackeringsskickligheter med, du är otroligt duktig. Väldigt fin cykel.👍
Tack snälla. Hoppas att den nya ägaren gillar den med. Ett "lätt urspårat projekt. Hade gärna hjälpt dig om du haft mer tid o lägga, de tar lång tid med saker ibland, de ska lixom kännas bra o ibland får man tänka 2 ggr extra.
Kör hårt o låt den få lite lööve den med.

IVI

Aktiv medlem
Tack snälla. Hoppas att den nya ägaren gillar den med. Ett "lätt urspårat projekt. Hade gärna hjälpt dig om du haft mer tid o lägga, de tar lång tid med saker ibland, de ska lixom kännas bra o ibland får man tänka 2 ggr extra.
Kör hårt o låt den få lite lööve den med.
Tack! Den här är ju bara en pendlare så den behöver inte se så snygg ut. Skulle man ledsna på utseendet har jag inga problem med att hålla en sprejburk i handen, även om jag är långtifrån lika duktig som du.

IVI

Aktiv medlem
Om du ändrar dig och vill ha växlar och har en begränsad budget kan jag rekommendera den billigare komponentgruppen Shimano Altus eller Acera. Jag renoverade både min Kona och Nishiki med Altus för en billig peng och de växlar fint. Det man missar är clutch men om man inte ska köra tekniska stigar med cykeln kanske det inte gör något.
Jag är bekant med de grupperna. Billiga grejor som funkar bra. Tyvärr är jag nog lite utav en cykelsnobb, så jag är lite allergisk mot de ändå, speciellt på cyklar som haft bättre gruppset innan.

IVI

Aktiv medlem
Jag har lyckats ordna ett par lågkvalitativa CST däck gratis. Möjligtvis att jag skulle vara intresserad av något bättre. Det beror lite på pris dock, med tanke på budgeten finns det inte allt för många kronor att lägga på däck, samtidigt ska ju du inte eventuellt behöva nästan skänka bort bra däck, för under marknadsvärde, bara för att vara snäll mot mig.

IVI

Aktiv medlem
Steg ett av återuppbyggnaden var att få på framgaffeln, men först ska styrlagret göras rent och fettas in.

Det visade sig att en plasttätning till styrlagret var sprucken på flera ställen så styrlagret kommer nog inte vara så värst beständigt mot fukt och väta. Styrlagret hade klart och tydligt gått torrt innan och ena lagret hade ytrost på sig.

Det allmänna skicket:
EA477041-A0A1-4DDD-A972-3680E1DC0685.jpeg
8B3F0594-F21D-487E-B34E-FD0A9063F1C9.jpeg

B32538C7-F333-4FD5-9C24-152AF645E6D4.jpeg

Det värsta lagret efter rengöring:
B899AAA6-8861-4BFC-9E4E-510167C8C979.jpeg

Att styrlagret inte är tätat kan ju förstås vara ett problem för en cykel som kommer stå ute större delen av tiden. Lösningen fick bli en gammal tub fett jag hittade i garaget med namnet: ”Super adhesive grease”. Riktigt tjockt och klistrigt fett, egentligen väldigt obra till styrlager, men fettet har den trevliga egenskapen att det ska var beständig mot saltvatten. Vi packade styrlagret fullt med det och stoppade på framgaffeln.

Rejält med fett ska det vara:
B2BDCAAF-1637-4254-9A10-123B1FE7ED3D.jpeg
12BA740D-3C77-4A9D-BCDA-F18F22646C6E.jpeg

Att faktist lösa på problemet ansåg jag att det inte fanns budget till och på så här vis lär vi förhoppningsvis få ut lite längre serviceintervaller ur ett styrlager som skulle kunna klassificeras som defekt.

Fin liten spricka:
05574F35-E373-43D4-B1B1-F137D803907C.jpeg

Till styrstam blev det Biltemas 60mm för hela 150kr. Mer om cockpit senare i bygget när de delarna hunnit komma.

För att få en liten bild av hur det kan tänka sig att se bestämde vi oss för att få på hjulen var nästa steg. Hjulen som satt på cykeln bestod baktill av ett Shimano Deore nav från mitten av 2000-talet ekrat till en übersmal Alexrim fälgbana.

Bakhjul:
E7A6DD65-7F36-4D61-A3C4-759010E4BD1E.jpeg

Framhjulet däremot bestod av ett exage nav från tidigt 1990-talet ekrat till en betydligt bredare fälgbana av okänt fabrikat.

Framhjul:
C45B1CBE-D838-4010-9FFE-9AF78E68CC7A.jpeg

Ingen lär vara original till cykeln, kanske inte helt otroligt att tänka sig att man gick och baxade första bästa hjul efter man körde sönder de som ska sitta på cykeln. Huvudsakligen är båda hjul raka och snurrar tillräckligt bra så vi behåller de. Man skulle förstås kunna fetta om naven, men det är lite väl ambitiöst, så det sket vi i.

Temporärt slängde vi på ett par torrspruckna gamla slicks på hjulen innan vi satte på de på cykeln för lite motivation. La dit originalstyret med.

Första mock-up av konceptet:
1F49F245-5962-4145-B929-E39B2F2348AB.jpeg

Det här får nog räcka för ikväll. Tack och hej leverpastej!

Bilagor

• 8911EB85-015E-4FF4-94CF-D474D709C9EB.jpeg
    8911EB85-015E-4FF4-94CF-D474D709C9EB.jpeg
    834.8 KB · Besök: 23

ADD

Aktiv medlem
Fina framsteg. Att prioritera styrlager före hjullager låter mindre bra. Men rullar de lätt och tyst så funkar det säkert.

Senast ändrad:

IVI

Aktiv medlem
Fina framsteg. Att prioritera styrlager före hjullager låter mindre bra. Men rullar de lätt och tyst så funkar det säkert.
Jag vet, dock så skulle framgaffeln av ändå så det blev naturligt att fetta in styrlagret.

Att fetta in hjullager med lösa kulor och lagerkonor och ställa in spel är inte något jag är obekant med och renoverar jag cyklar brukar jag göra det.

Det brukat ingå i en seriösare renovering. Men varför? Jag har svårt att tro att dessa hjul kommer explodera eller haverera på något annat katastrofalt och spektakulärt vis bara för att jag som mek sket i att serva lagerna. Jag förstår att det däremot ökar slitaget, men det är inte direkt morgondagens problem, lagerna kommer hålla ihop ett bra tag till ändå.

Grejen är den att jag bryr mig verkligen inte. Det är lite det som är hela filosofin bakom den här cykeln. Att inte bry sig. Om man kostar på en cykel fina delar och lägger ner tiden på att göra allt som man ska göra det skapar man inte bara ett monetärt värde, utav även ett sentimentalt värde. Då är det inte så kul den dagen någon snor cykeln.

Jag är säker på att det finns de här som tar cykelbyggen betydligt seriösare än vad jag gör, lite därför jag la ut bygget här, var nyfiken på om tredje världskriget skulle bryta ut.😜

IVI

Aktiv medlem
Därnäst var det vevlagret och vevpartiets tur att hamna på sin plats. Det vevpartiet som hamnar på cykeln blir förstås det tredelade vevpartiet som satt på, fast vi gör klassikern att plocka bort två klingor för att få det single-speed kompatibelt. Det blir det största drevet, en 42-tandad som får vara kvar. Den sitter permanent fastnitad och de två andra dreven är utslitna ändå. När det kommer till vevlagret var den som satt på alldeles rostig och fult.

Vevlagret:
A65B9649-70E0-4AA6-A93E-F51A6CC51909.jpeg

Fast det är inget fel på den för det. Den snurrar skitfint och glappar ingeting. Efter att ha snyggat till vevlagret, vevlagerhylsan och fettat in klabbet var det bara att skruva dit det igen: ”If it ain’t broke, don’t fix it”.

Lite service innan det skruvas ihop:
7115E317-24A6-4F4D-B0E4-7C85E89F637D.jpeg
8178E69D-1B3C-4385-A859-9199550BD99B.jpeg
37B9344B-6974-45AE-B015-771AED3CD85A.jpeg

03E20756-470D-415A-B603-C100BF96A98A.jpeg

Var på jakt efter mer praktiska däck än de torrspruckna slicks vi krängde på hjulen. Efter ett tag hittade några riktigt lågkvalitativa CST-däck. Det är så billiga däck att det var inget jag ville ha egentligen, men de fanns 1.3km bort från min gymnasieskola och var gratis. Valet var enkelt med andra ord, CST däck fick det bli.

Det kändes för överseriöst att köpa nya slangar till cykeln och som tur var höll en av slangarna som satt på cykeln luft. Den andra hade vi inte riktigt samma tur med, men jag hittade en 27.5” Biltema-slang på vinden. Den var dessutom tänkt för betydligt smalare däck än det här. Helt perfekt för cykeln alltså, borde generera extra pundighetspoäng att köra fel dimension på slangen och på det så är ventilerna missmatchade.

Blir ju helt okej det här:
E1E1CB84-55FD-4B99-939D-8DFAF7647909.jpeg

FE5E0997-28CD-4F87-8CB6-A5C7A08C799A.jpeg

L.and

Aktiv medlem
Därnäst var det vevlagret och vevpartiets tur att hamna på sin plats. Det vevpartiet som hamnar på cykeln blir förstås det tredelade vevpartiet som satt på, fast vi gör klassikern att plocka bort två klingor för att få det single-speed kompatibelt. Det blir det största drevet, en 42-tandad som får vara kvar. Den sitter permanent fastnitad och de två andra dreven är utslitna ändå. När det kommer till vevlagret var den som satt på alldeles rostig och fult.

Vevlagret:
Visa bilaga 583892
Fast det är inget fel på den för det. Den snurrar skitfint och glappar ingeting. Efter att ha snyggat till vevlagret, vevlagerhylsan och fettat in klabbet var det bara att skruva dit det igen: ”If it ain’t broke, don’t fix it”.

Lite service innan det skruvas ihop:
Visa bilaga 583894 Visa bilaga 583893 Visa bilaga 583895
Visa bilaga 583897

Var på jakt efter mer praktiska däck än de torrspruckna slicks vi krängde på hjulen. Efter ett tag hittade några riktigt lågkvalitativa CST-däck. Det är så billiga däck att det var inget jag ville ha egentligen, men de fanns 1.3km bort från min gymnasieskola och var gratis. Valet var enkelt med andra ord, CST däck fick det bli.

Det kändes för överseriöst att köpa nya slangar till cykeln och som tur var höll en av slangarna som satt på cykeln luft. Den andra hade vi inte riktigt samma tur med, men jag hittade en 27.5” Biltema-slang på vinden. Den var dessutom tänkt för betydligt smalare däck än det här. Helt perfekt för cykeln alltså, borde generera extra pundighetspoäng att köra fel dimension på slangen och på det så är ventilerna missmatchade.

Blir ju helt okej det här:
Visa bilaga 583898
Visa bilaga 583899
Hallå! De däcken jag hade var också slicks. Kostar inget utom frakten, men vet inte hur kul de är egentligen...

Bilagor

• 20220925_223650.JPG
    20220925_223650.JPG
    334.4 KB · Besök: 28
  • 20220925_223656.JPG
    20220925_223656.JPG
    377.6 KB · Besök: 30

IVI

Aktiv medlem
Låter rimligt. Hojta om det är något annat som behövs, finns tydligen en hel del grejer i lådorna här...
Tack, men tror det är rätt lugnt just nu. Ligger längre fram med skruvandet än med skrivandet, så det som behövs är redan införskaffat.

IVI

Aktiv medlem
Vid det här laget i bygget började det trilla in lite delar. Bland annat ett begagnat styre och nya handtag, vilket innebar att det var hög tid att göra klart cockpiten.

Så här blev det:
B7B1CACF-8D3F-4D68-8BED-D6E854B21026.jpeg

Tycker det blev riktigt trevligt med brett styre med lite rise. Ser cleant ut när man slipper växelreglage också. Pricken över i:et blir Odi-gripsen, de är klassiska och matchar ramens grafik.

Något annat som trillade in var ett begagnat ss-kit och en ny ss-kedja. I och med det kändes det lägligt att få ihop drivlinan.

Ss-kit monterat:
BBBB1069-F23E-4347-A8AE-4151254B0477.jpeg

Vi hade tänkt göra single speed konverteringen snygg, men då glömde säljaren att skicka en distans till ss-kitet, så vi fick vara kreativa och ta ett drev från den gamla kassetten som distans istället temporärt. Inte är det vackert, men funkar gör det.

Nu saknas det bara en sista sak innan drivlinan är komplett, kedjespännare. Budgetbygge som det är fick den gamla LX m567 bakväxeln agera sådan. Misshandlad som cykeln är var dock varken bakväxel eller växelöra ens nära rakt, så dessa var först tvinga att riktas. Det blev inte så rakt, men lite snett är också rakt. Finjusteringar kan man göra sen.

Försök till att rikta bakväxel:
4BFC095D-C59D-4D07-8C11-941CDFE5C73B.jpeg

Kanske rak, om man har bra fantasi eller ser dåligt:
F627A6F5-3B94-4512-953F-C66666EBAED5.jpeg

Stoppade slutligen dit en bit begagnad växelvajer för att få justering på bakväxeln med justerskruven:
007C19C4-C88B-4E56-8AC2-24CD4C878505.jpeg

Nästa steg var då att stoppa dit kedjan för att se om allt funkar.

Kedja, bakväxel och ss-kit på plats:
B00E2A9B-F1F6-46F5-ADB2-76B9A570FF57.jpeg

Det visade sig omgående att trissorna på bakväxeln var för slitna för att funka med en ny kedja.

Slitna trissor:
6F7C022E-BAAC-48C6-8C5F-D8230D0A4126.jpeg

Den gamla kedjan var sträckt över 1mm, så det borde ha varit väntat. Trissor kommer därför att behöva bytas ut.

Fast det får vara nog med skrivande för ikväll. Nästa uppdatering kommer bli om att få drivlinan att funka. Möjligtvis om bromsarna också.

Bilagor

• 011EBAC2-C55F-4685-B245-D15A50C6540A.jpeg
    011EBAC2-C55F-4685-B245-D15A50C6540A.jpeg
    743.2 KB · Besök: 15

ADD

Aktiv medlem
Vid det här laget i bygget började det trilla in lite delar. Bland annat ett begagnat styre och nya handtag, vilket innebar att det var hög tid att göra klart cockpiten.

Så här blev det:
Visa bilaga 584791
Tycker det blev riktigt trevligt med brett styre med lite rise. Ser cleant ut när man slipper växelreglage också. Pricken över i:et blir Odi-gripsen, de är klassiska och matchar ramens grafik.

Något annat som trillade in var ett begagnat ss-kit och en ny ss-kedja. I och med det kändes det lägligt att få ihop drivlinan.

Ss-kit monterat:
Visa bilaga 584790
Vi hade tänkt göra single speed konverteringen snygg, men då glömde säljaren att skicka en distans till ss-kitet, så vi fick vara kreativa och ta ett drev från den gamla kassetten som distans istället temporärt. Inte är det vackert, men funkar gör det.

Nu saknas det bara en sista sak innan drivlinan är komplett, kedjespännare. Budgetbygge som det är fick den gamla LX m567 bakväxeln agera sådan. Misshandlad som cykeln är var dock varken bakväxel eller växelöra ens nära rakt, så dessa var först tvinga att riktas. Det blev inte så rakt, men lite snett är också rakt. Finjusteringar kan man göra sen.

Försök till att rikta bakväxel:
Visa bilaga 584795
Kanske rak, om man har bra fantasi eller ser dåligt:
Visa bilaga 584797
Stoppade slutligen dit en bit begagnad växelvajer för att få justering på bakväxeln med justerskruven:
Visa bilaga 584794
Nästa steg var då att stoppa dit kedjan för att se om allt funkar.

Kedja, bakväxel och ss-kit på plats:
Visa bilaga 584799
Det visade sig omgående att trissorna på bakväxeln var för slitna för att funka med en ny kedja.

Slitna trissor:
Visa bilaga 584798
Den gamla kedjan var sträckt över 1mm, så det borde ha varit väntat. Trissor kommer därför att behöva bytas ut.

Fast det får vara nog med skrivande för ikväll. Nästa uppdatering kommer bli om att få drivlinan att funka. Möjligtvis om bromsarna också.
Det där blir bra, Hellre ungefär rätt än exakt fel!

cola

Aktiv medlem
Kul projekt! Klassiskt fulmek med bakväxel som sträckare. Om du vill kan du såga av växelarmen nedanför första drevet och lägga kedjan nedanför första drevet (istället för över) så sträcker den tillräckligt och du slipper ha hela växeln kvar, blir lite snyggare tycker jag, men det alternativet har du säkert koll på:)

Kul att följa!

IVI

Aktiv medlem
Kul projekt! Klassiskt fulmek med bakväxel som sträckare. Om du vill kan du såga av växelarmen nedanför första drevet och lägga kedjan nedanför första drevet (istället för över) så sträcker den tillräckligt och du slipper ha hela växeln kvar, blir lite snyggare tycker jag, men det alternativet har du säkert koll på:)

Kul att följa!
Nej, det var ett nytt knep för mig. Har lite svårt att hänga med. Ritade upp en bild lite fort för att försöka visualisera vad du menar, men jag är rätt säker på att jag ritat knas. Sträcket där jag tolkade att man ska kapa är ritat i rött och kedjan i grönt.

Bilagor

• C7B7460B-28AD-4501-AD79-F5CB7D739F8A.jpeg
    C7B7460B-28AD-4501-AD79-F5CB7D739F8A.jpeg
    442.6 KB · Besök: 40

IVI

Aktiv medlem
I förra uppdateringen konstaterade vi att trissorna var utslitna. Att behöva gå till min lbs och köpa nya för typ 60kr eller vad det nu kostar skulle vara ett stort nederlag som jag inte kunde leva med. Istället gick jag upp garagevinden och hittade en mängd trissor att välja mellan.
7510C815-86EB-41B2-96DF-210311F51D6F.jpeg

Det vinnande konceptet blev i slutändan en halvsliten trissa från kanske en Alivio nertill och en knappt använd från säkerligen en Altus upptill. Resten var för slitna. Var en del meck med att komma på hur men skulle få dit de, men det gick i slutändan. Extra bonus är förstås att båda är typ oversized. Rena ceramicspeeden fast för 0 kronor, istället för några 1000 kronor med andra ord. Lär ju tjäna åtminstone 3 watt på det liksom. Eller inte.
B23541FD-CEB9-400B-81B3-BC84136B49D5.jpeg
6D7A80C0-211C-44D5-A553-3E2F7F334C6C.jpeg

Notera hur backplaten sitter åt fel håll. Den bjuder jag på. Kom på mig själv rätt fort och ändrade.

Nu borde ju drivlinan fungera och allt vara frid och fröjd kan man tycka.
9424002B-74F3-4168-A4E7-93BFF24FA213.jpeg

Men riktigt så enkelt är det ju inte alltid i livet, även om man skulle kunna önska det. Visade sig att single speed kedjan vi köpt var för bred och slog i cagen. Kan kanske ha något att göra med valet av trissor. Som tur var hade jag en ny 7-delad kedja liggandes som saknade kedjelås, gick och köpte ett kedjelås till den, kapade kedjan till lämplig längd och satte ihop den. Tog och riktade växelörat en gång till för det blev inte tillräckligt rakt efter första riktningen. När det var gjort gick kedjan slutligen fri och tyst. Färdigt!

Nästa inlägg blir om bromsar och det är det sista som krävs innan cykeln är komplett.

cola

Aktiv medlem
Nej, det var ett nytt knep för mig. Har lite svårt att hänga med. Ritade upp en bild lite fort för att försöka visualisera vad du menar, men jag är rätt säker på att jag ritat knas. Sträcket där jag tolkade att man ska kapa är ritat i rött och kedjan i grönt.
snyggt ritat skulle jag säga, om du hakar av från framdrevet när att är monterat så drar ju bakväxeln bakåt. Om du då lägger kedjan under det övre drevet istället för över som den brukar gå så kommer den att sträcka kedjan istället. Då kan du kapa bort den nedre delen av armen. Du kan prova utan att kapa så tror jag du förstår. Växeln position spänner du precis som du gjort med en vajerbit.
8A34409C-1007-4ECD-8433-05A62C6E1E31.jpeg

IVI

Aktiv medlem
Nu finns det bara en sak kvar innan cykeln är färdig, bromsar. Jag må vara dum i huvudet, men jag är inte tillräckligt dum i huvudet för att förringa bromsars betydelse. Det är liksom bra att kunna stanna. Därav blir hela rubbet nytt när det kommer till bromsar, ingen mening att snåla in på det. Det blir nya vajrar, höljen och bromsklossar.

Bromsarmarna kan ha varit det enda bra på cykeln, men jag råkade spilla kaustiksoda på dem bakre, så nu ser dem ut som skit, halvt anodiserade, halvt råa.
AD7ECFC1-BF2C-490C-B551-3FBD87C0C9C6.jpeg

Här ser vi då klossarna som satt på. Det var hög tid att byta ut dem kan man säga.
567AC0CF-C93A-43BE-AC18-A02E0545C49B.jpeg

Men innan vi monterade nya klossar ruggade vi upp bromsytorna med smärgelduk och avfettade med bromsrengöring.
A62AC599-6A42-4B61-BEA2-C74A50192AF5.jpeg

Bromsytorna på framhjulet är rätt slut, det här är en av de bättre sektionerna, cykeln har gått med snedslitna belägg fram.

Av någon jävla anledning fick jag för mig att jag skulle vara så seriös att jag fettar in bromspinnarna, vet inte varför, det är ju onödigt.
994C79EE-A116-46BE-9363-DC40BAA19F5D.jpeg

Nu är klossarna bytta och injusterade, med toe-in, som det ska vara, och höljena klippta till rätt längd. Möjligtvis att vissa höljen går att trimma kortare för extra stilpoäng.
40896F15-40A2-4C80-A9ED-CDD5AEE99B18.jpeg

2FB22C94-7DBE-431D-8F5F-934F793334A9.jpeg

E20CE0F7-D08E-45FA-AA7E-FEA3745A846C.jpeg

Höljena ska egentligen vara röda, men när de dök upp från Bikester visade det sig att de var: ”flash red” och inte bara vanlig red. Bikester har förbättringspotential när det kommer till produktbeskrivningar. Nåväl, det skiter väl vi i, vi försöker inte få det snyggt, så det behöver inte se snyggt ut.

Det markerar slutet på det här slashasiga bygget. Nu är cykeln klar. Med så gott som enbart pundarmeck har vi byggt ihop en cykel som förhoppningsvis har precis det som krävs av en cykel för att den ska kunna utföra begärd funktion och inget mer.

Nu återstår bara två frågor, varav den första är: fungerar faktist cykeln, eller är det ett totalt vrak? Och där den andra är: har vi hållit oss inom budgeten på 1300kr, med tanke på allt som var skrot på cykeln?

Svar på dessa frågor kommer i nästa uppdatering.

IVI

Aktiv medlem
Dags att svara på dem två frågorna: fungerar faktist cykeln, eller är det ett totalt vrak och har vi hållit oss inom budgeten med tanke på allt som var skrot på cykeln?

Cykeln blev färdig i måndags och har rullat några mil sedan dess. Det är väl för kort tid för att avgöra om en cykel är bra, men som en liten indikation så är det enda som behövt åtgärdas att sadeln var lite lös och fick skruvas fast efter ett par kilometer. Annars så går cykeln tyst och utan missljud från drivlinan. Bromsarna är fenomala, man kan låsa både fram och bakbromsen utan ansträngning. Det bådar gott kan jag tycka. En sak jag uppskattar med cykeln är att den är byggd kring en robust stålram. Även om man skulle köra slut på precis varenda pinal som sitter på cykeln borde ramen vara nästintill odödlig vilket gör det möjligt att hålla liv i cykeln så gott som för evigt, även om det bara är ramen kvar i slutändan.

Lite bilder från första testturen i måndags kväll:
4F7F036C-6494-4B43-8E7C-0A4941EAC85F.jpeg

30694BBF-64D1-4224-BEF5-E0B248E2A057.jpeg
18FE1885-35A5-4B47-9973-37B352DFCAD1.jpeg
6B7E4068-F490-4EBE-AFFC-E661F83B8A94.jpeg
86EB86F1-C4F5-416F-B3DB-2B6050872D20.jpeg
27337898-CB17-433F-8EDF-04F7317E1302.jpeg

Ja, som ni ser på sadelhöjden så är 18” ramen på tok för stor min lillebrorsa, det finns växmån. Reachen verkar okej för honom dock, så det ska nog funka. En annan kul grej att notera är att cykeln fortfarande inte är ordentligt tvättad, det finns ännu skit på den som härstammar från före vår ägo och vi har såklart kompletterat med en del intorkade rester av kaustiksoda från när vi smälte sadelstolpen. Jag tror det kallas patina.

Jag har sammanställt en kostnadsberäkning på cykeln. Jag vet med mig att jag glömde att skriva in den 7-delade kedja som fanns hemma och som sitter på cykeln istället för den 1-växlade som vi köpte. I övrigt stämmer den:
EDC64C81-9D43-44C8-962D-0E5E8AE3CC44.jpeg

Den här cykeln är som ovan förklarat finansierad genom att vi sålde en gammal Monark för 1300kr. I och med det är vi 299kr rikare än när allt började, eftersom cykeln bara kostade 1001kr att bygga. Kan tycka att 1001kr är en riktigt bra kostnad för en cykel. Har svårt att tro att man på blocket kan köpa en cykel i den prisklassen som kommer med en ny drivlina och allt bytt i bromsväg.

Den blir förstås inte helt rättvisande, med tanke på att vissa grejor var gratis för den som funderar på att göra ett liknande bygge, men jag har ändå inkluderat en kedja som köptes i onödan, två drev som inte användes och ett extra styre.

Det det här bygget har tagit är tid. Vi började riva ner cykeln den 26:e augusti och blev klara 26: oktober. Att bygga en cykel från sådant som är trasigt eller inte tänkt för att vara kompatibelt med varann tar tid helt enkelt.

Stort tack till alla ni som hjälpt till med delar och till ni som hejat på i tråden! Det uppskattas.

Tack och hej!

Bilagor

• DB700B82-25E8-4CEC-9E00-4146E6EB4740.jpeg
    DB700B82-25E8-4CEC-9E00-4146E6EB4740.jpeg
    593.5 KB · Besök: 40

IVI

Aktiv medlem
Nu var det ett tag sedan senaste uppdateringen. Faktum är att jag inte behövt ägna så många tankar åt GT:n alls, lillebrorsan cyklar på den till bussen nästan var dag och den gör det den ska.

Kom på att jag inte lagt upp några bra bilder på cykeln nu när den är ”färdig”, så jag tyckte det var hög tid för det nu.
578983FD-111D-470C-AED0-6A74E1A98B07.jpeg
6C01B6BF-EB34-4E09-BAB2-9BA1715B303A.jpeg
C47D7134-6A21-4366-86F0-26BAC68CB2A5.jpeg
7119E61D-4786-4D0B-936B-E47B9D4CB093.jpeg
A8315BE4-4639-4674-B7F5-C819DF1B4F55.jpeg

0DE6825B-D339-4489-9C92-826ABC675B30.jpeg

80F65109-7CC0-4DFB-8A65-E58001398EFA.jpeg
05F35785-0166-40B4-B8E0-A7CFA6DD8876.jpeg

Sedan har det även hänt en annan kul grej, fick äntligen tag på några bättre sulor till cykeln, än de äckliga gratisdäcken vi stoppade på i brist på bättre däck. Nu blev det Racekings köpta i andra hand, ena däcket var oanvänt, andra däcket var nästintill oanvänt. Ett däck är en vikbar 2.2:a och det andra är en 2.0:a, kanttrådsdäck.
49364226-8FE4-4043-A6D3-24AB8B7FF4E7.jpeg

Det var lillebrorsan som stoppade på framdäcket åt fel håll.😜
821D32CC-2CCB-4EE3-B7F8-74EEDFA5F96D.jpeg

200kr fick jag betala för kalaset, oklart om det är bra eller dåligt, men det är billigare än nytt i alla fall och fortfarande inom budgeten på 1300kr. Nu ligger vi på 1201kr.

Med dessa däck borde cykeln rulla lite lättare och väga lite mindre. Vågen för att väga cyklar (fiskevåg), dog såklart, så den exakta vikten har jag inte koll på men innan däckbytet vägde den in på prick 12kg i alla fall.

En annan uppgradering som bör göras är pedaler. Pedalerna som sitter på är säkert original till cykeln, greppet är sämst och de är riktigt glappa i lagerna. Antingen blir det Biltemas plattisar eller ett par ännu billigare begagnade i plast jag har liggandes på vinden.

Om inget annat dramatiskt händer så är nog det här den sista uppdateringen jag skriver på den här cykeln.

Tack och hej!

velovin

Aktiv medlem
Fin cykel, och fint driv i berättandet!

Nu är ju budgeten nästan uttömd, men jag föreslår bättre lås som en investering i framtida cykelglädje.

Topp