Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans

Stumpy

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Kul projekt! Klassiskt fulmek med bakväxel som sträckare. Om du vill kan du såga av växelarmen nedanför första drevet och lägga kedjan nedanför första drevet (istället för över) så sträcker den tillräckligt och du slipper ha hela växeln kvar, blir lite snyggare tycker jag, men det alternativet har du säkert koll på:)

Kul att följa!
Hur får du stabilitet i trissan och undviker att backplaten snurrar med när du bara har en skruv?
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Fin cykel, och fint driv i berättandet!

Nu är ju budgeten nästan uttömd, men jag föreslår bättre lås som en investering i framtida cykelglädje.
Jag vet, slanglås är smidigt, men det är inte mycket till hinder för tjuven.

Samtidigt så bor vi i en liten håla som varit rätt förskonade från cykelstölder. Har klarat mig med slanglås på min pendlare i över ett och ett halvt år. Min lillebrorsas tidigare pendlare lämnade han olåst vid busstationen till klockan ett på en fredagsnatt. Den stod kvar.

Egentligen borde men väl sluta chansa och investera i något bättre lås.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Visserligen var den här cykeln billig, men behöver den ersättas efter stöld så kanske det blir kostsammare.
 

cola

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Hur får du stabilitet i trissan och undviker att backplaten snurrar med när du bara har en skruv?
Det sitter en distans i trissan- bara att dra åt så det sitter så har det inte varit några problem på mina. En droppe loctite kan man väl ha om oron kommer (är sällan orolig;)).
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Liten, något för lång, uppdatering och start av ett nytt miniprojekt.

Lillebrorsans Karakoram-härke som vi byggde ihop i höstas rullar fortfarande på klanderfritt genom misären som det svenska vintervädret är. Den må bestå av kasserade delar och den är inte direkt ihopsatt efter konstens alla regler, men den gör det den ska helt enkelt. Hittills har inget behövt göras på den, lillebrorsan cyklar på den till busstationen, 4km tur och retur, 5 dagar i veckan och det har han gjort sedan början av oktober. Nu börjar det väl kanske bli lägligt att smörja kedjan, men annars är det inte så mycket mer.
466585AF-66FA-4F70-AAC9-38E26277A9BE.jpeg

Nog om Karakoramen, den här uppdateringen är faktist inte tillägnad den cykeln. Nu har jag påbörjat ett nytt cykelprojekt. Återigen en pendlare, den här gången till mig.

Som lite kontext så har min åretruntpendlare i över ett och ett halvt år bestått av en Cyclepro Ultralite från 1994, eller ja, det var en Cyclepro Ultralite en gång i tiden innan jag fick tag i den. Numer återstår inte så mycket mer av den än ramen, hjulen och bromsarna. Ramen rawade jag och högglanspolerade. Drivlinan blev 1x11. Stuket blev något mer åt det klassiska hållet med cruiser-däck och något styre som gav mig porteur-vibbar. Sadeln har jag klätt om själv med fuskläder ifrån en väska som skulle slängas. Skärmarna är också egenhändigt modifierade för att passa på cykeln.

Så här ser den ut:
8E1EB6A7-4B1C-448E-9D95-544368536E23.jpeg
87277610-CFE2-4592-ABD6-0A36045E7BAD.jpeg
7329EE65-DE90-4EDA-B93E-3800624B94C6.jpeg
D1B9851F-205F-4288-B60A-8773A2700A36.jpeg

Och så här såg den ut när jag köpte den:
23920841-8F70-4452-B9B1-18B588DDE88C.jpeg

Det är en jättetrevlig cykel på alla sätt och vis och jag är mer än nöjd med den, även om den egentligen inte är bra till något. Det är stuk före bruk som gäller. Fast det gör inte mig så mycket, ibland handlar det inte om att vara bättre än andra, det handlar bara om att inte vara som alla andra.

Nu kommer vi dock till dilemmat. Den är rätt värdelös som vinterpendlare och den tar mycket stryk. Den 11-delade drivlinan behöver mycket kärlek under vinterhalvåret och cantileverbromsar måste vara djävulens påfund. Det går att få de att ta bra, men det varar bara i högst en vecka och skulle det råka vara blött försvinner all av den lilla bromsverkan som finns när det är torrt. Mycket bromsdamm lämnar de också på mina beige däck när det är blött och det brukar vara jävligt att få rent däcken.

Det blir skitigt fort:
CFDBCED4-860F-4C28-A200-ABB8C409874B.jpeg

Efter lite service:
5DA5EF69-5624-489D-917C-EF8F6F0657C1.jpeg

Dessa faktum radade jag upp tyst för mig själv tidigare i veckan. Det var då jag kom på det, att jag ju har en cykel ståendes bakom garaget som skulle kunna bli en lämplig vinterpendlare. En redig skapelse på bastanta 27kg. En cykel där allt är gjort i stål, tillverkat i Sverige och grövre än vad det egentligen behöver vara. Nämligen en Monark m105, en militärcykel med andra ord.

Några bilder på tingesten:
EC7DFF49-4D42-4D43-968B-E1C7A3C0958F.jpeg
07735B7C-8CE4-4F4D-9DB7-438EF13AA113.jpeg
464BBCBA-2531-4836-B548-FE7DD24FE3A5.jpeg

Jag fick den av min fasters man som under många år haft den som brukscykel innan den slutligen blev ståendes utomhus bakom ett skjul i några år. Det är lite pyssel på den innan jag kan sätta den i tjänst som vinterpendlare. Men tanken är precis som med Karakoramen att inte göra något mer på den än det som krävs för att den ska fungera bra och vara pålitlig. Ett miniprojekt alltså.
 
Senast ändrad:

ol__

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Bra jobbat, schysst skrivet!

Har du dokumentation och tips kring omklädning av sadel? Funderar på att klä om en jag.
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Bra jobbat, schysst skrivet!

Har du dokumentation och tips kring omklädning av sadel? Funderar på att klä om en jag.
Absolut! Knåpar ihop en liten text om hur jag gick till väga för att klä om sadeln.

Hur sadeln såg ut till att börja med:
8CECA8C4-3A6B-4038-B62B-735E46736D5A.jpeg

Väskan som blev sadelklädsel:
DC8E4E86-4292-4AB7-8F34-E6EA118E585E.jpeg

Sadelklädsel klippt till form med lite marginal:
10978306-5362-42A3-B348-57BCD1F246A1.jpeg

Gamla sadelklädseln borttagen, de sitter oftast med några häftklamrar och lite lim;
1A013BFD-A3AB-46AE-9453-59891A084588.jpeg

E6EB804C-EC10-46EA-BADC-E24BF7211D6D.jpeg

Fusklädret i den gamla väskan var på tok för tjockt för att vara lämpligt till att klä sadlar, så därav hade jag och min farfar det riktigt svårt med att lyckas få lädret att följa sadeln form.

Testade att mjuka upp den i varmt vatten:
38EFA25E-B87D-430B-9DCB-1C873FDA159B.jpeg

Det funkade dåligt eftersom det inte är riktigt läder. Hade det varit äkta läder hade det funkat.

Testade att pressa dit den med plastfolie:
641A65E4-923A-48E8-9129-DEA70DAA0A7D.jpeg

Inte heller en fullträff.

Det som funkade bäst i slutändan var att göra hål hela vägen runt och trä igenom tråd, så att man kunde spänna klädseln runt sadeln genom att dra i tråden:
41A93273-82AB-43BC-86D0-31F9E5563C64.jpeg

Klippt material ur klädseln för att den ska gå att vika under sadelchassit snyggt samt haft på spraylim:
674A3D2D-3391-40B5-BA54-F8BFA80EA268.jpeg

Sedan klämde jag fast överdraget och höll det spänt medans limmet torkade. Massor av häftklamrar är inte heller fel:
7C9C4287-9FDA-4DA1-AA6F-A011A6C5EA07.jpeg

17017915-1A2E-4DE3-BAE2-718C6FA062D3.jpeg

Et voilà, färdigt:
B2CBCD8B-9664-4B34-9746-2A1FB34CD48A.jpeg

Resultatet är inte perfekt, det blev veck, vilket man ser längst fram på sadeln. Det beror främst på att jag använde så svårarbetat material.

Det var ungefär ett år sedan jag klädde om sadeln och den håller bra. Rätt nöjd med materialet ändå, det är vattentätt och behöver inte kärlek som riktiga lädersadlar. Att det är så tjockt gör det också hållbart.

Lite utav produkterna som användes:
FAAD37D0-A732-4DA9-A127-7FCCA8ED26E5.jpeg
 
Senast ändrad:

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
På något sätt lyckades jag cykla militärcykeln till den lokala OK-macken i början av oktober då jag fick den, även om att det var en skräckinjagande upplevelse. Det kändes ungefär som cyklarnas motsvarighet till ett godståg samtidigt som den var så ranglig och skev att det kändes som att vad som helst kunde ramla av närsomhelst.
68B12ABF-250A-49FD-ACE5-AA293118FC80.jpeg

Nu när jag skulle plocka fram den igen hittade jag dock problem på den som inte var riktigt lika allvarliga senast, bakdäcket var såpass torrsprucket att det gick att sticka hela näven genom däcket på ställen. Ett nytt bakdäck är garanterat hög prio.

Därav blev det först demontering av bakhjulet och däcket:
E4DD9A12-41C6-4D47-9FE1-ABE5BEC1583B.jpeg

En hel del rost på insidan av fälgen och fälgbandet är av:
66B15B4F-001C-4D8F-9F7D-F93C90C5C934.jpeg

BF0BA897-32F7-4870-97C1-C35D792528CC.jpeg
Sedan så sa förra ägaren att baknavet, ett Sachs HR 90 V, strulade och att det var därför den blev stående. Det var inget jag märkte på min provtur, men säger förra ägaren så, så är det nog så.

Drev, låsmutter, lagerkona och dammskydd lossat:
49251280-488D-4351-8954-B867378AD8E2.jpeg

Drivaren urplockad:
2D1B5770-8A20-47E5-AD0C-243AE53A0EEF.jpeg

Nu kan vi lyfta av hjulet med navhylsan ifrån hjulaxeln:
6DBA36AC-23E6-4CE9-A497-04CD4DEE28E0.jpeg
B18BA837-4B44-4F71-977B-2BC3405431CB.jpeg

Bromskonstruktionen skiljer sig åt en del jämfört med många andra cykelnav. Istället för en bromshylsa så sitter det bromsbackar i navet som trycks ut i bromstrumman med en expander, precis som på många mopeder och motorcyklar. Så som jag förstått konstruerade Sachs dessa nav för att användas på mopeder från början, så det är därför de ser lite annorlunda ut. Jag har läst att Försvarsmakten valde dessa nav för de ansåg att den större bromsen lämpade sig för cykeltolkning.

Efter det demonterade jag bromsbackarna ifrån bromsskölden.

Kvar i navet har vi nu drivkonan och kopplingshylsan. För att få ur de behöver vi slå ut lagret på bromssidan:
6007144D-9725-41A5-8BDF-D1197F1AF80C.jpeg

Lagret urknackat, nu gick det att plocka ur drivkonan och kopplingshylsan:
2314D9A9-C968-484F-B232-B8EDA37E1F2D.jpeg

Alla delar är rätt skitiga, men det är inte så illa egentligen. För att få rent delarna fick de bada i lacknafta följt av en avblåsning med tryckluften för att till sist torkas av med en trasa:
B0FCB490-D89B-486D-8F30-ACC8EEFCC08D.jpeg

1471B0B2-759C-4E02-B1FA-8ECBB51D0A9D.jpeg

Nu kan vi lättare inspektera skicket:
69890C34-8534-43C6-93B7-D34925DA9535.jpeg
4831EAC8-393E-4D13-8542-3024973F7941.jpeg

Det är inget katastrofalt fel på navet i alla fall. Det har nog kommit in vatten någon gång som fått bromstrumman att rosta, jag slipade bromsytan med grovt slippapper och en del går bort, men inte allt. Som synes så är en lagerkona sopslut, men det låtsas jag som jag inte sett.

Då kan vi påbörja återmonteringen. Först ut ur är bromsen.

Jag började med att gå över bromsbackarna med gasbrännaren och spruta bromsrengöring på de:
23825EAC-7E16-43F4-8743-F1C1CBF17327.jpeg

Det ska inte vara fett på de, så jag ville se till att de inte var kontaminerade.

Sedan kan vi montera bromsdelarna på bromsskölden:
F8249E56-1B9B-4142-B582-8DDEB41A80FF.jpeg

Enligt vad jag kunnat läsa mig till är det stora problemet på Sachs HR 90 V nav att bromsen låser sig och sedan inte släpper. Jag kan förstå det, för det enda som returnerar bromsbackarna är fjädern, så om något i navet börjar kärva är inte fjädern tillräckligt stark för att orka trycka tillbaka backarna. Jag såg till att putsa det bussade hålet för expandern med scotchbrite och fetta in alla rörliga delar. Jag testade bromsen innan jag monterade ihop resten av navet och kunde konstatera att den returnerade fint.

Härnäst packade jag alla lager med fett:
4A0874D9-7888-46A1-9B86-2858B057D0B2.jpeg

Det är en gammal skitcykel, så det är självklart att jag inte skämmer bort den med något dyrt specialfett. Jag kör Biltemas universalfett överallt och är glad.

Nästa steg är att stoppa tillbaks kopplingshylsan och drivkonan i navet. Fast först fick de sig ett bad i olja:
6E9566EB-C7ED-4188-BECF-F0626B620EC1.jpeg

3AEC4987-D084-4373-AC68-13C31155D6FC.jpeg

Jag kände mig lite äventyrligt och använde inget annat än 5w-40 motorolja från Biltema till de delarna som skulle oljas in. Oklart om det är rätt eller fel, den som lever får se. Generellt sett i alla cykelnav med fotbroms är det viktigt att men använder rätt smörjmedel på rätt ställe. Lagerna använder man fett till, men om man skulle fetta in drivaren blir det för mycket motstånd och bromsen kommer aldrig att ta.

Efter att ha oljat in kopplingshylsan och drivkonan och placerat de i navet är det dags att knacka tillbaks lagret på bromssidan igen:
49A7E539-23C9-4532-A907-FD69989927C1.jpeg

Nu kan hjulaxeln med bromsdelarna föras in i navet igen. Nu är det bara att olja in drivaren och skruva in den från drivsidan, sedan gänga på lagerkonan som var gropig på hjulaxeln, ställa in lagerspelet och skruva dit låsmuttern och dra åt.

Klart:
6D513A5F-56B5-4960-9E23-28F438343275.jpeg
14297D0B-CEB4-4258-8D34-D3D8798C5CA4.jpeg

Just nu har jag inget däck till cykeln så jag kan inte testa om navet fungerar till belåtenhet, men det verkar lovande än så länge.

Under det här projektet har jag haft stor hjälp av Försvarets reparationsmanual för Sachs HR 90 V nav. Det är en sådan där underbart övertydlig historia som vem som helst kan förstå sig på. Den innehåller allt från en sprängskiss, till en steg för steg guide, till ett smörjschema för varje individuell detalj. Den går att finna om man går med i den eminenta facebookgruppen: ”Militärcykel” under fliken filer.
640787C7-1226-4DEA-BF9C-53B1922CDD82.png
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Med tanke på hur rostig insidan av bakfälgen var ville jag även kontrollera hur framfälgen såg ut.

På framfälgen sitter detta underbara Trelleborgsdäck:
4697CEBC-B524-410B-A767-FAD177CFA72D.jpeg
AFF8AA49-E9ED-4826-837E-93C64DBA3F09.jpeg

Gummikvaliten på dessa äldre däck är bra mycket bättre än allt annat som säljs idag, så det är bara att återanvända däcket. Visst, den har mer torrsprickor än mönster, men allt sådant är helt okej. Dubbdäck på vintern är för töntar, sådana som jag, som är unga och dumma och gillar spänning i vardagen kör på utslitna Trelleborgsdäck.

Det var ungefär lika illa med rosten på framfälgen:
AE348159-2925-4AC0-893C-EE41866DAEC0.jpeg

C9B2E7AA-06A0-474C-A755-DA6494599D85.jpeg

Slangen framtill var i likhet med däcket från Trelleborg:
500291B0-7B53-453B-995D-8A0A34A5C753.jpeg

Väldigt tjockt och mjukt gummi i slangen. Dagens slangar har inte den här kvaliteten. Slangen håller luft också, så det är självklart den ska återanvändas.

Slangen baktill var också smått antik och kom från finska Nokia. Den åker såklart på cykeln igen när det är dags:
BC213E8F-F01B-45BE-AA59-35A4544A7BC1.jpeg

Eftersom båda fälgbanornas insidor var skapligt rostiga ville jag göra något åt de för att förhindra att det blir värre.

Jag började med att slipa lite:
92C7A94A-2AF3-490B-A520-F7003ED3405F.jpeg

När det var klart tog jag fram maskeringstejpen:
197D27B6-BD98-4FE2-8DF2-258EDA4F4566.jpeg

Till sist plockade jag fram penselfärgen och strök på ett tjockt lager svart färg:
09C7C293-5260-4E33-8D97-9E8DEB8E7E83.jpeg
B287FE02-C4D6-47D0-B575-344E514F48AB.jpeg

När jag ändå höll på med framhjulet tog jag en titt på framnavet. Det var mycket glapp i navet och jag tänkte att den kan knappast må sämre av lite nytt fett:
B6FD98C0-A65B-45DD-8C6A-E88BA802F608.jpeg

Det blev genast väldigt tydligt varför lagerspänningen var så dålig, låsmuttern till ena lagerkonan hade släppt och det fanns inget som hindrade lagerkonan från att gänga ur sig.

Demontering:
50958373-4C44-4C71-BF7C-559812A0552F.jpeg
8AF490CC-6F70-491F-BEF4-52648E522963.jpeg


Rengöring i lacknaftan:
FE4D8602-BBB4-483E-8D38-F13761D1E8A5.jpeg

Efter att ha blåst av delarna med tryckluften över en soptunna insåg jag till min stora förskräckelse att jag saknade en av kulringarna. Jag ålade mig över hela det dammiga garagegolvet på span efter lagret, men mitt ålande var fruktlöst. Ingen kulring gick att finna.

Efter det tömde jag systematiskt ur hela soptunnan, funderade om jag tappat ner den där när jag blåste av den med tryckluften:
7EC344C4-EE7A-4881-A908-4C548919165A.jpeg

Soptunnan är stor och var tämligen välfylld, det hela liknade mest en arkeologisk utgrävning. Men tyvärr kunde jag inte hitta den förbannade kulringen där heller.

Det var då jag upptäckte det:
31D42102-E89A-4A46-BCD8-C426BF2E879B.jpeg

Ser ni det? Kulringen hade aldrig varit försvunnen, den hade hela tiden legat under en pensel på bakplåten för rengöring. Jag hade med andra ord glömt att ta med mig den för att blåsa av den med tryckluften. Det är i sådana här stunder man inte känner sig så smart och man inser att man kunde ha lagt ner den halvtimman av sitt liv på något vettigare. Fast mest av allt är man lättad för att man lyckats hitta vad det nu än är man försnillat.

Nåväl, tillbaka till vad jag nu än egentligen är jag försöker skriva om. (Att följa den röda tråden och hålla mig till saken är inte riktigt min grej.)

Ja, just det, det är framnav jag skriver om.

Nu är allting rengjort:
12A1E627-25B1-4A13-BA6D-852A2BC6BBF0.jpeg

32729E64-618A-4C8A-8BEC-D5D9BD27E2EC.jpeg

Konorna är klappkassa:
10D675C6-EC22-45F9-BF23-1244A9CC62D9.jpeg

Men det är så jobbigt att ta tag i sina problem i livet, det är mycket enklare att bara undvika de och låtsas som att de inte finns. Så jag tyckte det lät mycket mer lockande att intala mig själv att konorna är som nya, att det inte finns något att oroa sig och montera ihop navet.

Jag gjorde så helt enkelt, så där ja, packat lagerna med lite mer av Biltemas fina universalfett:
008854EC-357F-48C3-9D79-0E834B268FF5.jpeg

Och då kan vi justera lagerspänningen:
121818D0-BC43-4008-A991-C2161571FC45.jpeg

Som nytt, säger vi i alla fall.
 
Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Men det är så jobbigt att ta tag i sina problem i livet, det är mycket enklare att bara undvika de och låtsas som att de inte finns. Så jag tyckte det lät mycket mer lockande att intala mig själv att konorna är som nya, att det inte finns något att oroa sig och montera ihop navet.
jag brukar dra ihop naven med lite för dålig spänning, så irriterar man sig på glappet istället för att lagerbanorna är knastriga!
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Jag mätte slitaget på kedjan som satt på cykeln och den var sträckt över en 1mm, så jag bestämde mig för att det får bli en ”ny” drivlina på cykeln också. (Ni märker, det är nu det börjar spåra ur, vi börjar röra oss allt längre ifrån miniprojektet den här cykeln egentligen skulle vara.)

Kedja har jag redan, för den som minns inhandlade jag en singlespeed kedja till GT Karakoramen som aldrig blev använd.

Jag provade att lägga den nya kedjan över det gamla bakdrevet:
7BDC368B-7F1E-42FF-9110-B887176D8E1C.jpeg


Det kommer inte fungera, drevet har gått för långt. Det får bli en tur till min lbs.

Eller, nej men titta vad jag råkade hitta bakom boden:
0597F5F3-A31A-4C60-A320-183EFDD25959.jpeg

Den cykeln hade jag glömt bort att jag hade, trodde den var slängd för länge sedan.

Hur är denna cykel då relevant till den här uppdateringen? Jo, för att Shimano Nexus 7 använder samma typ av bakdrev som Sachs-navet på militärcykeln. Dessutom visade sig drivlinan vara riktigt frisk.

De två olika dreven har något annorlunda offset, men det går att lösa genom att placera om en distans:
62267D23-0532-48BE-9A81-485258AEB336.jpeg

Och så en rengöring:
B1754D62-7C1C-483F-98B2-B9D54C2AB296.jpeg

Monterat och klart:
0BE7E44D-D588-4574-86B9-3E14E818C80B.jpeg

Det nya drevet är en kugg mindre än det gamla, men att cykla tungt utväxlad militärcykel måste väl vara sådant som bygger karaktär.

Det var ungefär nu jag insåg att även kedjehjulet var på tok för slitet för att funka med en ny kedja. Att byta kedjehjulet på Fauber vevpartier är en aning jobbigt för hela vevpartiet måste isär för att få loss den. Dessutom brukar de efter en sisådär 50 år sitta rätt bra har jag läst och det här vevpartiet visade sig inte vara ett undantag.

Började med låsmuttern och lagerkonan:
9B2E8E35-0482-4852-A23B-D39282AC5615.jpeg
97F46DA1-2F88-4BBB-92E1-01FF4F9727A2.jpeg

Efter det kom jag på att det nog är bra att lossa pedalerna och kedjeskyddet:
DD9AFE1A-EB5E-4032-9207-004B0DC946A9.jpeg

8D71FB3F-52FA-44C5-8F78-0BE3F941AC97.jpeg

DAC77FF0-7827-480B-8A75-3CD285C27F2F.jpeg

A3A18165-2063-44BB-AB3E-7978C0C0769E.jpeg

Härnäst står lagerskålarna på tur:
4C112BEE-70FD-4AC2-B6DD-957E91E3EF58.jpeg

Längre än så har jag tyvärr inte kommit, lagerskålarna har varit riktigt utmanande. Jag har försökt få de att släppa sedan i söndags, jag har dränkt de i rikliga mängder 5-56, jag har värmt med gasbrännare tills lacken började bubbla upp och jag har slagit med slägghammare och dorn till den grad att dornet inte längre har samma form som när jag började. De vill verkligen inte lossna.

Till helgen får jag förstärkning av farsan i alla fall, han har någon sådan där magisk förmåga av att kunna få saker, som jag inte lyckas lossa, att släppa som om de aldrig suttit fast överhuvudtaget. Det är det där med erfarenhet, han har lite mer av det än vad jag har.

Jag känner mig rätt så hoppfull att vi får väck de på något vis, oklart hur pass destruktiva metoder man får ta till bara
 
Senast ändrad:

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Glada nyheter så här på en fredagskväll, till ni alla som mot all förmodan frekventerar denna något spretiga, hyfsat oseriösa, slashasiga och garanterat snåla tråd! (Alla interaktioner uppskattas verkligen förresten) Vevlagerskålarna är äntligen loss!

Farsan provade ikväll med slägghammaren och dornet, men vevlagerskålarna ville verkligen inte. Jag tvekar på att någon hade kunnat få de att släppa med den metoden.

Jag tyckte jag hade provat allt, men dock hade jag glömt ett verktyg i arsenalen, den allsmäktiga tryckluftshammaren. Farsan plockade fram den och visserligen var vevlagerskålarna riktigt bråkiga, men efter mycket om och men gick det att få rörelse i de. Även efter han fått vevlagerskålarna att initialt släppa med tryckluftshammaren satt de så pass hårt att hammaren och dornet inte kunde rubba de överhuvudtaget, det styrker ytterligare min tes att det inte hade gått med bara hammare och dorn. Tryckluftshammaren fick användas för att driva ut de nästan hela vägen.

Fanskapet på vänster sida äntligen väck, en jävel till att bråka var den:
ECF9E156-EB5E-4AEC-B042-AC3D44B9435D.jpeg

Fanskapet till höger släppt och inte var den så mycket bättre än sitt totala arsle till polare på vänstersidan:
706430AF-7EB2-4AE1-A96D-308D1DA1DDF8.jpeg

Ramen fick sig några ärr i processen, men det är det som kallas patina:
4E97EBD9-B464-486B-AE04-C4B323BF8767.jpeg


Det skiter jag fullständigt i dock, det var ingen fin cykel till att börja med och nu kommer den i alla fall att få leva vidare.

Gängorna i vevlagerhylsan ser friska ut:
14E3037B-B037-4B7B-9E0F-5D03A9AE99D5.jpeg


Veven ser ut som faubervevar mest gör:
B8D6D1B5-7FB8-4EB9-A06D-C3DB2C1209D7.jpeg

Tyvärr har jag orsakat att ett av lagerna inte längre har den form lager ska ha och inte heller det antal kulor den kom ut ur fabriken med:
DBD16A62-6282-4D4E-9DB8-5A4B90D8014F.jpeg

För ni förstår, jag har ett alter ego, jag väljer att benämna honom som Ugga dugga och jag har kommit fram till att han är någon slags förhistorisk grottmänniska. Ugga dugga kommer fram när jag ska försöka lossa saker som sitter riktigt ordentligt. Ugga dugga är tyvärr inte vad man brukar definiera som intelligent. Ugga dugga gillar att slå på saker riktigt hårt med slägghammaren. När Ugga dugga är i farten går saker i regel sönder. Ugga dugga är ett riktigt rövhål för han löser aldrig heller den oredan han ställer till med. Det är alltid mig själv, vanliga normalbegåvade Emil som inte är riktigt lika benägen att ta till finesslöst grovt våld i garaget, eller vanliga normalbegåvade Emils stackars farsa som får lösa det Ugga dugga ställer till med.

Nåväl, så illa kanske det inte är, inte den här gången, nya lager till en faubervev borde gå att finna.
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Militärcykeln tror jag inte längre att man kan klassificera som ett miniprojekt. En hel del av cykelns mekaniska delar är nu servade eller är i processen av att bli det. Baknavet är renoverat, framnavet är renoverat och vevpartiet är på god väg (Mer om vevpartiet i en kommande uppdatering).

Faktum är att jag varit så glad i att serva lager att det nu bara återstår två stycken, styrlagret och pedalerna. Ska man ändå spåra ur, så kan man väl lika gärna spåra ut i begreppets fulla bemärkelse.

Vi fixar väl styrlagret och pedalerna då med när vi ändå är igång och efter det kan jag med all rätt skryta om att jag servat varenda mekaniska pinal på cykelfanskapet.

Jag lossade på låsmuttern och lagerkonan till styrlagret samt klämman som håller fast styrstammen:
DC986854-E23B-4902-97D7-BC5CCD2FB6E2.jpeg

Men styrstammen satte till ingens förvåning hopplöst fast. Jag försökte banka styrstammen både uppåt och neråt samt vrida loss den. Efter en halvtimma gav jag upp.

För vem säger att man måste ta bort framgaffeln för att serva styrlagret? Det går väl lika bra att fetta in det med allt på plats?


Sagt och gjort, tog en trasa med lite lacknafta och torkade bort allt gammalt fett:
CE263756-B7F9-48E0-8F82-C0D705BA25C2.jpeg

Kladdade sedan på lite nytt fett till bästa förmåga och till sist skruvade jag fast kalaset igen:
69118473-EDD3-4845-9309-82CD5AACFF0B.jpeg

Fixat!

Pedaler nu då, något jag fascineras av är hur tungt allt är på en militärcykel. Bara pedalerna väger nästan ett kilo:
85C32853-994C-4193-8A04-F4B9FDC94011.jpeg

Demonterat:
254B9C66-F8B1-404D-A30F-A12FAC1CAC35.jpeg

Rengjort:
02D4D0B4-C263-440A-B368-D5530D50D5D8.jpeg
8B721E1F-2A84-4DA2-AE13-B7B7BBFA38B8.jpeg
48BB4F6F-7174-4F23-AF86-7C633CFE89D6.jpeg

Och sedan var det bara att montera ihop allt igen.

Ingen som råkar sitta på två stycken trevliga 27.5” däck som de kan tänka sig att sälja förresten? Såväl citydäck som mtbdäck funkar. Från början hade jag ju tänkt att bara byta ett däck, men jag byter nog båda ändå.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Ingen som råkar sitta på två stycken trevliga 27.5” däck som de kan tänka sig att sälja förresten? Såväl citydäck som mtbdäck funkar.
Har inga själv men du behöver nog skriva ertro måttet för att hitta rätt, finns lite olika udda däckstorlekar till militärcyklar
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Har inga själv men du behöver nog skriva ertro måttet för att hitta rätt, finns lite olika udda däckstorlekar till militärcyklar
Ser till att göra det! Blir ju lite tydligare så. Ertromåttet är 584. Så vitt jag vet har 27.5” alltid varit 584. Däck är väldigt förvirrande som du säger. För det som idag är 27.5”, alltså 584 hette förr 26”. 26” idag är ju istället 559.
 

IVI

Aktiv medlem
Byggtråd: Dumpad och uttjänt GT Karakoram får en andra chans
Idag blev det inget mek alls, saknar lite delar till militärcykeln.

Däremot blev det en cykeltur med lillebrorsan i trevligt vinterväder, det var några minusgrader, lätt snöfall och några centimeter snö på backen. Jag på min brukscykel som jag tidigare visat upp i tråden, min Cyclepro Ultralite från 1994 och min lillebrorsa på sin GT Karakoram från 1996 som vi byggde tillsammans i höstas.

Målet med turen var att hitta en banvall som finns kvar efter en uppriven järnväg. Järnvägen ska förr i tiden ha levererat torv från en mosse ute i skogen till ett järnbruk. Sista tåget gick tydligen 1926 och idag är banvallen cykelbar stig.

Banvallen hittade vi och cyklade längs nästan hela sträckningen. På ställen syntes det tydligt ett det var en gammal järnvägsträcka, men en stor del var numera en grusväg genom ett sommarstugeområde.
B0F61F7C-7D4F-4523-B181-A81E23E01617.jpeg
065FCD54-6319-4AE4-8C83-506A4B4E2CE5.jpeg

BFDCF32C-B972-4172-AA79-1B3D762037DC.jpeg

Mer än bara cykling på banvall gick rundan även på kurviga landsvägar genom det mellansvenska jordbrukslandskapet, på små grusvägar i skogen, på singletrack och förbi gammal bruksort. En timmerbilsväg vi cyklade på tog slut vid en vändplan ca 3km rätt in skogen. Det var ungefär 1 km obanad terräng tills nästa timmerbilsväg, så vi bestämde oss för att släpa våra cyklar rätt genom skogen. Det var till större delen gammal men snårig granskog med tjock mossa under snön, men ett parti var frusen sumpmark med is som underlag. Totalt tre vattenfyllda diken med ett tunt lager is på fick vi också ta oss över. Förutom det så har vi förstås även sett mycket intressant längs vägen.
C9E6AB45-9147-4B83-86CE-E00708047BF6.jpeg
90FACB46-6AB9-49F6-BDC0-BB0011FC6B50.jpeg
071BD1C8-AFD3-41A6-AB44-6B4C054E7A45.jpeg
0C0E6EB8-9551-4DCE-BCE6-CD8916DA533B.jpeg
1C3674F1-6FEA-4458-AE58-81745EBB4BE6.jpeg
AA0DA192-D44F-4D50-9B95-E33C57A873BB.jpeg
84379EE6-8F60-4F23-8140-527934EB9371.jpeg
F246CB86-AC97-4D5E-BB59-CEB25DAC93D5.jpeg
C1F70AEC-B458-487D-BB45-28CEEAE2FF9F.jpeg
9203F6A9-DA26-4AB6-B721-08F525968806.jpeg

Hur långt vi cyklade och hur länge vi var ute är oklart, men jag skulle inte vara förvånad om det blev 5-6 mil och vi var nog åtminstone ute i 5 timmar.

Min bestämda uppfattning är att man inte behöver ha fina cyklar för att kunna ta sig ut och njuta av naturen. Ibland tror jag nästan att man har det roligare på budgetcyklar som verkligen inte är lämpade för det man brukar de till.
 
Topp