På något sätt lyckades jag cykla militärcykeln till den lokala OK-macken i början av oktober då jag fick den, även om att det var en skräckinjagande upplevelse. Det kändes ungefär som cyklarnas motsvarighet till ett godståg samtidigt som den var så ranglig och skev att det kändes som att vad som helst kunde ramla av närsomhelst.
Nu när jag skulle plocka fram den igen hittade jag dock problem på den som inte var riktigt lika allvarliga senast, bakdäcket var såpass torrsprucket att det gick att sticka hela näven genom däcket på ställen. Ett nytt bakdäck är garanterat hög prio.
Därav blev det först demontering av bakhjulet och däcket:
En hel del rost på insidan av fälgen och fälgbandet är av:
Sedan så sa förra ägaren att baknavet, ett Sachs HR 90 V, strulade och att det var därför den blev stående. Det var inget jag märkte på min provtur, men säger förra ägaren så, så är det nog så.
Drev, låsmutter, lagerkona och dammskydd lossat:
Drivaren urplockad:
Nu kan vi lyfta av hjulet med navhylsan ifrån hjulaxeln:
Bromskonstruktionen skiljer sig åt en del jämfört med många andra cykelnav. Istället för en bromshylsa så sitter det bromsbackar i navet som trycks ut i bromstrumman med en expander, precis som på många mopeder och motorcyklar. Så som jag förstått konstruerade Sachs dessa nav för att användas på mopeder från början, så det är därför de ser lite annorlunda ut. Jag har läst att Försvarsmakten valde dessa nav för de ansåg att den större bromsen lämpade sig för cykeltolkning.
Efter det demonterade jag bromsbackarna ifrån bromsskölden.
Kvar i navet har vi nu drivkonan och kopplingshylsan. För att få ur de behöver vi slå ut lagret på bromssidan:
Lagret urknackat, nu gick det att plocka ur drivkonan och kopplingshylsan:
Alla delar är rätt skitiga, men det är inte så illa egentligen. För att få rent delarna fick de bada i lacknafta följt av en avblåsning med tryckluften för att till sist torkas av med en trasa:
Nu kan vi lättare inspektera skicket:
Det är inget katastrofalt fel på navet i alla fall. Det har nog kommit in vatten någon gång som fått bromstrumman att rosta, jag slipade bromsytan med grovt slippapper och en del går bort, men inte allt. Som synes så är en lagerkona sopslut, men det låtsas jag som jag inte sett.
Då kan vi påbörja återmonteringen. Först ut ur är bromsen.
Jag började med att gå över bromsbackarna med gasbrännaren och spruta bromsrengöring på de:
Det ska inte vara fett på de, så jag ville se till att de inte var kontaminerade.
Sedan kan vi montera bromsdelarna på bromsskölden:
Enligt vad jag kunnat läsa mig till är det stora problemet på Sachs HR 90 V nav att bromsen låser sig och sedan inte släpper. Jag kan förstå det, för det enda som returnerar bromsbackarna är fjädern, så om något i navet börjar kärva är inte fjädern tillräckligt stark för att orka trycka tillbaka backarna. Jag såg till att putsa det bussade hålet för expandern med scotchbrite och fetta in alla rörliga delar. Jag testade bromsen innan jag monterade ihop resten av navet och kunde konstatera att den returnerade fint.
Härnäst packade jag alla lager med fett:
Det är en gammal skitcykel, så det är självklart att jag inte skämmer bort den med något dyrt specialfett. Jag kör Biltemas universalfett överallt och är glad.
Nästa steg är att stoppa tillbaks kopplingshylsan och drivkonan i navet. Fast först fick de sig ett bad i olja:
Jag kände mig lite äventyrligt och använde inget annat än 5w-40 motorolja från Biltema till de delarna som skulle oljas in. Oklart om det är rätt eller fel, den som lever får se. Generellt sett i alla cykelnav med fotbroms är det viktigt att men använder rätt smörjmedel på rätt ställe. Lagerna använder man fett till, men om man skulle fetta in drivaren blir det för mycket motstånd och bromsen kommer aldrig att ta.
Efter att ha oljat in kopplingshylsan och drivkonan och placerat de i navet är det dags att knacka tillbaks lagret på bromssidan igen:
Nu kan hjulaxeln med bromsdelarna föras in i navet igen. Nu är det bara att olja in drivaren och skruva in den från drivsidan, sedan gänga på lagerkonan som var gropig på hjulaxeln, ställa in lagerspelet och skruva dit låsmuttern och dra åt.
Klart:
Just nu har jag inget däck till cykeln så jag kan inte testa om navet fungerar till belåtenhet, men det verkar lovande än så länge.
Under det här projektet har jag haft stor hjälp av Försvarets reparationsmanual för Sachs HR 90 V nav. Det är en sådan där underbart övertydlig historia som vem som helst kan förstå sig på. Den innehåller allt från en sprängskiss, till en steg för steg guide, till ett smörjschema för varje individuell detalj. Den går att finna om man går med i den eminenta facebookgruppen: ”Militärcykel” under fliken filer.