[Byggtråd] Eklektisk24

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Byggets idé​


Barnet växer och någon stund i 2023 blir det dags att byta till en 24-tum cykel. Det finns gott urval på nya och begagnade färdigbyggda cyklar, men jag vill ha mina verktyg och reservlådans innehåll till nytta.

Projektet består av en eklektisk blandning av nya och gamla, billiga och dyra, orörda och ommålade komponenter.

Ramen​


To me, too many bikes look like they just crashed into a dumpster full of stickers. // Tim Lane

Allt startade en vinterdag då jag bläddrade genom Köp&Sälj-sidorna och stöttade på en billig Crescent-ram till salu:


Crescent ram



Ramen för 24-tumshjul var billig, hade skivbromsfäste och kom med smådelar såsom växelöra, sadelstolpsklämma, vevlager m.fl. Dessutom såldes den nära mig, på ett 10-minuters cyklingsavstånd.


Lacken var ordentlig rispad men det spelade ingen roll då jag redan hade bestämt mig att måla ramen över. Jag tycker inte om stora skrikande loggor på ramar och vill ha mer “noname”-utseende. Dessutom finns det redan för många orange cyklar hemma.


Jag köpte färgborttagningsmedel på Clas Ohlson, smetade det på ramen, inlindade den i plast och lät sitta kvar i ett dygn. Jag kan inte säga att resultatet imponerade mig. Visst hade lacken mjuknat något, men den satt fortfarande på nästan hela ramens yta.


Så jag började skrapa:


Färgborttagning



och skrapa:


Skrapa lacken bort



och skrapa:


Skrapa lacken bort



och skrapa, tills rått aluminium syntes på de stora rören:


Rått aluminium syns



Sedan plockade jag fram en Dremel och fortsatte polera kluriga delar:


Slipning på svåråtkomliga ytor



och slipa:


Slipning fortsatt



och slipa:


Ännu mer slipning



— tills jag var nöjd.


Sedan var det bara att grundlackera, lackera och klarlackera ramen. Jag gick på med Spray.Bike:s sprejburkar den här gången. Jag hade även lite Montana-färg från tidigare projekt, men den använde jag bara för att måla andra komponenter än ramen.


Ramen efter grundlack:


Grundlackade ramen



Ramen med färg och klarlack på:


Klarlackade ramen



Den ser kanske mer eller mindre okej ut från avstånd. Men en närmare undersökning skulle omedelbart avslöja ett slarvigt jobb av en oerfaren hantverkare… Jag funderar på att klistra några coola skyddsstickers för att skapa lite visuellt brus.

[Fortsättning följer…]
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24
Posten har nyss levererat styrlager för bygget. Det är Works Components -1° för raka 1⅛" styrrör.

Den här lilla anordningen kostar mer än ram den kommer att sitta i:

01-works-styrlager.jpg


Kan du märka excentricitet på den nedre koppen?

02-nedre-koppen.jpg
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Bakväxel​

För växlingsfunktioner togs en gammal 10-växlad SRAM X5 bakväxel ur reservlådan. Så här såg den ut innan rengöring:

Ursprungligt utseende


Ursprungligt utseende



Ursprungligt utseende



Sedan plockade jag av de gamla slitna trissorna, skruvade av alla bultar och tog av korgen. Delarna grundlackades och sedan målades i svart:


Grundat och målat



Med nya trissor och alla bultarna tillbaka ser bakväxeln så här:


Nya trissor



Jag är dock osäker att den inte kommer att uppgraderas till någon bättre model. Att den snart blir repig är också säker, men jag ville ju prova måla om en bakväxel, så det gjorde jag.

Styre​


Ett äldre och smalare styre som legat i förrådet ska få ett nytt liv.
I början såg det så här ut:

Före ommålning


Efter slipning såg det råa röret så fint ut! Det tillät också kontrollera att det inte fanns några djupare skador som skulle äventyra hållbarheten.

Efter slipning


Grundlackering pågar:

Grundlackat


I slutet låg färgen mycket jämnt. Kanske är det det bästa ommålningsresultatet som jag har presterat hittills.

Resultat
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Gaffel​

Den gaffel jag köpt för projektet är SR Suntour XCR DS LO Air. Den har skivbromsfäste, 1⅛” rakt styrrör, 28 mm innerben, QR-axel, slaglängd 80 mm, justerbara lufttryck och kompression.

Visst är den gaffeln inte på samma nivå som t.ex. Manitou Junit. Vi får se hur bra/dålig dess prestation på stigen blir.

Lite webbsurfande visade att SR Suntour:s billigare gafflar saknar skumringar och olja. Tillgängliga ritningar och tekniska dokument bekräftar detta:

Exploderad ritning


Att lägga dem till skulle minska friktion. Det var intressant att prova på.

Jag skaffade skumringar i passande innermått:

Skumringar


Skumringar i oljan


Jag behövde mer viskös olja än de oljor som jag redan hade hemma. En för tunn olja kan rinna ut ur ytterben som inte är formgivna att hålla den inne. Sådan gaffel har bara fett som standard.

Till slut fick jag växellådsolja för motorbåtar:

80W olja


Gaffelbenservice är enkel. Först tar man av ytterben:

Utan ytterben


Ytterben


Här på bilden kan man se att det verkligen saknas några skumringar under tätningar:

Skumringar saknas


Ett problem som uppstod var att skumringarna var för höga (5 mm). Det fanns bara ~2mm glapp mellan tätningarna och bussningar. Så jag klippte en skumring itu:

Ituskuren skumring


Skumringarna på plats:

Itryckta skumringar


En slumpmässig passande gummiring hittade sin plats runt ena innerben. Nu har gaffeln egen sagmätare:

Gummiring


Man rekommenderar inte hälla för mycket volym olja, så jag nöjde mig med ~2,5 ml i varje ben:

80W olja


Hur man lägger till skumringar i en sådan gaffel:
. En viktig kommentar från videoförfattaren mad marc:

“UPDATE: Don’t use 2.5w oil for the oil rings. Use 80w oil. And if you add oil to the fork legs, only use a couple drops (like 2 ml) and only use a thick oil like 80w. Otherwise the oil with come gushing out of the wipers”.
Gaffeln har hängt lodrätt i två dagar. Det finns inga tecken på att oljan har hittat ut ännu.

Jag hade tyvärr inte 28 mm sexkanthylsa på mig för att komma åt dämparen och luftfjädern.
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24
Det var dags att skruva ihop några delar. Med styrlagret i besittning har det blivit möjligt att koppla ihop ramen, gaffeln, styret m. fl. Tyvärr har jag fortfarande inte passande hjul — det beställda hjulparet har fastnat någonstans mellan Kina och Sverige.

Ramen är redo i mekstället. Observera att här på bilden syns en vuxensadel. En annorlunda barnsadel ska användas för bygget senare.

Ramen i mekstället


Ursprungligen hade ramen kabelfästen för avbruten broms- och växelväjerdragning. D.v.s. att fästena tjänade som kabelstopp. Jag borrade ut några av dem så jag kunde ha heldraget växelhöljet till bakväxel, samt oavbruten hydrauliska slang till bakbromsen.

Här på bilden kan man jämföra en orörd klämma kontra en modifierad klämma.

Urborrad klämma


Ett fyrkantsvevlager som kom med ramen. Ingenting speciellt, funkar fint.

Vevlager



Vevlager iskruvat



Styrlagerskålar. Eftersom de skålarna är asymmetriska och ger 1° brantare styrvinkel, behöver man justera dem mot cykelns mittlinje. Det gör man med en sytråd dragen från sadelstolpen till skåror på varje skål.
På grund av den ovannämnda asymmetrin fungerar den vanliga styrlagerpressen inte perfekt för sådana skålar. Den tenderar rotera skålen, och också trycka in den snett. Dessutom hade jag inte det verktyget nära till hands. Så det blev en träklubba.
Av min tidigare erfarenhet med Works Components styrlager tar det i genomsnitt två försök att trycka/banka in en skål på rätt sätt. Så var det idag också: man bankar en skål halvvägs in, sedan kontrollerar mittlinjen. Om det behövs, bankar man skålen tillbaka ut, och börjar om.

Styrlager



En kort styrstam från BTWin. Den satt en stund på min heldämpade hoj, men jag litade på inte att den skulle hålla och dessutom tyckte jag om en lite längre styrstam mer.


Styrstam



Att ha styrlagret på plats öppnade upp möjligheten att koppla ihop ramen och gaffeln.

Ramen och gaffeln kopplade


Bakbromsadapter. Det blir 160 mm bromsskivor bak och fram.

Bakbromsadapter



Nu är också styret på plats vilket tillåter provmontera bromshandtag m.m. Jag tycker att styret är för brett (680 mm), och att jag kanske förkortar det ner till 650 mm.

Styret





Några punkter som inte är helt bestämda i det här bygget:
  1. När hjulen kommer. Nu beror det på postleveransen. Den aktuella beräkningen är i slutet av februari.
  2. Vilket vevparti att använda. Här finns några alternativ, med alla är inte lika fina. Jag vill ju ha korta vevarmar och få (≤ 32) kuggar på framklingan. Men det ska jag berätta om nästa gång.
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24
Komponenter strömmar in.

Det är galet hur breda och långa vissa "barn"-sadlar som kommer med barncyklar är. Ibland kan man se en 150 mm bred sadel. Det är ju bredare än de flesta vuxensadlar!

Den här sadeln (av Natural Fit) är 120 mm bred. Den har varit slutsåld på 6+ månader men är nu tillgänglig. Det finns visst ju SDG Fly Jr, men den hade varit två gånger dyrare.

barnsadel.jpg


Barnpedaler VP-227. Smala, lätta, billiga, med riktiga taggar, samma modell som vi nu har på den nuvarande 20"-cykeln. Att ha riktiga metalltaggar visade sig vara viktigt, annars tappar barnet fotfästet med illa resultat. Samtidigt är taggarna inte såpass elaka att de skär i skenben vid eventuella misstag.

pedaler-vp-227.jpg


Sadelklämma med snabbkoppling. Lite färgmatchning och möjlighet att justera sadelhöjden vid färden (en sänkstolpe ingår inte i planerna… än).

sadelklamma.jpg



Till slut inte en ny del, men fulmek. Därför att jag väljer dra oavbrutet växelhölje från reglaget till bakväxeln, passar underrörsguiden inte ändamålet:


guide-oborrad.jpg



Men, med ett borrat hål går det fästa kabeln med ett buntband:

guide-borrad.jpg
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24
En kort styrstam från BTWin. Den satt en stund på min heldämpade hoj, men jag litade på inte att den skulle hålla och dessutom tyckte jag om en lite längre styrstam mer.
Det där är exakt samma styrstam som sixpack vertic, xlc, rfr m.fl, men brandad med "Decathlon". Men jag förstår känslan!

I övrigt, kul bygge! Ser fram emot mer bilder.
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Funderingar kring vevarmslängden​

Även om de flesta vuxencyklar kommer med vevarmar mellan 170 och 175 mm i längd, finns det en åsikt att många cyklister skulle ha gynnats av kortare vevarmar, på 165 mm och ännu kortare [1], [2]. Oavsett om detta är sant eller ej för vuxna, när det gäller barncyklar så kan man ofta se dem säljas med absolut för långa vevarmar.

Det finns många synpunkter och teorier om vilken optimal längd vevarmarna ska ha. Vissa säger 10% av användarens höjd, andra litar på 41% skenbenslängd eller 20% innersömslängd, o.s.v. De flesta är dock överens om att något kortare vevarmar än optimala är säkert bättre än för långa.

Ännu krångligare med barn är nämligen att deras höjd och kroppsproportioner är variabler. Med tiden bör man byta från kortare vevarmar till längre (men oftast sker det samtidigt med när man byter cykel till en större).

Det finns inte något gott urval av vevpartier mellan 110 mm — 150 mm från stora komponenttillverkare. Mer specialiserade butiker har vissa modeller, men deras priser biter. För en cykel som skulle vara i bruk i ett par år tills man säljer den och byter till en större ramstorlek, vill man inte investera i dyra vevarmar och ännu dyrare klingor.

När det gäller korta billiga vevarmar för fyrkantsaxelsvevlager, så kommer de oftast med framklingor som är för stora. Det är vanligt att se ett vevparti 127 mm, 46 kuggar som skulle passa till en 20”-hopfällbar vuxencykel, men inte till en barncykel av samma hjulstorlek.

Observera att det inte går att enkelt byta ut framklingan på sådant vevparti, eftersom de är nitade till varandra i mitten.

Vevarmarna 14 mm 28 kuggar


Just nu får vi välja ur fyra olika vevpartier:
  1. 140 mm på 28 kuggar. Detta får väl vänta tills barnet är minst 140 cm hög.
  2. 127 mm på 36 kuggar. Framklingan skulle kanske passa om jag satte en 11-42 kassett bak. Men planen är att ha en 11-36 kassett. För stigcykling vill man ha lite enklare utväxling än så.
  3. 127 mm på 32 kuggar. Mest sannolikt att det blir vårt val.
  4. 114 mm på 28 kuggar. Detta sitter perfekt på den 20”-cykeln som finns, och där får det väl stanna kvar.

-------------------------------
Nästa avsnitt: skyddsfilm på ramen.
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Skyddsfilm​

På tal av att ramla ner i en container med stickers. Det kom tre ark med skyddsfilm:

Tre ark


Målen med klistermärkena var att:
  1. Strö lite variation till den monotona blå ramfärgen.
  2. Skapa visuellt brus som skulle dölja eventuella sprejmålningsdefekter
  3. Färgkoordinera gaffeln och ramen(, något som inte lyckades att åstadkomma den här gången).
  4. Skydda sprejlacken som säkert inte är lika stark som den borttagna fabriksbehandlingen.
Så här såg ramen och gaffeln innan jag började överföra stickers till rören:

Ramen utan skydd


Jag började från underröret eftersom det är det minst synliga området ifall jag skulle göra några misstag medan jag lärde mig hur man går tillväga:

Underrör


Sedan, under framtidsägarens tillsyn, fortsatte jag flytta stickers från pappersarken till topp-, under-, sadel-, huvudrören, kedje- och sittstagen. Ramen saknade badge; nu har den detta:


Huvudrör


Lite klippning med sax tillät täcka delvis området under flaskhållaren:

Flaskhållare



Så här såg ramen ut i slutet:


Den helt täckta ramen


Gaffeln​

Jag skrapade bort alla ursprungliga klistermärken från gaffeln och tänkte ersätta dem med några nya från den uppsättning jag hade köpt. Tyvärr syntes inte det svarta mönstret på dem svarta gaffelbenen. Så vi övergav denna idé.

Slutsatser​

Intryck över själva skyddsfilm:
  1. Lapparnas form är snarare anpassad till heldämpare ramar med kluriga rör. Denna cykel har mest runda och ovala rör och skulle gynna från enklare formar.
  2. Det var lätt att klistra fast enstaka bitar och omplacera dem i de få fallen när något gick snett.
  3. Hade jag (som barn) haft en sådan pimpad cykel, hade jag varit den coolaste pojken på innergården.
 

darkforce

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24
den där får mej att minnas mina unga år hade redan som valp förkärlek för udda cyklar
så hade bland annat en tomahawk sen fick ja ärva kusinens coola blå crescent 22 tums hjul svängd ram o dekaltrimmad med pepitatejp hela diagonalröret och en omklädd lika schackrutig limpsadel och aphängstyre med bollhandtag
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Hjul​

Hjulparet har äntligen kommit fram. Här är vad kartongen innehöll.

Enkla snabbkopplingsaxlar och en kassettdistans insvepta i tidsenlig (från juli 2021) pappersbit. Till QR-axlarna har jag ett bättre par liggandes någonstans. Kassettdistansen kom dock till nytta vid bygget.

Snabbkopplingar



Själva hjulen. Dekalerna var lättavskalade. Naven är av enkel konstruktion med ett par ändekapslar och patronlager inuti. Samtliga ekrar var jämnt spända. Fälgarnas innerbredd är ~20 mm.

Hjul



Att hjulen är billiga visar sig när man tittar närmare genom fälgbandet mot ekerhål. Man kan se metallspån som blev kvar efter borrningen.

Metallspån



Schwalbe Rocket Ron 24”-däck visade sig vara nästan identiska i mönstret och gummin till de Black Jack som vi har nu på 20”-hjul. Trots att fälgarna är borrade för 8 mm Schrader-ventiler kommer jag att pumpa upp slangar med Prestaventiler (6 mm). Vid det lufttryck som ska användas utgör det inte någon större fara.


Däck och slangar



En begagnade 10-delad SRAM kassett med 11-36 kuggar och mycket liv kvar. Den är något smalare än frihjulet; då behövdes den ovannämnda kassettdistansen.

Kassett



Två 160 mm bromsskivor som såldes under Katana-varumärket trots att Promax är stämplade på dem.


Bromsskiva



Så här ser ut de färdiga hjulen, redo att monteras:

Färdiga hjul
 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Vevparti​


Tack vare Brexit det är nu mindre krångligt att beställa vissa små prylar från Kina än från Storbritanien. Men i det här fallet var Ebay.co.uk den enda platsen där jag kunde hitta vevpartier med 127 mm långa vevarmar och 32 kuggar för fyrkantsvevlager.

Paketet var löjligt utsmyckat med flera “Denna låda innehåller din beställning och inte något annat”:

Paket


Silvrigt vevparti. Vevarmarna är i aluminium och framklingan är i stål:

Vevarmar


På baksidan kan man visserligen se att de är ändå tillverkade i Kina…

Backsidan


Jag tog av den konstiga plastbitar eftersom de kommer att förstöras ändå under första åkturen:

04-vevarmar-utan-plastbitar.jpg

På sin plats i ramen:

title

 

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Röravskärning​

Med rimliga marginaler under och över styrstammen fastställda var det dags att kapa styrröret.

title



Men detta var inte enda röret som kapades. Enligt mina beräkningar behövde man ha ett 660 mm långt styre. Då behövde jag kapa 10 mm av på varje ände på styret.


title



Sedan blev det mycket filande på kanterna eftersom röravskäraren tryckte undan metall och därmed förstorde rördiametrar.

Bygget på gång​


Stjärnmuttern inbankades med ett DIY-verktyg:


title



Topcap:

06-topcap.jpg


Jag brukar klistra gömda namnlappar in i cykelram för att ha ett bevis på ägande ifall det behövs.

title



Mavics snabbkopplingar är finare än de som kom med hjulen:

title



Så här börjar det se ut:

title
 
Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
[Byggtråd] Eklektisk24

Funderingar kring bromsar​


De bromsar som ingår i bygget är begagnade Magura MT4 på ena sidan och Magura MT Trail (två kolvar) på andra sidan. Man kan se på en bilden ovan att bromslinjerna är ganska långa. Det är eftersom bromsarna togs av från vuxna cyklar. Trots att jag har verktyg för att förkorta slangarna vill jag inte göra det just nu. Jag utesluter inte att de här bromsarna ska flyttas till nästa större cykel i framtiden. Man kan visst köpa nya långa slangar senare. Men på tanke om hur snål jag är känns det slösaktigt.

Bygget fortsätter​

Enkla handtag i barnstorlek.

Handtag


Jag stoppar in en enkrona i handtagets ände innan jag drar det på styret. Vet du varför?

Handtag och mynt


Blått växelhölje som jag tänkte använda i ett annat bygge men som passade fint till den här cykeln:

Växelhölje



Så här ser det högra handtagsområdet ut:
01-handtagsomrade.jpg


En gör-det-själv-stänkskärm skuren av svart plastplåt:

DIY stänkskärm


På gaffeln:

Stänkskärm



Resultatet:


Färdig




 
Topp