Byggtråd eller Skrotråd?

Remne

Medlem
Byggtråd eller Skrotråd?
Hej.
Jag är en medelålders man i mina bästa år som någon sa, cyklade en del förr och köpte mig då en Crescent Vingner -98.
Den har nu stått oanvänd nåt år...eller ett par tre...hmm 10..typ ;)
Eftersom jag bor ca 10min cykelväg från Isaberg och allt fint som finns där så jag tyckte det va synd att inte åka dit och iaf kanske börja motionsåka lite.

Så, ut i garaget och gjorde en snabb översyn på eländet och konstaterade att lite nytt får man väl kosta på, om inte annat så för säkerhetens skull.
Så jag beställde nya däck, handtag, bromsklossar samt en ny sadel.och började på med lite puts o rengöring i väntan på delarna.
Började montera ihop den och skulle ut på en provrunda, hörde då ett knäpp/klickljud som inte gick att lokalisera, med lite sök här och mycket fett, tycktes det minska...eller inte?
Cyklade en längre runda och höll på att bli tokig på missljudet, så jag ställde in den i garaget igen..

Efter lite dektektivarbete hittade jag en spricka liten i ramen ( i skarven under wiren vid crescentdekalen) , osynlig men kännbar om man satte fingrarna över o trycker till med knät.
Frågan blir som rubriken, kan man svetsa den så det blir bra (har resurser på mitt jobb) eller ska man skrota ramen?
Om jag väljer att laga den så för det bli ett projekt över vintern med slipning, svetsning och sedan lackering på ramen.

Bilagor

• 20160831_203543.jpg.png
    20160831_203543.jpg.png
    117.4 KB · Besök: 117

us930

Aktiv medlem
Byggtråd eller Skrotråd?
Nej vänta nu.... om du som du säger har resurser på jobbet, så behöver det ju inte kosta mer än ett par färgburkar och slipmaterial, plus lite kul vinterpyssel.
Om du gillar cykeln så laga den tycker jag!

Mvh Ulf S.

Bengt-re

Aktiv medlem
Byggtråd eller Skrotråd?
Skrota. Utdaterad sprucken aluram.. nä.

Behåll dock delarna. De kan komma till pass vid något märkligt bygge i framtiden.

Paco

Aktiv medlem
Byggtråd eller Skrotråd?
En sån har man, tyvärr, ägt en gång i tiden och tyckte den var kass redan då.
Har för mig att det satt Acera växlar på den och funkar ju bra till en vinter pendlare.
Spara hjul, växlar och vevpartiet men släng resten är mitt tips....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer