[byggtråd] En gammelräser får nytt liv....

Tadaa! Vevparti, kedja och pedaler på plats! De vita pedalerna ska snart åka på min vita Cube XMS, så tar jag de silvriga från Cuben till denna. Jag tycker det annars blev rätt bra, ser lite lagom halvretro ut. Passade på att byta till en aningen mer passande sadelstolpe. Jag tycker det blev rätt mycket snyggare än den där oproportionerliga och konstiga uno-stolpen.
SN156259.JPG

Vevpartiet är snyggt ur vissa vinklar, men detta ser ju bara för märkligt ut. Q-faktorn är lite halvskum, men det kändes faktiskt helt ok när jag var ute och körde. Tror smalare inte riktigt är min grej, hjulbent som man är :-)
SN156261.JPG

Senast ändrad:
Grattis! Du kom i mål trots en del extrajobbiga problem, tex sprickan i vevpartiet. Kommer du fortsätta att ha den som singlespeed eller är det tillfälligt? Tror inte att VR och singlespeed är en optimal kombination. VR var väl ett av målen för hojen? Hoppas hur som helst att du får många sköna mil på den. Säger det igen. Har du kvar pakethållaren så spara den, blir hojen pendlare framöver kommer du älska att slippa ryggsäck. Det är bara en mognadsprocess som behövs för att inse att den som uppfann pakethållaren inte var dum i huvudet.

Singlespeed är tillfälligt, jag tyckte det vore kul att testa detta på en räser när jag ändå hade ett kit liggandes. Det blir ingen VR, insåg att jag kommer att vara bortrest då, men det blir nog många plågsamma mil ändå!

Oops, slängde pakethållaren. Jaja, det blir nog ingen pendlare av denna då jag jobbar för långt borta. Och blir det det så får jag väl köpa ny :-)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Valhalla_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Njäe... har provat på SS och gillade det inte
> > pga begränsat hastighetsspann.
>
> SS är inte så värst begränsande, tycker jag.
> Jag kör med en utväxling så att kadensen blir
> 2.45 x farten i km/h. Vid 30 km/h är kadensen
> alltså ca 74. Vid 55 km/h ca 135 och där
> nånstans börjar jag hoppa ohejdat i sadeln. Men
> så snabbt går det rätt sällan...

Det blev ändå en SS till slut. :-) Detta var ju mycket roligare på räser än på MTB, kanske för att man ändå bara ligger och nöter, det kommer liksom aldrig några långsamma och knöliga partier, man bara trampar på.

Jag suktar lite på att köpa ett gammalt shimano 600 vevparti. Det skulle se skitsnyggt ut på min hoj. Detta jag har nu ser lite för mycket "mtb" ut tycker jag.

Jag funderar på det, för de jag har är skitjobbiga att använda som "barends" eller vad man ska kalla den positionen. För det är väl så man kör i dagsläget? Såg att skogling säljer ett par enklare shimano handtag, jag mailade honom.

Se till att byta till bromshandtag som låter dig dra vajern innanför styrlindan, det är väldigt snyggt jämfört med spretinfernot som du har nu :-)

Mycket fint! Kommer att passa finfint på nästa TdR också ;-)

Estetiskt och funktionellt så håller jag med om bromshandtagen. "Lökpositionen" (händerna på hoodsen) blir så mycket skönare med ett par moderna handtag. VR är trots allt 300 km och då är det skönt med komfort. Ett par för 200 pix på k&s http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=71469 Nya Cane Creek http://www.wiggle.co.uk/cane-creek-scr-5-brake-levers/ SRAM är sköna om man har lite mindre händer http://www.sram.com/sram/road/products/500-single-speed-brake-lever

En annan detalj som sticker ut lite är sadelstolpsklämman. Byt till en som inte är snabbkoppling så är saken biff. Påverkar såklart inte funktion, bara estetiken...

/K

Jupp, jag har nu insett att jag måste byta bromshandtagen. Jag vill kunna köra "lökpositionen" och som det är nu så går det inte.

Jag var ute på en tur på totalt 3,2 mil idag, kallt och fläckvis halt, men det gick bra. Jag satt oftast med händerna nedtill på styret eftersom man annars blev som en luftbroms. Inte direkt superbekvämt i längden, men det gick. Medelhastigheten blev 22 med rödljus etc inräknat, 24 utan. Då körde jag SS 46/18. Lite gubbfart, men man får väl träna upp sig.

Vore kul att testa på någon lite mindre krokig rutt där man bara kan ligga och nöta. Nu var jag tvungen att ta övergångsställen, krokiga ej underhållna små cykelvägar och diverse ställen där man inte kunde köra så fort. Mycket start och stopp och några skitjobbiga uppförsbackar, där man inte kunde släppa efter på nedvägen för att det var för mycket idioter som traskade på cykelbanan och bilar som inte såg en. SUCK.

Gandhi: Jag har också tänkt på den där sadelstolpsklämman, den passar på något sätt inte in! Men jag tänkte att jag kör med den tills jag hittat rätt sadelposition, sedan sätter jag tillbaka den gamla klämman.

Vad säger förresten stilpolisen om att vända sadelklämman (den som fäster sadeln mot stolpen) framåt för att kunna skjuta fram sadeln några mm till? Jag testade och tyckte det såg "ok" ut eftersom den är rätt så kort. Jag tyckte det var lite bekvämare, speciellt eftersom jag satt så lågt med överkroppen. Men det jag är rädd för är att jag någon gång kommer bli omkullknuffad av en stilpolis ute på vägarna, om de upptäcker detta?

Senast ändrad:
Valhalla_ skrev:
> Vad säger förresten stilpolisen om att vända
> sadelklämman (den som fäster sadeln mot stolpen)
> framåt för att kunna skjuta fram sadeln några
> mm till? Jag testade och tyckte det såg "ok" ut
> eftersom den är rätt så kort. Jag tyckte det
> var lite bekvämare, speciellt eftersom jag satt
> så lågt med överkroppen. Men det jag är rädd
> för är att jag någon gång kommer bli
> omkullknuffad av en stilpolis ute på vägarna, om
> de upptäcker detta?

Akta så inte nån förväxlar dig med Bergslag2.....

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1545592/page=1

Senast ändrad:
Min ser bättre ut eftersom stolpen liksom "går in" i sadeln :-). Men med en sådan stolpe ser det ju helt groteskt ut. Jag ska försöka knäppa en bild på min hoj så får ni säga vad ni tycker!! Jag följer ju också givetvis stilpolisens råd vad gäller utrustningen (kläderna tänker jag inte ens visa för där är det redan kört).

Valhalla_ skrev:
> Min ser bättre ut eftersom stolpen liksom "går
> in" i sadeln :-). Men med en sådan stolpe ser det
> ju helt groteskt ut. Jag ska försöka knäppa en
> bild på min hoj så får ni säga vad ni tycker!!
> Jag följer ju också givetvis stilpolisens råd
> vad gäller utrustningen (kläderna tänker jag
> inte ens visa för där är det redan kört).

Det var mer ett skämt. Men tråden är episk. En sån som man bara måste ha läst. :-)

Man vet aldrig, vilken tråd som helst kan ju bevisligen plötsligt förvandlas till ett pajkastnings-inferno på ett ögonblick om något på hojen inte riktigt stämmer. :-)

Valhalla_ skrev:
> Så... Frågan lyder: Dödssynd eller inte?
>

Nu vill jag inte utsätta dig för samma larviga mobbingdrev som Bergslag2 råkade ut för, men det är fult med vänd sadelstolpe. Jag har själv gjort så en gång på en MTB och det var också fult. Undvik det.

Sen tycker jag att sadeln är ganska misspassande. Den är inte aktivt ful, men den passar inte. Du skulle försöka hitta en tunnare och smäckrare modell. Gärna skinnklädd. Jag har en sådan av märket Ritchey. Den är snygg.

Sen, jag hoppas du tycker den är lite kort, på längden, så kan du få på en lite längre styrstam, och då lugnar styrningen ner sig, den blir lite mer vevig, inte så nervig.

Snuten skrev:
> Valhalla_ skrev:
> -----
> > Så... Frågan lyder: Dödssynd eller inte?
> >
>
>
> Nu vill jag inte utsätta dig för samma larviga
> mobbingdrev som Bergslag2 råkade ut för, men det
> är fult med vänd sadelstolpe. Jag har själv
> gjort så en gång på en MTB och det var också
> fult. Undvik det.
>
> Sen tycker jag att sadeln är ganska misspassande.
> Den är inte aktivt ful, men den passar inte. Du
> skulle försöka hitta en tunnare och smäckrare
> modell. Gärna skinnklädd. Jag har en sådan av
> märket Ritchey. Den är snygg.

Jag vet, den ser liksom rätt fel ut. Jag skulle nog egentligen vilja ha en Brooks. Men denna fungerar tills vidare.

Okej, en brooks B-17 och ett vevparti med lite mera gammel-stuk skulle nog göra hojen väldigt mycket mera "rätt", eller hur? Hjulen kan man komma undan med, särskilt om man tar bort dekalerna. Men sadeln och vevpartiet drar ner hela looken liksom.

Får nog bli lite av ett vinter-projekt så den är klar och fin till våren!!

Stervelo skrev:
> Sen, jag hoppas du tycker den är lite kort, på
> längden, så kan du få på en lite längre
> styrstam, och då lugnar styrningen ner sig, den
> blir lite mer vevig, inte så nervig.

Den är inte för kort, det är därför jag provade att vända på sadelklämman. Men det är precis på gränsen, jag ville bara ha fram sadeln ca 5-10 mm.

Jag hade själv en tid en vänd sadelstolpe, inte är det snyggt, men är sadelröret mer bakåtvinklat än man önskar så är det ju ett sätt. Hellre fult än obekvämt. En svart sadelstolpe gör att det syns lite mindre, kanske.

Valhalla_ skrev:
> Så... Frågan lyder: Dödssynd eller inte?

Jag tycker det är helt rätt att sätta klämman framför röret på en 50-tals racer.

kollar man på gamla bilder så är det oftast monterat framför stolpen från början, och på äldre cyklar 20-30 tal med "T" stolpe så sitter alltid sadeln franför stolpen, många har inte ens ett horisontalt rör efter stolpen. Se exempel på Crescents bancykel från 1925 nere till höger.

(bilderna är klipp från http://www.cykelhobby.com/)

Bilagor

• sadel_racer.jpg
    sadel_racer.jpg
    96.9 KB · Besök: 48
> federico skrev:
> Kapplöpningsvelociped
>
> Bara ordet.
>

Och priset!
Enligt Happy-regler skulle den säljas för som mest 90 kr idag (för visst är det väl MAX halva nypriset som gäller vid försäljning av cykel?)

Jag stod inte ut med hur hojen såg ut, så jag har bytt lite prylar. Blir lite mera restaurering än modernisering känns det som.

Viktigast av allt, en brookssadel! Det blev en begagnad Flyer. Får se om den är bekväm också bara.
SN1562744.JPG

Jag har även hållit på och velat kring vevpartiet, det jag slängde på förut passade inte hojen helt enkelt. Dessutom gjorde den höga q-faktorn att ramen kändes sladdrig då man tog i (blir ju lite mera "hävarm" i sidled).

Jag har nu satt tillbaka den gamla fauberveven som satt där från början. Sprickan jag tyckte mig se har jag konstaterat att det var nog ingen spricka, snarare en repa efter en tappad kedja. Eftersom det rimligen blir mest tryckspänningar på den sidan då man trampar borde den dessutom ha startat på andra sidan veven istället där det är mer dragspänningar. Det finns även ett bearbetningsmärke från tillverkningen som är som en anvisning, där en spricka naturligt borde starta om någonstans. Men icke.. Jag har bestämt mig för att köra med denna vev ett tag och hålla lite koll på det området, ifall jag skulle ha fel. Vill jag sedan byta till något annat så har jag ju en fyrkantsaxel på lager. :-)

Men jäklar vad den börjar se "rätt" ut nu! Saknar bara en kassett, en gammeldags bakväxel, brun styrlinda, och ett par nya växelreglage helt i metall. Ska bli kul när de har sopat gatorna!
SN156272.JPG

Styrtejp i läder från brooks skulle bli grumt snyggt på hojen och matcha sadeln! Tidstypiska
handtag med bruna gummin skulle bli fint till det!

hammarn skrev:
> Styrtejp i läder från brooks skulle bli grumt
> snyggt på hojen och matcha sadeln! Tidstypiska
> handtag med bruna gummin skulle bli fint till det!

Hoppas på att hitta någon brun styrlinda som är billigare än Brooks, men det verkar ju ju inte finnas! Vad menar du med bruna gummin?

Senast ändrad:
Jag hoppas du kommer vrida rätt bockstyret innan du tänker cykla med den?

Han menar nog bruna gummi-"hoods" till bromshandtagen.

Jag vet vad du menar... men det är så obekvämt att hålla uppepå på sidorna annars. några tips ang detta? vet att det ser konstigt ut som det är nu.

En liten slant till lämplig välgörenhet såsom t.ex. rädda barnen funkar fint. :)

Återkommer när jag hunnit rota lite i lådorna...

Tack för tipsen angående styrlindan... Men det blir nog svårt att matcha färgen på sadeln såvida jag inte köper brooks styrlinda. Om jag gillar sadeln så ska jag nog hosta upp och köpa den svinigt dyra styrlindan. Borde se klockrent ut.

boson skrev:
> En liten slant till lämplig välgörenhet såsom
> t.ex. rädda barnen funkar fint. :)
>
> Återkommer när jag hunnit rota lite i
> lådorna...

Låter som en utomordentlig idé!

Valhalla_ skrev:
> Tack för tipsen angående styrlindan... Men det
> blir nog svårt att matcha färgen på sadeln
> såvida jag inte köper brooks styrlinda. Om jag
> gillar sadeln så ska jag nog hosta upp och köpa
> den svinigt dyra styrlindan. Borde se klockrent
> ut.

Borde dessutom hålla rätt många år om man inte missköter den helt, samt bli vackrare med tiden! :)

42Hz skrev:
> Borde dessutom hålla rätt många år om man inte
> missköter den helt, samt bli vackrare med tiden!
> :)

Borde mao bli betydligt billigare i längden.

Vilken trälig tråd... blev ju sugen jag med så jag ringde farsan och japp, han hade kvar sin gamla Crescent. En 92309 "Competition 12" ifrån -81 med Reynolds 531-ram och Shimano 600EX växlar helt i orginal, dock med 27*1,25 hjul. Nån som vet om man kan byta mot 28*1? ...och kanske en Veloce-bakväxel? och en brooks-sadel, och.... darn, kommer inte bli varken billigt eller lätt men kanske snyggt...

EDIT: stavelfel...

Senast ändrad:
Mer om charge-lindan. Har cykeln utomhus året runt. Trots bistert väder med regn, sol och is om vart annat är lidan som ny efter ett år.

Valhalla_ skrev:
> hammarn skrev:
> -----
> > Styrtejp i läder från brooks skulle bli grumt
> > snyggt på hojen och matcha sadeln! Tidstypiska
> > handtag med bruna gummin skulle bli fint till
> det!
>
> Hoppas på att hitta någon brun styrlinda som är
> billigare än Brooks, men det verkar ju ju inte
> finnas! Vad menar du med bruna gummin?

Alltså, handtagsgummin menar jag. Ngt som inte finns på de handtag du har nu.

Tillbaka
Topp