[Byggtråd] En nybörjares budget-HT

wukkaN

Aktiv medlem
God middag!

Skogen gäckar mig när jag är ute med grusräsern så jag vill testa på mtb igen! Således är jag är i färd med att bygga ihop en budget-HT, lika bra att passa på att slänga ihop en liten byggtråd där jag kan ställa de frågor som lär dyka upp.

Målbild!
Dottern hjälpte mig teckna upp en målbild. Förtydligande, det är jag som har ritat cykeln. Hon har gjort bakgrunden och tryckt dit fjärilen. Tänker inte ge bort nån credd.
Obs, 24”-hjul på teckningen, i verkligheten blir det 29” ;)
IMG_0992.JPEG

Komponent- och prislista (uppdaterad 2021-04-30)
Föräldrapeng och ett dränerat cykelkonto är inte en perfect match men efter att ha sålt av lite cykelprylar så är bygget finansierat. Budget är satt på 5000kr vilket jag näääästan lyckats hålla (hittills) tack vare vänliga happyiter, mina egna lådor och lite jakt på K&S.
KomponentModellPrisFrakt
RamVitus Nucleus 29
1 200 kr​
199 kr​
GaffelRockshock 30 TK Silver
350 kr​
-
Övre styrlagerVitus Nucleus--
Undre styrlagerVitus Nucleus--
Styrered cycling
200 kr​
-
Styrstamtruvativ hussfelt
200 kr​
-
HandtagDMR Deathgrips
100 kr​
45 kr​
BromsarShimano MT401
500 kr​
66 kr​
Växelreglagedeore 10 speed--
VevpartiOrbea-
140 kr​
Klinga32t--
Bakväxeldeore 10 speed
300 kr​
50 kr​
Kedja10 speed
150 kr​
-
Kassett10 speed 11-36
250 kr​
-
PedalerDMR Vault 6 Pink--
SadelPrologo Kappa Evo--
Sadelstolpered cycling
150 kr​
-
SadelstolpklämmaSalsa QR
100 kr​
-
BakhjulXT-nav WTB i25
500 kr​
-
FramhjulXT-nav WTB i25
500 kr​
-
Bromsskiva framSM-RT54 Center lock
125 kr​
-
Bromsskiva bakSM-RT54 Center lock
125 kr​
-
Däck framMaxxis High Roller II, 2,3", 3C Max Terra, EXO
150 kr​
-
Däck bakMaxxis Ardent 2,25", EXO
150 kr​
-
BakaxelXT--
FramaxelXT--
Summa
5 050 kr​
500 kr​
Inkl frakt
5 550 kr​

Ramen är en gul (lite gulgrön i fel ljus) Vitus Nucleus köpt här på K&S.
IMG_0997.JPG

Jag hade först tänkt lacka om den men sen dök det upp ett dekalset här på happy som cementerade färgvalet: Gult, rosa och svart!
IMG_1031.JPG

Dekalerna ska klistras på en Rockshox 30 Silver TK Solo Air som jag fyndade för styrlindepeng i Yardsale-tråden.
IMG_20210115_124331.jpg

I nuläget är det 100mm slaglängd men jag hoppas kunna ändra till 120mm istället. Inte för att jag vet om det känns någon skillnad men det skulle väl göra den mer modern, om inte annat, då gaffelvinkeln borde landa på 65 grader istället för 67. Om jag förstår något av hardtaildrömtråden så är det något bra i alla fall :)

Hjulen var förvånansvärt svåra att få tag på, det verkar brist på 29" hjul med QR och någorlunda breda fälgar. Hittade tillslut ett par med XT M8000-nav skodda med WTB i25. Enda kruxet var att baknavet var ett 141mm fusk-boost men som tur så hade säljaren originalnavet kvar. Vipps så fick jag lära mig bygga om ett hjul.
Lite ekernycklar och godricka sen så vare bara att dra igång.
IMG_0955.JPG

Hittills går allt som på räls men när jag är klar så ser jag att det har gått snett någonstans.
IMG_0965.JPG IMG_0966.JPG
Bara att börja om med ena sidan, hitta felet och voila! Det här ser väl rätt ut?
IMG_0995.JPG
Nu är det bara det svåra kvar, att rikta hjulet. Men det kommer en annan gång.

På med styrkombo, handtag och bromsar. Tycker själv det ser rätt läckert ut :)
IMG_1003.JPG IMG_1004.JPG IMG_1005.JPG

Första patrullen dök upp när jag skulle montera växelreglaget. Den tidigare ägaren verkar ha dragit av en skruv. Vilken sedan har sågats av, eller något.
Har sökt igenom happy och förslag på grispitt till att borra ur, någon som har mer skonsamt förslag på hur jag räddar upp det här?
IMG_1009.JPG IMG_1010.JPG

Saknar även skruvar till oket bak, har ett sånt här fäste:
IMG_1008.JPG

Förhoppningsvis slipper jag fixa nytt reglage. Har inte bilder på alla komponenter men så, nu är vi up-to-speed. Här näst blir att bygga klart hjulen. Kommer köra med tubeless för första gången, lär bli spännande.

Avslutar med lite frågor i punktform:
* Hur får jag enklast ut skruven på reglaget ovan?
* Är inte helt hundra på utväxling, räcker 32/11-36 för Hellas och skogarna kring Erstavik/Tyresö?
* Visst kan man köra vanliga resin-pads på SM-RT70? Hittar inte mina bromsar (BR-MT410) i listan över kompatibla.
* vilka skruvar behövs för att fästa oket bak?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
God middag!

Skogen gäckar mig när jag är ute med grusräsern så jag vill testa på mtb igen! Således är jag är i färd med att bygga ihop en budget-HT, lika bra att passa på att slänga ihop en liten byggtråd där jag kan ställa de frågor som lär dyka upp.

Målbild!
Dottern hjälpte mig teckna upp en målbild. Obs, 27,5”-hjul på teckningen, i verkligheten blir det 29” ;)
Visa bilaga 473793

Komponent- och prislista (uppdateras med modellnummer).
Föräldrapeng och ett dränerat cykelkonto är inte en perfect match men efter att ha sålt av lite cykelprylar så är bygget finansierat. Budget är satt på 5000kr vilket jag näääästan lyckats hålla (hittills) tack vare vänliga happyiter, mina egna lådor och lite jakt på K&S.
KomponentModellPrisFrakt
RamVitus Nucleus 291 200 kr199 kr
GaffelRockshock 30 TK Silver350 kr- kr
Övre styrlagerVitus Nucleus- kr- kr
Undre styrlagerVitus Nucleus- kr- kr
Styrered cycling200 kr- kr
Styrstamtruvativ hussfelt200 kr- kr
HandtagDMR Deathgrips100 kr45 kr
BromsarShimano MT401500 kr66 kr
Växelreglagedeore 10 speed75 kr50 kr
VevpartiOrbea- kr140 kr
Klinga32t- kr- kr
Bakväxeldeore 10 speed100 kr- kr
Kedja10 speed150 kr- kr
Kassett10 speed 11-36250 kr- kr
PedalerDMR Vault 6 Pink- kr- kr
SadelPrologo Kappa Evo- kr- kr
Sadelstolpered cycling150 kr- kr
SadelstolpklämmaSalsa QR100 kr
BakhjulXT-nav WTB i25500 kr- kr
FramhjulXT-nav WTB i25500 kr- kr
Bromsskiva framSM-RT70 Center lock200 kr
Bromsskiva bakSM-RT70 Center lock200 kr
Däck framMaxxis High Roller II, 2,3", 3C Max Terra, EXO150 kr- kr
Däck bakMaxxis Ardent 2,25", EXO150 kr- kr
BakaxelXT- kr- kr
FramaxelXT- kr- kr
Summa5 075 kr500 kr
Inkl frakt5 575 kr

Ramen är en gul (lite gulgrön i fel ljus) Vitus Nucleus köpt här på K&S.
Visa bilaga 473789

Jag hade först tänkt lacka om den men sen dök det upp ett dekalset här på happy som cementerade färgvalet: Gult, rosa och svart!
I brist på bättre bild kommer den här:
Visa bilaga 473792

Dekalerna ska klistras på en Rockshox 30 Silver TK Solo Air som jag fyndade för styrlindepeng i Yardsale-tråden.
Visa bilaga 473791
I nuläget är det 100mm slaglängd men jag hoppas kunna ändra till 120mm istället. Inte för att jag vet om det känns någon skillnad men det skulle väl göra den mer modern, om inte annat, då gaffelvinkeln borde landa på 65 grader istället för 67. Om jag förstår något av hardtaildrömtråden så är det något bra i alla fall :)

Hjulen var förvånansvärt svåra att få tag på, det verkar brist på 29" hjul med QR och någorlunda breda fälgar. Hittade tillslut ett par med XT M8000-nav skodda med WTB i25. Enda kruxet var att baknavet var ett 141mm fusk-boost men som tur så hade säljaren originalnavet kvar. Vipps så fick jag lära mig bygga om ett hjul.
Lite ekernycklar och godricka sen så vare bara att dra igång.
Visa bilaga 473786
Hittills går allt som på räls men när jag är klar så ser jag att det har gått snett någonstans.
Visa bilaga 473794 Visa bilaga 473795
Bara att börja om med ena sidan, hitta felet och voila! Det här ser väl rätt ut?
Visa bilaga 473796
Nu är det bara det svåra kvar, att rikta hjulet. Men det kommer en annan gång.

På med styrkombo, handtag och bromsar. Tycker själv det ser rätt läckert ut :)
Visa bilaga 473780 Visa bilaga 473781 Visa bilaga 473782

Första patrullen dök upp när jag skulle montera växelreglaget. Den tidigare ägaren verkar ha dragit av en skruv. Vilken sedan har sågats av, eller något.
Har sökt igenom happy och förslag på grispitt till att borra ur, någon som har mer skonsamt förslag på hur jag räddar upp det här?
Visa bilaga 473787 Visa bilaga 473788

Saknar även skruvar till oket bak, har ett sånt här fäste:
Visa bilaga 473790

Förhoppningsvis slipper jag fixa nytt reglage. Har inte bilder på alla komponenter men så, nu är vi up-to-speed. Här näst blir att bygga klart hjulen. Kommer köra med tubeless för första gången, lär bli spännande.

Avslutar med lite frågor i punktform:
* Hur får jag enklast ut skruven på reglaget ovan?
* Är inte helt hundra på utväxling, räcker 32/11-36 för Hellas och skogarna kring Erstavik/Tyresö?
* Visst kan man köra vanliga resin-pads på SM-RT70? Hittar inte mina bromsar (BR-MT410) i listan över kompatibla.
* vilka skruvar behövs för att fästa oket bak?

Jag fattar inte vad de gjort med reglaget, då måste ju lossat för att få av det?

Bromsarna ska ha B01S Resin. Det finns nog inga skivor som inte tål Resin? Däremot tvärtom.

moros

Aktiv medlem
Av någon anledning säger Shimano att oken måste ha resin. Har aldrig noterat nåt sånt tidigare. Trams eller blir det för varmt?
Finns väl inga metallpads som har den storleken att passa i de serier som är gjorda för resin eller?

Det finns ju ett visst system där gränsen går i/på 500-serien typ. Allt under har breda belägg, bredare yta på skivan och skivorna klarar bara resin. Från 4 kolvs 500-serien (tror jag), samt skivor 60 och uppåt så är det ju smalare belägg och skivorna tåler metallbelägg. Sen finns det några undantag.

Tror gör man i kyrkan, jag vet, men det finns en risk att bredare belägg typ B01S ligger lite utanför bromsytan på de dyrare skivorna och rekommenderas inte av shimano

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Jag fattar inte vad de gjort med reglaget, då måste ju lossat för att få av det?

Bromsarna ska ha B01S Resin. Det finns nog inga skivor som inte tål Resin? Däremot tvärtom.
Säljaren säger att han inte visste och swishar tillbaka en slant, vilket var schysst. Jag tror att dom har dremlat en skåra och sen typ råkat vrida av den. Har fan ingen aning om hur jag får ut skiten 🙃
Finns väl inga metallpads som har den storleken att passa i de serier som är gjorda för resin eller?

Det finns ju ett visst system där gränsen går i/på 500-serien typ. Allt under har breda belägg, bredare yta på skivan och skivorna klarar bara resin. Från 4 kolvs 500-serien (tror jag), samt skivor 60 och uppåt så är det ju smalare belägg och skivorna tåler metallbelägg. Sen finns det några undantag.

Tror gör man i kyrkan, jag vet, men det finns en risk att bredare belägg typ B01S ligger lite utanför bromsytan på de dyrare skivorna och rekommenderas inte av shimano

Om jag läser matrisen rätt så är bromsoken inte komptibla med skivorna. Har dock en rt56 så kan ju alltid skaffa en till. Känns dock trist då rt70 verkar vara så mycket bättre. Lite så jag tänkte när jag köpte bromsarna: ok bromsar och bra skivor = bra.

Har jag gjort bort mig eller är det någon som fått det att lira?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det lär nog fungera. Det är väl de billigare skivorna som har begränsningar? Annars har jag missat nåt.
Dottern kör i alla fall br-m200 på rt-m800 och cykeln stannar.

wukkaN

Aktiv medlem
Det lär nog fungera. Det är väl de billigare skivorna som har begränsningar? Annars har jag missat nåt.
Dottern kör i alla fall br-m200 på rt-m800 och cykeln stannar.
Enligt vad jag lyckats googla mig till så är det inte helt hundra. Tydligen så blir det ett överhäng av pads då rotorn är kortare/smalare. Vilket då skulle kunna leda till ojämnt slitage, sämre bromsverkan, farsot och död etc.
1615134751223.png

Sen så finns tydligen risken att padsen tar emot rotorns "armar", vilket inte var superbra. Jag vettefan vad jag ska tro. Så här ser skivan ut och jag den är ju allt annat än jämn-rund så det borde väl motverka en del?
1615134855746.png

jonte987

Aktiv medlem
Här är kompatibilitetsmatrisen. Sen vet jag att folk ändå kör breda belägg med smal-skivor

Enligt vad jag lyckats googla mig till så är det inte helt hundra. Tydligen så blir det ett överhäng av pads då rotorn är kortare/smalare. Vilket då skulle kunna leda till ojämnt slitage, sämre bromsverkan, farsot och död etc.
Visa bilaga 473851
Sen så finns tydligen risken att padsen tar emot rotorns "armar", vilket inte var superbra. Jag vettefan vad jag ska tro. Så här ser skivan ut och jag den är ju allt annat än jämn-rund så det borde väl motverka en del?
Visa bilaga 473852

Ja, svaret finns i länken. Jag hade visst otur när jag tänkte att jag kunde räkna ut hur det fungerade. Tvärtom blev det.
Det är väl bäst att göra som det står.

Det blir i alla fall ingen omedelbar katastrof om man skiter i det. Inte med m200 på m800 om man väger 30kg i alla fall. De tar väldigt bra och inget missljud

wukkaN

Aktiv medlem
Ja, svaret finns i länken. Jag hade visst otur när jag tänkte att jag kunde räkna ut hur det fungerade. Tvärtom blev det.
Det är väl bäst att göra som det står.

Det blir i alla fall ingen omedelbar katastrof om man skiter i det. Inte med m200 på m800 om man väger 30kg i alla fall. De tar väldigt bra och inget missljud
För dottern din är det nog lurre, för mig med 70kg till så lär det kanske bli lite annat :) Får nog spara bromsskivorna till andra bromsar och jaga rätt på en rt-56/54 istället.

Sjukt snygg färgkombo. Dubbeltumme på den!
Tack! Den känns lekfull :)

moros

Aktiv medlem
Finns som sagt många som tycker att det lirar och som sagt inte tycker det är några problem att beläget hänger utanför. Shimano skriver också 2-piece rotors som särskilt undantaget då du har nitarna närmre ok/belägg. Tolkar inte det som att de menar alla CL-skivor då det mer eller mindre är ett måste för CL, utan de modeller typ 80/800 serien.

Screenshot_20210307-163822_Chrome.jpg

moros

Aktiv medlem
Säljaren säger att han inte visste och swishar tillbaka en slant, vilket var schysst. Jag tror att dom har dremlat en skåra och sen typ råkat vrida av den. Har fan ingen aning om hur jag får ut skiten 🙃

Om jag läser matrisen rätt så är bromsoken inte komptibla med skivorna. Har dock en rt56 så kan ju alltid skaffa en till. Känns dock trist då rt70 verkar vara så mycket bättre. Lite så jag tänkte när jag köpte bromsarna: ok bromsar och bra skivor = bra.

Har jag gjort bort mig eller är det någon som fått det att lira?
Förstår tänket och man går som sagt miste om typ ice-tech och annat fräsigt om man inte kan använda rotor "över" 50-serien

jonte987

Aktiv medlem
För dottern din är det nog lurre, för mig med 70kg till så lär det kanske bli lite annat :) Får nog spara bromsskivorna till andra bromsar och jaga rätt på en rt-56/54 istället.

Tack! Den känns lekfull :)
Jag kollade precis och det är någon liten mm. Ser inte ut att skapa några problem. Möjligen har jag haft tur med toleranserna i ram och adaptor. Nitarna är inte i närheten.

Berk

Aktiv medlem

BJS

Aktiv medlem
Tjusigt bygge! Jo 32 och 11-36 räcker nog bra. Jag har kört 30t och 11-36 i samma terräng och hade nog gott kunna kört 32t istället.

Berk

Aktiv medlem
Tjusigt bygge! Jo 32 och 11-36 räcker nog bra. Jag har kört 30t och 11-36 i samma terräng och hade nog gott kunna kört 32t istället.

Håller med i både!
Jag ville skriva att 32 14-28 skulle räcka för mig i samma terräng, men jag får ofta negativa reaktioner på det, så skrev inte (utväxling är personligt).

wukkaN

Aktiv medlem
Håller med i både!
Jag ville skriva att 32 14-28 skulle räcka för mig i samma terräng, men jag får ofta negativa reaktioner på det, så skrev inte (utväxling är personligt).
Tack!

Är med på att det är en smaksak men tänkte mest att det inte var helt off. Och det verkar jag ju inte vara! Dock ovan och tung som brukar vara synonymt med att behöva mormorväxlar ;) å andra sidan blir man stark den vägen.

BJS

Aktiv medlem
Håller med i både!

Ovan refererade HT blir snart 30-18 SS.... Hoppas att det räcker för mig... blir en fin Zee 10-speed bakväxel med stark clutch över....

Karl-Luis

Aktiv medlem
Kul att du köpte den ramen suktade efter den när jag såg annonsen, helt klart läcker färg kombo och kan inget mer än hylla ditt ekonomiska bygge.
Jag tror många drar sig för att börja av kostnads skäl och att bevisa att man kan ha roligt och bli bättre med något inom ens egen budget, det gillar jag!

Hur går man tillväga för att ge en solo air 20mm till i fjädring?
Har förvisso coil varianten xc32 men tydligen kan man sätta in luft enheten från din modell

Karl-Luis

Aktiv medlem
Ang utvxl inga problem alls kör själv ett 11-34 kasett med 8vxl och ett 30t ifram (ska bli 32) och det går smidigt uppför.
Om du behöver hjälp med din vxl har jag en stor låda med olika gäng och mutter görare (orden svek mej) bor du hyffsat nära eller bara bjuder på kaffe kan jag komma med en lämplig skruv och gänga om åt dej.
Har m4 rostfritt en jäkla massa har en del m5 och m6 med bara o skriva pm.

wukkaN

Aktiv medlem
Ovan refererade HT blir snart 30-18 SS.... Hoppas att det räcker för mig... blir en fin Zee 10-speed bakväxel med stark clutch över....
Det där låter som en hint! Du får gärna hojta till när den blir över :)

Kul att du köpte den ramen suktade efter den när jag såg annonsen, helt klart läcker färg kombo och kan inget mer än hylla ditt ekonomiska bygge.
Jag tror många drar sig för att börja av kostnads skäl och att bevisa att man kan ha roligt och bli bättre med något inom ens egen budget, det gillar jag!

Hur går man tillväga för att ge en solo air 20mm till i fjädring?
Har förvisso coil varianten xc32 men tydligen kan man sätta in luft enheten från din modell
Ang utvxl inga problem alls kör själv ett 11-34 kasett med 8vxl och ett 30t ifram (ska bli 32) och det går smidigt uppför.
Om du behöver hjälp med din vxl har jag en stor låda med olika gäng och mutter görare (orden svek mej) bor du hyffsat nära eller bara bjuder på kaffe kan jag komma med en lämplig skruv och gänga om åt dej.
Har m4 rostfritt en jäkla massa har en del m5 och m6 med bara o skriva pm.
Tack! Jag har själv suttit och dreglat åt ditt oneonebygge, det blir ju riktigt snyggt den där :) Det är ju extra kul att bygga ihop något själv, man kan med lite stolthet säga - det där gjorde jag. Eller ja, satte ihop i alla fall.

Jag har försökt luska och utifrån vad jag förstår så ska det bara vara att ta bort en distans. Dock så är jag helt grön på det här så kan ha fel och att man istället måste byta fjädern. Det får dock bli något framöver, först vill jag få ihop hojen.

Du får jättegärna försöka hjälpa mig med växeln! Jag bor i Tyresö, är det nära dig? :) Bjuder på hur mycket kaffe du vill, har även en flaska whisky och 2 glas nere i mek-förrådet :)

wukkaN

Aktiv medlem
Fick tillräckligt med tid att kunna gå ner´och tillfället till akt unnade jag mig en go'öl.

IMG_1024.JPG
Vevpartiet är någon hollowtech-variant från en Orbea. Skänkt mot fraktkostnad av en riktigt snäll happyit, vevlager hängde med "på skänket".
IMG_1026.JPG IMG_1027.JPG

På med pedaler och mocka upp med dekalerna.
IMG_1030.JPG

Dock så har jag fortfarande inte listat ut vilka skruvar som behövs för bromsoket bak, någon som har liknande och vet på rak arm?
IMG_1032.JPG

moros

Aktiv medlem
Dock så har jag fortfarande inte listat ut vilka skruvar som behövs för bromsoket bak, någon som har liknande och vet på rak arm?
Det är väl de vanliga shimano m6 som används till de flesta PM ok? Dvs dessa

Karl-Luis

Aktiv medlem
Det där låter som en hint! Du får gärna hojta till när den blir över :)

Tack! Jag har själv suttit och dreglat åt ditt oneonebygge, det blir ju riktigt snyggt den där :) Det är ju extra kul att bygga ihop något själv, man kan med lite stolthet säga - det där gjorde jag. Eller ja, satte ihop i alla fall.

Jag har försökt luska och utifrån vad jag förstår så ska det bara vara att ta bort en distans. Dock så är jag helt grön på det här så kan ha fel och att man istället måste byta fjädern. Det får dock bli något framöver, först vill jag få ihop hojen.

Du får jättegärna försöka hjälpa mig med växeln! Jag bor i Tyresö, är det nära dig? :) Bjuder på hur mycket kaffe du vill, har även en flaska whisky och 2 glas nere i mek-förrådet :)
Bor i upplands väsby så baggis vi tar en tid när du kan så löser jag barnvakt

wukkaN

Aktiv medlem
Det är väl de vanliga shimano m6 som används till de flesta PM ok? Dvs dessa

Jaha, det var så enkelt! :) Jag blev nog fintad av att det ser ut som att den bakre skulle ha en längre skruv. Det där lär min lbs ha en drös av.

moros

Aktiv medlem
Jaha, det var så enkelt! :) Jag blev nog fintad av att det ser ut som att den bakre skulle ha en längre skruv. Det där lär min lbs ha en drös av.
Man kan ju alltid konsultera manualerna hos shimano, de är ju detaljerade. Finns en för oket och en för adapter. Men hade du monterat oket direkt i en ram för PM så tror jag det är den skruven. Finns ju en längre som man använder när man drar oket genom en 20mm adapter samtidigt den funkar säkert med (om den bakre delen av den adaptern du har ens är gängad så djupt, ingen aning, alla mina cyklar sitter med PM eller FM direkt)

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror de är de skruvarna som kommer med oket. Dvs 2 likadana.
När det ska vara längre kommer de med adaptor.

wukkaN

Aktiv medlem
Man kan ju alltid konsultera manualerna hos shimano, de är ju detaljerade. Finns en för oket och en för adapter. Men hade du monterat oket direkt i en ram för PM så tror jag det är den skruven. Finns ju en längre som man använder när man drar oket genom en 20mm adapter samtidigt den funkar säkert med (om den bakre delen av den adaptern du har ens är gängad så djupt, ingen aning, alla mina cyklar sitter med PM eller FM direkt)
Jag har gått igenom manualerna men måste ha blandat ihop det.
Visar ju olika längder men det, ser jag nu, är ju för frambromsen. Den är ordnad redan.
Enligt https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/MBDBR01/DM-MBDBR01-01-ENG.pdf så har du rätt att de skruvarna du länkade till är de som ska användas, om jag inte misstar mig.

wukkaN

Aktiv medlem
Inskolning, sjukdom och återgång i arbete - nu är vi här en månad senare.

Hjulen är raka och jag har för första gången "tejpat tubeless" vilket inte kändes så svårt som jag trodde men vi får väl se om de håller tätt.
IMG_1088.JPG

Givetvis så tappade jag en av gummiringarna på ventilen, vilken kändes hopplöst att hitta på det här golvet.
IMG_1090.JPG IMG_1089.JPG
Som tur är så fick jag för mig att flytta grovdamsugaren och vad låg inte och gömde sig där nere?
IMG_1091.JPG
Så nu är ventiler på plats, dags att kränga på däck :)
IMG_1092.JPG IMG_1093.JPG

Egentligen gjorde jag ovan en kväll för någon vecka sen när jag inte nattade barnet men har glömt av att uppdatera. Nu fick jag återigen tid att gå ner och gav mig på att kränga på däcken. Till en början trodde jag inte det skulle gå alls men lite saliv och våld så glev gummit på. Har inte lyckats pumpa upp till ett POPP, min pump/mina armar är nog för klen :) Får nog bli ett besök på macken, men såhär ser det ut hittills. Verkar dessutom finnas bra med plats, 2,5" borde gå i back och detsamma fram - ifall jag får för mig att skaffa andra däck. Skinwall är ju snyggt...
IMG_1104.JPG IMG_1105.JPG IMG_1107.JPG IMG_1108.JPG

Nästa steg är att dekaltrimma gaffeln. Den kanske borde få sig en service också, känns dock lite läskigt att ta isär den helt utan kunskap. Klarar jag det? Men som Pippi säger, Hur ska jag kunna veta det, när jag aldrig har försökt? Ja det är rätt mycket Pippi här hemma, och Bamse, och Babblarna.

Sedvanlig progressbild
IMG_1103.JPG

Är inte helt sugen på att köra annat än heldraget vajerhölje, funderar därför på att borra/dremla/fila upp vajerstoppen. Någon som gjort det och fått det bra?

Allt gott!

Karl-Luis

Aktiv medlem
Gjorde det på min gammla merida funkar kanon!
Jag borra såpass att där vajern kommer in borra jag lite snett inåt för att få en mindre skarp vinkel, desamma på andra sidan.

Ser skit snyggt ut! Inskolningen på dagis blev tufft för hela familjen det tog tre dagar på dagis för att dottern skulle bli sjuk och vi andra med 😂

Sök på din gaffel tog isär en tk30 nyss och det är enkelt ha en ren plats bra med belysning och en marinad spruta för gaffel oljan ✌

wukkaN

Aktiv medlem
Gjorde det på min gammla merida funkar kanon!
Jag borra såpass att där vajern kommer in borra jag lite snett inåt för att få en mindre skarp vinkel, desamma på andra sidan.

Ser skit snyggt ut! Inskolningen på dagis blev tufft för hela familjen det tog tre dagar på dagis för att dottern skulle bli sjuk och vi andra med 😂

Sök på din gaffel tog isär en tk30 nyss och det är enkelt ha en ren plats bra med belysning och en marinad spruta för gaffel oljan ✌
Ah, det lät ju inte så farligt. Har läst lite andra trådar och alla verkar ha lyckats borra upp och dra höljet utan problem.

haha ja, på dotterns avdelning var 2/3 av barnen sjuka förra veckan. Barnet mår bra men jag är fortfarande hostig, så drygt.

Åh, då ska jag nog ta och testa en gaffelservice. Det är ju ändå något jag vill kunna göra själv, lika bra att lära sig nu.

Måste passa på att tacka för erbjudandet om hjälp med reglaget också, men @Bengt-re var en ovanligt snäll klippa som gav mig ett nytt reglage. Mitt gamla får gå som reservdel till annan, miljösmart och billigt :)

wukkaN

Aktiv medlem
Satt och kollade igenom bilderna och något slog mig precis. Är magenta lila? Jag har hela tiden tänkt att dekalerna är gula och rosa men vid en närmare titt så ser det ju lila ut.
d
Min sambo säger att jag är lite färgblind och jag vill ju gärna inte ge henne rätt. Har jag färgmatchat helt fel?
När jag nu, med öppna ögon, tittar på den här så det det onekligen inte ut som jag trodde.
1618165692309.png

Edit: När jag kollar på slikgraphics så verkar deras "bright pink" vara samma som santa cruz "nomad magenta". I alla fall när man tittar på hemsidan, så det kanske är någorlunda samma/lika. Oavsett så lär pedalerna, som är ljusrosa, bytas ut relativt snart. De känns tröga och plastiga. Race Face har ett par chester som vore riktigt fint på.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Satt och kollade igenom bilderna och något slog mig precis. Är magenta lila? Jag har hela tiden tänkt att dekalerna är gula och rosa men vid en närmare titt så ser det ju lila ut.
d
Min sambo säger att jag är lite färgblind och jag vill ju gärna inte ge henne rätt. Har jag färgmatchat helt fel?
När jag nu, med öppna ögon, tittar på den här så det det onekligen inte ut som jag trodde.
Visa bilaga 481348
De ligger iallafall nära varandra på färgskalan 😜Jag försökte oxå få till gummans cykel med rosa prylar och i början så va det olika nyanser på allt men efterhand som det används så å blir lite solkigt så ser det okej ut nu .
Pedalernas plast håller färgen ”bäst” å matchar alltså sämst.
Mange

Karl-Luis

Aktiv medlem
Skulle säga mörk magenta, mot rosa hållet. Det gör la väll inte så mycket ;) du kan kapa bort det "lila" ifrån dekalen skulle göra sig minst lika fint 👌😁

Berk

Aktiv medlem
Det kan vara svårt att bedöma från bilderna. Jag skulle säga att färgerna i sig är mycket lika, men handtag är lite mörkare och pedalerna är lite ljusare. Jag skulle inte störa mig på detta.
"Guld"-färgarna på min stig-HT matchar mycket värre, men jag tycker den är fin!

wukkaN

Aktiv medlem
De ligger iallafall nära varandra på färgskalan 😜Jag försökte oxå få till gummans cykel med rosa prylar och i början så va det olika nyanser på allt men efterhand som det används så å blir lite solkigt så ser det okej ut nu .
Pedalernas plast håller färgen ”bäst” å matchar alltså sämst.
Mange
Skulle säga mörk magenta, mot rosa hållet. Det gör la väll inte så mycket ;) du kan kapa bort det "lila" ifrån dekalen skulle göra sig minst lika fint 👌😁
Ah men då så, det är väl tillräckligt nära för att det ska se smutt ut ändå :)

Pedalerna är det jag är minst nöjd med men känns dumt att köpa nya innan jag ens har hunnit ut på hojen, även om det vore finare med ett par chester i magenta.
Du ska väl klippa bort "Pike" delen från klibban va?
haha yes, har inte tänk sälja in den som en ful-pike ;)

Topp