[Byggtråd] En nybörjares budget-HT

wukkaN

Aktiv medlem
Ok har stött på patrull. Får inte till positionen på växelväljaren, måste jag ta bort växelvisaren? Det har jag inget emot men vill inte börja plocka bort delar ifall det bara är jag som missat något uppenbart :)
D02638AB-F9BF-4FF0-AD2A-8D310D31173B.jpeg

Har för övrigt gått loss med dremeln, gick ju hur bra som helst!
Slipa slipa

A833182C-6859-4109-8EDB-7A9270BB42F3.jpeg 2FB5019C-D84B-46B8-88F7-366D6D483C88.jpeg
Och så täcka missarna med lite bättringsfärg :) 67810895-0931-44B4-B22A-9AF1C4F04DC1.jpeg

edit:
Det här blev kanske bättre, känns konstigt men jag är helt lost.
84B8F116-7FED-4E71-9626-8C16001E6FEB.jpeg

Senast ändrad:

Karl-Luis

Aktiv medlem
Kanske lite okonventionellt men gör som du hade innan och förlämg dina vxl padlar, tänker en bit hård plast, lite bygglim och kapa ner efter behov är en förlägning på max 1cm så bör vara lika stabilt som inann.
En tanke bara :)

jonte987

Aktiv medlem
Utanför som i närmast handtaget? Det går att skruva av indikatorn, vet inte om det behövs en annan kåpa utifall det är känsligt för smuts. Borde väl inte vara det.
Brukar följa med ett lock man kan sätta på. Så är det med slx o xt i alla fall.
Sen brukar det bli kvar en liten rygg av aluminium. Jag har filat ner den för att det ska passa med m9120 bromsar. Ser ut som du kan få problem med det. Funkar bättre med tex m8000.

wukkaN

Aktiv medlem
Kanske lite okonventionellt men gör som du hade innan och förlämg dina vxl padlar, tänker en bit hård plast, lite bygglim och kapa ner efter behov är en förlägning på max 1cm så bör vara lika stabilt som inann.
En tanke bara :)
En bra nödlösning ifall jag inte klurar ut något annat sätt, vill nog helst bli av med indikatorn :)

Jag hade plockat av indikatorn och kört reglaget utanför bromsen, tycker man klarar sig bra utan när man kör singelklinga fram
Det blir nog så. Har luskat runt på interwebz och på vissa finns en täckkåpa, annars kan jag alltid tejpa över så inte smuts går in. Det verkar ha varit poppis bland vissa.

Brukar följa med ett lock man kan sätta på. Så är det med slx o xt i alla fall.
Sen brukar det bli kvar en liten rygg av aluminium. Jag har filat ner den för att det ska passa med m9120 bromsar. Ser ut som du kan få problem med det. Funkar bättre med tex m8000.
Ah läste det nyss, får kolla om det finns ett lock nästa gång. Får hoppas att det lirar med mina bromsar, vill helst slippa modda komponenterna för mycket. vi håller tummarna :)

jonte987

Aktiv medlem
Ja, du får se om det går plats annars åker verktygslådan fram. Eller så får du köpa xtr.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag kör en öike dan shifter tror jag. Jag föredrar den utan indikator. Anyway, jag tror jag har en sådan där påka utan indikator över som du kan köpa för fraktpriset. Om jag hittar den.

Hur funkade det med en kortare än avsedd gaffel? Hur känns vinkeln på sadel stolpen? Kan du priva en "angle spacer" för att göra gaffeln "längre"?

wukkaN

Aktiv medlem
Jag kör en öike dan shifter tror jag. Jag föredrar den utan indikator. Anyway, jag tror jag har en sådan där påka utan indikator över som du kan köpa för fraktpriset. Om jag hittar den.

Hur funkade det med en kortare än avsedd gaffel? Hur känns vinkeln på sadel stolpen? Kan du priva en "angle spacer" för att göra gaffeln "längre"?
Ah det vore ju guld! Om du hittar den står jag mer än gärna för porto :)

Faktum är att 2018 års nucleus vrs hade likadan gaffel, så 100mm slaglängd är default.

wukkaN

Aktiv medlem
Det gick jättebra att ta bort indikatorn, fanns dock inget lock men lite eltejp får sitta där tills en bättre lösning dyker upp.
A30B6524-6D8E-4564-AD91-280EA25DDDCC.jpeg 66882DB3-0695-40D0-AD0B-F16F92CC78BB.jpeg
insåg dock att broms och växel måste flyttas in lite men det är ju en mindre justering.

tycker kedjelinjen ser lite väl sker ut, ska det vara såhär eller bör jag flytta vevpartispacern
72F65F4C-FDC8-4C4F-B814-FAC307066799.jpeg 7A5F6C63-BEB7-4804-BE46-FE8246BCE751.jpeg
eller är det en spacer på kassetten som fattas? Kör 10-delat mtb och då kanske det ska vara en spacer bakom. Nu när jag skriver det här så vill jag minnas att om hubben är för 11-delad så ska det vara en spacer bakom. Eller? :) såhär ser det ut iaf
3ED9BA93-0131-4390-874D-7FD29898B9B9.jpeg C9C55BA4-311D-4DF4-ACD4-093965C34037.jpeg
Har en

Berk

Aktiv medlem
10- och 11-delat MTB kassett använder samma bredde på bodyn. Om kassetten sitter fast är allt ok.

Kedjelinjen verkar inte särskilt skev, men det är svårt att bedöma från vinkeln du har tagit bilderna från.

wukkaN

Aktiv medlem
10- och 11-delat MTB kassett använder samma bredde på bodyn. Om kassetten sitter fast är allt ok.

Kedjelinjen verkar inte särskilt skev, men det är svårt att bedöma från vinkeln du har tagit bilderna från.
Ah vad bra. Kassetten sitter ordentligt så då kan jag släppa den biten. Kanske är jag som överdriver skevheten. Kan ta bilder från andra vinklar så får vi se vad happyexpertisen tycker :)

wukkaN

Aktiv medlem
Sådär! Nu är dekalerna på, inte heeeelt rätt färgmatchat men jag är ändå nöjd 😄

Vid tillfälle så ska jag ge mig på att öka slaglängd till 120 samt lägga en bevakning på dropper. Har inte hunnit ut och kört än men när förkylningen släpper så :)
75E39CAE-E5DE-42F0-AF5D-239620E21F5D.jpeg

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Höll budgeten?
Det finaste med sådana byggen är att det iaf i mina ögon ger 97% av glädjen även jämfört med en cykel för 20kkr.. 👍🏻

wukkaN

Aktiv medlem
Höll budgeten?
Det finaste med sådana byggen är att det iaf i mina ögon ger 97% av glädjen även jämfört med en cykel för 20kkr.. 👍🏻
Vet du vad, jag tror fan det. Eller ja det blev ju inte under 5k och jag har inte räknat ihop allt än. Vissa korrigeringar som andra bromsskivor (-250kr) ny bakväxel (+350kr) men allt som allt inkl frakt så blev det nog en bit under 6000kr vilket jag är supernöjd med. Att spräcka budgeten med 10-20% är inte lika saftigt när den är sagt till 5000kr ;) Nu har jag dock haft tur och hittat vissa grejer mer eller mindre gratis tack vare snälla happyiter.

Den väger in på 13,54kg vilket absolut inte är lätt men inte heller supertungt, en rimlig vikt.

Jag har ju aldrig kört mtb ”på riktigt” men jag tror den här är en riktigt bra instegs-ht. Med tanke på dagens beggatpriser så lär jag nått målet med att den iaf inte är dyrare än om jag köpt en behagat :)

Karl-Luis

Aktiv medlem
Skit snyggt! 👌 bara att höra av dej om du vill ha sällskap ut har barnvakt varannan helg ungefär så jag kan ta mej ut o hoja :)

wukkaN

Aktiv medlem
Skit snyggt! 👌 bara att höra av dej om du vill ha sällskap ut har barnvakt varannan helg ungefär så jag kan ta mej ut o hoja :)
Tackar! Det gör jag gärna, så länge det är okej att jag är en seg och fet rookie :)

Snyggt!
Den där GTn i bakgrunden ser också fin ut, blir det ny byggtråd för den? 😀

Tack! Det är en panthera som jag fyndade här på K&S. Den är tänkt att ha för att som dra cykelvagn till och från dagmamma. Tror inte det blir en tråd för den, även om byggtrådar är de roligaste trådarna :)

wukkaN

Aktiv medlem
Min sambo brukar störa sig på att jag aldrig lyckas hitta rätt storlek. Vare sig det är skruvar, kläder, skor osv... tog ut hojen och cyklade förbi min LBS idag för att köpa olja och fett till gaffeljobbet. Där visar det sig att min gaffel inte kan ändras till 120mm, enligt dom, då det är en oem-gaffel. Dom lyckades inte heller med att hitta något serienummer. Nåväl det var väl trist men inte hela världen. Sen säger han ”du vet väl om att du har en 29”-gaffel och hjul på en 27,5”-ram?”. Jag skrattar lite nervöst och frågar om han driver med mig. Han pekar sen på storleks-stickern och mycket riktigt har jag totalt missat att ramen inte alls är för 29”... hur kan jag ha missat det?

4A7EF154-5047-4F45-8EB9-E5EF5A1343C3.jpeg

Säljaren skrev dock 29” och jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara fel.

Nå väl, hjulen går in och det finns gott om utrymme. Det är väl lite kortare kedjestag och högre BB. Sen så borde det bli en flackare HA. Så det är väl inget att gnälla över :)

Berk

Aktiv medlem
Nåväl, hjulen går in och det finns gott om utrymme. Det är väl lite kortare kedjestag och högre BB, å andra sidan borde det bli en flackare HA. Så det är väl inget att gnälla över :)

Om bakhjulen passar är det bara bra till stökig stig!

Konstigt dock att det finns tillräckligt utrymme vid vevlagret.

jonte987

Aktiv medlem
Min sambo brukar störa sig på att jag aldrig lyckas hitta rätt storlek. Vare sig det är skruvar, kläder, skor osv... tog ut hojen och cyklade förbi min LBS idag för att köpa olja och fett till gaffeljobbet. Där visar det sig att min gaffel inte kan ändras till 120mm, enligt dom, då det är en oem-gaffel. Dom lyckades inte heller med att hitta något serienummer. Nåväl det var väl trist men inte hela världen. Sen säger han ”du vet väl om att du har en 29”-gaffel och hjul på en 27,5”-ram?”. Jag skrattar lite nervöst och frågar om han driver med mig. Han pekar sen på storleks-stickern och mycket riktigt har jag totalt missat att ramen inte alls är för 29”... hur kan jag ha missat det?

Visa bilaga 485757
Säljaren skrev dock 29” och jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara fel.

Nå väl, hjulen går in och det finns gott om utrymme. Det är väl lite kortare kedjestag och högre BB. Sen så borde det bli en flackare HA. Så det är väl inget att gnälla över :)
Det är lugnt, passa det så passar det.
OEM gafflar höjs konstigt nog på samma sätt som icke OEM gafflar.
Kolla om du inte har serie nummer på en klisterlapp på styrröret.

jonte987

Aktiv medlem
eller så får man öppna lite snabbt och se om det ser ut så här. Gör det det är det bara att börja skära i travel spacer - alternativt plocka bort den helt.

Capture.PNG

wukkaN

Aktiv medlem
Om bakhjulen passar är det bara bra till stökig stig!

Konstigt dock att det finns tillräckligt utrymme vid vevlagret.
Bara det känns bra på hojjen och inte skrapar i någonstans så kör på och njut en den fina hojjen du byggt ihop för småpengar!

Allt verkar lira bra ihop, har inte haft något skrap eller dylikt. Sen vet jag ju inte riktigt hur det ska kännas när allt är al dente. Å andra sidan så vet jag ju inte hur det ska kännas när något är knas så det spelar inte så stor roll. Den är billig, fin och jag tror det här ska bli kul :)

Det är lugnt, passa det så passar det.
OEM gafflar höjs konstigt nog på samma sätt som icke OEM gafflar.
Kolla om du inte har serie nummer på en klisterlapp på styrröret.
eller så får man öppna lite snabbt och se om det ser ut så här. Gör det det är det bara att börja skära i travel spacer - alternativt plocka bort den helt.

Visa bilaga 485770
Ja, jag tycker också det lät lite konstigt... Gaffeln ska väl ändå servas nån gång så jag förlorar inget på att prova :)

Byt klistermärke och cykla vidare.
Eller så skriver jag +15 bredvid :) Det lustiga är att den ser exakt ut som en nucleus vrs 29 från 2018. Har gått igenom vitus arkiv och lyckas inte hitta en nucleus 275/27 som ser ut sådär. Vem vet, kanske var någon trötter som satte på fel klisterlapp.

Tack för all feedback och hjälp, det är det fina med det häringa forat. Oavsett vad så är den då klar (isch), om halsen ger med sig och det inte snöar så ska jag ta ut den på en tur imorgon.

Berk

Aktiv medlem
Allt verkar lira bra ihop, har inte haft något skrap eller dylikt. Sen vet jag ju inte riktigt hur det ska kännas när allt är al dente. Å andra sidan så vet jag ju inte hur det ska kännas när något är knas så det spelar inte så stor roll. Den är billig, fin och jag tror det här ska bli kul :)

Det skulle kunna vara. Det är enkelt att kontrollera: 27 har 425 mm kedjestag, 29 har 439 mm kedjestag.

Piggvar

Ny medlem

Visa bilaga 485757

Hej! Nice bygge du fått till! Kolla insidan av sadelstaget så står det tydligt ”nucleus 29 vrs”. För övrigt körde jag den med 120-gaffel och det funkade kanon.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Det där med gaffeln är en baggis att lösa, går alltid att byta ut delarna inuti ifall du vill. :) om den är för 27.5 irl 29 (vilket det verkar vara) kvittar sitter du bra på den och allt passar kör på't 😊😁

wukkaN

Aktiv medlem
Hej! Nice bygge du fått till! Kolla insidan av sadelstaget så står det tydligt ”nucleus 29 vrs”. För övrigt körde jag den med 120-gaffel och det funkade kanon.
Tack så mycket! Jag blev själv mycket nöjd :) Yes, du har rätt. Vill minnas att jag sett det där så gick ner och mycket riktigt:
IMG_1192.JPG
Det skulle kunna vara. Det är enkelt att kontrollera: 27 har 425 mm kedjestag, 29 har 439 mm kedjestag.
Mätte kedjestaget och fick det till ca 440 så det lär ju vara en 29. Någon trött jäkel på fabriken som tryckt dit fel sticker :)

Det där med gaffeln är en baggis att lösa, går alltid att byta ut delarna inuti ifall du vill. :) om den är för 27.5 irl 29 (vilket det verkar vara) kvittar sitter du bra på den och allt passar kör på't 😊😁
Ja, jag tror nog att det ska gå. Ska fixa en sån där låsringstång, lite fett och olja sen så är det dags att montera isär.

Var ute på jungfrufärd vid lunchtid!
Det var första gången jag cyklat mtb i skogen. Hade en x-caliber för några år sen men det mest pendling och lite grusväg.

Iklädd landsvägskläder, som nån jävla XC-rejser, åkte jag ut i skogarna mellan Älta och Erstavik, den vägen som går mot Hellas. Är det något som ligger högt på prio-listan nu så är det ett par brallor och/eller shorts, att cykla runt i vinter-lång-bibs var ingen höjdare.

Här är ett sånt ställe där jag velat men inte vågat åka nedför med min gravel. Det kändes som en riktig vinst att ta mig nedför.

Det kanske inte ser så högt ut på bild men det är nog 1,5-2 meter upp.
IMG_1201.JPG

IMG_1202.JPG

Så jäkla redo! Glömde dock sänka stolpen så det var nära på att blir en OTB. Som tur är så hade hela juvelpaketet tryckts in ordentligt i kroppen, som en Ken-docka, så det fanns inget som tog emot sadeln.
IMG_1200.JPG

Har åkt förbi ett särskilt ställe ofantliga gånger och tänkt att "där vore det kul att åka". Det var det, även om jag inte vågade köra överallt ;) Det ser ut som en mini-version av hur jag tror att en bikepark ser ut. Ifall det låter rimligt?
IMG_1203.JPG

Längst bort i bild är nybygget Ältadalen.

Här åkte jag nedför, vilket kändes otroligt vågat. Det syns inte på bilden men det lutar nedåt, jag lovar ;)
IMG_1204.JPG

Här fick jag leda hojen men nästa gång ska jag nog släppa sargen och bromsarna.
IMG_1205.JPG IMG_1206.JPG
I anslutning till den här lilla "ön" finns det även en pump-track-liknande parti som jag skumpade på så bäst jag kunde.
IMG_1207.JPG

Efter en stund så gled jag vidare och in i skogen mot Erstavikhållet. Här fick jag min första (och på den här turen enda) OTB. En dum panikbromsning på ett inte så farligt ställe och jag flög över styret :)
IMG_1208.JPG

Slutsats!
Jag är supernöjd! Det är sjukt kul och jag är så glad att bygget blev av. Längtar redan till nästa tur :)
IMG_1194.JPG
IMG_1199.JPG

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Efter din åkberättelse blev jag ju sjukt sugen på att hojja. Lördagar är ”min” cykeldag i livspusslet men istället blev det tråkigt men nödvändigt renoveringsarbete. Får gå upp tidigt imorgon o klämma in lite skogscykling. Tack för inspirationen!

wukkaN

Aktiv medlem
Efter din åkberättelse blev jag ju sjukt sugen på att hojja. Lördagar är ”min” cykeldag i livspusslet men istället blev det tråkigt men nödvändigt renoveringsarbete. Får gå upp tidigt imorgon o klämma in lite skogscykling. Tack för inspirationen!
Tack så mycket och det gör du rätt i! Ut och röj :)

Topp