Ah det vore nice! Vart hittar man bra handskar? Något bra budgettips?Aha! Ser (bara) nu att du också har färgmatchade handskar!
Utanför som i närmast handtaget? Det går att skruva av indikatorn, vet inte om det behövs en annan kåpa utifall det är känsligt för smuts. Borde väl inte vara det.Jag kör växel utanför broms. Det kräver definitivt att indikatorn är av. Osäker på om det går på deore.
Brukar följa med ett lock man kan sätta på. Så är det med slx o xt i alla fall.Utanför som i närmast handtaget? Det går att skruva av indikatorn, vet inte om det behövs en annan kåpa utifall det är känsligt för smuts. Borde väl inte vara det.
En bra nödlösning ifall jag inte klurar ut något annat sätt, vill nog helst bli av med indikatorn :)Kanske lite okonventionellt men gör som du hade innan och förlämg dina vxl padlar, tänker en bit hård plast, lite bygglim och kapa ner efter behov är en förlägning på max 1cm så bör vara lika stabilt som inann.
En tanke bara :)
Det blir nog så. Har luskat runt på interwebz och på vissa finns en täckkåpa, annars kan jag alltid tejpa över så inte smuts går in. Det verkar ha varit poppis bland vissa.Jag hade plockat av indikatorn och kört reglaget utanför bromsen, tycker man klarar sig bra utan när man kör singelklinga fram
Ah läste det nyss, får kolla om det finns ett lock nästa gång. Får hoppas att det lirar med mina bromsar, vill helst slippa modda komponenterna för mycket. vi håller tummarna :)Brukar följa med ett lock man kan sätta på. Så är det med slx o xt i alla fall.
Sen brukar det bli kvar en liten rygg av aluminium. Jag har filat ner den för att det ska passa med m9120 bromsar. Ser ut som du kan få problem med det. Funkar bättre med tex m8000.
Ah det vore ju guld! Om du hittar den står jag mer än gärna för porto :)Jag kör en öike dan shifter tror jag. Jag föredrar den utan indikator. Anyway, jag tror jag har en sådan där påka utan indikator över som du kan köpa för fraktpriset. Om jag hittar den.
Hur funkade det med en kortare än avsedd gaffel? Hur känns vinkeln på sadel stolpen? Kan du priva en "angle spacer" för att göra gaffeln "längre"?
Ah vad bra. Kassetten sitter ordentligt så då kan jag släppa den biten. Kanske är jag som överdriver skevheten. Kan ta bilder från andra vinklar så får vi se vad happyexpertisen tycker :)10- och 11-delat MTB kassett använder samma bredde på bodyn. Om kassetten sitter fast är allt ok.
Kedjelinjen verkar inte särskilt skev, men det är svårt att bedöma från vinkeln du har tagit bilderna från.
Vet du vad, jag tror fan det. Eller ja det blev ju inte under 5k och jag har inte räknat ihop allt än. Vissa korrigeringar som andra bromsskivor (-250kr) ny bakväxel (+350kr) men allt som allt inkl frakt så blev det nog en bit under 6000kr vilket jag är supernöjd med. Att spräcka budgeten med 10-20% är inte lika saftigt när den är sagt till 5000kr ;) Nu har jag dock haft tur och hittat vissa grejer mer eller mindre gratis tack vare snälla happyiter.Höll budgeten?
Det finaste med sådana byggen är att det iaf i mina ögon ger 97% av glädjen även jämfört med en cykel för 20kkr.. 👍🏻
Tackar! Det gör jag gärna, så länge det är okej att jag är en seg och fet rookie :)Skit snyggt! 👌 bara att höra av dej om du vill ha sällskap ut har barnvakt varannan helg ungefär så jag kan ta mej ut o hoja :)
Snyggt!
Den där GTn i bakgrunden ser också fin ut, blir det ny byggtråd för den? 😀
Nåväl, hjulen går in och det finns gott om utrymme. Det är väl lite kortare kedjestag och högre BB, å andra sidan borde det bli en flackare HA. Så det är väl inget att gnälla över :)
Det är lugnt, passa det så passar det.Min sambo brukar störa sig på att jag aldrig lyckas hitta rätt storlek. Vare sig det är skruvar, kläder, skor osv... tog ut hojen och cyklade förbi min LBS idag för att köpa olja och fett till gaffeljobbet. Där visar det sig att min gaffel inte kan ändras till 120mm, enligt dom, då det är en oem-gaffel. Dom lyckades inte heller med att hitta något serienummer. Nåväl det var väl trist men inte hela världen. Sen säger han ”du vet väl om att du har en 29”-gaffel och hjul på en 27,5”-ram?”. Jag skrattar lite nervöst och frågar om han driver med mig. Han pekar sen på storleks-stickern och mycket riktigt har jag totalt missat att ramen inte alls är för 29”... hur kan jag ha missat det?
Visa bilaga 485757
Säljaren skrev dock 29” och jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara fel.
Nå väl, hjulen går in och det finns gott om utrymme. Det är väl lite kortare kedjestag och högre BB. Sen så borde det bli en flackare HA. Så det är väl inget att gnälla över :)
Om bakhjulen passar är det bara bra till stökig stig!
Konstigt dock att det finns tillräckligt utrymme vid vevlagret.
Bara det känns bra på hojjen och inte skrapar i någonstans så kör på och njut en den fina hojjen du byggt ihop för småpengar!
Det är lugnt, passa det så passar det.
OEM gafflar höjs konstigt nog på samma sätt som icke OEM gafflar.
Kolla om du inte har serie nummer på en klisterlapp på styrröret.
Ja, jag tycker också det lät lite konstigt... Gaffeln ska väl ändå servas nån gång så jag förlorar inget på att prova :)eller så får man öppna lite snabbt och se om det ser ut så här. Gör det det är det bara att börja skära i travel spacer - alternativt plocka bort den helt.
Visa bilaga 485770
Eller så skriver jag +15 bredvid :) Det lustiga är att den ser exakt ut som en nucleus vrs 29 från 2018. Har gått igenom vitus arkiv och lyckas inte hitta en nucleus 275/27 som ser ut sådär. Vem vet, kanske var någon trötter som satte på fel klisterlapp.Byt klistermärke och cykla vidare.
Allt verkar lira bra ihop, har inte haft något skrap eller dylikt. Sen vet jag ju inte riktigt hur det ska kännas när allt är al dente. Å andra sidan så vet jag ju inte hur det ska kännas när något är knas så det spelar inte så stor roll. Den är billig, fin och jag tror det här ska bli kul :)
Det är vi alla inserst inne 😁 det lungt man tar det i ett trevligt tempo för alla 😊Tackar! Det gör jag gärna, så länge det är okej att jag är en seg och fet rookie :)
Hej! Nice bygge du fått till! Kolla insidan av sadelstaget så står det tydligt ”nucleus 29 vrs”. För övrigt körde jag den med 120-gaffel och det funkade kanon.Min sambo brukar störa sig på att jag aldrig lyckas hitta rätt storlek. Vare sig det är skruvar, kläder, skor osv... tog ut hojen och cyklade förbi min LBS idag för att köpa olja och fett till gaffeljobbet. Där visar det sig att min gaffel inte kan ändras till 120mm, enligt dom, då det är en oem-gaffel. Dom lyckades inte heller med att hitta något serienummer. Nåväl det var väl trist men inte hela världen. Sen säger han ”du vet väl om att du har en 29”-gaffel och hjul på en 27,5”-ram?”. Jag skrattar lite nervöst och frågar om han driver med mig. Han pekar sen på storleks-stickern och mycket riktigt har jag totalt missat att ramen inte alls är för 29”... hur kan jag ha missat det?
Visa bilaga 485757
Säljaren skrev dock 29” och jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara fel.
Nå väl, hjulen går in och det finns gott om utrymme. Det är väl lite kortare kedjestag och högre BB. Sen så borde det bli en flackare HA. Så det är väl inget att gnälla över :)
Tack så mycket! Jag blev själv mycket nöjd :) Yes, du har rätt. Vill minnas att jag sett det där så gick ner och mycket riktigt:Hej! Nice bygge du fått till! Kolla insidan av sadelstaget så står det tydligt ”nucleus 29 vrs”. För övrigt körde jag den med 120-gaffel och det funkade kanon.
Mätte kedjestaget och fick det till ca 440 så det lär ju vara en 29. Någon trött jäkel på fabriken som tryckt dit fel sticker :)Det skulle kunna vara. Det är enkelt att kontrollera: 27 har 425 mm kedjestag, 29 har 439 mm kedjestag.
Ja, jag tror nog att det ska gå. Ska fixa en sån där låsringstång, lite fett och olja sen så är det dags att montera isär.Det där med gaffeln är en baggis att lösa, går alltid att byta ut delarna inuti ifall du vill. :) om den är för 27.5 irl 29 (vilket det verkar vara) kvittar sitter du bra på den och allt passar kör på't 😊😁
Tack så mycket och det gör du rätt i! Ut och röj :)Efter din åkberättelse blev jag ju sjukt sugen på att hojja. Lördagar är ”min” cykeldag i livspusslet men istället blev det tråkigt men nödvändigt renoveringsarbete. Får gå upp tidigt imorgon o klämma in lite skogscykling. Tack för inspirationen!