[Byggtråd] En snöman föds...

MCM_team

Aktiv medlem
Eftersom jag själv gillar att läsa byggtrådar så kunde jag inte motstå frestelsen att själv skapa en inför vinterns projekt.

Bakgrunden är följande:
Jag har idag en YT Jeffsy CF som uppgraderats under åren. Jag är riktigt nöjd med den spec jag har på cykeln idag men har känt suget efter att få äga en lite mer "premiumhoj". Som en något tidig 40 årskris (egentligen två år kvar) så gjorde jag slag i saken. Målbilden är en stigcykel med bra allroundegenskaper och hyfsad kapacitet. Jag har nog internetcyklat över halva nätet och valet har i huvudsak stått mellan Santa Cruz Tallboy/Hightower, Ibis Ripmo/Ripley och Yeti SB130. Efter mycket funderande så föll valet på en snöman eftersom jag gillar det jag läst om cykeln och jag har alltid tyckt att Yeti är ett väldigt tilltalande märke.

Tanken är att Jeffsyn skall få ny ram, gaffel och dropper. Lite andra småsaker kommer givetvis bytas i och med rambytet men jag är som sagt nöjd med specen som jag har. I en avlägsen framtid kan nya hjul komma på tal men så länge de gamla hänger med så får de duga.

Målet är att den nya ädla springaren skall vara klar till våren så vintern kommer ägnas åt samla ihop det som behövs och sedan låta Jeffsyn återfödas som en snöman.

Här är utgångspunkten:
IMG_1476.jpg

Och idag kom ramen:
IMG_1783.jpg

Den tänkta specen är:
Ram: Yeti SB130 strl L
Gaffel: Fox 36 Factory FIT4 150mm (ej inköpt)
Växelgrupp: SRAM X01 AXS
Bromsar: SRAM Guide Ultimate
Hjul: DT Swiss XMC1200
Styre/stam: Renthal Fatbar Carbon / Renthal Apex
Handtag: DMR Deathgrip
Dropperpost: Rockshox Reverb AXS (ej inköpt)
Sadel: Fizik Gobi
Däck: Maxxis, troligen DHRII fram och Aggressor bak.
Pedaler: Shimano XT
Styrlager: Chris King? Om jag har råd.....
Ramskydd: Ridewrap eller kanske Invisiframe (ej inköpt)

Nästa steg är inhandlande av ramskydd. Sen ska jag försöka hitta bästa pris på gaffeln......

Senast ändrad:

MCM_team

Aktiv medlem
Första uppdateringen:

Eftersom YT av någon ytterst märklig anledning beslutade sig för att köra Boost bak men inte fram på 2016 års Jeffsy så blir jag ju tvungen att fixa en adapter till framnavet då alla nya gafflar har Boost. Valet föll på MRPs better boost kit till DT240 nav. Många av de andra kiten jag hittade verkade kräva att man riktade om hjulet för att få det centrerat eftersom de endast hade "endcap" på ena sidan av navet. Detta kit använder sig istället av en spacer till bromsskivan och "endcaps" på båda sidor av navet.

IMG_0139.jpg

Sen beställdes gaffel idag (lite före tidsplanen) men jag hittade en 2021 Fox 36 Factory FIT4 150mm på alltricks som var ca 1000kr billigare än någon av de andra butikerna jag spanat i. Det fanns bara en kvar i lager så jag vågade inte vänta....😅

<https://www.alltricks.com/F-11918-f...ork___boost_15x110___44mm_offset___black_2021>

Senast ändrad:

MCM_team

Aktiv medlem
Idag damp gaffeln ned i brevlådan! Jag har aldrig sett eller pillat på en Fox 36:a tidigare men jäklar vad krallig den är jämfört med min nuvarande Fox 34:a. Tror den kommer bli toppen på snömannen.
FB486B4F-7F15-49A3-8245-46D70576677F.jpeg

0A578E00-4CE9-4574-BB44-4242F4510629.jpeg

B7A79F6F-B288-42C5-8CDF-6CCE4356A312.jpeg

aribr

Aktiv medlem
Följer! Blir nog grymt! En fråga, varför fit4 specifikt? Vad jag läst är det grip2 som gäller.

MCM_team

Aktiv medlem
Följer! Blir nog grymt! En fråga, varför fit4 specifikt? Vad jag läst är det grip2 som gäller.
Jo, Grip2 lär ju vara riktigt grym dämpare enligt vad jag läst. Anledningen till att jag ändå valde FIT4 är att jag vill ha lock-out. Många av mina rundor börjar eller slutar med 5-7km asfalt och jag tror bestämt att jag skulle sakna lock-out på dessa transportsträckor. Grip2 har dessutom så många justeringsmöjligheter att jag är rädd att skruva bort mig (trots att jag gillar att fippla med dämparna).

Yeti specar dessutom SB130 med FIT4 på deras kompletta hojar.

yonsson

Aktiv medlem
Jo, Grip2 lär ju vara riktigt grym dämpare enligt vad jag läst. Anledningen till att jag ändå valde FIT4 är att jag vill ha lock-out. Många av mina rundor börjar eller slutar med 5-7km asfalt och jag tror bestämt att jag skulle sakna lock-out på dessa transportsträckor. Grip2 har dessutom så många justeringsmöjligheter att jag är rädd att skruva bort mig (trots att jag gillar att fippla med dämparna).

Yeti specar dessutom SB130 med FIT4 på deras kompletta hojar.
Fast full LSC är ju nästan motsvarigt lockout.

MCM_team

Aktiv medlem
Fast full LSC är ju nästan motsvarigt lockout.
Det låter rimligt. Jag funderade faktiskt på Grip2 ett tag, men insåg att LSC är den inre lilla ratten på ovansidan. Kom fram till att det blir lite fippligt att skruva på den lilla ratten i farten när man ska in i skogen efter t ex ett grusvägsavsnitt. Å så måste jag ju komma ihåg hur många klick jag ska ha och hinna räkna rätt. Eller jag kanske tänker fel? :unsure:

aribr

Aktiv medlem
Möjligt att man övertänker här också... Om du inte saknar nått med fit4 och gaffeln funkar så kan du nog vara nöjd! Reagerade bara pga det är vanligare att köpa en grip2 direkt (och bygget verkar vara rätt påkostat).

MCM_team

Aktiv medlem
Ja, vi får se. Det är möjligt att jag kommer ångra mig om jag provar en grip2 gaffel någon gång..... fram tills dess så vet jag inte vad jag går miste om. 😂

Har en 34 Factory med FIT4 i dagsläget och den är jag nöjd med iaf! 😇

Fredde78

Aktiv medlem
om jag inte minns fel så finns inte grip2 på 150mm utan måste upp i 160.
orbea fick till något med fox, så på deras occam kunde man få 150 med grip2.
Vet inte riktigt hur det är med dom nya gafflarna dock.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Härligt bygge!
Om du inte köpt bromsar än slår jag ett slag för Code RSC över Guide. Den lilla extra vikten är definitivt värt det.

Nypåmtb

Aktiv medlem
om jag inte minns fel så finns inte grip2 på 150mm utan måste upp i 160.
orbea fick till något med fox, så på deras occam kunde man få 150 med grip2.
Vet inte riktigt hur det är med dom nya gafflarna dock.
Lätt att byta airshaft. Kan ändå behöva tas ut för att Fox ibland matar på enorma mängder fett vilket gör att gaffeln inte kan utjämna mellan negativ och positiv kammare.

MCM_team

Aktiv medlem
Härligt bygge!
Om du inte köpt bromsar än slår jag ett slag för Code RSC över Guide. Den lilla extra vikten är definitivt värt det.
Tack för tipset! Planen är att flytta över bromsarna från Jeffsyn men om jag ska uppgradera så kommer jag definitivt att luta mot Code!

MCM_team

Aktiv medlem
Då har det dykt upp ett paket från SlikGraphics! Jag slog till på ett Ride Wrap Tailored kit med skyddsfilm till ramen. Snabb och smidig leverans som vanligt när det gäller SlikGraphics!👍🏼

A08F5FB0-6488-4479-A665-EF1933190951.jpeg

C068A0B8-591B-4843-9A87-585BD5BB9997.jpeg

Det blir lite pusslande....
EF246E76-5714-46F2-9166-C5D0F4EA2B76.jpeg

Jag ska studera instruktionerna ikväll. Sedan är planen att ge mig i kast med monteringen imorgon. Jag har aldrig monterat ett sånt här kit tidigare så det ska bli klart spännande.
C2A669CE-D7A0-4B11-AC10-C3C86FA769D1.jpeg

Slog även till på ”obligatoriska” namndekaler. Jag är dock osäker på om man ska sätta dessa dekaler under skyddsfilmen eller ovanpå den. Såg att Invisiframe rekommenderar att man ska sätta dekaler på deras skyddsfilm. Ridewrap är lite mer flytande i sina anvisningar. De rekommenderar att man ska ta bort dekaler innan montage av skyddsfilm men skriver även att om man ska montera över dekaler så bör man använda lite värme och vara noga med att trycka bort vätskan från dekalens kanter..... Vad har ni för erfarenheter?

Fredde78

Aktiv medlem
Då har det dykt upp ett paket från SlikGraphics! Jag slog till på ett Ride Wrap Tailored kit med skyddsfilm till ramen. Snabb och smidig leverans som vanligt när det gäller SlikGraphics!👍🏼

Visa bilaga 452974
Visa bilaga 452975

Det blir lite pusslande....
Visa bilaga 452976

Jag ska studera instruktionerna ikväll. Sedan är planen att ge mig i kast med monteringen imorgon. Jag har aldrig monterat ett sånt här kit tidigare så det ska bli klart spännande.
Visa bilaga 452977
Slog även till på ”obligatoriska” namndekaler. Jag är dock osäker på om man ska sätta dessa dekaler under skyddsfilmen eller ovanpå den. Såg att Invisiframe rekommenderar att man ska sätta dekaler på deras skyddsfilm. Ridewrap är lite mer flytande i sina anvisningar. De rekommenderar att man ska ta bort dekaler innan montage av skyddsfilm men skriver även att om man ska montera över dekaler så bör man använda lite värme och vara noga med att trycka bort vätskan från dekalens kanter..... Vad har ni för erfarenheter?
Du har sex st namndekaler. Jag hade satt det utanpå skyddsplasten. Bara att riva bort och byta om man vill.

MCM_team

Aktiv medlem
Då har styrdelarna dykt upp. Wolftooth components styrlager och spacers. Nukeproof Horizon styrstam 50mm. Lite verktyg, sadelstolpsklämma och tubelessventiler blev det med!

52E3A9A0-C6E5-4A01-9A92-2126FCB26E11.jpeg

9FA271F3-E08B-4E36-B77C-CE77F32358BA.jpeg

1C4F5160-D59F-4664-BE39-F5F2136D1E73.jpeg

Sen har skyddsfilmen åkt på idag. Tog sina modiga 4 timmar men det blev rätt bra. Inte helt perfekt men jag är nöjd!

MCM_team

Aktiv medlem
Gällande dekaler under eller över skyddsfilmen så fick jag följande svar från Ride Wrap;

”Hey Henrik,

Thanks for taking the time to reach out to us, we are stoked to help protect your new bike!

You can install your decals under your RideWrap protection kit or over top of it, both will look great.

In my opinion it looks better if you install your RideWrap Protection kit directly on to your frame and then install your decals over top of your RideWrap.

I hope this helps, please let me know if you have any other questions. Cheers / Joe”

De svarade snabbt på mail så jag är mkt nöjd med produkten och supporten! 👍🏼

Berk

Aktiv medlem
Då har styrdelarna dykt upp. Wolftooth components styrlager och spacers. Nukeproof Horizon styrstam 50mm. Lite verktyg, sadelstolpsklämma och tubelessventiler blev det med!

Visa bilaga 453125
Nukeproof Horizon stam är riktigt, riktigt snygg! Bra gjort också, bara lite tajt på gaffelrören. Köpte en röd 35 mm till min sons cykel som då inte passade bra. Men på sin nya (gröna) cykeln är den perfekt. Ger en leende varje gång jag tittar på cykeln!

Är dina grå? Den verkar mycket mörkare än de silvriga jag hittar på bilder på nätet. Eller är din bild för mörkt?

MCM_team

Aktiv medlem
Nukeproof Horizon stam är riktigt, riktigt snygg! Bra gjort också, bara lite tajt på gaffelrören. Köpte en röd 35 mm till min sons cykel som då inte passade bra. Men på sin nya (gröna) cykeln är den perfekt. Ger en leende varje gång jag tittar på cykeln!

Är dina grå? Den verkar mycket mörkare än de silvriga jag hittar på bilder på nätet. Eller är din bild för mörkt?
Den är faktiskt blå. Men novembermörker, kass belysning och mobilkamera luras lite....

Håller med om att stammen är riktigt fin! Kan tänka mig att en röd gör sig riktigt bra på en grön hoj!

Berk

Aktiv medlem
Den är faktiskt blå. Men novembermörker, kass belysning och mobilkamera luras lite....

Håller med om att stammen är riktigt fin! Kan tänka mig att en röd gör sig riktigt bra på en grön hoj!
Blå?? Då har kameran ändrat färgen komplett! Alla Nukeproof färger är snygga! Skulle gärna hade köpt en blå till min cykel, men den är turkos, så det matchade inte.

Måste tar en bra bild av min sons stam, här är en mindre bra bild:

2020-11-13-23-22-41.jpg

MCM_team

Aktiv medlem
Blå?? Då har kameran ändrat färgen komplett! Alla Nukeproof färger är snygga! Skulle gärna hade köpt en blå till min cykel, men den är turkos, så det matchade inte.

Måste tar en bra bild av min sons stam, här är en mindre bra bild:

Visa bilaga 453152
Snyggt! Tänker att grabben måste vara nöjd med den där!! (y)

Som du ser i tråden så är min ram turkos och jag tycker blått funkar rätt skapligt till det. Var inne på orange först men ändrade mig sedan till blått!

Berk

Aktiv medlem
Snyggt! Tänker att grabben måste vara nöjd med den där!! (y)

Som du ser i tråden så är min ram turkos och jag tycker blått funkar rätt skapligt till det. Var inne på orange först men ändrade mig sedan till blått!
Ja, sonen är riktigt nöjd (och cyklar ännu snabbare)! Han var redan nöjd med sin Vpace Max24, men Max26 är ännu bättre. Köpte den redan nu när han är "bara" 127 cm för att jag trodde att han behövde riktiga höstdäck och den finns inte i 24". Nu cyklar han på hala rötter som det är torrt!

Hade inte tänkt på blå anodiserad som accentfärg till turkos, men tror att det skulle funka bra. Men min ram är redan turkos+gul och jag valde koppar som accentfärg (och hade otur att några guldfärgade delar jag köpte var verkligen guldfärgad), så blå är för mycket för den.

MCM_team

Aktiv medlem
Uppdatering: R2-bike levererar i vanlig ordning snabbt och stabilt så idag kom ett paket med vevlager, flaskställ och garminfäste. Grejerna monterades i rask takt och jag blev särskilt nöjd med garminfästet från K-edge. Det passar perfekt till Nukeproof Horizon stammen sånär som att det är en liten skillnad i färgtonen på den blå anodiseringen. Inget som jag tycker märks. Dock så tycker jag formen passar perfekt. Garminfästet centrerar sig självt på stammen och smälter ihop kanonbra tycker jag.
DDA10832-D621-4980-B752-8426AE81FC2E.jpeg

Flaskstället från Tune var sjukt lätt, känns stabilt och passar bra på hojen så 👍🏼 där med!
2FB007B7-C4D3-44F7-B1DF-30A257171F3C.jpeg

Sadel och stolpe är bara ett lån från vinterhojen för att kunna ha ramen i mekstället....
E1F4C506-2F46-48DF-A3A2-8AC0D5E8DC6E.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer