[byggtråd] En svensk hustler

Efter två spruckna kedjestag på min Devinci Atlas tänkte jag att det var dags att prova något nytt. Nu tror jag inte att Cove var inspirerade av Christer Pettersons klassiska utvik i svenska hustler men att bra namn är det hursomhelst. Valda delar har flyttats från devincin.

Ram och lite annat smått o gott

Bilagor

Har sett switchback-tråden från larsaw, intressant historia bakom hammerhead/switchback. Om jag fattat rätt så är det en kona satori i grunden. Det är i alla fall ett sådant extra växelöra jag beställt?

JojjeM

Aktiv medlem
Kul!

Ser fram mot byggrapport och att höra vad du tycker om hojen när du fått ihop den.
För egen del är jag väldigt nöjd med min men jag pressar inte materialet särskilt hårt :)

/Johan

larsaw

Aktiv medlem
Heja heja med folk som våga gå utanför ramen ;)
Själv funderar jag på att facelift'a min Switchback till en Hustler...
Och ja dom verkar mycket stryktåliga! (Vilket syns på vågen...)

Låter bra med stryktåligheten, man blir ju inspirerad till att pröva lite grejer som man kanske inte hade annars när man cyklar med EST ? Har dock väldigt långt kvar till hans nivå...

mikipedia_

Aktiv medlem
Rockingman sa:
Låter bra med stryktåligheten, man blir ju inspirerad till att pröva lite grejer som man kanske inte hade annars när man cyklar med EST ? Har dock väldigt långt kvar till hans nivå...
Det är många med dig som har en bit kvar till hans orädsla och teknik:-)

Kul med byggtråd! Se till ålassa på med mycket bilder bara;-)

Kneecap

Aktiv medlem
Rockingman sa:
Har sett switchback-tråden från larsaw, intressant historia bakom hammerhead/switchback. Om jag fattat rätt så är det en kona satori i grunden. Det är i alla fall ett sådant extra växelöra jag beställt?
Tjena!

Satorin är väldigt lik men är inte samma. Kolla på svingen, Satori har en "faux-bar" medans Cove/HH/SB har horstlänkage.

larsaw

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Satorin är väldigt lik men är inte samma. Kolla på svingen, Satori har en "faux-bar" medans Cove/HH/SB har horstlänkage.
Helt rätt, om jag fattat internet-ryktena rätt så fick inte Kona till någon bra deal med Spech om licens-kostnaderna för att bygga med Horst-länkaget (vem kunde igentligen det...), varför Kona senare övergav Satori'n till fördel för Process och Precept.
Kvar blev en fin ram hos Konas tillverkare men med ett inte helt optimalt länkage, när Spech patent sedan löpte ut omdesignades länkaget till Horst. Resten är historia...

En förhandsbild innan mekandet. På med lite smått och gott, vevlager, styrlager (bra med välvillig lbs som lånade ut press). Trodde i min enfald att man inte behövde byta lagerskål för "sånt borde väl vara standard" men icke, glapp uppstod så knacka av det gamla o på med det nya som gled på fint. Nya sram Gx växlar, mätte längden på vajerhöljet och klippte utan att tänka på att vajern satt i...suck, fan vad odugligt. Tur att jag en extra vajer hemma

Bilagor

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Men hallå nu fattar jag nada. Den är ju redan cyklad å klar ju!!!!! Å värst va ni snackar om mig då :) Idag har jag fastnat med min bach på vägen upp över en sån där inte rymma djur grej. Var ju skitknepig att komma över ju ;)

Ja det är ju så att byggtråden inte är helt i realtid men jag försöker hålla spänningen uppe och inte gå rätt på konfekten. Cykeln är klar o har varit med på tre turer, grymt nöjd så här långt. Gött med lite extra utrymme jmf med devincin som var väldigt kompakt

EST

Aktiv medlem
Ehmmm det är inte paketet som krympt med åren så att det bara känns rymligare nu???

EST

Aktiv medlem
Näää då jag har ju hört att den iallafall kommer ner för stenar nu :) Men den måste även lära sig åt andra hållet, du vet det är när de är unga å oförstörda som det går att lära dem saker så du måste passa på NU!! :)

Gammal hund på ny cykel......vad kan gå fel ? Jag hoppas kunna hänga med till ånnaboda på lördag men måste smyga det förbi den bättre hälften också...

Kneecap

Aktiv medlem
larsaw sa:
Kneecap sa:
Helt rätt, om jag fattat internet-ryktena rätt så fick inte Kona till någon bra deal med Spech om licens-kostnaderna för att bygga med Horst-länkaget (vem kunde igentligen det...), varför Kona senare övergav Satori'n till fördel för Process och Precept.
Kvar blev en fin ram hos Konas tillverkare men med ett inte helt optimalt länkage, när Spech patent sedan löpte ut omdesignades länkaget till Horst. Resten är historia...
Tjena!

Kona kör fortfarande "faux-bar".. Men ja framtriangeln ser ju identisk ut, så det låter helt troligt att det är överblivna konaramar.

And without further ado, såhär ser cykeln ut idag, inte läge för soffbild så håll till godo. Lyckades med ett missöde till under mekandet. Tryckte inte in den lilla "metallplutten" tillräckligt långt på bromsvajern efter att jag kapat den. En mindre dot-fluid fontän uppstod vid första trycket på bromsen, bara att lufta hela skiten, grymt nöjd med det i tisdags runt midnatt då jag bara skulle fixa det sista...

Bilagor

Singular

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt just att det är det namnet som avses med Cove - de har ju en tradition av rätt plump och pubertal humor i döpandet av sina modeller.

Jmf med en del av deras andra modeller är jag nöjd med namnet hustler, hade kännts lite märkligt att köra runt på en stiffee eller en handjob

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer