[Byggtråd] FM936 XL

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Ja, generellt lite åt det hållet tänker jag också!


Riktigt fin cykel den där vita! Man dräglar ju över fälgarna... Läst tråden redan såklart :)

Lutar väl åt en M men funderar på instick på sadelstolpen - har en 350 mm stolpe i bongoplast hemma redan men funderar på om den kommer bli för kort? M har bara 440 mm i vevparti -> slut på sadelrör och jag behöver 750 mm från toppen på sadel till vevparti om man mäter i en linje hyfsat längs med sadelröret. Säg att sadeln bygger 5 cm från rörets topp så blir det ju bara knappt en dm i instick?
en 40 cm lång kostar ju inte så mycket, jag satte just på denna på min: https://m.aliexpress.com/item/32940085919.html

men anledningen till stolpköpet i mitt fall var att det där branta sadelröret mest är på pappret. vid min sadelhöjd på en xl blev inte den effektiva sadelrörsvinkeln speciellt brant alls, pga böjen på sadelröret och att effektiva vinkeln i tabellen mäts vid orimligt låg sadelhöjd. jag löste det så här och blev nöjd och glad (särskilt nöjd med att det ser knäppt ut):
20210622_141612.jpg
 

Manofmanymissions

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Håller på med ett bygge jag med. Är 187 och valde en L. Tror det kommer bli bra. Alla delar beställda, dock inte levererade än. En salig blandning av nytt, begagnat och fulgrejer från Kina.

Får väl återkomma med en bild när allt sitter ihop.
Väldigt mycket pang för pengarna. Extra plus i kanten för excelfilen. Ska bli kul att höra vad du tycker om färgen. Låter coolt iaf. Helt rätt med mycket prisvärt Ullicyc-kolfiber. Har funkat bra för mig i flera år.
 
[Byggtråd] FM936 XL
Väldigt mycket pang för pengarna. Extra plus i kanten för excelfilen. Ska bli kul att höra vad du tycker om färgen. Låter coolt iaf. Helt rätt med mycket prisvärt Ullicyc-kolfiber. Har funkat bra för mig i flera år.
Färgen är snygg! Skiftar helt i två olika metallicfärger (grön och lila) beroende på ljus och vinkel. Vill minnas att Allebike körde samma på sina ramar av någon modell för nåt år sedan, men blå bas istället för grön.
Kanske var från dig jag inspirerades att klicka hem Ullicyc-plast. Dock verkar det ta extremt lång tid att få hem saker från Kina... undantaget ramen som kom hem på under två veckor efter att dom lagt den på lådan. Ullicycgrejerna beställdes för en månad sedan och två paket ligger fortfarande och väntar på upphämtning hos leverantör står det. Det tredje paketet ska enligt PostNord befinna sig förtullat och klart i Sverige, men verkar ändå inte vilja komma fram.

Bakdämparen köpte jag från Carbonda eftersom jag insåg att 165x40 trunnion mount inte verkade finns nånstans på hela internet. Så för att undvika att riskera att stå utan dämpare vaskade jag 180 dollar på något som jag säkert kommer ångra eller byta. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag ska ha cykeln till över huvud taget. Har redan en förvisso inte lika exklusiv stigcykel med 130/140 mm slag som jag är jättenöjd med. Detta bygge är mest ett infall och kul projekt för att lära sig bygga ihop en cykel. Kanske hamnar den på köp och sälj inom kort, eller kanske blir det ett långt äktenskap... vi får se.
 

skier

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
en 40 cm lång kostar ju inte så mycket, jag satte just på denna på min: https://m.aliexpress.com/item/32940085919.html

men anledningen till stolpköpet i mitt fall var att det där branta sadelröret mest är på pappret. vid min sadelhöjd på en xl blev inte den effektiva sadelrörsvinkeln speciellt brant alls, pga böjen på sadelröret och att effektiva vinkeln i tabellen mäts vid orimligt låg sadelhöjd. jag löste det så här och blev nöjd och glad (särskilt nöjd med att det ser knäppt ut):Visa bilaga 497239

ser ut som en triathlon-mtb :)
Det är lite drygt att inte tillverkarna kan komma överens om hur de mäter sadelstolpsvinkel eller ens anger vilken höjd de mäter vid. Carbonda verkar mäta (och ange) att det är i jämnhöjd med styrlagrets överdel nånstans

Såg att de kommit med en ny modell med ungefär samma geometri men liggande dämpare och plats för två flaskor också http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/130.html
 
[Byggtråd] FM936 XL
ser ut som en triathlon-mtb :)
Det är lite drygt att inte tillverkarna kan komma överens om hur de mäter sadelstolpsvinkel eller ens anger vilken höjd de mäter vid. Carbonda verkar mäta (och ange) att det är i jämnhöjd med styrlagrets överdel nånstans

Såg att de kommit med en ny modell med ungefär samma geometri men liggande dämpare och plats för två flaskor också http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/130.html
Sneglade på denna när jag klickade hem FM936, men insåg att den dels var dyrare, men framför allt mycket lättare och kände att det passade min vikt (95-100) dåligt... av samma anledning valde jag bort superlight-versionen av 936.
Säkert onödigt försiktigt, men hellre ett kvarts kilo plast extra än en tandprotes. :)
 

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
ser ut som en triathlon-mtb :)
Det är lite drygt att inte tillverkarna kan komma överens om hur de mäter sadelstolpsvinkel eller ens anger vilken höjd de mäter vid. Carbonda verkar mäta (och ange) att det är i jämnhöjd med styrlagrets överdel nånstans

Såg att de kommit med en ny modell med ungefär samma geometri men liggande dämpare och plats för två flaskor också http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/130.html

I geometri tabellerna av Carbonda är det jätteklart hur dom mäter. Hos många andra tillverkare tyvärr inte.
 

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
I geometri tabellerna av Carbonda är det jätteklart hur dom mäter. Hos många andra tillverkare tyvärr inte.
det är klart hur de mäter, men det är ganska oklart vad den effektiva vinkeln blir vid olika sadelhöjder. jag försökte mäta i ritningen när jag beställde, men den fick jag jag inte att stämma alls med måtten i geometritabellen på någon av storlekarna. vet inte om ritningen är för någon annan ram, eller bara en schematisk ritning.

framåtvänd setbackstolpe var en plan jag hade från början om jag inte skulle komma överens med sittpositionen. för oss som inte har dropper går det att justera sittpositionen väldigt mycket och det är inte så kinkigt med sadelrörsvinkeln :)
 

skier

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
I geometri tabellerna av Carbonda är det jätteklart hur dom mäter. Hos många andra tillverkare tyvärr inte.
ja, fast de anger inte sadelrörsvinkeln på den övre delen av röret så det går inte att räkna ut vad man får för vinkel vid just den höjd man själv har. För de allra flesta är det nog inget problem alls, men har man ovanligt långa ben så kan skillnaden bli lite fler cm än vad som går att justera med sadelrailsen.
 

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
det är klart hur de mäter, men det är ganska oklart vad den effektiva vinkeln blir vid olika sadelhöjder. jag försökte mäta i ritningen när jag beställde, men den fick jag jag inte att stämma alls med måtten i geometritabellen på någon av storlekarna. vet inte om ritningen är för någon annan ram, eller bara en schematisk ritning.

framåtvänd setbackstolpe var en plan jag hade från början om jag inte skulle komma överens med sittpositionen. för oss som inte har dropper går det att justera sittpositionen väldigt mycket och det är inte så kinkigt med sadelrörsvinkeln :)

Då håller jag med om. Om dom också hade listad äkta sadelrörsvinkeln hade man kunna räkna ut det.

Men även om man anger vinkeln vid "sadelhöjd" så berör det på sadelhöjd.

Jag brukar ändå ladda ner en bra bild och mäter själva. Det som tillverkaren uppger är ofta fel. Eller efter den diskussionen här gissar jag nu att fler tillverkare mäter "effektiva" vinkeln på styrlagershöjd, vilket inte är särskilt effektiv.
 
Senast ändrad:

Manofmanymissions

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
ser ut som en triathlon-mtb :)
Det är lite drygt att inte tillverkarna kan komma överens om hur de mäter sadelstolpsvinkel eller ens anger vilken höjd de mäter vid. Carbonda verkar mäta (och ange) att det är i jämnhöjd med styrlagrets överdel nånstans

Såg att de kommit med en ny modell med ungefär samma geometri men liggande dämpare och plats för två flaskor också http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/130.html

Den där nya har jag beställt. Vinterns byggprojekt.
 

ulfalf

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Tog det säkra före det osäkra och beställde en ram i M. Dyker enligt utsago upp mitt i sommaren någon gång så med lite tur kanske det byggs ihop en cykel lagom till några motionslopp i höst. Tanken är att få ihop cykeln så billigt som möjligt, om andan faller på kanske det till och med blir en liten byggtråd...
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Håller på med ett bygge jag med. Är 187 och valde en L. Tror det kommer bli bra. Alla delar beställda, dock inte levererade än. En salig blandning av nytt, begagnat och fulgrejer från Kina.

Får väl återkomma med en bild när allt sitter ihop.
Vad gjorde att du valde Ullicyc styret framför carbondas variant?

Själv lite sugen på carbonda styret.

Krängde på snabbdäcken igår med förhoppningen att det torkat upp sedan det regnade mängder för drygt 2 veckor sedan, det hade det inte... Samt fördjävligt mycket mygg, får hålla mig borta från sjöarna någon vecka till.

IMG_20210624_181117.jpg
 
[Byggtråd] FM936 XL
Vad gjorde att du valde Ullicyc styret framför carbondas variant?

Själv lite sugen på carbonda styret.

Krängde på snabbdäcken igår med förhoppningen att det torkat upp sedan det regnade mängder för drygt 2 veckor sedan, det hade det inte... Samt fördjävligt mycket mygg, får hålla mig borta från sjöarna någon vecka till.

Visa bilaga 497408
Tänkte aldrig på att carbonda erbjöd styre.
IMG_20210624_164132931_HDR.jpg


Bygget går framåt. Stör mig dock färgen på framgaffeln. Kanske en omlackning blir aktuell..
Än så länge mock-up styre i väntan på kinesiska posten
 

ulfalf

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Tog det säkra före det osäkra och beställde en ram i M. Dyker enligt utsago upp mitt i sommaren någon gång så med lite tur kanske det byggs ihop en cykel lagom till några motionslopp i höst. Tanken är att få ihop cykeln så billigt som möjligt, om andan faller på kanske det till och med blir en liten byggtråd...

Ramen kom för någon vecka sedan, så det blev ett par dagars byggande nu i veckan. Strippade min gamla Kina-HT på delar, så behövde bara komplettera med vevlager, sadelstolpe och sadelklämma. T om slangen till bakbromsen gick att återanvända.

IMG_5169.jpeg


11,5 kg inkl plattisar stannade vågen på, med gamla XC-hjul (19 mm innerdiameter!), Fox 32 från 2015 och den där X-fusiondämparen som Carbonda erbjuder. Med tanke på att syftet var att bygga en cykel på hård budget så är jag inte riktigt klar över än om jag ska skaffa en dropper, därför sitter matningsslangen kvar... Väldigt nöjd att byggt ihop en sån här hoj för ca 15k i alla fall, kvick och rapp i skogen, betydligt bättre uppför än min 14 kgs Jeffsy. Storleksmässigt blev det bra också, ramen är lite låg men lång och positionen med den här stammen blev rätt aggressiv, men jag tror jag gillar det ändå. Även om gaffeln sviktar rätt bra så ger vinkeln ändå trygghet utför stök trots att det blir en hel del tyngd på styret såhär. Lär väl experimentera med kortare stam osv. men det blev i alla fall inte helt fel med en M.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Riktigt fina byggen! Onekligen fräsch geo och en riktigt snygg ram tycker jag..
Är det någon som testat fm936 mot tex en Epic eller Spark RC eller liknande? Hur upplevs länkaget avseende trampeffektivitet, progression och följsamhet?
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Gjort lite över 50 mil under sommaren på min 936a. 15% asfalt, 35% skogsvägsmakadam och 50% stig, typ.

Med Fox Evol Elite 42.5mm i fullt öppet läge förekommer en del pedal gung på asfalt och hårdpackad grusväg. Så fort det blir lite ojämnt underlag så verkar det som att det rytmiska gunget försvinner, misstänker att just avbrott i rytmen pga sten,hål, rötter just bryter rytmen och förhindrar gunget, det finns fortfarande kvar men bara så man hinner förnimma det innan det bättrar sig.

Hårt underlag och lätt stig cyklas därmed bäst I det halvöppna läget om man sitter ner.

Sittande i det stängda läget känns bara studsigt, obekvämt och fel, antagligen sadelstagen som fjädrar mot stum dämpare, vilket gör att man sitter på en fjäder utan dämpning.

Har man bråttom på hårt underlag ståspurtar man bäst i det stängda läget.

Stig gör sig bäst i det fullt öppna läget, det halvöppna funkar sannolikt ibland bättre om man prioriterar fart framför komfort och grepp under vissa förhållanden (snabbt utför innebär sämre grepp halvöppet)

Cykeln behöver en del fart för att vakna till liv. Den gillar inte att lunka fram.

Jag skulle vara intresserad av att höra hur ni som kör med Sidluxe eller 40mm dämpare instämmer eller är av annan åsikt?

Edit:
Just ja, bild för uppmärksamhet! 😉
IMG_20210918_154152.jpg
 

DL55

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Gjort lite över 50 mil under sommaren på min 936a. 15% asfalt, 35% skogsvägsmakadam och 50% stig, typ.

Med Fox Evol Elite 42.5mm i fullt öppet läge förekommer en del pedal gung på asfalt och hårdpackad grusväg. Så fort det blir lite ojämnt underlag så verkar det som att det rytmiska gunget försvinner, misstänker att just avbrott i rytmen pga sten,hål, rötter just bryter rytmen och förhindrar gunget, det finns fortfarande kvar men bara så man hinner förnimma det innan det bättrar sig.

Hårt underlag och lätt stig cyklas därmed bäst I det halvöppna läget om man sitter ner.

Sittande i det stängda läget känns bara studsigt, obekvämt och fel, antagligen sadelstagen som fjädrar mot stum dämpare, vilket gör att man sitter på en fjäder utan dämpning.

Har man bråttom på hårt underlag ståspurtar man bäst i det stängda läget.

Stig gör sig bäst i det fullt öppna läget, det halvöppna funkar sannolikt ibland bättre om man prioriterar fart framför komfort och grepp under vissa förhållanden (snabbt utför innebär sämre grepp halvöppet)

Cykeln behöver en del fart för att vakna till liv. Den gillar inte att lunka fram.

Jag skulle vara intresserad av att höra hur ni som kör med Sidluxe eller 40mm dämpare instämmer eller är av annan åsikt?

Edit:
Just ja, bild för uppmärksamhet! 😉
Visa bilaga 513752
Grym recension! Jag ville bygga en fm936 till en riktig raket, men vart rädd för att den vart för slapp och slö i geon, har du några andra referenser, känns den helt egen eller liknar den något annat i xc väg som du har cyklat?!
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Grym recension! Jag ville bygga en fm936 till en riktig raket, men vart rädd för att den vart för slapp och slö i geon, har du några andra referenser, känns den helt egen eller liknar den något annat i xc väg som du har cyklat?!
Tyvärr dåligt med referenscyklar, hade en HT 140mm AM tidigare, och innan det en White XC från typ 2010, innan det en antikvitet ur geometrisk synpunkt (vilket man redan kan säga White'en var).

Framändan känns bra med 120mm SID, men jag funderar på om/hur jag ska jag ska få bakändan lite mer spänstig för typ Strava hetsade.

De förbannade !&$-+#(! på RS har ju inte behagat släppa en Sidluxe med lockout till eftermarknad vilket är rätt svinigt om jag får säga det själv.
Hade mycket sannolikt varit svaret jag söker...

Inte jättepigg på att köpa en Sidluxe bara för att de ska släppa en med remote därefter...
 

DL55

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Tyvärr dåligt med referenscyklar, hade en HT 140mm AM tidigare, och innan det en White XC från typ 2010, innan det en antikvitet ur geometrisk synpunkt (vilket man redan kan säga White'en var).

Framändan känns bra med 120mm SID, men jag funderar på om/hur jag ska jag ska få bakändan lite mer spänstig för typ Strava hetsade.

De förbannade !&$-+#(! på RS har ju inte behagat släppa en Sidluxe med lockout till eftermarknad vilket är rätt svinigt om jag får säga det själv.
Hade mycket sannolikt varit svaret jag söker...

Inte jättepigg på att köpa en Sidluxe bara för att de ska släppa en med remote därefter...

165x40 factory float med remote/lockout är vad som väntar för min del! 👍🏻
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Tyvärr dåligt med referenscyklar, hade en HT 140mm AM tidigare, och innan det en White XC från typ 2010, innan det en antikvitet ur geometrisk synpunkt (vilket man redan kan säga White'en var).

Framändan känns bra med 120mm SID, men jag funderar på om/hur jag ska jag ska få bakändan lite mer spänstig för typ Strava hetsade.

De förbannade !&$-+#(! på RS har ju inte behagat släppa en Sidluxe med lockout till eftermarknad vilket är rätt svinigt om jag får säga det själv.
Hade mycket sannolikt varit svaret jag söker...

Inte jättepigg på att köpa en Sidluxe bara för att de ska släppa en med remote därefter...
Jag har Sidluxe ultimate 165x42,5 på min, och jag märker inte av något pedalgung alls när jag trampar på, tittar man så ser man att det rör sig några mm men jag är för okänslig för att märka det. Har aldrig brytt mig om att låsa den.
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag har Sidluxe ultimate 165x42,5 på min, och jag märker inte av något pedalgung alls när jag trampar på, tittar man så ser man att det rör sig några mm men jag är för okänslig för att märka det. Har aldrig brytt mig om att låsa den.
Trevligt, det ligger nog närmast att byta Foxen till en sån, även om det hade varit snutt med remote när man ändå köper nytt.

Kanske borde kolla över hur min dämpare är inställd också, vore dumt att springa och köpa nytt om jag bara glömt att kolla trycket eller nåt.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Trevligt, det ligger nog närmast att byta Foxen till en sån, även om det hade varit snutt med remote när man ändå köper nytt.

Kanske borde kolla över hur min dämpare är inställd också, vore dumt att springa och köpa nytt om jag bara glömt att kolla trycket eller nåt.
Jag måste ha 300+ psi i sidluxe för att hålla sag på runt 25-30%, vilket känns rätt lagom. Jag väger nog strax under 100kg fullkittad.
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag har det nedplottrat i en logg jag för över dämparinställningar ute i garaget eftersom jag kollar så sällan att jag hinner glömma vad jag höll på att tweaka och med vilka värden.
Men jag vill minnas att jag kör min på 280psi, jag är dock lättviktare på 74 + kit.
Har aldrig orkar väga "kittet" utan räknar med en schablon vikt på 5kg.
 

JWinberg

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör med 140psi väger ca 65 och använder hela slaget nästan varje runda. Har aldrig känt att jag behövt låsa dämparen eller stört mig på pedalgung…
 
[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör med x-fusion fuldämpare, och har nästan uteslutande rullat på asfalt och grus och inte märkt något gung trots att jag aldrig låst den. Men jag är väl kanske inte den mest inkännande cyklisten heller...
 

Manofmanymissions

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Gött med utvärdering.
Jag kör en Fox 3-Pos Factory 165 x 40 mm och störs inte av något gungande, men det rör sig ju lite när man cyklar, annat vore konstigt.

Håller 936:an på alla sätt som en härlig hoj!
 

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
försökte tänka på om det gungade idag, men det gungar inte så jag tänker på det med x-fusion-dämparen. men jag kan absolut framkalla gung om jag ändrar trampteknik och trampar liksom orunt/tungt.
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Vad är standard/rekommenderat? 32?
Oval plus större klinga ger signifikant mindre anti-squat.
Upp till 36 vill jag minnas, så en oval 34 är max.
Bra poäng och billigaste lösningen på mitt inbillade "problem", tackar för tips!
Gick ändå i tankarna att byta till en kasett med 42 och 32 klinga, nu flyttades det upp på priolistan.
 

ulfalf

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Upplever inget vidare gung med X-fusion heller, inte så man störs av det i alla fall. Rund 34T och rätt högt tryck, kanske 20% sag.

Körde Hunneberg X-mountain (XCM) i helgen på den, väldigt nöjd med cykeln som racehoj. I alla fall när det är större delen stig (lervälling) och man för en gång skull gjort rätt däcksval!
 
[Byggtråd] FM936 XL
Jag skippade superlight av feghet och snålhet i kombo. 200 dollar för att spara 150 gram och dessutom riskera hållbarhet. Ska väl tillägga att jag väger närmare hundra pannor,.. hade kanske känts bättre om man vägde 65.
Hur som helst är det nog bättre att lägga pengarna på fina hjul eller något om man inte har obegränsad budget :)
 

DL55

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag skippade superlight av feghet och snålhet i kombo. 200 dollar för att spara 150 gram och dessutom riskera hållbarhet. Ska väl tillägga att jag väger närmare hundra pannor,.. hade kanske känts bättre om man vägde 65.
Hur som helst är det nog bättre att lägga pengarna på fina hjul eller något om man inte har obegränsad budget :)

Jag väger in på 69kg och tänkte köra en storlek M..
 

JWinberg

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag skippade superlight av feghet och snålhet i kombo. 200 dollar för att spara 150 gram och dessutom riskera hållbarhet. Ska väl tillägga att jag väger närmare hundra pannor,.. hade kanske känts bättre om man vägde 65.


Jag väger in på 69kg och tänkte köra en storlek M..
Körde på en vanlig i M (har för mig att den vägde knappt 2050g) valde o lägga pengarna på bra dämpare och gaffel istället.
 

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
2080g
Vägde min M med plastdistansen för dämparen och plastslangarna för intern routing, och aluhyslan för BSA.

Enkelt val att spara pengarna för att lägga på bättre hjul eller egentligen vad som helst.
150G ramvikt kan knappt ens räknas som en "marginal gain".

Men då vill jag även minnas att jag redovisat högst vikt för cykeln i tråden. Cykeln känns fortfarande lätt när jag hanterar den och jag är jävligt nöjd.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer