Byggtråd: Första cykelbygget, en HT från Ragley

lmoberg

Aktiv medlem
Gör en byggtråd om mitt första cykelbygge,det kommer även bli en frågetråd från min sida så slipper jag in i alla andra trådar och kladda för att fråga om hjälp.

Håll till godo!

Det som hän sen i höstas och bottom bracket kom på plats är att vevarmar samt klinga är monterat.

IMG_20210601_224200.jpg

Tycker dock att det snurrar lite väl trögt. För lite fett?

På återseende..

jonte987

Aktiv medlem
73mm är det väl? Det lär stå i manual hur spacers ska sitta. Det är väl ofta 1 på 73mm om jag minns rätt men det är nog inget man chansar med.

lmoberg

Aktiv medlem
Trött jag blir på mig själv..
Fick ju uppenbarligen vevarmarna på plats men nu har jag ingen aning om hur jag ska få av dom för att kunna ta bort en spacer..!!

IMG_20210602_203409.jpg

Hur får jag dän dom?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kan inte race face och orkar inte kolla men manualen finns säkert online.
Vev är nog rätt bra att sätta enligt spec om det inte ska bli knas.

zinkpasta

Aktiv medlem
Bra start ändå, Big Al är fin (byggde själv en Big Wig för ett tag sedan). ..Även om jag själv brukar montera pedalerna sist av allt.

Glöm inte fetta in allt som ska fettas in, typ pedalgängor, styrlager, et.c.

Och dra inte fast växelvajer och klipp av den sen, utan lossa vajern och klipp så fransar det inte sig så jävligt. Det har jag nästan lärt mig nu, efter att ha gjort fel 5-6 gånger.

lmoberg

Aktiv medlem
Insåg till min bedrövelse när jag började att sätta ihop bromsarna att ändstiftet i handtaget till bakbromsen är till Shimanobromsar inte Magura, satan!!

IMG_20210602_212127.jpg

lmoberg

Aktiv medlem
Har verkligen ingen koll på hur man bygger en cykel...hahaha. Funderar på att lämna in bygget i kartong till LBS så får dom sätta ihop den åt mig! för nu går det så jävla dåligt och dessutom är man utan kunskap och talang.

När man insåg problemet med ändstiftet och ska försöka brotta ur det ur slangen så gick det så med crown race på gaffeln.
IMG_20210605_202705.jpg

Kan tänka mig att jag behöver knacka lite men vågar f*n inte.. Undrar oxå om jag har fått headsetet i rätt ordning?
IMG_20210605_203425.jpg

Ni kan även finna ett fel på bromsskiva och adapter!
IMG_20210605_202839.jpg

Det går bra nu :)

Kngl19

Aktiv medlem
Ett tips är youtube! Kolla lite gmbn-tech och få lite kunskap där genom.

Sen finns det gott om tips på hur man löser saker utan rätt verktyg.

Bara att ta det lugnt, se varje misstag på en lärdom. När till slut står där med en komplett cykel så kommer du känna dig jävligt nöjd och dessutom kommer du ha mer kunskap om den än någonsin. 😊

Än så länge är det ju inget som är hela världen. Lagret blir jag inte klok på, har du med crown race på den bilden? Eller ligger det som att det ska vara 1 del mellan lager och crown race?
Och är det jag som ser dåligt men inger lager i toppen?

lmoberg

Aktiv medlem
Crown race är med på båda bilderna dels på gaffeln och delen längst till höger på tumstocken..

Från vänster till höger är uppifrån och ner.
IMG_20210605_210830.jpg

Ett litet missöde när ändstiftet skulle ur..
IMG_20210605_205949.jpg

Inneslangen följde med men stiftet kom ur!

Senast ändrad:

lmoberg

Aktiv medlem
Tips för att få på crown race är att ta ett avloppsrör tror jag använde 40mm diameter och en träbit på toppen samt ngt lämpligt att hamra med.
På bilden av gaffeln och crown race är crown race påskjutet så långt det går med handkraft, det känns inte som att det kommer att gå att knacka ner det.

Frippe99

Aktiv medlem
På bilden av gaffeln och crown race är crown race påskjutet så långt det går med handkraft, det känns inte som att det kommer att gå att knacka ner det.
Det går men man få knacka och banka ett tag 😊 det viktiga är att få jämnt tryck så den inte hamnar snett. Därav lösningen med ett rör som trycker jämnt på ringen. Jag har bankat på två crown races med min avloppslösning.

Martinmat

Aktiv medlem
Det går men man få knacka och banka ett tag 😊 det viktiga är att få jämnt tryck så den inte hamnar snett. Därav lösningen med ett rör som trycker jämnt på ringen. Jag har bankat på två crown races med min avloppslösning.
Har också kört avloppsrör med gott resultat har man maskinlager så kan man ju dock köra med en splittad crownrace så mkt enklare att få på plats, går ju såga en skåra men det förutsattt att du kör maskinlager å inte lösa kulor

lmoberg

Aktiv medlem
Skruvar ihop lite grejer medan jag väntar på delar till bromsarna och nya bromsskivor samt mod till att våga knacka crown race!

10-delat 11-46, bör räcka för det jag cyklar och ska det vara bröt är det 10s som gäller...
IMG_20210608_210205.jpg

IMG_20210608_204535.jpg

IMG_20210608_210647.jpg

simson

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer