Byggtråd: Första cykelbygget, en HT från Ragley

Kngl19

Aktiv medlem
Det behövs lite läropengar oxå!
Haha! Sant! Och son jag skrev tidigare så när du sen står där och är klar med ditt bygge så kommer du känna dig ruggigt nöjd samt känna till allt på den bättre! 😊

Sen finns risken för mersmak och att du ger dig på fler projekt 😁

lmoberg

Aktiv medlem
Ska den svarta tunna plastbrickan vara på ovansidan eller undersidan av det nedre lagret? Känns som ovansida.
IMG_20210610_203523.jpg

Satt och klurade lite och det borde bli så här. Eller är någon av en annan åsikt? För jag tar gärna emot hjälp och tips!
IMG_20210610_211205.jpg

Efter mycket googlande hittade jag en skiss på hur det ska vara.

Screenshot_20210610_214802_com.adobe.reader.jpg

Testade att pressa med ett hemmagjort verktyg men det blir bara snett.
Så antingen om någon i Falun/Borlänge har ett pressverktyg att låna ut, annars så lämnar jag in grejerna så får LBS pressa i lagren i ramen.

Senast ändrad:
Två brickor, några muttrar och en gängad stav så har du ett verktyg som funkar ypperligt för ändamålet. Köpte ovanstående själv när jag byggde min första hoj i höstas. Samma storlek på lager som dig.

Du hittar det du ska ha på tex Hornbach eller liknande byggvaruhus.

Bilagor

• B0E841B6-601F-4565-92E2-1BF21ECF7146.jpeg
    B0E841B6-601F-4565-92E2-1BF21ECF7146.jpeg
    1.2 MB · Besök: 10

jonte987

Aktiv medlem
fast det kan bli snett. Gäller att se till att stången är centrerad +- rimligt med mm. Nästa gång hugger jag nog till någon träbit och sätter på stången. Kvastskaft är väl typ 28mm eller nåt

Bonzo

Aktiv medlem
Två brickor, några muttrar och en gängad stav så har du ett verktyg som funkar ypperligt för ändamålet. Köpte ovanstående själv när jag byggde min första hoj i höstas. Samma storlek på lager som dig.

Du hittar det du ska ha på tex Hornbach eller liknande byggvaruhus.
Finaste.
Jag har givetvis använt ett liknande när jag pressade i mitt senaste styrlager. Även det var på en Ragley dessutom. (Inte för att det spelar någon roll egentligen.)

Bonzo

Aktiv medlem
fast det kan bli snett. Gäller att se till att stången är centrerad +- rimligt med mm. Nästa gång hugger jag nog till någon träbit och sätter på stången. Kvastskaft är väl typ 28mm eller nåt

Jag monterade ett par brickor mitt på gängstången som hade ungefär samma diameter som innerdiametern på styrröret. Funkade bra, även om det såklart inte blev helt perfekt.
Styrlagerverktyg typ.jpeg

lmoberg

Aktiv medlem
Testade att pressa styrlager idag igen men tordades inte, trots mitt delux- verktyg..

IMG_20210612_223313.jpg

Så jag lämnade in ram och lager till KBK Bikes för pressning. Fegt ja men är inte sugen på att förstöra ramen.

Erik Björn

Medlem
Gör en byggtråd om mitt första cykelbygge,det kommer även bli en frågetråd från min sida så slipper jag in i alla andra trådar och kladda för att fråga om hjälp.

Håll till godo!

Det som hän sen i höstas och bottom bracket kom på plats är att vevarmar samt klinga är monterat.

Visa bilaga 492742

Tycker dock att det snurrar lite väl trögt. För lite fett?

På återseende..
Byggde själv en cykel för ett tag sedan där jag uppmärksammade samma problem, det visade sig inte vara något fel utan det bara kändes lite trögt när det inte var benmusklerna som tryckte på. Kanske kan vara samma i ditt fall

sdx

Aktiv medlem
Testade att pressa styrlager idag igen men tordades inte, trots mitt delux- verktyg..

Visa bilaga 495208

Så jag lämnade in ram och lager till KBK Bikes för pressning. Fegt ja men är inte sugen på att förstöra ramen.
Jag rundknackar i mina lager när jag byter.vet man hur man gör så är det enkelt.
Man kan även frysa lagret över natten och värma försiktigt på styrhuvodet då trycker man in lagret med handkraft.

Mini_me

Aktiv medlem
Jag rundknackar i mina lager när jag byter.vet man hur man gör så är det enkelt.
Man kan även frysa lagret över natten och värma försiktigt på styrhuvodet då trycker man in lagret med handkraft.
Även frysspray funkar ypperligt för detta + en värmepistol/hårfön.

lmoberg

Aktiv medlem
Hämtade ramen igår morse och gjorde ett litet ryck med bygget..

Cockpit och framhjul börjar bli klart
IMG_20210616_155517.jpg

IMG_20210616_213741.jpg

Men tydligen har jag tappat bort en klämman till railsen på droppern så jag har lånat en annan till det är fixat..
IMG_20210616_170029.jpg

IMG_20210616_215351.jpg

Bakhjul, bromsar och växel nästan klart
IMG_20210616_154306.jpg

lmoberg

Aktiv medlem
Att växeln nästan är klar var att ta i!

IMG_20210617_194916.jpg

Hänger inte med på vad dessa delar är till
IMG_20210617_194922.jpg

Har ni något bra förslag?

Kngl19

Aktiv medlem
Att växeln nästan är klar var att ta i!

Visa bilaga 496158

Hänger inte med på vad dessa delar är till
Visa bilaga 496159
Har ni något bra förslag?
Ändhylsor till vajerhöljet.

Edit: Såg att du redan har på så de där är fal du skulle behöva kapa höljet i 2 delar tex för att köra utan på något stället. Min sambos hoj är så, bara hölje utanför ramen men inget hölje på den interna dragningen.

lmoberg

Aktiv medlem
Ändhylsor till vajerhöljet.

Edit: Såg att du redan har på så de där är fal du skulle behöva kapa höljet i 2 delar tex för att köra utan på något stället. Min sambos hoj är så, bara hölje utanför ramen men inget hölje på den interna dragningen.
IMG_20210617_201439.jpg

Vilken ska sitta i bakväxeln? Det sitter redan en på slangen som passar i bakväxeln men det kanske ska vara nån speciell ändhylsa?

jonte987

Aktiv medlem
Det ska finnas bilder på kabelgrejorna. I alla fall i manual till m8000.
I vilket fall behöver du bara hylsorna om du har heldraget. Om inte får du nog leta upp en bild i alla fall.
Den ska gå i en lämplig böj så att det kan sträcka ut.

Kngl19

Aktiv medlem
Ser snyggt ut men jag måste fråga! Är inte droppern felvänd? Är det inte tänkt att vajern ska gå upp på baksidan av sadel, sadelröret?

lmoberg

Aktiv medlem
Vajern är för kort därav dragningen och hinner inte skaffa ny till cyklingen imorrn och kör hellre så här än med en fast sadelstolpe..

Bonzo

Aktiv medlem
Mm, det ser skumt ut. Du har kanske rätt och någon har tänkt att man kan få brantare STA med offset framåt
Vajern sitter framtill även på KS Dropzone. Jag har en variant av den modellen, fast utan remote så det sitter en spak framtill under sadeln istället. Gissar att modellen med remote är en vidareutveckling och att man gjorde det enkelt för sig och bara anslöt vajern där spaken suttit.
Kan ju vara något liknande med TS’s dropper.

lmoberg

Aktiv medlem
Nu är min hardtail klar, det tog lite tid men men... Hursom är jag stolt att jag har lyckats med happyiter, kompisar och LBS att bygga min egen cykel.

Fick hjälp med växlarna av en kompis och ev behövs det luftas en bakbroms.
IMG_20210618_203308.jpg

Ram: Ragley Big Al
Gaffel: RockShox Recon RL
Växlar: Shimano Deore 10s 11-46T
Bromsar: Magura MT2
Hjul: Syncros X25 med Continental Trail King 2,4 fram och X-king 2,4 bak
Sadel: WTB Volt
Styre: Red Cykling 780mm med Ergon GA3
Crankset från Race face 175mm 30T
Vikt 13,8kg

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Nu är min hardtail klar, det tog lite tid men men... Hursom är jag stolt att jag har lyckats med happyiter, kompisar och LBS att bygga min egen cykel.

Fick hjälp med växlarna av en kompis och ev behövs det luftas en bakbroms.
Visa bilaga 496327

Ram: Ragley Big Al
Gaffel: RockShox Recon RL
Växlar: Shimano Deore 10s 11-46T
Bromsar: Magura MT2
Hjul: Syncros X25 med Continental Trail King 2,4 fram och X-king 2,4 bak
Sadel: WTB Volt
Styre: Red Cykling 780mm med Ergon GA3
Crankset från Race face 175mm 30T
Vikt 13,8kg
Du borde få in 2.8 bak mät eller minst 2.6.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer