[Byggtråd] Helstel eller HT för nyfrälst cyklist som vill ut i skogen? (ram vald, nu bygger vi)

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] Helstel eller HT för nyfrälst cyklist som vill ut i skogen? (ram vald, nu bygger vi)
Instämmer. Minst 35mm för 3". Gärna bredare ändå.

Nöjer du dig med 2.6" fungerar däremot 30mm helt OK. I mitt tycke är det däremot lika bra att gå upp mot 2.8-3.0" direkt. 2.6" hamnar liksom i ett ingenmansland där varken komforten hos riktiga plusdäck eller skärpan hos de mindre, mer vanliga storlekarna infinner sig.
Ja, med 2.6" bredden skulle jag välja (har jag valt) 29x2.6. Min Bardino 1 tar max 29x2.4 bak, men Bardino 2 och Britango 2 tar 29x2.5 och troligtvis 2.6 om man inte kör däck med stora kantdobbar.

Jag kör 30 mm fälg och extremt låg tryck utan problem.

lerpoel

Medlem
Ser nu att geometri av Britango liknar mycket den av Bardino om man använder samma gaffellängd, Britango är bara mycket mindre i storleken.
1601320015433.png

Enligt bike insights skiljer det 8mm i reach, 11 mm i stack och 1.5 grader i gaffelvinkel. Annars väldigt lika!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bara för sakens skull vill jag påpeka att det inte på något vis är omöjligt att cykla teknisk stig med 68 graders HA. Min Canfield ansågs ha väldigt slack HA 2013 för att vara en 29:a och har 68 grader..

Min första riktiga MTB, en Kona Explosif från 1992, hade väl 71 grader eller så. Körde stigar med den som anses tekniska även idag.. :)

Berk

Aktiv medlem
Bara för sakens skull vill jag påpeka att det inte på något vis är omöjligt att cykla teknisk stig med 68 graders HA. Min Canfield ansågs ha väldigt slack HA 2013 för att vara en 29:a och har 68 grader..

Min första riktiga MTB, en Kona Explosif från 1992, hade väl 71 grader eller så. Körde stigar med den som anses tekniska även idag.. :)
Det är klart inte omöjligt. Jag lärde mig riktig stigcykling på min Honzo ST med 69 grad HA med sag. Det gick bra, men det går bättre med min Bardino. Min HT meda gammaldags geometri och 72 grad HA med sag var dock nästan ocyklingsbart på stigar kring Stockholm (eller kanske skulle jag hade provat igen nu jag har blivit duktiga innan jag sålde den för några månader sen).

lerpoel

Medlem

Nä, det tror jag definitivt! Började min bana en gång i tiden på en odämpad DBS som jag knäckte ramen på. Och var inne på en helstel med ~70 graders vinkel när jag påbörjade den här tråden. Men det är bra att det är påpekat för eftervärlden ;)

Det är ju lite roligt att hänga på trender också...

lerpoel

Medlem
Tillbaka på ämnet så tycker jag dessa verkar rimliga med DT350-hubbar. Synd att ingen av dem är för microspline bara.

Scut

Medlem
Det är klart inte omöjligt. Jag lärde mig riktig stigcykling på min Honzo ST med 69 grad HA med sag. Det gick bra, men det går bättre med min Bardino. Min HT meda gammaldags geometri och 72 grad HA med sag var dock nästan ocyklingsbart på stigar kring Stockholm (eller kanske skulle jag hade provat igen nu jag har blivit duktiga innan jag sålde den för några månader sen).
Tänk att det är bara gaffelvikeln som gör att en cykel är cyklingsbar, jag får visst lära mig nya saker varje dag.

Berk

Aktiv medlem
Tillbaka på ämnet så tycker jag dessa verkar rimliga med DT350-hubbar. Synd att ingen av dem är för microspline bara.

Ja, DT350 är bra, Newmen fälgar är bra och Slowbuild är bra!
Räcker 11-delat inte?

Berk

Aktiv medlem
Tänk att det är bara gaffelvikeln som gör att en cykel är cyklingsbar, jag får visst lära mig nya saker varje dag.
Nej, reach (och flera andra saker) är också viktigt, men just nu diskuterade vi gaffelvinkel. Och mellan några cyklar här, och mellan min Honzo ST och Bardino, skiljer sig framförallt gaffelvinkel (och därmed också hjulbasen).

lerpoel

Medlem
Ja, DT350 är bra, Newmen fälgar är bra och Slowbuild är bra!
Räcker 11-delat inte?
Det är 20€ skillnad mellan 11-delat och 12-delat på bike-components och jag tänker att microspline är framtidssäkert (nåja...) så det var mest därför. Tror inte jag kommer märka skillnad praktiskt.

Berk

Aktiv medlem
Det är 20€ skillnad mellan 11-delat och 12-delat på bike-components och jag tänker att microspline är framtidssäkert (nåja...) så det var mest därför. Tror inte jag kommer märka skillnad praktiskt.
Andra hjul finns med DT350 finns med microspline hos Slowbuild, så troligtvis kan den och levereras med microspline. Fråga Slobuild! (just nu verkar han vara trögt med att svara)

Makten

Aktiv medlem
Kolla vikt och priser på slitdelar bara. Kan bli betydligt dyrare över tid om det inte ska vara tyngre. Jättekassetter som inte är båtankare kostar multum tyvärr.

aki

Aktiv medlem
Kolla vikt och priser på slitdelar bara. Kan bli betydligt dyrare över tid om det inte ska vara tyngre. Jättekassetter som inte är båtankare kostar multum tyvärr.
...och med DT350-nav behöver du nog inte vara orolig att inte kunna byta body till Microspline i framtiden, om du väljer vanlig nu.

Martinmat

Aktiv medlem
Andra hjul finns med DT350 finns med microspline hos Slowbuild, så troligtvis kan den och levereras med microspline. Fråga Slobuild! (just nu verkar han vara trögt med att svara)
han lever ju bara upp till sitt namn ”slow” 😂

lerpoel

Medlem
Nu har jag researchat lite växelgrupper... Kort sammanställning nedan. Jag skulle säkerligen klara mig med M4100/M5100, men de verkar svåra att hitta...

Och nu har jag tjafsat med Stefan på slowbuild om att få microspline på DT350 så känns fel att backa :sneaky:

1601391458103.png

Martinmat

Aktiv medlem
Vad du än gör uppgradera till xt shifter, så mkt bättre känsla i reglaget oavsett 11 eller 12 del

lerpoel

Medlem
Argh. Beställde en RockShox Revelation RC DebonAir till bra pris från Wiggle, då det stod i annonsen att den skulle ha 140mm travel men när den kom visade det sig vara 160mm travel.

Nu vill de ha 49kr för att jag ska returnera den. Svin.

moros

Aktiv medlem
Argh. Beställde en RockShox Revelation RC DebonAir till bra pris från Wiggle, då det stod i annonsen att den skulle ha 140mm travel men när den kom visade det sig vara 160mm travel.

Nu vill de ha 49kr för att jag ska returnera den. Svin.
Ja det är ju svinigt om de angett eller skickat fel. Står det 140 på kvittot så förstår jag inte hur de kan bråka.

+1 på triggern, jag kör XT 11-delat med Deore bakväxel. Betydligt bättre känsla än mitt SLX/SLX jag hade på förra hojen (plus att dubbelväxlingen är najs)

lerpoel

Medlem
Ja det är ju svinigt om de angett eller skickat fel. Står det 140 på kvittot så förstår jag inte hur de kan bråka.

+1 på triggern, jag kör XT 11-delat med Deore bakväxel. Betydligt bättre känsla än mitt SLX/SLX jag hade på förra hojen (plus att dubbelväxlingen är najs)

Jag kan inte se nåt tecken på att det skulle vara nåt annat än 140mm. Men orkar inte tjafsa med dem så betalar väl.

Har landat i just den kombinationen! men avvaktar med att beställa delar tills jag fått hjul från slowbuild så jag ser att det blev rätt frihjulskropp... kommunikationen var lite otydlig... 😅

lerpoel

Medlem

Rolig och fin cykel för pengarna! Snabb effektiv bra klassisk trampcyklingsgeometri. Bra pris just nu. Tyvärr inte singlespeed då.
Ja, jag tittade på den innan jag bestämde mig för dämpad framgaffel och slog till på en ram. Nu är väl budgeten ordentligt påökad för att få ihop allt, med ursäkten att det håller mig upptagen under de mörka månaderna 😁

Berk

Aktiv medlem

Rolig och fin cykel för pengarna! Snabb effektiv bra klassisk trampcyklingsgeometri. Bra pris just nu. Tyvärr inte singlespeed då.
Ja, snygg och lätt cykel. Tyvärr jättebrant 69,5 grad gaffelvinkel och den tar ingen vanlig angleset. Annars skulle det hade varit lockande för att prova helstel och single-speed.

erik h

Aktiv medlem
Ja, snygg och lätt cykel. Tyvärr jättebrant 69,5 grad gaffelvinkel och den tar ingen vanlig angleset. Annars skulle det hade varit lockande för att prova helstel och single-speed.
Jag är dock övertygad om att klassiska vinklar inte är så dumt, framförallt på helstelt. Halva anledningen att ha flack vinkel är ju för dämpargaffelns skull.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer