[Byggtråd] Helstel Scott Scale 935

slice me nice

Aktiv medlem
Jag råkade köpa en beggad kolfibergaffel här på Happy. Tråkigt när sånt händer, för då var jag helt enkelt tvungen att ordna resterande delar så att jag kunde bygga något av den. En kan ju inte låta trevliga saker ligga alldeles ensamma och oanvända i förrådshyllan!
2ECA55AC-4A56-4C60-94C3-22C55A9E0AFC.jpeg

Kom så småningom över en Scott Scale-ram med tillhörande SRAM-godis.
F96C894C-333B-4B8F-AF98-6AA5AE5E8748.jpeg

5B5B24B9-3776-44D4-B9C1-65C435EE79DC.jpeg

Förra veckan kom senaste tillskottet till bygget, ett par Newmen-hjul som enligt rykte ska vara bra Bang for the buck.
65A6A847-DB80-4730-A05E-A0766B5E8A10.jpeg

Jag har alltid gillat enkelheten med helstelt. Färre saker att serva, direkt känsla, låg vikt mm. Visst, den klarar inte allt, men för stökigare körning har jag redan en fullgung. Den här är tänkt att vara snabb på inte så svår terräng. Vasa-raket helt enkelt. Dock vill jag inte behöva sälja en njure så vill hålla allt någorlunda sansat.

Finnes:
RAM: Scott Scale 935, kolfiber
FRAMGAFFEL: Kinesis Maxlight, kolfiber
VÄXLAR: SRAM xx1, 12-delat
BROMSAR: SRAM Level ULT
HJUL: Newmen Evolution SL X.A.25, alu (finns även ett Dt Swiss E1900 med 30 innermått för bredare däck att variera med)
SADELSTOLPE: Raceface Turbine, alu
SADEL: Fabric Swoop Flat
DÄCK: Schwalbe Rocket Ron

I varukorg hos Tüsken:
STYRE: Newmen Advanced, kolfiber
STAM: Newmen Evolution SL 318.2, alu men löjligt lätt)
SADELKLÄMMA: En lätt i kolfiber

Frågetecken:
KASSETT: någon SRAM, men vilken? De finaste är löjligt dyra, känns inte värt. Nåt mellanting kanske.
KEDJA: KMC har svart/orange, vore asfräckt.
VEVPARTI: vevlagret står det Praxis Works BB86 på. 24 mm axeltjocklek. Är det GXP?Kan man ens skaffa vevparti till det längre? Samtidigt är jag inte sugen på att byta vevlager, pressfit verkar jobbigt…
STYRLAGER: Undre delen av styrlager finns med, men inte den övre. Vad passar? Kontaktat Works Components om angleset för att slacka ner den lite, men det finns inte pga IS-lager.
BROMSSKIVOR: blir nog 160 mm bak och 180 fram, inget bestämt.

Tidplan: oklart. Hoppas på att dra hem ett gäng grejor inom någon vecka eller två så jag kan börja skruva på semesterkvällar. Småbarnsliv gör mektiden till max nån timme per kväll, i bästa fall. Det får ta den tid det tar.

Då kör vi!

Bilagor

• E55E0BDE-F856-4905-AC3F-60F466231606.jpeg
    E55E0BDE-F856-4905-AC3F-60F466231606.jpeg
    509.1 KB · Besök: 69

Freddie L

Aktiv medlem
Kul projekt! Fortsätt uppdatera!

Kassett kan du köra på vad som helst (som är lätt eller snyggt). Orginal Sram eller Garbaruk eller tom en Kina-kassett imho. Kolla KoS, ibland dyker det upp lite försiktigt använda prylar.
En snygg (kompatibel) kedja är en no-brainer.
Vevpartiet får du googla lite på, har i bakhuvudet att PraxisWork har en egen standard ändå (eller så minns jag helt fel). I vilket fall är det inte ett stort hinder att byta PF-vevlager, det är görbart utan specialverktyg om man tar det försiktigt.
Styrlager har jag inte i huvudet, du får googla.
Skivor tror jag du kan gå 160/160, eller tom 160/140 om du vill spara vikt. Speciellt om du klarar att välja bort de allra lättaste, typ Ashima, och går på skivor med lite mer material. (Hint, gör det, bromsandet blir en aning trevligare). Titta på Formula, Magura, Trickstuff.

Jag har haft ett liknande projekt på gång länge (helstel coolfiber, ss, snorlätt) men vill kunna köra ss utan spännare så behöver gängat vevlager, och där har det fastnat.

slice me nice

Aktiv medlem
Kul projekt! Fortsätt uppdatera!

Kassett kan du köra på vad som helst (som är lätt eller snyggt). Orginal Sram eller Garbaruk eller tom en Kina-kassett imho. Kolla KoS, ibland dyker det upp lite försiktigt använda prylar.
En snygg (kompatibel) kedja är en no-brainer.
Vevpartiet får du googla lite på, har i bakhuvudet att PraxisWork har en egen standard ändå (eller så minns jag helt fel). I vilket fall är det inte ett stort hinder att byta PF-vevlager, det är görbart utan specialverktyg om man tar det försiktigt.
Styrlager har jag inte i huvudet, du får googla.
Skivor tror jag du kan gå 160/160, eller tom 160/140 om du vill spara vikt. Speciellt om du klarar att välja bort de allra lättaste, typ Ashima, och går på skivor med lite mer material. (Hint, gör det, bromsandet blir en aning trevligare). Titta på Formula, Magura, Trickstuff.

Jag har haft ett liknande projekt på gång länge (helstel coolfiber, ss, snorlätt) men vill kunna köra ss utan spännare så behöver gängat vevlager, och där har det fastnat.
Tackar för bra input!
Jag hittade ett par helt ok 160-skivor i gömmorna hemma idag, så de får åka på. Något hyfsat Shimano.

Lagt en hel del tid med Google och detta måste vara ett GXP-lager. Ingen, Praxis inkluderat, verkar sälja något för mtb till den standarden längre så det blir till att byta lager. Ska kolla DuTube på folk som byter pressfitlager utan verktyg, men jag tror jag tar med mig ramen till min LBS och ser om de kan stoppa i något annat. DUB blir väl passande då mycket annat är SRAM på cykeln.

Kul med liknande projekt! Var är byggtråden? 😜
Du vill få i ett excentriskt vevlager då antar jag. Jag har för mig att jag sett pressfitadapter till BSA-gängat någonstans, eller minns jag fel?

Jag är för övrigt duktigt sugen på att testa Slack-R angleset. Hittade några olika recensioner/monteringsvideos och det verkar inte alldeles för svårt att utföra. De drar av VAT när jag lägger in Sverige som leveransadress, då tillkommer svensk moms och tull antar jag? Någon som vet ungefär vilka pengar det kan bli?

Freddie L

Aktiv medlem
Vänta tills du har vevarna innan du byter vevlagret. Man vet ju aldrig, du kanske hittar något roligt icke Sram. Att lämna in till LBS känns som en perfekt lösning.

Det har pratats om Slack-r flera gånger förut på forumet, men det kanske inte är någon som har slagit till och provat. Om du importerar blir det väl först tull + frakt och sen moms på totalbeloppet. Eller tvärtom. Det kan du hitta om du söker! :-)

Mitt projekt förekommer bara av och till i mitt huvud, det tävlar om uppmärksamheten med ett par-tre andra imaginära projekt. Och med andra saker jag borde använda hjärnan till på dagarna. Men efter att ha läst din tråd igår tog jag ett nytag igen, och kan ha hittat en fin kandidat! Spez Epic HT har ju gängat vevlager numer, dessutom Ht68,5 vilket är ungefär exakt vad jag vill ha. Får vänta några år bara så jag kan hitta ett billigt exemplar! Men ge det fem-tio så kan det komma en byggtråd! ;-)

MagerValp

Aktiv medlem
KASSETT: någon SRAM, men vilken? De finaste är löjligt dyra, känns inte värt. Nåt mellanting kanske.
Oumbärlig:

slice me nice

Aktiv medlem
Slack-R beställt och ska skickas imorgon. 1,8 grader flackare ska det bli. Går nog på minst 1500 kr totalt så hoppas det är värt det.

Fick även lämnat in ramen hos LBS som ska sätta i ett DUB-vevlager.

Förhoppningsvis läggs en matig beställning från Tysken ikväll så att allt* är redo att monteras när jag kommer hem från två veckors bortavistelse.

*som vanligt kommer jag garanterat att glömma något.

slice me nice

Aktiv medlem
Oumbärlig:

Tack, ska kolla på dator ikväll. Får inte ordning på sidan i telefon.

slice me nice

Aktiv medlem
Alltså, det här med styrlager. Jag har aldrig behövt byta ett så jag har dålig koll på vad som passar.

Jag saknar ovandelen av lagret, skulle denna passa?
Eller andra förslag? Det bästa vore kanske att ha ett som förhindrar att styret vrids för långt och slår i ramen?

Edit: jag har mätt så att det är IS42 i ramen.

slice me nice

Aktiv medlem
Vänta tills du har vevarna innan du byter vevlagret. Man vet ju aldrig, du kanske hittar något roligt icke Sram. Att lämna in till LBS känns som en perfekt lösning.

Självklart fick jag hugg på ett vettigt vevparti för GXP precis när jag hade tagit ur det jag hade och beställt ett DUB…
För het på gröten bevisligen. Nåväl, det blir bra ändå.

Slack-R ligger hos tullen på Arlanda, får väl se när de behagar lämna det vidare.

slice me nice

Aktiv medlem
Likt ett barn på julaftonsmorgon var jag så sugen på att klämma och känna på alla spännande leksaker i paketet, att jag knappt hann bygga något ikväll.

Imorgon kväll när den första yran (kanske) har lagt sig sätter jag igång med att installera slack-r angleset. Innan det är på plats har jag svårt att komma så långt. För den intresserade gick tull- och momskostnaden på 86 kr, inte alls farligt alltså.

Berk

Aktiv medlem
Har du egen erfarenhet av detta? Verkar vara ganska nytt så har svårt att hitta så mycket till recensioner när jag googlar.

Jag kör den på min helstel:

Otroligt fin och bra gjort! Funkar perfekt, förutom att jag inte drog åt den tillräckligt hård och den därför nu roterar lite off-center. Vet inte hur enkelt det är att losnar den igen för att drå åt den med rätt moment (använde loctite, som i instruktioner).

slice me nice

Aktiv medlem
Jag kör den på min helstel:

Otroligt fin och bra gjort! Funkar perfekt, förutom att jag inte drog åt den tillräckligt hård och den därför nu roterar lite off-center. Vet inte hur enkelt det är att losnar den igen för att drå åt den med rätt moment (använde loctite, som i instruktioner).

Gott å höra. Jag behöver skaffa loctite, men hinner ändå inte montera ikväll för ack vad långsamt det går att sandpappra bort kolfiber på insidan.

Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Yey!
8BD76F66-BAA5-46B7-A6CC-B756219D1108.jpeg

Fast direkt efter insåg jag att biten som ska passa i den här inne i ramen gängar på utsidan, dvs den är större i diameter än övre biten som jag fick dit.

En och en halv timmes sandpapprande och jag närmar mig, men inte helt där än.

slice me nice

Aktiv medlem
Det blev en kväll i verkstaden. Efter lite sandpapprande till börjar jag tappa hoppet om slack-r. Det är tajt inne i ramen så rätt kämpigt att komma åt och slipa.

För att inte tappa gnistan lekte jag med tanken att skippa den, så jag började montera annat istället. Det börjar se ut som nåt man kan cykla på nu, skönt för modet att komma vidare.

Allt är som synes inte på än, men herre min je vad lätt den känns! Kommer blir en grymt rolig sak det här, med slack-r eller utan.

Varning för starka bilder, fyrtornet är inte nådigt men vill vänta med att kapa tills jag är säker på höjden. Slack-r behöver 2 cm t.ex.
Sadelvinkeln ser rätt fel ut också, men cykeln står å andra sidan inte plant på den väldigt hastiga bilden jag tog innan det var läggdags.

E663D910-B2A4-4E28-988E-D71FE38717FC.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Var tar Slack-R i?

På min Chameleon behövde jag bara slipa lite för att få större diameter på hålet på ovansidan. Men du verkar redan har tillräckligt utrymme på ovensidan.

slice me nice

Aktiv medlem
Var tar Slack-R i?

På min Chameleon behövde jag bara slipa lite för att få större diameter på hålet på ovansidan. Men du verkar redan har tillräckligt utrymme på ovensidan.

Det är mittenbiten som låser de övriga två som inte får plats. Den är större och gängas utanför de två. Insidan på ramen är trång med onödigt mycket kolfiber framåt, ungefär under scott-loggan.

Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Drömmen lever!
Jag vet att den inte är linjerad, men nu går den i ramen iaf så bara att dra åt ordentligt kvar! Sjukt barn att ta hand om så det blir tyvärr paus nu precis när jag kommit igång igen, men snart så…
0FCCD803-FE25-4AA3-BE61-01C1D22D6C42.jpeg

Jag undersökte insidan igen och det var inte riktigt där jag trodde som slack-r gick i trots allt. Lite sandpapper på exakt rätt ställe så gick det i sol det skulle. Äntligen!

slice me nice

Aktiv medlem
Jajemen, slackarn gick i som den skulle. Lite mekigt att dra åt och samtidigt hålla emot både uppe och nere, men nu sitter den där den ska.

Snabbt test av styrets position ger att jag kan slamma stammen. Slackarn bygger ju lite så blir ändå inte alldeles för aggressivt, plus att jag valde en 50 mm kort stam just för att få den något mer upprätt jämfört med en ren xc-rejser. Imorgon kapas överflödigt styrrör.

Verkstan är dessvärre för liten för att få till vettiga foton i, så ni får hålla tillgodo med dessa skuggiga istället.
700F9B39-4669-4771-8D6B-8339FF49B37C.jpeg

30749FEB-5ED6-45AA-933F-17230514741E.jpeg

slice me nice

Aktiv medlem
Så där ja, nu är styrröret kapat. Jag var lite nojig inför, har aldrig kapat kolfiber tidigare, men det var mycket enklare än jag trodde. Färskt blad på bågfilen så var jag igenom på några minuter.

Jag har inte heller haft kolfiberstyre tidigare men även på den lilla testsittningen jag tog igår kväll märktes skillnad mot andra alu-styren jag har. Härligt med flex i, känns perfa på helstelt.

B62FC8F8-3D35-4C46-8CBA-4E8C4283BA26.jpeg

00058DCE-5BB5-4589-A0DE-8BE2040146A2.jpeg

Jag har ju även ett dt swiss framhjul med i30 och 2,6 tum däck. Får se hur mycket jag använder detta smala Newmen för även om det är mycket lättare så behövs nog egentligen bredare däck/mer luft och lägre tryck. Bäst att väga den färdiga cykeln innan bytet bara, kreativ bokföring…

Berk

Aktiv medlem
Jag har inte heller haft kolfiberstyre tidigare men även på den lilla testsittningen jag tog igår kväll märktes skillnad mot andra alu-styren jag har. Härligt med flex i, känns perfa på helstelt.

Håller med! Jag är otroligt nöjd med min vertikalt flexande OneUp styre.

Jag har ju även ett dt swiss framhjul med i30 och 2,6 tum däck. Får se hur mycket jag använder detta smala Newmen för även om det är mycket lättare så behövs nog egentligen bredare däck/mer luft och lägre tryck. Bäst att väga den färdiga cykeln innan bytet bara, kreativ bokföring…

Jag kör 2,6" däck på 35 mm fälg. Det är minste jag överlever med i steniga passager i Hellas. På snällare stigar funkar det mesta (sonen kör då och då stig med sin helstel citycykel med 35 mm slicks).

slice me nice

Aktiv medlem
Ännu en ny erfarenhet: intern kabeldragning. Bakbromsen hade höljet kvar så den var enkel att följa med en ny, men växelvajern höll jag på med i minst en timme. Och när jag väl fått den igenom rätt så var höljet jag använt för kort 😥
Rookie mistake, nästan så man skäms. Nåväl, när det var på plats var det iallafall enkelt att få i ett nytt med korrekt längd.
Snyggt och stilrent blir det!
19E877A3-53B1-4A04-B44C-67EE1070AF16.jpeg

63D398FF-C733-4FE2-B2A6-743CCFDC3EA2.jpeg

B83EDE5E-A083-4E51-8C09-F6B51600208F.jpeg

slice me nice

Aktiv medlem
Det var ett tag sen jag uppdaterade här. Andra saker kom emellan, plus att jag snedtände på bromshandtagen som inte ville fungera som tänkt. De fjädrade inte ut som de skulle, vilket gjorde att jag heller inte kunde fylla i vätska i systemet. Det tog ett bra tag att lista ut att själva kolven som handtaget pressar in hade fastnat.

Handtagen var begagnade och hade legat ett tag, så efter en del googlande hittade jag lösningen att öppna upp från höljesidan och pressa ut dem med ett litet verktyg. Funkade, sen var det en hel del smörj från alla håll och kanter, pumpa, pressa i vätska, pumpa igen osv.

När jag väl fått ordning på det så gick resten ganska fort. Kedjan och pedaler kom på idag. Hade visst slarvat med montering av bakväxel för den var omöjlig att justera rätt (inte så konstigt när en justeringsskruv hamnat på fel sida om sitt mothåll, pinsamt...).

Nu återstår bara småjusteringar. Kapa vajer, handtagsposition, dra åt rätt moment på alla skruvar och sätta dit det fräsiga ramskyddet i geometriskt mönster. Bromsslangen fram än nog onödigt lång också.
5D56B165-4366-4563-9E33-E05A2B414547.jpeg
6CEED586-481A-4C43-8533-8EA8A5DF0AE7.jpeg
802BD1C7-30CA-4E31-9504-EDCC9154555E.jpeg
96D8D1FC-D806-4AE6-8BB6-BB8CAC39C0EF.jpeg
A84BDC03-EB04-4DCF-8126-0F04FF35F616.jpeg

Hann inte mer än att provrulla några meter på gatan, men ack så rapp den är. Hoppas på lite riktig skog till helgen för att få känna lite mer. Då kanske jag kan få till lite bättre foton också.

Köp & Sälj

Topp