Byggtråd: inte så lätt Look RS Blade

Har suktat och funderat hela hösten på vad som ska ersätta Cervelon som står på trainern i garaget. Den har känts seg och trött senaste rundorna och ändpluggen till bakhjulet gick sönder lagom till hösten började. Det började bli dags att byta...

Så jag har stött och blött fram och tillbaka, en aero-hoj ska det vara eftersom Skåne är platt och blåsigt. Skivbroms och e-växlar. Kandidaterna som ställde upp var Cannondale System-Six, BMC Timemachine, Specialized Venge, Trek Madone, Cervelo S5. Efter en stund insåg jag att Vengen var det bästa alternativet men var inte riktigt såld på Specializeds prissättning. Efter att ha kikat på några Hambini-video där han ger beröm åt Looks byggkvalitet fick jag upp ögonen för Look Blade Disc. Snygg, disc, billigare än Venge. Men tyngre, 8,28kg jämfört med 7,7kg. Hittade en billig med Ultegra Di2, 5600€, och la en beställning och postade pengar elektroniskt. Får reda på att den inte finns i min storlek men ett par alternativ dyker upp; byta till en större, ny årsmodell till lite högre pris och fulare färg eller en helt annan cykel.

Får ett hyggligt pris på Look med Force Etap som då blir något hundra gram lättare än med Ultegra och snyggare färg, men inte rätt (som givetvis är svart). Och då är den lika dyr som en Venge som väger 500g mindre. Ytterligare funderingar, vad kostar den om man bygger från ett ramset? Efter mycket googlande och räknande insåg jag att ett ramset med bra hjul, styre, Etap Force med Red-vev och effektmätare skulle bli billigare än erbjudandet om Force Etap-cykeln. Dessutom lite lättare.

Så nu har jag beställt en ram och resterande delar kommer beställas under kvällen. Planen på specifikationer är som nedan och i så fall blir vikten riktigt fin...

Bilagor

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Härligt! Det där kan bli bra, Look är alltid rätt! Tänkte först efterfråga bild på ramsetet, men du har ju bifogat något nästan lika sexigt... :)

HåkanC

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
en aero-hoj ska det vara
..
Look Blade Disc.
Snygg cykel, hoppas du blir nöjd med den
Men hur aero är den? Har du ngn länk till ngt aerotest eller likn?

marten_larsson sa:
Får ett hyggligt pris på Look med Force Etap som då blir något hundra gram lättare än med Ultegra
Är det "vanliga" Force Etap Disc eller Force AXS Etap Disc?
För enl de tester jag har läst är Ultegra Di2 R8070 274g lättare än Force AXS Etap Disc.

/Håkan

HåkanC sa:
marten_larsson sa:
en aero-hoj ska det vara
..
Look Blade Disc.

marten_larsson sa:
Får ett hyggligt pris på Look med Force Etap som då blir något hundra gram lättare än med Ultegra
För enl de tester jag har läst är Ultegra Di2 R8070 274g lättare än Force AXS Etap Disc.

/Håkan
Inga tester tyvärr. Dock fyller den många boxar som helt dolda kablar. Ska man vara helt ärlig är ju ramens betydelse ganska liten - jag tror inte den är sämre än min Cervelo.

Force Etap finns bara som AXS och ja, den kanske är lite tyngre än Ultegra men eftersom jag kör med Red-vev så blir det lite lättare - 170g skillnad. Går man på nedan bifogade vikttabell så är räknas inte kablage, batteri eller hydraulslangar med i vikten för Di2 men däremot för SRAM. Är dessutom van vid SRAMs hydrauliska reglage och använder flitigt hoods för att ligga i tempo-ställning. Jag är heller inte ute efter varenda gram som går att spara, då hade jag kört Specialized (även om jag inte riktigt förstår var de 500g försvinner, ram-vikten ska vara ungefär samma, komponenterna samma så när som på något gram hit eller dit). Vikterna i min tabell är delvis påhittade då jag inte hittar vikten för vare sig sadelstolpe, ram/gaffel eller styrstam. Ramvikten verkar ligga på 950g och gaffel på 300g. Har lagt 210g extra på styret för stammen och 250g för sadelstolpen på sadelvikten. Effektmätaren väger förmodligen mindre än angivet ovan så har lite att ta av där (bytet Force-Red).

https://ccache.cc/blogs/newsroom/2019-road-groupset-weight-comparison

Razzr

Medlem
HåkanC sa:
marten_larsson sa:
en aero-hoj ska det vara
..
Look Blade Disc.

marten_larsson sa:

/Håkan
Force E-tap finns bara som axs

Miss Lycka 2.0 sa:
Kan du inte få ramsetet med LOOKs vevparti? Det är nästa önskehoj för mig.
Hade jag förmodligen kunnat men det kostar ju 10 000kr till och har ingen effektmätare vilket skulle rendera att jag skulle gå tillbaka till mina P1:eek:r som jag inte litar fullt på alt köpa Vector 3 eller någon annan pedalbaserad effektmätare. Snyggt är det däremot.

HåkanC

Aktiv medlem
Ramen kommer från Italien ciclimattio.it. Delarna kommer från bike-discount och Bike24.

HåkanC
Du får gärna hänvisa till ett test då :)
Som sagt, enligt den sidan jag hänvisar till är skillnaden 400g, Red-veven är 170g lättare. Slog också till på en Red-kedja (-14g). Hydraulslangar väger ca 100g. Batteri, sladdar och junction-box väger 95g. Inte många gram kvar.

Bllx:
Inkluderar en uppskattad vikt på sadelstolpen. Om den ingår i ramen blir det en positiv överraskning. Samma sak gäller styret som inkluderar en okänd styrstamsvikt (styret väger 240g).

HåkanC

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Du får gärna hänvisa till ett test då
Ett av testen finns i tidningen Tour 9-2019

https://www.tour-magazin.de

marten_larsson sa:
enligt den sidan jag hänvisar till är skillnaden 400g, Red-veven är 170g lättare. Slog också till på en Red-kedja (-14g).
Den sidan verkar inte ha riktig koll på alla vikter, där anges vikten för Force AXS eTap HRD-gruppen till 2603g
Men efter vad jag kan hitta anger SRAM själva vikten för Force AXS eTap HRD till över 200g mer (2812g)!
I ytterligare ett test anger de den uppmätta vikten för Force AXS eTap HRD till 2985g, men med följande förbehåll
"That of course is with full length brake hoses, an unbled brake system, uncut chain, and with a few pieces of missing hardware like rotor mounting bolts."
https://bikerumor.com/2019/06/10/hands-on-actual-weight-of-the-new-sram-force-etap-axs-2x12-road-group/
I tourtestet ovan anger de den uppmätta vikten till 2813g

Den angivna vikten för Ultegra R8070 är 2 628g.

100g, eller 200g, plus eller minus kommer inte att göra ngn märkbar skillnad när du cyklar på cykeln,
möjligen att det märks på vågen men endast där.

Enda anledningen till att jag tog upp detta är pga det du skrev i 1a inlägget
marten_larsson sa:
Force Etap som då blir något hundra gram lättare än med Ultegra
I verkligheten är det alltså snarare tvärtom.

/Håkan

Jensen

Aktiv medlem
HåkanC sa:
marten_larsson sa:
Du får gärna hänvisa till ett test då
Ett av testen finns i tidningen Tour 9-2019

https://www.tour-magazin.de

marten_larsson sa:
enligt den sidan jag hänvisar till är skillnaden 400g, Red-veven är 170g lättare. Slog också till på en Red-kedja (-14g).
Den sidan verkar inte ha riktig koll på alla vikter, där anges vikten för Force AXS eTap HRD-gruppen till 2603g
Men efter vad jag kan hitta anger SRAM själva vikten för Force AXS eTap HRD till över 200g mer (2812g)!
I ytterligare ett test anger de den uppmätta vikten för Force AXS eTap HRD till 2985g, men med följande förbehåll
"That of course is with full length brake hoses, an unbled brake system, uncut chain, and with a few pieces of missing hardware like rotor mounting bolts."
https://bikerumor.com/2019/06/10/hands-on-actual-weight-of-the-new-sram-force-etap-axs-2x12-road-group/
I tourtestet ovan anger de den uppmätta vikten till 2813g

Den angivna vikten för Ultegra R8070 är 2 628g.

100g, eller 200g, plus eller minus kommer inte att göra ngn märkbar skillnad när du cyklar på cykeln,
möjligen att det märks på vågen men endast där.

Enda anledningen till att jag tog upp detta är pga det du skrev i 1a inlägget
marten_larsson sa:
Force Etap som då blir något hundra gram lättare än med Ultegra
I verkligheten är det alltså snarare tvärtom.

/Håkan
Fast är di2 vikten med kablar och junctionbox? Eftersom det skiljer i längd beroende på storlek på ram osv så brukar ju de sakerna utelämnas.

Märkligt nog är cyklar med Force etap (både Specialized och Look) lättare än Ultegra di2. Kan inte tänka mig att hjulen som följer med dessa cyklar är 3-900g(!) tyngre eftersom det oftast är 1-200g till fördel för Force.

Slutsats. Jag tror inte på de angivna vikterna på r2, diskrepansen är för stor. Ultegra kanske är lättare men det lär inte vara signifikant.

Nåväl, tänkte inte det här skulle bli en tråd om gram hit eller dit. Det ska bli ett trevligt bygge och så blir vikten vad den blir.

marr

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Märkligt nog är cyklar med Force etap (både Specialized och Look) lättare än Ultegra di2. Kan inte tänka mig att hjulen som följer med dessa cyklar är 3-900g(!) tyngre eftersom det oftast är 1-200g till fördel för Force.

Slutsats. Jag tror inte på de angivna vikterna på r2, diskrepansen är för stor. Ultegra kanske är lättare men det lär inte vara signifikant.

Nåväl, tänkte inte det här skulle bli en tråd om gram hit eller dit. Det ska bli ett trevligt bygge och så blir vikten vad den blir.
Kollade illa innan, var bara på ultegra det var vägt del för del..

HåkanC

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Jag tror inte på de angivna vikterna på r2, diskrepansen är för stor.
Och jag tror inte på vikterna på sidan du länkade till, diskrepansen är för stor.

marten_larsson sa:
Ultegra kanske är lättare men det lär inte vara signifikant.
+1

marten_larsson sa:
Det ska bli ett trevligt bygge och så blir vikten vad den blir.
Låter bra
Hoppas att du blir nöjs med cykeln

/Håkan

Paketen börjar trilla in. Först ut var paketen från Bike-discount som förser mig med hjul och Force Etap (-vev och kassett).

Har vägt in grejerna:
Etap.png

NB: Hjul med Shimano/SRAM-frihjulskrans ist för XDR. Blir ny vägning när det närmar sig montering. Skivorna kommer jag inte att använda eftersom det dels är fel storlek på bakskivan (160 isf 140) och dels är 6-bolt ist för centerlock. Så skivvikten kommer uppdateras när jag hämtat Bike24-paketet ikväll.

Edit: Jämförelsevis ligger jag -13g från spec här: https://ccache.cc/blogs/newsroom/2019-road-groupset-weight-comparison (där verkar inte skivorna vara inräknade så jag gjorde inte det heller).

Senast ändrad:

borano20

Medlem
Hej.. Hade du kollat in Hambinis tester noga så hade du köpt en kinaram. Såvida du inte är helt såld på LOOKs design, å är villig att casha ut för att få den. Du hade nog fått en kinaram med DA Di2 för mindre deg. Men jag förstår vad du håller på med, man är inte alltid logisk när man bygger. Ser fram emot att få se bilderna när det är klart. Jag har frågat i en annan tråd ( och inte fått svar ) men vet du hur mycket du tjänar på aeroramen mot en gammaldags lättviktare, vid 30km/h?? mvh borano20

borano20 sa:
Hej.. Hade du kollat in Hambinis tester noga så hade du köpt en kinaram. Såvida du inte är helt såld på LOOKs design, å är villig att casha ut för att få den. Du hade nog fått en kinaram med DA Di2 för mindre deg. Men jag förstår vad du håller på med, man är inte alltid logisk när man bygger. Ser fram emot att få se bilderna när det är klart. Jag har frågat i en annan tråd ( och inte fått svar ) men vet du hur mycket du tjänar på aeroramen mot en gammaldags lättviktare, vid 30km/h?? mvh borano20
Om du menar denna cykel specifikt så har jag inga siffror som jag skrev ovan. Specialized har ju sin vindtunnel där de menar att deras Venge sparar 59s på 40km med snittfart ca 40. Dvs ca 0,75km/h i 40. Enligt Cannondale sparar deras systemsix 10% jämfört med standard-cykel i 30 (som kräver 140W för den hastigheten på platten).

Hade jag varit ekonomiskt lagd hade jag behållit den jag har...

Edit: dålig matte.

Senast ändrad:

cerro

Aktiv medlem
Nyfiken på vad den landar på, byggde ihop en SuperSIX Evo igår med Force AXS 1x12 på 7,1kg men saknar ju då framväxel och sådär.

borano20

Medlem
marten_larsson sa:
borano20 sa:
Om du menar denna cykel specifikt så har jag inga siffror som jag skrev ovan. Specialized har ju sin vindtunnel där de menar att deras Venge sparar 59s på 40km med snittfart ca 40. Dvs ca 0,75km/h i 40. Enligt Cannondale sparar deras systemsix 10% jämfört med standard-cykel i 30 (som kräver 140W för den hastigheten på platten).

Hej.. Ja dålig matte. Det luriga med luftmotstånd är att det ökar, inte med kvadraten av hastigheten utan med kubiken av hastigheten. För att blåsa i en lögn i så många som möjligt så kör man vindtunneltest i 45km/h, då har vi ett tämligen stort luftmotstånd. Ekvationen är tämligen enkel, men man kan kvitta ut några konstanter så blir det enklare. Jag lärde mig på 90talet att om du ökar hastigheten me3d 50%, så ökar luftmotståndet med faktorn 337%. 3,337 är 1,5 upphöjt till tre, kubikfaktorn alltså. "Tour" jämförde SystemSix med SuperSix, SystemSix krävde 206 watt, SuperSix 238 W, båda vid 45km/h. Nu sätter vi fartfaktorn vid 30km/h till 1, då blir fartfaktorn vid 45km/h 1,5. För att få fram luftmotståndet vid 30km/h så måste vi dela 206 resp. 238 med 3,37 ( luftmotståndsökningsfaktorn ) SystemSix får ung. 62 W, SuperSix får ung. 71 W. Skillnaden är ungefär 9 W. Vi måste också dra bort transmissionsmotståndet men det är väl lika för båda, så det kvittas. Nio W. Du kan köpa en hygglig aerohjälm för samma effekt. Köp en tajtare tröja. Sänk överkroppen något. Mycket mycket mer bang for the buck. Kom ihåg att om alla har aerocykel så försvinner fördelen, den delas av alla. Det enda som sker är att snittfarten ökar på hela klungan. Jo, Hambini har godkänt resonemanget... Har Cannondale gått på en mina? Visst kan man få olika resultat i olika vindtunnlar, men att en standardram kräver 140W vid 30km/h och en SystemSix kräver 206 vid 45km/h??? I Cannondales vindtunnel kräver alltså en standardram nästan 500W vid 45km/h???? ( 140 x 3,337 ) Då måste dom mäta med hel cyklistfigur på cykeln, å då mäter man inte cykeln. "Tour" mäter bara cykeln och två snurrande ben upp till bäckenet, det enda som påverkar motståndet av cyklisten. mvh borano20

Du har rätt i mycket men missar poängen trots att du skriver den själv flera gånger. Om alla utom jag byter till mer aerodynamiska prylar är det jag som förlorar vare sig det är hjälm, ram, tröja, position eller hjul.

Går Hambini i god för alla kinaramar nu? Förresten hans ”fel” att det blir en Look (som han lovordar)...

Och för sista gången (lite trött på att försvara mina val faktiskt): valet av cykel/komponenter har varit en del på känsla, en del på specifikationer. Inte alls på behov.

Jensen

Aktiv medlem
Vem bryr sig om en kina ram är bra eller inte. En sådan här cykel köper man lika mycket för känslan. För att man gillar ramen, man gillar historien runt om, man köper till stor del med hjärtat. Om hjärnan säger att nån annan sak är 0,0005% bättre, är irrelevant om den inte har den själ man är efter. Att köpa en noname kina ram må vara billigare och kanske mer pang per krona (mest pga att den är billig så inte så svårt att få hög pang för krona faktor).

Sen har väll inte hambini gjort ett aero test på ramar? Hjul har jag sett. Även sett test där han mäter hur parallellt vevlagrena sitter men ramars Aero? Inte för att det har något med detta bygge att göra.

TS: kommer bli riktigt fint bygge det där.

Eapea

Medlem
borano20 sa:
marten_larsson sa:
borano20 sa:

Hej.. Ja dålig matte. Det luriga med luftmotstånd är att det ökar, inte med kvadraten av hastigheten utan med kubiken av hastigheten. För att blåsa i en lögn i så många som möjligt så kör man vindtunneltest i 45km/h, då har vi ett tämligen stort luftmotstånd. Ekvationen är tämligen enkel, men man kan kvitta ut några konstanter så blir det enklare. Jag lärde mig på 90talet att om du ökar hastigheten me3d 50%, så ökar luftmotståndet med faktorn 337%. 3,337 är 1,5 upphöjt till tre, kubikfaktorn alltså. "Tour" jämförde SystemSix med SuperSix, SystemSix krävde 206 watt, SuperSix 238 W, båda vid 45km/h. Nu sätter vi fartfaktorn vid 30km/h till 1, då blir fartfaktorn vid 45km/h 1,5. För att få fram luftmotståndet vid 30km/h så måste vi dela 206 resp. 238 med 3,37 ( luftmotståndsökningsfaktorn ) SystemSix får ung. 62 W, SuperSix får ung. 71 W. Skillnaden är ungefär 9 W. Vi måste också dra bort transmissionsmotståndet men det är väl lika för båda, så det kvittas. Nio W. Du kan köpa en hygglig aerohjälm för samma effekt. Köp en tajtare tröja. Sänk överkroppen något. Mycket mycket mer bang for the buck. Kom ihåg att om alla har aerocykel så försvinner fördelen, den delas av alla. Det enda som sker är att snittfarten ökar på hela klungan. Jo, Hambini har godkänt resonemanget... Har Cannondale gått på en mina? Visst kan man få olika resultat i olika vindtunnlar, men att en standardram kräver 140W vid 30km/h och en SystemSix kräver 206 vid 45km/h??? I Cannondales vindtunnel kräver alltså en standardram nästan 500W vid 45km/h???? ( 140 x 3,337 ) Då måste dom mäta med hel cyklistfigur på cykeln, å då mäter man inte cykeln. "Tour" mäter bara cykeln och två snurrande ben upp till bäckenet, det enda som påverkar motståndet av cyklisten. mvh borano20
Vad är det för mening att kolla vindmotstånd vid 30km/h? För att någon som är ute och rullar solo ska köra lite lite fortare?
Tävlingar även i seniorklass går ju i 40+km/h samt tätklungor i motionsloppen runt om i landet går i 40+? Det är ju redan där det kan ha någon slags betydelse (även fast det ju egentligen är skitsamma för oss gubbar. Men det är ju inte kul att förlora. Eventuellt skulle ju SCF sätta upp regler kring hur Aero folk får lov att vara. Det gäller ju inte minst i tempolopp)

Gustavl87

Ny medlem
Köp en ram som sparar 9watt, en hjälm som sparar några till, en tightare tröja, snabba skoöverdrag, högprofilshjul med rätt däck...
Plötsligt har dom små skillnaderna blivit en rejäl vinst. Precis som med vikt är det många bäckar små som gäller, för att inte nämna den mentala vinsten av att sitta på en cykel man vet är snabbare och dessutom tycker är snygg, tror egoboosten är värd lika många watt till :)

Hämtade ut andra paketet nu på morgonen och vägde in samtidigt som vi dukade fram frukosten. Positiva överraskningar på hela fronten skulle jag säga. Vevpartiet vägde in på 628g mot 571g enligt tidigare referens, effektmätaren väger alltså 57g. Kedjan var något gram lättare än specificerat (och extremt lågt motstånd i länkarna, det var märkbart bättre än Shimano-kedjorna jag brukar köpa). Kassetten vägde 44g mindre än förväntat (men jag har å andra sidan 10-26 och inte 10-28). Centerlock-skivorna blev tack vare 140mm bak 23g lättare än 2x160mm 6-bult men då sparar jag ytterligare vikt på att slippa adapter. Annars var vikten samma (118g för 160mm). Har 2,4kg kvar till ram, styrstam, sadelstolpe, vevlager och sadel för att ändå hamna runt 7,6kg.

Nuvarande totalvikt:
Lookuram.png

Totalvikt för gruppen:
ForceEtapmod.png

HåkanC

Aktiv medlem
Senast ändrad:

borano20

Medlem
marten_larsson sa:
Du har rätt i mycket men missar poängen trots att du skriver den själv flera gånger. Om alla utom jag byter till mer aerodynamiska prylar är det jag som förlorar vare sig det är hjälm, ram, tröja, position eller hjul.

Går Hambini i god för alla kinaramar nu? Förresten hans ”fel” att det blir en Look (som han lovordar)...

Och för sista gången (lite trött på att försvara mina val faktiskt): valet av cykel/komponenter har varit en del på känsla, en del på specifikationer. Inte alls på behov.
Hej.. Ja, om du tävlar och satsar hårt på en tätposition, då ska du självklart ha aerogrejor. Jag hade andra faktorer som avgjorde mitt val. Jag ville ha en europeisk tillverkare, alltså nån som har säte i, och dessutom tillverkar, i Europa. Jag valde mellan Sarto och AX Lightness (Benotti), och lysande recensioner om AXn avgjorde. Sen kunde dom också leverera styre, styrstam, sadelstolpe och en THMgaffel. Nu är sadel, dator, styrlinda (Cinelli..) och flaskhållare (Lightweight..) tillverkat utanför Europa. Det var mitt projekt. Nej, Hambini har inte gjort några aerotest med ramar. Däremot så förklarar han hur aero funkar. Han, liksom jag, rekommenderar nog inte aeroramar för var och en. De är oftast tyngre, och komforten är minimal. Han skrev till mig när jag mailade om luftmotståndet om vad han gillar, en lättviktsram med lätta aerohjul. Det blir en kvick, komfortabel och rapp cykel att köra på. Benottin faller in här.. Angående kinaramar så var jag, i fallet Hambini, otydlig. Han har mätt upp Hongfu och Dengfu och funnit att de faller inom hans tillverkningsbedömningar med råge. Precis som LOOK... Andra kinaramar, som Cannondale, tycker han är under all kritik i det hänseendet. Sen får var och en avgöra om man vill lägga tämligen små pengar för en kinaram utan klibbor, mer pengar för en kinaram med Canyonklibbor eller ÄNNU mer pengar för en kinaram med t ex Specializedklibbor. mvh borano20

Jensen

Aktiv medlem
borano20 sa:
marten_larsson sa:

Hej.. Ja, om du tävlar och satsar hårt på en tätposition, då ska du självklart ha aerogrejor. Jag hade andra faktorer som avgjorde mitt val. Jag ville ha en europeisk tillverkare, alltså nån som har säte i, och dessutom tillverkar, i Europa. Jag valde mellan Sarto och AX Lightness (Benotti), och lysande recensioner om AXn avgjorde. Sen kunde dom också leverera styre, styrstam, sadelstolpe och en THMgaffel. Nu är sadel, dator, styrlinda (Cinelli..) och flaskhållare (Lightweight..) tillverkat utanför Europa. Det var mitt projekt. Nej, Hambini har inte gjort några aerotest med ramar. Däremot så förklarar han hur aero funkar. Han, liksom jag, rekommenderar nog inte aeroramar för var och en. De är oftast tyngre, och komforten är minimal. Han skrev till mig när jag mailade om luftmotståndet om vad han gillar, en lättviktsram med lätta aerohjul. Det blir en kvick, komfortabel och rapp cykel att köra på. Benottin faller in här.. Angående kinaramar så var jag, i fallet Hambini, otydlig. Han har mätt upp Hongfu och Dengfu och funnit att de faller inom hans tillverkningsbedömningar med råge. Precis som LOOK... Andra kinaramar, som Cannondale, tycker han är under all kritik i det hänseendet. Sen får var och en avgöra om man vill lägga tämligen små pengar för en kinaram utan klibbor, mer pengar för en kinaram med Canyonklibbor eller ÄNNU mer pengar för en kinaram med t ex Specializedklibbor. mvh borano20
Alltså jag vill inte vara otrevlig. Men hur menar du att detta tillför eller har något att göra med TS cykel. Vad du hade valt och valde? Starta en tråd och skriv om din hoj
Och vadå, nu framkommer det att det inte var något hambini test utan hans och din högst personliga smak? Förstår som sagt inte vad det har med TS hoj att göra alls. Sen är det kul när du säger ”hur aero funkar”. Ja det lär ju tex inte soecialized eller cannondale veta, utan de har bara spenderat x antal hundra timmar i vindtunnel på skoj och lajjat runt. Medans han som vet allt men aldrig konstruerat en egen ram, han vet allt :)
Och än en gång, det är väll inte vad tråden handlar om. Den handlar om att ts bygger en ”drömcykel”. Borde ju du förstå som köpte en AX och inte en kinaram. Hade det handlat om att få en hoj för minsta peng hade han ju behållt den han hade, som han sa. Eller köpt någon annan. I ärlighetens namn så är det nog få av oss här som ens behöver DA di2 så med ditt resonemang borde man ju skippa det med när man kan köp något billigare som duger åt oss dödliga. Om det nu hade handlat om det.

Sen hambinis konstaterande var om toleranser mellan lagrena i vevlagret osv. Det säger ju INGET om hur ramen är i övrigt, alltså hur den beter sig. Visst vill man att lagrena ska sitta optimalt i ramen. Men det är ju bara en av många många faktorer och kanske inte som nummer ett på listan så länge det är ok (läs att det funkar, om än att det skulle kunna vara lite bättre). Du har snöat in helt på att sakerna är tillverkade i kina och drar ett = tecken där. Märkligt. Lovar att de kan lägga kolfiber lika fint i kina som i Europa. Svårigheten är för en europeisk tillverkare att ha hundra kvalitetskontroll på varje ram på en fabrik på andra sidan jorden, därmed inte sagt att det är omöjligt.

Sen just Look tillverkar väll inte i kina heller 😉

Sorry ts. Men kunde inte låta bli att svara.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
marten_larsson sa:
Bromsok och slangar ingår i reglage-vikten.
Ok, tack för förtydligandet

Med tanke på skillnaderna i utrustning (tex Red-vev -170g, mm) verkar din "gruppvikt" väldigt lika R2s uppmätta
"Gewicht selbst gewogen: 2782g" från; https://r2-bike.com/SRAM-Force-eTap-AXS-Road-Disc-HRD-Flat-Mount-Groupset-2x12

/Håkan
Veven blir 116g lättare än Force. Ja, den vikten stämmer nog. Hade inte blivit lättare med Ultegra Di2 men inte heller tyngre med min nuvarande setup. Priset blir också samma om jag kört med Quarq-vev på Ultegran (hade jag valt Shimanos PM hade det blivit mkt dyrare).

borano20:
Hambini kör ju märkligt nog själv med en Cervelo S5 som han dissar i varje klipp. Något som skaver där eftersom han ska uppbringa en sexsiffrig lön i pund, har ett stort cykelintresse men ändå inte väljer att byta ut en cykel som är så dålig?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer