Byggtråd: inte så lätt Look RS Blade

HåkanC

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
HåkanC sa:
Med tanke på skillnaderna i utrustning (tex Red-vev -170g, mm) verkar din "gruppvikt" väldigt lika R2s uppmätta
"Gewicht selbst gewogen: 2782g" från; https://r2-bike.com/SRAM-Force-eTap-AXS-Road-Disc-HRD-Flat-Mount-Groupset-2x12
Veven blir 116g lättare än Force. Ja, den vikten stämmer nog. Hade inte blivit lättare med Ultegra Di2 men inte heller tyngre med min nuvarande setup.
Ok, tack för det.
Då verkar vi vara överens, för som jag skrev här https://happyride.se/forum/read.php/1/3667373/3667800#msg-3667800
HåkanC sa:
Enda anledningen till att jag tog upp detta är pga det du skrev i 1a inlägget
marten_larsson sa:
Force Etap som då blir något hundra gram lättare än med Ultegra
I verkligheten är det alltså snarare tvärtom.
Men även jag hade tydligen fel, för i verkligheten verkar alltså vikten för Ultegra R8070-gruppen och Force AXS eTap HRD-gruppen vara (mer eller mindre) densamma, åtminstone med Red-vevparti istf Force-vev.

Nog med detta nu
Hoppas du blir nöjd med både vikt och allt annat med din nya cykel

/Håkan

Yes. Jag mailade cicliomattio idag för att höra hur det går med ramen, fick svar någon timme senare att den är på väg från Look och att de borde ha den i nästa vecka. Om jag har tur kan den vara här innan nästa helg så jag har något att pyssla med. Vevlagret (Token Ninja) från Taiwan dök också upp snabbare än förväntat, låg en avi från postnord om att den skulle förtullas redan den 30:e (beställdes julafton). Förväntar mig att det är här innan ramen.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
LOOK tillverkar ett par komfortcyklar för motionärer i Kina. Tävlingscyklister väljer andra ramar som är tillverkade betydligt närmre.

nypan

Aktiv medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
LOOK tillverkar ett par komfortcyklar för motionärer i Kina. Tävlingscyklister väljer andra ramar som är tillverkade betydligt närmre.
Fast det beror väl på var i världen man bor?..... :-)
Tunisien är förvisso närmare Europa om det var det du syftade på.
Fina ramar är det oavsett, inte mer själ än en canyon mfl men snyggare.
Blir kul att se TS färdiga cykel.

kroem

Medlem
marten_larsson sa:
Såg att Parktools BBT-79 också ska funka, borde gå att ragga upp i närområdet alt köpa.
En annan varning då - jag gick på "ridesofjapan"s info och köpte BBT-29. Den funkade inte med mitt 386 Token Ninja. Dock så behövde jag endast en hållare på ena sidan när jag installerade (Tokens egna nedan). Kanske så att BBT-79 funkar.

Bespara dig huvudvärken och köp Tokens :)
https://www.cykelgear.se/verktyg/vevlager-ovh-vevparti/token-tf37-pressfit-verktyg-metal

Nu har jag äntligen fått spårningsnummer för ramen som senast befann sig i Milano, enligt deras tracking levereras den på måndag när jag tyvärr jobbar 24h så får se om jag har tur och sambon är hemma eller om jag får köra och hämta den på tisdag.

Har idag monterat hjulen men märkte då att ena skivan med centerlock som jag beställde från Bike24 var 6-bult, slängde på en av de som följde med gruppen och mailat om en centerlock skiva till senare. Svettades 25min med att få på framdäcket, bakdäcket tog 2... Totalvikten för hjulen blev 1155 resp 1471gr opumpade utan fogmassa. Har också beställt verktyg för att kunna montera vevlager och lite andra småprylar.

Bilagor

Äntligen kom ramen, en riktig skönhet. Har trots det kunnat hålla mig från att börja bygga tills dottern somnat. Köksbordet ser ut som det ska till sambons stora glädje. Saknar en del verktyg (för att kunna montera vevlagret ordentligt) så hittills sitter bara hjul, framväxel, gaffel och sadel på. Ramen vägde in på 1440g utan något, stolpen var något tyngre än beräknat (runt 300g med fäste), gaffel 411g. Totalt blev ramsetet ca 200g tyngre än min kalkyl. Totalt väger det som är monterat nu 5,82kg och kvarvarande delar hamnar runt 2080g vilket gör att jag borde landa på 7,9kg (beräknat 7823g på spec). Inte så lätt med andra ord men en riktig skönhet.

Bilagor

cerro

Aktiv medlem
Kul. Tror du får ta bort lätt ur rubriken med den ramvikten ;) Men gaffeln var ju ganska lätt i jämförelse :)

Lätt i sammanhanget var i referens till andra Look RS Disc =) (men jag ska redigera titeln)

Postnord ville inte komma med mitt paket idag så vevlagret väntar fortfarande på att sättas ihop helt och kände därför inte att det fanns så mkt att göra idag. Förhoppningsvis färdigställd för en provrunda imorgonkväll om det håller sig torrt ute.

Premiärtur idag! Saknas fortfarande styrlinda men det gick bra ändå. Känns rapp och fin, blev bara en kort runda så det är svårt att uttala sig om komforten. Inställning av sadelhöjd och -position var också helt åt skogen så vill inte dra för stora slutsatser av det än. Blir 7 dagar på Gran Canaria för att utvärdera om det var ett bra eller dåligt köp. :-) (ber om ursäkt för dåligt uppställd cykel)

Bilagor

Mordiiax

Medlem
Underbart läcker hoj! Har själv varit spekulant på en (fast fälgbromsad) efter Hambinis influens, men det verkar vara stört omöjligt att hitta en svensk återförsäljare av Look. I varje fall en som finns inom 50 mil från Sundsvall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer