[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension

jofahjalm

Aktiv medlem
Helig är ett ord från fornsvenskan, helagher, heligher, hälig, med betydelsen 'okränkbar', 'fridlyst, 'som ej får skadas'. Här inkluderas Slayer, kattungar och hjul mindre än 622mm.

Swoop

Aktiv medlem
Ni kan ju gå över gradvis och bygga Franken-mullet-bikes, det verkar ju gå bra för DH iaf. De är ju jättesnygga också...

OnT:
Trail Pistol då?
https://ridegg.com/trailpistol
Utan att ha skärskådat den så ser det OK ut enligt spec. Lite kolfiber, men extern dragning och även offset-knas för starkare hjul. Unika lösningar bara för att... eller bara för att det är bättre kanske?

theBrand

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Inget är heligt längre...
Jag tror, efter att ha testat några moderna 29or, att man vänjer sig. Precis som jag gjorde när jag gick över till 27,5".

Om man enbart går på egenskaper så hade jag föredragit att fortsätta köra på 27,5", men det känns som att det blir allt mer sällsynt och om något år eller två så kommer det vara 27,5" som är hjulstorleken man hoppar över eller väntar med när man lanserar nya hjul/gafflar/däck. Inte så att 27,5" kommer försvinna, men ändå lite tråkigt att sitta med ett begränsat urval.

Maakus

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Men det blir en Fugitive LT?

Men är det verkligen någon skillnad mellan att byta ett airshaft i en 36:a jämfört med att flytta spacers i någon annan gaffel? Jag tycker annars du kan slänga in Manitou M3zzer i listan över tänkbara gafflar: https://manitoumtb.com/product/mezzer/?cat_id=23 Den är sänkbar med spacers. Jag är supernöjd med en kortslagig Mattoc, men den verkade vara lite ranglig när den blev jättelång. M3zzer verkar som lösningen på det.

En Last Clay var något jag inte har sett tidigare. Det är helt klart något jag själv skulle kunna tänka mig. Ser verkligen superfin ut!
Det var en av de hojarna jag föreslog innan du köpte megan ;)

(Kan varit Coal:en också.)

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Swoop sa:
Ni kan ju gå över gradvis och bygga Franken-mullet-bikes, det verkar ju gå bra för DH iaf. De är ju jättesnygga också...

OnT:
Trail Pistol då?
https://ridegg.com/trailpistol
Utan att ha skärskådat den så ser det OK ut enligt spec. Lite kolfiber, men extern dragning och även offset-knas för starkare hjul. Unika lösningar bara för att... eller bara för att det är bättre kanske?
Töntigt i fronten är ju fortfarande lite töntigt. Jag har tittat på Trail Pistol och den ser helt klart intressant ut. Eller jag måste säga att jag är 5´3´´ lång och en all-round rider och inte full-throttle för att det ska bli bra. Det skulle helt klart vara en grej.

theBrand sa:
Jag tror, efter att ha testat några moderna 29or, att man vänjer sig. Precis som jag gjorde när jag gick över till 27,5".

Om man enbart går på egenskaper så hade jag föredragit att fortsätta köra på 27,5", men det känns som att det blir allt mer sällsynt och om något år eller två så kommer det vara 27,5" som är hjulstorleken man hoppar över eller väntar med när man lanserar nya hjul/gafflar/däck. Inte så att 27,5" kommer försvinna, men ändå lite tråkigt att sitta med ett begränsat urval.
Det lilla jag har testat 29" så märker jag av att det rullar över grejer bättre. Första gången jag satt på Swoops hoj så var det ju som fusk att trampa över grejer.

Om man tittar på EWS och DH så ser ju skillnaden i hjulstorlek vara försumbar ut resultatmässigt och spontant fördrar jag helt klart de mindre hjulen. Jag är ju såpass kort att jag tänker mig att det kan bli ett faktiskt problem med att få bakhjul i rumpan och liknande.

På nästan alla 29or som jag har testat har jag också direkt fått känslan av att sitter på någon form av pendlare påväg till jobbet. Tri.mix´s Evil The Following var den cykeln som inte gav en sådan känsla, den kändes grym direkt.

Det är möjligt att man vänjer sig ganska snabbt, men jag har svårt att se att jag skulle cykla så mycket på någon annans cykel att jag vänjer mig till den grad att jag vågar hosta upp degen att köpa en egen. Men om någon vill låna ut sina vagnshjulscykel till mig så lovar jag att hucka rådjursstig i vild förtivlan tills jag är omvänd, eller inte.

Jag tycker 27,5" är toppen och hoppas att det inte dödas av industrin. Det verkar ju meganiskt fördelaktigt att ha mindre hjul på cykeln om man är kort.

jofahjalm

Aktiv medlem
Maakus sa:
Det var en av de hojarna jag föreslog innan du köpte megan ;)

(Kan varit Coal:en också.)
Last-sidan ger lite deja.-vu, så jag har nog tittat tidigare. Jag är supernöjd med Megan, den är superbra till det den ska användas till (rejsa stora berg). Nu går den som stigcykel och där är känslan rätt slö. Den är fortfarande snabbare jämfört med min knäckta Orange utför på plattstig, men den känns långsammare eftersom man har så stor marginaler på allt. Det handlar bara om att inte bromsa utför och när terrängen inte är tillräckligt blir det lite trist. Det som Megan tappar i trampeffektivtet tar den igen på att den rullar bättre över grejer. Om man ska hitta något att invända på är att den har lågt bb och mycket slag. I stora berg är det aldrig ett problem, men när man ska rejsa på hemma plan gillar folk att lägga in stökiga klättringar och platta stenkistor. Det är inte superkul när pedalerna är någon cm över marken. Det går inte att tampa över ett vanligt flackt krön utan att mosa en pedal i backen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har dragit shortsen av rumpan två gånger med Ripmon faktiskt. För mig själv en nackdel, betraktarna har inte bestämt sig än.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag jobbar verkligen för att stå mitt över cykeln, men ibland har nöden ingen lag. På min DH med 27,5" får man ibland smaka på att keditkortet ska dras. Det är inga konstigheter, men jag behöver inte öka frekvensen för detta.

kais01

Aktiv medlem
intressant med ett till synes förutsättningslöst upplägg, men där det redan finns ett facit som vi inte får veta.

en cliffhanger-cykel...

vi kommer kanske att undra vad som är hönan och ägget i kravlistan:)

happymtb.fr

Aktiv medlem
theBrand sa:
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
jofahjalm sa:
Ja, det är helt klart en snygg lösningen för att få till den biten. Jag har läst på flera ställen folk som vurmar för hur bra Ripmon trampar. Många säger däremot också att det är en bottningsfest och cyklarna är ju regressiva från sag.
Ja, jag gillade min Ibis med coil, men det krävdes inga väldiga dropp för att bottna direkt, trotts ganska blygsamt med sag.
? bara en liten nackdel alltså? ?
Santa Cruz'n blir likadant...
Allt är ju en avvägning, men det kändes som en bra trade off just då att jag bottnade 2ggr per runda för dämparprestandan jag fick :)

På vilket sätt menar du att Santa Cruzen skulle bli likadan?
Jag har inte kört nån Santa Cruz med coil, men de som gör det verkar nöjda och tycka att det funkar bra, och kikar man på utväxlingskurvan så känns det som att en linjär fjäder borde kompensera bristerna ganska bra jämfört med en luftdämpare :)
Jag tyckte också att det var en ok avvägning på min Django så länge man cyklar snällt, jag gillade mindre det ner jag började cykla mer hänsynslöst... ? men det är klart att coil ger bättre grepp, mer komfort och en mer trampeffektiv cykel!

Santa Cruz har för lite progression i sin dämparkurva, iaf den du visade på grafen. Sen blir jag inte förvånad att folk tycker om dom dyra saker dom köper ??

Innan jag köpte min första 29" provade jag stalles banshee i 30min. Den var nervös och kort, men jag tyckte att det kändes roligare att testa en ny hjulstorlek än att fortsätta med nåt jag kört innan. Det tog mig ungefär 10 min att vänja mig vid den nya hojen.

Men jag är ju aningen längre så det var inga problem på det sättet. Jag tycker att olika cykelmodeller kräver mer tillvänjning än olika hjulstorlekar. Om man inte börjar snacka bmx.

qma

Aktiv medlem
Jag vet inte varför men jag läste nyss trådtiteln som "Konstig-ish buss-29a ..." :D

Intressant tråd för övrigt - ser fram emot att läsa hur det artar sig.

happymtb.fr

Aktiv medlem
theBrand sa:
happymtb.fr sa:
Santa Cruz har för lite progression i sin dämparkurva, iaf den du visade på grafen. Sen blir jag inte förvånad att folk tycker om dom dyra saker dom köper ??
Mark Scott verkar tycka att det funkar helt ok, lite oklart hur mycket han betalt för cykeln dock ?‍♂?

https://enduro-mtb.com/en/bike-check-mark-scott-santa-cruz-hightower-lt/
Om det kräver en hemligt cykel med modat dämpare, då, kanske, jag är beredd att ändra mig! ?

theBrand

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
happymtb.fr sa:
Mark Scott verkar tycka att det funkar helt ok, lite oklart hur mycket han betalt för cykeln dock ?‍♂?

https://enduro-mtb.com/en/bike-check-mark-scott-santa-cruz-hightower-lt/
Om det kräver en hemligt cykel med modat dämpare, då, kanske, jag är beredd att ändra mig! ?
Josh Bryceland verkade i alla fall nöjd med coil på sin Hightower LT, men jag har läst på internet att han inte är så mycket för det där med hucks ;)

https://www.pinkbike.com/news/bike-check-josh-bryceland-josh-lewis-hightower-lt.html

larsaw

Aktiv medlem
Låter ju onekligen som om Knolly Fugitive LT är enda alternativet med den där spec.listan...
Stod med på min egen lista inför nuvarande cykelbygge (tills jag kom på att jag lovat dyrt o heligt att en stålis ska va min nästa hoj...), med på listan fanns även Bird’s AM9 fast med lite moddat dämperi för att ev få ner slaget lite...
Numera hade jag även lagt till plastcyklarna Yeti SB130 och GT Sensor på listan. Men jag är inte så känslig för sladdriga hjul, så det där med 157x12 är inte så viktigt i min värld.

Ska bli superspännande att följa ditt bygge Westman!!!

larsaw

Aktiv medlem
Krompa sa:
Har inte koll på deras lineups men både Salsa och Devinci har väl börjat med 157?
Du menar Troysan?
http://www.devinci.com/bikes/bike_1061_scategory_274
Tror inte dom tar så feta sulor (2,6”), men annars känns den ju spot-on!
PS. Finns t.o.m. i carbång om så önskas.. DS.

EDIT: Skojade bara, den ser ju ut att ta 2,6'or (om än med lite begränsat utrymme för lera...), på bilderna är det DHR2'or 2,4"WT som sitter på...
DevinciTroy29Sidan3.jpg

DevinciTroy29Sidan2.jpg

DevinciTroy29Sidan1.jpg

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
Blir säkert en fin cykel men just 157-nav känns som ett lite onödigt kriterium. Är verkligen hjulens styvhet något reellt problem för den sortens cykling du bedriver? Det kommer ju också med nackdelar som ökad risk för heel-rub och större risk att dra i bakväxeln i nån sten.

Sen för kedjestagslängden har väl flera tillverkare börjat inse att kortast möjligast inte är bäst men det är ju såklart en smaksak och där verkar du vara helt övertygad om vad du gillar bäst.

Erik O sa:
Blir säkert en fin cykel men just 157-nav känns som ett lite onödigt kriterium. Är verkligen hjulens styvhet något reellt problem för den sortens cykling du bedriver? Det kommer ju också med nackdelar som ökad risk för heel-rub och större risk att dra i bakväxeln i nån sten.

Sen för kedjestagslängden har väl flera tillverkare börjat inse att kortast möjligast inte är bäst men det är ju såklart en smaksak och där verkar du vara helt övertygad om vad du gillar bäst.
Antagligen är det mer ett kriterium för hans ingenjörspersonlighet. :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Ingenjörer som faktiskt jobbar med fysiska saker och inte mjukvara verkar inte riktigt lika ofta ha samma fascination för detaljerna dock :)

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Ingenjörer som faktiskt jobbar med fysiska saker och inte mjukvara verkar inte riktigt lika ofta ha samma fascination för detaljerna dock :)
Jodå, jag känner minst en.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Jag har noterat en viss tendens i bekantskapskretsen, snarare än en total uppdelning.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Jag har noterat en viss tendens i bekantskapskretsen, snarare än en total uppdelning.
Jag lät den ingenjör jag tänker på tapetsera vårt sovrum eftersom jag visste att han inte skulle ge sig förrän mönsterpassningen var perfekt. Det blev bra, man kan ha användning för dem ibland :)

VanGarg

Medlem
Erik O sa:
Tillverkarna följer flocken, och flocken prioriterar just nu flat out speed och stabilitet. Lekfullhet är inte prio.
Och ja, cyklar med långa kedjestag kan vara lekfulla de med, vill bara poängtera att det inte är det mest prioriterade i gällande trend. :)

Min drömhoj skulle i princip vara en lättare och poppigare variant av Transition scout. Inte för att jag testat någon, men man har väl internet cyklat den några gånger...

Westman

Aktiv medlem
Erik O sa:

Det är inte styvare hjul jag vill ha, det är lättare med bibehållen styvhet. Tills nyligen har hjulen jag/andra kikat på för denna typ av cykel hamnat uppåt 2000g, vill man ner mot 1800 men att dom ska palla hårdkörning och inte flexa massor krävs teknikutveckling.

Jag tycker inte heller kortast möjliga kedjestagslängd är bäst för denna hojtyp, vill ha ca 430 (vilket diskvalificerat många bra alt) men har 415 på HTn och provat även 420-425. 430 som jag vill ha är bara 5 kortare än koncensus nu när värsta EWS-hetsen lagt sig i hojutvecklingen, klättrar fortfarande bra men är klart mer lekfullt. Jag skulle kalla det balanserat korta. :)

LDG sa:
Forbidden Druid har väl allt man vill ha?
På många sätt ja men HSP/plöjhoj blir oftast allt annat än poppig och får dynamiskt långa kedjestag.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Men snälla! Kan du åtminstone berätta vilken ram det blev nu rå’
Precis så ödmjukt frågat som bara vi 08’or kan... ;)

Makten

Aktiv medlem
Westman sa:
Det är inte styvare hjul jag vill ha, det är lättare med bibehållen styvhet. Tills nyligen har hjulen jag/andra kikat på för denna typ av cykel hamnat uppåt 2000g, vill man ner mot 1800 men att dom ska palla hårdkörning och inte flexa massor krävs teknikutveckling.
Är det inte lite förlegat att tala om vikt på kompletta hjul när det är främst fälgarnas vikt som känns när man cyklar? Nav kan ju skilja som fan men där spelar ju hundra gram hit eller dit ingen större roll.

Westman

Aktiv medlem
Makten sa:
Westman sa:
Är det inte lite förlegat att tala om vikt på kompletta hjul när det är främst fälgarnas vikt som känns när man cyklar? Nav kan ju skilja som fan men där spelar ju hundra gram hit eller dit ingen större roll.
Såklart gör det större skillnad ju längre ut från hjulcentrum vikten sitter, men jag får ner totalvikten genom att kunna välja lite lättare fälg och ekrar. 157-naven är knappast lättare än smalare diton.

jofahjalm

Aktiv medlem
Bara för att röra i grytan...

Jag har DT 350 nav, med competiton ekrar och EX471 fälgar byggda i både 142 och 148 nav. Känner ingen skillnad. Jag tycker också viktskillnaden mellan olika fälgar är i princip försumbar så länge man inte börjar gå helt bananer. Vikten sitter ju främst i däcken. Det är hög tid att någon förjar räkna på skillnad i ekerspänning mellan 157 mm och boost-nav. Den är visserligen där från mina erfarenheter av min DH, men så viktigt kan det bara inte vara.

Westman

Aktiv medlem
Jag tycker det är fascinerande med folk som inte tycker jag ska optimera min hoj för att DOM inte känner skillnad. ;)

Edit: det är inte heller endcapbredden som gör ngt, de flesta 148-nav är bara 142 med bredare adaptrar dvs fusk. Du får jämföra nav med olika flänsbredd. 157 möjliggör klart bredare än 148 och ca 20% styvare hjul.

Sen märker jag tydlig skillnad på 50g lättare fälg.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vi måste ju prata nåt annars blir det inte många sidor. :)

Ofjädrad vikt är det alltihop i alla fall.
Men helt klart är däcken störst bov vid sån här cykling och dämpningen i däcken är en faktor.

jofahjalm

Aktiv medlem
Du ska ju köpa det du vill ha, men jag kan väl få hacka på dina argument för det? Du kände just också skillnader i trampbarhet på en Spitfire som inte verkade motsvaras av ingenjörskonsten. Om det är något jag har lärt mig genom världsfrånvänd utbildning så att det att man inte ska lita på sina (eller framföralt andras) upplevelser. Sanningar räknar man fram!

Westman

Aktiv medlem
larsaw sa:
Westman sa:
Jag tycker det är fascinerande med folk som inte tycker jag ska optimera min hoj för att DOM inte känner skillnad. ;)
Ja men kan du kläcka vilken ram du köpt nu...
Men hallå jag går ju och väntar på skrivarmojo för den mindre roman jag ska skriva om filtreringsprocessen, finalisterna och slutvalet!

Packar också för helgresa så får se när jag får luckan. Bygg ett refresh-script så länge eller somna på F5/ctrl-R? :)

jofahjalm

Aktiv medlem
Som jag har fattat det är boostnaven generellt bredare. 135 mm och 142 mm var ofta samma navkropp och gjorde ingen riktig skillnad. Jag är rätt säker på att DT har bredare navkropp mellan boost och 135/142. Men visst, min DH har jämnare ekerspänning jämfört med boostnaven. Men att det ska vara en avgörande faktor för val av cykel verkar lite extremt. Nu kan jag också vara öppen med att jag väljer styva fälgar och bara kör 27,5", men hjulflex är aldrig ett upplevt problem med materialet jag väljer. Under min xc-satsning när jag testade xc-däck och 420 gramsfälgar kunde man helt klart känna att hjulen flexade ordenligt och var lättare, men det var inte så dåligt att åka på. Det var bara att materialet inte höll...

Westman

Aktiv medlem
Lite oväntat än så länge att så många har åsikter om 157, som ju är en uppenbar förbättring i mina ögon, och att ingen kommenterar t ex att jag helst vill ha alu och inte kol givet fritt val. Men känns iofs fräscht!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer