[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension

Westman

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Som jag har fattat det är boostnaven generellt bredare. 135 mm och 142 mm var ofta samma navkropp och gjorde ingen riktig skillnad. Jag är rätt säker på att DT har bredare navkropp mellan boost och 135/142. Men visst, min DH har jämnare ekerspänning jämfört med boostnaven. Men att det ska vara en avgörande faktor för val av cykel verkar lite extremt. Nu kan jag också vara öppen med att jag väljer styva fälgar och bara kör 27,5", men hjulflex är aldrig ett upplevt problem med materialet jag väljer. Under min xc-satsning när jag testade xc-däck och 420 gramsfälgar kunde man helt klart känna att hjulen flexade ordenligt och var lättare, men det var inte så dåligt att åka på. Det var bara att materialet inte höll...
Kolla i 157-tråden på flänsbredd så ser du att många fuskar och det är samma från 135-142 och en del gjorde det 142-148. Kan inte DTs flänsbredder från minnet (svagt, jag vet) så kan inte uttala mig om ditt fall men om du hade överbyggda hjul innan märkte du troligen inte när de blev mer överbyggda..

Men ungefär som du beskriver det med dina xc-hjul vill jag inte ha, utan hitta sweet spot. Hyfsat styva hjul men lite lättare. Och ändå få hållbarhet. Ingenjörens jakt på optimum. Får se om jag lyckas.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag hittade info på Knollys hemsida:

Cranks and BB for the Fugitive

With our new 157TRAIL rear end the chainline on the Fugitive and Fugitive LT is in the 55-57mm range with 56.5mm being optimal. There are a number of ways to get cranks to fit our frames so here are some helpful facts:

SRAM's new DUB system comes in two versions. Regular and SB+. The regular version works on the Fugitive but you have to switch to a zero offset chainring (see below). The SB+ version has a bottom bracket, cranks and chainring combination that works perfectly on the Fugitive. The X01, GX, and Descendant 7k DUB SB+ cranks have a longer axle and a wider BB spacer that works with 157TRAIL. All the DUB BB's are the same.

A standard SRAM crank with a zero offset chainring - One-Up and Chromag both have a great option - will work but it does limit the largest ring size on the front to 32t.

Any direct mount Raceface crank with a flipped Direct Mount ring will work. Raceface rings come with a 3mm offset so when the ring is removed and flipped (the teeth profile works like this as well) it becomes a -3mm offset and the chainline works on the Fugitive. For a 1x system you can run a flipped ring on the Next SL, Next R, and Turbine cranks with a 134mm axle, or the Atlas and SIXC with the 136mm axle, or the Aeffect and Ride Cinch cranks with 137mm axle. For a 2x system you can run the Next SL, Next R or Turbine with a 143mm axle and a Boost spider. Helpful graphic for chainline.

Shimano offers their cranks with a +3 option (the part number should have a "B" on the end like this: FC-M8000-B). The axle length and BB are the same as their standard cranks so the offset is worked into the chainring mount. This system will work as both a 1x and a 2x option on the Fugitive. NOTE: this set up requires one spacer between the BB and the frame on the drive side. Maximum size chainring is a 32t ring with this setup. The XTR, XT and SLX cranks in this configuration work on the Fugitive.

FSA has 5 different MTN cranks that work with our 157TRAIL rear. Their system is very simple - you simply move one spacer from between the crank and the spider to between the spider and the BB to provide the right chainline.

Det låter ju onekligt som bra jobbat. Tumme upp!

Westman

Aktiv medlem
desmo sa:
Jag är mer nyfiken på hur listan/valet hade sett ut om delen "större berg" hade tagits ur ekvationen.
Då blir det ju för lätt! Inte alls samma avvägningar. Är väl bara att slå till på en Whyte S-120 eller Ripley. Moderna stigraketer men med kul geo.

Senast ändrad:

Krompa

Medlem
Varning för One-Ups 0 offset chainring som nämns ovan. Det är en modulär variant som började knaka direkt. Hittade till slut en 34t från Fourier (?) på aliexpress djupaste vatten som funkat bra.

Nya Shimano-serierna har Superboost-nav och kompatibla cranksets också vilket rimligtvis lär gör det enklare med 157 i framtiden.

Makten

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Bara för att röra i grytan...

Jag har DT 350 nav, med competiton ekrar och EX471 fälgar byggda i både 142 och 148 nav. Känner ingen skillnad. Jag tycker också viktskillnaden mellan olika fälgar är i princip försumbar så länge man inte börjar gå helt bananer. Vikten sitter ju främst i däcken. Det är hög tid att någon förjar räkna på skillnad i ekerspänning mellan 157 mm och boost-nav. Den är visserligen där från mina erfarenheter av min DH, men så viktigt kan det bara inte vara.
Grejen är förstås att det märks mer med större hjul. Dels blir massan i fälgen mer påtaglig på grund av större tröghetsmoment (även om fälgen skulle ha samma vikt) och dels blir vinkeln mellan ekrarna mindre med samma navbredd som på ett mindre hjul. Lägg till tyngre däck för att de också är större så blir det rätt många faktorer som tillsammans kan göra det värt att finlira lite mer än på ett mindre hjul.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
om man vill ha styvare hjul utan väsentligt viktstraff är det väl en lättare väg att antingen sätta tjockare ekrar till att börja med på platta sidan, eller bygga hjul med fler ekrar.

snarare än att måla in sig i ett hörn med svåruppfyllda krav på 157-nav.

men som sagt, ställer frågan om ts först valt sin cykel, och sedan specar kraven;)

gillar lätta hjul, men att sen någon i ett blindtest verklig cykling skulle känna skillnad på 50g fälgvikt är nog bara en dröm.

skier

Aktiv medlem
kais01 sa:
gillar lätta hjul, men att sen någon i ett blindtest verklig cykling skulle känna skillnad på 50g fälgvikt är nog bara en dröm.
jag upplever det som ganska stor skillnad om hjulen är lätta i övrigt. Att gå från 1500g hjulset till 1400g hjulset bara med lättare fälgar tycker jag märks ordentligt, däremot från 1900g till 2000g är det mer tveksamt om jag skulle märka av det.

Apropå styvheten i hjul tycker jag kolfiberfälgar gör största skillnaden, därefter tjockare/fler ekrar. Jag är skeptiskt till 157 mest för att jag redan skrapar i hälarna i baktriangeln med 148-bredd, men det är ju förstås olika mellan olika hojar och hur cyklisten är skapt (hälarna vinklade inåt eller utåt). Sen cyklar jag nog för långsamt för att uppleva bakhjulsstyvhet som ett jätteproblem, fram är värre tycker jag, men det är ju bra att det finns alternativ.

VanGarg

Medlem
Funderar på gaffelvinkeln, du gillar inte slack? Känns som storbergsåka skulle må bra av en grad flackare vinkel, o därmed ge 65/65.5 i de olika lägerna. Är ju såklart subjetivt och tycke o smak som allt annat...

Ska bli spännande att se den valda hojens lösning på föränderlig geometri. Var ju lite på tapeten för något år sedan men som nämt så är det sällan några större skillnad så folk byter sällan. På min hoj kan jag justera vinklarna med en halv grad, woohooo....

Westman

Aktiv medlem
kais01 sa:
ställer frågan om ts först valt sin cykel, och sedan specar kraven;)

Hehe, kan förstå att det ser så ut men jag satte upp Excelen i höstas och har sedan stoppat in alla kandidater som varit intressanta och matchat/färgmarkerat. Flyttat om ordningen när nya tillkommit och knött ut andra som haft lite för många stolpe ut. Självklart har målbildskolumnen haft lite evolution, har t ex ökat däckbreddkravet från initiala 2.5 till 2.6.

Sedan är inte allt i listan krav utan önskemål, det går inte att hitta en enda hoj som uppfyller allt utan det blir i viss mån en kompromiss som alltid. Men finalisterna har bara några få avvikelser.

Du får tycka vad du vill om verklig cykling, jag märker skillnad på ~50g vid fälg (50ml mindre gegga i däcken) vid acceleration, kan ju inte labba med att ändra fälgvikten men slang/vätska/däck-skillnad på 50g tycker jag känns. Då var det på 26" när jag labbade som mest, på 29 hamnar masscentrum ännu längre ut.

VanGarg sa:
Funderar på gaffelvinkeln, du gillar inte slack? Känns som storbergsåka skulle må bra av en grad flackare vinkel, o därmed ge 65/65.5 i de olika lägerna. Är ju såklart subjetivt och tycke o smak som allt annat...
Jodå, alpläget får gärna ha 65 någonting men tycker det blir trist på stig. Stigläget vill jag inte ha flackare än 66 på en tjunia, blir för "dött". Det är ganska få ramar som har så stor skillnad mellan geometrilägena så då satte jag kravet runt där jag kommer använda hojen mest. Går ju också att flacka ut lite om jag kombinerar med att höja gaffeln 10mm,.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja man bör skilja på önskemål och diskvalificerande egenskaper, eller krav om du vill.

annars kan man snart sitta där med skruvdragaren som vinner tester i kraft av högst ’poäng’, men är för tung för att använda mer än en kort stund pga för hög vikt.

en diskvalificerande egenskap för en stigcykel är trög styrming som dessutom kränger hit och dit i stenpartier. samma cyklar kastar gärna av och an i bristande packad snö.

svårt att få uppfattming om dylika problem i ett excelark.

Westman

Aktiv medlem
kais01 sa:
ja man bör skilja på önskemål och diskvalificerande egenskaper, eller krav om du vill.

annars kan man snart sitta där med skruvdragaren som vinner tester i kraft av högst ’poäng’, men är för tung för att använda mer än en kort stund pga för hög vikt.

en diskvalificerande egenskap för en stigcykel är trög styrming som dessutom kränger hit och dit i stenpartier. samma cyklar kastar gärna av och an i bristande packad snö.

svårt att få uppfattming om dylika problem i ett excelark.
Jag håller med dig. Men om du funderar ett varv till så finner du säkert att de siffror jag stoppat in i excelen bygger på erfarenhet och testande irl. Jag har alltså inte forskat eller värkt fram den utan labbat fram den över de senaste tre årens testande av olika nya hojar.

Sedan om du läser mitt ursprungliga inlägg igen så står det väääldigt tydligt just "önskemål", "om möjligt" och inte "krav". Det är andra postade i tråden som vridit det till att ex 157x12 är ett krav. Det är ett starkt önskemål, men finalisterna innehåller även flera med 148. Vilket jag också skrev.

PS. Ditt skruvdragarexempel haltar också då det istället är en effekt av att man isf missat i sin kravställning, eller viktning av poäng. Nu har jag inte heller gjort en sådan poängbedömning utan en helhetsbedömning. DS.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
vi verkar tänka lika.

olika saker är olika viktiga helt enkelt. för många variabler finns en bred väg att gå, med andra lönar det sig att vara kompromisslös.

i ett excelupslag är det lätt att gå i fällan att allt är lika viktigt.

Krompa

Medlem
Westman sa:
Lite oväntat än så länge att så många har åsikter om 157, som ju är en uppenbar förbättring i mina ögon, och att ingen kommenterar t ex att jag helst vill ha alu och inte kol givet fritt val. Men känns iofs fräscht!
Åsikterna är ju också lite roliga då jag inte sett nån på Happy visa upp en bajk med Superboost+ utöver mig själv och i det där tvillingtestet Spectral/Switchblade (?). Sen är det ju inte bara hjulet som är styvare utan det går att fläska på med mer material där nere där det är rätt fullt och komplicerat.

larsaw

Aktiv medlem
blunder sa:
Har någon föreslagit en Trail Pistol än? https://ridegg.com/trailpistol

Inte 157 men verkar vara ganska spot on med allt annat.
Japp! Den har varit uppe på tapeten, men iaf vad jag själv internetcyklat mig till (på MTBR) så påstås den knappast som ”poppig”, mera åt ”plöja rakt igen”-karaktären...

En annan hoj som (förutom avsaknad av 157+SB) ser ut att matcha TS behov rätt bra är GT Sensor! Förvisso med plast-ram men bakändan verkar vara i alu (a mix made in heaven... ;), med rätt dämpare så blir den rätt rapp ????

Skrev lite om min ”spaning” här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3528223/3556755#msg-3556755

larsaw

Aktiv medlem
Swoop sa:
Nya Orbea Occam, kanske inte för Westman, men den rör sig iaf i samma härad som hans kravspec.

https://m.pinkbike.com/news/first-ride-orbea-occam-2020.html
Det intressanta med den artikeln är att man numera betecknar 140mm FS29 som stigcykel, medans för bara ett år sedan så tillhörde det enduro-segmentet... Ingen raketvetenskap, gränserna tänjs ju hela tiden. Men för mig är en stigcykel något rappt att trampa stig med, 140mm fullgung är fan inte ”rappt” som en 120mm’are (det som mer o mer börjar kallas ”downcountry”...

larsaw sa:
Swoop sa:
Nya Orbea Occam, kanske inte för Westman, men den rör sig iaf i samma härad som hans kravspec.

Det intressanta med den artikeln är att man numera betecknar 140mm FS29 som stigcykel, medans för bara ett år sedan så tillhörde det enduro-segmentet... Ingen raketvetenskap, gränserna tänjs ju hela tiden. Men för mig är en stigcykel något rappt att trampa stig med, 140mm fullgung är fan inte ”rappt” som en 120mm’are (det som mer o mer börjar kallas ”downcountry”...
Det där med termer, fack och klassifiering är ju ett evigt föränderligt landskap. Folk får väl kalla cyklarna efter vad de kör med dem. Jag såg just en mänscha på internet kalla en slopestylehoj med dubbelkronad gaffel för stigcykel.

theBrand

Aktiv medlem
larsaw sa:
Swoop sa:

Det beror väl väldigt mycket på vilken 140mm-cykel man pratar om?

Jag tror t.ex att en Stumpy Evo med (140/150mm) är rätt trist som stigcykel, men en Ibis Ripmo (145/160mm) eller en SC Hightower (135/140-150mm) däremot är nog inte så dum.

Crossmax

Aktiv medlem
theBrand sa:
larsaw sa:
Swoop sa:

Det beror väl väldigt mycket på vilken 140mm-cykel man pratar om?

Jag tror t.ex att en Stumpy Evo med (140/150mm) är rätt trist som stigcykel, men en Ibis Ripmo (145/160mm) eller en SC Hightower (135/140-150mm) däremot är nog inte så dum.
+1. Att bara kolla på slaglängd är lite 2016.

Rattnalle

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
larsaw sa:
Det beror förmodligen på att begreppet "stig" ändras åt det stökigare hållet hela tiden, vilket i sin tur förmodligen beror på att även relativt långslagiga cyklar numera inte nödvändigtvis känns som en soffa:)

Rattnalle

Aktiv medlem
Makten sa:
larsaw sa:
Det beror förmodligen på att begreppet "stig" ändras åt det stökigare hållet hela tiden, vilket i sin tur förmodligen beror på att även relativt långslagiga cyklar numera inte nödvändigtvis känns som en soffa:)
Cykla stig börjar hitta tillbaka dit det var innan allt hette enduro, snarare.

erik h

Aktiv medlem
Stig och större berg är ju två väldigt olika discipliner. Köp en cykel för varje syfte så passar de båda bra där de används!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer