[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension

Aron

Moderator
[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension
Luthman Photography sa:
Är cirkeln sluten vid Zombieapocalypsen eller när den tippar över i XCO?

De överlevande efter zombieapocalypsen kommer ständigt att vandra runt i UCI-reglerade kroppsstrumpor. Och använda tre snäckor efter toalettbesök. XCM kommer att vara den enda tillåtna tävlingsformen.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag känner att det slummas lite här i tråden för Westmans efterkonstruerade internetcykling...

jonte987

Aktiv medlem
Jag körde helstelt 2000 men tänker att man vill a low maint efter kollapsen. Post nord lär inte bli bättre.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Makten sa:
larsaw sa:
Det intressanta med den artikeln är att man numera betecknar 140mm FS29 som stigcykel, medans för bara ett år sedan så tillhörde det enduro-segmentet... Ingen raketvetenskap, gränserna tänjs ju hela tiden. Men för mig är en stigcykel något rappt att trampa stig med, 140mm fullgung är fan inte ”rappt” som en 120mm’are (det som mer o mer börjar kallas ”downcountry”...
Det beror förmodligen på att begreppet "stig" ändras åt det stökigare hållet hela tiden, vilket i sin tur förmodligen beror på att även relativt långslagiga cyklar numera inte nödvändigtvis känns som en soffa:-)
Cykla stig börjar hitta tillbaka dit det var innan allt hette enduro, snarare.

Aron sa:
Stig → AM → Enduro → Trail

Cirkeln sluts snart.

För att själv har varit en som hetsat mer mot mest slaglängd, bredast lagg osv. så insåg jag rätt så snabbt att med bara lite bättre teknik så blir materialet inte lika avgörande samtidigt som att det finns en "kostnad" med att optimera mot 10% av användingsområdet, dvs. att jag tror att man cyklar betydligt mer på platten och uppför än vad man de facto cyklar nedför..... det tillsammans med att cyklarna blir bättre gör att man kanske inte behöver 180mm slaglängd för att ha kul, för om dom som kör downhill världskupen, redbull rampage etc. klarar sig med 200mm så kanske vi lite "mer vanliga" klarar oss med lite mindre för våra hemma berg och hemma skogar.

/C

Aron

Moderator
carl.josefsson sa:
För att själv har varit en som hetsat mer mot mest slaglängd, bredast lagg osv. så insåg jag rätt så snabbt att med bara lite bättre teknik så blir materialet inte lika avgörande samtidigt som att det finns en "kostnad" med att optimera mot 10% av användingsområdet,

Hädare som du kommer att offras till zombierna.

Aron sa:
Luthman Photography sa:
Är cirkeln sluten vid Zombieapocalypsen eller när den tippar över i XCO?

De överlevande efter zombieapocalypsen kommer ständigt att vandra runt i UCI-reglerade kroppsstrumpor. Och använda tre snäckor efter toalettbesök. XCM kommer att vara den enda tillåtna tävlingsformen.

De som överlevde zombieapocalypsen lär väl vara de som cyklade snabbast tänker jag? Så XCM kommer ju att vara ett naturligt inslag i varje persons vardag.

larsaw

Aktiv medlem
Aron sa:
Luthman Photography sa:

De som överlevde zombieapocalypsen lär väl vara de som cyklade snabbast tänker jag? Så XCM kommer ju att vara ett naturligt inslag i varje persons vardag.

Haha! Evolution kallas det... ;)

Westman

Aktiv medlem
Zombieapokalyps redan på sidan fyra? :)

Sorry till er som väntar på del 2 - det är lite hektiskt nu med mycket jobb och familjeresor varje helg, få kvällar att skriva kvalitetsinlägg när man har massa måsten att fixa. Cykling i Hafjell över midsommar och en del att stå i innan dess. På plussidan har avierna på delar börjat dyka upp så kanske får öka takten kommande veckor.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Aron sa:
carl.josefsson sa:
För att själv har varit en som hetsat mer mot mest slaglängd, bredast lagg osv. så insåg jag rätt så snabbt att med bara lite bättre teknik så blir materialet inte lika avgörande samtidigt som att det finns en "kostnad" med att optimera mot 10% av användingsområdet,

Hädare som du kommer att offras till zombierna.

beror på, kanske går att cykla ifrån dom på platten med en lite mindre "gungig" cykel......

/C

marran

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
larsaw sa:
Swoop sa:
Nya Orbea Occam, kanske inte för Westman, men den rör sig iaf i samma härad som hans kravspec.

https://m.pinkbike.com/news/first-ride-orbea-occam-2020.html

Det intressanta med den artikeln är att man numera betecknar 140mm FS29 som stigcykel, medans för bara ett år sedan så tillhörde det enduro-segmentet... Ingen raketvetenskap, gränserna tänjs ju hela tiden. Men för mig är en stigcykel något rappt att trampa stig med, 140mm fullgung är fan inte ”rappt” som en 120mm’are (det som mer o mer börjar kallas ”downcountry”...

Det där med termer, fack och klassifiering är ju ett evigt föränderligt landskap. Folk får väl kalla cyklarna efter vad de kör med dem. Jag såg just en mänscha på internet kalla en slopestylehoj med dubbelkronad gaffel för stigcykel.

Jag cuklar stig med den, ergo stigcykel. Det är sen gammalt att 4x/DS(RIP)/SS-hojar är de roligaste stigcyklarna, och kapad Boxxer WC kommer vara den bästa stiggaffeln tills de släpper mig och min bågfil nära en DH38.

Jag ser fram emot del 2, den här tråden har för få grafer!

Lägger upp en bild på facit också för säkerhets skull.
IMG_20190617_174018.jpg

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
marran sa:
Luthman Photography sa:
larsaw sa:
Swoop sa:
Nya Orbea Occam, kanske inte för Westman, men den rör sig iaf i samma härad som hans kravspec.

https://m.pinkbike.com/news/first-ride-orbea-occam-2020.html

Det där med termer, fack och klassifiering är ju ett evigt föränderligt landskap. Folk får väl kalla cyklarna efter vad de kör med dem. Jag såg just en mänscha på internet kalla en slopestylehoj med dubbelkronad gaffel för stigcykel.

Jag cuklar stig med den, ergo stigcykel. Det är sen gammalt att 4x/DS(RIP)/SS-hojar är de roligaste stigcyklarna, och kapad Boxxer WC kommer vara den bästa stiggaffeln tills de släpper mig och min bågfil nära en DH38.

Men du kan ju cykla. Det räknas inte då.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag visste inte att det fanns rörmokare-kompetens bland Hobbitten! ?
Det ser ut som 120mm slaglängd. Vad är grejen med dubbelkronad? Är det för att få en 26" gaffel som kan ta emot en Öhlins dämpare?

Startgas

Aktiv medlem
marran sa:

Vänta nu här, den där cykeln borde ha en egen tråd. Vad är det för något? Hur sänker man en Boxxer WC? Och när jag ändå är igång, när återupptar du skapandet av episka RR?

Startgas sa:
marran sa:

Vänta nu här, den där cykeln borde ha en egen tråd. Vad är det för något? Hur sänker man en Boxxer WC? Och när jag ändå är igång, när återupptar du skapandet av episka RR?

Det tråkiga med internet brukar vara att de som har mest vettigt att berätta är de som berättar minst för de är upptagna med att göra vettiga och/eller roliga grejer.

AddeN

Aktiv medlem
Jävlar vad custom!

Rigg för provning av Öhlinsstackar?

theBrand

Aktiv medlem

marran

Aktiv medlem
Startgas sa:
marran sa:

Tack! Det är en Trek Ticket S, sån som Semenuk gör en massa trolleritrix med. 100mm ish slag bak, sub 400 kedjestag, 26", kort hjulbas och styv som ett spett. När det gäller gaffeln så älskar jag bara RS lego-approach. Det går t.ex. helt fint att ta kolvstången från en pike av valfri årsmodell och skruva på luftkolven från en gammal Boxxer. Om man nu är en sån där konstig människa som inte har kolvstänger i allehanda längder som skräpar omkring går det också fint att bara kapa till den längd som känns lagom och gänga upp, helt vanlig M-gänga och alun är mjuk som ost.
En kolvstång från 150mm slag 27,5 pike ger för övrigt 110mm slag på en boxxer. Passa på att hiva i ett par spacers under topcapen eftersom luftkammaren blir våldsamt stor för så lite slag. Pikens funkar bra, jag trädde på en oring över gängan och tryckte ner dem, de verkar hålla sig på plats.

Bengt: Tack, men jag tror du tänker på någon annan. Länge sen jag gjorde eller sa något vettigt.

Nu ska jag sluta kapa Westmans tråd, ser fram emot lite grafer snart! Och lite på sidan av sådär, ska du ha ställbar slaglängd så tänk på att få tag i en dämpare som går att skruva så den funkar för båda slaglängderna. Men det hade du säkert redan tänkt på.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Övertalning pågår.

Bilagor

• IMG_20190621_221202.jpg
    IMG_20190621_221202.jpg
    358.8 KB · Besök: 249

stenmark

Aktiv medlem
Si
Övertalning
Si Si

70739C98-86EE-419E-812A-D98D1AD79559-21409-00000CFA7D3D997D.jpg

Vi räknar med att kunna publicera ramvalet inom kort

theBrand

Aktiv medlem
Haha!

Hur går det med övertalandet?

Jag tycker ni borde ha knäckt honom nu ?

P

Paco

Guest
Har ni inte knäckt honom snart så hota med att tvinga i honom ett Kalhygge.

2cl Jameson
2cl Jäger
2cl Ferneth

Borde få den mest hårdhudade att avslöja sina innersta hemligheter???

Westman

Aktiv medlem
Jag är som Bender på en Karpiel. När alla räknat ut en som död studsar man upp igen! Muahaha!

H.

Aktiv medlem
Westman sa:
Jag är som Bender på en Karpiel. När alla räknat ut en som död studsar man upp igen! Muahaha!

Bender bytte ju till Banshee. Kommer du också komma tillbaka på fel märke med för lite slaglängd?

Westman

Aktiv medlem
Del 2 nu publicerad i första inlägget! Det blev ingen Crescent..

jofahjalm

Aktiv medlem
Den här efterkonstruerade internetcyklandet lämnar mig otillfredsställd...

Westman

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Den här efterkonstruerade internetcyklandet lämnar mig otillfredsställd...

Hehe, du verkar kränkt av processen men din travestitråd är förstås underhållande så jag har inget emot det. Vi skojade lite i helgen om att den här tråden blivit ett oavsiktligt meta-fenomen med rita-gissa-vinn på vad jag skulle valt vilket jag aldrig bad om. Att posta utdraget verkar vara oerhört provocerande. :)

Notera också att efterhandskonstruktion != Efterhandspostning. Med tanke på din frustration över två veckors utdragen postning pga cykling +ANNAT undrar jag lite hur du hade känt om jag gjort byggtråden när jag valde ram i Feb och sen livet kom i vägen och det tog tre månader innan jag beställde delarna, dvs det blivit tre månaders paus i tråden..

I övrigt som en viss huckande herre brukar säga, zero fucks given, om trådens utfall - ramen är här och hojen kommer bli fet!!!1one

jofahjalm

Aktiv medlem
Haha, jag bara trollar för det är lite annat på g. Jag tror du har hittat den perfekta ramen för det du vill ha.

Nu återstår det att se vilka esoteriska prylar du ska skruva fast på den.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det vore ju inte fel med en Banshee Spitfire med fem år på nacken :D

C-dale

Aktiv medlem
Kul med en Knolly till i närområdet ! Otroligt välbyggda o genomtänkta ramar. Antar att den ramen väger hälften av min gamla Delirium T.
Själv hade jag tänkt att det var färdighandlat med hojar tills jag läste om Knolly Cache grusram i titan. Så vacker o fin geometri. Dock inga ramar i min storlek ,XL, förrän till nyår.

H.

Aktiv medlem
Det har visst hänt lite hos Knolly också. Så här såg de ut sist jag hade koll på deras hojar...

IMG_0119.jpg

Westman

Aktiv medlem
C-dale sa:
Kul med en Knolly till i närområdet ! Otroligt välbyggda o genomtänkta ramar. Antar att den ramen väger hälften av min gamla Delirium T.
Själv hade jag tänkt att det var färdighandlat med hojar tills jag läste om Knolly Cache grusram i titan. Så vacker o fin geometri. Dock inga ramar i min storlek ,XL, förrän till nyår.

Ja, ska bli kul! Du får gärna prova så småningom.

Klart du ska ha en Cache Staffan!

Startgas sa:
Varifrån köper man Knolly?

De har några europeiska återförsäljare. Jag handlade från komking.de (Komponenten King). Smidiga att ha att göra med, bra på engelska, snabba att skicka och välpaketerat/skyddat. Enda minuset betalning via banköverföring. Och att vår valuta är stark som ett korthus i sidovind så att en Euro kostade uppåt 11kr när jag beställde.

Edit: ser nu att komking f n inte har några Knollys i sin webbshop. Andra alternativet var tyska distributören Tri-cycles: https://www.tri-cycles.de/sv/knolly/

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Första inlägget är uppdaterat med del 3 - spec!

Jagar sista paketet av DHL idag, bygget är startat. :)

theBrand

Aktiv medlem
Westman sa:

Blir nog fint det här, ska bli spännande och höra vad du tycker om CC-gaffeln.

(Enligt interwebs verkar den vara aningens överdämpad, så jag har lite avskrivit den på grund av min blygsamma kroppsvikt)

Rattnalle

Aktiv medlem
theBrand sa:
Westman sa:

(Enligt interwebs verkar den vara aningens överdämpad, så jag har lite avskrivit den på grund av min blygsamma kroppsvikt)
Du köper väl en Mezzer om du bygger storhjuling?

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Westman sa:

Du köper väl en Mezzer om du bygger storhjuling?

Både M3zz3r och Mara är ju VaporWare än så länge, och det där med stora hjul är jag inte så säker på att det blir, vi får väl se...

xdr

Aktiv medlem
Spännande val, hur resonerade du med bromsvalet? Jag valde nyss Zeebromsar istället för XT, pga DH-bromsar > Töntstigbromsar.
[Här borde jag egentligen, i sann happyanda dissa ditt gaffelval och tipsa om de saker jag kör på min cykel också. Jag misstänker dock att du inte vill köra med en 5 år gammal pike]

Topp