[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension

Westman

Aktiv medlem
[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension
xdr sa:
Spännande val, hur resonerade du med bromsvalet? Jag valde nyss Zeebromsar istället för XT, pga DH-bromsar > Töntstigbromsar.
[Här borde jag egentligen, i sann happyanda dissa ditt gaffelval och tipsa om de saker jag kör på min cykel också. Jag misstänker dock att du inte vill köra med en 5 år gammal pike]
Jag har haft både Saint, Zee 4-kolvs på tidigare hojar och även kört en del XT 4-kolvs då Jennie har såna på sin Spitty. Tycker XT är i princip lika kraftfulla men lättare och jag kan integrera reglagen med I-spec II.

Hehe, jag har en fem år gammal Pike RCT3 på min HT. Hyfsat bra gaffel men inget som kittlar till direkt och tycker ex min BOS Deville är bättre. Och med tanke på att jag nu haft tre CC-bakdämpare på två hojar och varit svinnöjd med alla så kändes det som att det var dags för motsvarande dämpning fram!

happymtb.fr

Aktiv medlem
CCDB air du vill ha som extra bakdämpare har bra hydraulik men lider av en dålig fjäderkurva: negativ kammaren är väldigt liten vilket gör den okänslig i början av slaget och den positiva kammaren är väldigt stor vilket gör att man inte får stöd i mitten av slaget plus dåligt med ramp i slutet... jag hade den på min Torque och varken den fina hydrauliken eller fylla upp den med band hjälpte så mycket! Den ersatte med en Bos Stoy coil som funkade mycket bättre.
Kolla gärna hur Dpx2an funkar innan du slänger pengar på en tuffare luft bakdämpare.
Om du går coil, marzocchi nya efter en sväng hos din favorit kustomtunare kommer nog ge mest prestanda för pengarna.

Westman

Aktiv medlem
Nu är bygget igång! WIP uppdatering i första inlägget.

happymtb.fr sa:
CCDB air du vill ha som extra bakdämpare har bra hydraulik men lider av en dålig fjäderkurva: negativ kammaren är väldigt liten vilket gör den okänslig i början av slaget och den positiva kammaren är väldigt stor vilket gör att man inte får stöd i mitten av slaget plus dåligt med ramp i slutet... jag hade den på min Torque och varken den fina hydrauliken eller fylla upp den med band hjälpte så mycket! Den ersatte med en Bos Stoy coil som funkade mycket bättre.
Kolla gärna hur Dpx2an funkar innan du slänger pengar på en tuffare luft bakdämpare.
Om du går coil, marzocchi nya efter en sväng hos din favorit kustomtunare kommer nog ge mest prestanda för pengarna.
Tack för bra input. Ja, CCDB skulle gärna få ha separat negativ luft. Helt rätt, jag kan ju mismatcha fram/bak så ex BOS m fl kommer övervägas. Öhlins nya TTX air verkar också vara bra (och ett jättesteg från deras tidiga luftdämpare). https://www.ohlins.com/product/ttx-air-trunnion/

Men, jag tror som du att DPX2an är bättre än jag tror. :) Så i år tänker jag mig inte köpa fler bakdämpare utan jobba på att få den dit jag vill.

Westman

Aktiv medlem
Frustration kolon -"DHL Premium" innebar i praktiken DPD som lämnade över till PostMord.

Ser inte ut som det blir några hjul innan helgen.

Westman

Aktiv medlem
Tråden ligger en vecka efter verkligheten, men bygget är KLART! Första inlägget uppdaterat med bygge och slutresultat.

IMG_20190717_201816_802.jpg

Man kan följa mig lite mer i verklig tid på Instagram om man vill se mer av detta + ANNAT: fredrik_westman

Senast ändrad:

Swoop

Aktiv medlem
Ser bara ut såhär för mig?
Screenshot2019-07-21at21.08.52.png

Dvs. ingen bild.

Westman

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
jofahjalm sa:
Fint, men haha på E-13 kassett.
Känner lite så med. Och ingen bash? Detta såg ju länge ut att bli ett bygge typ helt som jag skulle vilja ha det!
Hehe, Happy alltså. Döm gärna ut bygget på slitdelen kugghjulspaketet, lägsta prion på min lista.. :)

Vet inte vad ni menar riktigt men det är möjligt att den inte håller måttet över tid. No biggie, har både xD och Shimano bodys till navet så kan t ex smälla dit en XT 11-46 ist om man vill vara mainstream/preisknüller.

Bash kan det nog bli, detta är stigcykelsetupen och då behöver jag ingen. Men skaffar nog en OneUp och kör modulärt och sätter dit när den ev behövs!

larsaw

Aktiv medlem
Härligt att du är typ klar med bygget!!
Dock skulle jag valt andra däck, men smaken är ju som baken...
Sen det här med e13-kassetten och att inte ha bash (speciellt när OneUp’s Guide+Bash är så jäkla grym) är för mig lite konstiga val, men du har ju koll på vad och varför du valt som du valt. Hoppas du blir supernöjd med bygget o kommer trivas på och med hojen.

Bra byggt!!!

EDIT: Du han besvara innan jag hann posta...

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Bash är nåt jag klarar mig utan när jag stigcyklar men jag var glad att det fanns en på hojen jag hyrde i Åre nyligen! ?

Grattis Westy till din nya hoj! Hoppas du får lika mycket glädje av den som med förra.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har även utvärderat 9t drev på min nya bmx. Det är helt värdelöst!

jofahjalm

Aktiv medlem
Nejnej, man behöver bara cykla 2 km för att få bekräftat att det inte funkar.

Westman

Aktiv medlem
Jag köpte inte e13-kassetten för 9-drevet, Har i princip inga planer att använda det så prestanda på det spelar väldigt lite roll.

Tack @larsaw och @happymtb.fr!

Makten

Aktiv medlem
Westman sa:
Jag köpte inte e13-kassetten för 9-drevet, Har i princip inga planer att använda det så prestanda på det spelar väldigt lite roll.
Vore det inte vettigare att köpa en 10-42-kassett (10-delad) och ett 28T framdrev då istället? :-P Det blir ungefär samma sak fast gissningsvis billigare och lättare. Edit: Fast jag är ju dum i huvudet. 11-42 menade jag. Då blir det inte precis samma.

Snygg hoj hur som helst! Jag brukar avsky Knolly-ramar men den där ser mer rätt ut av nån anledning:-)

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Ja men den där blev väl bra/snygg.

Westman

Aktiv medlem
Makten sa:
Westman sa:
Vore det inte vettigare att köpa en 10-42-kassett (10-delad) och ett 28T framdrev då istället? :-P Det blir ungefär samma sak fast gissningsvis billigare och lättare. Edit: Fast jag är ju dum i huvudet. 11-42 menade jag. Då blir det inte precis samma.

Snygg hoj hur som helst! Jag brukar avsky Knolly-ramar men den där ser mer rätt ut av nån anledning:-)
Jo jag hade kunnat tänka mig tiodelat då jag inte behöver elva eller tolv. Men efter lite mail med Knolly verkade 30t ge optimum trampeffektivitet så det ville jag ha ihop med 46t bak. E13 kassetten är lättare än Shimanos och kändes dessutom som ett kul val att prova (jag har provcyklat två st innan) så jag räknade lite på det och fann att den passar mitt bygge bättre (se nedan).

Jag cyklar väldigt lite grus eller transport i hög fart, bor numera bike in/out på stig och använder extremt sällan 11-drevet på mina 11-42or. Så jag brydde mig helt enkelt inte om nian på e13, den gör varken till eller från för mig. Jag kan se den som 10-46.

Däremot kikade jag på stegen innanför 46 och då har XT (11-46) 46-37-32 som näst största innanför vilket blir ett stort hopp medan e13 har 46-39-33. Dvs stegen ligger tätare i brantklättringsspektrat på e13 vilket jag ser en nytta med då jag klättrar en del på teknisk stig och måååååååånga gånger velat ha mindre steg mellan de lättaste två då lättaste blir för lätt och näst lättaste för tung.

Och tackar!

larsaw

Aktiv medlem
Funderade i liknande banor vid mitt bygge, kom fram till att SunRace 11-42 med 32 fram funkar alldeles utmärkt för svensk stigcykling, främst pga just drevningen (samt därefter vikt och sist priset). Åker jag någon gång till ett berg för att trampa uppför så blir det ett mindre framdrev.

EDIT: Ang bash så kan du alltid ta kontakt med AJ på cykelkanalen.se , så kanske han kan skicka dig en kopia på min bash (som i sin tur är en ripoff av 77designz).

A2D0183A-6410-4834-A7AD-22A8EF3E27D9.jpeg

Funkar väldigt bra efter mina hållbarhetstester :)

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ursäkta en kanske dum fråga här, men om man kör singelklinga skyddar väl kedjan framkransen på liknande sätt som en bash??

fast då gäller väl att ha dimensionerad vev och krans..

fördelen är att trampet sedan hjälper till att komma över hindret:)

Makten

Aktiv medlem
kais01 sa:
ursäkta en kanske dum fråga här, men om man kör singelklinga skyddar väl kedjan framkransen på liknande sätt som en bash??

Det är inte särskilt mycket roligare att mosa kedjan än att mosa drevet.

Westman

Aktiv medlem
Jag är osmutt/oskicklig/trött ngn gång per år och misstajmar ett bunnyhopp över ngn trädstam och drämmer i drev och kedja. Har kört så i sex år med 339mm bbh, 140mm slag, 32t klinga utan bash. Inte pajat ngt drev eller kedja på det hittills.

Edit: men ska man köra denna hoj i xlow-läget kanske det behövs så jag ska skaffa en.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Makten sa:
kais01 sa:

lite ot det här; men kedjan lär tåla klart mera våld än kransen eller för den delen en bash? jag förstår att det ’känns’ bättre att landa på en bash än en kedjeskyddad framkrans, men frågan är om det ’är’ bättre;)?

Rattnalle

Aktiv medlem
kais01 sa:
Makten sa:
kais01 sa:

lite ot det här; men kedjan lär tåla klart mera våld än kransen eller för den delen en bash? jag förstår att det ’känns’ bättre att landa på en bash än en kedjeskyddad framkrans, men frågan är om det ’är’ bättre;)?
Det är rätt uppenbart bättre. Men gör man det bara ibland kanske det kvittar rent praktiskt.

jofahjalm

Aktiv medlem
kais01 sa:
Så är det inte. Det är rätt vanligt att man kör in klingan i en sten och kedjan går av, men klingan klarar sig.

Jag har inte haft bash på mina cyklar det senaste åren utan att ha haft sönder kedja eller klinga. När jag började cykla var det däremot ingen ovanlighet att jag stod och banka bashen rak med hjälp av träklubba.

Makten

Aktiv medlem
kais01 sa:
Prova att dundra in med din kroppsvikt + cykelns vikt med kedjan i en sten så får du se hur snygg den är sen:-) Går den inte av så blir den nästan garanterat stukad och kommer då gå av förr eller senare när du trampar istället. Eller bara växla jävligt dåligt tills man tröttnar och byter kedja.

Huruvida man cyklar på ett sådant vis att detta är en risk är en annan femma. Men om man har för vana att då och då bonka i drev/kedja så är det en bra idé med en bashguard. Ser ingen anledning att låta bli helt enkelt. För min del händer det då och då när man ska upp för nåt krux eller rulla över en kant till en brant. Andra behöver det aldrig för att de kan cykla.

Henrik83

Aktiv medlem
Jag personligen har sett fler spräckta ramar p.g.a. bash, än trasiga kedjor p.g.a. utebliven bash.. Just sayin'

kais01

Aktiv medlem
det är ju oavsett bra att ha någon sorts säkringsfunktion som skyddar vevparti och ram från överdrivet våld.

har själv tvådelat och sliter den oskyddade storklingan ganska hårt mot stockar och stenar. har dock inget särskilt emot det, den är lätt att vid behov rikta, och kostar begränsade pengar att ersätta.

och den hjälper skönt till att ta sig över hindren:)

Westman

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
Jag personligen har sett fler spräckta ramar p.g.a. bash, än trasiga kedjor p.g.a. utebliven bash.. Just sayin'
Jag hör dig och tänker också så, bash så sällan som möjligt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Att skruva fast en bash i ramen som tar smällarna är ju sämre för ramen jämfört med att ta smällarna på klingan.

Makten

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Att skruva fast en bash i ramen som tar smällarna är ju sämre för ramen jämfört med att ta smällarna på klingan.
Det är även sämre för vevlagret som ska överföra smällen mellan ram och kroppsvikt. Tyvärr har man inte mycket alternativ numera när i stort sett alla nya vevpartier kör spindellösa drev:-/

Jolinwood

Aktiv medlem
ang bash-guard: det låter ju helt sjukt att folk väljer att inte använda dem? man får väl förstärka ramen där nere då så den håller, eller utveckla bash-guards som komprimeras vid impact och sedan byts ut eller nåt

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis har en ganska smart (?) lösning på det där, med ett avtagbart/utbytbart ISCG 05-fäste som sitter på splines utvändigt på vevlagerhylsan. Har de designat det rätt så går förhoppningsvis adaptern sönder innan ramen.

Splines:

Adapter:

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Det är lös ISCG05 adapter på min Knolly också, av samma skäl. Plus att man kan ta bort den om man inte vill ha den, för att spara lite vikt. Vilket jag gjort än så länge.

Väldesignade ramar för aggressiv cykling bör ha det numera, lessons learned från ramar spräckta runt vevlagerhuset-regionen av hårda casings på bashen.

Senast ändrad:

xyz-saft

Aktiv medlem
Bästa är ju bash som monteras på veven men det är ju ofta svårt på nya vevar. Jag hade inte vågat köra utan, men då är jag inte så smidig heller. Har lyckats köra av en kedja trots bash. Fast då missade jag i och för sig ett bunnyhop och satte en betongkant med bash/drev/kedja...

OnT: ser ut att vara en riktigt grym cykel. Älskar det näst intill överdrivet ingenjörsmässiga planerandet.

Rattnalle

Aktiv medlem
För inte allt för länge sen förklarade internetingenjörerna här för en att det inte var något problem med bash på ramen när man påpekade att det inte är särskilt smart med hänsyn till var kraften hamnar och vad som belastas.

Bash sitter givetvis på veven.

xyz-saft

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
För inte allt för länge sen förklarade internetingenjörerna här för en att det inte var något problem med bash på ramen när man påpekade att det inte är särskilt smart med hänsyn till var kraften hamnar och vad som belastas.

Äh, man kan bli ingenjör utan att klara ett endaste litet poäng mekanik vet jag av egen erfarenhet. ;)

Tror dock att för vanlig sansad stigcykling så bör det vara lugnt med bash som fäster i ramen. Men det är bara en vanlig killgissning.

Rattnalle

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
Rattnalle sa:

Äh, man kan bli ingenjör utan att klara ett endaste litet poäng mekanik vet jag av egen erfarenhet. ;)

Tror dock att för vanlig sansad stigcykling så bör det vara lugnt med bash som fäster i ramen. Men det är bara en vanlig killgissning.
Om man är rimligt tung och inte för det för ofta, förmodligen ja. Men då fanns det tydligen ingen på hela internet som lyckats kvadda en ram så. Nu låter det som ett helt gäng.

H.

Aktiv medlem
Å ena sidan exploderar ramar till höger och vänster på grund av de extrema belastningarna från de många smällarna en taco får stå ut med.

Å andra sidan finns nästan inget behov av en taco för att man slår så sällan i och gör man det är det ändå inget som går sönder.

theBrand

Aktiv medlem
H. sa:
Å ena sidan exploderar ramar till höger och vänster på grund av de extrema belastningarna från de många smällarna en taco får stå ut med.

Å andra sidan finns nästan inget behov av en taco för att man slår så sällan i och gör man det är det ändå inget som går sönder.
Haha!

xyz-saft

Aktiv medlem
H. sa:

Eller så är taco bra för att undvika haveri på drev/kedja när man smäller i något. Fast dåligt för ramen i långa loppet då man riskerar stress/utmattning i materialet.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Man får väl välja efter vad man cyklar. Cyklar man runt hemma är en dödad kedja inte hela världen men en på sikt trasig ram tråkigt.
Har mankört långt iväg för en tävling så är en död kedja en katastrof men en låg chans på död ram en chansning man gärna tar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer