Nypåmtb sa:
Väldigt fint bygge med lite speciella intressanta krav. Två frågor:
1. Har du ”superboost” fram också? Eller finns det inte (ännu)?
2. Vad väger bygget?
Tackar.
1 Nej, det finns inte, kör vanlig boost dvs 110*15. Har alltid gillat styv front och ogillat när det flexar ur kurs. Nuförtiden är det inget problem med 15 och framhjulen blir tillräckligt styva sen länge (bak med 29 har det varit ett problem tycker jag). Du som relatovt ny på forumet vet troligen inte min bakgrund men jag cyklade bara utför, bikepark/freeride/DH i ca fem år innan jag skaffade min första stigcykel ca 2008. Då hade många gafflar 32mm innerben och genomgående axel var ett måste. 20mm var det då, och jag har haft 15/20 på alla mina cyklar.
Om jag ändå ska ge lite bakgrund så var jag en Early adopter av breda styren och singelklinga också. Internetcyklister såväl som riktiga flinade åt 711-styret 2009 och sa att 760-styre var ocykelbart mellan träden i skogen 2011, nu kör alla 740-800. Jag var dock för tidig med singelklinga, 32t fram och 11-32 bak ihop med plattisar resulterade i idiotförklaringar, inflammerad ländrygg och vad en fysioterapeut kallade "överutvecklad baksidesmuskulatur". Och ibland orkade jag inte uppför de brantaste klättringarna. Principen var dock rätt även om kassetterna ännu var för små. Nu kör alla 1x. Vill inte verka självgod med detta inlägg men jag kan ju dra vissa paralleller till när vissa skrattar i den här trådens tidiga delar om 157mm. Troligen kommer de flesta av dom köra det om ett par år. Det är tryggare att följa massan än tänka efter och dra egna slutsatser.
2 Är rätt ointresserad av totalvikt/statisk vikt som ex framtriangel, cockpit mm. Kan inte riktigt förstå hur folk tänker som lägger 10kkr på kolframtriangel för att spara 4-500g men har enkla dämpenheter och billiga hjul.. Roterande massa är det jag tycker gör stor skillnad med gyroeffekt, tröghet mm. 15kg hoj med lätta hjul känns rappare än 13kg med tunga imo. Ex Kona Process 29 väger ca 15,5 i storlek L utan pedaler men är ändå snabb om man har rätt däck. Ska inte säga att totalvikten inte märks alls men inte alls så mycket som många verkar tro.
Så jag har satsat på styv hoj med låg roterande massa. Styv bakände och länkage ger dessutom förutom cykelmässiga fördelar även bättre hållbarhet över tid, mindre slitage på lager, dämparbussningar mm.
Har inte vägt än då jag inte tubelessat då dessa däck vara skulle gå en vecka innan byte till biffigare gummi för Åre. Ska väga när jag tubelessat stigdäcken så småningom, men den borde ligga runt 14-strecket totalt exkl pedaler.
zinkpasta sa:
Edit: Grym hoj Westman! Provrullar gärna vid tillfälle. :-)
Tack, det löser vi!