[Byggtråd] Knolly Fugitive / LT - Kortslagig-ish bus-29a för stig och större berg - Del 5 Intryck och recension

H.

Aktiv medlem
Sitter det iscg-fästen på ramen ska den vara dimensionerad för belastningen. Med tanke på hur mycket skit cyklar i dessa kategorier får ta så känns det ju som att de ska klara en och annan smäll på tacon.
 

kais01

Aktiv medlem
vilken pandoras ask jag öppnade med min bash-fråga:) hoppas du var ok med diskussionen westman, jag tycker den blev rätt bra? för- och nackdelar med bash på ditt fina bygge...

om man nu är van att ladda hårt över hindren kanske någon form av eftergivlig eller dämpad bashupphängning vore bra. som sagt jag offrar gärna min storklinga.

om det inte är sekundjakt på tävling är ju ett kedjebrott poc att hantera, man har ju ändå kedjelås och kedjebrytare med sig. skulle iaf inte dra ut i skogen utan dessa tillbehör.
 

Westman

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
OnT: ser ut att vara en riktigt grym cykel. Älskar det näst intill överdrivet ingenjörsmässiga planerandet.

Tack, jag med. Om det inte framgått med överdriven tydlighet. :D


kais01 sa:
vilken pandoras ask jag öppnade med min bash-fråga:) hoppas du var ok med diskussionen westman, jag tycker den blev rätt bra? för- och nackdelar med bash på ditt fina bygge...
Absolut, bra diskussion ju!
 

Nypåmtb

Medlem
Väldigt fint bygge med lite speciella intressanta krav. Två frågor:
1. Har du ”superboost” fram också? Eller finns det inte (ännu)?
2. Vad väger bygget?
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ang. bash/taco så har många av de nyare (OneUp och Blackspire t. ex.) en plastdel som tar upp smällen, vilket är mindre stumt och det känns iaf mindre i ramen (och själen) än att dra i kedja+klinga eller en gammal helstel metallbash.

På ovan nämnda kan man även byta plastbit om den börjat bli sliten.

Edit: Grym hoj Westman! Provrullar gärna vid tillfälle. :)
 
Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Ang. bash/taco så har många av de nyare (OneUp och Blackspire t. ex.) en plastdel som tar upp smällen, vilket är mindre stumt och det känns iaf mindre i ramen (och själen) än att dra i kedja+klinga eller en gammal helstel metallbash.

På ovan nämnda kan man även byta plastbit om den börjat bli sliten.

Edit: Grym hoj Westman! Provrullar gärna vid tillfälle. :)
Så var det ju förr också, bashen/tacon var i nån sorts plast. Typ e13, MRP mfl.
 

larsaw

Aktiv medlem
Om man kikar på den modell AJ erbjudit mig så är den relativt klent dimensionerad just för att knäckas där istället för ISCG-fästet (båda är noga framräknade av AJ och herr Marino... :D... )
 

qma

Aktiv medlem
H. sa:
zinkpasta sa:
Ang. bash/taco så har många av de nyare (OneUp och Blackspire t. ex.) en plastdel som tar upp smällen, vilket är mindre stumt och det känns iaf mindre i ramen (och själen) än att dra i kedja+klinga eller en gammal helstel metallbash.

På ovan nämnda kan man även byta plastbit om den börjat bli sliten.

Edit: Grym hoj Westman! Provrullar gärna vid tillfälle. :)
Så var det ju förr också, bashen/tacon var i nån sorts plast. Typ e13, MRP mfl.
Den MRP G2 SL som kom på min DH årsmodell 2012 har dock brutal fiberförstärkt plast (minns pga. sågmod) och kändes inte safe mot fasta iscg-fästet i den ramen så jag bytte till vevbash...
 

Westman

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Väldigt fint bygge med lite speciella intressanta krav. Två frågor:
1. Har du ”superboost” fram också? Eller finns det inte (ännu)?
2. Vad väger bygget?
Tackar.
1 Nej, det finns inte, kör vanlig boost dvs 110*15. Har alltid gillat styv front och ogillat när det flexar ur kurs. Nuförtiden är det inget problem med 15 och framhjulen blir tillräckligt styva sen länge (bak med 29 har det varit ett problem tycker jag). Du som relatovt ny på forumet vet troligen inte min bakgrund men jag cyklade bara utför, bikepark/freeride/DH i ca fem år innan jag skaffade min första stigcykel ca 2008. Då hade många gafflar 32mm innerben och genomgående axel var ett måste. 20mm var det då, och jag har haft 15/20 på alla mina cyklar.

Om jag ändå ska ge lite bakgrund så var jag en Early adopter av breda styren och singelklinga också. Internetcyklister såväl som riktiga flinade åt 711-styret 2009 och sa att 760-styre var ocykelbart mellan träden i skogen 2011, nu kör alla 740-800. Jag var dock för tidig med singelklinga, 32t fram och 11-32 bak ihop med plattisar resulterade i idiotförklaringar, inflammerad ländrygg och vad en fysioterapeut kallade "överutvecklad baksidesmuskulatur". Och ibland orkade jag inte uppför de brantaste klättringarna. Principen var dock rätt även om kassetterna ännu var för små. Nu kör alla 1x. Vill inte verka självgod med detta inlägg men jag kan ju dra vissa paralleller till när vissa skrattar i den här trådens tidiga delar om 157mm. Troligen kommer de flesta av dom köra det om ett par år. Det är tryggare att följa massan än tänka efter och dra egna slutsatser.

2 Är rätt ointresserad av totalvikt/statisk vikt som ex framtriangel, cockpit mm. Kan inte riktigt förstå hur folk tänker som lägger 10kkr på kolframtriangel för att spara 4-500g men har enkla dämpenheter och billiga hjul.. Roterande massa är det jag tycker gör stor skillnad med gyroeffekt, tröghet mm. 15kg hoj med lätta hjul känns rappare än 13kg med tunga imo. Ex Kona Process 29 väger ca 15,5 i storlek L utan pedaler men är ändå snabb om man har rätt däck. Ska inte säga att totalvikten inte märks alls men inte alls så mycket som många verkar tro.

Så jag har satsat på styv hoj med låg roterande massa. Styv bakände och länkage ger dessutom förutom cykelmässiga fördelar även bättre hållbarhet över tid, mindre slitage på lager, dämparbussningar mm.

Har inte vägt än då jag inte tubelessat då dessa däck vara skulle gå en vecka innan byte till biffigare gummi för Åre. Ska väga när jag tubelessat stigdäcken så småningom, men den borde ligga runt 14-strecket totalt exkl pedaler.

zinkpasta sa:
Edit: Grym hoj Westman! Provrullar gärna vid tillfälle. :)
Tack, det löser vi!
 

Lingon

Aktiv medlem
Kul och lite udda bygge!
Roligt att se hur någon med erfarenhet och egen tankeförmåga väljer att speca sitt bygge med en kombination av ultramoderna och vad som brukar anses som hopplöst omodärna komponenter av "forumexperterna". ;)
Grattis till en fin hoj och hoppas du får många roliga timmar i sadeln!
 

marr

Aktiv medlem
Jäkla fräsig cykel :)

Men jag förstår inte helt varför man valde xm421 fälg. Visst lite lättare. Men bredd väger upp vikt anser jag.

Nä, den där behöver kolhjul ;)
 

Nypåmtb

Medlem
Tack för den fina historiebeskrivningen, kul!
Intressant att du ger tummen upp för det mesta av utvecklingen de senaste åren förutom kolfiber (om det nu är modernt?) och breda fälgar. När det gäller just fälgar så verkar ju många resonera att det blir lättare med smalare däck på bred fälg än med bredare däck på smal fälg. Dessutom blir luftkammaren troligen större och lägre tryck möjligt i det förra fallet jämfört med det senare.

Kanske resonerar du att det för dig inte gör någon direkt skillnad eftersom du oavsett tänkt köra ”smala” 2,35-2,4-ish däck?
Är logiken då att den större luftkammaren med lägre tryck inte är värt den extra vikten? Eller är stor luftkammare överreklamerat tycker du?
Själv gillar jag skarpt mina nya i35 hjul från ibis men 30mm id hade dock säker varit nog.
 

Westman

Aktiv medlem
Jag vill gärna köra stor luftkammare och 2,6-2,8 men på min stålhardtail. Min heldänpade vill jag köra lite fortare med och det gör jag lättast när jag inte har krängande, flexiga däck med extra rullmotstånd. Behöver inte heller mer grepp än ett 2,4 ger så jag föredrar lägre rullmotstånd. Gillar också att luta ner cykeln rätt långt ibland och vill då ha en rundare däckprofil än ett 2,4 får på (för) bred fälg. Så jag har optimerat fälgbredden för tvåfyror och då är 25 innerbredd optimalt. På köpet får jag lägre fälgvikt än om jag gått bredare, och minskad risk att slå i fäkgkanten i sten mm. Bara fördelar att välja bredd efter däckbredd tycker jag.

Kol är jag inte emot egenskapsmässigt, men det är en smutsig framställning och sedan fullt av reklamationer pga sprickor, delamineringar mm. Så det tillverkas 1,x pryl för varje såld pryl och varje påfrestar miljön mer. Dessutom icke återvinningsbart.
 
Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Velocipeden sa:
Var är recensionen av detta fina åk? Första intrycken iaf. Snella!
Intressanta och kloka resonemang kring val har tagit de till mig, och fint bygge!
Tack, är på sluttampen av cykelsemester med hojen, det kommer när vi landat hemma igen!

Jag kan iaf hinta att jag är väääääldigt nöjd med utfallet.
 

soderblom

Aktiv medlem
Ser också fram emot recension.

Knollyn ligger helt klart högt upp bland kandidaterna vid nästa cykelbyte. Var ju nöjd med min Endo 2009, och de lär ju inte blivit sämre...
 

Westman

Aktiv medlem
aribr sa:
Snygg cykel och bra recension! Happy som bäst.
Tackar!

Var ute ikväll igen efter att ha gjort lite översyn och rengöring efter en månad av användning. Fick bort de små knak som utvecklats (damm mm) och fick den helt tyst igen. Älskar cykeln, fantastiskt kompetent och rolig på samma gång. :)
 

Dannemannen

Ny medlem
Jag har följt bygget med intresse. Mycket för att jag kör på en Banshee spitfire vilket jag vet att du cyklat på fram tills denna hoj blev klar. Därför är jag sjukt sugen på att höra en jämförelse. Exakt vad är det som gör att det är roligare att cykla på din nya Knolly? Vilka förändringar görs sig mest tydliga?
 

Westman

Aktiv medlem
soderblom sa:
Tack för välskrivna intryck och kul att höra att du är nöjd!! Blir ju onekligen sugen på att ha en Knolly igen.
Gör det David, tror inte du blir missnöjd, tvärtom. Trodde det var en Endo/Warden kombo de skulle släppa nu på Crankworx, men det var visst Warden/Delirium. Fast du tänker kanske 29 nu?

Dannemannen sa:
Jag har följt bygget med intresse. Mycket för att jag kör på en Banshee spitfire vilket jag vet att du cyklat på fram tills denna hoj blev klar. Därför är jag sjukt sugen på att höra en jämförelse. Exakt vad är det som gör att det är roligare att cykla på din nya Knolly? Vilka förändringar görs sig mest tydliga?
Den känns lite som en 29-Spitty fast med kortare bakände, dom är inte helt olika i känsla utför eller vid svängande och båda är ganska robusta och styva. Men Knollyn är något mer lekfull, Spittyns kedjestagslängd ökar ju lite vid sag. De större hjulen gör ju mycket för rollover över småstök men geon och den låga fronten gör att jag ändå kan ha lika kul vid svängande. Rent personligen så är denna längre och mer rätt storlek för mig, 475 reach är bättre än 452 för mina 187cm.

Sittpositionen vid trampande är bättre också med den brantare sadelrörsvinkeln. En stor skillnad när man trampar är att det är mindre antisquat så bakänden är ngt mer gungig och sämre för ståsprint men också mer följsam och hittar mer grepp vid teknisk klättring. Det sista är det enda som inte enbart är bättre, man blir beroende av en dämpare med ställbar LSC eller t o m flera lägen om man vill ha den mindre gungig. Men det har visat sig att DPX2an är riktigt bra tunead och alla tre lägena är användbara, så jag har liksom ett "traction mode" (Open) att ta till som jag inte hade på Spittyn.
 

Krompa

Medlem
Hur gillar du styret? Har 35 mm RF carbon SIXC som jag tyckte var väldigt mycket bekvämare än det aluspett jag körde innan men det man läser om OneUps verkar ju vara en nivå till.
 

Westman

Aktiv medlem
Krompa sa:
Hur gillar du styret? Har 35 mm RF carbon SIXC som jag tyckte var väldigt mycket bekvämare än det aluspett jag körde innan men det man läser om OneUps verkar ju vara en nivå till.
Jag gillar det. Har inte testat SIXC men det är skönare än ett Renthal Fatbar Carbon iaf.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer