DarkMatter
Aktiv medlem
[Byggtråd] Kröka styre - från pendlarhybrid till all-round Gravel! Färdig! Nu med bilder!!!
Nu är det dags. Byggtråd! Är det för att skryta med mina coola prylar? Eller kanske för att visa omvärlden hur en växelvajer ska spännas?
Nä, knappast. Snarare en dålig ursäkt för att ladda upp undermåliga bilder och be om hjälp när saker oundvikligen skiter sig.
Rent egoistiska skäl alltså.
"Men vad är det som ska byggas då?" frågar ni (eller inte för ni har läst rubriken...).
Jo, så här är det...
För ca 2 år sedan kom jag av en händelse att låna en cykel för en liten utflykt jag hade planerat som var en aning för lång för att gå.
Det slutade med ca 25 km på dryga 2 timmar och var riktigt kul. Hade nog glömt hur kul det var att cykla då min senaste cykel blev stulen för ca 10 år sedan.
Då föddes tanken att cykelpendla till jobbet, åtminstone ibland. Så, planer gjordes, Google Maps konsulterades, beräkningar utfördes. Jag kom fram till att det var 17,5 km enkel väg och att jag borde klara det utan större problem. Jag var lite orolig över de tre stora broarna, men ändå något man måste prova.
Allt som saknades var en cykel. "Köpte du en då?" frågas det. Nej, såklart inte. Istället grävde jag fram min förrförra cykel, världens coolast rosa Miyata från ca 1992, och försökte pyssla om den.
Jag skriver försökte för helt bra gick det inte. Men går inte in närmare på det. Den har en egen tråd tillägnad sig.
Under hela varmsäsongen 2019 (allt över 5 grader räknas som varmt) tog den mig till och från jobbet i alla möjliga olika väder. Det gick inte särskillt fort och var inte superskönt men det var kul och nyttigt. Efter detta pilotår, för det var min plan redan från början - att visa att jag dels kunde och dels tänkte fortsätta med det - blev det så dags att införskaffa något nytt och bättre. Framför allt något som passar till både ändamålet och till mig själv (är ju en bit längre nu än jag var för 28 år sedan).
Min tilltänkta pendlare hade inte så många krav på sig men tre saker ville jag inte vara utan
Sedan gick det som det gick. 17 Mars var det beordrat hemmajobb. Sista pendlingsdagen bjöd på 3 årstider under 45 minuter (började med kallt och vått, växlade efter 20 minuter till våt snö som piskade mig i ansiktet för att sluta med solsken vid ankomsten). Det blev i alla fall ingen pendling på Picon.
Istället började jag hem-till-hem-pendla, lunch-cyklar och ibland kvälls-cykla. För cykla, det skulle jag. Behöver väl knappast förkara hur man snabbt går från pendlare till hobbycyklist rätt fort när man väl sätter igång. Men att cykla för att det är kul, och vart man vill, istället för till och från arbetsplatsen är ganska annorlunda. Istället för att bara ha ett mål att nå så blir ju cykelturen själva målet. Att komma fram är oviktigt, nästan något man vill undvika, och rullandet är det som har betydelse. Och undertiden lär man sig ganska mycket. Man lär sig vad man tycker om och vad man inte tycker om. Man lär känna sin cykel och vad man eventuellt saknar på den.
Jag lärde mig snart ett par saker:
För att möta ovanstående punkter, och samtidigt behålla de ursprungliga punkterna, behöver vissa modifieringar göras på Picon.
De är, utan inbördes ordning, att byta styret till ett bockstyre, byta drivlinan till Tiagra och byta däck till något lämpligare. Det sistnämnda är en ganska enkel procedur så den sparar jag till sist.
Dock måste de första två göras tillsammans på grund av samspel mellan delar (det finns inga hydrualiska reglage till Claris).
TLDR; Jag ska byta drivlina och styre från rakt till bock på min hybrid så den blir roligare och passar mig och min cykling bättre.
Steg ett är införskaffande av delar. För att inte sinka mer än jag nog kommer göra ändå så har jag redan gjort det innan denna tråden startas. Jag har också påbörjat steg två vilket är bytet av drivlinan. Så, utan vidare fördröjningar följer nu en bildkavalkad av denna operation, enbart av den anledning att jag tog en massa bilder och inte vet vad annat jag ska göra med dem.
Dags att börja mecka!
Gamla drivlinan (referensbild)
Delar, i och ur förpacking
Bakänden är strippat!!!!
Hjälp!!! Jag fick inte loss pedalerna.....
Teoretiskt halvvägs. Gammalt är av, nytt ska på.
Vev!
Bakänden!!! Men kedjan går inte på översta ringen. Plastskivan innanför kassetten är funkar inte med det nya 28T och måste bort.
Nu är det klart!!!
Ser ganska bra ut tycker jag....
Så var det stora jobbet gjort här nere. Det mesta verkar okej.
Men det är en sak som jag tror inte är okej. Det är lite svårt att testa allt ordentligt innan reglagen är på (har tillfälligt spännt fast vajrarna från Claris-reglagen men den bakre är lite för kort och det går såklart inte att växla) men det verkar som att bakväxelns cage är böjd.
Hur åtgärdar man bäst det?
Bild:
Nä, knappast. Snarare en dålig ursäkt för att ladda upp undermåliga bilder och be om hjälp när saker oundvikligen skiter sig.
Rent egoistiska skäl alltså.
"Men vad är det som ska byggas då?" frågar ni (eller inte för ni har läst rubriken...).
Jo, så här är det...
För ca 2 år sedan kom jag av en händelse att låna en cykel för en liten utflykt jag hade planerat som var en aning för lång för att gå.
Det slutade med ca 25 km på dryga 2 timmar och var riktigt kul. Hade nog glömt hur kul det var att cykla då min senaste cykel blev stulen för ca 10 år sedan.
Då föddes tanken att cykelpendla till jobbet, åtminstone ibland. Så, planer gjordes, Google Maps konsulterades, beräkningar utfördes. Jag kom fram till att det var 17,5 km enkel väg och att jag borde klara det utan större problem. Jag var lite orolig över de tre stora broarna, men ändå något man måste prova.
Allt som saknades var en cykel. "Köpte du en då?" frågas det. Nej, såklart inte. Istället grävde jag fram min förrförra cykel, världens coolast rosa Miyata från ca 1992, och försökte pyssla om den.
Jag skriver försökte för helt bra gick det inte. Men går inte in närmare på det. Den har en egen tråd tillägnad sig.
Under hela varmsäsongen 2019 (allt över 5 grader räknas som varmt) tog den mig till och från jobbet i alla möjliga olika väder. Det gick inte särskillt fort och var inte superskönt men det var kul och nyttigt. Efter detta pilotår, för det var min plan redan från början - att visa att jag dels kunde och dels tänkte fortsätta med det - blev det så dags att införskaffa något nytt och bättre. Framför allt något som passar till både ändamålet och till mig själv (är ju en bit längre nu än jag var för 28 år sedan).
Min tilltänkta pendlare hade inte så många krav på sig men tre saker ville jag inte vara utan
- Hydrauliska skivbromsar
- LVG-drivlina
- Ett känt märke (inte för att jag egentligen bryr mig om märke, men känns bättre med något som man vet kommer att leva kvar många år och även finnas delar till)
Sedan gick det som det gick. 17 Mars var det beordrat hemmajobb. Sista pendlingsdagen bjöd på 3 årstider under 45 minuter (började med kallt och vått, växlade efter 20 minuter till våt snö som piskade mig i ansiktet för att sluta med solsken vid ankomsten). Det blev i alla fall ingen pendling på Picon.
Istället började jag hem-till-hem-pendla, lunch-cyklar och ibland kvälls-cykla. För cykla, det skulle jag. Behöver väl knappast förkara hur man snabbt går från pendlare till hobbycyklist rätt fort när man väl sätter igång. Men att cykla för att det är kul, och vart man vill, istället för till och från arbetsplatsen är ganska annorlunda. Istället för att bara ha ett mål att nå så blir ju cykelturen själva målet. Att komma fram är oviktigt, nästan något man vill undvika, och rullandet är det som har betydelse. Och undertiden lär man sig ganska mycket. Man lär sig vad man tycker om och vad man inte tycker om. Man lär känna sin cykel och vad man eventuellt saknar på den.
Jag lärde mig snart ett par saker:
- Jag tycker om att cykla länge
- Mina händer tycker inte om att cykla länge
- Det saknas en eller två växlar i mitten eller mot det högre registret
- Jag älskar att cykla på fina grusvägar
För att möta ovanstående punkter, och samtidigt behålla de ursprungliga punkterna, behöver vissa modifieringar göras på Picon.
De är, utan inbördes ordning, att byta styret till ett bockstyre, byta drivlinan till Tiagra och byta däck till något lämpligare. Det sistnämnda är en ganska enkel procedur så den sparar jag till sist.
Dock måste de första två göras tillsammans på grund av samspel mellan delar (det finns inga hydrualiska reglage till Claris).
TLDR; Jag ska byta drivlina och styre från rakt till bock på min hybrid så den blir roligare och passar mig och min cykling bättre.
Steg ett är införskaffande av delar. För att inte sinka mer än jag nog kommer göra ändå så har jag redan gjort det innan denna tråden startas. Jag har också påbörjat steg två vilket är bytet av drivlinan. Så, utan vidare fördröjningar följer nu en bildkavalkad av denna operation, enbart av den anledning att jag tog en massa bilder och inte vet vad annat jag ska göra med dem.
Dags att börja mecka!
Gamla drivlinan (referensbild)
Delar, i och ur förpacking
Bakänden är strippat!!!!
Hjälp!!! Jag fick inte loss pedalerna.....
Teoretiskt halvvägs. Gammalt är av, nytt ska på.
Vev!
Bakänden!!! Men kedjan går inte på översta ringen. Plastskivan innanför kassetten är funkar inte med det nya 28T och måste bort.
Nu är det klart!!!
Ser ganska bra ut tycker jag....
Så var det stora jobbet gjort här nere. Det mesta verkar okej.
Men det är en sak som jag tror inte är okej. Det är lite svårt att testa allt ordentligt innan reglagen är på (har tillfälligt spännt fast vajrarna från Claris-reglagen men den bakre är lite för kort och det går såklart inte att växla) men det verkar som att bakväxelns cage är böjd.
Hur åtgärdar man bäst det?
Bild: