[Byggtråd] Kröka styre - från pendlarhybrid till all-round Gravel! Färdig! Nu med bilder!!!

DarkMatter

Aktiv medlem
[Byggtråd] Kröka styre - från pendlarhybrid till all-round Gravel! Färdig! Nu med bilder!!!
Nu är det dags. Byggtråd! Är det för att skryta med mina coola prylar? Eller kanske för att visa omvärlden hur en växelvajer ska spännas?
Nä, knappast. Snarare en dålig ursäkt för att ladda upp undermåliga bilder och be om hjälp när saker oundvikligen skiter sig.
Rent egoistiska skäl alltså.

"Men vad är det som ska byggas då?" frågar ni (eller inte för ni har läst rubriken...).
Jo, så här är det...

För ca 2 år sedan kom jag av en händelse att låna en cykel för en liten utflykt jag hade planerat som var en aning för lång för att gå.
Det slutade med ca 25 km på dryga 2 timmar och var riktigt kul. Hade nog glömt hur kul det var att cykla då min senaste cykel blev stulen för ca 10 år sedan.
Då föddes tanken att cykelpendla till jobbet, åtminstone ibland. Så, planer gjordes, Google Maps konsulterades, beräkningar utfördes. Jag kom fram till att det var 17,5 km enkel väg och att jag borde klara det utan större problem. Jag var lite orolig över de tre stora broarna, men ändå något man måste prova.
Allt som saknades var en cykel. "Köpte du en då?" frågas det. Nej, såklart inte. Istället grävde jag fram min förrförra cykel, världens coolast rosa Miyata från ca 1992, och försökte pyssla om den.
Jag skriver försökte för helt bra gick det inte. Men går inte in närmare på det. Den har en egen tråd tillägnad sig.

Under hela varmsäsongen 2019 (allt över 5 grader räknas som varmt) tog den mig till och från jobbet i alla möjliga olika väder. Det gick inte särskillt fort och var inte superskönt men det var kul och nyttigt. Efter detta pilotår, för det var min plan redan från början - att visa att jag dels kunde och dels tänkte fortsätta med det - blev det så dags att införskaffa något nytt och bättre. Framför allt något som passar till både ändamålet och till mig själv (är ju en bit längre nu än jag var för 28 år sedan).

Min tilltänkta pendlare hade inte så många krav på sig men tre saker ville jag inte vara utan
  • Hydrauliska skivbromsar
  • LVG-drivlina
  • Ett känt märke (inte för att jag egentligen bryr mig om märke, men känns bättre med något som man vet kommer att leva kvar många år och även finnas delar till)
När då i början av 2020 min LBS hade rea på äldre modeller var det dags att slå till. Jag hade då länge velat fram och tillbaka mellan rakt styre och bock och till sist bestämt mig för rakt, mycket p.g.a. budget men också lite feghet. Hade ju aldrig haft bockstyre. Köpte till sist en lämplig hoj, en Crescent Pick 2019, Orange, med Claris drivlina och skivor. Alla rutorna var ibockade. Nu återstod bara att invänta våren då allt salt var borta så man kunde börja rulla på den nya skinande cykeln. Under tiden fortsatte jag pendla på min Miyata.

Sedan gick det som det gick. 17 Mars var det beordrat hemmajobb. Sista pendlingsdagen bjöd på 3 årstider under 45 minuter (började med kallt och vått, växlade efter 20 minuter till våt snö som piskade mig i ansiktet för att sluta med solsken vid ankomsten). Det blev i alla fall ingen pendling på Picon.

Istället började jag hem-till-hem-pendla, lunch-cyklar och ibland kvälls-cykla. För cykla, det skulle jag. Behöver väl knappast förkara hur man snabbt går från pendlare till hobbycyklist rätt fort när man väl sätter igång. Men att cykla för att det är kul, och vart man vill, istället för till och från arbetsplatsen är ganska annorlunda. Istället för att bara ha ett mål att nå så blir ju cykelturen själva målet. Att komma fram är oviktigt, nästan något man vill undvika, och rullandet är det som har betydelse. Och undertiden lär man sig ganska mycket. Man lär sig vad man tycker om och vad man inte tycker om. Man lär känna sin cykel och vad man eventuellt saknar på den.

Jag lärde mig snart ett par saker:
  • Jag tycker om att cykla länge
  • Mina händer tycker inte om att cykla länge
  • Det saknas en eller två växlar i mitten eller mot det högre registret
  • Jag älskar att cykla på fina grusvägar
Nu äntligen har vi nått trådens kärna, själva modermodemet i hårddisken, och kan fastställa vad det egentligen är som ska byggas.
För att möta ovanstående punkter, och samtidigt behålla de ursprungliga punkterna, behöver vissa modifieringar göras på Picon.
De är, utan inbördes ordning, att byta styret till ett bockstyre, byta drivlinan till Tiagra och byta däck till något lämpligare. Det sistnämnda är en ganska enkel procedur så den sparar jag till sist.

Dock måste de första två göras tillsammans på grund av samspel mellan delar (det finns inga hydrualiska reglage till Claris).

TLDR; Jag ska byta drivlina och styre från rakt till bock på min hybrid så den blir roligare och passar mig och min cykling bättre.

Steg ett är införskaffande av delar. För att inte sinka mer än jag nog kommer göra ändå så har jag redan gjort det innan denna tråden startas. Jag har också påbörjat steg två vilket är bytet av drivlinan. Så, utan vidare fördröjningar följer nu en bildkavalkad av denna operation, enbart av den anledning att jag tog en massa bilder och inte vet vad annat jag ska göra med dem.

Dags att börja mecka!
tiagra-rebuild-1.jpg

Gamla drivlinan (referensbild)
tiagra-rebuild-2.jpg

Delar, i och ur förpacking
tiagra-rebuild-3.jpg
tiagra-rebuild-4.jpg

tiagra-rebuild-5.jpg

Bakänden är strippat!!!!
tiagra-rebuild-6.jpg

Hjälp!!! Jag fick inte loss pedalerna.....
tiagra-rebuild-8.jpg

Teoretiskt halvvägs. Gammalt är av, nytt ska på.
tiagra-rebuild-9.jpg

Vev!
tiagra-rebuild-10.jpg

Bakänden!!! Men kedjan går inte på översta ringen. Plastskivan innanför kassetten är funkar inte med det nya 28T och måste bort.
tiagra-rebuild-11.jpg

Nu är det klart!!!
tiagra-rebuild-12.jpg

Ser ganska bra ut tycker jag....
tiagra-rebuild-13.jpg

Så var det stora jobbet gjort här nere. Det mesta verkar okej.

Men det är en sak som jag tror inte är okej. Det är lite svårt att testa allt ordentligt innan reglagen är på (har tillfälligt spännt fast vajrarna från Claris-reglagen men den bakre är lite för kort och det går såklart inte att växla) men det verkar som att bakväxelns cage är böjd.
Hur åtgärdar man bäst det?

Bild:
tiagra-rebuild-14.jpg

Bilagor

• tiagra-rebuild-7.jpg
    tiagra-rebuild-7.jpg
    522.9 KB · Besök: 121

Audioholic

Aktiv medlem
Stoppskruvarna behöver kanske justeras för att nå upp på största i bak?
Det blir nog lättare med rätt reglage med.

DarkMatter

Aktiv medlem
Stoppskruvarna behöver kanske justeras för att nå upp på största i bak?
Det blir nog lättare med rätt reglage med.
Med växeln på går det inte att växla överhuvudtaget (fel reglage etc.). Problemet med storkransen upptäckte jag när jag skulle lägga kedjan runt stora-stora för att mäta rätt längd. Såg då att den svarta plastskivan var konvex och för tjock närmare navet så att kedjan låg mot och lätt trillade ner. Innan satt 32T och då hamnar kedjan lägre från navet där plastskivan sitter längre från kassetten (p.g.a. sin form).

DarkMatter

Aktiv medlem
Först en miniuppdatering. Lyckades till sist, med hjälp av en Asaklitt pedalnyckel från CO, vålda loss pedalerna från Claris-vevarna. Lycka!
Kunde därmed testtrampa lite med Tiagra-linan, dock endast med två växlar att välja mellan. 34/28 eller 50/28.
Claris-reglaget verkar fungera med framväxeln men bak fungerar såklart inte.

Rasslar lite från den böjda bakväxeln men det funkar bra i övrigt.

grx-1.jpg

DarkMatter

Aktiv medlem
Nu till dagens riktiga uppdatering. Det var dags för trådrubrikens primära mål, att kröka styret. Planer smidda i månader, delar samlade i veckor, glömda småprylar hastigt inköpta de senaste dagarna... allt var redo att stråla samman och uppFylla Krökandet av styret!

Ner i källaren med cykel, verktyg, delar, mekställ, fler verktyg.
Upp med cykeln på mekstället.
Fan, har glömt några verktyg. Hämtar fler verktyg.
Fan, en nyckel saknas... får blir skiftnyckeln istället
Fan, var tog insexnyckeln vägen? *"#$£@ Tur att man har extra
VAd i helvete! Nyckelhelvetet VRED sig... Skruvuvud starkare än en insexnyckel??
Och... så... vidare

Men skam den som ger sig! Grejer lossnar! Slangar klipps! Olja droppar (men ändå väldigt lite).
Nya prylar packas upp. Skruvar dras åt! Tiden går!!!

Inser då att jag saknar en grej trots allt. En sketen liten adapter för att passa oljekoppen från bleed-kitet på reglaget saknas och måste tydligen köpas separat. Dock har jag vid det här laget börjat få slut på tid så det gör ingen större skillnad.

Målet för dagen, som var väldigt ambitiöst och optimistiskt satt med tanke på att jag aldrig gjort något av detta förut, var ju att bli färdig med bromsar och växlar. Helst också styrlinda.
Det målet uppnåddes inte. Men det stora grovjobbet tror jag är gjort (åtminstone intalar jag mig själv detta).
Nytt styre och nya reglage är monterade och hydraulslangar är tillklippta och installerade.

I detta skede vågade jag mig försiktigt på att provrulla (och trampa lite) i en angränsande lokal i källaren. På det hela taget kändes det väldigt ovant, men det var att vänta. Eftersom nu alla spänning var borta från växlarna var cykeln nu dessutom en SS med 34/11 utväxling. Inte optimalt i ett utrymme med ca 8 meter mellan väggarna. Och utan bromsar....

Reach (antar jag?) var inget problem, iaf inte i detta lilla test. Däremot tror jag sadeln är en aning för hög. Nya vevarna är ju 172,5 mot gamla 170, och jag har cyklat hela vintern på Miyatan som har på tok för låg sadel, så den omställningen var svårast.

Ska prova denna setup, med sadeln sänkt 5-10 mm, lite, innan jag bestämmer om jag ska byta styrstam. Funderar också på att vända på den befintliga och höja den (sätta spacers under istället) för att få lite snyggare linje framtill. Sedan beroende på hur det känns att cykla på riktigt kanske byta till en kortare stam.

Men nu lite bilder.

Delar väntar på uppackning

grx-2.jpg

Demontering påbörjad

grx-3.jpg

Rak krök???

grx-4.jpg

Tubeless ready??

grx-5.jpg

På med det nya

grx-6.jpg

grx-7.jpg

Slut för idag!!

grx-8.jpg

Får se när man får tid att meka vidare... sportlov och så...

Bonus: Klickade hem en (eller två egentligen) grej från en av tüskarna som ska fullända min skapelse! Har ju besvärat divers tråder här på Happy med mina frågor om ditt och datt men nu är beslutet fattat. Givfetvis kommer även detta att dokumenteras när det blir dags.

Go kväll!

L.and

Aktiv medlem
Stiligt! Cykeln går ju från att skrika civilingenjör, praktiskt ryggsäck och hårt knutna gymnastikskor till att faktiskt bli riktigt snygg!

DarkMatter

Aktiv medlem
Stiligt! Cykeln går ju från att skrika civilingenjör, praktiskt ryggsäck och hårt knutna gymnastikskor till att faktiskt bli riktigt snygg!
Tack! Din tolkning av originalet är nästan kusligt nära verkligheten. Fast IT dårå och skaffade faktiskt SPD-skor (som iofs ser ut som vanliga skor 😁)

L.and

Aktiv medlem
Tack! Din tolkning av originalet är nästan kusligt nära verkligheten. Fast IT dårå och skaffade faktiskt SPD-skor (som iofs ser ut som vanliga skor 😁)
Haha, var inte meningen att trampa på några tår, är i branschen själv så att säga...

DarkMatter

Aktiv medlem
Mindre (försenad) uppdatering. Inte så spännande men lite framsteg i alla fall.
Fick några timmar över mellan två möten igår och svängde förbi LBS för att införskaffa en oljekoppsadapter.

Med Shimanos manual framme på mobilen och ett slaviskt följande av dess instruktioner fylldes olja sakta på i frambromsen. Det blev många vändor fram och tillbaka mellan cykel och skärm för kollande och dubbelkollande.

olja.jpg

Bakbromsen gick mycket fortare med de nya erfarenheterna från frambrosen färska i minnet. Precis som de flesta tidigares steg i denna ombyggnad så är ju allt nytt och sckräckinjagande innan man sätter igång. Men när väl första skruven är lossad, vajer är klippt och slang tömd så går det nästan för enkelt. Såklart sker smärre missöden på vägen (spillolja, förvridna insexnycklar, böjda bakväxlar) men på det hela taget är det hela ett mycket angenämt tidsfördriv.

Bakbromsen gick till och med så snabbt att jag hade en halvtimme till övers när allt var klart. (Disclaimer: jag har bara testat bromsförmågan på mekstället. Hjulen stannar då. Om de även kan få stopp på mig i verkliga världen återstår att se).

Denna extra halvtimme räckte precis lagom för att dra vajern till frambromsen. Även denna fungerade fint på mekstället vid första test men får invänta vidare utvärdering tills live-test kan göras.

Som sista åtgärd innan det var dags att återgå till vardagen fixade jag styrstammen. Lyfte den och satte de två distanserna under samt vände på den så den vinklas nedåt. Med 120 mm och 7 graders lutning, och antaget att distanserna är 10 mm styck, så ska enligt min analys stack och reach endast skilja några millimeter med denna förändring. Däremot är det estetiska intrycket avsevärt förbättrat!

styre.jpg

DarkMatter

Aktiv medlem
Efter lunchen valde hela resten av familjen att vila middag vilket gav undertecknad en god stund för sig själv. Vanligtvis ägnas denna egentid till rent cyklande, men idag var det något som ropade på mig. En svag röst hördes någonstans ifrån - "provtur.... provtur...".

Såklart! I detta strålande vårväder som plötsligt slagit ut fanns det inga invändningar. Med en kort provtur i åtanke tyckte jag mig dessutom ha tid lite mek innan. Pyttelite alltså. 10 minuter och ett par klipp så var bakväxelvajern på plats.
Tyvärr fungerade den inte...... men nu var det dags att cykla. Vidare mek får vänta.

Blev en lite lagom tur. Känna på hur allt känns. Det var väldigt ovant i ungefär 1 km, sedan kändes det bara bra.
Bromsar funkar, likaså framväxel. Styre och pedaler sitter kvar. En succé på det hela taget.

Men en sak kan jag säga direkt, 34/11 är inte en optimal SS-utväxling. Blev att planera sin väg väl och ha bra med fart in i de få oundvikliga uppförsluten. Hade ju faktiskt två växlar att välja mellan men 50/11 är jag inte redo för ännu 😅

Visserligen lite kvar att göra, men så här långt är allt toppen!

premiär-3.jpg

DarkMatter

Aktiv medlem
Efter sportlovet har det blivit dags att färdigställa bygget. De sista paketen har anlänt och allt verkade frid och fröjd.
Tyvärr var det inte helt så. Jag hade beställt en R7000-bakväxel för att ersätta den lätt böjda 4700 som jag monterat ovan. Dock saknades det i leveransen en "Bracket Axle Unit" (B-link?). Detta gjorde såklart monterinsjobbet något svårt.

Detta upptäckte jag såklart inte förrän jag redan brutit kedjan och monterat loss Tiagra-växeln. Fanns inget annat att göra än att montera tillbaka den. Den fungerar trots allt okej.

Efter justering av växlarna var det dags för steg 2 på dagens lista: styrlinda.
Jag har aldrig gjort det förut men noga studerat Park Tools hjälpsamma video på ämnet. Med den kunskapen i bakhuvudet gick det hyfsat lätt. Gjorde lite fel först på ena sidan men sedan blev det bra (tillräckligt bra för mig).

bar-tape-1.jpg

bar-tape-2.jpg

Sedan var det dags för sista momentet. Efter att ha terroriserat Gravel-däck tråden ett tag så lyckades jag tillslut bestämma mig och klicka hem ett par:
gravel-tires.jpg

Med en gnutta våld och lite vilja lyckades jag få på dem inom rimlig tid. Inte de lättaste däcken jag monterat men inte alltför svåra. Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid vikbara däck men det kommer nog.

Efter många månader av tänkande, önskande, räknande, drömmande och planerande har jag nu lyckats färdigställa mitt mål! Återstår bara en liten premiärtur (nästan, har ju provrullat lite) i solskenet! Bilder kommer!

Snuten

Aktiv medlem
Blir det till att ligga nu när det krökats då? Ligga i bocken alltså. Du skrev ngt om att händerna inte tycker om att cykla länge. Har det blivit bättre med bocken eller har du bara tränat bort besvären?

PKJoacim

Aktiv medlem
Riktigt snyggt! Bra gjort. Har många gånger tänkt att det skulle vara kul att bygga om min hybrid till krökstyre men backat för kostnader och mängden jobb.

DarkMatter

Aktiv medlem
Blir det till att ligga nu när det krökats då? Ligga i bocken alltså. Du skrev ngt om att händerna inte tycker om att cykla länge. Har det blivit bättre med bocken eller har du bara tränat bort besvären?
Det återstår att se. Jag har inte hunnit rulla så långt ännu, dels för att den precis blev klar och dels för att vädret nu är skit igen 🥶

På riktigt långa (30+ km) rundor brukar jag få lite ont i händerna så det tror jag kommer lösa sig med variation. Dock märker jag redan efter nån timme att mina handleder inte riktigt gillat vinkeln man får på rakt styre. Det borde ju också bli bättre (Det hade också kunnat avhjälpas med barends men det är inte lika kul).

Sen lär jag väl upptäcka nya besvär med ett nytt styre, men sammantaget tror jag ändå det blir bättre.

DarkMatter

Aktiv medlem
Riktigt snyggt! Bra gjort. Har många gånger tänkt att det skulle vara kul att bygga om min hybrid till krökstyre men backat för kostnader och mängden jobb.
Tackar!

Jag funderade en hel del på om det var en bra idé eller inte, både ekonomiskt och rent tekniskt. Uppenbarligen tyckte jag det var en bra idé 😅

Mängden jobb är faktiskt inte så stor. Jag valde ju delar rätt omsorgsfullt men hade bra grundförutsättningar.
Ett av grundkriterierna för hybriden var LVG-drivlina och det hjälpte ju då jag slapp byta vevlager och annat komplicerat. Det var bara att dra ut gamla och stoppa i nya vevaxeln så var det klart.

Hela drivlinan var egentligen inte mer jobb än det skulle varit med service. Skruva loss och skruva på igen, fast med andra delar.

Det enda "svåra" var bromsarna och även de var mycket lättare än jag trott. Följer man bara instruktionerna så är det förvånansvärt enkelt. (Shimanos manual + Park Tools YT-videos är allt man behöver)

Kostnaden är väl den svåraste tröskeln att kliva över. Jag skaffade det mesta begagnat eller i andra hand här på K&S. De delar av mekaniken som är från butik är kedja, kassett, slangar och kabelhöljen samt smågrejer som oliv/stift och ändhylsor till höljena. (Och så verktyg, men de är ju sånt man vill ha ändå så räknar inte in dem i kalkylen). Slutsumman för cykeln och alla delarna slutar på en något lägre siffra än en liknande ny gravel-cykel skulle kosta. Och då har jag inte dragit av värdet för de överblivna delarna ännu.

Tror det i slutändan blev billigare än att sälja och köpa ny cykel i och med värdetappet på begagnad cykel.

Edit: Styrlinda och däck är såklart nya också

gandhi

Aktiv medlem
Inspirerande transformation av en rätt tråkig hybrid till en trevlig grusvägs- och pendlarmaskin!

Jobba med bålstyrkan. Då minskar belastningen på handlederna. Kortare och lite mer uppvinklad styrstam kan också hjälpa (även om det inte ser lika coolt ut).

DarkMatter

Aktiv medlem
Inspirerande transformation av en rätt tråkig hybrid till en trevlig grusvägs- och pendlarmaskin!

Jobba med bålstyrkan. Då minskar belastningen på handlederna. Kortare och lite mer uppvinklad styrstam kan också hjälpa (även om det inte ser lika coolt ut).
Ja, bålstyrkan är inget att hänga i julgranen.

Jag kommer troligtvis att byta till en kortare styrstam (trots förlusten på coolhets-kontot). Med befintlig stam är den rätt racig (säger jag som aldrig suttit på en räjser) men tror den blir lite mer casual (som jag själv) med några cm kortare.

Salabaladala

Aktiv medlem
Snyggt! Bra jobbat!

Glöm förresten inte att det är lag på gula eller vita reflexer åt sidan. Finns en del diskreta varianter som man trär på ekrarna på längden om man inte gillar såna där avlånga gula blaffor. En vit fram kan du sätta i hålet i gaffeln om du vill rensa upp lite utrymme på styret tex för dator eller lamphållare. Ser inte om du har ringklocka, men vill du ha en diskret så finna det såna som man sätter på gaffelröret över eller under styrstammen.

DarkMatter

Aktiv medlem
Snyggt! Bra jobbat!

Glöm förresten inte att det är lag på gula eller vita reflexer åt sidan. Finns en del diskreta varianter som man trär på ekrarna på längden om man inte gillar såna där avlånga gula blaffor. En vit fram kan du sätta i hålet i gaffeln om du vill rensa upp lite utrymme på styret tex för dator eller lamphållare. Ser inte om du har ringklocka, men vill du ha en diskret så finna det såna som man sätter på gaffelröret över eller under styrstammen.
Tack!

Och tack för påminnelsen. Det blir nog ekerreflexer för sidorna. Än så länge funkar den framreflex jag har men bra idé med gaffeln faktiskt. Ska undersöka den saken. Ringklockan sitter där på vänster sida (har fäste för lampa till höger) men syns inte så bra på bilderna. Har gömt den bakom styret. Man kan se den sticka upp lite i bild #2 faktiskt (höger i bild dårå) fast lite suddig såklart.

Der Kaiser

Aktiv medlem
*Hrm*,det är bara lag på reflexer, och lysen, om man cyklar i mörker.

Bra transformation!

Stumpy

Aktiv medlem
Se om du kan låna och prova dig fram till en lagom stamlängd. Ramen verkar inte vara jättelång, så det kan säkert räcka med 10-20 mm kortare. Det är först efter någon timmes cykling som man känner om den är för lång.
Höjden på styret kommer nog inte bli något problem, eftersom den typen av cykel vanligtvis har ganska hög stack.
Det jag skulle göra är att flytta upp reglagen något för att få till en bekvämare position på hoodsen.

Stumpy

Aktiv medlem
Kostnaden är väl den svåraste tröskeln att kliva över. Jag skaffade det mesta begagnat eller i andra hand här på K&S. De delar av mekaniken som är från butik är kedja, kassett, slangar och kabelhöljen samt smågrejer som oliv/stift och ändhylsor till höljena.
Tolkar jag det rätt att du fick tag i GRX-reglage, Tiagra fram-/bakväxel och vevparti samt bleedkit "begagnat" i orginalförpackning?

DarkMatter

Aktiv medlem
Tolkar jag det rätt att du fick tag i GRX-reglage, Tiagra fram-/bakväxel och vevparti samt bleedkit "begagnat" i orginalförpackning?
Nja, inte helt. Reglagen var nya och (i princip) oanvända, plockade från helt ny cykel där säljaren omdelbart uppgraderat till RX600. De kom i RX600-förpackningarna med alla tillbehör (syns på bild tror jag, står 11s på kartongen). Bakväxel var ny i kartong och oanvänd. Framväxel var begagnad och använd, utan förpackning. Vevparti likaså. Bleedkit räknar jag till verktygen så det kom också från butik.

Mediokern

Aktiv medlem
Lite sen kommentar, men ändå. Snygg konvertering! Snygga bilder på "färdiga" versionen också, för en bra cykel blir väl aldrig riktigt klar?

DarkMatter

Aktiv medlem
Se om du kan låna och prova dig fram till en lagom stamlängd. Ramen verkar inte vara jättelång, så det kan säkert räcka med 10-20 mm kortare. Det är först efter någon timmes cykling som man känner om den är för lång.
Höjden på styret kommer nog inte bli något problem, eftersom den typen av cykel vanligtvis har ganska hög stack.
Det jag skulle göra är att flytta upp reglagen något för att få till en bekvämare position på hoodsen.
Det stämmer med min analys av ramen också. Stack känns bra och reach är främst en vane-/smaksak tror jag. Jag ska köra några mil med stammen innan jag börjar experimentera.

Min LBS säljer Bontrager som tycks ha komfortgaranti så borde kunna prova lite och se vad som känns bäst.

Angående reglagen så får det i så fall bli en framtida ändring. Har precis lindat styret och ingen lust att göra om det så snart 😅

Topp