Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Halloj.

Senast jag hade en byggtråd så var det en retromoddad Salsa Dos Niner.

Det var tänkt att vara en skön retro hoj att ta sig runt på, ball vardagshoj. Jag tänkte jag skulle ha en skön laid-back attityd gällande pengar och cykelbyggen, det måste inte vara så dyrt och man kan njuta av det man har. Mitt tidigare Monstercross bygge vart rätt dyrt(understatement) och nu skulle det njutas billigt å old school. Tyvärr vart ju hojen sjukt kul att cykla på och jag började drömma om modernare hoj igen. Salsan såldes.

Jag är en obotlig Cannondale nörd och när nya F-sin med Lefty Ocho presenterades så liksom klättrade sig plånboken ur fickan och viftade frenetisk med Amex kortet. Men satan var dyr den var, speciellt när man lovat sig själv att ta det lugnt med spenderandet. Canyons nya Lux var ju sjukt najs med, men jag tyckte färgskalan var skittrist (ja man kan lacka om, men orka bygga om köket till lackbås igen), så den ströks.

Jag hjälpte en vän att hitta en schysst hoj på rean, det slutade med att jag i stället köpte en Scott Scale 935 2018 kraftigt rabatterad. Dagen D kom och cykeln landade utanför min dörr.
IMG_2630.JPG

När den var monterad så slängde jag på ett par roligare däck och ett par färgmatchade orangea handtag. Sådär ja, custom enough. Men likt när man säger "jag ska bara ta EN öl" på afterworken, så sitter du där dagen efter med förstörd lägenhet och ett kön tatuerat i ansiktet.
IMG_2634.JPG

Mitt i allt det här fick jag resultat av den ADHD diagnostisering jag gått på, du har ADHD var svaret, du har en överstimulerad hjärna och väldigt impulsiv. Jo jag vet, jag sover extremt dåligt och spenderar dagarna i frustration över att det "inte händer något!!!!" Jag måste göra något hela tiden. Jag fick två alternativ, enkelt förklarat, testa medicin eller skaffa något du kan fokusera din frustration på.

Boom, Localbikechop var fött, det är mitt alter ego på Instagram där jag får ur mig allt jag har i huvudet gällande cyklar, för cyklar är mitt största intresse, cykling är sekundärt. Kort och gott, nu har jag haft det här Instagram kontot i ca två månader och det har gjort mig till en helt annan person. Jag har fokus! Och det har också öppnat upp en värld av samarbeten, vänner med samma nördiga intressen osv, skitkul.

Och för att promota det jag missionerar, bygg om din hoj NU, innan räkningarna kommer, så föddes project Localbikechop Scott Scale, där jag helt enkelt går apeshit på ovan nämnda Scott Scale. Grisen gick till slakt.
IMG_3047.jpg

Jag tänkte att det måste finnas någon begränsning i projektet och det blev att inte lacka om den. Dels gillar jag färgen och dels har jag skrapat två kolfiberramar tidigare, och dels är ju skrapade Scott ramar på det här forumet redan gjort så att säga....=) SÅ jag valde att gå all in på ORANGE. Orange är också en intressant färg, det är en typisk varningsfärg, både i vår vardag men framförallt i djurlivet. När Husqvarna en gång i tiden valde färg på sina motorsågar så tog man ut 10 st motorsågar i olika färger i skogen. Man valde den färgen som stack ut och kontrasterade mest, Orange, boom, därav föddes den orangea färg vi i dag ser arbetandes i skogen. En rätt bra färg om man vill få sin verksamhet att synas alltså=) Jag började med en moodboard som vanligt.
Localbikechopmood.jpg

Och utifrån det vart det här målbilden. En Scott Scale med en Lefty Ocho gaffel. (hur den är på väg hem till är en historia i sig) Att det kommer bli mer orange än så här är givet, man kan säga att den här bilden är tam jämfört med vad som skall komma. Målet är inte att bli den lättaste eller subjektivt snyggaste hojen, det här ska bli motsvarande en Lamborghini med Pokemon foliering och perverst handbyggd titanium avgassystem, all in och over the top alltså.
ScottScale935v.jpg

Men där har ni det, del 1 av project Localbikechop Scott Scale. Och jag tycker det är kul att göra byggtråd här igen, finns så mycket som inspirerar mig, Dangerholm, Marino Bikes tråden, "han" som bygger sin egen ram osv.

Nu har jag byggt och beställt delar och fixat och donat på den här hojen de senaste två månaderna så den som vill snabbspola till del 15 kan gå in på min Instagram https://www.instagram.com/localbikechop. Finns massa annat jox jag gjort/gör där med.

Fridens!

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jensen sa:
Hur har du fått tag i en gaffel som ännu inte säljs löst? Kul bygge för övrigt.

Den lurar sig ut innan release, Open visade en på sin mtb i Juli t.ex. Jag har ett bra kontaktnät helt enkelt. Sen får vi se när den kommer och när den dyker upp i tråden, har en Rock Shox RS-1 som placeholder så länge.

Tack så mycket!

DarthVidar

Aktiv medlem
"Målet är inte att bli den lättaste eller subjektivt snyggaste hojen, det här ska bli motsvarande en Lamborghini med Pokemon foliering och perverst handbyggd titanium avgassystem, all in och over the top alltså."

Haha, detta fick min kollega att undra vad jag egentligen sysslade med (när jag satt och garvade)! Fantastisk projektbeskrivning, detta lär bli grymt, jag ser fram emot nästa del! Salsa-tråden var riktigt underhållande så denna lär väl inte bli sämre!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
"Målet är inte att bli den lättaste eller subjektivt snyggaste hojen, det här ska bli motsvarande en Lamborghini med Pokemon foliering och perverst handbyggd titanium avgassystem, all in och over the top alltså."

Haha, detta fick min kollega att undra vad jag egentligen sysslade med (när jag satt och garvade)! Fantastisk projektbeskrivning, detta lär bli grymt, jag ser fram emot nästa del! Salsa-tråden var riktigt underhållande så denna lär väl inte bli sämre!

Haha, bra att den underhåller!:)
Här är inspirationen:
Den här kommer bli bra, det lovar jag!:)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Del 2. Dr Mikael-Aura.

Oki, den TV4-doktor-orangea ramen var skinnad och klar och jag kunde börja planera.

Första idéen var att byta ut kabelgenomföringarna till HOPP´s fina kolfiberdelar. Lite orange eloxerat såsom skruvar, sadelklämma samt thru axeln till Tune prylar. Dock är ju Tunes grejer inte så orangea såsom jag vill ha dem, mer åt donald trump än den där fylliga Dr Mikael tonen. Vi behöver eloxera om lite prylar helt enkelt. Att hitta någon som kan garantera en bra färg samt att vi inte tappar materialgods i aveloxering och omeloxering var lite tricky. Men nu har jag hittat en. Så fort det passar i produktion så åker mina småprylar med i processen. Jag tänkte att jag kör hela "bromsoks-hållaren" med i badet också, de ville dock försäkra sig om vad det var för någon all kvalité först. Har jag tur så...
ScottScale9352.jpg

Något som är kul med att riva ramar är att se hur de ser ut inuti, speciellt på kolfiberramar. Scotten såg fin och ganska slät ut inuti, inge kolfiberkladd och sådant. I sommras skrapade jag lacken av landsvägsram åt en kompis. Den var från ett märke som också börjar på "S" och inuti såg det ut som när min 1 åriga dotter skall äta yoghurt själv , minns att när man skulle föra kablarna tillbaks in i ramen efter skrapning så högg kolfibret inuti ramen som utmärglade präriehundar efter handen.

Anyways. Vi kör en dagens dubbel och kastar oss in på...

Del 3. Bromsar för fem lax.

Jag hade gärna prytt hojen med något orange eloxerat cnc porr från Hope eller Piccola brakes, men det här var i en period där jag fortfarande trodde att det skulle bli någon slags budget över projektet så jag valde i mitt tycke det bromskit som är mest bang for the buck, Magura MT5 fyrkolvsok fram och MT4 tvåkolvsok bak. Billigt, lätt och jag älskar deras modulation. Hittade en sida som hade orange eloxerade lisping till bromsklossarna så sånna beställdes också. Orange eloxerade titanskruvar och matchande orangea skivor skulle bli snyggt och färgmatcha tänkte jag.
ScottScale9353.jpg

Det är nu det ballar ur i två steg. Efter att jag postat bilden med bromsvalet på Instagram hör tillverkaren av bromspinnen av sig och berättar att de gör ett komplett kit till magura bromsarna där man byter ut låspinnarna och ALLA skruv på bromsarna till orangea. Jag beställde direkt.
BRAKY.jpg

Inspirerat av att leta bromsdelar började jag skissa på mina egna bromsskivor. Inspirerad av ett par klassiska BBS fälgar som i sig är en kopia på en äldre engelsk fälg så skred jag till verket. La upp skisserna på min Instagram och det vart några likes. En hörde av sig med frågan om att köpa 4st par och jag sa -nej, de finns bara som en idé. Jag och en kompis hade tänkt fräsa dem i hans nya fina fräs som en kul grej.
LBCRotor.jpg
LBCROTOR2.jpg

Men personen var ihärdig och jag beslutade till slut att starta en minitillverkning. Ett hetsletande efter bästa material att tillverka dem i startade, skulle jag göra dem så skulle det va bra skit. Designen gjordes i datorn och efter lite designjusteringar så gjordes två testskivor för att se designen live.
IMG_2922.jpg

Kort historia, 20st skivor (10 par) är tillverkade och bör komma i slutet av veckan.

Så det kan bli.

glitch

Aktiv medlem
Nästa vill jag se ett projekt tillsammans med Kid1000 och Dangerholm =)
Blir riktigt snyggt.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
glitch sa:
Blir riktigt snyggt.

Drömmen!

Tänker mig nytt TV4 styling program där vi drar runt och bygger cyklar till folk. Kid1000 och Dangerholm är Simon och Thomas, jag är den där dampiga hunden som skiter överallt.

Alternativt grabbarna på fagerhult där vi dricker bärs, snusar och röker cigarr och diskuterar cykeldelar från tre perspektiv.

mikipedia_

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
glitch sa:
Blir riktigt snyggt.

Drömmen!

Tänker mig nytt TV4 styling program där vi drar runt och bygger cyklar till folk. Kid1000 och Dangerholm är Simon och Thomas, jag är den där dampiga hunden som skiter överallt.

Alternativt grabbarna på fagerhult där vi dricker bärs, snusar och röker cigarr och diskuterar cykeldelar från tre perspektiv.

Vilken höjdarunderhållning det vore???

desmo

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
glitch sa:
Blir riktigt snyggt.

Drömmen!

Och sedan sitter hela happy och sågar er! Du vet hur det är!
Spännande bygge!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
desmo sa:
AlfaAlfa sa:
glitch sa:
Blir riktigt snyggt.

Drömmen!

Och sedan sitter hela happy och sågar er! Du vet hur det är!
Spännande bygge!

Precis, ett litet litet felsteg...."-jag bryr mig inte om det är 142 eller boost på baknavet" och man är rökt för all framtid.=)

Cyklist

Aktiv medlem
Nu jävlar, vilka byggplaner! Som jag och en polare brukar säga: "Den var inte riktigt färdig från början den här cykeln..." ?
Helt rätt att köra på vad man vill oavsett vad, har man byggt en bra/snabb/kul cykel man själv blir glad av att se på så har man i grund och botten gjort det rätt. Ser fram emot att se var det slutar.

Imponerande med egna bromsskivor, helt klart next level. Och hade det inte krockat med mina tilltänkta hjul-planer hade jag varit rätt grön av avund på nya Leftyn.

Ser fram emot att TV4 ringer upp med miljonkontrakt!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Nu jävlar, vilka byggplaner! Som jag och en polare brukar säga: "Den var inte riktigt färdig från början den här cykeln..." ?
Helt rätt att köra på vad man vill oavsett vad, har man byggt en bra/snabb/kul cykel man själv blir glad av att se på så har man i grund och botten gjort det rätt. Ser fram emot att se var det slutar.

Imponerande med egna bromsskivor, helt klart next level. Och hade det inte krockat med mina tilltänkta hjul-planer hade jag varit rätt grön av avund på nya Leftyn.

Ser fram emot att TV4 ringer upp med miljonkontrakt!

Tackar, och tack det samma, du som satt ribban här med dina Scott byggen.=)

Jag har en klar bild i horisonten av hur den ska se ut, men jag tror du känner igen dig från dina Scott byggen att en idé i huvudet kan ta en jävla lång tid att förverkliga om man sen ska beställa, vänta på delar, modda dem osv....det tar sån tid alltså.

Nya hjul?Kan du erkänna nu hur mycket ditt Scott all bygge spårat ur?=)

Jag tänker att vi tar över tv4s morgonsoffa och vägrar flytta på oss bara.=)

Senast ändrad:

Kid1000

Aktiv medlem
Underhållning på rätt nivå! Me like!
Kontakta mig om du tror jag kan göra ngt men orange kolfiber i den styrka jag vill ha finns inte.

Jimel

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Del 2. Dr Mikael-Aura.

Oki, den TV4-doktor-orangea ramen var skinnad och klar och jag kunde börja planera.

Första idéen var att byta ut kabelgenomföringarna till HOPP´s fina kolfiberdelar. Lite orange eloxerat såsom skruvar, sadelklämma samt thru axeln till Tune prylar. Dock är ju Tunes grejer inte så orangea såsom jag vill ha dem, mer åt donald trump än den där fylliga Dr Mikael tonen. Vi behöver eloxera om lite prylar helt enkelt. Att hitta någon som kan garantera en bra färg samt att vi inte tappar materialgods i aveloxering och omeloxering var lite tricky. Men nu har jag hittat en. Så fort det passar i produktion så åker mina småprylar med i processen. Jag tänkte att jag kör hela "bromsoks-hållaren" med i badet också, de ville dock försäkra sig om vad det var för någon all kvalité först. Har jag tur så...

Något som är kul med att riva ramar är att se hur de ser ut inuti, speciellt på kolfiberramar. Scotten såg fin och ganska slät ut inuti, inge kolfiberkladd och sådant. I sommras skrapade jag lacken av landsvägsram åt en kompis. Den var från ett märke som också börjar på "S" och inuti såg det ut som när min 1 åriga dotter skall äta yoghurt själv , minns att när man skulle föra kablarna tillbaks in i ramen efter skrapning så högg kolfibret inuti ramen som utmärglade präriehundar efter handen.

Anyways. Vi kör en dagens dubbel och kastar oss in på...

Del 3. Bromsar för fem lax.

Jag hade gärna prytt hojen med något orange eloxerat cnc porr från Hope eller Piccola brakes, men det här var i en period där jag fortfarande trodde att det skulle bli någon slags budget över projektet så jag valde i mitt tycke det bromskit som är mest bang for the buck, Magura MT5 fyrkolvsok fram och MT4 tvåkolvsok bak. Billigt, lätt och jag älskar deras modulation. Hittade en sida som hade orange eloxerade lisping till bromsklossarna så sånna beställdes också. Orange eloxerade titanskruvar och matchande orangea skivor skulle bli snyggt och färgmatcha tänkte jag.

Det är nu det ballar ur i två steg. Efter att jag postat bilden med bromsvalet på Instagram hör tillverkaren av bromspinnen av sig och berättar att de gör ett komplett kit till magura bromsarna där man byter ut låspinnarna och ALLA skruv på bromsarna till orangea. Jag beställde direkt.

Inspirerat av att leta bromsdelar började jag skissa på mina egna bromsskivor. Inspirerad av ett par klassiska BBS fälgar som i sig är en kopia på en äldre engelsk fälg så skred jag till verket. La upp skisserna på min Instagram och det vart några likes. En hörde av sig med frågan om att köpa 4st par och jag sa -nej, de finns bara som en idé. Jag och en kompis hade tänkt fräsa dem i hans nya fina fräs som en kul grej.

Men personen var ihärdig och jag beslutade till slut att starta en minitillverkning. Ett hetsletande efter bästa material att tillverka dem i startade, skulle jag göra dem så skulle det va bra skit. Designen gjordes i datorn och efter lite designjusteringar så gjordes två testskivor för att se designen live.

Kort historia, 20st skivor (10 par) är tillverkade och bör komma i slutet av veckan.

Så det kan bli.

Vad är det för tillverkare utav titan prylarna?

Ser ut att bli lagom utflippat ?

DarthVidar

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Här är inspirationen:

Med tanke på källan till inspiration och ditt kunnande så är jag rätt trygg i vetskapen om att detta blir super! Och nu med egensnickrade bromsskivor, detta bygge lär sätta en ny nivå av galenskap!

kais01

Aktiv medlem
inte för att sätta griller i huvudet, men det finns eloxeringsfirmor.

t ex fälgarna skulle kunna vara orange:)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
AlfaAlfa sa:
Här är inspirationen:

Med tanke på källan till inspiration och ditt kunnande så är jag rätt trygg i vetskapen om att detta blir super! Och nu med egensnickrade bromsskivor, detta bygge lär sätta en ny nivå av galenskap!

Jag har egentligen översatt mitt jobb till min fritidshobby. Design och produktutveckling, fördelen är att jag bestämmer allt själv nu, inga sura ekonomer som säger nej hela tiden:)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Mellansnack 1.

- Ibland leverar jobbets internpost annat än ångest.

Orangea broms och växelhöljen!

F7A28FB6-C74B-4A22-83C9-F472A093A1D2.jpeg

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Mellansnack 2.

-känslan av att ta isär helt nya grejjer och inse att man inte riktigt vet hur man får ihop dem igen.

Kom hem med bromsslangarna och hade ett paket väntandes. Härligt, bromsarna. Nu är det bara det orangea skruvblinget som ska trilla in.

687510D0-1AC3-4007-94D8-F12BEBDDCA1F.jpeg

Öppnade paketen och tog snabbt bort bromshandtagen.
521745F5-372A-41F4-8358-223AA14CCBDD.jpeg

Tillsammans med lite saker från ramen och en löjligt lätt ahead cap åkte de in ett vadderat kuvert för att skickas på omeloxering(ett ord?) i orange.
90ACBA82-0E3E-44BF-AFAB-F8BDCA3570E1.jpeg

Fridens.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Del 4 Ny-Retro.

(Skit i vad det står på bilderna, jag klipper och klistrar från mitt Instagram)

Jag märker sen tidigare byggen att ha en klar bild av bygget är A och O, därför försökte jag få några slags regler omkring utseendet.

Tanken är att ramen, gaffeln och styrstammen skall kännas som en unison enhet, liksom silky smooth glida in i varandra.
Så jag tänker matcha styrstammen och gaffeln i samma orangea färg som ramen, med grafik som bygger vidare på Scottens orignal grafik men binder in de andra delarna och Localbikechop. Alla fästpunkter eller örliga punkter skall vara svarta, dropper, fjädring och skruvar t.ex. Fasta delar i aluminium skall orange eloxeras. Detta kommer jag inte kunna hålla genom hela bygget, men nästan.
SCOTTSCAL123.jpg

Vill jag hålla konceptet med en silky smooth integration mellan styrstam, ram och gaffel så funkar inte en konventionell gaffel. Jag var tvungen att gå up-side down eller Lauf. Kort sagt, en Lauf trailracer Boost, Rock Shox RS-1 eller någon av de två versionerna av nya Lefty Ocho. Det var här Ocho gaffelns mystiska väg mot mig började. Jag hade redan köpt en RS-1:a, och den får vara lite placeholder tills Ochon är på plats. Både RS-1:an och Lauren är väl lika omdiskuterade av deras egentliga funktion, men jag har haft båda tidigare och tycker de är kanon för det jag cyklar.
ScottScale9355.jpg

När vi ändå är inne på användningsområde så har jag fortfarande en del i hjärnan som är övertygad om att slutresultatet kommer bli en monstercross. Samma del av mig som om jag köpt en Porsche velat höja den och sätta rallydäck på.
SCOTTSCAL11.jpg

Den här texten hade kunnat ackompanjeras av en isärplockade GX bakväxel, men det har vi redan sett i Dangerholms tråd. Skillnaden är att han vet hur man sätter ihop den igen. Jag skickade iväg ett paket till för eloxering i orange, nuff said. Dock trillade mina Leonardi "jockeywheel"och övrigt orange bling in.
IMG_3115.jpg

IMG_3102.jpg

SÅ nu sjunker vi in med lite GOD whiskey in i soffan och tar helg.

Fridens.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Bonzo sa:
Har alltid haft full respekt för människor som vågar gå all in.

You go boy!

Tack, ingen minns en fegis, man lever bara en gång, yolo osv:)

Det bästa är när man gör något bara för sin egen skull, och andra gillar det.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jensen sa:
Vad blir det för stam?

Nånting i 80mms hållet, pekandes neeeeer.

Är sugen på ritchey, men har inte bestämt mig än. Eller weightweenie budget klassikern kalloy uno. Den ska lackas orange i alla fall.

Drömmen vore ett styre som Nino Shurter, ett Fraser iC. Men de pengarna får gå till nästa projekt:)

Jensen

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
Vad blir det för stam?

Är sugen på ritchey, men har inte bestämt mig än. Eller weightweenie budget klassikern kalloy uno. Den ska lackas orange i alla fall.

Drömmen vore ett styre som Nino Shurter, ett Fraser iC. Men de pengarna får gå till nästa projekt:)

Snikstam när du går al in på dura gafflar ?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
Vad blir det för stam?

Haha, vore ju värre än om jag körde tvärt om:)

Och bygget är snik ju, gx bakväxel, begagnad RS-1:a, 2018 års snik Scott carbon, nästan gratis Ocho gaffel(tihi).

Snäppet över postkodcykel.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
Vad blir det för stam?

Och bygget är snik ju, gx bakväxel, begagnad RS-1:a, 2018 års snik Scott carbon, nästan gratis Ocho gaffel(tihi).

Finns inget som ä gratis på en ocho ?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
Vad blir det för stam?

Finns inget som ä gratis på en ocho ?

Jo, alu leftyn är lite billigare(och 220g tyngre) än kolfiber leftyn och du kan ju räkna ut vilken som hamnar på det här snålbygget:)

Topp