Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Morrn!

I går så fick jag det här i brevlådan, två skivbromsskivor. De som följt tråden vet att jag designade mina egna skivor och fick dem tillverkade. Dock så var det vansinnigt strul med snubben som tillverkade dem, ibland(gäller inte alla engelsmän) när man använder sig av engelska företag så är det sjukt viktigt att man skall betala förskott, för då kan de snabbt supa upp pengarna på puben medans man måste hota med stryk och stämning för att få prylarna. Har dock hittat en ny leverantör som jag lät göra två testskivor. Kändes bra, men kommer att be dem göra version 2.0 av dem med, lite lättare, och inte lika grovt material. De här kan inte ens Wolverine klyva.
disco.jpg


Anledningen till "nyproduktionen" är att jag fått lite förfrågningar om de här skivorna. Jag beställde förut 20 par och fick dem alla sålda, en stor beställning gick åt folk på Cannondale. En på marketing på Cannondale i tyskland har en sjukt freakigt lackerad SystemSix och han rullar på mina skivor.
disco3.jpg


I dag var också en dag då jag tänkte cykla till jobbet, så jag gick ifrån mitt vanliga jag till min daft punk persona. Den där fåniga/balla skärmen jag har är perfekt när jag cyklar med glasögon under. Eftersom cykelglasögon är det fulaste som finns och det inte finns ett enda par snygga på marknaden så tänkte jag att jag går all in idiot, självklart med matchande snowcamo outfit!
Spacecakin.jpg


Så här känner man sig, och det är värt det, liksom.
DaftBoy.jpg


Men först skulle jag kapa droppern, ja man gör det på BMC då den är integrerad, ganska enkelt, töm droppern på luft, lossa tre skruvar, skjut ner luft capen, skruva åt skruvarna, kapa stolpen, fyll på med luft. Nånstans mellan 140-180 psi ska man fylla droppern, ju högre tryck desto snabbare åker den upp. Jag har den på 180psi för jag gillar den där Mike Tyson skrevpunchen. Om man kapar för mycket eller ska sälja hojjen till en längre person då? BMC har sadeltorn med olika längd...smart där BMC...
cut.jpg


Och så klart skulle jag cykla på nya hojjen. Den är inte klar, droppern är inte inkopplad, lite fel skruv här och där men ville känna lite hur hojen känns. JAG ÄLSKAR DEN!!!! Cyklade knappast någon ruff terräng, men den här är skitkul, rapp som fan, ska ta och ställa in dämparna lite bättre men den sväljer allt och klättrar som en bergsget. Det enda jag är ovan med är sittställningen, är ju van att ha arslet upp och huvudet ner, kanske kanske ska skaffa en annan cockpit för xc, jag känner mig lite gubbig med så upprätt styre. Jag har ju konstig kropp, är 176cm lång och 176cm bred med långa ben och kort överkropp. Växlarna är ju helt otroliga, sjukt exakta, dock så måste jag upp i klingstorlek fram, har en 32t oval nu, måste upp på 36t i alla fall, tror jag får ett fint omfång tillsammans med 9-48 kassetten jag har. Det var länge sen jag kände mig så lycklig över att ha ny cykel, kanske att jag INTE säljer den innan jul. TJOHO!
test.jpg

test2.jpg

test3.jpg

test4.jpg

test5.jpg

Svårt att fånga färgen på hojjen, den ser mer mintig ut än vad den är, den är verkligen army green i verkligheten. Ursäkta kabelsalladen vid styret, skall snyggas till.
 
Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Finns det inte en eloxerad anslutning till rockshox remoten? Den silvriga lyyyyser ju helt fel som det är nu :)
Riktigt snygg och genomtänkt hoj!!
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Jimel sa:
Finns det inte en eloxerad anslutning till rockshox remoten? Den silvriga lyyyyser ju helt fel som det är nu :)
Riktigt snygg och genomtänkt hoj!!
Nej, den är så där härligt silvrig...:(
Kan dock tinta den orange med orangefärgad klarlack. Kanske plockar isär den och eloxerar den orange, men då vill jag eloxera all svart/silver alu på hojjen och då är hojjen isär igen....:)

Men jag har funderat lite, till äldre rockshox reverben fanns det ombyggnadskit från hydraulisk remote(samma som till rs-1) till vajerstyrd. En tanke är ju då att skaffa ett sånt kit och koppla In sig på reglaget till trailsyncen. Sen skaffar man sig en liten elektrisk motor som styr reglaget och kopplar den till axs systemet. Då kan jag ha en extra knapp på axs reglaget och få allt supercleant!

Jag har ju bilden av ”fas 2” av den här hojjen i huvudet redan....men nu ska jag fan cykla lite först!:)
 

wukkaN

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Åh så vackert, vilket jäkla konstverk!

Ps. hur håller du de ljusa delarna (skinwall och handtag) så fräscha? Mina har blivit smutsiga och då har cykeln inte ens rullat 1 meter...
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
wukkaN sa:
Åh så vackert, vilket jäkla konstverk!

Ps. hur håller du de ljusa delarna (skinwall och handtag) så fräscha? Mina har blivit smutsiga och då har cykeln inte ens rullat 1 meter...
Haha det här var innan testkörning de såg så här fina ut!

Men silikonhandtagen rengör man babywipes. Och nej, är inte sån putsnörd egentligen när jag väl använder hojjarna, MEN, bor i lägenhet så cyklarna förvaras inomhus så det är alltid en tvätt efter cykling...

Däcksidorna kör jag silicone shine från mucoff på, eller fan hela hojjen, sjukt bra skydd mot skit, sen luktar den epatraktor också.

Vill du vara nördig så kör du tent sealent på däcksidorna, då får du ett skydd som gör att smutsen inte tränger in i skinwall gummit. Körde så på däcksidor när jag körde tubdäck!
 
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Jag är egentligen inget fan av att ha åsikter om andras utväxling, men när finner du anledning att köra 36-9 som utväxling? Det är för övrigt samma som 40t fram med vanlig Eagle kassett, vilket känns sjukt till allt annat än cykelvasan..?
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Doominator1 sa:
Jag är egentligen inget fan av att ha åsikter om andras utväxling, men när finner du anledning att köra 36-9 som utväxling? Det är för övrigt samma som 40t fram med vanlig Eagle kassett, vilket känns sjukt till allt annat än cykelvasan..?

Det är klart du får snacka utväxling och komma med input, det här en fri och glad tråd.
Och jag förstår exakt vad du menar.
Så här ligger det till.

När jag cyklar mtb så cyklar jag oftast "cykelvasa terräng" och uppåt, inte så mycket stök eller där man brötar sig fram. När det gäller backar är jag mer kamikaze pilot, jag ligger inte och gnager mig uppåt långsamt, jag är inte snabb på något sätt, men väldigt stark i benen. Jag vet att det också är en inlärningsgrej alternativt personligt val att ha hög kadens, men det är inte min grej.=)

Senaste cykelvasan jag körde var två år sen, då körde jag 11 delat, 11-42 bak och 38t fram. Det kändes perfekt för mig, och jag kände mig inte heller begränsad av utväxlingen eller att jag inte hade en tillräckligt "lätt" växel när jag hängde med någon i Hellas eller annat mer brötigt.

Förra året körde jag eagle 11-50 kassett och 34t fram på den mtb jag hade då. Jag kände att de två lättaste växlarna aldrig användes och jag hade gärna haft en större klinga fram. Nu vet jag ju att om jag hade haft brutal kadens hade jag kunnat komma upp i hög fart ändå.

Därför kände jag att med valet av kassetten nu, 9-48 och en 36t eller 34t oval fram så kommer jag väldigt naivt hamna på samma utväxling, jag vet att det inte är exakt samma, men nästan, och jag kommer ha en lätt växel när jag cyklar upp för lutande tornet i pisa.

Men det är det där med vad man trivs med, jag gillar att ligga på "hög" växel helt enkelt, är stark i benen men dålig kadens=)

MEN, jag ska faktiskt lyssna på dig och cykla med den så här innan jag byter något, att gå upp någon storlek i klinga fram var bara en initial känsla jag fick när jag drog min tur i dag.

Min brasklapp är dock att skulle jag bygga en riktig bröt och stök hoj hade jag valt en annan utväxling så klart, den här hojjen skall ju va lite allt i allo, vilket så klart alltid blir lite kompromisser.
 

Paco

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Eftersom det är #nonutnovember så jag verkligen försökt att låta bli denna bikeporn-tråd men suget blev för stort!

Som många andra säger så är dina skapelser perverst läckra och det du skriver gör ju att man fnittrar lite😊

Keep up the good work!👍🏻
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Paco sa:
Eftersom det är #nonutnovember så jag verkligen försökt att låta bli denna bikeporn-tråd men suget blev för stort!

Som många andra säger så är dina skapelser perverst läckra och det du skriver gör ju att man fnittrar lite😊

Keep up the good work!👍🏻
Nonutnovember, jag kanske skulle testa det. En annan är ju i skottlinjen med movember när alla vill att man ska raka av sig skägget och spara mustasch, i mitt fall mest visa en dubbelhaka.

Tack så mycket, kul att du gillar det, kräver inga highfives eller hejjarop, men om någon gillar det man gör så är det skitkul! Sporrar till mer!
 

kais01

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
grattis till kulnerdigt projekt och en snygg originell cykel.

angående utväxling prioriterar man annat än fart på t ex cykelvasan när man använder 11t och mindre. trögt och snabbt utslitet. glesa toppväxlar. en punkt att förbättra på 2.0an;)
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
kais01 sa:
grattis till kulnerdigt projekt och en snygg originell cykel.

angående utväxling prioriterar man annat än fart på t ex cykelvasan när man använder 11t och mindre. trögt och snabbt utslitet. glesa toppväxlar. en punkt att förbättra på 2.0an;)

Tack så mycket!

Jag komprimerar gärna kassetten från 12 till 3 drev, mängden växlar skiter jag i, så länge jag får fortsätta ha mina elektroniska växlar=)

Men...det finns en fördel med massa växlar....=) Är ju väldigt sugen på att bygga nått liknande detta i youtubeklippet och cykla vätternrundan sub 5 timmar helt utan ansträngning=)
 

jolov

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
bältdrift på cykel är säkert fantastiskt. Men blir man inte lite ledsen av att behöva titta på eländet?
 

Freddie L

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Söndag.

BMC bygget är klart, den ska faktiskt tas lite schyssta bilder på i veckan, tills dess så får den bara stå och hålla sig ren tills dess.

"määh, ska du inte cykla på den?"

Det här är vad jag kallar amish veckan, den där veckan då en amish får en chans att pippa runt och supa lite och se om han vill leva livet eller återgå till majskornspipa och orakade kvinnor. Då står cykeln bara i hemmet och man kan studera den lite, är det några ändringar jag vill göra, man provsitter lite, man slänger på någon extra droppe loctite här och där.

Mys.

Men så kommer alltid den där känslan....få se nu....hur många cykelbyggen har jag på gång nu...Olsen gravelhojjen....det är 1...ATR hojjen...2....något mer bygge hinner man väl?

Jag tittar ut genom fönstret, det snöar i stockholm, i en timme, allt smälter bort direkt, shit det blir en sån där tuff vinter igen. Man kanske skulle bygga den ultimata vinterhojjen? Eller kanske va förnuftig och köpa en färdig och faktiskt cykla på riktigt?

Jag startar en tråd men blir snabbt förvirrad och skamsen
cocko7.jpg


I huvudet poppar den upp, mitt gamla bygge som jag verkligen ångrar att jag sålde, Monstercrossen.
cocko.jpg


SÅÅÅÅÅ före sin tid så här här 3 år senare. Dropbar med massa flare, 29x2.0 däck, singelklinga fram, dropper och massa "oil slick" och guldfärgade skruvar. Lång reach med kort styrstam, så retro! Så så så dumt att sälja dig min sköna.
cocko2.jpg


Oj nu slår ADHD medecinen in, konstigt det känns, minns att man inte skulle ta den och dricka alkohol samtidigt, men det här är väl en lättöl?.....ååååh....acid...allting färgas lila...funk börjar spelas...

Daniel?Daniel?Hallå?...Hej....lyssna på mig...det är Rick som pratar....kom....jag ska berätta vad du ska göra...nej nej...schyyy...lyssna...
cocko3.jpg


I drogruset så har jag tydligen beställt en kolfiber hardtail ram av min vän Olsen på Olsen bicycles. Lång som fan, BRETT dropbar med vansinnig flare och 30mm styrstam, plats för 27,5x40 däck, Boost dropouts och Lauf Boost gaffel, Pinion c1 växellåda med Cinq dropbar reglage. Hittar en skiss på datorn av missfostret, matt lilametallic, vita Onza däck med skinwall, vit brookssadel. Vad fan har jag gjort?
cocko4.jpg


....schyy...du har skapat the Mother of all Monstercrosses, the unholy slayer of anything gravel.
 
Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
AlfaAlfa sa:
Söndag.

BMC bygget är klart, den ska faktiskt tas lite schyssta bilder på i veckan, tills dess så får den bara stå och hålla sig ren tills dess.

"määh, ska du inte cykla på den?"

Det här är vad jag kallar amish veckan, den där veckan då en amish får en chans att pippa runt och supa lite och se om han vill leva livet eller återgå till majskornspipa och orakade kvinnor. Då står cykeln bara i hemmet och man kan studera den lite, är det några ändringar jag vill göra, man provsitter lite, man slänger på någon extra droppe loctite här och där.

Mys.

Men så kommer alltid den där känslan....få se nu....hur många cykelbyggen har jag på gång nu...Olsen gravelhojjen....det är 1...ATR hojjen...2....något mer bygge hinner man väl?

Jag tittar ut genom fönstret, det snöar i stockholm, i en timme, allt smälter bort direkt, shit det blir en sån där tuff vinter igen. Man kanske skulle bygga den ultimata vinterhojjen? Eller kanske va förnuftig och köpa en färdig och faktiskt cykla på riktigt?

Jag startar en tråd men blir snabbt förvirrad och skamsen


I huvudet poppar den upp, mitt gamla bygge som jag verkligen ångrar att jag sålde, Monstercrossen.


SÅÅÅÅÅ före sin tid så här här 3 år senare. Dropbar med massa flare, 29x2.0 däck, singelklinga fram, dropper och massa "oil slick" och guldfärgade skruvar. Lång reach med kort styrstam, så retro! Så så så dumt att sälja dig min sköna.


Oj nu slår ADHD medecinen in, konstigt det känns, minns att man inte skulle ta den och dricka alkohol samtidigt, men det här är väl en lättöl?.....ååååh....acid...allting färgas lila...funk börjar spelas...

Daniel?Daniel?Hallå?...Hej....lyssna på mig...det är Rick som pratar....kom....jag ska berätta vad du ska göra...nej nej...schyyy...lyssna...


I drogruset så har jag tydligen beställt en kolfiber hardtail ram av min vän Olsen på Olsen bicycles. Lång som fan, BRETT dropbar med vansinnig flare och 30mm styrstam, plats för 27,5x40 däck, Boost dropouts och Lauf Boost gaffel, Pinion c1 växellåda med Cinq dropbar reglage. Hittar en skiss på datorn av missfostret, matt lilametallic, vita Onza däck med skinwall, vit brookssadel. Vad fan har jag gjort?


....schyy...du har skapat the Mother of all Monstercrosses, the unholy slayer of anything gravel.

Fy... fan.. maken till frän gravelhoj har jag då aldrig sett 👍👍👍
 

qma

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Hahaha... Svinkul skrivet!
Super Freak the bike ska bli intressant att se.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Luktapåblommorna sa:
AlfaAlfa sa:
BRETT dropbar med vansinnig flare
Du har inte funderat på att ha det uppochner för den där autentiska pundarhojlooken?
Hmm...med för låg sadel och systemet kasse på styret också kanske?
Jag tror med så lång reach, kort styrstam och dropbar så kommer jag ha en sån snabbstyrd och nervös framända att jag kommer komma glidande så där pundar ryckigt i alla fall!
 

jolov

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
AlfaAlfa sa:
Söndag.

BMC bygget är klart, den ska faktiskt tas lite schyssta bilder på i veckan, tills dess så får den bara stå och hålla sig ren tills dess.

"määh, ska du inte cykla på den?"

Det här är vad jag kallar amish veckan, den där veckan då en amish får en chans att pippa runt och supa lite och se om han vill leva livet eller återgå till majskornspipa och orakade kvinnor. Då står cykeln bara i hemmet och man kan studera den lite, är det några ändringar jag vill göra, man provsitter lite, man slänger på någon extra droppe loctite här och där.

Mys.

Men så kommer alltid den där känslan....få se nu....hur många cykelbyggen har jag på gång nu...Olsen gravelhojjen....det är 1...ATR hojjen...2....något mer bygge hinner man väl?

Jag tittar ut genom fönstret, det snöar i stockholm, i en timme, allt smälter bort direkt, shit det blir en sån där tuff vinter igen. Man kanske skulle bygga den ultimata vinterhojjen? Eller kanske va förnuftig och köpa en färdig och faktiskt cykla på riktigt?

Jag startar en tråd men blir snabbt förvirrad och skamsen


I huvudet poppar den upp, mitt gamla bygge som jag verkligen ångrar att jag sålde, Monstercrossen.


SÅÅÅÅÅ före sin tid så här här 3 år senare. Dropbar med massa flare, 29x2.0 däck, singelklinga fram, dropper och massa "oil slick" och guldfärgade skruvar. Lång reach med kort styrstam, så retro! Så så så dumt att sälja dig min sköna
Men det där är väl bara en drop bar mtb som kallas monstercross? Min singular swift från 2007 passar precis in på den beskrivningen förutom guldfärgade skruvar och en dropper. Fin, men inte särskilt före
 

Bilagor

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
jolov sa:
AlfaAlfa sa:
Söndag.

BMC bygget är klart, den ska faktiskt tas lite schyssta bilder på i veckan, tills dess så får den bara stå och hålla sig ren tills dess.

"määh, ska du inte cykla på den?"

Det här är vad jag kallar amish veckan, den där veckan då en amish får en chans att pippa runt och supa lite och se om han vill leva livet eller återgå till majskornspipa och orakade kvinnor. Då står cykeln bara i hemmet och man kan studera den lite, är det några ändringar jag vill göra, man provsitter lite, man slänger på någon extra droppe loctite här och där.

Mys.

Men så kommer alltid den där känslan....få se nu....hur många cykelbyggen har jag på gång nu...Olsen gravelhojjen....det är 1...ATR hojjen...2....något mer bygge hinner man väl?

Jag tittar ut genom fönstret, det snöar i stockholm, i en timme, allt smälter bort direkt, shit det blir en sån där tuff vinter igen. Man kanske skulle bygga den ultimata vinterhojjen? Eller kanske va förnuftig och köpa en färdig och faktiskt cykla på riktigt?

Jag startar en tråd men blir snabbt förvirrad och skamsen


I huvudet poppar den upp, mitt gamla bygge som jag verkligen ångrar att jag sålde, Monstercrossen.


SÅÅÅÅÅ före sin tid så här här 3 år senare. Dropbar med massa flare, 29x2.0 däck, singelklinga fram, dropper och massa "oil slick" och guldfärgade skruvar. Lång reach med kort styrstam, så retro! Så så så dumt att sälja dig min sköna
Men det där är väl bara en drop bar mtb som kallas monstercross? Min singular swift från 2007 passar precis in på den beskrivningen förutom guldfärgade skruvar och en dropper. Fin, men inte särskilt före
Monstercross är ju en mtb med dropbar? Ska man va riktigt nördig så ska det väl egentligen vara stålram, 26" hjul och cantilever bromsar, men det är ju bara för att de började byggas innan innan allt "nytt".

Läs min tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3056899 om du vill veta mer!

Det som jag menar med före är en liten retsam vinkning åt de trådar här på happy där geometrin på landsvägscyklar ifrågasätts, att de borde vara längre och kortare styrstam. lång historia.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
AlfaAlfa sa:
Det som jag menar med före är en liten retsam vinkning åt de trådar här på happy där geometrin på landsvägscyklar ifrågasätts, att de borde vara längre och kortare styrstam. lång historia.
Mkt lång, det har hänt en del med landsvägscyklars geometri sedan 1928
TdF_1928_cyklar.jpg




/Håkan
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer