Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
ol__ sa:
Ja advent-gruppen verkade ju intressant. Ser på deras hemsida att de också har tumreglage. 9-växlat med tumreglage är ju lockande till min frankenbike :) Men hittar det inte i någon butik. Varifrån köpte du?

Hej!

Jag köpte det från Bike24, https://www.bike24.com/p2334685.html?q=microshift+advent , men nu är det beställningsvara så jag måste knipit en av de sista. Iofs bara 6-7 dagars väntetid. Advent grejjerna finns på flera ställen men då som lösa komponenter!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Allright.

Ska bygget få byta namn från Fravel till Alfons kanske? Kokainslädens snälle lille pusher?

Cybermåndag i går, kunde man vrida ur det sista ur konsumptionssamhället? En liten liten squish bara.

Sadel och däck stod på inköpslistan och oj så bra det vart.

Sadeln vart en Ergon SM sadel i den härliga färgen Berry, hallonrött, ollonrött, rosaris-näse rött.
fravel24.jpg

Det här sätter färgen på bygget, den blir Cheri cheri lady röd. Se på Porschen bara, Rubystone red och polerade detaljer, så jävla fräscht.
fravel36.jpg

Däck inhandlades också, Schwalbe G-One Speed Performance med tan/skin/hudfärgat, storleken 27,5x2.0, som fucking falukorvar, kommer bli sjukt svårt att göra stående 800 watts med powerburnies med vansinnig kadens med så här mycket grepp.
fravelwee.jpg

En snabb photoshop av drömhojjen Speedvagen Urban racer bekräftar det jag redan trott, det här kommer bli fett.
fravel25.jpg

Satt och pillade med växelgruppen i dag med, rensade bra att ha lådorna och hittade lite krafs, testade att hiva på lite lättare växeltrissor, jockeyskruvar och lite aluskruv där det gick. Kan avslöja att med lite mods så bör cagen från en sram x9 växel passa, har en liggandes och vart lite sugen på moddning... Ska inhandla lite mer skruv i alla fall, men det här lär väl stilla hungern hos weightweeniemassan.
fravel34.jpg

Kram!

bokaj

Aktiv medlem
Tur att jag inte är kunnig inom Adobes programportfölj, jag hade inte gjort annat än att komponera bildkollage på dagarna... Falukorven... jag grät lite.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Precis när jag tänkt att jag skulle mys bygga i lugn och ro med ATR bygget så slank en uppdatering av kokainsläden in i maillådan! Olsen bicycles levererar!
cokeman3.jpg

Ramen är snart klar!Så snart(förhoppningsvis) dyker ram, lauf gaffel, pinion växellåda och cinq reglagen upp hos mig.

Visionen lyder som sagt....
IMG_7763.jpg

Och som ni ser på bilden så skiljer sig ramen lite gentemot skissen jag gjorde först.
Olsen tyckte tydligen att jag skulle sansa mig lite och optimera ramen liiiiiiite mer för monstercrossande så spec:en lyder
- Styrhuvudets vinkel är ändrad från 65 till 68 grader
- 435mm chainstay
- Reachen ändrad från 475 till 455 mm
- Utrymme för 29 x 2.4"/ 27.5 x 3.0 däck
- Salsa alternator droputs
- Lite custom intern vajerdragning för pinion växellådan.
- Fästen för skärmar
- Tre fästpunkter på undre ramröret så man kan köra typ flaskställ plus kunna fästa något verktyg osv.

Den blir så klart fortfarande helt idiotisk, men mindre idiotisk.

Nu kommer jag ha möjligheten att köra pinionväxellåda samt ha ett rohloff baknav.... ni som sett den här videon vet vad jag menar:

Tänk dig att dundra runt med det här monstret på vätternrundan, i typ 90-100 blås, lätt trampandes medans man dukar upp ett Big mac meal på styrväskan.

Eddy

Medlem
Ursäkta alfaalfa, men den där var ju riktigt ful! Kan den ens va skoj att psykkla på? Typ som en cargocykel utan lastmöjlighet.

//e

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Eddy sa:
Ursäkta alfaalfa, men den där var ju riktigt ful! Kan den ens va skoj att psykkla på? Typ som en cargocykel utan lastmöjlighet.

//e
haha, men nu har du väl missat att läsa om projektet va?

Vad andra tycker är snyggt eller praktiskt har aldrig varit fokus i det här bygget, det här är bara min egen fantasi som får utlopp!

Snakepit

Medlem
Happys egen apokalypse now-tråd. Ju längre man tränger in bland sidorna desto vansinnigare blir det.

Love it!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
Eddy sa:

//e
Ursäkta alfaalfa, men Eddy, det här hade varit fult.

Hahahaha!!!! Det där borde nästan få hänga med, som en blandning av pundarhoj och skogens konung!!

jolov

Aktiv medlem
Ja alltså, hojen är ju helt sjukt ful och jag kan inte förstå varför man behöver hjulbas som en endurohardtail, men det är jävligt ballt att ditt byggande utvecklas och att du förverkligar dina idéer. Kan inte annat än gilla det haha

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ja, vad var det jag sa....
EDF73488-874C-445D-B67B-43833B0C732D.jpeg

57EE575D-295D-4098-85D5-0F45AEF71BC5.jpeg

Synd att Evil hojen är så konservativ med 66 graders styrhuvud, tar bara 50mm däck och 11 delat...aja, kul att de försöker i alla fall :)

Paco

Aktiv medlem
Ja va fan ska man säga?

Min Roadwrath har ju bara 67 graders HA, tar lätt 50mm och har 11 delat.....

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Paco sa:
Ja va fan ska man säga?

Min Roadwrath har ju bara 67 graders HA, tar lätt 50mm och har 11 delat.....
... och ingen plats för 150mm dropper.

Ocyklingsbar!!!

Tyvärr, det inträd r nya regler för äventyrliga dropbar bikes efter nyår.

- minimum 700x65mm tire clearence
- 65 graders styrhuvud
- växellåda i stället för konventionell drivlina
- 12 delat minimum
- geometri förberedd för minimum 60mm fjädring
- plats för tre flaskställ
- raised eller dropped chainstays
- 150mm dropper compatible

(Ursäkta svengelskan men reglerna är purfärska och translatas exakt i detta nu till övriga språk förutom englska.)

Min hoj uppfyller alla dessa krav, men är livrädd att det hinner glida in ännu ett lagkrav innan den 1:a Januari och då är jag fucked.

4AB20DDF-10BC-4097-BF47-37D04142EE76.jpeg

B7BCE9D1-3F8C-4CFA-AE23-72BC2A8ED82F.jpeg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag fick en grymt fin julklapp, orkar inte redigera och photoshopa. Är bara knäsvag och kallsvettig, det här blir så sinnessjukt jävla bra.

Monstercross ram med Lauf boost gaffel. Ramen väger ca 1300 gram utan dropouts, gaffel väger 1040 gram.
FFD88806-C507-4588-8DC5-FF871A642476.jpeg

Pinion c12 12 växlad, Gates kolfiberrem.
C99FFE5C-12BF-431B-AE43-8D82C7679322.jpeg

Cing innovations Shift:R dropbarreglage för pinion med hydrauliska TRP bromsok.
F921DCDE-17FE-41F9-8142-5CDDF7980F63.jpeg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Interlude..

b.jpg

c.jpg

Lite så kanske.

Var var vi nånstans?

Jo just ja, ATR hojjen. Jag har ju byggt en hoj med cykelbutiken/märket And The Revolution, kommer mer info och sådant framöver, men för den som vill se den live så står den nu inne på ATR på Åsögatan.

Jag dribblade länge fram och tillbaks hur den skulle se ut och vad den skulle va till för, efter flertal omlackeringar så slutade det i det här, en Café Racer inspirerad cykel med polerad alu(ingen knullputs), rått kolfiber samt gult läder. Rätt lätt, rätt fet, och tanken var att ha en hoj som kan åldras snyggt, få patina liksom. Aluminiumet kan om du vill enkelt underhållas med löddrande svinto, kolfibret har vaxats med uv resistent vax, och lädret på sadel och styrlinda har impregnerats. En cykel som ju mer den slits ser bättre ut, inge spackel, glassiga lack eller tekniska termer som stör.

Den ser rätt enkel ut, med det är så sjukt mycket custom lösningar och custom delar att man lätt skulle kunna göra en soffbok om bygget.
atr.jpg

atr3.jpg

atr5.jpg

atr6.jpg

atr7.jpg

Som sagt, mer info kommer....

Och hur gick det då med Megamonstret/Monstercross/Monstergraveln? Jo, har så länge viljat posta denna i "Visa din Gravel cykel" - Tråden och sätta alla tramsiga 42mms däck och pippinätta 40 cm styren på plats. Det här är alltså den cykel jag bygger tillsammans med Olsen Bicycles, en Gravel hoj med mer personlighetsstörningar än Paolo Roberto. Vi snackar custom byggd kolfiber ram med trail geometri och boost dropout, Lauf Boost gaffel, 12 växlad Pinion växellåda med Cinq Drop bar Reglage och dropper. Den går som en tank med sina 29x2.40 däck och rodret är ett 48cm styre med 20 graders flare och en bock jag gillar.

Från början skulle den bli mer "Rick James", nu är den kanske mer Susanne Lanefelt iklädd Neongul spandex, men den är i ett mellanläge, kommer ske en optimering både på delar och utseende.
olsen2.jpg

olsen4.jpg

Jag tar med luftvärnskanon till ett klassiskt camping-kniv-slagsmål alltså...

Skönt att va tillbaks.

ps. allt är som vanligt skrivet med lite ironi och trams.

Bilagor

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Varför så smalt styre?

är ju flera år sen 46 cm räknades som brett ;)

Jensen

Aktiv medlem
Riktigt ball gravel. Det som kanske stör lite är externt styrlager. Inte externt isig. Men att gaffeln så uppenbart är byggt för internt och ”flyta” över i ramens former.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Riktigt ball gravel. Det som kanske stör lite är externt styrlager. Inte externt isig. Men att gaffeln så uppenbart är byggt för internt och ”flyta” över i ramens former.
Tyvärr är styrhuvudets diameter mindre än "kontaktytan" på Laufgaffeln, så hade inte matchat, men förstår vad du menar.
En tanke är att svarva en ny nedre lagerkopp som bildar en perfekt övergång mellan styrhuvud/styrlager/Lauf.

Men se det här som version 1, blir en del ändringar i vinter, skall göra fästen för skärmar samt tillverka skärmar och eventuellt göra en liten förvaringsbox i ramen. Kanske hinner med att stuka om ett styrhuvud eller lagerkopp med.

Har inte bestämt mig om jag ska gå på svarta komponenter eller polerade, därav den lite schizofrena uppsynen, eller kanske bara eloxera om allt...

jolov

Aktiv medlem
Förlåt, skrev fel, 480mm är det.
Hittar du bredare Gravel styre så får du gärna länka.
Curve, crust, ritchey är dom tre jag kommer på rakt av.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Curve, crust, ritchey är dom tre jag kommer på rakt av.

Jag har ändrat i mitt inlägg nu så ingen mer kan ta skada.=)

bokaj

Aktiv medlem
Skönt att tråden lever igen! Den har varit saknad. Inte bara för cyklarnas skull utan lika mycket för de träffsäkra memesen :)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Skönt att tråden lever igen! Den har varit saknad. Inte bara för cyklarnas skull utan lika mycket för de träffsäkra memesen :)
Tack va kul, ska försöka att uppdatera lite då och då=) Har ju mest hållt mig till instagram ett tag men är kul här, blir mer som en dagbok ibland!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej igen!

Den här tråden är min stundande 40 årskris, jag är en helt vanlig ansenlig man, men ibland lever jag ut mina lustar på min splitt nya Harley (med alla fransar och tillhörande harleyskinnställ), jag tror jag är ball, men alla vet att den där tönten aldrig torterat någon med motorsåg för att en kokainaffär gått snett.

Kort sagt, jag har flertal cykel relaterade dumheter avklarade och även en helt nya på gång.

Så välkomna in i min misär där min ADHD hejar på min störda cykel fetish och plånboken våndas mer än Paolos pr-agenter.

Var var vi sist?

Jo just ja, Monster-gravel-crossen. Jag vart retad för mitt smala styre, sa jag att jag är långsint? Efter att ha letat efter det bredaste dropbarstyret kom jag till slut i kontakt med Victor Momsen på FARR components. Vi har nästan blivit vänner efter min frenesi och via skype visade han upp deras 710mm breda gravel styre som han håller på att ta fram med Nitto. Jag är lite kär och det rycker i köpfingret. Tanken att få kontra med Goliaths Monobrow när retet kommer skickar tonårspirr genom hela kroppen.

Men så här vart besten.
IMG_8677.jpg

IMG_8687.jpg

olsen2.jpg

IMG_0858.JPG

Och man kan väl säga att den är i något slags test utförande just nu, i mitt huvud kommer den se annorlunda ut sen. Tanken är att köra lite och egentligen komma på vad jag ska ha den till. Nu är den som att cykla mtb med bockstyre typ, vilket jag iofs hade väntat mig. Jag sitter jävligt avslappnat och komfortabelt på den, det ÄR en gravelhoj, men den är tvärt emot en 3t exploro om ni fattar vad jag menar.

Och 3t exploro är ju en sån där snabb aerodynamisk jävla gravelhoj jag bara är toksugen. Men i stället för att bara köpa en sån så ska vi ta en vända till i gravel rånkandet och hoppa på nästa års trend redan nu.

Ja, japp, yes, Flat Bar Gravel bike. Specialized har presenterat sin rakt styre gravel hoj och snart kommer resten att följa efter. Jag cyklar som varje braksvenne Cykelvasan varje år och har haft det som en kul grej att bygga en ny hoj till detta event, nu vart det ju inget i år men då kan jag ju vara ute i bra tid. Personligen känner jag att en hardtail av något slag är det perfekta för mig och det är också de jag byggt till varje Cykelvasa. Tanken på en flat bar gravel till cykelvasan känns perfekt för mig.

Men helt ärligt, om vi bara backar bandet sisådär 7-9 år så har vi ju en enorm uppsjö av Flatbar gravel cyklar, Mtb hardtails med numera ocyklingsbara 70-71° i styrhuvudsvinkel. Flera har även dämpare fram. Jag är en sucker för att falla för trender, men den här jäveln går jag inte på.

Den här tanken i kombo med att jag är en Cannondale nörd födde tanken på ett slags Magnum Opus. I mitt tycke den ultimata Cannondale´n där jag väljer ut de godbitar jag absolut vill ha och skapar en personlig hyllning till ett märke jag alltid beundrat.

Jag presenterar här med stolt......Projekt Save A Dale!
SAVEADALE2.jpg

Och det här är tanken.

Jag hade verkligen tänkt att sälja min BMC Speedfox för att göra rum för nya Cannondale Scalpeln som presenterades men när jag såg den så insåg jag att den ser exakt ut som min BMC i designen, eller Specialized Epic, eller Scott Spark. Den vart på något sätt spiken i kistan för "mitt" Cannondale. Missförstå mig rätt, det är definitivt en fantastiskt cykel, men när jag såg den i SE utförande med en Rock Shox gaffel då kände jag bara......"nu är de fan bara som alla andra"....

Jag vart helt enkelt lite besviken och känner att innan jag slantar upp för något som känns "meeh" så ska jag testa att bara gå all in på något JAG gillar.

Så om ni är söker det "senaste", det mest funktionella eller det mest prisvärda så kan ni sluta läsa nu. Det här kommer bara vara jag och mitt Cannondale nördande.

Jag har ägt två st Cannondale Flash 26", tre st F29 och en 2017 års F-si. Det är nånstans här jag tycker det sista av Cannondale finns, när man med Flash 26" verkligen gick från Cannondales Caad alu ramar till att bli kungar på kolfiber. Ramarna var på sin tid svinlätta, man laborerade också mycket med flexande chainstays när andra tillverkare bara byggde tokstyvt, man förädlade sin dubbel kronade lefty så pass att det var den lättaste och styvaste gaffeln på marknaden, man introducerade härliga standarder som BB30(lolz..), Ai, Opi osv och man satsade stenhårt på hardtail i XCO.

Om jag drar en parallell till så är det här som med Porsche, jag gillar verkligen Porsche, gamla som nya, men personligen är det en 964 jag vill ha, även om de nyare Porscharna är både bättre och snabbare så är ändå 964(och äldre) mer rena, och närmare det ursprungliga konceptet av vad en 911 ska vara. Inte bättre, men lite mer 911:a liksom.

Därför föll de sig naturligt att jag skulle bygga en F29:a, och planen ritades upp.
SAVEADALE.jpg

Jag börjar med tre saker som för mig är ikoniska och "måste ha".
1.Cannondales F29 Factory Racing HiMod ram är fortfarande lätt och med färgskrap och borttagning av diverse fästen går den att lätta mer.
2. Lefty XLR 100mm. Jag tycker alu gaffeln är snyggare än kolfiber versionen och den är fortfarande lätt på ca 1430 gram. En så ny Lefty som möjligt så man slipper gummidamasken förstås.
3. Leonardi Racing Jonni Styrstam. Kort sagt, den är inte snygg med den är ikonisk med sitt extrema nedåtlut.

Kort sagt, allt detta inhandlades för 60% av vad billigaste Lefty Ochon går på, det här är magi, det här är tvärtominflation.
SAVEADALE5.jpg

Hela det här projektet kommer gå i någon slags "den enes skräp är den andres skatt" tänk, så vi kan kalla det ett budget projekt, allt ska i mån om möjligt köpas begagnat, kraftigt rabatterat eller hittas i skrotlådor. Ni kanske har något ballt liggandes jag kan köpa? Gärna retro cannondale grejjer såsom CODA komponenter eller gärna en oanvänd gammal cannondale flaska eller liknande?

Planen är att bygga en riktigt lätt, under 8kg, och rapp Hardtail för att köra cykelvasan och Flatbargravela lite med. Men även visa att gammalt (eller i vissa fall trasigt) inte behöver betyda uttjänt, som Terminator säger, "im old, not obsolete". Sen så är det rätt najs att köpa riktigt feta prylar väldigt billigt, bara för att de inte är trend längre....

Så här är det tänkt att den ska se ut och ni får följa projektet här steg för steg. (jag ligger lite före då cykeln just nu är hos en lackerare...)
qqSAVEADALE2.jpg

Sov gott och håll utkik efter kommande uppdateringar

Fridens!

Jensen

Aktiv medlem
Är den Leftyn så lätt? Hade för mig att de blev avsevärt tyngre i o med hybrid

glöm inte leonardis opi rör så du slipper hemska kilen i röret.

synd att man gjorde sig av med magic vevarna

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Är den Leftyn så lätt? Hade för mig att de blev avsevärt tyngre i o med hybrid

glöm inte leonardis opi rör så du slipper hemska kilen i röret.

synd att man gjorde sig av med magic vevarna
Min väger ganska exakt 1458 gram. Dock utan styrrör(som man brukar väga leftyn).
Leonardis rör ligger så klart och väntar=)

Ååååh Coda Magic! De där vevpartierna går för 3 lax på ebay nu...

H.

Aktiv medlem
Den här tråden är helt klart en av happys bästa. Man kan säkert debattera i oändlighet det rimliga eller orimliga i att gå så bananas på meningslösa detaljer, "en cykel ska användas, inte vara till för att tittas på", men jag tycker dina byggen är konstverk värdiga Louvren och är det socialt accepterat att slänga miljoner runt sig på teckningar ska man väl kunna lägga en tiopotens mindre på sådana här skulpturer.

Och appropå galna priser och cyklar som konstverk. Kolla denna. https://m.pinkbike.com/news/the-moorhuhn-is-a-3d-printed-frame-hoping-to-make-steel-sexy-again.html

p4pb18872731.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer