Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

H.

Aktiv medlem
Återigen en besvikelse...

Nya specialized Epic. Eller ingen besvikelse, lite tråkig bara. Jag är ingen Specialized fanboy men tycker de är grymt duktiga på annorlunda lösningar, se Stumpjumpers offset på dämparen t.ex. De är också sjukt duktiga på färgsättningar, troligtsvis bäst i hela cykelindustrin enligt mig.

MEN, jag tycker nya Epic:en ser lite tråkig ut....(funktionen är inte fokus här, det är säkert en grym hoj). Samtidigt så är det fräscht att de inte försöker se ut som en Canyon, som BMC och numera Cannondale gör. Men återigen...lite lite tråkigt, som om man haft bråttom...

Jag gillar bryggan de haft vid sadeltornet på tidigare Epics, jag vet flera har denna feature, men Specializeds xc fs monster har haft denna länge och jag tycker den är en rätt ikonisk detalj. Nya epic:en ser lite mer ut som en Trek top Fuel, och i bästa fall en Santa Cruz blur.

Visa bilaga 426042

Så jag ville se hur man kunde ta tillbaks det elementet till nya Epic:en. De har ju en ny superslim dämpare som hade suttit smutt i topröret, tänk lite på hur Trek kör på sin Supercaliber t.ex.
Visa bilaga 426043
Då skulle slutprodukten se ut så här:
Visa bilaga 426044
Och det gillar jag som fan. Återigen det här är bara en skissövning (dämparen behöver mer utrymme runt sig då den rör sig genom fjädringens rörelse, men den är slim som fan så topröret hade inte behövt vara så köttigt), men hade den sett ut så här hade jag perspnligen köpt den bara för att jag tyckt den varit snygg som fan.

Jag fick lite kommentarer på instagram om att den ser ut som Cannondale, på ett sätt kan jag hålla med, hade nya Scalpel:en sett ut så här i stället för en Canyon så hade inte mitt Cannondale hjärta tagit sånt stryk=)

Ha en bra helg allihop!
Ett jäkla helsike att byta dämparen, men om toppröret hade varit ett uppochnervänt U, som Commencal, hade det ju funkat. Gillar din design som sjutton. Tycker dämparfästet till nya Epicen ser ut som nåt från 2003. Som om de hade en hardtailram och sen bara insåg att det behövs en fästpunkt mitt i allt och drog ut ett öra dit.

Kneecap

Aktiv medlem
Ett jäkla helsike att byta dämparen, men om toppröret hade varit ett uppochnervänt U, som Commencal, hade det ju funkat. Gillar din design som sjutton. Tycker dämparfästet till nya Epicen ser ut som nåt från 2003. Som om de hade en hardtailram och sen bara insåg att det behövs en fästpunkt mitt i allt och drog ut ett öra dit.
Tjena!

Titta noga så ser du att AlfaAlfa har tänkt på hur man byter dämpare.. 😉

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Och nu är man ju sugen påa tt se vad Scott kommer med fr nytt "XC" vapen nu när nya Epic:en är här, och tidigare visade Cannondale Scalpel.

Scott köpte ju Bold Bicycles för ett år sen och ryktena är att SCOTT tänker sig att introducera Bold´s dämparteknologi med dämparen "gömd" i ramen på deras egna cyklar. Lite kul är att Bold precis som Scott är Schweiziskt och det är lite ex Scott folk på Bold. Utåt sett så är ju Scott amerikansk, men större delen av utvecklingen och designavdelningen ligger i Schweiz.
END-035-Bold-Unplugged-MTB-Test-Review-023-reup.jpg

Nu är ju Bold´s cyklar mest fokuserade Am/Trail/Enduro cykling och kanske är det Scott´s Genius modeller som får deras länkage.

MEN, det hade ju varit ballt om det dämparsystemet i en slimmad och lättad version hamnade på t.ex nya Scott Sparken.
SCOTT2.jpg

Så jag gjorde helt enkelt så att jag skissade lite "Scott former" ovanpå en Bold Unplugged med lite photoshoppad xc geometri.
SCOTT3.jpg

Och lite mer genomskissat...
SCOTT5.jpg

Och slutligen så har vi då Nino Schurters nya XC vapen inför 2021....eller?
SCOTT1.jpg

Kanske inte, men jag personligen hoppas på det, jag gillar ju "udda" lösningar. Men jag tycker Trek´s Supercaliber behöver lite konkurrens när det gäller cleanast dämparlösning...

Ha en fortsatt bra söndag!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Halli hallå!

x.jpg

x2.jpg

Ja, den skarpögde har märkt att mitt BMC bygge börjat dyka upp på säljsidorna, det är dags att sälja den helt enkelt, och mentalt är den redan såld. Den borde va den mest prisvärda hojjen på begagnatmarknaden nu, så passa på för fan!
Och till er som redan budat/skambudat på den, fortsätt, jag gillar det här på ett sadomachistiskt sätt, stoppordet är "ok, kom å hämta den då).

Den fick ju sin nya dämpare....RS-1, den siste i sitt slag, och den siste RockShox dämpare jag införskaffar så länge de kör Mustang Mamba stuket på dämpare, OM de inte återupplivar up side down gafflar igen. De vet ju hur man gör, man tar Sid dämparen och vänder den upp och ner, WOW, både plush och snygg.
x3.jpg

Samt sin nya styrkombo...35mm John Holmes grova grejjer från finaste Pampstersen på Acros och Race Face.
x5.jpg

Så nu har den fått sånt där Hellas stuk så kroppen bara frustar efter baggyshorts, actionkamera på hjälmen och en sprängfylld Evoc vattenrygga som rasslar mer än en högstadie vaktmästares nyckelring. Free ride! Ride on! Rad! Huck!
x6.jpg

Jävlar vad dum jag är som säljer den.

Jag hämtade ut min ram från lack i dag. Och jag sa ju att jag skulle avslöja vem lackeraren var om jag blev nöjd.

x7.jpg

Det vart jag, jag vart så in i helvete nöjd. Satan va bra det blev. Jag avslöjar härmed lackeraren........ SÖREN! Sören är nämligen Cykelcitys hovlackerare, Cykelcity har ju sin customlackeringstjänst för OPEN ramarna, men de tar åt sig andra märken med, och alla möjliga lackeringsönskemål. Oki, det kostar lite, MEN efter att ha lackerat mina ramar genom åren med både skräp och proffsgrejjer kan jag säga att det är värt det. Jag fick det precis som jag ville ha det, jag och Sören diskuterade länge hur färgsplattret skulle se ut t.ex. jag ville att det skulle kännas "riktigt", inte som dekaler, och jag gillar slutresultatet, känns levande. Jag hade också fixat dekaler till cykeln, men han ville lackera in dem i lacken i stället, samma där, sjukt najs. Han krämade också på fyra lager klarlack på slutet vilket gör att den här ramen har sånt jävla djup.

Jag är så himla himla nöjd.
x9.jpg

x8.jpg

Enda problemet nu är att nu vill man ju liksom bygga en till hoj och få den lackerad....snälla, köp BMC:n, annars ligger den nerplockad i helgen och får lacken skrapad....

Några som inte får lika bra betyg är rövgänget på Fairwheel bikes som försöker blåsa mig på pengar. Beställde oil slick ekrar, nipplar och lite andra hjul grejjer därifrån. Inte kommit, och de kan inte ge mig rätt spårningsnummer, de har slutat svara på mina mail. Typiskt rövgäng.
x16.jpg

Som tur är så kunde ProWheelbuilder skicka samma grejjer, på fyra dagar. Tack Prowheelbuilder, ni verkar va ett käckt gäng. Dock så är mina fälgar lackerade nu, samt att Tune dekalerna är på plats.

x12.jpg

Så snart ska jag ta mig tid och veva ihop resten med ekrarna och nipplarna så jag kan nå mitt slutresultat!
x11.jpg

Det var allt för i kväll! Kommer mer updates snart!

Todiloo!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Satan vad det värmer med sånna här kommentarer!

Tack verkligen!!!

Kan också rapportera att BMC:n hittade en ny ägare i går, watch out Hellas för den kommer användas av en vild snubbe.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag har gått igenom Carlskrove förslaget och kan nu presentera ett unikt samarbete med Hellasgården.

Carlskrove.jpg

Och medans jag låter Cannondale ramen ligga till sig lite...väntar på helt nya vev och styrlager som skall komma i dag!...efter det ska jag få ihop själva ramkitet....såå....

Kan jag tipsa om Votecs nya VRC cykel! Internetstores.com som numera äger varumärket Votec har jag samarbetat med på lite olika projekt. Vissa kommer nog titta ut på marknaden, vissa hamnar nog i papperskorgen hos dem=) Stephan Geiss som jag känner där är produktansvarig för Votec, kort sagt, han bestämmer vilka hojar de ska göra. Just den här VRC hojjen var jag med i ett tidigt skede och gav färg och grafikförslag på...långt senare så kan man se spår av detta i deras färger Copper och Norwegian Blue.

Själva hojen är en Landsvägscykel som du också kan köra lite offroad med. Aha, en Gravel cykel? NEJ! Tanken är att den här ska ligga mitt emellan en Landsvägscykel och Gravel, något för dig som kanske inser att rulla 50mm grovt mönstrade däck på jobbpendlingen inte är så kul, ditt "Gravelande" kanske var mer en optimistisk dröm, och du rullar mest landsväg. Mer landsvägsfokus, men den gör inte bort sig på grus och lätta skogsvägar. Nog med reklam nu.
Votecvv.jpg

x14.jpg

Då jag har vetat om hojen ett tag så har jag tjatat på Stephan om att jag vill få ett ram kit och bygga något på. Vi får se vad som händer men jag har haft tre ideér om byggen.

En idé vore att gå all in landsväg, men köra typ 32 mm slicks/landsvägsdäck och skapa en slags aero/komfort räser historia jag ända kan slänga skärmar på. Jag är ju ingen landsvägssnubbe, och tanken på att åka korvskinnsoutfit känns sådär....men jag är ju världens svagaste när det gäller att ramla in på saker och gå all in....
votec3.jpg

Alternativ 2 är att gå all in Adventure, en snabb touringhoj med lite packmöjligheter, den här nosar väldigt mycket på "gravel"....och en brutal kontrast mot min Monstercross, kan bli för mycket kaka på kaka varning i cykelbeståndet här hemma.
votec2.jpg

Tredje spåret är att skapa en Commuter, eller Hybrid kanske man skulle kalla det. Just Hybridcyklar i dag har hamnat i det där geggväcket med pakethållare, fula lackeringar, ergonomigrepp och en pissig dämpar gaffel fram så det vore najs att bara skapa en landsvägshoj med rakt styre och skrämar. Inte helt unikt koncept, men just det där med att hitta en snygg hybrid är fan svårt. En riktigt körsbärsröd högblank lack med sadelröret exponerat så man ser kolfiberet. Matcha med kolfiberskärmar och kolfiberfälgar och jag får nästan Mclaren vibbar.

votec5.jpg

Stephan har sett mina alternativ och vi har spunnit vidare...

Så kanske en AeroAdventure historia?
votec8.jpg

Eller en AdventureCommuter?
votec7.jpg

Vi får se!

Hörs snart igen, nu ska vi se om postmannen bara cyklar förbi mitt hus och så får jag ett pling i mobilen, "mottagen kunde ej nås" som det brukar bli.=)

Freddie L

Aktiv medlem
Om jag fick välja vad du ska göra så blir det svårt. Du säljer in alla tre-fem förslagen bra. Men gör stänkskärmar. Jag skulle vilja se vad du kan göra med konceptet. Aeroskärmar (till pendlaren?) som knäcker alla elcykeltanter på stadsgårdskajen och får UCI att krevera? Eller manliga skärmar som tål ett riktigt äventyr och med inbyggd såg? Eller nåt bra. Men jag önskar AlfaAlfa-skärmar!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Om jag fick välja vad du ska göra så blir det svårt. Du säljer in alla tre-fem förslagen bra. Men gör stänkskärmar. Jag skulle vilja se vad du kan göra med konceptet. Aeroskärmar (till pendlaren?) som knäcker alla elcykeltanter på stadsgårdskajen och får UCI att krevera? Eller manliga skärmar som tål ett riktigt äventyr och med inbyggd såg? Eller nåt bra. Men jag önskar AlfaAlfa-skärmar!

Oooh det där med skärmar har jag tänkt på, för hur trist är det när man plöjt ner pengar i sin ögonsten, sen tvingas man slänga på ett par fula SKS på sin kolfiberräser, eller sån där apful mudhugger på sin mtb.

LOVAR, det kommer bättring!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej hallå!

Fick en förfrågan från en som köpt en Allebike Alpha om jag kunde hjälpa han med färgförslag då han tyckte den kändes väldigt trist i sin "primer" grå färg. Jag håller med han. Han lutar åt någon slags skogsgrön färg med lite grafik.

Har bara hunnit pilla lite....mer kommer....
alleb1.jpg

Men jag börjad snabbt tänka "tänk om jag fick designa om den", smaken är som baken, men jag har lite svårt för designen, det är lite specialized epic blandat med Haibike E-mtb. Det känns lite som man klippt och klistrat med designelement man gillar. JAG hade hellre gått på något slags avskalat "skandinaviskt", inte massa blaj, bara rakt, enkelt och "funktionellt. Lite som skandinavisk klassisk möbeldesign. Bara det som behövs, fokus på bra hantverk och så där lagom sobert. Jag tror så länge man är en liten tillverkare så kan man satsa på det enkla, i stället för att försöka vara Specialized eller Scott och ha massa grafik och teknologi termer över hela cykeln.

Vart väldiga Santa Cruz vibbar, och återigen, smaken är som baken. Men tror man hade kunnat skapa ett väldigt najs formspråk som passar både i alu och kolfiber konstruktioner. Alla infästningar är det samma som Alpha:n, bara lite andra linjer.... Gillar att den där utdragna puckelryggen Allebike envisas med är borta, känns som en feature man har på e-bike för att göra utrymme för borttagning av batteri.
alleb2.jpg

Ha en bra söndag allihop!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ja, jag skiter i hur bra den är. Skulle aldrig köpa den pga utseendet. Som Polygons märkliga ramar.
Håller med er! En "Bang for the buck" cykel eller en som bara är "skitbra" kommer alltid ha sina köpare, likadant en som bara är snygg, men har man både och, då har man nått jävligt bra, och då kan man ta ut mer pengar......=) (vilket gör att man kan lägga mer pengar på engineering, marknadsföring osv......)

NickPick

Aktiv medlem
Ser ju ut som en unno...! Som Canyon kopierade...? 🤔😁.

Angående allebike så fanns det en film på Youtube ifjol när dom förklarade hur nya hojar designas. Klipp, klistra och tweaka verkar stämma.
Kul att vi har ett svenskt märke iaf!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ser ju ut som en unno...! Som Canyon kopierade...? 🤔😁.

Angående allebike så fanns det en film på Youtube ifjol när dom förklarade hur nya hojar designas. Klipp, klistra och tweaka verkar stämma.
Kul att vi har ett svenskt märke iaf!
Canyon skulle nog kunna driva runt sitt företag genom att bara stämma företag som härmat deras formspråk, BMC, Unno och nu Cannondale t.ex=)

Håller med, kul med svenska märken, och att de verkar jobba som illrar för att ha hojjar som är up to date!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Och när vi är på tråden "Svenska cykelmärken" så är det väl att sparka in öppen dörr när det kommer till att klaga på Crescent. Men det var ett av mina favoritmärken när jag var yngre. Så hade jag pengar i fickan så hade jag köpt en Unno Aora och byggt en Crescent tribute, nu för tiden när Rock Shox trycker så mycket på att Sid:en är blå igen så åker en sån på så klart. Färgtemat blir en mix av 1998-99 Gram och Ultima. Tänk att bara glida runt på den här och förvirra cykelfolk.
CRESCENT.jpg

Jensen

Aktiv medlem
Och när vi är på tråden "Svenska cykelmärken" så är det väl att sparka in öppen dörr när det kommer till att klaga på Crescent. Men det var ett av mina favoritmärken när jag var yngre. Så hade jag pengar i fickan så hade jag köpt en Unno Aora och byggt en Crescent tribute, nu för tiden när Rock Shox trycker så mycket på att Sid:en är blå igen så åker en sån på så klart. Färgtemat blir en mix av 1998-99 Gram och Ultima. Tänk att bara glida runt på den här och förvirra cykelfolk.
Visa bilaga 430580
känns ju även lite cyclepro över den där

AlfaAlfa

Aktiv medlem
I dag kom han, postmannen. Barnen var lite lätt nervösa då de endast hört om detta sagoväsen i gammelfarmors gamla sagoböcker. Krävde han ett skålpund färskt kött i utbyte mot paket, eller räckte det att ställa fram en påse salmiak som tack?

Men han lämpade odramatiskt av Wall-e utanför dörren och vi kunde snabbt slita robotdjäveln i stycken.
IMG_8973.jpg

Vad hittade vi där? Jo det mesta jag behöver för att göra klart Cannondalen. Tyvärr inga ekrar än, Usa verkar inte bara ha problem med sin regering, även postväsendet verkar lite segt. Och som ni ser så har det ju spruckit totalt med min tanke om att köpa det mesta begagnat, endast styrstam och bromsar är second hand på bordet. Jag hade ju tidigare köpt ett begagnat Sram AXS kit, som sen min vän tvingade mig att sälja, trodde jag skulle få tag i ett till begagnat.....ack nej. Nytt vart det, men med R2bikes tax refund rabatt höll det sig ändå runt 800 euro. Råkade slinka med lite Hopp kolfiber komponenter till detta med. Lite oil slick skruv samt ett Garbaruk drev låg också i paketet. Tyvärr bara en påse "Gummi bär" vilket krävde att jag fick förklara för mina barn hur orättvis världen är och de tvingades dela, svinen på Haribo hade så klart inte lagt i jämt antal björnar heller, ridå.
IMG_2864.jpg

Jag plockade fram mina fina nya lager från Cannondale och började sakta montera ihop hojen. Ramen har ju den hatade BB30 standarden. Problemet är ju världskänt med dessa knirriga och skrikiga vevlager, men här har jag genom mina år med Cannondale hojar lärt mig hur man monterar dem. Problemet är att lagren oftast rör sig i lagersätet, vilket skapar ett jävla oljud, så det är a och o att de blir stumt monterade, man får helt enkelt loctita runt lagren så de sitter, använd ej fett, de är tysta i början men sen kommer knarret. Hambini har säkert jättemycket att säga om detta, men jag skulle också bli vansinnig av att sälja vevlager som inte passar någon ram på marknaden. Det vore som att sälja vigselringar och klaga på att folks fingrar inte är perfekt cylindriska.
IMG_2618.jpg

Så nu kunde jag ändå få ihop ett litet skelett av Cannondalen och fy fan vad bra det blir.
IMG_7607.jpg

IMG_4935.jpg

Jag är ju vanligtvis en "medium” när det kommer till ramar, men här har jag valt en Large som jag sedan kommer köra en 80mm styrstam i stället för original 100mm. Lite mumbojumbo, men på ett sätt har jag ju moderniserat den, längre reach och kortare styrstam. Original ligger Styrhuvudsvinkeln på 71 grader!!! (alla på happyride bara -aaaaaaaaaah) Men det är med 90mm gaffel, jag kör ju 100 så om jag gjort mina kalkyleringar rätt så hamnar vi på 69.7 grader (alla på happy är fortfarande oroliga men hela europeiska marathon mtb sällskapet bara -ja ja, das ist ok). Jag står mitt emellan de moderna xc hojarna och gravelhojjarna och jag är nöjd med att kalla den grusvägsraket/cykelvasasmiskare osv....

Tittar jag också de viktiga excel dokumentens beräkningar så kommer cykeln landa på 7.7kg med pedaler. Som vi vet är verkligheten annorlunda men kanske under 8kg då?

Sen var det ju ett stort paket också....och i det låg det två väldigt fina kolfiberramar......men det är ett framtida projekt=)
IMG_6265.jpg

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Den stammen alltså, klassisk. Ful men ändå så ball all sin galenhet och massa cnc. Opi ä fan opraktiskt men det är riktigt snyggt. Speciellt med den där stammen där du får ett hål rakt genom styrröret.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Den stammen alltså, klassisk. Ful men ändå så ball all sin galenhet och massa cnc. Opi ä fan opraktiskt men det är riktigt snyggt. Speciellt med den där stammen där du får ett hål rakt genom styrröret.
Haha! Ja det är cnc porr deluxe, den skarpsynte ser att jag har en 100mm stam på cykeln nu, och att jag har en 80mm som låg på bordet som skall på. Håller med, den är inte snygg, men massa karaktär och det är fan intressantare=) Har för mig att den fanns både en speciell pump samt verktygskit man kunde förvara i "hålet", lite före OneUp=)

Jensen

Aktiv medlem
Haha! Ja det är cnc porr deluxe, den skarpsynte ser att jag har en 100mm stam på cykeln nu, och att jag har en 80mm som låg på bordet som skall på. Håller med, den är inte snygg, men massa karaktär och det är fan intressantare=) Har för mig att den fanns både en speciell pump samt verktygskit man kunde förvara i "hålet", lite före OneUp=)
Cnc porr alla gånger. Och ja det är att den har så mycket karaktär och är så galen som gör den ball.
Nej det är för vanligt lefty rör som cannondale hade ett sådant verktyg. Precis som att de var typ först med utanpåliggande lagerskålar på sina magic vevar (borde du nästan ha, dock samlarvärde på dem, men de använder samma teknik idag med två sammanlimmade cnc frästa halvor).

Bilagor

Fundadores

Aktiv medlem
Hej hallå!

Fick en förfrågan från en som köpt en Allebike Alpha om jag kunde hjälpa han med färgförslag då han tyckte den kändes väldigt trist i sin "primer" grå färg. Jag håller med han. Han lutar åt någon slags skogsgrön färg med lite grafik.

Har bara hunnit pilla lite....mer kommer....
Visa bilaga 430522
Men jag börjad snabbt tänka "tänk om jag fick designa om den", smaken är som baken, men jag har lite svårt för designen, det är lite specialized epic blandat med Haibike E-mtb. Det känns lite som man klippt och klistrat med designelement man gillar. JAG hade hellre gått på något slags avskalat "skandinaviskt", inte massa blaj, bara rakt, enkelt och "funktionellt. Lite som skandinavisk klassisk möbeldesign. Bara det som behövs, fokus på bra hantverk och så där lagom sobert. Jag tror så länge man är en liten tillverkare så kan man satsa på det enkla, i stället för att försöka vara Specialized eller Scott och ha massa grafik och teknologi termer över hela cykeln.

Vart väldiga Santa Cruz vibbar, och återigen, smaken är som baken. Men tror man hade kunnat skapa ett väldigt najs formspråk som passar både i alu och kolfiber konstruktioner. Alla infästningar är det samma som Alpha:n, bara lite andra linjer.... Gillar att den där utdragna puckelryggen Allebike envisas med är borta, känns som en feature man har på e-bike för att göra utrymme för borttagning av batteri.
Visa bilaga 430523

Ha en bra söndag allihop!
ta ett varv på loggan också så är vi hemma!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Cnc porr alla gånger. Och ja det är att den har så mycket karaktär och är så galen som gör den ball.
Nej det är för vanligt lefty rör som cannondale hade ett sådant verktyg. Precis som att de var typ först med utanpåliggande lagerskålar på sina magic vevar (borde du nästan ha, dock samlarvärde på dem, men de använder samma teknik idag med två sammanlimmade cnc frästa halvor).
Ja där är dem ja! Synd att de inte passar då:(
Det blir ett cannondale vevparti, dock inget hollowgram utan ett vanligt Si.

Jensen

Aktiv medlem
Ja där är dem ja! Synd att de inte passar då:(
Det blir ett cannondale vevparti, dock inget hollowgram utan ett vanligt Si.
Aha det smidda? Fast heter de inte hollowgram med?
Ja tror opi ä mindre innerdiameter. Eller måste ju vara det för att rymma gängan mellan delarna.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer