Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Hej hej hallå!

Väntar fortfarande på ekrar till hjulen.....rätt irriterande när allt omkring den redan ramlat in....

Såsom Salmiak Megakasseti och Tant Raffa Tingel tangel kedja....
IMG_1053.jpg


...Och det bästa Specialized gjort sen de erbjöd epic utan Braindead enheten, Skinwall...förlåt Tanwall...förlåt Tan Sidewalls Renegades. Har bestämt mig för beiga däcksidor trots allt, men svårt att hitta bra däck med "rätt" däcksida, Schwalbes är för myket bebisbajs gul och Continental är nån slags grillkorvsbrun. Specialized har naglat dem perfekt, langos beige.
IMG_7777.jpg


Så i väntan de där förbannade ekrarna så har det dykit ner en oväntad gäst i brevlådan.....mina coda pedaler!
IMG_3490.jpg


Tanken var ju att de skulle bli lite fräsigare så bara att skrida till verket...
IMG_1694.jpg
IMG_1866.jpg
IMG_7964.JPG

...ett par varv klarlack på det här sen, måste säga att det kommer bli riktigt bra faktiskt!

Ha de gött!
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Lite klarlack på dem...
IMG_7836.jpg


Och montering! Dessa pedaler är kända för att vara slappa som anuset på en avelshäst, vilket gör att de inte klickar i, men gärna klickar ur dig. Nu var dessa pedaler i ett superskick, så det jag gjorde var att böja till ändarna av fjädrarna lite för att få lite mer fjung i dem. Det lyckades, klämde fingrarna 3-4 gånger under montering, lite som att först spänna råttfällan, och sedan montera osten. Hör ni en smäll i skogen nära Hellas så är det jag som är ute och cyklar och antingen är det mina pedaler som klickar i, eller mina knäskålar som skjuts iväg som frisbeegolfs frisbees av fjäderns rekyl.
IMG_1585.jpg


Och så var de klara! Så söta, som små jelly belly beans.
IMG_7311.jpg


Tänkte visa skillnaden mellan original Opi styrstam och den krumme Ringaren-av-Notre-Damm styrstammen. 2 cm kortare än original och faceplant minusdrop. Opi styrstammen är ju en smart idé faktiskt, men den lider av "cannondale sjukan", det vill säga, Cannondale släpper något, folk rasar och hatar det, 5 år senare släpper någon annan samma sak och det är "Nr 1 must have" inom cykelindustrin. Vem minns Cannondale ELO t.ex? Cannondales elektroniska lockout för Lefty.
IMG_3642.jpg


Har börjat bygga om vevpartiet med. Ursprungligen ett Si Road vevparti, men Cannondale har ju sitt smarta modulära system så hela vevpartiet kan "modifieras" till det man vill ha. Vevarmarna är lösa, lös "Spider", antingen kan man ha direct mount drev eller en Spider där du monterar 1 eller två drev, samt en lös spindel(vevaxel) med olika bredder. Smart system där jag inte behöver kassera ett helt vevparti om något går sönder.

För att lösa min ekvation så skaffade jag en längre Spindel för att matcha min vevlagerbredd, samt ett direct mount drev från Garbaruk.
IMG_0259.jpg


Jag hade tanken på att ta bort färgen på vevarmarna och mattborsta dem samt slänga på en CODA logga på dem samt låta fräsa ett NW drev med en design som är en nodd åt det gamla CODA 701 vevpartiet. Men vissa saker är bara väldigt onödiga.
crank.jpg

Eller....

=)
 

Kneecap

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Tjena!

Inget av det där är onödigt! Men du bör ju göra som på CODAt och inte ha hål i ekarna på klingan. Tydliga frässpår är grymt snyggt.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Nu när Pinkbikes XC test är klart så vart man ju lite kär i Transition Spur, som vanligt är jag måttligt intresserad av hur bra den är, men snygg är den, gentemot tidigare bananrams cyklar har ju Transition ryckt upp sig rejält, den ser lätt, spänstig och modern ut. Dock så tycker jag färgerna är två nyanser av väggmögel, mörk turkos och cigg-fimps grå.
transition2.jpg


Så nu när jag vart sugen på göra ett "superbygge" på Spur ramen så tänker jag mig mer åt 80-90-talet när DTM rejsing och Grupp B Rally var det som gällde, och det näst ballaste man kunde ha mellan benen efter halvt instucken falukorv, var en skrikig Bmx med Skyway hjul.
transition3.jpg


Så med den inspirationen hade jag byggt den så här... Vit bas lack med Röd/orange/gul dekor, vitlackerade Bike Ahead Biturbo hjul, Sram AXS Guuuuuld drivlina, Syncros Hixon styre, Dt swiss dämpare fram och bak samt vita Onza Porcupine.
Transition.jpg


Smakfullt?Nej, absolut inte, men jävligt ballt och med den där känslan av "Hans Rey i sin prime time, Evil Knievel och en släng Ronald Mcdonald". Jag skulle bli sjukt glad varje gång jag skulle se den, som att möta en julgran med julklappar varje gång man skulle ut å cykla.

Jag tänker mig så klart att man fraktar runt den här på en Audi Urquattro med Thule takräcke på. (budgetalternativet är en Renault 5 GTE)

Go kväll.
 

mamme1

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Nu när Pinkbikes XC test är klart så vart man ju lite kär i Transition Spur, som vanligt är jag måttligt intresserad av hur bra den är, men snygg är den, gentemot tidigare bananrams cyklar har ju Transition ryckt upp sig rejält, den ser lätt, spänstig och modern ut. Dock så tycker jag färgerna är två nyanser av väggmögel, mörk turkos och cigg-fimps grå.
Visa bilaga 432579

Så nu när jag vart sugen på göra ett "superbygge" på Spur ramen så tänker jag mig mer åt 80-90-talet när DTM rejsing och Grupp B Rally var det som gällde, och det näst ballaste man kunde ha mellan benen efter halvt instucken falukorv, var en skrikig Bmx med Skyway hjul.
Visa bilaga 432587

Så med den inspirationen hade jag byggt den så här... Vit bas lack med Röd/orange/gul dekor, vitlackerade Bike Ahead Biturbo hjul, Sram AXS Guuuuuld drivlina, Syncros Hixon styre, Dt swiss dämpare fram och bak samt vita Onza Porcupine.
Visa bilaga 432589

Smakfullt?Nej, absolut inte, men jävligt ballt och med den där känslan av "Hans Rey i sin prime time, Evil Knievel och en släng Ronald Mcdonald". Jag skulle bli sjukt glad varje gång jag skulle se den, som att möta en julgran med julklappar varje gång man skulle ut å cykla.

Jag tänker mig så klart att man fraktar runt den här på en Audi Urquattro med Thule takräcke på. (budgetalternativet är en Renault 5 GTE)

Go kväll.
Dämn, guld & nougat!
Det är ju så att man blir sugen på att anlita dig för att tweaka till sin egen hoj.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Fredag, en dag då man handlar på systemet, inhandlar tacos och förbereder Fredagsmys. Precis som vanligt i en tvåbarns förälders liv med både Fru och tunga avbetalningar på bostadsrätt och billeasing.

En helt vanlig mysfredag.

Om inte dagen förvandlats till en otrygg, paranoid plats. Nerdragna gardiner, låsta dörrar och smygande i trappuppgångar.

Vi tar det från början.

Efter frukost så satt jag med microfiber trasor och polerade ädelmetallerna.
postnord.jpg

Jag tänkte att jag sätter ihop Cannondalen lite lätt för att se vad det barkar åt.
IMG_5602.jpg
IMG_1643.jpg
IMG_8900.jpg


Lööööjligt bra, så här ska en Hardtail se ut, hög i fronten, men låååågt styre, man sitter alltid i "Superhjältelandnings" pose, fränt. "Moderna" Hardtails har ju det där Baden Baden stuket där allt lutar bakåt, styret är högt med massa spacers undan, allt är byggt för att komfortabelt och säkert rulla utför.....supergubbigt och jättebooooring. Helt enkelt, jag är en sucker för XC hardtail stuket, det är fränt.
super.jpg


Men nu när cykeln är halvt ihopsatt så blir jag lessen i ögat att jag inte bara kan smälla ihop resten. Väntar på delar från Usa och England till mina hjul. Första beställningen gjordes från Usa för nästan 4 veckor sen. Beställning nr 2 gjordes för tre veckor sen. Skiten kommer inte fram.

Har kontaktat postnord då postnord appen inte ger mer info än "det är på väg". Det är sånt man säger till barn när man bara vill få tyst på dem "oki, vi gör det sen, oki?", med vetskapen om att man ljuger och kommer glömma bort det sen när kl är 22:15 och de undrar varför vi fortfarande inte är på väg till Leos Lekland.

Postnord har problem, inte bara med leverans, utan även med deras fordons styrsystem, det går helt enkelt inte att köra ett postfordon till angiven leverans adress, vrider du ratten åt höger svänger bilen vänster, ska du köra under en tunnel höjs bilen, gasar du minsta lilla så voltar bilen direkt, där lider jag verkligen med dem.
Postnord3.jpg


Men det är när man zoomar ut från en hel flotta av kamikaze postbilar och mobilappar som ger lika mycket information som ett oanvänt skrivarpapper som det blir tydligt. Och skrämmande.

Jag vill inte avslöja allt, med risk för mitt liv, men det är en enorm härva och konspiration styrt av döende stormakter med sinande tillverkning som förhindrar oss vanlige gemene man att få lite enkel jävla cykelporr i vårat karga gråa land.

Hela vardagsrummet är täckt av bilder sammankopplade med röd tråd och ju mer jag backar ut i hallen ser jag den....trekanten med ögat i...
illi.jpg
 

NickPick

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
10 Hare Krishna och förnekandet av vilka som styr världen kommer att vända på skutan. Dom ser allt.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Det är vid den här tiden på kvällen/natten precis innan man ska somna som man börjar fundera på nästa "hoj".
För varje bygge som jag gör vill jag göra mer "eget", alltså bygga en hoj från grunden, inte bara montera ihop massa komponenter på en köpt ram där jag som högst har lackerat om den. Det här är inte menat som något pretentiöst skryt, eller att det är fel att köpa en färdig hoj, personligen så vill jag att mina hojar ska vara mer än bara en hoj, och det ska vara så unika som möjligt, skall jag plöja ner massa pengar i något vill jag åtminstone inte möta 4-5 likadana hojar på mina cykelrundor. Ok, det lät pretentiöst.

Jag kan svetsa, jag kan slabba lite kolfiber, men jag kan inte hantverket att tillverka en ram rent fysiskt. Eller jo, fan alla kan nog få ihop en ram, men jag skulle aldrig nöja mig med att den inte va minst lika "fin" som en riktig rambyggares hantverk. Scrollar man runt på nätet så dreglar jag sönder mig när jag ser hojar byggda av t.ex English Bicycles, Prova cycles, Shand, Feather osv osv. Och det är just det där otroligt grymma hantverket man inte kan få i en massproducerad ram jag vill åt. Att oavsett om cykeln blir omodern så blir den liksom inte mindre värd. För 3-4 år sen hade jag en Trek Top Fuel 9.8, skitfin hoj, men den var tillverkad för att vara vassast inom sin kategori, och när den inte längre är det så är det bara en hög av kolfiber. Det finns inga läckra svetsar att dregla över, ingen mytomspunnen rambyggare man kan sitta om 30 år och skrocka om över en pipa och ett glas whiskey. Den är funktion bara.

Och det är absolut inget fel i det. Om och om igen här på happy så talas det om "modern" geometri, hjulstorlek, begagnat vs nytt. Och här tycker jag bara, ska du köpa hoj, köp den du vill ha. Ska du ha det snabbaste, köp det snabbaste, vilket oftast är det nyaste, och dyraste.

Men JAG har tröttnat lite på det för min egen del, för jag var gravt skadad av "senaste" hetsen, det sved i mig att jag hade förra modellen, eller att det snart kom en ny, att jag hade en väldigt fin hoj, men det fanns en modell över min med lite finare kolfiber och lite lättare ram, osv osv. Jag har helt enkelt avverkat hojar i en sinnessjukt takt, det är inte bra för plånboken och framförallt inte för stressen....

Därför har jag bestämt mig att jag ska sluta hets-köpa och hets-sälja hojar, och för att jag inte ska göra det så måste jag göra dem speciella. Mitt Cannondale bygge är ett exempel, iofs en massproducerad ram men jag har verkligen tryckt in allt Cannondale-nörderi jag älskar i den. Jag skulle aldrig få tillbaks pengarna vid en försäljning, vilket känns tryggt, mega lolz.

Nu har jag svamlat nog och ska komma fram till min tanke om KANSKE nästa bygge. För jag behöver inte en till hoj, men jag VILL ha en till hoj. Och jag är så jävla sugen på en custom byggd stål eller titanium ram. Och jag vill ha något "kult-igt" över den, den får inte bara vara ihopsvetsade rör och se ut som någonting Arge Snickaren snedtänder över när han börjar rota runt i de där 50 år gamla vvs ledningarna.

En enkel väg är att belåna det belånade lånet och betala English Bicycles, Prova eller Firefly för att bygga en ram åt mig. Jag hade blivit sjukt nöjd. Ultrahyperreducerade stålrör med svetsar likt ett Formel 1 grenrör. Eller en extremt creddig logga som alltid öppnar upp till ett samtal "vi" cykelnördar emellan.
Lassbo1.jpg

Men, det hade ju varit kul med en svenskbyggd ram, och så länge jag inte vill ha en Skeppshult så har det ju på senare tid börjat rassla ut lite hojar från Sveriges kult rambyggare nr 1, Peter Lassbo. Ni som vet, vet vad jag menar. Läste man svenska cykeltidningar på sent 90 tal(och tidigt 00 tal) så vet man vem han är. Jag har börjat stalka han på instagram nu och kommer på mig själv med skum i mungipan åt hans stål xc bygge, RC.
Lassbo2.jpg


Jag gillar designen på den, clean, runda rör, inga jävla extra påsvetsade förstärkningar, rejs rakt igenom bara. En snygg svensk mtb, se och lär....
Dock så är jag inte jättekär i den blå lacken eller den gula loggan, där skulle jag nog välja något annat, SID blå kanske? Och loggan hade jag hellre sett något cleanare, eller hans egen handstil kanske, som om han "signerat" cyklarna. Så som färgen och loggan är nu ger den mig alldeles för mycket Sällskaps-resan-i-kväll-får-107-svenskar-gonorré", eller i bästa fall Kalles Kaviar. Skärpning Peter, det är som att Lars Lerin signerat sina målningar med en använd snus. Och det här är skrivet i all välmening, ramen är skitsnygg.

Jag gillar inte heller dämpar länkaget, där tänkte jag först att han borde ha en cnc:ad detalj, men insåg att han borde bygga den i små stålrör också, lite Ducati trellis stuk, för att matcha upp resten av ramen. Samt även byta ut "bultarna" mot några snygga skruvar med en liten "lassbo" logga och nm antal. Gnäll gnäll gnäll.....
Lassbo3.jpg


Men så här tänker jag mig grunden...en modern XC stålram, Rock Shox Sid dämpare fram och bak, och det är här den sid blå gifter in sig så fint. Så skiter man i att köra blå eloxerat eller annat snusk, bara svart.
Lassbo4.jpg


Och när man bygger upp den så är det det här jag tänder till på så mycket....det här är något jag inte skulle vilja sälja. En svenskbyggd ram (ungefär så långt min nationalism sträcker sig rent allmänt), men små unika detaljer för just den här ramen som hyllar både rambyggaren och hojen i sig.
Lassbo5.jpg


Jag VILL ha den här, men om jag behöver den, det är en annan fråga.

Go natt.
 

HasseL

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Det är vid den här tiden på kvällen/natten precis innan man ska somna som man börjar fundera på nästa "hoj".
För varje bygge som jag gör vill jag göra mer "eget", alltså bygga en hoj från grunden, inte bara montera ihop massa komponenter på en köpt ram där jag som högst har lackerat om den. Det här är inte menat som något pretentiöst skryt, eller att det är fel att köpa en färdig hoj, personligen så vill jag att mina hojar ska vara mer än bara en hoj, och det ska vara så unika som möjligt, skall jag plöja ner massa pengar i något vill jag åtminstone inte möta 4-5 likadana hojar på mina cykelrundor. Ok, det lät pretentiöst.

Jag kan svetsa, jag kan slabba lite kolfiber, men jag kan inte hantverket att tillverka en ram rent fysiskt. Eller jo, fan alla kan nog få ihop en ram, men jag skulle aldrig nöja mig med att den inte va minst lika "fin" som en riktig rambyggares hantverk. Scrollar man runt på nätet så dreglar jag sönder mig när jag ser hojar byggda av t.ex English Bicycles, Prova cycles, Shand, Feather osv osv. Och det är just det där otroligt grymma hantverket man inte kan få i en massproducerad ram jag vill åt. Att oavsett om cykeln blir omodern så blir den liksom inte mindre värd. För 3-4 år sen hade jag en Trek Top Fuel 9.8, skitfin hoj, men den var tillverkad för att vara vassast inom sin kategori, och när den inte längre är det så är det bara en hög av kolfiber. Det finns inga läckra svetsar att dregla över, ingen mytomspunnen rambyggare man kan sitta om 30 år och skrocka om över en pipa och ett glas whiskey. Den är funktion bara.

Och det är absolut inget fel i det. Om och om igen här på happy så talas det om "modern" geometri, hjulstorlek, begagnat vs nytt. Och här tycker jag bara, ska du köpa hoj, köp den du vill ha. Ska du ha det snabbaste, köp det snabbaste, vilket oftast är det nyaste, och dyraste.

Men JAG har tröttnat lite på det för min egen del, för jag var gravt skadad av "senaste" hetsen, det sved i mig att jag hade förra modellen, eller att det snart kom en ny, att jag hade en väldigt fin hoj, men det fanns en modell över min med lite finare kolfiber och lite lättare ram, osv osv. Jag har helt enkelt avverkat hojar i en sinnessjukt takt, det är inte bra för plånboken och framförallt inte för stressen....

Därför har jag bestämt mig att jag ska sluta hets-köpa och hets-sälja hojar, och för att jag inte ska göra det så måste jag göra dem speciella. Mitt Cannondale bygge är ett exempel, iofs en massproducerad ram men jag har verkligen tryckt in allt Cannondale-nörderi jag älskar i den. Jag skulle aldrig få tillbaks pengarna vid en försäljning, vilket känns tryggt, mega lolz.

Nu har jag svamlat nog och ska komma fram till min tanke om KANSKE nästa bygge. För jag behöver inte en till hoj, men jag VILL ha en till hoj. Och jag är så jävla sugen på en custom byggd stål eller titanium ram. Och jag vill ha något "kult-igt" över den, den får inte bara vara ihopsvetsade rör och se ut som någonting Arge Snickaren snedtänder över när han börjar rota runt i de där 50 år gamla vvs ledningarna.

En enkel väg är att belåna det belånade lånet och betala English Bicycles, Prova eller Firefly för att bygga en ram åt mig. Jag hade blivit sjukt nöjd. Ultrahyperreducerade stålrör med svetsar likt ett Formel 1 grenrör. Eller en extremt creddig logga som alltid öppnar upp till ett samtal "vi" cykelnördar emellan.
Visa bilaga 433561
Men, det hade ju varit kul med en svenskbyggd ram, och så länge jag inte vill ha en Skeppshult så har det ju på senare tid börjat rassla ut lite hojar från Sveriges kult rambyggare nr 1, Peter Lassbo. Ni som vet, vet vad jag menar. Läste man svenska cykeltidningar på sent 90 tal(och tidigt 00 tal) så vet man vem han är. Jag har börjat stalka han på instagram nu och kommer på mig själv med skum i mungipan åt hans stål xc bygge, RC.
Visa bilaga 433562

Jag gillar designen på den, clean, runda rör, inga jävla extra påsvetsade förstärkningar, rejs rakt igenom bara. En snygg svensk mtb, se och lär....
Dock så är jag inte jättekär i den blå lacken eller den gula loggan, där skulle jag nog välja något annat, SID blå kanske? Och loggan hade jag hellre sett något cleanare, eller hans egen handstil kanske, som om han "signerat" cyklarna. Så som färgen och loggan är nu ger den mig alldeles för mycket Sällskaps-resan-i-kväll-får-107-svenskar-gonorré", eller i bästa fall Kalles Kaviar. Skärpning Peter, det är som att Lars Lerin signerat sina målningar med en använd snus. Och det här är skrivet i all välmening, ramen är skitsnygg.

Jag gillar inte heller dämpar länkaget, där tänkte jag först att han borde ha en cnc:ad detalj, men insåg att han borde bygga den i små stålrör också, lite Ducati trellis stuk, för att matcha upp resten av ramen. Samt även byta ut "bultarna" mot några snygga skruvar med en liten "lassbo" logga och nm antal. Gnäll gnäll gnäll.....
Visa bilaga 433563

Men så här tänker jag mig grunden...en modern XC stålram, Rock Shox Sid dämpare fram och bak, och det är här den sid blå gifter in sig så fint. Så skiter man i att köra blå eloxerat eller annat snusk, bara svart.
Visa bilaga 433564

Och när man bygger upp den så är det det här jag tänder till på så mycket....det här är något jag inte skulle vilja sälja. En svenskbyggd ram (ungefär så långt min nationalism sträcker sig rent allmänt), men små unika detaljer för just den här ramen som hyllar både rambyggaren och hojen i sig.
Visa bilaga 433565

Jag VILL ha den här, men om jag behöver den, det är en annan fråga.

Go natt.
Vem vill inte ha en ikonisk Lassbo? Som är från grannbyn dessutom...
 

Jensen

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Alltså, den där hojen är så mycket snyggare än C-dales egna retroserie som kom ut för ett par år sedan!
fast det är ju ändå två helt olika saker? Detta är en homage till äldre tider. Cannondales Retro var nya ramar lackade för att se ut så som deras hojar exakt såg ut typ 1998 och 2000, inte för att se ut som 80-tals stil.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Det är vid den här tiden på kvällen/natten precis innan man ska somna som man börjar fundera på nästa "hoj".
För varje bygge som jag gör vill jag göra mer "eget", alltså bygga en hoj från grunden, inte bara montera ihop massa komponenter på en köpt ram där jag som högst har lackerat om den. Det här är inte menat som något pretentiöst skryt, eller att det är fel att köpa en färdig hoj, personligen så vill jag att mina hojar ska vara mer än bara en hoj, och det ska vara så unika som möjligt, skall jag plöja ner massa pengar i något vill jag åtminstone inte möta 4-5 likadana hojar på mina cykelrundor. Ok, det lät pretentiöst.

Jag kan svetsa, jag kan slabba lite kolfiber, men jag kan inte hantverket att tillverka en ram rent fysiskt. Eller jo, fan alla kan nog få ihop en ram, men jag skulle aldrig nöja mig med att den inte va minst lika "fin" som en riktig rambyggares hantverk. Scrollar man runt på nätet så dreglar jag sönder mig när jag ser hojar byggda av t.ex English Bicycles, Prova cycles, Shand, Feather osv osv. Och det är just det där otroligt grymma hantverket man inte kan få i en massproducerad ram jag vill åt. Att oavsett om cykeln blir omodern så blir den liksom inte mindre värd. För 3-4 år sen hade jag en Trek Top Fuel 9.8, skitfin hoj, men den var tillverkad för att vara vassast inom sin kategori, och när den inte längre är det så är det bara en hög av kolfiber. Det finns inga läckra svetsar att dregla över, ingen mytomspunnen rambyggare man kan sitta om 30 år och skrocka om över en pipa och ett glas whiskey. Den är funktion bara.

Och det är absolut inget fel i det. Om och om igen här på happy så talas det om "modern" geometri, hjulstorlek, begagnat vs nytt. Och här tycker jag bara, ska du köpa hoj, köp den du vill ha. Ska du ha det snabbaste, köp det snabbaste, vilket oftast är det nyaste, och dyraste.

Men JAG har tröttnat lite på det för min egen del, för jag var gravt skadad av "senaste" hetsen, det sved i mig att jag hade förra modellen, eller att det snart kom en ny, att jag hade en väldigt fin hoj, men det fanns en modell över min med lite finare kolfiber och lite lättare ram, osv osv. Jag har helt enkelt avverkat hojar i en sinnessjukt takt, det är inte bra för plånboken och framförallt inte för stressen....

Därför har jag bestämt mig att jag ska sluta hets-köpa och hets-sälja hojar, och för att jag inte ska göra det så måste jag göra dem speciella. Mitt Cannondale bygge är ett exempel, iofs en massproducerad ram men jag har verkligen tryckt in allt Cannondale-nörderi jag älskar i den. Jag skulle aldrig få tillbaks pengarna vid en försäljning, vilket känns tryggt, mega lolz.

Nu har jag svamlat nog och ska komma fram till min tanke om KANSKE nästa bygge. För jag behöver inte en till hoj, men jag VILL ha en till hoj. Och jag är så jävla sugen på en custom byggd stål eller titanium ram. Och jag vill ha något "kult-igt" över den, den får inte bara vara ihopsvetsade rör och se ut som någonting Arge Snickaren snedtänder över när han börjar rota runt i de där 50 år gamla vvs ledningarna.

En enkel väg är att belåna det belånade lånet och betala English Bicycles, Prova eller Firefly för att bygga en ram åt mig. Jag hade blivit sjukt nöjd. Ultrahyperreducerade stålrör med svetsar likt ett Formel 1 grenrör. Eller en extremt creddig logga som alltid öppnar upp till ett samtal "vi" cykelnördar emellan.
Visa bilaga 433561
Men, det hade ju varit kul med en svenskbyggd ram, och så länge jag inte vill ha en Skeppshult så har det ju på senare tid börjat rassla ut lite hojar från Sveriges kult rambyggare nr 1, Peter Lassbo. Ni som vet, vet vad jag menar. Läste man svenska cykeltidningar på sent 90 tal(och tidigt 00 tal) så vet man vem han är. Jag har börjat stalka han på instagram nu och kommer på mig själv med skum i mungipan åt hans stål xc bygge, RC.
Visa bilaga 433562

Jag gillar designen på den, clean, runda rör, inga jävla extra påsvetsade förstärkningar, rejs rakt igenom bara. En snygg svensk mtb, se och lär....
Dock så är jag inte jättekär i den blå lacken eller den gula loggan, där skulle jag nog välja något annat, SID blå kanske? Och loggan hade jag hellre sett något cleanare, eller hans egen handstil kanske, som om han "signerat" cyklarna. Så som färgen och loggan är nu ger den mig alldeles för mycket Sällskaps-resan-i-kväll-får-107-svenskar-gonorré", eller i bästa fall Kalles Kaviar. Skärpning Peter, det är som att Lars Lerin signerat sina målningar med en använd snus. Och det här är skrivet i all välmening, ramen är skitsnygg.

Jag gillar inte heller dämpar länkaget, där tänkte jag först att han borde ha en cnc:ad detalj, men insåg att han borde bygga den i små stålrör också, lite Ducati trellis stuk, för att matcha upp resten av ramen. Samt även byta ut "bultarna" mot några snygga skruvar med en liten "lassbo" logga och nm antal. Gnäll gnäll gnäll.....
Visa bilaga 433563

Men så här tänker jag mig grunden...en modern XC stålram, Rock Shox Sid dämpare fram och bak, och det är här den sid blå gifter in sig så fint. Så skiter man i att köra blå eloxerat eller annat snusk, bara svart.
Visa bilaga 433564

Och när man bygger upp den så är det det här jag tänder till på så mycket....det här är något jag inte skulle vilja sälja. En svenskbyggd ram (ungefär så långt min nationalism sträcker sig rent allmänt), men små unika detaljer för just den här ramen som hyllar både rambyggaren och hojen i sig.
Visa bilaga 433565

Jag VILL ha den här, men om jag behöver den, det är en annan fråga.

Go natt.
vad är det med svenska cykelföretag och deras sjuka loggor?
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Ännu en sen kväll.

Gillar att diskussionen om Svenska cykelmärken kom upp. Har tänkt väldigt mycket på det här med att man "aldrig" skulle köpa en svensk cykel, det finns på något sätt inte ens med på radarn när man tittar ny cykel, eller går i en cykelbutik.

Men tänk om världen var upp och ner, annan dimension, Arkiv X etc. De stora Svenska cykelmärkena hade aldrig stagnerat och de var fortfarande the shit.

(Varning för slappa photoshops på existerande cyklar)

När vi nu kliver in på den lokale cykelaffären så möts vi först av Nishiki Pro CLE. Nishiki som egentligen inte är svenskt, utan Göteborgskt, med någon konstig Varumärkeslicenslösning från Usa eller Japan? Skit samma, på 00 talet gav den svenskens cykelpendlarfavorit nummer 1, Hybriden. Jag gissar att 90% av sveriges befolkning någon gång haft en Nishiki Pro mellan bena. Vi är ju i Nutid och det senaste Nishiki läskar Konsultpendlaren med är en Flatbar gravel, kolfiberram, elassistans från Bosch och gott om plats för däck. En superpendlare som tar dig hur långt du vill, på precis vilket underlag som helst. Elcyklar är det som säljer mest, och Nishiki har sitt monster redo. Jag hade köpt en direkt. (original Canyon Grail)

Nishiki.jpg


Vill du vara lite mer unplugged finns nya Monark Kropp, Kropp efter Göran Kropp, kort och gott, en Gräääävel, eller äventyrshoj. Kolfiberram med smarta stötdämpande egenskaper för att kunna låta dig spendera många timmar i sadeln. 50% mtb, 50% aero racer, 100% Monark. Monark kör stenhårt vidare på sina retro färgställningar, Kungsblå med guldrandade accenter, så klart brun sadel och styrlinda från Brooks. Minns ni när Monark bara gjorde tantcyklar? Nej. (original BMC Urs)
Monark.jpg


Visst är det kul att Jenny Rissveds fortsätter att tävla för crescent även i år? Nya Gram kan du i år få som en race replica av Jennys hoj, så klart med världsmästar ränder, för man är ju, ja, världsmästarcykeln. Cykeln är det senaste från Crescents täta samarbete med Öhlins, så det sitter så klart Öhlins Gaffel, bakdämpare och deras nya trådlösa dropper på cykeln, typiskt Crescent att styra utvecklingen sådär. (original transition Spur)
crescent.jpg


Gonatt.
 

mamme1

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Å vilken drömtillvaro det vore!
Men osökt så blir man ju nyfiken på vad t.ex A2J och Livelo har i röret....
 

Doominator1

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Cyklarna var ju fina och så men ÖHLINS MED REMOTE!!! Hur vågar du ens sätta en så underbar kombination på papper?!
 

tmalm

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Allebike har han ju redan gjort men en tuff Rex är man ju sugen på, eller hur?!

/T
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
"Borås Cykel Fabrik då? Glömde du den cykeln? Och Allébike?"

Hej!
Nej, glömde inte dem, men valde att fokusera på ”Di gamle” i stället.

Skillnaden gentemot Borås Cykelfabrik och Allebike är att "Di gamle" har funnits i Svensk cykelhistoria ganska länge, och har haft egen tillverkning och på många sätt format cykelsverige. Kort sagt, de är ”Di gamle” och folk som inte är cykelnördar känner till dem.

Men om vi inspireras av dessa nya svenska (och europeiska OCH hela världen, ett snabbt scrollande på Instagram och det bara dräller av nya cykelmärken) uppstickare så upptäcker vi himla smarta affärsmodeller, och visar hur enkelt det är att starta ett cykelmärke i dag.

Exempel 1 är att använda sig av ramar från jättetillverkarna Carbonda och Ican, så kallade Open Mold ramar som flera märken slänger sitt ”varumärke” på. Det här är extremt vanligt, de kinesiska/taiwanesiska tillverkarna tar fram en ram som de sedan delar på genom att ha flera formar utav. Som ”cykelmärke” kan du då köpa ramar antingen olackerade eller lackerade med din logga på, eller kompletta cyklar allt i kartong med din logga på, de kan till och med sköta distrubition gentemot kund med. Extremt smidigt och du kan väldigt snabbt få fram en ny produkt på marknaden utan att spendera enorma summor på engineering och testning.
Och en säkerhet, i stället för att du som privatperson köper en ”kinaram” på nätet får du här en komplett produkt där du får en svensk mellanhand som sköter garanti och frågor, det blir enklare för dig gentemot försäkringsbolag och återigen, all info och kunskap finns placerat betydligt närmare dig som konsument.

Låt mig presentera Localbikechop Thrustmaster.
LocalbikechopT.jpg

Ett bättre exempel är Carbondas CFR 696 ram som ett exempel. En modern Gravel ram, och som säljs av flera kända tillverkare under olika namn. De får genomgående bra i tester, ett smart val helt enkelt.
Localbikechop3.jpg


Exempel 2:
Sen kan man gå längre än att bara ta en ram och slänga logga, färg och grafik på, Här är Allebike ett bra exempel då jag tror man gör en setup med en tillverkare där man utgår ifrån en "open mold" ram men man går in och pillar med geometrin och gör designändringar utifrån sin egen research och testande. Vilket också är en smart setup, här får du verkligen som du vill, men kan också bli betydligt kostsammare då man måste göra ändringar i verktygsformar för ramarna. Komplett nya formar skulle jag gissa ligger på 20000-500000 kr beroende på komplexitet. Så här får man vara påhittig. En form är ju oftast inte bara en fräst aluminium klump utan kan vara rätt avancerade med olika delar som rör sig i formen under ramens gjutning. Kan man ändra dessa rörliga delar så kanske man kan göra skillnad visuellt och geometri mässigt med en betydligt lägre kostnad än för komplett form. Vilket är smart då man kan ha en "R&D" utan att det kostar miljoners.
Jag kan inte med säkerhet säga att det är så här, men jag tycker det är kvalificerad gissning baserat på den inblick jag har i cykelvärlden. Helt oprentiöst menat.

Man kan ju också välja att gå halva vägen, att ändra en stor del av ramen, som t.ex baksvingen för att få en visuell ändring. Se på hur NS Bikes gjort med Carbondas ram t.ex. Man väljer att lägga kostnaden på en ny baksving och det ändrar rätt mycket helhetsintrycket.
Localbikechop2.jpg



Nu låtsas vi att jag drar igång mitt cykelmärke "Localbikechop" och ska sälja min downcountry cykel "Thrustmaster" . Jag hamnar i samma kategori som en Specialized Epic Evo och då använder vi den cykeln och Specialized som jämförande exempel Specialized.

Nu ska vi titta på varför prislappen kommer skilja, cyklarna har jämförbar utrustning, även geometri.
localbikechop4.jpg

(VARNING, allt är inte exakt fakta, det är en ambitiös men ändå lite slapp jämförelse)

Localbikechop: Direktförsäljning av cyklar till kund. Ingen egen R&D, vi säljer via personliga referenser och vi försöker synas på events. Vårt fokus är att ge kunden en prisvärd produkt som vi själva står för, fina grejer, men hjulen, styrstam osv har inga kända loggor, vi satsar på bra dämpare och drivlinor. Vi har en liten lokal utanför Stockholm som fungerar som både Butik och verkstad. Det är jag som monterar och frontar affären, min fru hjälper mig med ordrar, fakturering och det administriva.
Jag säljer kanske 100 cyklar per år. Jag klarar då precis gränsen för att få ett "bra" pris på ramar och komponenter mot mina tillverkare.

Priset på ”cykeln” är 35000kr. I det här priset betalar du för att jag gjort arbetet med att hitta rätt komponenter som jag känner förtroende för så att jag kan sälja det vidare till dig som kund. Du betalar också en del av mina kostnader för lokal samt montering av cykeln, sen vill jag gärna ha något i lönekuvertet med.

Kontentan är att du som kund får en väldigt fin cykel med DIN personliga touch och konfiguration till ett bra pris samtidigt som du får en personlig kontakt och support. Det här är fördelen med den här affärsmodellen och att vara ett litet cykelmärke, man kan vara väldigt flexibel gentemot kund och du behöver inte tjäna igen investeringar i dyra tillverkningsverktyg.

Specialized:
Stort internationellt företag med massa avdelningar som jobbar med R&D, Design, marknadsföring, tävlingsavdelning etc. Kort och gott, även om man kanske inte äger fabrikerna så gör man ALLT från grunden, från idé till test till färdig produkt. Man har utöver detta ett internationellt försäljningsnät, egna butiker och flertalet sponsrade Cyklister.
Vågar inte ens gissa vad deras marknadsföringsbudget är, men gissar att du kan köpa ett mindre land för det.

Priset för ”samma” cykel är 50000kr. Dyrare, men i det här priset ska du också betala deras R&D, FET marknadsföringsbudget och säkerligen enorma kostnader för lokaler, personal och allt annat som krävs när man är ett jätteföretag. Du betalar för att de gjort ALLT från grunden, och i många fall specialprylar för att göra just denna hoj unik eller optimerad, samt så klart för att köpa något en Tävlingscyklist bevisat är det snabbaste du kan köpa.

Nackdelen med det här är att du som tillverkare inte kan vara lika flexibel eller crazy när det gäller produkter, du måste vara väldigt säker på att den här produkten får in de pengarna du investerat i den.

VI kan väl i båda fallen säga att du gör en bra affär beroende på vad som är viktigt för dig som kund?

Åter IGEN, skriver inte detta för att smutskasta någon, snarare belysa FÖRDELARNA för dig som köpare i båda fallen.
Samt slå hål på att "kinaramar" är något negativt, och att du inte alltid bara bara betalar för ett märke.

Det är ju du som kund som får chansen att köpa en drömhoj som matchar din plånbok. Det är ju ren lyx vi cykelköpare har i dag, man kan välja och vraka och köpa det man inte trodde var realiserbart.

Jag själv blir så förbannat sugen på att starta cykelmärke, för det behöver inte kosta SÅ jävla mycket, varken att dra igång eller för köparen. Jag själv skulle vilja ligga i "mitten" och ha en omdesignad Open Mold ram och sälja i första hand endast ramen till de som vill bygga sin egen hoj men vill ha en något unikt samt en "lokal" mellanhand, till en ok peng.

Om den här texten retar upp någon så har de medvetet missförstått mitt syfte.

Jag sket i lunchen i dag och skrev detta i stället, så var snäll mot mig och min kurrande mage. KRAM!
 
Senast ändrad:
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Det är vid den här tiden på kvällen/natten precis innan man ska somna som man börjar fundera på nästa "hoj".
För varje bygge som jag gör vill jag göra mer "eget", alltså bygga en hoj från grunden, inte bara montera ihop massa komponenter på en köpt ram där jag som högst har lackerat om den. Det här är inte menat som något pretentiöst skryt, eller att det är fel att köpa en färdig hoj, personligen så vill jag att mina hojar ska vara mer än bara en hoj, och det ska vara så unika som möjligt, skall jag plöja ner massa pengar i något vill jag åtminstone inte möta 4-5 likadana hojar på mina cykelrundor. Ok, det lät pretentiöst.

Jag kan svetsa, jag kan slabba lite kolfiber, men jag kan inte hantverket att tillverka en ram rent fysiskt. Eller jo, fan alla kan nog få ihop en ram, men jag skulle aldrig nöja mig med att den inte va minst lika "fin" som en riktig rambyggares hantverk. Scrollar man runt på nätet så dreglar jag sönder mig när jag ser hojar byggda av t.ex English Bicycles, Prova cycles, Shand, Feather osv osv. Och det är just det där otroligt grymma hantverket man inte kan få i en massproducerad ram jag vill åt. Att oavsett om cykeln blir omodern så blir den liksom inte mindre värd. För 3-4 år sen hade jag en Trek Top Fuel 9.8, skitfin hoj, men den var tillverkad för att vara vassast inom sin kategori, och när den inte längre är det så är det bara en hög av kolfiber. Det finns inga läckra svetsar att dregla över, ingen mytomspunnen rambyggare man kan sitta om 30 år och skrocka om över en pipa och ett glas whiskey. Den är funktion bara.

Och det är absolut inget fel i det. Om och om igen här på happy så talas det om "modern" geometri, hjulstorlek, begagnat vs nytt. Och här tycker jag bara, ska du köpa hoj, köp den du vill ha. Ska du ha det snabbaste, köp det snabbaste, vilket oftast är det nyaste, och dyraste.

Men JAG har tröttnat lite på det för min egen del, för jag var gravt skadad av "senaste" hetsen, det sved i mig att jag hade förra modellen, eller att det snart kom en ny, att jag hade en väldigt fin hoj, men det fanns en modell över min med lite finare kolfiber och lite lättare ram, osv osv. Jag har helt enkelt avverkat hojar i en sinnessjukt takt, det är inte bra för plånboken och framförallt inte för stressen....

Därför har jag bestämt mig att jag ska sluta hets-köpa och hets-sälja hojar, och för att jag inte ska göra det så måste jag göra dem speciella. Mitt Cannondale bygge är ett exempel, iofs en massproducerad ram men jag har verkligen tryckt in allt Cannondale-nörderi jag älskar i den. Jag skulle aldrig få tillbaks pengarna vid en försäljning, vilket känns tryggt, mega lolz.

Nu har jag svamlat nog och ska komma fram till min tanke om KANSKE nästa bygge. För jag behöver inte en till hoj, men jag VILL ha en till hoj. Och jag är så jävla sugen på en custom byggd stål eller titanium ram. Och jag vill ha något "kult-igt" över den, den får inte bara vara ihopsvetsade rör och se ut som någonting Arge Snickaren snedtänder över när han börjar rota runt i de där 50 år gamla vvs ledningarna.

En enkel väg är att belåna det belånade lånet och betala English Bicycles, Prova eller Firefly för att bygga en ram åt mig. Jag hade blivit sjukt nöjd. Ultrahyperreducerade stålrör med svetsar likt ett Formel 1 grenrör. Eller en extremt creddig logga som alltid öppnar upp till ett samtal "vi" cykelnördar emellan.
Visa bilaga 433561
Men, det hade ju varit kul med en svenskbyggd ram, och så länge jag inte vill ha en Skeppshult så har det ju på senare tid börjat rassla ut lite hojar från Sveriges kult rambyggare nr 1, Peter Lassbo. Ni som vet, vet vad jag menar. Läste man svenska cykeltidningar på sent 90 tal(och tidigt 00 tal) så vet man vem han är. Jag har börjat stalka han på instagram nu och kommer på mig själv med skum i mungipan åt hans stål xc bygge, RC.
Visa bilaga 433562

Jag gillar designen på den, clean, runda rör, inga jävla extra påsvetsade förstärkningar, rejs rakt igenom bara. En snygg svensk mtb, se och lär....
Dock så är jag inte jättekär i den blå lacken eller den gula loggan, där skulle jag nog välja något annat, SID blå kanske? Och loggan hade jag hellre sett något cleanare, eller hans egen handstil kanske, som om han "signerat" cyklarna. Så som färgen och loggan är nu ger den mig alldeles för mycket Sällskaps-resan-i-kväll-får-107-svenskar-gonorré", eller i bästa fall Kalles Kaviar. Skärpning Peter, det är som att Lars Lerin signerat sina målningar med en använd snus. Och det här är skrivet i all välmening, ramen är skitsnygg.

Jag gillar inte heller dämpar länkaget, där tänkte jag först att han borde ha en cnc:ad detalj, men insåg att han borde bygga den i små stålrör också, lite Ducati trellis stuk, för att matcha upp resten av ramen. Samt även byta ut "bultarna" mot några snygga skruvar med en liten "lassbo" logga och nm antal. Gnäll gnäll gnäll.....
Visa bilaga 433563

Men så här tänker jag mig grunden...en modern XC stålram, Rock Shox Sid dämpare fram och bak, och det är här den sid blå gifter in sig så fint. Så skiter man i att köra blå eloxerat eller annat snusk, bara svart.
Visa bilaga 433564

Och när man bygger upp den så är det det här jag tänder till på så mycket....det här är något jag inte skulle vilja sälja. En svenskbyggd ram (ungefär så långt min nationalism sträcker sig rent allmänt), men små unika detaljer för just den här ramen som hyllar både rambyggaren och hojen i sig.
Visa bilaga 433565

Jag VILL ha den här, men om jag behöver den, det är en annan fråga.

Go natt.

Fy fan va snygg Lassbon blev!
 

Fundadores

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
"Borås Cykel Fabrik då? Glömde du den cykeln? Och Allébike?"


Jag själv blir så förbannat sugen på att starta cykelmärke, för det behöver inte kosta SÅ jävla mycket, varken att dra igång eller för köparen. Jag själv skulle vilja ligga i "mitten" och ha en omdesignad Open Mold ram och sälja i första hand endast ramen till de som vill bygga sin egen hoj men vill ha en något unikt samt en "lokal" mellanhand, till en ok peng.
Jag är på! Kan jaga in lite riskkapital så kör vi. Tänk en vettig HT carbon skulle kunna säljas för struntsummor. Skaffar ett gäng ”build partners” runt om i landet som kan bygga för de som inte pallar själv. Så kollar vi med Shimano Nordic om de kan ha en bra deal på komponentpaket.
 

Jensen

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Bör ju nämnas att även om det är open mold så kan ju upplägget av kolfiber skilja o därmed vissa egenskaper. Bara en liten liten sak som man bör veta.
Att något är ”från kina” behöver ju inte betyda att det man får är skit. Tvärt om. Men kunskapen för att verkligen veta vad man får är svårare.
 
Senast ändrad:

HasseL

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
"Borås Cykel Fabrik då? Glömde du den cykeln? Och Allébike?"

Hej!
Nej, glömde inte dem, men valde att fokusera på ”Di gamle” i stället.

Skillnaden gentemot Borås Cykelfabrik och Allebike är att "Di gamle" har funnits i Svensk cykelhistoria ganska länge, och har haft egen tillverkning och på många sätt format cykelsverige. Kort sagt, de är ”Di gamle” och folk som inte är cykelnördar känner till dem.

Men om vi inspireras av dessa nya svenska (och europeiska OCH hela världen, ett snabbt scrollande på Instagram och det bara dräller av nya cykelmärken) uppstickare så upptäcker vi himla smarta affärsmodeller, och visar hur enkelt det är att starta ett cykelmärke i dag.

Exempel 1 är att använda sig av ramar från jättetillverkarna Carbonda och Ican, så kallade Open Mold ramar som flera märken slänger sitt ”varumärke” på. Det här är extremt vanligt, de kinesiska/taiwanesiska tillverkarna tar fram en ram som de sedan delar på genom att ha flera formar utav. Som ”cykelmärke” kan du då köpa ramar antingen olackerade eller lackerade med din logga på, eller kompletta cyklar allt i kartong med din logga på, de kan till och med sköta distrubition gentemot kund med. Extremt smidigt och du kan väldigt snabbt få fram en ny produkt på marknaden utan att spendera enorma summor på engineering och testning.
Och en säkerhet, i stället för att du som privatperson köper en ”kinaram” på nätet får du här en komplett produkt där du får en svensk mellanhand som sköter garanti och frågor, det blir enklare för dig gentemot försäkringsbolag och återigen, all info och kunskap finns placerat betydligt närmare dig som konsument.

Låt mig presentera Localbikechop Thrustmaster.
Visa bilaga 433806
Ett bättre exempel är Carbondas CFR 696 ram som ett exempel. En modern Gravel ram, och som säljs av flera kända tillverkare under olika namn. De får genomgående bra i tester, ett smart val helt enkelt.
Visa bilaga 433807

Exempel 2:
Sen kan man gå längre än att bara ta en ram och slänga logga, färg och grafik på, Här är Allebike ett bra exempel då jag tror man gör en setup med en tillverkare där man utgår ifrån en "open mold" ram men man går in och pillar med geometrin och gör designändringar utifrån sin egen research och testande. Vilket också är en smart setup, här får du verkligen som du vill, men kan också bli betydligt kostsammare då man måste göra ändringar i verktygsformar för ramarna. Komplett nya formar skulle jag gissa ligger på 20000-500000 kr beroende på komplexitet. Så här får man vara påhittig. En form är ju oftast inte bara en fräst aluminium klump utan kan vara rätt avancerade med olika delar som rör sig i formen under ramens gjutning. Kan man ändra dessa rörliga delar så kanske man kan göra skillnad visuellt och geometri mässigt med en betydligt lägre kostnad än för komplett form. Vilket är smart då man kan ha en "R&D" utan att det kostar miljoners.
Jag kan inte med säkerhet säga att det är så här, men jag tycker det är kvalificerad gissning baserat på den inblick jag har i cykelvärlden. Helt oprentiöst menat.

Man kan ju också välja att gå halva vägen, att ändra en stor del av ramen, som t.ex baksvingen för att få en visuell ändring. Se på hur NS Bikes gjort med Carbondas ram t.ex. Man väljer att lägga kostnaden på en ny baksving och det ändrar rätt mycket helhetsintrycket.
Visa bilaga 433812


Nu låtsas vi att jag drar igång mitt cykelmärke "Localbikechop" och ska sälja min downcountry cykel "Thrustmaster" . Jag hamnar i samma kategori som en Specialized Epic Evo och då använder vi den cykeln och Specialized som jämförande exempel Specialized.

Nu ska vi titta på varför prislappen kommer skilja, cyklarna har jämförbar utrustning, även geometri.
Visa bilaga 433813
(VARNING, allt är inte exakt fakta, det är en ambitiös men ändå lite slapp jämförelse)

Localbikechop: Direktförsäljning av cyklar till kund. Ingen egen R&D, vi säljer via personliga referenser och vi försöker synas på events. Vårt fokus är att ge kunden en prisvärd produkt som vi själva står för, fina grejer, men hjulen, styrstam osv har inga kända loggor, vi satsar på bra dämpare och drivlinor. Vi har en liten lokal utanför Stockholm som fungerar som både Butik och verkstad. Det är jag som monterar och frontar affären, min fru hjälper mig med ordrar, fakturering och det administriva.
Jag säljer kanske 100 cyklar per år. Jag klarar då precis gränsen för att få ett "bra" pris på ramar och komponenter mot mina tillverkare.

Priset på ”cykeln” är 35000kr. I det här priset betalar du för att jag gjort arbetet med att hitta rätt komponenter som jag känner förtroende för så att jag kan sälja det vidare till dig som kund. Du betalar också en del av mina kostnader för lokal samt montering av cykeln, sen vill jag gärna ha något i lönekuvertet med.

Kontentan är att du som kund får en väldigt fin cykel med DIN personliga touch och konfiguration till ett bra pris samtidigt som du får en personlig kontakt och support. Det här är fördelen med den här affärsmodellen och att vara ett litet cykelmärke, man kan vara väldigt flexibel gentemot kund och du behöver inte tjäna igen investeringar i dyra tillverkningsverktyg.

Specialized:
Stort internationellt företag med massa avdelningar som jobbar med R&D, Design, marknadsföring, tävlingsavdelning etc. Kort och gott, även om man kanske inte äger fabrikerna så gör man ALLT från grunden, från idé till test till färdig produkt. Man har utöver detta ett internationellt försäljningsnät, egna butiker och flertalet sponsrade Cyklister.
Vågar inte ens gissa vad deras marknadsföringsbudget är, men gissar att du kan köpa ett mindre land för det.

Priset för ”samma” cykel är 50000kr. Dyrare, men i det här priset ska du också betala deras R&D, FET marknadsföringsbudget och säkerligen enorma kostnader för lokaler, personal och allt annat som krävs när man är ett jätteföretag. Du betalar för att de gjort ALLT från grunden, och i många fall specialprylar för att göra just denna hoj unik eller optimerad, samt så klart för att köpa något en Tävlingscyklist bevisat är det snabbaste du kan köpa.

Nackdelen med det här är att du som tillverkare inte kan vara lika flexibel eller crazy när det gäller produkter, du måste vara väldigt säker på att den här produkten får in de pengarna du investerat i den.

VI kan väl i båda fallen säga att du gör en bra affär beroende på vad som är viktigt för dig som kund?

Åter IGEN, skriver inte detta för att smutskasta någon, snarare belysa FÖRDELARNA för dig som köpare i båda fallen.
Samt slå hål på att "kinaramar" är något negativt, och att du inte alltid bara bara betalar för ett märke.

Det är ju du som kund som får chansen att köpa en drömhoj som matchar din plånbok. Det är ju ren lyx vi cykelköpare har i dag, man kan välja och vraka och köpa det man inte trodde var realiserbart.

Jag själv blir så förbannat sugen på att starta cykelmärke, för det behöver inte kosta SÅ jävla mycket, varken att dra igång eller för köparen. Jag själv skulle vilja ligga i "mitten" och ha en omdesignad Open Mold ram och sälja i första hand endast ramen till de som vill bygga sin egen hoj men vill ha en något unikt samt en "lokal" mellanhand, till en ok peng.

Om den här texten retar upp någon så har de medvetet missförstått mitt syfte.

Jag sket i lunchen i dag och skrev detta i stället, så var snäll mot mig och min kurrande mage. KRAM!
ja svårare än så är det inte. Och är väl medveten om att Allebike och Borås är från Kina/Tawaian. Men är väl oxå ett rykte att Cresents Fully är en open mold?

Kom på nu att vad hände med det gamle klassiska svenska CyclePro? (De hade en del åkare på deras DH cyklar på 90-talet när Lassbo var som störst)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer