Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
ja svårare än så är det inte. Och är väl medveten om att Allebike och Borås är från Kina/Tawaian. Men är väl oxå ett rykte att Cresents Fully är en open mold?

Kom på nu att vad hände med det gamle klassiska svenska CyclePro? (De hade en del åkare på deras DH cyklar på 90-talet när Lassbo var som störst)

Ja, Cyclepro känns som de gick från najs cyklar till skit över en dag. Octagon ramarna med sin "Y" konstruktion är ju kult, sen så var de ju rätt tidigt ute i "Freeride" segmentet. De finns fortfarande, men i Manilla, tror det är som med Nishiki, ett varumärke som svävar runt i världen på ett licensavtal.

Tror inte världen är redo för Y formade ramar igen, men om man kunde göra en ball hardtail Alu ram med väldigt hydroformade rör så kunde man få lite Octagon känsla i alla fall. Blir dyr att tillverka med så många speciallösningar på rörprofiler, och frästa delar, men, Ja vad fan, jag gillart. Retro Grön orange färgställning samt lite mer accepterbart Raw Alu och svarta loggor.
Cyclepro (kopia).jpg

Doominator1

Aktiv medlem
Vågar påstå att jag har god inblick i hur Allebike, INTE ALLÉBIKE, utvecklar och låter sina ramar tillverkas.

För några år sedan var ramarna mycket riktigt open mould men med egen layup av fibrerna, men allt som släppts sedan Majestic FS och därmed hela det nuvarande utbudet är lika eget som Specialized eller Cannondale. Allebike låter däremot bli onödigt komplicerade lösningar så som brain, ai-offset och tandtrådstunna kedjestag och tar till lite mer konventionella lösningar för att hålla nere utvecklingskostnaderna. De äger till och med delar av den fabrik ramarna tillverkas i, så på så sätt är de mer riktiga än tex Scott vars cyklar tillverkas helt och hållet av Giant.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Vågar påstå att jag har god inblick i hur Allebike, INTE ALLÉBIKE, utvecklar och låter sina ramar tillverkas.

För några år sedan var ramarna mycket riktigt open mould men med egen layup av fibrerna, men allt som släppts sedan Majestic FS och därmed hela det nuvarande utbudet är lika eget som Specialized eller Cannondale. Allebike låter däremot bli onödigt komplicerade lösningar så som brain, ai-offset och tandtrådstunna kedjestag och tar till lite mer konventionella lösningar för att hålla nere utvecklingskostnaderna. De äger till och med delar av den fabrik ramarna tillverkas i, så på så sätt är de mer riktiga än tex Scott vars cyklar tillverkas helt och hållet av Giant.
Låter som en riktigt bra setup för att kunna hänga med resten av industrin!
Har man planer för att expandera utomlands? Nätförsäljning? Vore kul med ett riktigt reportage om dem och höra om framtidsplanerna.

Jag tycker sånt här är superintressant, speciellt varumärkestänket och produktstrategin. Var en cykel tillverkas är för mig mindre intressant.

Kid1000

Aktiv medlem

Tack för info, har samma upplevelse av AB, de har gått från katalogramar med tveksam grafikval till något att räkna med på kort tid.

Jensen

Aktiv medlem

Fast det där med kedjestag. Vilka har supertunna sådana? Pratar vi sadelstag? I så fall har ju Allebike haft det med. Ett kort tag. På just majestic fs. Varför man gav upp det redan efter en eller två säsonger typ kan man ju spekulera i. Lägger ingen värdering i det. Men jag skulle vara försiktig att slå mig för bröstet över att det var för att såra något i utveckling, när man uppenbarligen har försökt.

Kneecap

Aktiv medlem
Fast det där med kedjestag. Vilka har supertunna sådana? Pratar vi sadelstag? I så fall har ju Allebike haft det med. Ett kort tag. På just majestic fs. Varför man gav upp det redan efter en eller två säsonger typ kan man ju spekulera i. Lägger ingen värdering i det. Men jag skulle vara försiktig att slå mig för bröstet över att det var för att såra något i utveckling, när man uppenbarligen har försökt.
Tjena!

Cannondale har haft supertunna (snarare platta) kedjestag i snart tjugo års tid iallafall.

HasseL

Medlem

Min autokorrigering som vill ha det till AlléBike. 😂😂

Jensen

Aktiv medlem
Tjena!

Cannondale har haft supertunna (snarare platta) kedjestag i snart tjugo års tid iallafall.
Ja mina kedjestag ser oerhört platta ut :-) men absolut, Scalpel 26” gen1 hade det eftersom de hade flex där. För typ 20 år sen. Så ja de har haft det men har det inte.
Säger inte att det inte finns eller funnits. Säger bara att juste kedjestagen är det få. Pratar vi sadelstag är det en annan femma. Inte meningen att ordmärka men det blir lite konstigt och svårt om man pratar om olika delar på en ram.

Bilagor

Doominator1

Aktiv medlem
Låter som en riktigt bra setup för att kunna hänga med resten av industrin!
Har man planer för att expandera utomlands? Nätförsäljning? Vore kul med ett riktigt reportage om dem och höra om framtidsplanerna.

Jag tycker sånt här är superintressant, speciellt varumärkestänket och produktstrategin. Var en cykel tillverkas är för mig mindre intressant.
Nätförsäljning har de rent tekniskt redan, även om cyklarna sällan ligger som ”i lager”... Vad gäller expansion internationellt är väl svaret ”inte än” vad jag förstått. I dagsläget har de ju inga problem att sälja sopslut på allt de tillverkar mellan Skåne och Dalarna typ, så jag förstår att de ”skyndar långsamt”.

Doominator1

Aktiv medlem
Detta är kedjestaget på Cannondale Scalpel 2021. En penna är nog tjockare faktiskt.
6B2065EA-7741-46DC-AF41-EB1163E98AD1.jpeg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Fundadores :

”Jag är på! Kan jaga in lite riskkapital så kör vi. Tänk en vettig HT carbon skulle kunna säljas för struntsummor. Skaffar ett gäng ”build partners” runt om i landet som kan bygga för de som inte pallar själv. Så kollar vi med Shimano Nordic om de kan ha en bra deal på komponentpaket.”

H. :
”Fast de skulle behöva AlfaAlfa för att få lite bättre design på sina grejer.”

Tack, till er båda, det är jättekul att höra. Och jag tycker jag båda sakerna låter skitkul. Jag jobbar ju som Industridesigner om dagarna, så design av produkter är ju något jag älskar, även att jobba med varumärkesbyggande, vilket man skulle kunna göra i båda fallen.

Man är alltid flera när man gör en produkt och alla har sin uppgift, men på dessa produkter är det jag som varit med och hållit i designpennan ( de som jag skäms över kommer jag aldrig visa). Japp, jobbade på Husqvarna/Gardena ett par år.

A14.jpg

Och när det kommer till min Instagram sida Localbikechop eller min byggtråd här på Happy så är det helt annorlunda gentemot mitt dagliga yrke. Jag är ju cykel nörd, men ser mig inte som cykeldesigner eller att jag "designar" när jag gör mina cykelbyggen, det är mer "cake decoration" som det kallas på Amerikanska, förfina/förfula en hoj efter eget tycke. Jag lackar om, kapar lite, fixar lite, slänger på dyra prylar, en avancerad Pimp-my-ride". Jag gör ju inget från grunden, ingen design av ramen etc så som de gjorde när de tog fram hojen från början.

MEN, som cykel nörd och som Industridesigner är ju drömmen att skapa ett cykelmärke(eller jobba med), eller cykel relaterad produkt. MEN ska jag göra det så ska det göras ordentligt, från grunden, skapa ett varumärke innan man ens funderar på att slänga en cykel i handen på en kund. Och med ett starkt varumärke så skapar man utifrån det produkten. Som designer blir man svag för när varumärken känns extremt genomtänkta och konsekventa, och väldigt besviken när man ser att de fuskar.

Ett varumärke som alla känner till är ju Apple, och vad man tycker om dem är ju högst personligt. Men Apples styrka är ju att de är extremt konsekventa. Allt de säljer andas "Apple", och nyckeln till deras framgång och att de kan sätta höga prislappar är att de är ett design fokuserat företag. Man säljer inte på "spec" eller prestanda. Man säljer på att allt är designat för att funka ihop, funktionsmässigt och designmässigt, det är inga kompromisser. Att fräsa sina datorer i aluminium är ju egentligen sinnessjukt, dyrt att tillverka, dyrt för slutkunden, men det är förbannat snyggt och det ger datorn en helt annan känsla än en gjord i plast. Apple gjorde för 20 år sen den stora förändringen genom att göra hemmadatorn lättanvänd för gemene man, samtidigt som det vart en snygg inredningspryl. Trams säger vissa, men utan Apple så hade hemma elektronik fortfarande varit rökrums gula plastmonster som är placerade i "dator rummet". Här ska de ha cred. Åter igen, tycka vad man vill om Apple, men tänk en värld där Dell satt standarden för elektronik i hemmet. Apple har skapat "system tänket" för hur vi kunder handlar, vi vill att saker och ting skall matcha, passa ihop utseendemässigt och funktionsmässigt, vi gillar att tillhöra en "familj" och följer slaviskt den sinnes bilden. Det negativa är vi köper mer, och oftare, produkter än förut. Man vill ju inte va utanför liksom....

Om jag skulle hitta ett cykelmärke som har samma design styrda mindset skulle jag säga Canyon. De har vunnit otroligt många priser, inte bara för designen på sina cyklar, utan även hur de fungerar som företag, sitt varumärke etc. Enormt mycket patent också. Det finns inget annat cykelmärke som ens är i närheten av dem när det gäller varumärkesbyggande och cykeldesign, inte än.

Innan ni börjar harkla er och klaga så ska jag förklara:
(Obs komprimerad företagshistoria, men tänkte försöka inte göra roman långa inlägg hela tiden)

Canyon har ju från 2001 varit ett postorderföretag, och gjorde som många kollegor, Poison, Cube, Planet X, Ribble etc, sålde prisvärda cyklar, "bang for the buck". Man kan sälja väldigt många cyklar så, men om man hela tiden ska pris pressa så jobbar man åt dels en tråkig kundgrupp(som bara vill ha en billig cykel) och det är svårt att att utvecklas som företag om ingen ändå är beredd att betala för det.

Konkurrenterna Specialized, Cannondale, Scott osv osv är ju företag som funnits jättelänge, har massa historik och finns att köpa i nästan alla länder, mot dem kan man inte konkurrera med annat än att man är billigare.

Men 2007-2008 gjorde man en stor förändring för man insåg att postorder i framtiden inte längre bara kommer handla om att köpa saker billigt, det är också med internets växande en möjlighet att nå en ännu större kundgrupp än tyskland och några närliggande länder, man har hela världen som försäljningsnät, utan att behöva kriga mot andra märken på golvet i en cykelbutik. Och framförallt, det ÄR via postorder folk kommer handla i framtiden.

I stället för att fortsätta vara "bang for the buck" så skulle man satsa på att bli NR 1 inom cykelindustrin, baserat på den fördel man nu hade som "postordercykelföretag".
Man tog in dem bästa när det kom till design, konstruktion och marknadsföring inom cykelvärlden.
Man kunde tack vare postorderförsäljningen fortsatt hålla ett bättre pris än konkurrenterna, men nu satsade man stenhårt på varumärkesbyggande, design och innovation var ledorden. Allt var genomtänkt (och är fortfarande), hur kunden skulle beställa sin cykel, få sin cykel, och hur kunden skulle montera sin cykel. Allt är bara så genomtänkt, allt andas "Canyon". Det finns ingen annan cykeltillverkare som har så genomgående konsekvent design på sina cyklar t.ex. Och just deras formspråk har gjort en enorm skillnad för cykeldesign, när de 2011 presenterade sitt Design koncept "Speedmax" så fanns inte "kantiga och platta cyklar", de hade en helt ny unik design på sina cyklar, avskalad design, enkel grafik (om ni inte tror mig så googla cykelmärke + 2010) Deras raka linjer, STORA platt ytor och dynamiska formspråk går igen i alla deras produkter, och jag skulle säga att de flesta cykelmärken härmat dem rätt mycket....

Och i dag är man bland de stora, och man har bland de bästa cyklisterna i sina tävlingsteam, man säljer internationellt och man gör samarbeten med creddiga företag. Allt från ett DÅ litet tyskt postorderföretag som insåg att satsar man smart och stort så går det bra. Nån som köpt en Poison cykel på länge?

Det är det här jag ser med mina DESIGN glasögon när jag tittar på Canyon. Vad man sen tycker om dem som företag, kvalité eller något annat, är en annan sak.
A1.jpg

SÅ, nu vart det ett megalångt utlägg igen. Men det jag vill få fram är att ska jag göra något på "RIKTIGT" inom cykelindustrin så vill jag göra som Canyon, skapa ett varumärke utan kompromisser, allt skall vara genomtänkt och väldesignat från grunden med en klar produkt och märkes strategi. Och det behöver inte betyda att det ska kosta massa pengar, bara det att det ska inte stressas fram, det får ta sin tid för att bli bra, det har man igen mångfalt sen sen. Annars är jag inte intresserad=)

alfa1.jpg

Men nu har det blivit för mycket photoshopgegg, för långa utlägg och alldeles för lite cykelbyggande.

Så nu tar vi en omstart. Lite uppstyrd design på bilder och även datumangivelser, tänkte det ska bli lite ordning och följsamhet i denna tourettes-camp stökiga tråd.

Men först, lite stämningsmusik:

Bra, nu är vi på rätt köl igen.

Jag hade ju från början köpt ett par Magura bromsar via ebay, säljaren skickade dem inte av någon konstig anledning och jag fick bara en refund. Så via TheBicycleguys på ebay så fick jag i stället tag i ett par AVID XO carbon bromsar i stället, lite lättare, lite finare, OCH deras MMX infästning gör att jag kan fästa lockouten och växelreglaget direkt utan att använda några klumpiga matchmakers.
A3.jpg

Men det rödvita gillade jag inte och jag ville få dem att matcha resten av drivlinan bättre.
A2.jpg

Jag trodde först man kunde acetona bort loggorna, men de låg under en klarlack, så det vart komplett omlack av av bromsarna.
A4.jpg

Och lite skruv....
A5.jpg

Nu börjar drivlinan matcha lite bättre, kanske att jag gör något skojs med bakväxeln.....
A6.jpg

Sen så har jag funderat på en sak som jag först lagt i kategorin "onödigt", men det har nu hamnat i kategorin "Livsviktigt" då jag fortfarande väntar på de förbannade ekrarna....

Göra en egen "Bash" för Lefty gaffeln i kolfiber. Finns ju att köpa men de ser ut som något jag själv skulle gjort, om jag haft väldigt vanskapta händer och finkänslighet som en slagborr. Jag vill göra en i "Forged Carbon", Pressad kolfiber typ alltså, som man ser på supersportbilar som Lamborghini bland annat, sjukt läckert. Äger ingen utrustning för att göra det, men kan fuska lite.....tihi...
A7.jpg

Först laminerar vi två lager kolfiber på original bashen....på samma sätt som tidigare i tråden, epoxi, kolfiber, eltejp (glöm inte sticka massa hål i tejpen så epoxin kan evakuera). Low tech, men det funkar. Det är alltså Konsult dojan vi ser på bilden...
A8.jpg

Och badish så har vi ett tunt skal. Jag glömde ju göra hål i tejpen för att släppa ut överbliven epoxi så jag fick liksom pressa massera ut epoxin i ena ändan av Lakritsbalken, såg ut som jag onanerade, fast på ett väldigt ansträngt och långsamt sätt. Som om man bara sett en bild på onani och ejukalation i en bok, men inte förstått "resan" dit. Men tunt och fint vart skalet, tanken är att lägga ett par lager på "insidan" för att få samma diameter som original Bash.
A10.jpg

Och på ytsidan gör vi nu våran "Forged carbon". Vi penslar ett lager epoxi och lägger massa "sönderklippta" bitar av kolfiberväv. Sedan penslar vi några lager epoxi till, lägger ett lager celofan över och pressar/masserar ut epoxin på vårat konstiga onani sätt. På bilden ser vi hur det ser ut just nu. Sen ska det pressas ut lite epoxi och få härda över natten. Får se om det funkar i morgon, spännande!
A11.jpg

Så, nu är vi tillbaks till det normala flödet igen.

Och om ni tyckte första musikvideon var skruvad så sug på den här.

Kram.

Senast ändrad:
Den här tråden kvalar in på listan "Topp 5 det bästa jag läst på Internet". Hamnade här av en slump då jag står i begrepp att byta drivlina på min Trek och sökte lite inspiration. Nu vill jag istället svetsa en egen ram och bygga om gästrummet till lackverkstad. Tack för underhållningen och fortsätt göra det du gör! 🤘😎

Eric1n

Medlem
Skriver sällan i forumet men läser en hel del och som många andra tidigare skrivit så instämmer jag att detta är bland de bästa trådarna på happy! Gillar hur du skapar något unikt och eget men ändå håller såpass hög standard och stil!

bokaj

Aktiv medlem
Instämmer med ovanstående! Inte helt övertygad om att din respektive är lika imponerad över tiden du lägger på happy men hen kanske är van 😃

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Den här tråden kvalar in på listan "Topp 5 det bästa jag läst på Internet". Hamnade här av en slump då jag står i begrepp att byta drivlina på min Trek och sökte lite inspiration. Nu vill jag istället svetsa en egen ram och bygga om gästrummet till lackverkstad. Tack för underhållningen och fortsätt göra det du gör!
Den här tråden är den starkaste anledningen att jag fortfarande hänger kvar på Happyride. Så fantastiskt bra på alla sätt!!
Skriver sällan i forumet men läser en hel del och som många andra tidigare skrivit så instämmer jag att detta är bland de bästa trådarna på happy! Gillar hur du skapar något unikt och eget men ändå håller såpass hög standard och stil!
Tack så hemskt mycket, det här värmer massor i hjärtat, är inget krav från min sida att någon ska ge mig klapp på axeln, men när folk uppskattar (och förhoppningsvis inspireras) av det jag gör, då känner jag inte bara att det är kapitalförstöring och tvångstankar. Jag tror det är lätt att avfärda det jag "gör" som onödigt trams, men mitt jobb till vardags är trots sin kreativitet, uppstyrt och inte alltid så utsvävande, vilket gör att jag måste ha det här vid sidan av.

Lite som dansbands gitarristen som säkert drar några heavy metal riff på fritiden.

Och ja, ett kök kan vara lackeringsbås, ett badrum kan vara mekcentral och en ugn kan användas för att härda kolfiber i. Titta er omkring i hemmet och se på ytor och föremål och tänk på vad ni använder dem till, vänd sen på frågan och se vad ni INTE använder dem till...... än.

Instämmer med ovanstående! Inte helt övertygad om att din respektive är lika imponerad över tiden du lägger på happy men hen kanske är van
Hon och barnen är väldigt vana. Jag och min fru har under åren insett att trots att vi har har väldigt mycket gemensamt, ändå behöver ha våran "grej" vid sidan av för att kunna fungera. Jag har ADHD, och min diagnos innebär att mitt huvud går på på högvarv hela tiden, jag tänker på ALLT, från alla vinklar samtidigt. Jag har extremt svårt att bara "ta det lugnt", jag vill göra något hela tiden. Nu äter jag medecin som hjälper väldigt bra, men DET jag behöver är saker att fokusera på och få utlopp för min energi genom, annars blir jag och min omgivning kaos. Fick min dagnos för tre år sen och det har förändrat mitt liv totalt, till det bättre. Jag har ju jobbat med kreativa saker hela mitt liv så att vara "stökig och impulsiv" i huvudet har fungerat väldigt bra, men när man blir sambo med någon, köper bostad och får två barn, då blir det något helt annat.

Så om ni känner att "något" är fel inombords, gå och titta upp er, det är bra att få en inblick i sig själv, och med tur så finns det väldigt bra lösningar. Jag var 34 när jag fick mitt "Aha"=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej!

Inte ofta jag tipsar om cykelköp i denna tråd, men nu hajjade jag till. BMC släppte sin nya XC hardtail Twostroke. I mina ögon en skitsnygg cykel, och betydligt intressantare än konkurrenternas motsvarande.... även geometrimässigt. Är det en ny våg av balla hardtails som är på gång i industrin?
Q1.jpg

Anyways, skitsnygg är den, men det var verkligen Alu versionen jag hajjade till över, riktigt najs hur de har samma formspråk på både kolfiberversionen samt Alu versionen, vanligtsvis brukar ju Aluversionen kännas "ett steg ner", både vikt-, utseende- och finishmässigt. Imponerande med en Alu hoj som ger habegär och inte bara är "bang for the buck".
Q2.jpg

Helt osponsrat tips av mig.

Nu över till Cannondale projektet.

Igeln kröp ur sitt bo och det såg faktiskt helt ok ut.
q4.jpg

q5.jpg

MEN, är inte nöjd med att alla features och formelement försvann, kunde lika bra ha kapat ett vvs rör och slängt dit.

Så tillbaks till ruta 1.

Men så här vart de lackerade bromsarna och där vart jag betydligt nöjd, smälter ihop bra med lockouten.
q8.jpg

Här har vi alltså Höööölet man får när man har en lefty Gaffel, och det där hölet kan man ha till mer än ett fönster mot däckslitage landet....
q6.jpg

...mmm....kanske...
q12.jpg

...Men det är något sånt här jag tänker mig, med en 3d printer kan man ta hela världen med storm, vill printa en liten dosa med lock där jag får ner sisådär 20-30mg smurfblöjor. Tänk att kunna susa fram på cykelvasan, peka och skratta åt töntarna med sina bananer, Gel och blåbärssoppa när man själv kan avnjuta en buffe av Balsamo per le gengive.
q16.jpg

NU ÄR DET HELG!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Söndagsfeeling.

Har inte riktigt kunnat släppa nya BMC Twostroke, då jag själv inte lyckats få igenom att vi behöver en till hoj i familjen, så föreslog jag att frun skulle behöva en ny mtb då hon harvat för mycket landsvägshoj.

Föreslog det som rullat runt i huvudet på mig, köpa Alu ramen lös, bort med lack och högglanspolera, sedan bygga upp den med en lagom dos polerade alu delar och några fingerborgar med neongult. Ger sånna där sköna GT Zaskar/Xizang 90 tals vibbar.
w2.jpg

Men det var tydligen inte så imponerande.

Hennes förslag var i stället Bianchi Celeste, och här vart det lite mer intresse, men ändå ett nej. Tror vi kör klassikern att jag bokar in oss på nästa cykelvasa, och nämner det en månad innan start, då brukar jag få fria händer att lösa cykelproblemet.
w3.jpg

Gillar ju kolfiberversionen med, och har fått en fix idé att liksom avancerat klistra in treks dämparlösning från deras Supercaliber som jag tycker är väldigt smutt. Men också namnet, Superstroker, som något hämtat från Teknikmagasinet katalogen, skulle kunna vara en vattenpistol, men också något man har i rumpan.
W4.jpg

Måndag i morgon, nu jävlar ska vi få lite ekrar.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Achtung baby.

Helgen var toppen, och kanske den längsta på länge. Fredagen visade direkt fördelen med att vara med i Eu, 4 dagars leverens från Tyskarna, nästan 7 veckors leverens från Usa, min beställning från England kämpar sig dock upp från listan med ca 3 veckors väntetid. Vi är nyfikna på om jänkarna kan hålla sin andraplats eller om de blir omseglade av England. Det här är nackdelen med cykelbranschen, att alla i cykelbranschen beter sig som de hatar allt som har med cykling att göra.
X1.jpg

Det här innebar dock att hjulbygget till Cannondalen kunde börja. Det här blir löjligt bra, och fredagen fick ett väldigt fint avslut. Det här får ligga som en teaser, slutresultatet på de här Techno Harporna kommer sen.
x34.jpg

Helgen hade ändå ett större mål, cyklar skulle byggas, planer skulle smidas, grus skulle sprättas. Megamonstercrossen skulle få två syskon. Ni som följt tråden vet att det damp ner två ramar till mig för ett par veckor sen. (och ni med foliehatt med ratsit.se som startsida minns också diskussionen om att "starta cykelmärke", sagt och gjort, dags att testa lite.)
X3.jpg

Två identiska ramar skulle byggas upp med två olika drivlinor, Shimano GRX VS Sram Rival.
X6.jpg

Snabb bakgrundsinfo:
Jag och några vänner har ju haft tanken att göra resan "starta cykelmärke", därav tidigare diskussion i den här tråden. Just gravel cykel är något vi spanat på under ca 1 års tid och vi har luskat runt väldigt mycket bland allehanda tillverkare av kolfiber och alu ramar. Pengarna att starta ett Cannondale/Specialized osv finns inte, och inte målsättningen heller.
Det finns ju ett lyckat koncept, köpa en katalogram, och när man nu tittat kataloger med ram efter ram så dyker ju både den ene och andre "kända" cykeln upp....tihi.

Så det är ingen fejkhistoria med att vi "designar/tillverkar" vi ska göra, utan mer se på om man kan göra något mer än att bara vara prisvärd, erbjuda kunden lite mer än bara "bang for the buck". Vissa kompisgäng brygger öl, vi leker cykeltillverkare.

Kraven vi hade var att hitta en ram som var lagom lätt, men framförallt allt hade allt vi ville ha i en gravelram, massa utrymme för däck, massa fästpunkter för massa packning, skärmar osv. Sen skulle den gärna va lika najs på skogsslingan som på landsväg. En förhoppningsvis väldigt bra kompromiss.

Oki då kör vi.

Hoj nr 1 ÄR en gravel cykel, MEN lite mer fokus på att funka på landsväg med. Därav röd styrlinda, sportigt alltså. Ca 8.7kg utan pedaler.
X10.jpg

Hoj nr 2 är Gravel, med lite mer "skogsbus" ambition. Lite mindre framklinga och lite kralligare däck bland annat. Ca 9,5kg med pedaler.
X9.jpg

Vi lade första testet i Järvsö, stigcykling, hopp och lek och kanske lite asfalt med. Det är också i Järvsö vi har en verkstad där vi förvarar våra små projekt, Huldr dh cykeln t.ex. Tanken är att ha en verkstad/mancave nära sveriges roligaste cykling.

Huldr DH hojjen börjar se härligt välanvänd ut... men får nu vila lite då dess lättare syskon skall testas lite..
X4.jpg

Huldr "2".
X5.jpg

Men nu över till gravelhojjarna. Om de kändes relativt lika på asfalten....
X11.jpg

Så var det på stigarna och i stöket skillnaderna gjordes tydliga. Den extremt korta versionen, Shimano Grx är inte lika rapp i växlarna som Sram Rival, men Shimano bromsarna har dock bättre modulation. Drömversionen vart efter allas testande just Sram växlar, men med de lite biffigare hjulen och däcken från Shimano hojjen. Nu ska båda gravelhojjarna testas ett par veckor innan vi går loss med vinkelkapen.
x12.jpg

Men allt gravelande hade satt djupa spår, och när Svenska Cykelförbundet släppte den här boken....
x.jpg

...så sattes tankarna i rullning...ni förstår, jag har på senare tid viljat bygga en cykel som MEST är funktion. Funktion på det sättet att den bara skall funka. Inget "exotiskt", inget bling, inget jag är rädd för att använda, en cykel med....törs knappt säga det...skärmar.....pakethållare...och belysning. Kort sagt, jag närmar mig 40 med stormsteg och jag märker att gubbigheten kryper på mig. Det är inte bara när min fru kommer på mig att gorma åt tonåringar från balkongen, eller att jag tycker "det drar" lite i lägenheten, eller att kepsskärmen inte längre är platt. Jag har börjat engagera mig i bostadsrättföreningen och jag har funderat på en väldigt funktionell pendlar cykel, inte riktigt gravel....men...

...Touring.

Jag kan göra det enkelt för mig och kliva in på närmsta cykelbutik och köpa mig en cykel, slänga på sks skärmar, belysning med batteri och komfortsadel. Men jag har lite lite lite ungdom i mig kvar....

Mitt pinterest konto är näst intill bara touringcyklar på första sidan och jag börjar se ett mönster, klassiska linjer, sober färgsättning, mer metall än kolfiber, till och med att styret ibland är högre än sadeln.
x16.jpg

För att vara autentisk touringgubbe så är det Jack Wolfskin funktionsbyxor eller pinionväxellåda som gäller, helt efter den tyska förebilden alltså. Att hitta en ball ram för Pinion är inte jättesvårt, men att hitta något som inte totalt äter upp ekonomin är inte så lätt. Jag har spenderat en hel del sökandes efter något som är en bra balans mellan snyggt och billigt.

Det är just tre ramar som återkommer hela tiden, ganska liknande geometri, men stora skillnader i material och pris.
x18.jpg

Nu är det inte snålisen i mig som talar, men jag börjar bli väldigt intresserad av Poison ramen, definitivt inga Reynolds rör eller annat exotiskt, troligtsvis avgassystemet från en gammal pensionerad öst stats Trabant som fått sätta livet till, men dock är enkelheten i ramen något jag verkligen gillar. Inga förstärkningar, Inga framfalls-svetsar, bara enkla runda rör, lite old school och näst intill lite klassiskt? Svårt att se pondusen i cykeln på bilden, men det är när man zoomar ut lite man hittar möjligheten...
x20.jpg

Jag vill ju bara ha ramen, och tänker mig en lagom creddig mix av Hunt hjul, Brooks sadel, alu skärmar, pakethållare fram ( och kanske bak), allt lackerat i en enkel färg från Ral färgskalan. Vad sägs om Ral 5011 Steel Blue med lite bruna däcksidor samt Brun styrlinda och sadel från Brooks?
x25.jpg

Eller Ral 8004 Kopparfärgad med genomgående svarta komponenter, lagom lerkruke känsla och en skvätt kulturtant.Kanske att man går in med ett Chris King koppar färgat styrlager och några små koppardetaljer här och där.
x26.jpg

Jag bara myser.

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem
*harkel*
h13.jpg

h12.jpg

h11.jpg

h10.jpg

h9.jpg

Och i kväll skulle han och andra skadedjur bort. Cyklar man Cannondale, då är man van med knarr. BB30, vevlagerstandarden som togs fram för att förenkla vevlager, inga extra eller externa vevlager eller vevlagerkoppar, schmack, rätt in i ramen med lagren bara. Sparad vikt också, åter igen, lagren rätt in i ramen bara, inget extra bös.
MEN, allt som oftast knirrar och knarrar dem, som de flesta vet.

Vad beror det på? Jo, enkelt förklarat är det metall mot metall, eller snarare att de inte ligger tätt mot varann. Tillverkningstoleranser är off, oftast pga av att det från början perfekt runda vevlagerhylsan tappar formen lite efter att det kanske svetsats fast i en ram, eller värmts upp under en kolfiberrams härdningsprocess. Saker och ting blir varma, materialen blir mjuka och spänningar skapas vilket drar och sliter i allt möjligt i en ramkonstruktion.

Det runda "hålet"/vevlagerkoppen är inte längre rund, men det vet man, man har ett visst spann på hur det får vara deformerat, det kallas toleranser.

När man sen kommer med sina väldigt runda vevlager så använder man en vevlagerpress för att pressa in dessa runda lager, i det lite ovalare "hålet"/vevlagerkoppen, ibland går det lätt, ibland går det trögt. Det är därför Park Tools säljer en vevlagerpress, men också en gummiklubba.

Problemet är när det inte blir tätt emellan vevlagren och vevlagerkoppen. Vevlagren kan då röra lite på sig och när metall mot metall rör sig, då blir det knirr knarr. Med ett pf30 vevlager undkommer man detta, då dessa oftast använder lagerkoppar i en plastkomposit, plastkomposit tillåter sig att deformeras och är dessutom ett fett material, det "smörjer".

Det är det här som är just problemet med BB30 vevlager, monteras vevlagren för "torra" så kan man ge sig fan på att det börjar knarra efter ett tag. Du måste ha en yta mellan lagret och vevlagerkoppen som "fyller" ut våran ovalitet/tolerans.

MEN, det här är lösningen. Som ni vet är jag Cannondalenörd, och har således levt en del av mitt liv med knirr och knarr, men också en väldigt lång period med komplett tystnad.

Detta behöver du:
h8.jpg

Vi snabbspolar lite, du har tagit bort de gamla lagren och står nu där med tomma vevlagerkoppar. Använd något starkt rengöringsmedel för att rengöra kopparna. Det ska ligga på skalan mellan att det sticker i näsan och att du hallucinerar.
h7.jpg

Du trycker nu in lagren lite, ibland funkar det för hand, och ibland kanske du måste använda din vevlagerpress lite, tryck in dem 2 millimeter, typ. Tag fram din Loctite(eller i mitt fall, en kopia), det är viktigt att välja en "Loctite" som är gjord för att SÄKRA skruvar, inte totalt limma ihop ytorna. Loctite 241 är en sådan, håller man på med radisotyrt så brukar de flesta gänglåsningar man har hemma just ha de egenskaperna. Använd en tops för att sprida ut och täcka lagerytan.
h6.jpg

Använd sedan vevlagerpressen och pressa nu i lagren. (min vevlagerpress är 50% Park tools och 50% Bauhas).
h5.jpg

Så! Nu sitter de jävlarna, torka av den Loctite som pressats ut och låt sedan skiten härda. Nu har vi löst oljudet från lagren. I nästa del så ska vi gå igenom hur får vevpartiet att snurra som smör, då man så lätt kan fucka upp det "fina" vi gjort med vevlagren genom att gummiklubbsbanka in vevpartiet. Samt hur vi skyddar vevlagren från smuts. Håll ut! Fortsättning följer...
h4.jpg

Men, har gjort lite mer också. Har byggt klart mitt bakhjul, framhjulet fick jag totalt bygga om med nytt nav då jag klantade mig. Lefty gafflar finns i två versioner, 1.0 och 2.0, det som skiljer är bredden på naven och infästningen för navet på Lefty gaffeln. Vanligtvis brukar man obehindrat(nästan) kunna blanda Lefty 1.0 och 2.0 nav och gafflar med hjälp av spacers.

Jag ville ha en 100mm Lefty gaffel till mitt bygge, och så länge man inte köper en Lefty Ocho så är alternativet Lefty XLR Hybrid 100mm. Gissa vad, Hybrid har en liten specialare.....och den här gaffeln passade inte alls mitt Tune Lefty 2.0 nav, så fick vackert beställa ett nytt. Nån som vill köpa ett superfint Tune Cannonball 2.0 nav? Nypris 1500-2500kr. Mitt pris: En Skamsköljning.
h.jpg

Något jag också hunnit med är att dra bromsvajern inuti ramen. Ni som följt projektet vet att jag skalade bort alla externa vajerfästen och sedan byggde en egen liten "port" för intern vajerdragning. Kul nördhistoria. Cannondales designers ville ha intern vajerdragning då alla konkurrenter började anamma detta (ca tidigt 2000-tal), men Flash och F29 modellerna fick aldrig detta då tävlingsavdelningen hos Cannondale propsade på att det gick snabbare att byta en trasig broms eller växel om allting låg externt. Så för mig är det här en Hommage till designavdelningen...mmm...puss

Så här tittar kabeln in, ser egentligen bara ut som en utåtnavel, men försökte få till en vinkel så att kabeln inte ligger för och skaver mot ramen. Och som den är dragen nu så ligger den mitt emellan ramen och lefty gaffeln vid normalläge, YES! (konstigt tagen bild, cykeln stod upp och ner och vred sedan bilden i photoshop, ville bara varna folket med brytningsfel, allt är normalt.)
h2.jpg

Och här tittar den ut! Cannondale har ju hål i baktriangeln original. Har funderat på att 3d printa nån liten plugg till dessa hål, på vänster sida tittar bakbromshöljet ut och på höger sida kan man gömma en Shank eller liknande om det blir hets i startfållan till Cykelvasan.
h3.jpg

Så... I morgen väntar en vecka med vansinnigt mycket jobb och möten som ligger som en bombmatta över outlook kalendern.

Men kanske är det nästa helg Cannondalen åker ihop.

Gonatt.

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Då kör vi!

b.jpg

Vi börjar i kylskåpet, precis bredvid köttbullarna och dumplingsen ligger de kolloiada silverstavarna. Ursäktar för kommande bilders bildkvalité, fick lite fett på linsen och resultatet är 90 tals såpopera/porrfilm, sorry.
b2.jpg

Nu är mitt vevparti isärmonterat, så det här är själva spindeln på mitt Hollowgram vevparti, men kontentan är alltså, lägg vevpartiet i frysen ett par timmar innan du monterar det i vevpartiet? Varför? Jo, aluminium och stål krymper vid kyla, så du slipper banka in vevpartiet i vevlagren. Det här är ett viktigt steg, för i förra posten så har vi ju varit nogranna och duktiga och monterat vevlagren på rätt sätt och låtit dem sätta sig ordentligt. Det vore nu onödigt att banka loss dem....
b3.jpg

För att det ska gå riktigt smooth lägger vi lite fett på de ytor som vilar mot lagren...
b4.jpg

Nu är det bara med lätt pekfingerkraft låta spindeln glida in....
b5.jpg

"SCHLOFF"
b6.jpg

Lägg lite fett på vevlagren....
b11.jpg

Ta dina vevlagerskydd..... (dessa är vanliga att de ramlar bort vid vevlagerbyte....men de är rätt viktiga att de monteras....)
b7.jpg

Och montera dem, torka sedan bort överflödigt fett....och voila! Nu låter ni spindeln återfå normal värme och sätta sig, sen har ni ett tyst BB30 vevlager. Ja, ett tyst.
b8.jpg

Vill ni veta mer om vevlager, kolfiber och hur kolfiberramar tillverkas och lagas så är detta den enda källa ni behöver:

Luescher teknik känner säkert många till. Men det är i grunden ett företag som jobbar med kompositer på alla sätt, lagning, konstruktion samt arbeten åt sport industrin. Grundaren Raol Luescher är sprungen ur flygindustrin samt har jobbat i 25 år med kolfiber. Raol kapar upp ramarna på riktigt, scannar dem och berättar bra och dåliga saker, samt berättar om tillverkningen av ramen. Odramatiskt, faktagrundat, väldigt intressant och helt fritt från svärord. Efter Luescher postade sin video om Look ramen, tog en annan känd youtube ingenjör bort sin video där han pratade om hur bra look ramarna var tillverkade, kort sagt, det här är the reel shit. Njut!

Och god natt.

maRRtin

Medlem
Hej!

Inte ofta jag tipsar om cykelköp i denna tråd, men nu hajjade jag till. BMC släppte sin nya XC hardtail Twostroke. I mina ögon en skitsnygg cykel, och betydligt intressantare än konkurrenternas motsvarande.... även geometrimässigt. Är det en ny våg av balla hardtails som är på gång i industrin?
...
NU ÄR DET HELG!
Även Yeti har ju släppt en fräsig hardtail.

AlfaAlfa

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tut på Karusellen Trondheim.

Det är ont om tid för kul nu för tiden.

Men saker händer, inte i den takt jag tänker, men små små progresses ändå.

När det gäller Cannondale bygget så går det segt, behövt beställa lite små pryttlar, och som vanligt så är det väntan, väntan, lite mer väntan, och en jävla väntan.

Men, här om kvällen så började jag rassla med växelsystemet, AXS gruppen skulle få sitt tyska Hopp Carbon kolfiber godis.
O2.jpg

Det "lilla cykelbyggar kitet" har stått bredvid sängkanten....
03.jpg

Men på med däck på hjulen, och hjulen upp på hojen. Det är kedja, växelreglage, kapa slang, blöda bromsar och "tubelessa" däcken kvar. Fan, jag blir ju kär, det ser så najs ut, men det är precis här man inser att det är läggdags, laga mat till barnen, eller något annat familjärt som snabbt kommer in och avbryter det enda glädjeämne en medelsvensson har i livet.
O1.jpg

Under kudden trängs målbilden med midsommarblommor, stickvapen och gamla lössnus.
04.jpg

Men det är inte det enda, för när man närmar sig slutet av ett bygge så måste nästa planeras in i kalendrarna. Som jag skrivit tidigare letar jag ny ram till min Pinion drivlina. Drömmen om den ultimata allt i allo maskinen, den som bara går och går, pendling, träning, touring (yeah right att. jag kommer ha tid med cykelsemester), bara en enkel jävla hoj som inte är så stressad av trender.

Har man en Pinion växellåda och letar ram så inser man att marknaden i Sverige är lika med noll. Men i Tyskland är det annat, det finns knappt en tysk cykeltillverkare utan en touring cykel med Pinion växellåda i programmet. Det är ju en dûsk uppfinning, och tyskarna älskar den. Ramar finns, mest titanium och svindyrt, men jag tänkte att jag kanske kunde få köpa loss en ram från en tillverkare i stället.

Beväpnad med det senaste inom tysk kommunikation så kontaktade jag några av de tillverkare som jag tyckte hade finfina grejer.
o88.jpg

BINGO! Fick svar från en tillverkare som inte bara hade ett bra pris, utan "typ alltså" precis det jag ville ha. Stålram, cleana raka rör, inga jävla förstärkningar eller bonnsmide. Smutt, klassisk utseende, och ramen de kunde tänkas sälja hade dessutom en jävligt snygg färg, Bronze Chrome, pulverlackerad med ett lager klarlack, auf der funktionen mit visualizes idealen alltså. Veloheld Lane. Mmm.....
O6.jpg

Det man får är ram, gaffel och stänkskärmar i snyggt färgmatchat utförande.
O7.jpg

Och just med färgen så får jag sånna där bockstenmans -bronsålder vibbar, brons och koppar och andra metaller som med korrossion ändrar färg från den varma bruna till det mögelliknande turkosa....En väg som flera gått är ju att lämna in stålramen på ytbehandling och få ett lager koppar lagt över ramen. Skitsnyggt, och jag får ju den förvandlingen jag vill....men va fan...orka... Hålla på att tvätta cykel med Häxans putsmedel eller behöva polera och pillidutta, inget jävla Vallåkra bygge, cykeln ska få smaka högtryckstvätt och vägsalt. Bronsfärgen kommer dölja kommande rost bra, nu när man valt ett material med kamikaze egenskaper. Jag tänker att det turkosa får komma från Brooks sadel och styrlinda, och bronset hämtas upp med lite balla prylar från t.ex Chris King.
O16.jpg

Så det är min tanke...en "oförstörbar" cykel, växellåda, stålram och med möjlighet att någorlunda snabbt anpassa den för olika uppgifter. I grunden är det en cykel där jag kan montera en barnsadel som är det största behovet just nu, hade varit smidigare att köpa en bra enkel, inte så stöldbegärlig cykel för det ändamålet. Men, tyvärr, det här är det närmsta jag kommer. I den stora fina klocksamlingen slänger man inte in prenumerations klocka från Teknikens värld liksom.

Ööh...Gravel
O12.jpg

Pendling....ja, vardagsbruk...
O13.jpg

Och touring! (ica, coop osv..)
O14.jpg

Jag är inte säker på det, och jag vet inte när jag börjar, kanske inte ens blir något, men projekt "Bockstensmannen- Multiverktyget" får väl anses ha en kick off, och framöver kanske slappt snurrar förbi i mullret av mitt labila förhållande till cykelbyggen.
o17.jpg

Püss unt Kram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer