Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Doominator1

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Allt detta var ju egentligen ganska fint, men inlägget får betyg -1000 på grund av uttrycket BLÖDA BROMSARNA. Det finns inget som heter så. Lufta är vad man gör i Sverige. Punkt.
 

ostrand

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Najs! Finns det någon chans att designa snabbfästen för pakethållaren och skärmar så att du snabbt kan byta mellan de olika funktionerna? Att hålla på att skruva på och av grejer känns ju så 1900-tal ;)
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Den enda nackdelen med den nya gilla-knappen är att det inte blir lika många hejarop som får den här tråden att studsa upp till första plats i trådlistan. Där den hör hemma.
Har funderat på att koppla like knappen till mitt swishkonto. Det är väl iofs det Youtube går ut på, folk kastar pengar på någon som bränner dem på dumma/balla saker=)
Om alla skulle gå in med 500kr var så hade jag gärna byggt om en Cinelli Laser till lådcykel eller nått.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Har funderat på att koppla like knappen till mitt swishkonto. Det är väl iofs det Youtube går ut på, folk kastar pengar på någon som bränner dem på dumma/balla saker=)
Om alla skulle gå in med 500kr var så hade jag gärna byggt om en Cinelli Laser till lådcykel eller nått.
Du får starta en patreon. :P
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Allt detta var ju egentligen ganska fint, men inlägget får betyg -1000 på grund av uttrycket BLÖDA BROMSARNA. Det finns inget som heter så. Lufta är vad man gör i Sverige. Punkt.
Lufta är när man på ett kontrollerat sätt får ut luftbubblorna ur systemet.
Blöda bromsarna är när man lyckas få ut halva oljan på sig själv, parketten och cykeln.
Har inget med språkbruk att göra=)

Najs! Finns det någon chans att designa snabbfästen för pakethållaren och skärmar så att du snabbt kan byta mellan de olika funktionerna? Att hålla på att skruva på och av grejer känns ju så 1900-tal ;)
Stål...magnet? Eller typ liknande dzuz eller "flygplansskruv", halvt varv så lossnar prylarna bara.

Gillar ju verkligen tanken på att vrida något ett kvarts varv så kan man dra av bakskärm/Pakethållare på en gång...

hmm...
Calippo Cola + Bianchi. Sehr gut, mein freund!
En väldigt fint patinerad 70 tals Bianchi vore en dröm, så ja, fattar direkt kopplingen=)

Du får starta en patreon. :P
Jag gillar ju att tramsa mig och underhålla MIG själv, tanken på att någon annan skulle se detta, eller stödja detta får mig att vilja dra fram skämskudden direkt. Instagram och Happyride räcker.=)
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
En YouTubekanal i samma anda vore något. Jäkligt bra inlägg.
Den hade jag lätt följt. Mycket humor och nörderi och ett otroligt arbete uppskattas!
Trots det där jag skrev tidigare om skämskudde, så är ju en youtubekanal något jag faktiskt skulle kunna tänka mig.

MEN, då skulle jag verkligen gå all in, säga upp mig från jobbet, skaffa en liten studio och verkligen se det som mitt levebröd. Det finns ju en väldans massa cykelbaserade kanaler, många lyckade, och många fesljumna kopior på dessa. Det gäller väl att hitta SIN grej, vad skulle jag själv vilja se?

Om jag bara ser på mitt intresse för cyklar så är fokus DESIGN, jag är så klart intresserad av cykelns övriga egenskaper, cykling i sig, både som transportmedel, träning, tävling eller bara för att det är kul. Men jag gillar cykeln som produkt, att den är ett lättillgänglig transportmedel som nästan alla över hela världen har tillgång till. Konstruktionen är i grunden är näst intill likadan som dagen då idén cykel kläcktes, till det vi har i dag. Det är en produkt som alltid är modern och aktuell, och ännu mer nu då det känns som det vettiga transportmedlet i en den urbanisering som sker i världen. Tack vare elassistansens intåg i cykelindustrin (ja, jag sa det) så har vi nu en ännu större skara användare som tidigare åkt bil, eller vissa fall inte haft fysiska möjligheter att uppleva det "vi" cykelnördar har, det tycker jag är fantastiskt.

Som designer så ser jag att med den växande skaran användare så kommer också samma krav som vi i dag har inom t.ex bilindustrin att kunden skall kunna göra ett statement med sitt cykelköp, kunna personifiera den, cykeln ska spegla vem du är. Några tillverkare har ju sånna lösningar, Orbea med MyOrbea t.ex. Låter dyrt kanske, men se bara på vilken förhöjd status cykeln har fått jämfört med 10-20 år sen, se bara på hur mycket du kan tänkas spendera på en cykel NU, jämfört med då. Vilken cykeltyp har ökat mest de senaste 5 åren...jo elcyklar...och de är inte billiga, folk är beredda att spendera pengar på sin cykel.

Se också på hur tillverkningsindustrin förändras, med t.ex additiv tillverkning, 3d printing osv. Nu gör du en form för en kolfiberram för dyra pengar som du sedan måste tillverka ett visst antal ramar för att få igen pengen för. Med 3d printning behöver du inte ha en form, varje gång en ram skall tillverkas kan den göras helt unik, antingen för att uppdatera produkten, eller för användaren. Tänk dig att din cykel är helt unik för dig, inte bara utseendemässigt, utan efter din vikt, körstil osv. Det här är ju något du måste gå till en rambyggare i dag för att göra. 3d printing i dag är inget ovanligt, och många har en i sitt hem, utvecklingen går fort på "hemmaskrivarna", men de "skrivarna" som finns i tillverkningsindustrin är helt överlägsna all konventionell tillverkning. Gemene man tror nog fortfarande "3d printat" är en färglad bräcklig plastbit med skrovlig yta.

Det är det här jag är intresserad av när det kommer till cyklar, och det är det här som för mig är området "cykel design".

Tittar vi på cykling i Sverige och jag får vara lite kritisk, så köper folk det som finns i butikerna. I Usa, England eller bara övriga Europa så finns ju traditionen av rambyggare, eller custombyggda cyklar. Samma med cykling är, det kan vara mer av en livsstil, eller en cykel kan vara ett konstföremål.

Så.....om jag skulle skulle starta en youtube kanal på mitt sätt hade jag nog....

Talat engelska, för att nå en bredare publik. Och jag hade inriktat mig på "design" av cyklar, skissat en del själv, gjort några cykelbyggen med mer fokus på design än weightweenie eller prestanda. Vore kul att på något sätt designat och byggt en cykel själv från grunden så klart. Men hade också använt mig av mitt lilla kontaktnät jag har med designers, produktutvecklare och branschfolk i cykelindustrin och gjort lite reportage med inriktning "från idé till färdig produkt", "nya tillverkningssätt", "trender inom cykelindustrin", "porträtt av olika märken" och bara allmänt cykelnörderi och cykelmoddande.

Allt serverat med humor så klart. Många av mina inlägg har väl mer fokus på att tramsa i photoshop än själva cykelbyggandet, men jag tycker sånt är kul. Tänk samma upplägg fast i rörlig form, med skillnaden att jag kan addera pruttljud också.

Nu är det jag som måste kläcka den här idén för min fru, Älskling jag ska bli influencer.
 

ostrand

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Trots det där jag skrev tidigare om skämskudde, så är ju en youtubekanal något jag faktiskt skulle kunna tänka mig.

MEN, då skulle jag verkligen gå all in, säga upp mig från jobbet, skaffa en liten studio och verkligen se det som mitt levebröd. Det finns ju en väldans massa cykelbaserade kanaler, många lyckade, och många fesljumna kopior på dessa. Det gäller väl att hitta SIN grej, vad skulle jag själv vilja se?

Om jag bara ser på mitt intresse för cyklar så är fokus DESIGN, jag är så klart intresserad av cykelns övriga egenskaper, cykling i sig, både som transportmedel, träning, tävling eller bara för att det är kul. Men jag gillar cykeln som produkt, att den är ett lättillgänglig transportmedel som nästan alla över hela världen har tillgång till. Konstruktionen är i grunden är näst intill likadan som dagen då idén cykel kläcktes, till det vi har i dag. Det är en produkt som alltid är modern och aktuell, och ännu mer nu då det känns som det vettiga transportmedlet i en den urbanisering som sker i världen. Tack vare elassistansens intåg i cykelindustrin (ja, jag sa det) så har vi nu en ännu större skara användare som tidigare åkt bil, eller vissa fall inte haft fysiska möjligheter att uppleva det "vi" cykelnördar har, det tycker jag är fantastiskt.

Som designer så ser jag att med den växande skaran användare så kommer också samma krav som vi i dag har inom t.ex bilindustrin att kunden skall kunna göra ett statement med sitt cykelköp, kunna personifiera den, cykeln ska spegla vem du är. Några tillverkare har ju sånna lösningar, Orbea med MyOrbea t.ex. Låter dyrt kanske, men se bara på vilken förhöjd status cykeln har fått jämfört med 10-20 år sen, se bara på hur mycket du kan tänkas spendera på en cykel NU, jämfört med då. Vilken cykeltyp har ökat mest de senaste 5 åren...jo elcyklar...och de är inte billiga, folk är beredda att spendera pengar på sin cykel.

Se också på hur tillverkningsindustrin förändras, med t.ex additiv tillverkning, 3d printing osv. Nu gör du en form för en kolfiberram för dyra pengar som du sedan måste tillverka ett visst antal ramar för att få igen pengen för. Med 3d printning behöver du inte ha en form, varje gång en ram skall tillverkas kan den göras helt unik, antingen för att uppdatera produkten, eller för användaren. Tänk dig att din cykel är helt unik för dig, inte bara utseendemässigt, utan efter din vikt, körstil osv. Det här är ju något du måste gå till en rambyggare i dag för att göra. 3d printing i dag är inget ovanligt, och många har en i sitt hem, utvecklingen går fort på "hemmaskrivarna", men de "skrivarna" som finns i tillverkningsindustrin är helt överlägsna all konventionell tillverkning. Gemene man tror nog fortfarande "3d printat" är en färglad bräcklig plastbit med skrovlig yta.

Det är det här jag är intresserad av när det kommer till cyklar, och det är det här som för mig är området "cykel design".

Tittar vi på cykling i Sverige och jag får vara lite kritisk, så köper folk det som finns i butikerna. I Usa, England eller bara övriga Europa så finns ju traditionen av rambyggare, eller custombyggda cyklar. Samma med cykling är, det kan vara mer av en livsstil, eller en cykel kan vara ett konstföremål.

Så.....om jag skulle skulle starta en youtube kanal på mitt sätt hade jag nog....

Talat engelska, för att nå en bredare publik. Och jag hade inriktat mig på "design" av cyklar, skissat en del själv, gjort några cykelbyggen med mer fokus på design än weightweenie eller prestanda. Vore kul att på något sätt designat och byggt en cykel själv från grunden så klart. Men hade också använt mig av mitt lilla kontaktnät jag har med designers, produktutvecklare och branschfolk i cykelindustrin och gjort lite reportage med inriktning "från idé till färdig produkt", "nya tillverkningssätt", "trender inom cykelindustrin", "porträtt av olika märken" och bara allmänt cykelnörderi och cykelmoddande.

Allt serverat med humor så klart. Många av mina inlägg har väl mer fokus på att tramsa i photoshop än själva cykelbyggandet, men jag tycker sånt är kul. Tänk samma upplägg fast i rörlig form, med skillnaden att jag kan addera pruttljud också.

Nu är det jag som måste kläcka den här idén för min fru, Älskling jag ska bli influencer.
Jag är övertygad om att det hade blivit superbra. Problemet är att du inte skulle ha tid med annat om du startade en kanal... ;)
 

HasseL

Medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Trots det där jag skrev tidigare om skämskudde, så är ju en youtubekanal något jag faktiskt skulle kunna tänka mig.

MEN, då skulle jag verkligen gå all in, säga upp mig från jobbet, skaffa en liten studio och verkligen se det som mitt levebröd. Det finns ju en väldans massa cykelbaserade kanaler, många lyckade, och många fesljumna kopior på dessa. Det gäller väl att hitta SIN grej, vad skulle jag själv vilja se?

Om jag bara ser på mitt intresse för cyklar så är fokus DESIGN, jag är så klart intresserad av cykelns övriga egenskaper, cykling i sig, både som transportmedel, träning, tävling eller bara för att det är kul. Men jag gillar cykeln som produkt, att den är ett lättillgänglig transportmedel som nästan alla över hela världen har tillgång till. Konstruktionen är i grunden är näst intill likadan som dagen då idén cykel kläcktes, till det vi har i dag. Det är en produkt som alltid är modern och aktuell, och ännu mer nu då det känns som det vettiga transportmedlet i en den urbanisering som sker i världen. Tack vare elassistansens intåg i cykelindustrin (ja, jag sa det) så har vi nu en ännu större skara användare som tidigare åkt bil, eller vissa fall inte haft fysiska möjligheter att uppleva det "vi" cykelnördar har, det tycker jag är fantastiskt.

Som designer så ser jag att med den växande skaran användare så kommer också samma krav som vi i dag har inom t.ex bilindustrin att kunden skall kunna göra ett statement med sitt cykelköp, kunna personifiera den, cykeln ska spegla vem du är. Några tillverkare har ju sånna lösningar, Orbea med MyOrbea t.ex. Låter dyrt kanske, men se bara på vilken förhöjd status cykeln har fått jämfört med 10-20 år sen, se bara på hur mycket du kan tänkas spendera på en cykel NU, jämfört med då. Vilken cykeltyp har ökat mest de senaste 5 åren...jo elcyklar...och de är inte billiga, folk är beredda att spendera pengar på sin cykel.

Se också på hur tillverkningsindustrin förändras, med t.ex additiv tillverkning, 3d printing osv. Nu gör du en form för en kolfiberram för dyra pengar som du sedan måste tillverka ett visst antal ramar för att få igen pengen för. Med 3d printning behöver du inte ha en form, varje gång en ram skall tillverkas kan den göras helt unik, antingen för att uppdatera produkten, eller för användaren. Tänk dig att din cykel är helt unik för dig, inte bara utseendemässigt, utan efter din vikt, körstil osv. Det här är ju något du måste gå till en rambyggare i dag för att göra. 3d printing i dag är inget ovanligt, och många har en i sitt hem, utvecklingen går fort på "hemmaskrivarna", men de "skrivarna" som finns i tillverkningsindustrin är helt överlägsna all konventionell tillverkning. Gemene man tror nog fortfarande "3d printat" är en färglad bräcklig plastbit med skrovlig yta.

Det är det här jag är intresserad av när det kommer till cyklar, och det är det här som för mig är området "cykel design".

Tittar vi på cykling i Sverige och jag får vara lite kritisk, så köper folk det som finns i butikerna. I Usa, England eller bara övriga Europa så finns ju traditionen av rambyggare, eller custombyggda cyklar. Samma med cykling är, det kan vara mer av en livsstil, eller en cykel kan vara ett konstföremål.

Så.....om jag skulle skulle starta en youtube kanal på mitt sätt hade jag nog....

Talat engelska, för att nå en bredare publik. Och jag hade inriktat mig på "design" av cyklar, skissat en del själv, gjort några cykelbyggen med mer fokus på design än weightweenie eller prestanda. Vore kul att på något sätt designat och byggt en cykel själv från grunden så klart. Men hade också använt mig av mitt lilla kontaktnät jag har med designers, produktutvecklare och branschfolk i cykelindustrin och gjort lite reportage med inriktning "från idé till färdig produkt", "nya tillverkningssätt", "trender inom cykelindustrin", "porträtt av olika märken" och bara allmänt cykelnörderi och cykelmoddande.

Allt serverat med humor så klart. Många av mina inlägg har väl mer fokus på att tramsa i photoshop än själva cykelbyggandet, men jag tycker sånt är kul. Tänk samma upplägg fast i rörlig form, med skillnaden att jag kan addera pruttljud också.

Nu är det jag som måste kläcka den här idén för min fru, Älskling jag ska bli influencer.
Du ouch Dangerholm tillsammans kan bara bli en success.
 

Paco

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Haha, jag tror verkligen Gustav redan har sitt på det torra med publicitet och varumärkesbyggande, han behöver inte min hjälp, eller stjälp. Dangerholm är ju typ ett varumärke.
Han är ju oxå den där sköna killen med glimten i ögat och skulle nog inte tacka nej till att få leka med lite unika prylar.

En gjuten succé!🤘🏻
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
För att smaka lite på mitt framtida liv som influencer och mediaprofil så fick jag en idé..

....en officiell "bike build off".

blocket.jpg


Jag utmanar vem som helst, och hur många som helst.

- Reglerna är, köp en cykel på blocket för max 1500kr.
- Presentera dig och inköpet samt tankarna om bygget med en liten film(så jag kan lägga prutt ljud på min... YES)
- Bygg om den under fyra veckor, kör byggtråd på happyride (du väljer hur mycket du vill avslöja av bygget)
- Presentera och avtäck resultatet under festlig sammankomst, samt online här på happyride.
- Låt folk rösta vilken de gillar mest.
- Vinnaren får äran.
- Cyklarna säljs på öppen budgivning där intäkterna går till något bra ändamål.

Regler:
- Lägg hur mycket pengar du vill på upgrades, men skrotlåde fynd och återvunna delar och löjligt bra fynd premieras....bang for the buck.
- Kreativitet och utförande är lika viktigt, samt att cykeln ska vara cykelbar.
- Man får buda på sin egen cykel, om man vill behålla den...

Sen kan man diskutera om de skall byggas efter ett speciellt tema, eller specifikt ändamål?

Någon som orkar rodda ihop detta? HAPPYRIDE kanske? Kanske vore ett kul inslag nu när vintern snart kommer och folk kan få lite byggtråds mys i stugorna.
 
Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
"Ska du inte bygga färdigt hojen i stället?"

Jo, det borde jag. Så i dag så gjorde jag det. Den är inte 100% inställd, och om jag hade haft tid så hade jag gjort några ändringar, men den får vara klar nu, nu nu sitter den ihop.

Lite bakgrundshistoria till bygget då. Ni som följt tråden har säkert hängt med, men en liten recap är väl aldrig fel.

Jag är Cannondale nörd, så är det bara, min första riktiga mtb var en "C" och sedan dess har jag haft åtskilliga "C" av det märket. Sedan jag såg de där feta aluminium ramarna med de släta svetsarna, snygga färger, clean grafik, alltid de bästa tävlingscyklisterna och helt galet mycket innovation och egna ideér.

Även om Cannondale numera är väldigt mainstream, med oftast gräslig grafik så känns de ändå som "top tre" av de stora jättarna. Men det var just det de där åren under 80-90 talet när cykeltillverkare drevs av innovation och man byggde nästan HELA cykeln, inte bara en ram med en logga på, som nu för tiden.

Cyklarna har blivit bättre, jag känner också att 26", fälg bromsar och tvådelat fram hör hemma i Åsa-Nisse filmer, men det är just innovationen och de galna idéerna jag saknar från de stora märkena.

Men det är inte deras fel.

Det är vi köpares fel, vi vill ha mycket för pengarna, och det är inte innovation eller annorlunda tänk vi vill ha.

Så, pengarna på bordet. Mitt cykelbygge har gått på ca 23000kr. Det är mycket pengar med tanke på att grunden är en nästan 8 år gammal hoj, det hade gått på ca 17000kr om jag inte lämnat den på lackering. Men ändå rätt prisvärt, det mesta är begagnat, hjulen köptes ju trasiga, men har lagats upp, resten är rea fynd.

Min tanke med bygget var att bygga en lätt, rolig, snabb hardtail för typ Cykelvasan och liknande. Ha det i åtanke när vi nu tittar på vad jag hade kunnat köpa NYTT för 23000kr.

Här är Cannondales erbjudande....hmmm...njae..kolfiberram, men annars en rätt basic drivlina, basic gaffel och i övrigt rätt tråkig setup, runt 11kg i vikt.
canndo13.jpg


-Men Cannondale är inte så prisvärt!!!... skriker ni...jag har news för er, oavsett om jag går till en ännu dyrare tillverkare, eller en "bang for the buck" tillverkare så ser det exakt likadant ut.
canndo16 (kopia).jpg


-Men det är bättre geometri!!!....skriker ni...jag håller med, men skillnaden är inte vansinnig, några grader skillnad på styrhuvudet, resten är oroväckande likt.

Det som är skillnad är att min hoj väger ca 8.6kg med pedaler, Sram AXS 1x12 drivlina, kolfiber hjul m.m. Men det bästa är att den är helt unik, det är det jag går igång på. Det kanske låter som ett försvarstal, det är det inte, jag ville bara visa att bara för att man inte bygger med förnuft, så behöver det inte bli sämre. Friheten med att inte köpa nytt är att det inte svider lika mycket när man sätter dremeln i ramen gång på gång....

Nog nu. Här kommer min hyllning till the glory days of cyklar. En flört till 80-90 talet i utseende, baserat på det värsta av sin tid (2010-tal). De saker som verkligen gjorde den omodern med dagens mått, har kapats bort eller anpassat sig för det "senaste" som finns nu. Nu-retro kanske det kallas.

Lite bilder, tills jag tagit bättre bilder.(och ja, bakväxeln är i låst läge osv...)

canndo.jpg

canndo2.jpg

canndo3.jpg

canndo4.jpg

canndo5.jpg


Nu är det dags för Caipirinha!

ps. Det enda som stör mig är vikten, 8,6kg är lätt. Men skulle jag byta styre, styrrör, sadelstolpe, vevparti till något i kolfiber, och valt lättare däck så hade jag varit under 8kg. Den här tanken ligger nu och surrar i huvudet, man blir aldrig nöjd.
 

Swenko

Ny medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Vackrare än en soluppgång och mer coolt än ray bans i top gun🤘🏻
Så ballt att det finns dom som går sin egen väg och kör sitt race.
Fler såna så vi andra lata har något ballt att läsa om
 

jjjj

Medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Helt otroligt snyggt! Är också lite av en C-nörd så det här verkligen up my alley.

Vad är det för flaskställ förresten?
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Vackrare än en soluppgång och mer coolt än ray bans i top gun🤘🏻
Så ballt att det finns dom som går sin egen väg och kör sitt race.
Fler såna så vi andra lata har något ballt att läsa om
Haha, tackar!=) Om folk orkar med den sega byggtakten så lovar jag att det kommer mera!

Helt otroligt snyggt! Är också lite av en C-nörd så det här verkligen up my alley.

Vad är det för flaskställ förresten?
Kul, ja är man cannondale nörd så finns det många easter eggs!=)

Det är ett Supafly Titanium Oil Slick flaskställ, finns även i grått. Helt okej pris med tanke på materialet, speciellt på rea=)

Tjena!

Världens lättaste styrrör till Lefty tillverkas ju i Sverige. 😉
Just ja, Hellöre! Får se...glömde ju bort att jag faktiskt kör med GX kassett också...ännu mer som kan bytas ut mot lättare...=)
 

Jensen

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
"Ska du inte bygga färdigt hojen i stället?"

Jo, det borde jag. Så i dag så gjorde jag det. Den är inte 100% inställd, och om jag hade haft tid så hade jag gjort några ändringar, men den får vara klar nu, nu nu sitter den ihop.

Lite bakgrundshistoria till bygget då. Ni som följt tråden har säkert hängt med, men en liten recap är väl aldrig fel.

Jag är Cannondale nörd, så är det bara, min första riktiga mtb var en "C" och sedan dess har jag haft åtskilliga "C" av det märket. Sedan jag såg de där feta aluminium ramarna med de släta svetsarna, snygga färger, clean grafik, alltid de bästa tävlingscyklisterna och helt galet mycket innovation och egna ideér.

Även om Cannondale numera är väldigt mainstream, med oftast gräslig grafik så känns de ändå som "top tre" av de stora jättarna. Men det var just det de där åren under 80-90 talet när cykeltillverkare drevs av innovation och man byggde nästan HELA cykeln, inte bara en ram med en logga på, som nu för tiden.

Cyklarna har blivit bättre, jag känner också att 26", fälg bromsar och tvådelat fram hör hemma i Åsa-Nisse filmer, men det är just innovationen och de galna idéerna jag saknar från de stora märkena.

Men det är inte deras fel.

Det är vi köpares fel, vi vill ha mycket för pengarna, och det är inte innovation eller annorlunda tänk vi vill ha.

Så, pengarna på bordet. Mitt cykelbygge har gått på ca 23000kr. Det är mycket pengar med tanke på att grunden är en nästan 8 år gammal hoj, det hade gått på ca 17000kr om jag inte lämnat den på lackering. Men ändå rätt prisvärt, det mesta är begagnat, hjulen köptes ju trasiga, men har lagats upp, resten är rea fynd.

Min tanke med bygget var att bygga en lätt, rolig, snabb hardtail för typ Cykelvasan och liknande. Ha det i åtanke när vi nu tittar på vad jag hade kunnat köpa NYTT för 23000kr.

Här är Cannondales erbjudande....hmmm...njae..kolfiberram, men annars en rätt basic drivlina, basic gaffel och i övrigt rätt tråkig setup, runt 11kg i vikt.
Visa bilaga 443225

-Men Cannondale är inte så prisvärt!!!... skriker ni...jag har news för er, oavsett om jag går till en ännu dyrare tillverkare, eller en "bang for the buck" tillverkare så ser det exakt likadant ut.
Visa bilaga 443226

-Men det är bättre geometri!!!....skriker ni...jag håller med, men skillnaden är inte vansinnig, några grader skillnad på styrhuvudet, resten är oroväckande likt.

Det som är skillnad är att min hoj väger ca 8.6kg med pedaler, Sram AXS 1x12 drivlina, kolfiber hjul m.m. Men det bästa är att den är helt unik, det är det jag går igång på. Det kanske låter som ett försvarstal, det är det inte, jag ville bara visa att bara för att man inte bygger med förnuft, så behöver det inte bli sämre. Friheten med att inte köpa nytt är att det inte svider lika mycket när man sätter dremeln i ramen gång på gång....

Nog nu. Här kommer min hyllning till the glory days of cyklar. En flört till 80-90 talet i utseende, baserat på det värsta av sin tid (2010-tal). De saker som verkligen gjorde den omodern med dagens mått, har kapats bort eller anpassat sig för det "senaste" som finns nu. Nu-retro kanske det kallas.

Lite bilder, tills jag tagit bättre bilder.(och ja, bakväxeln är i låst läge osv...)

Visa bilaga 443227
Visa bilaga 443228
Visa bilaga 443229
Visa bilaga 443231
Visa bilaga 443232

Nu är det dags för Caipirinha!

ps. Det enda som stör mig är vikten, 8,6kg är lätt. Men skulle jag byta styre, styrrör, sadelstolpe, vevparti till något i kolfiber, och valt lättare däck så hade jag varit under 8kg. Den här tanken ligger nu och surrar i huvudet, man blir aldrig nöjd.
fast utan den där stammen... vad vorre den då :-) den bidrar ju starkt till hela konceptet
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Tjena!

Världens lättaste styrrör till Lefty tillverkas ju i Sverige. 😉
fast utan den där stammen... vad vorre den då :-) den bidrar ju starkt till hela konceptet
Ja, det som irriterar lite är att nu har jag en 100mm styrstam, och jag har en 80mm styrstam liggandes. Och det var 80mm styrstammen jag tänkt montera, men den passar inte ihop med Lefty Hybrid gaffeln, gaffelbenet sticker helt enkelt fram för mycket vilket gör att styret inte går att montera rakt, det är ju lite dumt=) SÅ vill jag ha kortare styrstam måste jag skaffa en "vanlig" styrstam tyvärr. Finns ju en del balla styrstammar....
1600675515313.png

men håller med Leonardi styrstammen är ballast.

Hade jag testat allt innan lack hade jag nog filat lite i lefty gaffeln för att få den att passa.

Men men, en cykel blir ju aldrig klar....=)
 

Willie

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Jag kommenterar inte ofta men läser flitigt från kulisserna, nu måsta jag skriva av mig och säga tack för en sjukt läsvärd och inspirerande tråd!

Från en annan ingenjör och design nörd så uppskattar jag alla tankar och galna idéer som flyger här.

Tack, hoppas vi cyklar på varandra någon gång!
 

Kid1000

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Haha, tackar!=) Om folk orkar med den sega byggtakten så lovar jag att det kommer mera!



Kul, ja är man cannondale nörd så finns det många easter eggs!=)

Det är ett Supafly Titanium Oil Slick flaskställ, finns även i grått. Helt okej pris med tanke på materialet, speciellt på rea=)



Just ja, Hellöre! Får se...glömde ju bort att jag faktiskt kör med GX kassett också...ännu mer som kan bytas ut mot lättare...=)
Kul att man nämner mig kring styrrör, jag måste få säga att det finns folk som gör bättre styrrör än jag som exempel Darimo och Extralite, lättare låter jag vara osagt.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer