Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Willie

Aktiv medlem
Hellackat alltså?! Det ska ju jag med åka hade jag tänkt.. Tur jag skippade tanken på grönt i alla fall då ;)

mamme1

Aktiv medlem
Hej hej hallå!

Ni kommer med riktigt bra namn!

Då är listan så här så länge:
- BrooksterM21
- Costa Skjorta
- The bike designer's revenge.
- el Hoj
- m45an

Jag slänger även Scottkärran.

Fortsätt med tips!=)

Hann med byggstart i dag eller i alla fall, demolition derby.
Till min hjälp hade jag min son och hans favoritleksak, en Stanley verktygsväska med verktyg som slår mina Biltema/Clas Ohlson prylar med råge.
Visa bilaga 444655

Kids va!, vattenpass, när jag var ung visste man inte vad mått va, man höftade, man gissade, allt hade glipor och var snett. Min son tyckte det var väldigt intressant hur vinkeln på överröret ändrades ju mer komponenter vi plockade av. Bra samarbete i alla fall, jag lossade de sega skruvarna, han plockade av prylarna och la dem i små lådor.
Visa bilaga 444659

Vi började närma oss slutskedet. Det är inte kokain på golvet...utan vit "korrossion" från några av skruvarna som skruvades loss....här blir det titan minsann.
Visa bilaga 444660

Vi tog en liten paus med Caipirinha till Pappa, samt bulle och fika till resten av familjen. Vi hann med några omgångar Super Mario Lego, faktiskt rätt kul.
Visa bilaga 444661

Så, cykeln är i delar nu, allt avtvättat och rengjort.
Visa bilaga 444662

För att fullborda bygget så har även en lista på lite prylar som ska inhandlas gjort, om det är någon som råkar ha en Brooks sadel eller Brooks handtag i färgen Honey till salu så köper jag dem gärna.
Visa bilaga 444663

Nu är det lördagsmys som gäller. Och mer Caipirinha.
Gillar vattenpasset!
En Swift, obetydligt använd finns här.

H.

Aktiv medlem
Var inte kulören du föreslagit lite trist? Typ lika inspirerande som Carries kavaj i Homeland. Nåt lite spexigare kan du väl hitta även om det ska vara sobert neutralt?
Och matchande lack på fälgar? Kan du inte köra hela hjulen blankpolerade eller nåt istället? 🤩

Men annars tror jag på bygget.

Namnförslag, på tema Carrie: "Bipolar"

jde19

Medlem
Oki, efter Cannondale bomben så är det ju bra fortsätta att lägga bombmattor över den konservativa cykelvärlden. Kändisskapet har stigit mig åt huvudet, och jag känner att allt jag tar i blir till guld.

Så därför är jag otroligt lycklig över att kunna presentera basen till mitt nya bygge, införskaffad för ca två timmar sen.
Visa bilaga 444366

Vad är det här tänker ni? Tänker jag överge Cannondales? Ska jag åka snålskjuts på Dangerholm? Vem fan köper en hybrid?

Mystiken tätnar.

Svar kommer.

Så jävla bra!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hellackat alltså?! Det ska ju jag med åka hade jag tänkt.. Tur jag skippade tanken på grönt i alla fall då ;)
Den är inte grön, den är Zementgrau, ral 7033!=) Tror det blir najs med hellackerat, skall kännas som den är doppad i ett stort färgkar!=)

Var inte kulören du föreslagit lite trist? Typ lika inspirerande som Carries kavaj i Homeland. Nåt lite spexigare kan du väl hitta även om det ska vara sobert neutralt?
Och matchande lack på fälgar? Kan du inte köra hela hjulen blankpolerade eller nåt istället? 🤩

Men annars tror jag på bygget.

Namnförslag, på tema Carrie: "Bipolar"
Tråkigt?, då funderade jag ju ändå på primer grå, det här är ju ett jäkla steg upp med min Zementgrau!
Spexigare färg och polerade fälgar, tror du det är nått jävla Fast n furious?=) Skoja ba! Jag gillar inte polerat, kan va snyggt med en nyfräst alubit, men polerat eller krom tycker jag inte om.

Nej tanken är är faktiskt fikarum på en östtysk taxifirma på 80 talet, cementgrågröna färger med bruna sletna soffor, så Carries kavaj är faktiskt inte helt fel=)

lerpoel

Medlem
Den är inte grön, den är Zementgrau, ral 7033!=) Tror det blir najs med hellackerat, skall kännas som den är doppad i ett stort färgkar!=)

Tråkigt?, då funderade jag ju ändå på primer grå, det här är ju ett jäkla steg upp med min Zementgrau!
Spexigare färg och polerade fälgar, tror du det är nått jävla Fast n furious?=) Skoja ba! Jag gillar inte polerat, kan va snyggt med en nyfräst alubit, men polerat eller krom tycker jag inte om.

Nej tanken är är faktiskt fikarum på en östtysk taxifirma på 80 talet, cementgrågröna färger med bruna sletna soffor, så Carries kavaj är faktiskt inte helt fel=)
Zementgrau? Då måste ju cykeln heta "Bunker".

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej!

Ännu mer bra förslag...

Scottångest
Brookster Hush m21
Bipolar
Repmånad
Helikopter
Rad
Zement
Bunker

Samt några andra som nämnts…..Scottår, Elfahyllan,

Jag gillar att man får in Scott, Scottångest, Scottkärran och Scottår är ngot jag lutar åt....gjorde några tester, nu är det väldigt klippt och klistrat utifrån en Spark logga, men skulle kunna bli rätt kul. Eller om man ska gå på äldre stuk på loggan kanske?
scitto15.jpg

Och jag tänkte också förklara lite mer runt färgen. Jag har ju en skrikig vit splatterfärgad Cannondale, en Borstad/polaread ATR, en skrikgul Olsen Bicycles samt en svart och guldig Cannondale. Jag har redan skrikiga och blingiga cyklar liksom. Tanken från början var ju att så mycket som möjligt skulle vara lackerat i samma färg. Bromsar och sådant skiter jag i då det kanske byts ut framöver...samt att några visuella avbrott är najs.

Men just det där med skrikig färg, och totalt hellackerat, det kan bli helrätt, eller jävligt fel. Som en helt mattsvart cykel kan se extremt rå ut, men den kan också se ut som en stulen mattsvart sprayad pundarholk. Samma med en skrikig färg, det kan se jävligt ballt ut, eller så kommer jag känna mig som clownen Bozo när jag cyklar runt.
scitto2.jpg

Anledningen till valet av färg är att Ral 7033 är lite av en lurifix, den kan se lite turkos ut, den kan också se lite armégrön ut, men väldigt ofta grå som cement. Därav namnet, Cementgrå, Zementgrau. Jag gillar som sagt det där "tråkiga i färgen", för den kommer inte kännas så tråkig, då det blir väldigt mycket tråk tack vare hellackeringen.
scitto9.jpg

Och kontrasten till det cementgrå blir brunt. Tänk er liksom ett par slitna bruna kängor med lera på. Det ser liksom lite snyggt skitigt ut, och det är det här jag också tänker. Den cementgrå är snygg skitig som tvättad. Smart när det kommer till en vardagscykel. Repor och små defekter kommer också bara se ännu snyggare ut på en "död" yta än om jag hade haft lilametallic a la värsta lowridern.
scitt23.jpg

Och jag valde Brooks sadel och grepp då det känns klassiskt, jag får lite flärd åt det annars döda uttrycket. Sen så slits läder så mycket snyggare än en vanlig textil eller fuskskinn sadel. Man kan få väldigt fin patina om man ser till att smörja upp sadeln och hålla efter den. Det ÄR viktigt, hur många skeppshult hojjar ser man inte med en Brooks sadel som mer liknar en påkörd grävling som krampaktigt hänger sig fast vid sadelstolpen.
scitto11.jpg

Men nu över till det viktiga. Jag har suttit och rengjort komponenterna som jag plockat av cykeln. Nördigt? Ja. Intressant?Ja. Cykeln är tre år gammal och har använts som pendelhoj. Det mesta är i väldigt fint skick, det som varit blankt är lite matt, samt många av de skruvar som sitter nertill på cykeln har tagit stryk, stålskruvar har rostat, och prylar i alu har börjat "mjällat". Dags för titanskruv alltså.
scitto3.jpg

Allting rengjordes noggrant med snällt diskmedel och en tandborste som endast fått smaka mjölktänder, vi vill inte döda packningar eller bleka färger eller ytor.
scitto4.jpg

Och när det allt är rengjort så har vi en Buffé av tråkiga (men pålitliga) instegskomponenter från mestadels Shimano.
scitto6.jpg

Det är nu steg två av nörderi rasslar igång. Man mäter alla skruvar på alla komponenter för att se hur många skruvar man kan byta ut till alu eller titan, och så ser man exakt hur många man ska beställa. Jag brukar göra misstaget att jag beställer för mycket av något, eller för lite, och jag glömmer alltid va fan jag köpt det till. Att addera gängstigning på listan är så klart pluspoäng.
Har ni sett hur jävla massiv styrstammen är? Om det i någon konstruktion nånstans i världen där det finns minsta tvekan om hållfasthet, in med den här styrstammen bara.
scitto7.jpg

Slutsats: AdHd är bra när man får idén att plocka isär allt, AdHd är inte bra när man ska komma ihåg hur fan man får ihop sakerna igen.

Nu är det paus på cykelbyggande för den här helgen.

H.

Aktiv medlem
Det som är bra med dig och andra industridesigners är att man vet att ni sällan lämnat något åt slumpen. Så ställer man bara rätt fråga så vet man att det bara är att spänna fast sig och få en rejäl åktur.

Det där kommer nog bli svinbra.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det som är bra med dig och andra industridesigners är att man vet att ni sällan lämnat något åt slumpen. Så ställer man bara rätt fråga så vet man att det bara är att spänna fast sig och få en rejäl åktur.

Det där kommer nog bli svinbra.
Det där var det snällaste någon sagt till, helt ärligt, det där värmer!=) TACK!

jolov

Aktiv medlem
Den här tråden gör att blir typ sugen på att bygga något annat än en helsvart cykel.

ett par år till så kanske man är övertalad. 😍

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Äääh.....det vart lite mer cykeltänk ändå...

Vi har fått en helt ny ganska avancerad 3d printer på jobbet. Tanken på att börja använda den after work, alltså endast för test och inlärning av själva 3d printern.....så smög jag runt lite på nätet...och jo fan, jag kan få tag i material till printern i ral färger med, så nu hittade jag samma färg som jag tänkt använda till lackeringen, Ral 7033. vad skulle man kunna göra då? Jo, hela cykeln har ju lite fästpunkter här och där för saker och ting, att utnyttja en av punkterna till ett fäste för ett lås har nu börjat smyga sig på. slapp skiss, men vore najs att få till ett diskret fäste i stället för de bamsingar som brukar följa med vid köpet.
scitto13.jpg

OCH, om jag hade gått all-in på bygget så hade jag nog gjort så här. Låtit någon med bra svets skills bränna fast en 34.9 stolpe i ramen så jag får det helt integrerat. Byggt skärmar i kolfiber, kanske även en liten custom i samma material och utnyttjat fästpunkterna från texten ovan. När man ändå bygger så hade kanske man snajdat ihop ett par kolfiberkåpor för att kapsla in drivlinan med. Cockpiten hade byts ut mot någon integrerad kolfiber historia. Kanske byggt ett par ballare hjul med riktigt höga kolfiberfälgar och sen bara dränkt allt i en guld lack med flakes. Just ja, skaffat en alfine di2 med drop bar reglage också.

Men, det kommer inte att ske, åter igen, det är en brukshoj.
scitto23.jpg

NU, är det slut med cykelbyggande för helgen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Blir ju sugen på att släppa lös dig tillsammans med en påse pengar på mitt nästa cykelköp, det borde finnas en marknad för den tjänsten i alla fall på internationell nivå.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Blir ju sugen på att släppa lös dig tillsammans med en påse pengar på mitt nästa cykelköp, det borde finnas en marknad för den tjänsten i alla fall på internationell nivå.
Jag är på! Nu tramsar jag loss själv, vore väldigt kul att göra det som ett projekt åt någon annan.

Willie

Aktiv medlem
scitto23.jpg

Alltså jag vill inte vara den som är den och jag vet hur mycket det suger att man inte kan bygga grejer man kan använda utan att det alltid ska spåra ur.. MEN det där måste hända! så är det bara!

SÅ ÄR DET BARA!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Visa bilaga 444971
Alltså jag vill inte vara den som är den och jag vet hur mycket det suger att man inte kan bygga grejer man kan använda utan att det alltid ska spåra ur.. MEN det där måste hända! så är det bara!

SÅ ÄR DET BARA!
Haha, skönt när folk pushar en att genomföra ens dumma ideér. MEN NEJ.

Kom ihåg att det här är bruksholken.

Det här bygget har en fast budget på ca 8000kr(det är typ vad jag kunna tänka mig lägga på en bruksholk.
Och just nu är budgeten så här:
- Inköp cykel 5000kr.
- Inköp Brooks sadel Ebay ca 700kr med frakt.
- Inköp 105 vevparti begagnat Ebay ca 400 kr med frakt
- Inköp Alfine chainguard 160kr ebay med frakt
= 6260kr

Och då har vi ca 1700kr i budget för lack och annat visuellt bling.

Vi har två hojjar till i pipen som vi kan spara ideérna till.

1. Nästa Pinionhoj, här tar jag drivlinan från min monstercross och slänger på en ny ram och skapar en ultimat touringhoj med massa möjligheter till packning.
2. Gravelhoj, det här ska bli ett riktigt fett bygge med fokus på race och Aero!

Jag använder mig av den här matrisen, då får man en överblick över de olika cykeltyper som finns (inte helt uppdaterad med Gravel samt mer undergrupper till mtb).
MATRIX2.jpg

Och väljer man att se matrisen som ett spel, där det gäller att täcka in alla områden, ja då ligger jag jävligt efter. Har mer cyklar än Cannondalen som täcker in områden, men om fokus är att cyklarna skall vara "cykelbyggen" och byggda för specifik cykeltyp, ja, då har jag att göra.
MATRIX.jpg

Nånstans ligger också ambitionen att få till en flytt från lägenhet till hus(garage med någon slags sovmöjlighet) där man verkligen kan dedikera en verkstad åt cykelbyggen med 3d printer, maskiner och en plats att lacka och grisa loss på.

Så åter igen, NEJ, den kommer inte bli så extrem, det är en brukshoj. MEN, märker jag att jag faktiskt använder den och känner att det är värt att lägga lite pengar på den så kanske det blir lite upgrades.

Skräddaren säger Nej, definitivt nej, där blir det nej.

Mange.

Aktiv medlem
Jag läste: jag uppdaterar den sen när jag lessnat på det oblingiga, jag kommer ju tycka det är roligare med en snyggare brukshoj

rln

Aktiv medlem
Om en ramtillverkare ville vara med och ta fram en grusvägscykel där skärmarna är inbyggda med ramen och förhoppningsvis förbättrar aerodynamiken.

L.and

Medlem
Det här ser ju ut att bli väldigt bra!
Skulle ju gärna vilja göteborgsdöpa den till biscottin men den är ju varken liten, italiensk eller söt om jag ska vara ärlig...

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det här ser ju ut att bli väldigt bra!
Skulle ju gärna vilja göteborgsdöpa den till biscottin men den är ju varken liten, italiensk eller söt om jag ska vara ärlig...
Haha, Biscotti är fan bra. Som när någon byggt en ”kit car” ferrari av en pontiac fiero och ska sätta ett italiensk klingande namn på den men har dålig fantasi. Biscotti....alltså det här gillar jag!

HasseL

Aktiv medlem

kom och tänka på dig när jag såg den här i dag. Du skulle ha ritat den nästan.

AlfaAlfa

Aktiv medlem

kom och tänka på dig när jag såg den här i dag. Du skulle ha ritat den nästan.
Just ja den där, vet inte riktigt vad jag tycker, nu är det ju datorrenderingar så ska bli intressant att se hur de ser ut på riktigt sen. Gillar verkligen mjukheten i "fogarna", men sen så är det vissa grejer såsom den extremt massiva styrstammen som jag tycker är gräsliga. Men överlag ett plus för att man inte valt att gå den "kantiga" vägen och att man struntat i Bosch eller Shimano och valt en elassistans som "inte syns" och är lätt.

Men känns cykeln verkligen "Greg lemond"? Ska bli intressant att se hur det går!

Tre alternativ jag hellre hade valt:
Desiknio E bike
02-Desiknio_2020-8940.jpg

Ampler Curt E bike
Curt_Berlin_1.0.jpg

Orba Gain E bike
Skärmavbild 2020-09-28 kl. 17.12.05.png

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det går undan, det går fanimej undan alltså.

I dag packades ram, gaffel och tillbehör in i Croissanten.
lates2.jpg

Och iväg på pulverlack. Dessa prylar blir blästrade samt pulverlackade i Ral 7033 med LÅÅÅGT glanstal, MATT som fan alltså. Jag har även beställt 2k lack i samma färg på sprayburk, då jag har en del smådelar samt prylar i plast jag ska lackera.
lates3.jpg

Bra fart i projektet nu, har inte behövt dryga ut allt så mycket med risiga skämt, kassa photoshops och dåliga undanflykter.

Uppdatering kommer senare i dag.

L.and

Medlem
Det går undan, det går fanimej undan alltså.

I dag packades ram, gaffel och tillbehör in i Croissanten.
Visa bilaga 445187

Och iväg på pulverlack. Dessa prylar blir blästrade samt pulverlackade i Ral 7033 med LÅÅÅGT glanstal, MATT som fan alltså. Jag har även beställt 2k lack i samma färg på sprayburk, då jag har en del smådelar samt prylar i plast jag ska lackera.
Visa bilaga 445189

Bra fart i projektet nu, har inte behövt dryga ut allt så mycket med risiga skämt, kassa photoshops och dåliga undanflykter.

Uppdatering kommer senare i dag.
Man är ju mest nyfiken på hur den där handfatsblandaren ska integreras i bygget. Ersätta styrstam?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Klockrent!

"Den första versionen byggdes i 50 exemplar. Namnet Trabant togs fram genom en undersökning. Namnet betyder reskamrat eller medföljare och kan kopplas till den sovjetiska Sputniks popularitet vid samma tid. Trabanten ställdes ut på Leipzigmässan. I samband med serieproduktionen lades Werke AWZ (f.d. Audi) samman med Sachsenring (f.d. Horch) till VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Senare tillkom en kombimodell."

Scottnik?

Scott cyklarna designas ju i Schweiz, och Schweiz är ju nära tyskland så en långsökt koppling finns ju.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det är fränt hur huvudet fungerar ibland, hur det undermedvetna plockar in saker i smyg och sedan tvingar in det i vardagen.

Kolla in trappräcket på jobbet, inte tänkt på det förens i dag. Grågrön färg och brun läderlinda.
wett.jpg

tim-and-eric-mind-blown.gif

Galet! Det undermedvetna! Du råkar se ett klipp med Joakim Lamotte, men tänker inte på hur den lilla irritation du känner över han då kommer påverka dig, sen står du där på Halloween och köttar näven i det där jävla pumpa huvudet i vanvett.

Anyways.

I kväll så tog vi tag i hjulen.
wett2.jpg

Bort med däck och bromsskivor och sedan rätt ner i badet. Hade först tänkt att bara matta ner de svarta fälgarna och sedan lackera dem, men efter tvätten märkte jag att färgen flagade på några ställen. Så i morgon blir det att lägga på färgborttagning och få bort lacken helt. .=( STOR LESSEN SMILEY.
wett45.jpg

Målet med veckan är att få alla lösa delar klara för lack till helgen. Jag har lovat att hjälpa en kompis att lackera om hans cykel med rätt grejer också. Dumfan lackerade om sin cykel förra året med Spraybike färg, jag varnade honom att det är skit, och nu ett år senare ser hela hojen ut som tröskellådorna på valfri italiensk bil som gått två tre vintrar i Sverige.

Det är det här....(och lite till)
wett3.jpg

Som ska bli så här...(och lite till)
wett5.jpg

Och nu ber vi till distributionsgudarna att postnord får hem delarna till mig innan helgen så vi kan fortsätta ha samma tempo i bygget.

Woop woop!

Swenko

Ny medlem
Det ser ut att flyga framåt snabbare än blixten. Blir det inte mycket detaljer som blir zement grå varför inte fälgarna i självlysande svart eller någon ton som harmonierar med Brooks sadeln och typ bruna whitewall däck?
Dock finns väl risken att det ser ut som värsta aero fälgarna😁

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det ser ut att flyga framåt snabbare än blixten. Blir det inte mycket detaljer som blir zement grå varför inte fälgarna i självlysande svart eller någon ton som harmonierar med Brooks sadeln och typ bruna whitewall däck?
Dock finns väl risken att det ser ut som värsta aero fälgarna😁
Njae, det får fasiken bli så mycket grått som möjligt!:) Det kommer bli riktigt najs, jag lovar.
Funderade på bruna däck, men det var dels svårt att hitta några med samma ton som Brooks ”honey”, eller utan reflex rand.

Den får inte heller kännas för ”klassisk”, eller retro.

Tänk dig att någon glömt cykeln i samma lackbox som man lackerar elfa hyllor, och vips så har allt blivit grått bara.:)

L.and

Medlem
Klockrent!

"Den första versionen byggdes i 50 exemplar. Namnet Trabant togs fram genom en undersökning. Namnet betyder reskamrat eller medföljare och kan kopplas till den sovjetiska Sputniks popularitet vid samma tid. Trabanten ställdes ut på Leipzigmässan. I samband med serieproduktionen lades Werke AWZ (f.d. Audi) samman med Sachsenring (f.d. Horch) till VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Senare tillkom en kombimodell."

Scottnik?

Scott cyklarna designas ju i Schweiz, och Schweiz är ju nära tyskland så en långsökt koppling finns ju.
Det är ju synd att scott envisas med att stava med två t, annars hade ju disco(t)teca ddr legat i linje på något sätt.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Har funderat på Spraybike färg till min DH men säger du att det är skit?

Jag kan förklara lite bättre än bara säga att det är skit.

Handhavande.
Det är ju smidigt med spraybike för det luktar inte mycket som ”vanlig” sprayfärg. Du kan göra själva lackeringen utan att störa grannar eller arbetsplats, NÄSTAN. Det här är väl fördelen med spraybike.

Finish
Den är bedrövlig, skrovlig och grov finish, de säger själva att man kan ”släta” ut den med en mjuk trasa, men annars ser det fanimej ut som du lackerat med underredsmassa.

Hållbarhet.
Det är här jag tycker produkten verkligen fallerar, för om man bara objektivt tittar på produkten så ser det ut som man enkelt bara ruggar upp den gamla lacken och sprayar på, klart!
Det kan du göra, men ska du få färgen att sitta kvar så ska du även använda deras grundlack, och ska lacken tåla stryk så måste den klarlackas. Vill du ha riktigt bra finish så måste du även mellanslipa mellan de olika lagren för att få en slät yta att ”bygga” en slät yta på.
Kort sagt, den kräver exakt lika mycket jobb som att använda vanlig sprayfärg när det kommer till hållbarhet, och ännu mer jobb om du vill ha en bra finish.

Ser man till min väns cykel så mattade han ner original lack, grundade med spray bikes grundfärg och sedan spraybike färg. Nu har färgen flagat, ytan är blank där hans ben/byxor polerat den vid cykling. Kort sagt, den ser för jävlig ut.

MEN. Allt är väl så klart baserat på vad man är ute efter, fixa i ordning pubhojen med en rolig lack, perfekt produkt. Men försöka efterlikna en lack såsom original i finish och hållbarhet, njaeee….

Beställ färdigblandad ”billack”/2-komponents lack i den färg du vill ha från Mekonomen och få en lack som faktiskt håller, eller som du kan polera och underhålla vid slitage.

Mina 5 poäng bara, bra produkt om man inte förväntar sig fabriksfinish, usel produkt om man vill uppnå fabriksfinish.

Men va fan, river man isär cykeln för att lackera om den, gör det ordentligt. Så slipper man behöva ursäkta sig med "den ser bra ut från håll" eller "det kommer ändå slitas".=)

jjjj

Medlem
Kikade på Spraybike när jag skulle fullakera sonens ram. Men då färg och frakt var rätt dyr och nästan inga kulörer fanns i lager hos Spraybike så målade vi med Montana Gold spray, som väl egentligen är en grafittiburk i grunden.

Montana Gold kostade om jag minns rätt 42kr per burk, så inga höga krav. Men färgen var extremt lättmålad och faktiskt med rätt bra finish. Den torkar snabbt men luktar dock en del.

Men som Alfa skriver ovan med Spraybike så är ytan även med denna färg rätt skör, så färgen har delvis flagat nu efter ett par års bruk, men han har inte direkt varit försiktig med cykeln så tycker ändå att det får godkänt.

Så hade jag behov att budgetlacka igen så skulle jag inte tveka att använda samma färg, jag skulle dock absolut inte använda det om jag förväntade mig perfektion eller på en finare cykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer