Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej.

Det var ej heller min intuition. Fick bara en mental bild i huvudet att jag sett konceptet tidigare, å nej jag är ej en fd östtysk soldat ;-)

Personligen så blir det lite väl mycket med det färgvalet, hade hellre satsat på en matt svart kulör å rågummi istället för läderhandtag eller liknande. Men gillar att du (nu som alltid med dina projekt) har en tydlig målbild redan från start.

blir spännandet å se slutresultatet!

Ps. Helt klart bästa tråden just nu på Happy, följer slaviskt även om just detta projekt, av alla du har igång samtidigt, är en lite udda fågel 🦅🙉 ds
haha, jag tog absolut inte illa vid mig, förstod att du busa=)
Jag brukar ju gå diskotek med lackeringar så detta bygget är väl anti mot det, samt mitt tidigare vurmande för eloxerad alu och så vidare.
Jag håller med, det blir för mycket matt grön, men det är meningen med det här bygget, det ska kännas som man doppat hojen i en färgburk med överbliven färg från någon öststats fabrik.

Så östtysk armehoj är ju helt klart en inspiration till detta bygge=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Coolt att den är heldämpad och har flexstay ala cannondale 2020 !
Inte bara modern Gaffelvinkel utan även soft tail-fjädring som sig bör på en gravel.

Edit. Tvåa.
SÅ Cannondale var den här gången faktiskt inte först....hugger lite i mitt Cannondale hjärta faktiskt. Får väl vara nöjd med att Cannondale Slate var den första moderna Gravel hojen;)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Cannondale är ju även en av inspirationerna i detta bygge. Deras Cannondale Bad Boy G-Star raw är nog basen till mitt Scott bygge, en väldigt nedtonad vardagshoj som ändå sticker ut genom sin "tråkighet".
fb5.jpg

Och det är väl just växel/bromsgruppen jag funderat på att lacka i grönt med. Just nu är det svart, och lite silver. Får jag inte ram/gaffel från pulverlackeraren så kommer jag lackera om gruppen i helgen, annars får det vara svart.
fb2 (kopia).jpg

Hjulen är klara i alla fall....eller...lite irriterande med de silverfärgade nipplarna...och bromsskivorna vart lite väl disco...de är dock från "bra-att-ha" lådan så tänker inte köpa några andra. Kanske gå på med lite svart färg...eller grönt om inte pulverlackereren är klar i veckan....
fb3.jpg

tmalm

Aktiv medlem
Är det fjädring fram oxå på DDRräsern? Rimmar iofs illa med fälgbromsen men det sitter nåt vid framnavet som jag inte vet vad det skulle vara annars.

/T

Jonatan F

Aktiv medlem
Cirkeln är sluten
Picture12.png[

20201021_104521.jpg
(Vill inte lägga ut bilder på folk utan deras tillåtelse) men kolla upp erik nohlin för mer bilder på hans och lael wilcox o co:s senaste äventyr.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Byggs det eller pulverlackar du bromsar?
Jag räknar med ram och gaffel på måndag....så jag slappade lite och polerade upp allt mattsvart Shimano krafs till blankt med Autosol. Märker jag att ramen dröjer så kanske det blir lack på delarna....

Men här är aktuell status på Scott:en just nu.
XXXX.jpg

Dock så har jag börjat slita lite i ett av mina Bike Ahead hjulpar, nämligen det billiga inköpet jag visade tidigare. Jag gav näst intill ingenting för dem...och anledningen är att de är lagade sen innan och det fattas lite kolfiber här och där.... men det är bara att laga=)
xxx.jpg

Jag har också börjat planera "2021-hojen", och det lutar väldigt mycket åt en Gravel. Jag har en hardtail MTB och har inget intresse för att skaffa något för brötigare cykling än cykelvasan. Jag kommer aldrig heller bli en total landsvägsnörd, och med Scott:en kommer jag ha en bra "vardagshoj". Så då återstår ju så klart en Gravel....och som Cannondale nörd så blir det nog en Topstone. Jag baserar beslutet på att jag är som sagt...Cannondale nörd, men jag vill också ha en snygg clean cykel utan massa grafik, och jag är så extremt trött på alla "Gravel färger" i beige, brunt, grönt eller andra "jordnära" färger och grafik av berg, sjöar och skit. Så återigen, här bjuder Topstone på något annorlunda. Gillar både alu och kolfiberversionerna, men fick jag välja fritt så hade jag gått på kolfiber och lefty gaffel (rätt ball i betonggrå, den med massa lila eloxerat..mmm...) Får se vad plånboken innehåller nästa år, den kan överraska ibland.

Ja det finns andra gravel hojar, men inget som intresserar, 3t Exploro iofs..men blir nog ett "C".
XXXXXX.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
OK.

I dag fick jag ett meddelande....

JAAA! Ram och gaffel var klara! Så efter jobbet så drog jag och hämtade upp det här suspekta paketet.
SPUTTNIK.jpg

Och nu i kväll så var jag bara tvungen att enkelt mockupa lite. Lite konstig vinkel på fotot så den ser lite skev ut....men fan det här blir bra.
SPUTTNIK2.jpg

Sadelstolpen balanserade jag lite på ramen..såååå riktigt så mycket utstick blir det inte. Och när man ser den så här, och tänker på hur många svarta delar som ska dit så tycker jag faktiskt inte det blir den gröna färgbomb jag tänkt mig...blir nästan lite för diskret. Men den blir helt klart rå.
SPUTTNIK3.jpg

Men om jag blir rädd för att den skulle bli för diskret så har jag tydligen syndat lite...."koppar" eloxerade skruvar och brooks lysen i koppar. Hade egentligen tänkt mig ett kraftigare ljussystem....men pendlingsvägarna jag kör på är belysta, så "snusk gubbe i cheva van" belysningen får vänta lite.
sputtnik4.jpg

Tänker bygga klart Scottkärran i helgen med lite bra musik i högtalarna....Kenta kanske...och lite Nikka whiskey.

Nu är det JOBB som gäller i veckan, huuva.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag räknar med ram och gaffel på måndag....så jag slappade lite och polerade upp allt mattsvart Shimano krafs till blankt med Autosol. Märker jag att ramen dröjer så kanske det blir lack på delarna....

Men här är aktuell status på Scott:en just nu.
Visa bilaga 449558

Dock så har jag börjat slita lite i ett av mina Bike Ahead hjulpar, nämligen det billiga inköpet jag visade tidigare. Jag gav näst intill ingenting för dem...och anledningen är att de är lagade sen innan och det fattas lite kolfiber här och där.... men det är bara att laga=)
Visa bilaga 449559

Jag har också börjat planera "2021-hojen", och det lutar väldigt mycket åt en Gravel. Jag har en hardtail MTB och har inget intresse för att skaffa något för brötigare cykling än cykelvasan. Jag kommer aldrig heller bli en total landsvägsnörd, och med Scott:en kommer jag ha en bra "vardagshoj". Så då återstår ju så klart en Gravel....och som Cannondale nörd så blir det nog en Topstone. Jag baserar beslutet på att jag är som sagt...Cannondale nörd, men jag vill också ha en snygg clean cykel utan massa grafik, och jag är så extremt trött på alla "Gravel färger" i beige, brunt, grönt eller andra "jordnära" färger och grafik av berg, sjöar och skit. Så återigen, här bjuder Topstone på något annorlunda. Gillar både alu och kolfiberversionerna, men fick jag välja fritt så hade jag gått på kolfiber och lefty gaffel (rätt ball i betonggrå, den med massa lila eloxerat..mmm...) Får se vad plånboken innehåller nästa år, den kan överraska ibland.

Ja det finns andra gravel hojar, men inget som intresserar, 3t Exploro iofs..men blir nog ett "C".
Visa bilaga 449557

Lite mer maxat färgval kan man väl få på grävelhojen? Här kommer lite gratis inspiration:

75C4216F-4445-43B3-A96A-CBE827407B2C.jpeg

Jensen

Aktiv medlem
OK.

I dag fick jag ett meddelande....

JAAA! Ram och gaffel var klara! Så efter jobbet så drog jag och hämtade upp det här suspekta paketet.
Visa bilaga 450188

Och nu i kväll så var jag bara tvungen att enkelt mockupa lite. Lite konstig vinkel på fotot så den ser lite skev ut....men fan det här blir bra.
Visa bilaga 450189

Sadelstolpen balanserade jag lite på ramen..såååå riktigt så mycket utstick blir det inte. Och när man ser den så här, och tänker på hur många svarta delar som ska dit så tycker jag faktiskt inte det blir den gröna färgbomb jag tänkt mig...blir nästan lite för diskret. Men den blir helt klart rå.
Visa bilaga 450190

Men om jag blir rädd för att den skulle bli för diskret så har jag tydligen syndat lite...."koppar" eloxerade skruvar och brooks lysen i koppar. Hade egentligen tänkt mig ett kraftigare ljussystem....men pendlingsvägarna jag kör på är belysta, så "snusk gubbe i cheva van" belysningen får vänta lite.
Visa bilaga 450191

Tänker bygga klart Scottkärran i helgen med lite bra musik i högtalarna....Kenta kanske...och lite Nikka whiskey.

Nu är det JOBB som gäller i veckan, huuva.
Hur är färgmatch mellan handtag och sadel?

Berk

Aktiv medlem
Haha...ja...jag vet, i mitt huvud var resultatet en brutal pansarvagn...nu vart det mer sån där 2000 kronors Stutterheim regnjacka av den. Bara att bygga ihop, sälja med förlust och starta om.

obs. skojar inte.
Du kan väl får mer en pris av delarna, eller? Sen är det frågan om du tycker den timmar du har lagt på den projektet räknas som + eller - kronor.

Skulle gärna köpa den för många pengarna som vardagscykel, men tyvärr kan jag inte använda den lungt, wenigstens inte i Stockholm.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hur är färgmatch mellan handtag och sadel?
Det ser värre ut på bild, de är mer lika på riktigt, handtagen ser nästan illröda ut på bild!

Du kan väl får mer en pris av delarna, eller? Sen är det frågan om du tycker den timmar du har lagt på den projektet räknas som + eller - kronor.

Skulle gärna köpa den för många pengarna som vardagscykel, men tyvärr kan jag inte använda den lungt, wenigstens inte i Stockholm.
Jag lägger aldrig in min arbetstid i priset, mina cykelbyggen är min yoga=) Och om jag säljer cyklarna till någon som gillar dem så är det den stora vinsten=)

Jag får se hur det blir efter helgen...är den för fin för att "användas" så är den till salu. Tanken var ju något väldigt funktionellt för vardagsbruk...och nu när man som sagt fått på en bra lack, gått igenom alla delar, den är ju i nyskick. Och så är jag för mycket Cannondale nörd trots allt för att jag ska känna det där skrevpirret för den här Scott:en....även om Scottkärran blir väldigt najs!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Misstänkte att det var så. Kändes inte som något en som dig skulle missa :-)
Haha, att det skiljer liiite stör mig ändå extremt mycket, så om någon annan påpekar det så är det som att få en kniv i ryggen=)

En vän gjorde sin egen snowboardgrafik.

😁

Visa bilaga 450207
Den här terroriserar jag familjen med under hela december...

Fick du sålt BMC:n och Cannondalen med splatter paint?
BMC:n är såld!

Så nu är cykelstallet så här:
Cykelbara
Cannondale F29 Splatter
Cannondale Caad 10 Black inc med rakt styre
Carbonda 696 Gravel

Under uppbyggnad
Scottkärran

I delar
Cannondale Killer V 900
Cannondale F1000
Cannondale caad 3 "Volvo"
Olsen Bikes Pinion ram
Äldre Stevens kolfiberhoj

Jensen

Aktiv medlem
Haha, att det skiljer liiite stör mig ändå extremt mycket, så om någon annan påpekar det så är det som att få en kniv i ryggen=)

Cykelbara
Cannondale F29 Splatter
Carbonda 696 Gravel

Under uppbyggnad
Scottkärran

I delar
Cannondale Killer V 900
Cannondale F1000
Olsen Bikes Pinion ram
ajdå hahaha. Skulle kanske hållit tyst då :-) har inte Brooks handtag?

Ohh v900, några klenoder där!

Jilster

Aktiv medlem
Alfaalfa! Det kan hjälpa med färgmatch att fetta in sadel och handtag om det känns som en för stor skillnad.

Snyggt jobbat! Kul att följa!

SebbeK

Aktiv medlem

Cykelbara
Cannondale F29 Splatter
Carbonda 696 Gravel

Under uppbyggnad
Scottkärran

I delar
Cannondale Killer V 900
Cannondale F1000
Olsen Bikes Pinion ram
Jag har en m600 som jag skulle kunna tänka mig att byta mot nåt kul 😬

AlfaAlfa

Aktiv medlem
ajdå hahaha. Skulle kanske hållit tyst då :-) har inte Brooks handtag?

Ohh v900, några klenoder där!
Haha, de är lugnt=) Jo, men köpte dessa av bekvämlighet då det fanns till salu på samma ställe som sadeln.....just Brooks handtagen i "Honey" färgen fanns inte då. Men, förhoppningsvis sliter de in sig lite och matchar sadeln=)

Japp, försöker köpa tillbaks mina ungdomsdrömcyklar.... just killer v 900 har tjejen och kört cykelvasan på i två år, men nu är den nedplockad.

Jag har en m600 som jag skulle kunna tänka mig att byta mot nåt kul 😬
Jag söker faktiskt en F800 sl, gärna röd, det var min första "riktiga" mtb.

Tanken är att ha denna lineupen av "retro" hojar från Cannondale...

Killer V Med Headshock
F1000/2000 med "volvo" grafiken , gärna två, en röd och en blå
F800 sl, som sagt, min första egna
Super V med Headshock, gärna med kolfibersvingen
Raven med med lila eller pearlscent ram

Får väl se framöver om man flyttar till större så man kanske kan ha lite på väggarna....=)

Jensen

Aktiv medlem
Kompis hade första raven och fick sen en raven 2 på garanti (återkallelse på första). Med avid arch supreme bromsar (vilka jäkla bromsar, bästa v-bromsen). Han ångrar lite nu att han gjorde sig av med den.
En delta version av cannondale skulle vara ballt med.

Kneecap

Aktiv medlem
Kompis hade första raven och fick sen en raven 2 på garanti (återkallelse på första). Med avid arch supreme bromsar (vilka jäkla bromsar, bästa v-bromsen). Han ångrar lite nu att han gjorde sig av med den.
Tjena!

Arch Supreme var bra, men inte lika bra som XTR 95*

Jensen

Aktiv medlem
Tjena!

Arch Supreme var bra, men inte lika bra som XTR 95*
Hmm då minns vi olika :-) men xtr var absolut bra med. Så det är väll så pass hårfint att skillnaderna ligger lite i smak. Hade magura hs33 1998. Där kan vi prata klipp (för att vara fälgbroms) med baksidan att de åt fälgar :-)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det ligger en fånigt fin Delta på blocket...har tittat på den..men den saknar tyvärr headshock....:/

Kneecap

Aktiv medlem
Hmm då minns vi olika :-) men xtr var absolut bra med. Så det är väll så pass hårfint att skillnaderna ligger lite i smak. Hade magura hs33 1998. Där kan vi prata klipp (för att vara fälgbroms) med baksidan att de åt fälgar :-)
Tjena!

Ska erkänna att jag gärna hade haft ett par Arch att sätta på ett av vintageobjekten. Hade ett par back in the days, men fick överge dom så jag började köra med fetare däck och det gick då rakt inte med dom bromsarna. Sitter på två och en halv uppsättning XTR 95* nu..

Lejon

Aktiv medlem

jolov

Aktiv medlem
95? Fortfarande cantilever. Inget vidare jmft med v-bromsarna som kom året efter väl?
95* som hela 950-951-952 osv serien tror jag han menar :)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Halloj!

Kan ju nörda vidare med mitt Cannondale:ande...

Min första riktiga Mtb som jag köpte själv var just en Cannondale, hade faktiskt haft en Cannondale Killer v innan, men begagnad. Men 1998 klev jag in på cykelaffären i Örebro, minns inte namnet på affären, men låg väldigt nära Rudbeckskolan jag gick på under gymnasietiden. Minns att ägaren till butiken var sjukt otrevlig, i alla fall om man inte skulle köpa något. Men med ca 10000kr i handen klev jag in och slantade upp för en Cannondale F800 sl, det var rea så priset var nedsatt och jag hade jobbat extra som ett djur på en zoobutik för att få ihop cash. Drömmen var ju den race replika som stod i affären med, samma viper röda färg, men full med Volvo loggor och massa nice Coda bling. Men jag var sjukt nöjd med min. Uppgraderade snabbt till gula Corratec semislick och gula Coda handtag. Tror jag fick ha den hojen i 4 månader innan den vart stulen. Försäkringspengarna la jag på en hund i stället, ingen aning varför jag la pengarna på något som mest bara åt, sket och fes, speciellt med tanke på att det var så jag själv spenderade mina tonår mest.
dream.jpg

Jag har ju rätt svettiga heta drömmar om just en Cannondale Topstone....och ett lite extra pirr för just versionen med Lefty. Tänk om jag kunde slå två flugor i en smäll och bygga upp den där tonårsdrömmen igen.... Viper röd, gula panaracer gravel king däck, gul styrlinda och klä om en Fabric Alm sadel i gult läder och måla någon Pantani retro grafik på. Cannondale släppte ju sina retro ram kit förra året, och tanken på något liknande för Topstonen vore najs. Plocka lite inspiration från Cannondales race färgställningar från både mtb och landsväg från åren 97-99 typ.....åååh...
dream2.jpg

Men tillbaks till verkligheten....montera lagerkoppar, fetta in styrlager, dra intern kabeldragning, loctita skruvar...
Scottnik.jpg

Jensen

Aktiv medlem
Det ligger en fånigt fin Delta på blocket...har tittat på den..men den saknar tyvärr headshock....:/
Men är det rätt styrhuvud på den så man skulle få dit en headshox? Samtidigt, lacken ska ju matcha om man ska den typen av hoj

Kul med corratec. Körde en bowram från dem i stål, med första sid modellen, magura hs33 och sachs plasma bakväxel/framväxel. 1999-2001 den superbow world cup. Med just de däcken på bild.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Tjena!

Ska erkänna att jag gärna hade haft ett par Arch att sätta på ett av vintageobjekten. Hade ett par back in the days, men fick överge dom så jag började köra med fetare däck och det gick då rakt inte med dom bromsarna. Sitter på två och en halv uppsättning XTR 95* nu..
de de bromsarna är riktigt svåra att få tag i idag. Ligger två par på ebay. Men de kostar därefter Oxå :-)

AlfaAlfa

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Haha, snyggt fångat! Jag läste inlägget men det där gled förbi onoterat första gången :D
HAHA, det där märkte jag inte ens själv...menade verkligen "arbetade som ett djur" som i att jobba hårt, men det är ju bra mycket roligare=) Hade varit perfekt om det var en gorilla kostym jag hade haft på mig och stått på gatan och försökt få in folk i affären...

Men mitt jobb var att rengöra akvarium med ättika och rakblad. Ni kan ju tänka er hur het man var hos tjejerna när man hade skärsår som ett Emo och luktade som en pissoar på Hultsfred.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Inte mycket att rapportera, den stökiga jobbveckan smyger sig in på helgen med....

Dock så tröståt jag lite Amerikansk Wagyu från Snaker River farm, alla möjliga fel i en och samma måltid, men satan vad gott det var. Jag får ursäkta mig med att jag knappt äter kött i veckorna och knappt dricker något längre.
zxc3.jpg

Men Scottkärran har fått lite kärlek....har ju undangömt lite hemlisar till den slutgiltiga visningen av cyckeln...som ni ser kör vi kompislappar i finaste läder från Brooks.
zxc2.jpg

Och om ni inte kände att förra fotovinkeln var dålig så sug på den här!
zxc.jpg

Och eftersom helgen skall vara lite fest med så måste jag bara pusha för Myd´s nya låt. Den här har rullat hela helgen under cykelmekandet. Kanske får bli inspiration till nästa hoj, en riktig pårökt flummig lack.......nån som byggt något med hampafiber?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nyfiken på hur du ordnar med lampor, cykeln känns ju ganska "integrerad" i övrigt.

Något i stil med denna hade ju funkat:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer