Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Söndag.

Då kör vi igång med min Cannondale Topstone då. Pratade med Votec, fortfarande ingen ram från produktionslinan så vi skippar bygget totalt. Det ÄR synd, men hinner inte bygga någon hoj innan nyår. Det som ÄR bra är att jag har delar över från det bygget vi kan slänga på Topstonen.

Så nu kör vi.

Jag hade redan innan jobbet på Cannondale bestämt mig för att köpa en Gravel hoj inför 2021. Jag ville verkligen gå all in och gräva djupt i plånboken för att få den jag vill ha.

Men gravel segmentet är stort, och vad skulle jag satsa på? FSGravel, AeroGravel, TrailGravel, E-Gravel, AdventureGravel, FlatbarGravel, cykelindustrin har inte gjort det lätt för oss köpare, och då har jag ändå inte tagit med kategorierna PisseGravel, Tråkgravel och FakeGravel.
Top Hat2.jpg

Jag var sugen på något snabbt och allround, och min top tre lista såg ut så här:

1. 3T RaceMax. Kompromisslös jävla race-gravel, svindyr,svinball.
2. Cannondale Topstone Carbon Lefty. Känns som den naturlige arvtagen till Cannondale Slate, Gravelhojen som var Gravel innan Gravel var "Gravel".
3. Canyon Grail CF. "meeh..konstigt styre...", fantastisk styre säger jag.

Dessa tre hojjar är inte de snyggaste, mest prisvärda osv, men det ÄR tre cyklar vi kommer minnas i framtiden, tre hojjar som pushade utvecklingen framåt i den enormt växande gegg zon som "gravel" blivit.
Top Hat5.jpg

Det var ändå Cannondalen som gick segrande ut ur striden, Lefty Gaffel, "heldämpad" men ändå racig kändes liksom helrätt. Drömmen om en riktigt stekig Topstone Carbon med kameleontlack, trådlös växling gjorde mig alldeles kallsvettig.

Top Hat9.jpg

Topstone Carbon med den spec jag vill ha samt i min storlek visade sig vara omöjlig att hitta...helt slutsålt...

Det som fanns var det här...
Top Hat7.jpg

Alu ram, Shimano Sora och allmän låg spec. Tre saker som jag inte går igång på....
Det får bli vinterhojen tänkte jag.

Men något kanske man kan ändra på? Visst, en vinterhoj, men lite kan väl skoja till det?Kan man hålla sig inom en budget på ca 3000kr för att få den lite ballare?
Top Hat8.jpg

Första tanken var att hotta till utseendet lite. Den är ju superdiskret med sin mörkgrå metallic och svarta komponenter så kanske kunde man skoja till det lite med grafiken på cykeln? Förutom cyklar så kastar jag väldigt mycket pengar på Sneakers. Just nu är jag ute efter ett par neongula sneakers, och jag kände direkt att det är mer Neongult jag behöver, väldigt snyggt mot svart eller grått också.
Top Hat4.jpg

Så jag bestämde mig för att göra ett dekalkit till hojen. Nu ska vi bara hitta någon som kan skära ut detta i neongul folie.
Top Hat11.jpg

När det kommer till komponenter så har jag en hel del liggandes redan och några delar byts ut framöver...
Men planen är så här.

Sadel: BBB Echelon sadel i neongult. Fanns på finfin Rea på Alltricks.com
Pedaler: Ritchey Neongula från mitt Monstergravelbygge.
Styrlinda: Överbliven Neongul FSA linda från ett tidigare bygge.

Vevparti: Grx 2x10 vevparti som köptes begagnat här på happyride för ett par hundralappar.
Bromsar: Juintech F1 Flatmount, hydrauliska bromsok för vanlig "kabel", beställda från ebay för 1100kr.
Bakväxel: Sunrace RD M900 en 9 växlad bakväxel med "clutch" samt möjlighet att köra STOR kassett. Beställs framöver...
Kassett: Sunrace 9 speed 46t. Beställs framöver...

Däck: A-Dugast Tubdäck 700x38mm (fast med svart däcksida) Kommer beställa dessa framöver..
Hjul: BikeAhead Biturbo Tubular. Dessa är överblivna från Votec bygget.

Top Hat3.jpg

Så det här är planen: En lite skrikigare version rent utseendemässigt, lite mer "range" med ny bakväxel och kassett, samt två hjulpar, Ett superlätt Bike Ahead hjulpar för gravel, samt original hjulpar med dubbdäck för riktigt dåliga dagar.

Detta blir min VINTERHOJ, inget supermega luxus bygge, en bra kompromiss, tanken är att byta grejer utan att hämma cykeltid, dvs, inte riva hela hojen och vänta veckovis på beställda delar....

Top Hat13.jpg

Det här åker på i kväll...
Top Hat.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Det där måste vara ett tecken på skicklighet.
Du har gjort en instegsgravel till en drömcykel och gjort hi viz ballt. Imponerad!

DarthVidar

Aktiv medlem
När Cannondale börjar spotta ut snyggt färgkodad galenskap så vet vi vem som är ansvarig, haha! Stort grattis!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det där måste vara ett tecken på skicklighet.
Du har gjort en instegsgravel till en drömcykel och gjort hi viz ballt. Imponerad!
Tackar tackar!

Går ju bara på Guitar Ted´s (ridinggravel.com) motto: Skip the fancy groupset or carbon frame, go for some really nice wheels instead.

;)

När Cannondale börjar spotta ut snyggt färgkodad galenskap så vet vi vem som är ansvarig, haha! Stort grattis!
Stora skor att fylla efter Cannondales galna Palace+Rapha samarbete, men va fan, klart jag ska försöka=)

NickPick

Aktiv medlem
Hiviz, då har du säkert koll på den svenska veganen på Specialized. The dark lord lord goes pendelgult liksom 👍.

Jag är glad för att du bygger på den, enligt mig snyggaste cannondalen för ändamålet. Topstone med lefty är ju... Speciell 🤷😁.

Forumets bästa tråd. Lätt

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hiviz, då har du säkert koll på den svenska veganen på Specialized. The dark lord lord goes pendelgult liksom 👍.

Jag är glad för att du bygger på den, enligt mig snyggaste cannondalen för ändamålet. Topstone med lefty är ju... Speciell 🤷😁.

Forumets bästa tråd. Lätt
Absolut, böjer mig på knä och tillber Erik Nohlin=)

Är lite sugen på att slänga på en Lefty faktiskt..=)

Ha, lätt att hålla en budget på 3000 när man har sånna hjul ”liggandes”:)
Haha, köte dem för 2500kr, trasiga, men nu börjar de bli hela igen faktiskt=)
Originalfälgarna ligger på 2000 gram, så vad som hellst är en uppgradering...

Berättade jag att jag beställt tubdäck nu?...1500kr..så budgeten är spräckt, bör nog vara uppe i 4500 nu.=)

Jilster

Aktiv medlem
Tub är grymt på så många härliga sätt, tills man får sin första punktering.........

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tub är grymt på så många härliga sätt, tills man får sin första punktering.........
Tycker inte det behöver vara så problematiskt faktiskt, finns ju casing nu som man kan göra tubeless i, man måste inte limma tuber, man kan tejpa dem och så vidare.

Jag tror jag över lag varit väldigt besparad på punkteringar på allt utom vardagshojen. Men då står man där med en punkterad slang i stället...=(

Jilster

Aktiv medlem
"Jag tror jag över lag varit väldigt besparad på punkteringar...…"

Famous last Words ;-) Tub är det grym känsla i. Kommer matcha din fina nya cykel toppen! Keep up the good work!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
"Jag tror jag över lag varit väldigt besparad på punkteringar...…"

Famous last Words ;-) Tub är det grym känsla i. Kommer matcha din fina nya cykel toppen! Keep up the good work!
Haha, sant! Mitt ute i vildmarken står jag där med avkrängd tub med hål som en schweizerost.=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki, här kommer bilder på Scottkärran.

Nu är den klar, och till salu. Det här inte bara försäljarsnack, men den är väldigt go, mjuk och lättrullad, en soffa på två hjul.
Här kommer äntligen färgen till rätta, den är verkligen GRÅ, med ett par stänk grönt i sig.

Scottis6.jpg
Scottis4.jpg

Scottis3.jpg
Scottis2.jpg
Scottis.jpg

Och...
scotto5 (1).jpg
original.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Nu är den klar, och till salu. Det här inte bara försäljarsnack, men den är väldigt go, mjuk och lättrullad, en soffa på två hjul.
Här kommer äntligen färgen till rätta, den är verkligen GRÅ, med ett par stänk grönt i sig.

Visa bilaga 454865Visa bilaga 454866
Visa bilaga 454867Visa bilaga 454868Visa bilaga 454870

Och...Visa bilaga 454871original.

Vilken kontrast. Bra jobbat!

Pendla på kolfälg med tubdäck = vardagslyx. #unna

wukkaN

Aktiv medlem
Tänkte direkt på dig när jag läste den här ;)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tänkte direkt på dig när jag läste den här ;)
Haha, så klart, tröttsamt när man ligger så före trender hela tiden=)

Älskar katt-lek-lådan!=)=)

Crocko

Aktiv medlem

Visa bilaga 454865Visa bilaga 454866
Visa bilaga 454867Visa bilaga 454868Visa bilaga 454870

Och...Visa bilaga 454871original.
Ser ju kanon ut, inte ens jag skulle skämmas att rulla på den men snälla kapa gaffelbulten :)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Nu är det tyyyp tre veckor av arbete kvar av det här året. Känns skönt att det här skitåret äntligen tar slut. Tror alla har gått igenom de olika stadier av utseende som drabbat oss som jobbat hemifrån. Första veckorna gick rätt klädseln från representabel till mer "all-inclusive-charter" i shorts, tischa och allmänt avslappnad look. När man gick runt i kalsonger endast och när man såg sig själv i zoom mötes fönstret och med ett hest skrik och ett tillbakaryggande konstaterande att man såg ut som Chewbacca var det nog. Man klippte både skägg och hår, och handlade lite nya kläder, fräscht. Nu är man dock tillbaks i något sånt där slutspelsskägg-läge.

Anyways.

Mycket jobb om dagarna, och ännu mer jobb när man ska avsluta sin anställning. MEN, varje kväll har jag lagt en halvtimma på lite hojfix och det har resulterat i att Biturbo hjulen snart är klara. Som ni ser på bilden så har jag kladdat med pennan, och det är inte tecken på nervsjuka och åldersrematuism, jag har fyllt i alla små skavanker som skall våtslipas till perfektion. In mot själva navet så har ju ekrarna sin originallack, sidenmatt klarlack. Jag är inget fan av exponerad kolfiber egentligen, hade till och med tänkt att lacka dem neongula ett tag, men nu kanske det blir högblank klarlack i stället.

hgj8 (kopia).jpg

Dessa lagade dyrgripar ska ju prydas av ett par A-Dugast tubdäck. Och fy fan, här kan man snacka om bra service! Ett mail som verifierar det man beställt, samt lite tips. Kommer nog aldrig beställa något annat än tubdäck framöver, vill stödja dem, speciellt nu när jag och Cis Willen har fått så bra brevkontakt.

tubdäck kan ju vara ett jävla grisgöra, men här ska jag faktiskt slippa allt detta. Jag kommer använda lite lätt med lim samt tufo tejp vid montering av däcken. I stället för Aqua seal på däcksidorna, som mest fungerar som någon magnet för smuts och skit kommer jag köra på McNett tent seal, som blir ett tunt skyddande lager som inte heller binder skit så förbannat. Jag kommer sedan slänga en skvätt Joe´s super sealent i däcken för att motverka de där små punkorna. Joe´s tubeless vätska är den som rekomenderas av A.Dugast själva. KRISPT!
hgj14.jpg

Jag har nu nästan fått hem alla prylar som skall på hojen, sadeln slank in under dagen och matchar styrlindan och pedalerna perfekt. Great Success.

hgj5 (kopia).jpg

Nu är det ju inget weightweenie bygge jag gör, målet är en enkel brukshingst som skall vara någorlunda budget. Men ändå, lite vikt kan väl plocka ändå? Originalvikten har jag vägt till ca 10,5 kg, OBS! Med plastdisken vid kassett samt reflexer, viktigt!. En helt okej vikt med tanke på komponenter samt hjulvikt, och med min avancerade uträkning så kapar vi massa vikt med byte till Biturbo hjulena. Rättvisast blir ju att väga kompletta hjulpar när Biturbo hjulena är klara med däck och allt, men vi ser redan nu ett rejält drop neråt. Och sedan så är faktiskt de andra grejerna som skall bytas ut lite lättare, inte mycket, men liiite i alla fall.

Biturbo hjulena är INGET jag skulle köpt nytt, eller till en sån här lågt speccad cykel annars, de fanns i hemmet, och de åker på.

MEN tänk om man skulle få för sig att byta varje enskild komponent mot något mycket lättare...

Läste någonstans på nätet att komplett Sora grupp ligger på ca 2660 gram, Shimano Grx 1x11 ca 2400gram, och en Sram Force 1x11 Hydraulisk ligger på ca 1950 gram. Skulle man sen byta sadel, sadelstolpe, styrstam styre osv mot kolfiber diton såå...

Skulle man få ner den till en sur rökhoste blobb över 8kg så kan man ju nästan våga visa sig med mina kompisars frääääscha Open Gravel cyklar.

Jag viftar bort tanken....men inser ju att jag planterat något i mig som jag inte kan sluta tänka på....

hgj13 (kopia).jpg

(börjar skissa mentalt....)

Men vi blickar också framåt mot vad 2021 kan erbjuda och så klart blir det mer cykelbyggen. Min fru som jag tvingar på diverse cykelbyggen frågade mig faktiskt om jag var intresserad av att bygga en mtb till henne framöver. Skiter björnen i skogen?Ja. Sitter det skit kvar i björnens päls?Ja.

Jag försöker ju få henne att leva ut mina drömmar så jag vill ju bygga något Nu-Retro inspirerat för att matcha min F29.

En Trail med Lefty Ocho och blå "fade" lack med massa rosa eloxerat alu bling på kanske?
hgj4.jpg

Med perversa rabatter så kanske man skulle satsa på en F-si i stället. Jag vet, om man varit på vilken cykelvasa som helst så har man ju insett att mannen skall ha modernare och minst 3 gånger dyrare cykel än frugan, men här går jag alltså emot strömmen. Kalla mig den moderna mannen.

Men temat är fortfarande Nu retro, så mer polerat alu, samt en högblank metallic lack, inget superextremt, men lite av den där känslan cyklar hade när mattsvart var lågbudget och cykelmärken inte försökte se ut som Canyon.
hgj.jpg

hgj3.jpg
hgj2.jpg

Nu ska vi spela Babblarna Lotto här hemma, och jag ska fundera ut vad fan som hänt med min pung, två år till fyrtio och den har helt uppenbart blivit längre, låter typ "swoosh" om jag vänder mig snabbt i duschen. Jag har dock inget håravfall, snarare tvärt om, hur fan kan de växa hår PÅ och I öronen?

Jag är sjukt jävla rädd, tänk om jag hamnar ensam på hem och inget tar hand om mig, jag kommer bara bli en stor hårboll med en två meter lång pung som vårdpersonalen jämt kör över med bäckenskålsbordet.

DarthVidar

Aktiv medlem
Alltså den turkosa och blå med silver-bling 😍 Kanske bara något litet i lila-anodiserat också...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gillar att Dugast specar leverannstiden som -+2 veckor. I bästa fall få man dem redan innan man ens beställt!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Gillar att Dugast specar leverannstiden som -+2 veckor. I bästa fall få man dem redan innan man ens beställt!
Haha, fördelen är i alla fall att man betalar när de är redo att skickas, hade iofs gillat den tjänsten, att de skickar produkter man verkligen vill ha, innan man ens visste att man ville ha dem:)

Förra gången tog det 8 dar från produktion tills jag hade dem.

Jag litar på Cis

desmo

Aktiv medlem
Jag såg på blocket att du fick både ATR och Skottkärran såld. Av nyfikenhet, är det cykelintresserade personer som köper dem och förstår det unika? Eller godtycklig "jag behöver en cykel till jobbet"-folk? Eller "jag förstår inget om cyklar men de var jävligt snygga och matchar mitt trendiga liv"-människor?
Synd att alla dina cyklar är för stora för mig!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag såg på blocket att du fick både ATR och Skottkärran såld. Av nyfikenhet, är det cykelintresserade personer som köper dem och förstår det unika? Eller godtycklig "jag behöver en cykel till jobbet"-folk? Eller "jag förstår inget om cyklar men de var jävligt snygga och matchar mitt trendiga liv"-människor?
Synd att alla dina cyklar är för stora för mig!
Oj! Bra fråga! Väldigt olika faktiskt.

Scott:en och Atr:en köptes av samma person faktiskt!

Sverige är en svår marknad att sälja "custombyggen", folk vill ha standard här, något som gärna är köpt i butik osv.
Men jag har aldrig haft det här som affärsidé heller. Det är skillnad på mig som lackerar om en cykel och slänger på lite balla delar gentemot en riktig rambyggare eller tillverkare, de är proffs, jag är amatör, jag har inte gjort något mer än att slabba med färg, jag kan inte heller ta något betalt för det. Det är som skillnaden mellan en Genéve Bilsalong och Elmia Custom motor show=)
Och egentligen har jag aldrig tänkt sälja hojjarna heller.....det är bara så att min "cykelbyggarbudget" hittils varit ett eget ekosytem, skall jag bygga nytt så måste ett tidigare bygge bort=)

Sen så svider det i magen varje gång jag säljer en hoj, både ATR:en och Scott:en var två sånna cyklar jag gärna hade haft kvar, de hade bara kunnat få stå i lägenheten och se snygga ut som objekt. Men jag tror jag såg samma glädje i köparens öga som jag haft för cyklarna, och då känns det rätt att sälja, att sälja till någon som fattar grejen med cykeln/cyklarna.

Det jobbiga kan vara är om man säljer en väldigt custom hoj och köparen är helt analfabet när det gäller cyklar, då känns det lite fel. Eller när någon inte uppskattar bygget, som den Chesini cykel jag hade tokrenoverat, den var superfin, ingen exklusiv cykel, och ingen stor prislapp heller, men otroligt fin för sin ålder. Köparen sålde den för att ta ramen och bygga en fixie...

Framöver kommer det bli annorlunda, jag kommer dagtid designa cyklar för den stora massan, men kommer så klart göra mina egna byggen också, jag tycker båda grejjerna är lika kul=) Får jag chansen att få ut ett par cyklar på marknaden så vill jag så klart behålla två versioner av varje cykel, standardversionen, och sedan min egna "drömversion".

Jag ångrar att jag inte gjorde samma sak på Husqvarna, men kan inte heller motivera att ha robotgräsklippare, motorsågar, röjsågar och bevattningssystem när jag bor i lägenhet med balkong haha=)

Freddie L

Aktiv medlem
Nu missförstår jag lite med flit. Men skulle du haft två versioner även av Husqvarna-produkterna? Det skulle ju vara fantastiskt kul om du hade en ”drömversion” av en Automower 420 att dela med dig av! Jag är ju inte bara cyklist, jag har ju en gräsmatta att ta (väldigt lite) hand om också.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Nu missförstår jag lite med flit. Men skulle du haft två versioner även av Husqvarna-produkterna? Det skulle ju vara fantastiskt kul om du hade en ”drömversion” av en Automower 420 att dela med dig av! Jag är ju inte bara cyklist, jag har ju en gräsmatta att ta (väldigt lite) hand om också.
Jag tror jag får påbörja kvällens inlägg med svaret på din fråga=)

Jag designade inte 420:n, men 435 awd:n, och jag var tvungen att gräva lite bland gamla hårddiskar för att hitta lite bilder, jag gillar slutresultatet av produkten, men minns att jag i början ville ha något lite "vassare", men så börjar ju oftast en design, väldigt konceptuell, sen gör man den mer och mer realistisk pga lagkrav, ekonomi, osv. Men hade jag fått välja min ultimata version utifrån slutresultatet så hade jag gått på silverfärgade kåpor och "ryggrad", samma robotic grey på övriga kåpor, men kört nedre "bumpers" på den i svart. Hela designen är väldigt inspirerad av Star Wars och framförallt Trooper dräkterna..
tophat16.jpg

Och när vi ändå gräver i gamla mappar så hittade jag ett eget projekt jag gjorde utanför Husqvarna, min "what if" om Husqvarna hade valt att göra elcyklar (det här var innan de sålde rättigheterna till Pexco), tanken var att använda ett utav existerande Husqvarnas existerande batteri och använda Fazua:s motor och styrsystem. Kolfiberram, tre olika versioner utav hojen. Måste vara 5-6 år sen jag gjorde det här.
tophat18 (kopia).jpg

Och när vi ändå är och tittar på gamla cykelsynder...nån som kan gissa vad det här är för fyrhjulig cykel i dag? Tror de flesta sett den här skapelsen rulla runt med DHL logga på sig...fast utan kaross=)
tophat19.jpg

Och för er som har en BMW motorcykel, närmare sagt Nine T, om ni tittar i framlyktan så är det faktiskt jag som designade "Bulleten" som sitter över lampan, ett utav de projekt jag gjorde under min praktik hos BMW Motorrad i tyskland.
tophat23.jpg

Men nu över till nutid.

Minns ni grafiken jag trasslade med till Topstone bygget? Nu är den klar.
tophat.jpg

Ja, alltså på riktigt klar! Användaren "BMF" här på happyride hjälpte mig med kanonfina dekaler, supersnabb leverens, samt att han övverraskade mig med en mössa (som typ är perfekt tunn att ha under hjälmen nu när vinterslasket kommer)! Mycket dumt gjort av han, för nu fan gick jag igång direkt i huvudet med både mer dekaler och framförallt kläder.
tophat2.jpg

Jag tänker inte visa slutresultatet ännu..men kanske kan ge en sneakpeak i alla fall....tanken är en gravel outfit som kommer matcha topstonen....
tophat14.jpg

Och nu när man har dekaler så ska de på Topstonen, för den börjar bli mer och mer Hi Viz gul....
tophat43.jpg

Precis när biturbo hjulen börjar bli klara så får jag dumma ideér...
tophat5.jpg

Hmm....
tophat3.jpg

Nu ligger det ett lager gladpack på som ser lite rynkigt ut...och de kommer behöva slipning samt ett lager klarlack....
men ja...jag gör skärmar i kolfiber till Topstonen....
tophat4.jpg

Gonatt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Har du varit med på armadillon? Kul! Jävligt kul projekt!

Haha, hemmasnidade fälgar? Hur Tänker du Om bubblor etc? Räcker det att överkompensera eller finns det ändra trick? Liten hobby-ultraljud scanner där hemma?

Som vanligt väldigt inspirerande!

DarthVidar

Aktiv medlem
Hahaha! Jag älskar hur dina projekt alltid spårar ur, hade jag haft samma budget och kunnande skulle jag garanterat göra detsamma! Skärmarna ser för övrigt väldigt lovande ut!

Vad gäller dina gamla synder på Husqvarna så är de där el-cykel koncepten de kanske snyggaste elcyklarna jag sett! De är ju på riktigt snygga och visar att det förmodligen går att göra elcyklar som inte ser ut som ett djävla helvete! Synd att de inte finns...

Fredde78

Aktiv medlem
Oj! Bra fråga! Väldigt olika faktiskt.

Scott:en och Atr:en köptes av samma person faktiskt!

Sverige är en svår marknad att sälja "custombyggen", folk vill ha standard här, något som gärna är köpt i butik osv.
Men jag har aldrig haft det här som affärsidé heller. Det är skillnad på mig som lackerar om en cykel och slänger på lite balla delar gentemot en riktig rambyggare eller tillverkare, de är proffs, jag är amatör, jag har inte gjort något mer än att slabba med färg, jag kan inte heller ta något betalt för det. Det är som skillnaden mellan en Genéve Bilsalong och Elmia Custom motor show=)
Och egentligen har jag aldrig tänkt sälja hojjarna heller.....det är bara så att min "cykelbyggarbudget" hittils varit ett eget ekosytem, skall jag bygga nytt så måste ett tidigare bygge bort=)

Sen så svider det i magen varje gång jag säljer en hoj, både ATR:en och Scott:en var två sånna cyklar jag gärna hade haft kvar, de hade bara kunnat få stå i lägenheten och se snygga ut som objekt. Men jag tror jag såg samma glädje i köparens öga som jag haft för cyklarna, och då känns det rätt att sälja, att sälja till någon som fattar grejen med cykeln/cyklarna.

Det jobbiga kan vara är om man säljer en väldigt custom hoj och köparen är helt analfabet när det gäller cyklar, då känns det lite fel. Eller när någon inte uppskattar bygget, som den Chesini cykel jag hade tokrenoverat, den var superfin, ingen exklusiv cykel, och ingen stor prislapp heller, men otroligt fin för sin ålder. Köparen sålde den för att ta ramen och bygga en fixie...

Framöver kommer det bli annorlunda, jag kommer dagtid designa cyklar för den stora massan, men kommer så klart göra mina egna byggen också, jag tycker båda grejjerna är lika kul=) Får jag chansen att få ut ett par cyklar på marknaden så vill jag så klart behålla två versioner av varje cykel, standardversionen, och sedan min egna "drömversion".

Jag ångrar att jag inte gjorde samma sak på Husqvarna, men kan inte heller motivera att ha robotgräsklippare, motorsågar, röjsågar och bevattningssystem när jag bor i lägenhet med balkong haha=)
Klart du ska ha massa robotgräsklippare och motorsågar på balkongen. Det blir som programmet robot wars fast i mindre skala.
snacka om ett riktigt produkttest!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Har du varit med på armadillon? Kul! Jävligt kul projekt!

Haha, hemmasnidade fälgar? Hur Tänker du Om bubblor etc? Räcker det att överkompensera eller finns det ändra trick? Liten hobby-ultraljud scanner där hemma?

Som vanligt väldigt inspirerande!
Var väldigt mycket i början av projektet när det hade en lite annan inriktning=)

Inga fälgar, SKÄRMAR=) Det blir inga bubblor eller liknande, gör laminering ovanpå skärmar i rostfritt stål, sedan bryter jag loss "kolfiberskärmarna" och får slipa dem snygga=)

Fälgarna är mina biturbo, det blir enkel lagning, slipar bort det som är dåligt, bygger upp en liten konstruktion inifrån fälgen, sedan laminerar jag kolfiber över hela det skadade partiet. De är grymt hållbara hjulen så tror inte jag behöver vara rädd att de ska vara sämre än innan=) Trots allt har ju tidigare ägare cyklat med dem lagade OCH trasiga. Och jag vet att Bike Ahead själva testat hur hjulen håller genom att kapa bort en hel eker=)

Hahaha! Jag älskar hur dina projekt alltid spårar ur, hade jag haft samma budget och kunnande skulle jag garanterat göra detsamma! Skärmarna ser för övrigt väldigt lovande ut!

Vad gäller dina gamla synder på Husqvarna så är de där el-cykel koncepten de kanske snyggaste elcyklarna jag sett! De är ju på riktigt snygga och visar att det förmodligen går att göra elcyklar som inte ser ut som ett djävla helvete! Synd att de inte finns...
Tro mig, det är inte så hög budget egentligen, det mesta är rea, eller köpt begagnat och ibland även trasigt=)

Tack det var kul att höra angående elcyklarna. Jag önskar själv att Husqvarna själva hade valt att satsa på elcyklarna, förstår deras beslut att "sälja av" allt som de gjorde med motorcyklarna, men är inte speciellt impad av vad Pexco gjort med Husqvarna cyklarna heller.....

Klart du ska ha massa robotgräsklippare och motorsågar på balkongen. Det blir som programmet robot wars fast i mindre skala.
snacka om ett riktigt produkttest!
Haha, grannarna skulle älska höra robotgräsklipparna rassla igång varje morgon och stå och dunka mot balkongplåten, eller när jag röjsågar lite i blomkrukorna=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Sånt här gillas, ordentliga tag lines, inget "designing good life", "just do it" eller "because you worth it", här är det äkta och rakt på sak, Exqusite Technology, Perfect Performance.
toppy5.jpg

Då får vi se om det är något mos i bitarna!
toppy2.jpg

desmo

Aktiv medlem
Chesinin har jag missat. Finns tidigare i tråden? Men jag förstår den sorgen... :(

tmalm

Aktiv medlem
De där juinbromsarna borde hamna i lika som bär tråden- påminner lite smått om Arvid juicy....

/T

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer