Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Söndag.

Har fått en härlig infektion i ögat, så en gång i timmen måste jag vrida upp ögonlocket och pressa ut var med en tops och skölja rent med ögonskölj. Riktigt skönt.

Trots att kroppen förvandlat sig till en majonnäs tub så har det ändå meckats lite.

Juintech bromsarna på plats. OBS!!!!!!!!!! de är ej inkopplade på bilden!!!!!! Notera även att original rostmagnetskruvar har bytts mot svarta titanskruvar och att bromsskivorna är är ett par Ashima som glatt hittades i bra-att-ha lådan.
gh1.jpg

Och så här ser hojen ut nu. Är väldigt nöjd med min Vinter Edition, lite dekaler, styrlinda och sadel i Hi Viz gult. Originalfälgarna kommer framöver få ett par dubbdäck, men får se om Stockholmsvintern erbjuder mer än slask så kanske blir en ndöig investering.
gh3.jpg

gh.jpg

En positiv grej är att jag hållit vikten, eller cykeln i alla fall. 10,5 kg vägde den utan pedaler. Den väger 10,5 kg nu med, FAST med lampor, pedaler, flaskställ och flaska. Allt som bytts på hojen har varit lite lite lättare vilket gjort att vikten hållits, mycket nöjd.

Det som har bytts hittils är alltså...
- Sadel
- Styrlinda
- Bromsar
- Vevparti
- Bromsskivor
- Skruvar

Det som adderats är:
- Lampor
- Flaskställ
- Flaska

Framöver kommer skärmar i kolfiber samt bikeahead hjulen. Skinwall däcken ska brännas på "uttjatat altaret" för nu har jag fan haft skinwalls på varenda hoj och fy fan vad trött jag är på det.....Och JA...slam that stem....

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Smeta på lite yokozuna höljen på de där bromsarna så blir det nog styv och fin känsla
Ja, läste om att just styvare höljen gjorde en enorm skillnad på Yokozuna bromsarna, har lite planer framöver på en annan drivlina och då blir det antingen att komplettera med styvare bromshöljen om man inte övergår till helt Hydrauliska.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Den syns!!!

nää, tycker distanserna under stammen rent estetiskt är kongeniala med resten av cykeln. den ser ut att vara gjord för att användas och vara bekväm. om inte slammad stam är det bekvämaste för dig förstås.
Styret, för bövelen. Vinkla styret!
Jag har faktiskt gjort så här, sänkt styret lite, och vinklat det fram lite mer. Nu sitter jag bekvämt, rent estetiskt ser det ok ut, får posta bilder sen så får jag se om ni jagar mig med högaffel=)

Kan man inte få däcksidorna i samma signalgula färg som resten?
I och med att det är textilsidor på kommande tubdäck så KAN man ju färga dem....fast nu vart det svarta.

Men ni som levde på 90 talet kanske minns Corratec´s näst intill neongula semislicks? Jag hade dem på min Cannondale då och kände mig som kung. Sånna skulle jag viljat ha i dag! Det var Panaracer som gjorde dem åt Corratec så kanske man kan be om en liten uppdatering....

1607347302443.png

Swenko

Ny medlem

jingleyschmidt

Aktiv medlem
På en cykel man planerar att faktiskt använda så går väl komfort före estetik?! Jag orkar inte tumma på komforten (hence the MTB-stam på min gravel som jag får skit för!). Det ska va gött o cykla, annars kan de kvätta!

mzi

Aktiv medlem

Kneecap

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Om det är färgklickarna som är intressanta och inte obskyriteten så finns de faktiskt på bikester också :-)

Fast det är väl tubfälgar på de där hjulen?
Precis, blir tuuuuuubisar!

På en cykel man planerar att faktiskt använda så går väl komfort före estetik?! Jag orkar inte tumma på komforten (hence the MTB-stam på min gravel som jag får skit för!). Det ska va gött o cykla, annars kan de kvätta!

Håller med, funktion är absolut viktigt, MEN kan man kombinera det med något snyggt är det hole in one. Men man ska bygga som man själv vill, nån annan kanske gillar det, men irriterar det folk så är det nästan roligare=)

Någon efterfrågade bild på Chesinin, så här kommer den....
220712_104316146392068_297381176_o.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki!

Sista jobbveckan på mitt "gamla" jobb nu så man får helt enkelt inse att det inte blir så mycket cykelfix på 5-6 dagar. MEN, lite har man ändå hunnit med sen jag postade en sån här "post" senast.

Kolfiberbyggandet går sakta framåt....men skärmarna är klara för ett lager klarlack....kommer en teaser på framskärmen här...svåra att fota....men är faktiskt grymt nöjd med resultatet!
todays22.jpg

Sen så när man precis sålt av en massa hojjar...och till min familjs lycka frigjort massa plats hemma....så köptes den här in...
todays23.jpg

Har jag gått "retro" nu, kommer det här bli en muggig tråd med referenser till gamla klockor, pipor, whiskey och sega historier om hur "allt var bättre förr". Ja, och nej.

Det här en gammal Cannondale som köptes här på happyride. Den är i bruksskick kan man säga, visa saker är original, andra inte, och så fattas det lite grejer. Med dagens mått en urusel cykel.

MEN, för mig är den här speciell, i mina ögon är det här en holy grail för mig, för andra ser det säkert ut som vilket skit som helst från Biltema. Men, för Cannondalenörden så vet man vad det är.

Cannondales första heldämpande MTB, Cannondale Delta V2000 från 1992. Man hade ramen sedan tidigare under namnet SE (en bakdämpad mtb), men ingen framdämpare. Detta är alltså den första hojen Cannondale introducerar med sin egna framdämpare, Delta, som senare vart Headshock/Fattys osv...).

En sån här cykel i extremt originalskick kostar massa pengar för en retro mtb nörd. Men den här är i väldigt bruksigt skick, och jag tycker priset jag gav motsvarar skicket på cykeln. Har egentligen inga mål för det här bygget, finns säkert jättemånga superfina exemplar av den.....och jag är nog sugen på att göra något annat av den...
todays24.jpg

För att fylla ut den här posten lite mer så satt jag och rotade i mappar på datorn och hittade lite skisser...några äldre...några nyare...

Den här gjorde jag häromdagen, när Specialized presenterade sin Hotwalk Carbon. Säga vad man vill, men att välja släppa något sådant tycker jag är skitkul! Tänk om Cannondale gjorde samma sak?
todays6.jpg

...Så klart med en liten Lefty framtill, kolfiber ram med lite "inspo" från Scalpel, samt enkelsving bak. Små Biturbo kolfiberhjul också....=)
todays7.jpg

Sen har jag den här som är en äldre synd...hade en tanke om en för MIG ultimat pendlarhoj. Gillar ju Colnagos, så tänk om man tog en C60 ram, smällde ditt integrerad styrstam/styre, RS-1 dämpare, integrerad dropper, växellåda(med eldrift) och drivrem. Allt balanserat på ett par Spinergy´s.
todays.jpg

Kladdar lite på den ibland men inte riktigt hittat kärleken i den....
todays2.jpg

Och ännu mer... Jag gillar ju Cannondales Topstone Carbon med Lefty...men saknar också något som kanske vore lite mer som 3T Exploro vilket jag tycker är den fetaste gravelhojen nånsin. Så lite mindre mtb...och lite mer "Aero", typ som om man morfat Topstone med en Systemsix?
todays21.jpg

Och här hade jag tydligen sparat allt som ett steg-för-steg hur jag gör en illustration. Åter igen, det här inte "design" då man skissar något från alla håll och i massa versioner, det här är dessutom ganska old school gentemot hur man jobbar i "industrin". Man brukar skissa väldigt mycket lösare för att sedan gå in i 3d eller fysiska prototyper snabbare då det är ett väldigt effektivt arbetssätt. Men jag tycker det här är rätt kul och sen passar det cyklar rätt bra då man ser det mesta av formen från sidan, så se det som en illustrationsguide?

Steg 1. Skissa/Kladda över... Här brukar jag tona ut det jag skissat tidigare och försöker hitta det jag vill åt genom att styra upp skisserna lite. De blå strecken är liksom stuket/geometrin jag vill ha på cykeln, de röda linjerna är en outline utav designen.
todays18.jpg

Steg 2. Här brukar jag ha en cykel i bakgrunden för att få lite förhållande till hjul , geometri och övriga komponenter, man ser lätt om något ser för blaffigt eller vekt ut.
todays17.jpg

Steg 3. Då kan man börja fylla områdena med färg. Ljusare grå är ramen, mörkare grå är styrstam, "swat lucka" samt bakre förvaringsutrymme.
todays16.jpg

Steg 4. Här börjar jag lägga lite skuggor och reflektioner för att "forma" ram och komponenter lite.
todays15.jpg

Steg 5. Nu adderar jag lite mer splitlines, detaljer och övriga saker som gör att det blir lite mer realistiskt.
todays14.jpg

Steg 6. Ser ut som ett stort hopp...men här har jag egentligen bara plockat in hjul, drivlina och övriga komponenter för få den ännu mer realistisk. Det är inte fotorealistiskt, men får en bra bild av huuuuur den skulle kunna se ut i verkligheten! Glömde iofs bromsar...men röd lack ser najs ut.
todays13.jpg

Steg 7. Och har man varit duktig och sparat allt i olika lager i photoshop så kan man sen börja leka lite...tycker själv den här vart rätt fet!
todays12.jpg

Inser ju att det blir ju väldigt mycket Cannondale i den här tråden framöver...vilket kanske är naturligt=) Så kanske får börja skaka om lite med andra märken(och hojar) som jag också gillar!

NianGbg

Medlem
Neeej, Cannondale är ju bäst (från en Cannondale nörd till en annan). Uppe i 4 C-dales för tillfället utan någon riktigt rimlig förklaring varför jag fastnat för märket.
Jag har ett par gamla CODA bromsar och ett halvslitet CODA vevparti från en '94 M800 liggandes som jag gärna hade skänkt till nåt av dina härliga projekt men jag kan vara för lat för att orka skicka dom...

mamme1

Aktiv medlem
Om det är färgklickarna som är intressanta och inte obskyriteten så finns de faktiskt på bikester också :-)

Fast det är väl tubfälgar på de där hjulen?
Men dom där däcken är ju tammef.n oskönast!

SN_Bikepack

Aktiv medlem
Kanske lite OT i den här tråden, men eftersom stor erfarenhet finns så frågar jag ändå:
Var brukar du @AlfaAlfa (eller ni andra såklart) köpa skruvar i matchande färger? Känns som en djungel.. Och i vilket material till olika användningsområden?

Hasse#7

Aktiv medlem
Vill minnas att jag läste om ett koncept för vikcykel. Ett gaffelben och ett bakgaffelstag, båda med Cannondalenav. Har för mig att den gick under arbetsnamnet Cannondale Jacknife. Kändes lite intressant för dagens pandemi och klimatångestpendling. Något du känner igen?

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag förstår absolut inköpet av en DeltaV 2000! Om jag skulle köpa en cykel bara för att "ha" så skulle det lätt vara en SE2000 med grön baksving! Sannolikt en på många sätt kass cykel och även om jag inte riktigt vet varför så tycker att den är så jäkla stilig!

img_3248s_214.jpg

Little Stereo

Aktiv medlem
Jag förstår absolut inköpet av en DeltaV 2000! Om jag skulle köpa en cykel bara för att "ha" så skulle det lätt vara en SE2000 med grön baksving! Sannolikt en på många sätt kass cykel och även om jag inte riktigt vet varför så tycker att den är så jäkla stilig!

Visa bilaga 459982
Hur mycket längre blir hjulbasen när bakdämparen är max komprimerad?

Valhalla_

Aktiv medlem

Visa bilaga 459982
Coolt, en hardnose!

DarthVidar

Aktiv medlem
Alfaalfa - Jag vill minnas att jag har en "Cannondale Force 40" om du vill ha? Det lär väl ha suttit en sådan på din Delta V från början. Jag har även tidstypiska shimano-cantisar som inte har nån cykel att sitta på. Du får dem om du vill ha dem.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Kanske lite OT i den här tråden, men eftersom stor erfarenhet finns så frågar jag ändå:
Var brukar du @AlfaAlfa (eller ni andra såklart) köpa skruvar i matchande färger? Känns som en djungel.. Och i vilket material till olika användningsområden?
Inte alls offtopic, helt rätt ställe=)

eller
https://www.pro-bolt.com/ om du vill betala mer och vänta längre=)

Neeej, Cannondale är ju bäst (från en Cannondale nörd till en annan). Uppe i 4 C-dales för tillfället utan någon riktigt rimlig förklaring varför jag fastnat för märket.
Jag har ett par gamla CODA bromsar och ett halvslitet CODA vevparti från en '94 M800 liggandes som jag gärna hade skänkt till nåt av dina härliga projekt men jag kan vara för lat för att orka skicka dom...
Jag tar dem gärna! Är inte jätte ofta i Gbg, men om jag betalar frakt så kanske du vill?=)

Alfaalfa - Jag vill minnas att jag har en "Cannondale Force 40" om du vill ha? Det lär väl ha suttit en sådan på din Delta V från början. Jag har även tidstypiska shimano-cantisar som inte har nån cykel att sitta på. Du får dem om du vill ha dem.
Jag är absolut intresserad, inte bestämt mig om jag kommer fortsätta med canti bromsar dock....

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Drottningen är gravid, svinet har rest sig ur spiltan.

SISTA arbetsdagen på gamla jobbet i dag, så nu väntar lite lite frihet, tills den 4:e Januari.
Nu är det bara att fixa julen och sedan bygga "hemmakontor".

Jag är infernaliskt dålig på att svara pm, eller i den här tråden, eller på instagram, men har haft "mycket nu va".

Men här kommer en liten rapport.

Paket rasslar ju in i hemmet så här i juletid och i dag dök det upp ett par överraskningar...
xc9.jpg

MINA DUGAST!!!!! Åter igen, det är alltså handgjorda däck som någon tjomme nere i Nederländerna tillverkat åt mig. ÄKTA hantverk i en cykelvärld full av massproduktion. Det här är RIKTIG cykelentusiasm, ta era jävla Panaracer Gravel King, WTB Horizon, Schwalbe G-One och sätt er i publiken på Bingolotto, era jävla Svenssons.

Jag menar, kolla in detta, två lackiga lakritssvålar som inte hade gjort bort sig i "tool boxen" hos närmsta BDSM Dungeon, no safety words allow!
xc8.jpg

Samt så dök mina böcker upp från SCF:s bokklubb.
Först ut är boken om Lasse Kronérs 85 mila cykling för världens barn. Fem dygns cykling i sträck, potthål för potthål utan chamois creme på en Lidl sadel. Riktigt mäktigt berättelse med en hel del skratt.
xc6.jpg

Och så en bok jag varit nyfiken på länge, Prins Daniels lite vemodiga självbiografi. Visste inte om hans cykelintresse, men här bjuder han på många skildringar om de flertal gånger han blivit jagad på sin cykel i byn, från unga förskoleår ända upp till tonåren där byns a-traktor gäng jagade han både från OCH till hemmet under skoldagarna. Crescendot är ändå när han får sin revansch som 38 åring genom att dra en tvåmeters wheelie inför applåderande femteklassare på hans gamla hemorts skola. Annars är det mest misslyckanden.
xc7.jpg

Men utöver jobb så har kvällarna fyllts av svart magi. Jag har lagat(allt är relativt tills någonting är trasigt igen) en Happyride medlems Spinergy hjul. Dessa hjul är fortfarande det ballaste man kan ha på en cykel, men med åren så blir de lite trötta, och krispiga. Kolfiberet släpper från aluminium fälgen och har man otur så separerar de totalt och man får en ofrivilligt OTB. Dessa hjul hade en tydlig bit där kolfiberet släppt, men när man knäckte och vred lite i dem så glappade det på fler ställen. Man kan även hälla vatten i fälgen och så ser man där det sipprar ut eller fuktar sig....där har det släppt. Det jag gjort är att jag rengjort på de ställen där kolfibret har släppt, lagt på ny epoxi och limmat fast det. Sedan har jag fyllt den yttre skåran mellan kolfibret och fälg med epoxi för att "täta", dessa fälgar brukar bli lite kexiga i kanterna och mest dra in smuts och skit.
xc10.jpg

Här ser man den "yttre" epoxifyllningen mellan kolfiberkanten och fälgen. Våtslipade kolfiberet lite lätt och polerade upp dem, gick inte bananas med poleringen utan ni ser att det är lite väggrus som nafsat och repat kolfibret de senaste 20-30 åren. Vill man så kunde man lagt ett par lager klarlack i stället för vaxningen, men ibland är lite patina snyggt, se på Clint Eastwood. Gick över bromsytan med grov scotchbrite så nu finns det lite bett igen=)
xc11.jpg

Sen så har jag ju egentligen inte alls tagit tag i mitt retro bygge än....
xc.jpg

Men folk verkar ju intresserade av retro (och gamla Cannondales) här så det är kul! Jag kan ju säga direkt att jag kommer inte gå originalskick på den här. Och jag är ganska nördig när det gäller retro Cannondales, jag vill bara ha dem i Viper/Team Red. Några har pm:at mig massa tips om gamla Cannondales till salu, men jag är bara intresserade av röda med gula dekaler (Oki, en raven "tvåa" tar jag i vilken färg som helst). Så har ni en röd retro Cannondale så är jag intresserad=)

Det är nämligen dessa cyklar jag verkligen går igång på....
xc5.jpg

Och det är därför jag funderar på att låta min Delta V2000 gå samma öde...
xc2.jpg

Planen, den lösa lösa planen är helt enkelt att bygga något som jag själv tänker mig att jag skulle gjort. Man hade köpt cykeln original 1992, men uppdaterat den alltjämt under 90 talet....så den hade fått Coda vevparti, Magura hydrauliska bromsar, Spinergy fälgar, kanske en lite modernare Headshock dämpare samt lite balla grejer man hade hittat i butikshyllorna på 90 talet, Roox, Ringle, Azonic, osv....

(Har ni ett par 26" Spinergy fälgar liggandes, eller Magura bromsar....hör av er)
xc3.jpg

Annars får jag helt enkelt bygga på en ny Scalpel nästa år. (Sa jag att jag får löjliga rabatter sen....tihi)
xc4.jpg

Nu ska jag ha lite jul, sen ska vi fan smiska kolfiber så både skärmar och Biturbo hjul blir klara!

DarthVidar

Aktiv medlem
Alltså... du köper en Dalí om än något skamfilad... och så tänker du tvätta av duken med lut för att printa en Åberg-kopia!?! Fine om man gillar musse pigg och så.. but damn….

Jag kom just på att jag även har en typ 90mm styrstam (25,4 mm styre) till en headshok om herrn vill ha?

SebbeK

Aktiv medlem
Åh! De där bromsarna med hävarm? Brutalt grepp, när det begav sig.....

AlfaAlfa

Aktiv medlem
tycker att du borde inse att du egentligen ska ha large på alla dina projektcyklar, hade passat dig (mig) mkt bättre 😁😁
Haha, jag har allt för länge byggt cyklar någon annan fått köpa för en slumpmässig peng.....=)

Alltså... du köper en Dalí om än något skamfilad... och så tänker du tvätta av duken med lut för att printa en Åberg-kopia!?! Fine om man gillar musse pigg och så.. but damn….

Jag kom just på att jag även har en typ 90mm styrstam (25,4 mm styre) till en headshok om herrn vill ha?
Ajajajaj, nu petar du i mina öppna sår med en eld gaffel, det där tog. Gillar varken Dali eller Åberg så det är dubbla smärtor.

Nu fanns ju faktiskt Delta V:n i rött i lite senare årsmodell, och rött är för mig Cannondale racing på 90 talet, därför det ligger varmt om hjärtat.

Anledningen till att den inte blir strikt original är för att det skulle säkert bli dyrare och ta längre tid, och i vissa fall omöjligt att hitta rätt grejer. Det som är original är ram, gaffel, bakdämpare, styrstam, styre, samt drivlinan förutom bromsar. Resten är ett ihopplock. Framdämparen är också ett litet frågetecken när det gäller funktion, har meckat headshock gafflar förut, och de tidigare modellerna är inte så kul att vare sig meka eller hitta reservdelar till.

Därför ser jag att jag har tre alternativ:
- Låta den va som den är, vilket kanske är tristast.
- Lackera om den och få den i originalskick, men funktionellt så är den sisådär.
- Lackera om den som jag själv vill och byta de delar som inte funkar till fungerande.

Just original lacken är färgmässigt inte min favorit heller.....

Ett alternativ som jag dock funderat på är att inspireras av marlboro´s färgsättningar de hade inom racing på 90 talet. Vitt och "Neonrött". Tänker mig ramen i vitt med svart logga, samt sving och gaffel i neonrött.
5119069acf1e2e6004d30ab66c69c620.jpg

Åh! De där bromsarna med hävarm? Brutalt grepp, när det begav sig.....
Japp! Det och en brake booster och man börjar närma sig någon slags bromskraft...=)

SebbeK

Aktiv medlem
Därför ser jag att jag har tre alternativ:
- Låta den va som den är, vilket kanske är tristast.
- Lackera om den och få den i originalskick, men funktionellt så är den sisådär.
- Lackera om den som jag själv vill och byta de delar som inte funkar till fungerande.
Eh. Nu börjar du bli en mjukis.... Hela den här trådens förträfflighet bygger väl på att just DU gör som DU vill?
HTFU ;-)

DarthVidar

Aktiv medlem
Jo alltså jag fattar att du vurmar för röda c-dales med gul text och jag ser inget fel i det, cykeln kommer nog att se fantastisk ut i slutändan likväl... Men jag gråter ändå inombords när jag tänker på det.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
det roliga är ju moto fr gaffeln som ser ut lite som en vanlig men är en upside down
Typiskt Cannondale att vara först ute med det senaste...

Fox Live Valve 2020 - Cannondale Simon 2009

=)

En helt lysande idé ✋
Ni menar så här?
candid5.jpg

Sticker lite i ögat...då tycker jag SM2000´s färgsättning är bättre.
candid6.jpg

Eller gå ännu lite längre tillbaks i tiden och plocka upp någon av deras fade lackeringar?
candid8.jpg

Eller göra en kopia av min F29:a?
candid7.jpg

Eller bara dunka på Icelandic Green från en 1993 års trackbike?
candid10.jpg

Om jag kommer bygga en Cannondale Scalpel så kommer det inte bli något av ovanstående...det måste bli något helt jävla psykat.

Och apropå psykat så har jag inte kunnat släppa tanken på att lacka Deltan med inspiration av Marlboro lackeringen som jag postade tidigare...

Alltså på något sätt så passar det bara. Cannondale fyller det trekantiga hålet i Marlboro loggan så fint.
candid2.jpg

Och man kan hämta lite inspiration från Cannondale tidigt 90 tal....
candid4.jpg

Så jag tror att OM Deltan får nytt liv, så blir det lite mer motorsport inspirerat.
candid3.jpg

Och så här tänker jag mig, få bort lite av "silvret" genom att anodisera om det svart, ett Coda vevparti råkades inhandlas på ebay...i silver...men har sett ett i svart också så så får det nog bli. Kanske skippar Spinergy fälgarna, hutlösa priser...men jag klarar inte av vanlig fälg med "silverfärgad" bromsyta, det är vidrigt, så kanske bygga ett par med Mavic Ceramic fälgar i stället? Men jag bara gillar stuket på den, tror den NEONröda färgen kommer se galen ut, och det svarta och vita kontrasterar snyggt. Vit Turbo sadel har jag redan på gång....jag bara bunkrar lite i "fall att".
candid.jpg

Eller så byter jag kanske Deltan mot en F5/6/7/8/9/1000 med Headshock om någon är intresserad?

MVH/ Kapten ADHD.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer