Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

marr

Moderator
Forumvärd
Typiskt Cannondale att vara först ute med det senaste...

Fox Live Valve 2020 - Cannondale Simon 2009

=)

Ni menar så här?
Visa bilaga 460282

Sticker lite i ögat...då tycker jag SM2000´s färgsättning är bättre.
Visa bilaga 460283

Eller gå ännu lite längre tillbaks i tiden och plocka upp någon av deras fade lackeringar?
Visa bilaga 460284

Eller göra en kopia av min F29:a?
Visa bilaga 460285

Eller bara dunka på Icelandic Green från en 1993 års trackbike?
Visa bilaga 460286

Om jag kommer bygga en Cannondale Scalpel så kommer det inte bli något av ovanstående...det måste bli något helt jävla psykat.

Och apropå psykat så har jag inte kunnat släppa tanken på att lacka Deltan med inspiration av Marlboro lackeringen som jag postade tidigare...

Alltså på något sätt så passar det bara. Cannondale fyller det trekantiga hålet i Marlboro loggan så fint.
Visa bilaga 460287

Och man kan hämta lite inspiration från Cannondale tidigt 90 tal....
Visa bilaga 460288

Så jag tror att OM Deltan får nytt liv, så blir det lite mer motorsport inspirerat.
Visa bilaga 460289

Och så här tänker jag mig, få bort lite av "silvret" genom att anodisera om det svart, ett Coda vevparti råkades inhandlas på ebay...i silver...men har sett ett i svart också så så får det nog bli. Kanske skippar Spinergy fälgarna, hutlösa priser...men jag klarar inte av vanlig fälg med "silverfärgad" bromsyta, det är vidrigt, så kanske bygga ett par med Mavic Ceramic fälgar i stället? Men jag bara gillar stuket på den, tror den NEONröda färgen kommer se galen ut, och det svarta och vita kontrasterar snyggt. Vit Turbo sadel har jag redan på gång....jag bara bunkrar lite i "fall att".
Visa bilaga 460290

Eller så byter jag kanske Deltan mot en F5/6/7/8/9/1000 med Headshock om någon är intresserad?

MVH/ Kapten ADHD.
Tror de hade svarta fjädrar faktiskt ;)

DarthVidar

Aktiv medlem
Alltså, jag vart nästan religiös av den svart-lila och svart-gröna skalpellen!!! SÅ. FANTASTISKT. BRAAAA!!! 😍🤩🥳🤪🤯😵

Vitt och neonrött är för övrigt inte alls dumt!

NianGbg

Medlem
Du borde ju lägga vantarna på en sån här gammal klassiker som bl.a. Missy Giove susade fram på (Super V DHF):

Cannondale har ju experimenterat rätt friskt genom åren. Så sent som 2019 med dubbla dämpare och idler pulley:

eller varför inte denna lite äldre Gemini prototypen, också med 2 dämpare:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Alltså, jag vart nästan religiös av den svart-lila och svart-gröna skalpellen!!! SÅ. FANTASTISKT. BRAAAA!!! 😍🤩🥳🤪🤯😵

Vitt och neonrött är för övrigt inte alls dumt!
Du ser, vi börjar närma oss varann igen, efter den totala kraschn ett par inlägg längre upp=)

Du borde ju lägga vantarna på en sån här gammal klassiker som bl.a. Missy Giove susade fram på (Super V DHF):

Cannondale har ju experimenterat rätt friskt genom åren. Så sent som 2019 med dubbla dämpare och idler pulley:

Ja, det där är ju väldigt mycket en del av varför jag är sån Cannondalenörd, och känner sån jävla glädje över att få börja jobba hos dem.

Och man får tycka vad man vill om Cannondale, jag är nörd, andra inte, men det som gör att JAG tycker de är grymma är att de gått sin egen väg, på ett näst intill tvångsmässigt sätt. Cannondale är ju ett ingenjörsdrivet företag i grunden och man har ju alltid sett cykeln som en "komplett" produkt, ett integrerat system. Därav har de ju faktiskt genom åren gjort varenda komponent på hojen från drivlina, ram, fjädring och övriga komponenter.
Varför bara göra en ram, som man måste anpassa efter andra tillverkare, när man kan kan försöka göra en ultimat produkt utan begränsningar?

(och här skrev jag ett långt inlägg som jag tog bort nu...tror det bara sätter igång massa onödiga diskussioner=).....)

Senast ändrad:

Falk1n

Medlem
Min gamla 9-3:a hade en knapp som hette "Night mode". Tryckte man på den släcktes varenda liten knapp och mätare ner förutom hastighetsmätaren. Sjukt onödigt men en kul feature tyckte jag. Jag är också ingenjör 🙃

För att komma närmre rätt spår för tråden så var det en mycket stark referens till en av Sveriges bästa kokboksalster för någon sida sedan jag tänkte hylla. Glömde då, kom ihåg nu. Kul!!

wman

Aktiv medlem
Min gamla 9-3:a hade en knapp som hette "Night mode". Tryckte man på den släcktes varenda liten knapp och mätare ner förutom hastighetsmätaren. Sjukt onödigt men en kul feature tyckte jag. Jag är också ingenjör 🙃

För att komma närmre rätt spår för tråden så var det en mycket stark referens till en av Sveriges bästa kokboksalster för någon sida sedan jag tänkte hylla. Glömde då, kom ihåg nu. Kul!!
För mig som har lite problem med synen så är "night mode" faktiskt inte så dumt, använder det då och då när mörkerkörning är nödvändigt. :)

jonte987

Aktiv medlem
Det var väl för att påvisa de oerhörda likheterna med ett jaktplan.
Synd att den inte kunde få ner 185 Hk i marken.

Pqz

Aktiv medlem

Nog för att jag gillar Cannondales lvg cyklar men detta platsar i fula hojar-tråden. Urk.

Kneecap

Aktiv medlem
Hur mycket längre blir hjulbasen när bakdämparen är max komprimerad?
Tjena!

Precis som många VPP, FSR, High Pivot hojar. En travelpath som börjar bakåt är helt rätt. Tog väldigt många år innan de flesta fattade det. Går den rakt uppåt eller börjar framåt så dras cykeln bakåt när den börjar komprimeras.

HåkanC

Aktiv medlem
Min gamla 9-3:a hade en knapp som hette "Night mode". Tryckte man på den släcktes varenda liten knapp och mätare ner förutom hastighetsmätaren.
För mig som har lite problem med synen så är "night mode" faktiskt inte så dumt, använder det då och då när mörkerkörning är nödvändigt. :)
Min nuvarande bil har röd belysning i knappar o visare, vilket upplevs problemfritt för mitt mörkerseende
Men jag har en "Night Mode"-knapp som helt släcker skärmen för navigatorn/musikspelaren/backkameran, vilket uppskattas av mitt mörkerseende.

Kneecap

Aktiv medlem
Min nuvarande bil har röd belysning i knappar o visare, vilket upplevs problemfritt för mitt mörkerseende
Men jag har en "Night Mode"-knapp som helt släcker skärmen för navigatorn/musikspelaren/backkameran, vilket uppskattas av mitt mörkerseende.
Tjena!

Samma här, fast orange som BMW kört hur många år som helst.

rln

Aktiv medlem
Det var väl för att påvisa de oerhörda likheterna med ett jaktplan.
Synd att den inte kunde få ner 185 Hk i marken.
Vid en normal omkörningen så kom kraften i marken utan problem. Den som ville vara snabbast då det slog om till grönt hade det lite problematiskt med greppet.

Crocko

Aktiv medlem
Vid en normal omkörningen så kom kraften i marken utan problem. Den som ville vara snabbast då det slog om till grönt hade det lite problematiskt med greppet.
Hade i några år en 9000 av den sista jubileums utgåvan som var uppskrämd av Nordic UR och tack vare den lilla turbon så spolade den upp riktig kvickt. Om man bortser från brist på rostskydd och lite elektriska dumheter så var det bland det roligaste jag ägt, en riktig sleeper som skottade undan helt OK med ca 300 häst, men som men allt annat får man se till att ha rätt gummi och vara snäll mot drivknutar när man skottade på.

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
En fråga bara. Kör du Saab? 🙃
Vet inget annat bilföretag som varit så ingenjörsdrivet bara :-)
Bra fråga, och du har helt rätt gällande ingenjörsdrivet=)

Jag kör inte Saab just nu, men är definitivt Saab nörd det kommer till bilar. Det var ju en av mina drömmar att få jobba på Saab som designer, hann göra lite snabba skisser åt dem i en pitchrunda innan de till slut gick helt i graven.

Dessa skisser som av misstag fick spridning på nätet, var en idé på en facelift till Saab 9-3.
de5b03cd-saab-future-225255b425255d.jpg

Samt dessa som var lite mer NY 9-3 på Phoenix plattformen.
Saabish.jpg

Jag är ju född och uppvuxen i Örebro, Saab trimmaren Maptun fanns här, inom släkten fanns kopplingar till Per Eklund rallycross tävlande, så på något sätt var det Saab all the way inom min familj, min pappa hade en ny Saab 900 turbo på sent 80 tal, minns den från min barndom, ljusblå metallic med blå plyschinredning. Det var ju alltid Saab vs Volvo under ens uppväxt, men Volvo har aldrig fått min kropp att reagera på något sätt.

Så när jag själv vart 18 år med nytaget körkort år 2000 så inhandlades en helt original 1985 Saab 900 turbo av en släkting, vit, all utrustning utom skinnklädsel. Väldigt fint skick, men tror jag fick ha den ett år innan den stals och kraschades. DET är ju en bil jag gärna hade haft kvar i dag...både pga av nostalgin men också vad de kostar i dag...jag köpte min för 4000kr...

Så här såg den ut(snodd bild från nätet), hade även en uppsättning treekrade "Aero" fälgar till den.
saab-900-turbo-16.png

Efter det så hamnade jag väl i stylingträsket med lite Bmw´s och så vidare...den perioden glömmer vi.
Har även haft bilar från Hyundai, Mazda, Ford, Nissan och allt annat, men de har endast varit för transport.

Just ja, hade under en kort tid en Saab Lancia 600, en av drömbilarna är ju Lancia Delta HF Integrale, så det här var ju på något sätt en perfekt bil för mig, Saab och Lancias misslyckade samarbete.
lancia_delta_37.jpg

Med några avstick till Saab 9-3:or så har jag på senaste år faktiskt hamnat hos Citroen.

Mycket bil för pengarna, lite knäpp i både utseende och tänk, kanske det närmaste jag kommer i Saab i dag?=)

Skaffade Citroen Cactus precis när den kom i den udda färgen Clay Grey. Kanske den bästa bil jag haft. Det här var ju Citroens "NYA" 2cv/Apgunga, till utseendet inte alls lik den gamle, men tänket var det samma, super enkel, super funktionell, lätta material, låg förbrukning osv. Liten på utsidan, stor på insidan.
citroen-c4-cactus-makes-world-debut-at-geneva-show-live-photos_4.jpg

Numera rullar jag i en Citroen C5 Aircross, lite mer komfort, lite större och lite mer power, samt automat passar för våran lilla 2 barns familj. Jag tycker den inte är snyggast, jag tycker den inte är bäst, men jag gillar att den inte är en Volvo, Hyundai, Mazda, Ford, Nissan osv....
316838661_2.jpg

Ja, och där är vi i dag. Jag var bilnörd när jag var yngre, men jag har nog tappat bilintresset rejält de senaste 20 åren. Jag går inte igång på äldre, eller nya bilar, jag känner överlag att de flesta bilmärken är rätt könlösa, alla bilar är typ lika säkra, du kan få typ samma utrustning och lyx i alla typer av bilar.

Men jag har två drömbilar...

En citroen DS, fast med hela drivlinan från en Tesla P100D, jag får utseendet jag vill ha, och jag gör Tesla drivlinan en tjänst genom att befria den från karossen från något som ser ut som en 10 år gammal Ford Mondeo. Tänk den här, bara glida ljudlöst fram, som ett svart Ufo med ca 600 elhästar under huven.
citroends23-17.jpg

Samt en Saab 95 V4 kombi, så tidig som möjligt. Men hade nog varit ballt att få på en tidig Saab 96 front i stället, och moddat bilen i något slags "Urban Outlaw"/"Singer Porsche" stuk och med en lite sportigare look så hade man ju kastat ut motorn och stoppat i en V4 från Ducati Panigale V4R i stället, 220hk vid 13000 varv i en liten låg framhjulsdriven grävling hade ju varit lovely!
saab1.jpg

wman

Aktiv medlem
Gillar dina 9-3 skisser, hade gärna bytt till en nyare 9-3a(bästa bilen jag haft) men nu börjar även de nyaste bli lite för gamla för att byta till. Kanske Citroen kan vara något, eller möjligen Subaru.

Hasse#7

Aktiv medlem

Jag kör inte Saab just nu, men är definitivt Saab nörd det kommer till bilar. Det var ju en av mina drömmar att få jobba på Saab som designer, hann göra lite snabba skisser åt dem i en pitchrunda innan de till slut gick helt i graven.

Dessa skisser som av misstag fick spridning på nätet, var en idé på en facelift till Saab 9-3.
Visa bilaga 460585
Visa bilaga 460587

Jag är ju född och uppvuxen i Örebro, Saab trimmaren Maptun fanns här, inom släkten fanns kopplingar till Per Eklund rallycross tävlande, så på något sätt var det Saab all the way inom min familj, min pappa hade en ny Saab 900 turbo på sent 80 tal, minns den från min barndom, ljusblå metallic med blå plyschinredning. Det var ju alltid Saab vs Volvo under ens uppväxt, men Volvo har aldrig fått min kropp att reagera på något sätt.

Så när jag själv vart 18 år med nytaget körkort år 2000 så inhandlades en helt original 1985 Saab 900 turbo av en släkting, vit, all utrustning utom skinnklädsel. Väldigt fint skick, men tror jag fick ha den ett år innan den stals och kraschades. DET är ju en bil jag gärna hade haft kvar i dag...både pga av nostalgin men också vad de kostar i dag...jag köpte min för 4000kr...

Så här såg den ut(snodd bild från nätet), hade även en uppsättning treekrade "Aero" fälgar till den.
Visa bilaga 460590

Efter det så hamnade jag väl i stylingträsket med lite Bmw´s och så vidare...den perioden glömmer vi.
Har även haft bilar från Hyundai, Mazda, Ford, Nissan och allt annat, men de har endast varit för transport.

Just ja, hade under en kort tid en Saab Lancia 600, en av drömbilarna är ju Lancia Delta HF Integrale, så det här var ju på något sätt en perfekt bil för mig, Saab och Lancias misslyckade samarbete.
Visa bilaga 460591

Med några avstick till Saab 9-3:or så har jag på senaste år faktiskt hamnat hos Citroen.

Mycket bil för pengarna, lite knäpp i både utseende och tänk, kanske det närmaste jag kommer i Saab i dag?=)

Skaffade Citroen Cactus precis när den kom i den udda färgen Clay Grey. Kanske den bästa bil jag haft. Det här var ju Citroens "NYA" 2cv/Apgunga, till utseendet inte alls lik den gamle, men tänket var det samma, super enkel, super funktionell, lätta material, låg förbrukning osv. Liten på utsidan, stor på insidan.
Visa bilaga 460592

Numera rullar jag i en Citroen C5 Aircross, lite mer komfort, lite större och lite mer power, samt automat passar för våran lilla 2 barns familj. Jag tycker den inte är snyggast, jag tycker den inte är bäst, men jag gillar att den inte är en Volvo, Hyundai, Mazda, Ford, Nissan osv....
Visa bilaga 460593

Ja, och där är vi i dag. Jag var bilnörd när jag var yngre, men jag har nog tappat bilintresset rejält de senaste 20 åren. Jag går inte igång på äldre, eller nya bilar, jag känner överlag att de flesta bilmärken är rätt könlösa, alla bilar är typ lika säkra, du kan få typ samma utrustning och lyx i alla typer av bilar.

En citroen DS, fast med hela drivlinan från en Tesla P100D, jag får utseendet jag vill ha, och jag gör Tesla drivlinan en tjänst genom att befria den från karossen från något som ser ut som en 10 år gammal Ford Mondeo. Tänk den här, bara glida ljudlöst fram, som ett svart Ufo med ca 600 elhästar under huven.
Visa bilaga 460602

Samt en Saab 95 V4 kombi, så tidig som möjligt. Men hade nog varit ballt att få på en tidig Saab 96 front i stället, och moddat bilen i något slags "Urban Outlaw"/"Singer Porsche" stuk och med en lite sportigare look så hade man ju kastat ut motorn och stoppat i en V4 från Ducati Panigale V4R i stället, 220hk vid 13000 varv i en liten låg framhjulsdriven grävling hade ju varit lovely!
Visa bilaga 460606
Jag ritade på Saab 96 med V8, rörram, kortad bakaxel med bakhjulsdrift och dämpat motorljud. Färgen skulle vara den mörkt bruna och självklart byggd med navkapslar. En grym sleeper helt enkelt. Blev inget av med det men det hade varit helrätt. 😀

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Gillar dina 9-3 skisser, hade gärna bytt till en nyare 9-3a(bästa bilen jag haft) men nu börjar även de nyaste bli lite för gamla för att byta till. Kanske Citroen kan vara något, eller möjligen Subaru.
Jag tycker faktiskt sista 9-3 kombin håller i utseende, men håller med dig om att tekniken börjar bli gammal....

Men ja, jag gillar Citroen, prisvärda och funktionella bilar, med bra utrymmen, lite skojjigt utseende och du kan få allt lull lull du kan få i andra bilar. Kan bara rekomendera, c5:an Aircross som jag har är riktigt mcyket bil förr pengarna, och har "allt" det senaste inom teknik.

Subaru känns som den absolut driftsäkraste bil man kan köpa, men väldigt tråkigt utseende mässig?

Eller så går du bananas och skaffar den där den där underliga 9-2x som gjordes, saab front på Subaru kaross/chassi?Två flugor i en smäll!
saabis.jpg

Min citroen c5, sista hydractive-generationen, har fast rattnav och black panel :)
Det är ju sånna där grejjer som fast rattnav man önskat de behållit, funktionellt?Inte mer än en vanlig ratt kanske...men rooooligare!

Jag ritade på Saab 96 med V8, rörram, kortad bakaxel med bakhjulsdrift och dämpat motorljud. Färgen skulle vara den mörkt bruna och självklart byggd med navkapslar. En grym sleeper helt enkelt. Blev inget av med det men det hade varit helrätt. 😀
UNDERBART!!!! På nått sätt hade man ju viljat satt en 96 kaross på en tidig 911:a, borde ju kanske passat baktill med platt boxermotor, och fram får du ett riktigt bagageutrymme?=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag tänkte de som följt min lilla tråd ska få en julklapp av mig. Jag tänkte göra en samling av det "bästa" från denna tråd, och lite nytt också, men framförallt en Aladdin ask till er som följer och kommenterar denna tråd.

Jag hade tänkt köra en julkalender dag för dag nu under december, men insåg att enstaka bilder lätt försvinner i flödet, så här släpps alla 24 luckor på en gång.

Lucka 1.
Efter att ha jobbat som ett as hela året så är jag så trött på allt som är elektroniskt och blippar ,notifierar, påminner eller på något sätt läser av eller analyserar vad och hur jag gör. Hade tänkt köpa mig en "Smart watch" i år, men nej, bort med skiten. Jag vill ha en fet analog klocka, och för mig finns bara en, Seiko Prospex SNJ025, aka "Arnie". Klockan som Arnold bar i filmerna Rovdjuret, Commando och Red Heat. God Jul på mig själv då min fina fru gav mig den i julklapp!
01s.jpg

Lucka 2.
Så kul när gamla märken väcks till liv igen, men va fan Spengle, måste hjulen se ut som en tribal svank tatuering? Jag gjorde en snabb skiss på något som kanske passar nuvarande design på cyklar bättre.
02.jpg

Lucka 3.
Skinwall däck kom tillbaks på stort under 2019, under 2020 går det knappt att köpa däck utan skinwall. Börjar bli lite lätt uttjatat nu...så snälla, om vi ändå ska vara så nostalgiska kan vi få tillbaks däck helt i "naturfärgat" gummi? Jag tänker gamla Tioga däck typ...Schwalbe, hänger ni på?
03s.jpg

Lucka 4.
Shimano gör skitbra grejer! Men alltid 4 år efter alla andra, vad hände Shimano, gör nå kul för fan. Minns ni när ni gjorde Yumeya tillbehören till Xtr för sisådär 20 år sen? Guld och vitt, snälla ta tillbaks det till era nya komponenter...kanske inte måste va vitt och guld, men ge oss nått kul i alla fall!
04s.jpg

Lucka 5.
Tänk er att ni är ett av världens äldsta och mest kända cykelmärken med massor av fin historik och ikoniska hojar att spela an på?
Och så bara skiter ni i det och pressar ut en hoj som är så vedervärdig att den orsakar sura uppstötningar likt vulkanutbrott?
Skärp er Bianchi, ni har fan kört märket visuellt i botten de senaste 20 åren, nu räcker det! Tills ni löst det här så kommer jag stå och erbjuda rebrandade Santa Cruz hojar utanför varenda cykelaffär som säljer Bianchi.
05.jpg

Lucka 6.
Ett annat italienskt märke som borde skärpa sig är Pinarello. Dogma var häftig när Disneys tecknade Aladin gick på Bio, nu 25 år senare är vi trött på sabelsvärds looken, skaffa en linjal för fan, blir ju sjösjuk.
06.jpg

Lucka 7.
Hade jag inte varit Cannondale nörd (eller haft ekonomin att köpa en Unno Burn) hade jag lätt köpt nya Merida Ninety-Six. tycker den är sketsnygg, kan jag få den i klassisk Merida Team lack tack?
07.jpg

Lucka 8.
Jag tycker det är kul att retas. I bland när jag läser i "Vi som älskar landsvägs cykling" gruppen på Facebook blir jag så irriterad på hur vissa människor skall sätta upp regelverk för hur andra ska klä sig, vad de cyklar på och i vilken fysisk form man skall vara i för att representera cykelsporten på rätt sätt. Därför skulle jag vilja bygga en hoj bara för att provocera. En Canyon el-gravel hoj, med knallgul lack och tydliga hyllningar till Lance Armstrong och Marco Pantani. Tänker mig att jag dyker upp på samlade "rides" i baggy shorts, föööör långa strumpor som INTE är vita, flip flops, slappt sittande hoodie och DH hjälm.
08.jpg

Lucka 9.
Jag vet att jag sett på nätet någonstans ett ombyggnads kit för vanliga sneaker så man får en solid "innandel" till sulan och fäste för spd klossar. Skulle så gärna bara vilja bygga om ett par Jordans för att ha som "Vardags-cyklingsskor".
09.jpg

Lucka 10.
Scottkärran, mitt cykelbygge som vart så mycket bättre än jag tänkt mig, vill göra samma färgkombo fast på ett annat bygge....
10s.jpg

Lucka 11.
Mitt ATR - bygge som stått i And The Revolutions affär under 2020. Så ball hoj, att jag nästan fick haksläpp när jag hämtade tillbaks den. Åter en hoj som jag vill göra samma "look" på, fast på ett annat märke....
11s.jpg

Lucka 12.
Mitt Olsen Monstercross bygge. Får vilken Gravel hoj att se ut som en osäker tanig landsvägshoj, det här är det värsta Monstercross bygget på Happy, så är det bara.
Också en perfekt blanding av det sämsta från mtb och landsvägsvärlden=)
12s.jpg

Lucka 13.
Mitt BMC bygge. Det här är i mina ögon den snyggaste heldämpande Downcountry cykel jag sett, jag kan vara partisk, men satan vad snygg den är.
13s.jpg

Lucka 14.
Mitt BMC bygge del 2. Efter ett service haveri på framdämparen så åkte en ny rs-1 gaffel på, kortare styrstam och bredare styre på. Den vart lite mer traaaaail. Fick lite andra design tweaks också...
14.jpg

Lucka 15.
Calskrove dök upp i tråden och tillsammans började vi snacka om den ultimata mega pizzan. "Ondskan" fick den som namn och jag tror det var en av mina topp tre tramsigaste photoshops.
15.jpg

Lucka 16.
Enkelt förklarat, en Unno fast med en lack som är en hyllning till Crescent på sent 90 tal. En hoj jag skulle vilja göra, vore så najs att bara förvirra folk.
16s.jpg

Lucka 17.
Så kul att Lassbo är tillbaks med rambyggeri. Är sjukt sugen på att beställa en ram, fast med några design tweaks, men skulle vara så kul att ha lite Svensk cykelhistoria i samlingen.
17.jpg

Lucka 18.
Känns som jag är besviken på Crescent på något sätt...kanske för att jag verkligen gillade allt de gjorde på 90-00 talet. Synd att de verkar ha glömt bort allt. Gjorde en photoshop på en Transition Spur på vad som skulle kunna varit en alternativ framtid för Crescent om man hade haft lite eldsjälar i märket.
18.jpg

Lucka 19.
Åter igen Svenskt. Octagon var så himla balla på 90-00 talet med sina boxiga brutala ramar. Vore kul att skaka liv i märket igen om än bara för att pressa ut ett par coola alu hardtail ramar på marknaden. För oss inbitna nördar som inte hade råd då det begav sig=)
19.jpg

Lucka 20.
En photoshop som egentligen inte bidrgo med något alls, men kul att kunna tramsa lite. Har ju ett stort hål i min Leonardi stam på Cannondale F29:an jag byggde, diskussion kom upp på vad man kunde fylla hålet med. Bästa idén, en custom snusbehållare.
20.jpg

Lucka 21.
Min mest ambitiösa photoshop. tror den bara försvann förbi folk i flödet. Men hela skämtet var Svensk cycling tidningen. De som orkade zooma in kunde läsa de små njurslag jag gav åt vissa typer inom cykelvärlden=)
21.jpg

Lucka 22.
Någon tog upp att jag och Dangerholm borde göra något ihop. Jag pratar med Gustav då och då, någonting kommer vi göra, om det blir en bio dejt eller cykelbyggande återstår att se. Helst av allt vill jag bara få Gustav av Scott cyklarna och upp på lite Cannondales i stället. Lovar på mitt ord att jag ska försöka göra allt för att få det att hända!
22.jpg

Lucka 23.
Ofta är det de byggena som är dyrast, lättast eller med mest exotiska delar som får mest uppmärksamhet. Jag skulle vilja göra en cykelbyggar tävling där målet ligger på kreativitet och vad man kan göra med små medel, envishet eller ren ilska. Kan vi få ihop ett par "byggare" och göra något jippo utav det? Alla får en fast budget, cykeln måste inhandlas på blocket, bygget skall dokumenteras här på happy och cyklarna auktioneras ut till högstbjudande där vinsten går till välgörenhet?
23.jpg

Lucka 24.
Det här är mitt finaste bygge hittills. Väldigt personligt och en hyllning till ett märke jag verkligen älskar. Ett bygge som är en "samling" av det jag gillat med Cannondale sedan jag upptäckte den som tonåring. Det mesta är begagnat, lagat, ombyggt eller på annat sätt fått nytt liv. En cykel som jag aldrig kommer sälja.
24.jpg

God Jul alla som följer tråden, skall försöka hålla den lika aktiv under 2021!

Skogsgubben

Aktiv medlem
God Jul!
Jag blir alltid glad när jag ser att den här tråden blivit uppdaterad.
Min bästa läsning var nog inlägget om "Bibi das kullagerunggnom". Hade haft en ganska tuff dag på jobbet och landade i soffan efter att ha nattat dottern. Höll på att garva ihjäl mig. Precis vad jag behövde den kvällen.
Tack för all bra läsning!

Lejon

Aktiv medlem

Visa bilaga 460585
Visa bilaga 460587

Visa bilaga 460590

Visa bilaga 460591

Visa bilaga 460592

Visa bilaga 460593

Visa bilaga 460602

Visa bilaga 460606
Vad lustigt: vi verkar ha vandrat Ungefär samma bilintresseresa: när jag växte upp hade pappa några olika V4or. Tuffa då tyckte jag, speciellt den med lite rallytillbehör. Morfar hade en Citroen DS. Sjukt häftig att åka i som jag minns det! Mjuk plysch och något speciellt i sig. Den är också en dröm! Jag inbillar mig ibland också att den sista årsmodellen av XM Break kan vara en bra bruksbil. Som tur är har jag inte lyckats lura frun än.
Som nybliven körkortsägare hade jag (gudskelov) inga möjligheter att nörda ner mig i något stylingintresse och de senaste 15 åren har även jag tappat rätt mycket bilintresse men ändå landat i Citroen med samma motivering som du: en vanlig bil men ändå någon slags markering om att man vill vara liiite mer speciell än en Opelägare. (Min gamla C3 Picasso var för all del ganska smart, min nuvarande C5 Aircross är som du säger kanske inte särskilt annorlunda på så många sätt. Det jag gillar med den är att den inte framställs som ”sportig” eller ”dynamisk” utan de har fokuserat på att göra den bekväm istället. Det borde fler biltillverkare göra med alla sina bilar som inte är just sportbilar.)

Har för övrigt aldrig ägt någon Cannondale även om jag har positiva känslor för märket. Om du får lite inflytande på produkterna så kanske en Scalpel årsmodell 2022-23kan hitta till garaget.

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem

Visa bilaga 460585
Visa bilaga 460587

Visa bilaga 460590

Visa bilaga 460591

Visa bilaga 460592

Visa bilaga 460593

Visa bilaga 460602

Visa bilaga 460606
Min numera exfru köpte en cactus eller svennson trendiga leasa.
Jag visade en bild på en classic woodpanel land cruiser. Det blev inget ligga den veckan
cars-wood-panels-wallpaper-13.jpg

Tycker ju att den gummisidan är rätt ball på cactusen. Tyvärr är det nedtonat på de övriga modellerna, undrar hur länge till det får finnas kvar.

NickPick

Aktiv medlem
Intressant att frankofili, cannondalenörderi och sabbfanatism verkar gå hand i hand 🪅.
I vanliga fall: läskigt!

Löste kalendern och den var top content. Mest kudos på happy måste alfalfa lätt leda.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Calskrove dök upp i tråden och tillsammans började vi snacka om den ultimata mega pizzan. "Ondskan" fick den som namn och jag tror det var en av mina topp tre tramsigaste photoshops.
Haha, jag är hedrad!

Bästa julkalendern denna jul! Fortsätt med tramsandet så blir 2021 lätt bättre än 2020.

Crocko

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså en eldriven DS med det utseendet.. Helvete i berget vad coolt, nu blev det allt lite styvt i brallan..
Varför inte krossa spargrisen och köpa Maserati versionen på en gång, då slipper man ju påverka milijön med produktion av ytterligare ett batteri pack.

Kneecap

Aktiv medlem
Varför inte krossa spargrisen och köpa Maserati versionen på en gång, då slipper man ju påverka milijön med produktion av ytterligare ett batteri pack.
Tjena!

1. För att jag inte tycker SM är lika cool, även om det är fantastisk bil på många sätt.
2. Därför att den skulle passa perfekt som elbil. Med lite moderniteter i så är det en fantastisk motorvägsätare.

wman

Aktiv medlem
Jag tycker faktiskt sista 9-3 kombin håller i utseende, men håller med dig om att tekniken börjar bli gammal....

Men ja, jag gillar Citroen, prisvärda och funktionella bilar, med bra utrymmen, lite skojjigt utseende och du kan få allt lull lull du kan få i andra bilar. Kan bara rekomendera, c5:an Aircross som jag har är riktigt mcyket bil förr pengarna, och har "allt" det senaste inom teknik.

Subaru känns som den absolut driftsäkraste bil man kan köpa, men väldigt tråkigt utseende mässig?

Eller så går du bananas och skaffar den där den där underliga 9-2x som gjordes, saab front på Subaru kaross/chassi?Två flugor i en smäll!
Håller absolut med om att de håller i utseendet, mer tekniken som sagt och att de flesta har gått relativt långt och länge.

Visst är designen inte Subarus starka sida, men de senare har iaf fått lite bättre interiör. Och bra fyrhjulsdrift har de ju alltid haft(om man nu behöver det egentligen). 9-2x är ju spännande men känns alltför mycket som en entusiastbil för min del.

God Jul och tack för en härlig tråd!

Herregud vad du är kreativ! Tack för inspirerande läsning under året som gått. De naturfärgade däcken i lucka 3 gillar jag skarpt. Ett par Rocket Ron naturfärgade i rimligt pris så slår jag till!

Jonatan F

Aktiv medlem
Det här är ju en väldigt inspirerande tråd och jag gillar idén med build off. Ska se vad jag kan röra ihop i min hyrda lägenhet och studentekonomi (tio år med studentekonomi i år...).

Karl-Luis

Aktiv medlem
Gillade med build off! Har svets och verktyg jag kan låna av farsan och skrotade cykel delar tillhands 🤘

wman

Aktiv medlem
Xtr-gruppen i guld och vitt var ju grymt snygg för övrigt! Hade kanske krävt endel custom-lackat för övrigt men hade kunnat bli sjukt nice.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
God Jul!
Jag blir alltid glad när jag ser att den här tråden blivit uppdaterad.
Min bästa läsning var nog inlägget om "Bibi das kullagerunggnom". Hade haft en ganska tuff dag på jobbet och landade i soffan efter att ha nattat dottern. Höll på att garva ihjäl mig. Precis vad jag behövde den kvällen.
Tack för all bra läsning!
Haha! Tack, vad kul att man kan sprida lite glädje!=) Det värmer!

Vad lustigt: vi verkar ha vandrat Ungefär samma bilintresseresa: när jag växte upp hade pappa några olika V4or. Tuffa då tyckte jag, speciellt den med lite rallytillbehör. Morfar hade en Citroen DS. Sjukt häftig att åka i som jag minns det! Mjuk plysch och något speciellt i sig. Den är också en dröm! Jag inbillar mig ibland också att den sista årsmodellen av XM Break kan vara en bra bruksbil. Som tur är har jag inte lyckats lura frun än.
Som nybliven körkortsägare hade jag (gudskelov) inga möjligheter att nörda ner mig i något stylingintresse och de senaste 15 åren har även jag tappat rätt mycket bilintresse men ändå landat i Citroen med samma motivering som du: en vanlig bil men ändå någon slags markering om att man vill vara liiite mer speciell än en Opelägare. (Min gamla C3 Picasso var för all del ganska smart, min nuvarande C5 Aircross är som du säger kanske inte särskilt annorlunda på så många sätt. Det jag gillar med den är att den inte framställs som ”sportig” eller ”dynamisk” utan de har fokuserat på att göra den bekväm istället. Det borde fler biltillverkare göra med alla sina bilar som inte är just sportbilar.)

Har för övrigt aldrig ägt någon Cannondale även om jag har positiva känslor för märket. Om du får lite inflytande på produkterna så kanske en Scalpel årsmodell 2022-23kan hitta till garaget.
Min plastpappas pappa hade en Citroen XM med hydraulikfjädringen, minns när jag var mindre och var helt chockad när jag såg bakändan lyfta sig uppåt. Eller att bara sitta och glo på Turbo mätaren i farsans 900 Turbo när han körde, fantastiskt! Så Citroen, Saab, framhjulsdrivet, konstig ingenjörskonst och rally/rallycross har nog format mitt bilintresse=)

Scalpel är en av drömhojjarna att få göra nästa generation på....den och bad boy:en....i och för sig vad som helst med Cannondale logga på.

Vad kul det vore om man fick ut något på marknaden som sedan en Happyit cyklade på. Det här är ju min lååååånga plan om att göra ett riktigt cykelbygge från grunden, jag är sämst på att svetsa cykelram...så då är alternativet att skapa hojen genom en cykeltillverkare, som jag sedan bygger min "custom" på=)

Min numera exfru köpte en cactus eller svennson trendiga leasa.
Jag visade en bild på en classic woodpanel land cruiser. Det blev inget ligga den veckan

Tycker ju att den gummisidan är rätt ball på cactusen. Tyvärr är det nedtonat på de övriga modellerna, undrar hur länge till det får finnas kvar.
HAHA, så många frågor, inge ligga, exfru, Wood panel, hänger allt ihop?=)

Det är lite trist att det har tonat ner det, även på Cactus generation 2, funktionen är ju rätt smart. Trist när man tar fram nått kul...och sedan går mellanmjölk direkt!

Intressant att frankofili, cannondalenörderi och sabbfanatism verkar gå hand i hand 🪅.
I vanliga fall: läskigt!

Löste kalendern och den var top content. Mest kudos på happy måste alfalfa lätt leda.
Haha, gillar franska bilar och fransk electro/house, resten har jag inget övers för=)

Tjena!

1. För att jag inte tycker SM är lika cool, även om det är fantastisk bil på många sätt.
2. Därför att den skulle passa perfekt som elbil. Med lite moderniteter i så är det en fantastisk motorvägsätare.
Maserati "versionen" är ball, men gillar verkligen den tidiga Sm med ovala lyktor!

Det här är ju en väldigt inspirerande tråd och jag gillar idén med build off. Ska se vad jag kan röra ihop i min hyrda lägenhet och studentekonomi (tio år med studentekonomi i år...).
Jag slipade, lackerade och mekade i mitt studentrum=)

Haha, busted=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Och det vart en jul, till och med med lite snö.

Slipat lite kolfiber och så...men mest varit med familjen...hur mycket energi har tre och fem-åringar egentligen? ÄR helt slut!

MEN...har ändå fifilurat lite på cyklar. Och den här gången valde jag att titta på.....håll i er....velomobiler...

Jag är själv inte intresserad av Velomobiler, min fördom är att det alltid är en lite äldre manlig konsult inom teknik eller ingenjörsvärlden som har en sån. Det liksom osar KTH över hela fordonet. Men det är inget fel på dem, jag har bara inte fallit för dem(ännu). Jag tror det är framförallt utseendet....alla ser ut som nudist-gubbe-balle i formen, kort, lite tjock och så där pösig. Den vanligaste modellen verkar vara DF´s Velomobile.
Aero4.jpg

Jag förstår att den ser ut som den gör för att den skall vara "tajt" om cyklisten, och att den är droppformad och "aero".

MEN, den känns sådär aero som saker gjorde för 30 år sen. Den liksom glider genom luften, medans man numera "skär" genom luften och vissa vassa vinklar och ytter slår sönder luften eller leder den bort eller vidare till en annan yta för att skapa downforce, eller mindre "drag". Jag är inte jätteinsatt i det här, så jag har inga som helst belägg för det här.
Men jag minns Mercedes Bioni concept bil de gjorde för en 20 år sen där de inspirerats av djurriket, Mimikry, och då var det just en fisk som var kort, rätt knubbig, men ändå var sjukt aerodynamisk, lågt cv värde på 0.19. Kontentan var väl att man ville bevisa att en bil inte behöver se ut som en cigarr för att vara aerodynamisk.

Skit samma, jag gillar inte Velomobilers utseende, kan man inspireras av modern produktdesign, lite Mercedes Bionic och kanske lite gammal räääääserbil, fast i modern tappning?
Aero3.jpg

Jag började helt enkelt skissa lite över velomobiles packning.
Aero6.jpg

Och det blev typ så här. tanken är att få in lite mer "boxighet" i designen för att få lite mer sidoprofil på Velomobilen. Sen ha en stark mittlinje på den, och jobba med tydliga grafiska skär i formen. Jag vill helt enkelt bara ge Velmobilen lite mer av en fram och bakdel, samt en sidoprofil, originalet är liksom bara en blobb utan några som helst design attribut.

Aero7.jpg

Aero8.jpg

Tanken är att man delar upp karossen i tre delar, vänster och höger fronthalva samt en bakdel, kanske även en lite kåpa som kan agera vindruta och tak över cockpit. Jag tror det skulle kunna vara spännande att leka med olika material och färgkombinationer på karossdelarna för att ge den olika uttryck.
Aero10.jpg

Jag kände mig ganska nöjd...MEN...det är något med proportionerna på DF Velomobile som gör att den känns fan inte najs, hög midja, bred framtill och hängig röv ser liksom inte jättebra ut, som en inverterad 911:a. Den har säkert dessa proportioner av en speciell orsak, förvaring?

Så jag googlade loss igen för att hitta något med schyssta grundproportioner...och boom...där fanns den...Northern Light. Här har de ju verkligen försökt, det här skriker ju mer räääääserbil, med lite härliga cigarr räsers och Bugatti Typ 35. Det händer något när man frilägger framhjulen på en Velombil, helt plötsligt blir det lågt, brett och rejsigt.
Aero2.jpg

Så jag tog samma designidé och förde över det på Northern Lights proportioner...och nu jävlar tände jag till. Fan vad jag skulle vilja bygga den här. Jag har blivit Velomobil frälst.
Aero.jpg

Gott nytt på er...snart!

HAHA, så många frågor, inge ligga, exfru, Wood panel, hänger allt ihop?=)

Det är lite trist att det har tonat ner det, även på Cactus generation 2, funktionen är ju rätt smart. Trist när man tar fram nått kul...och sedan går mellanmjölk direkt!
Just det är en sak jag funderat på ganska länge, har plastsidan på cactusen någon som hellst fuktion eller är det bara sk dessign? Får för mig att om någon har svaret så är det du AlfaAlfa

Hasse#7

Aktiv medlem
Angående Citroen och fjädring. Jag minns en kyrkvaktmästare som ansåg att när likbilen, en Citroen, lyfte baken för att ta med kistan var det själen som lämnade kroppen. 🤣

Kul inspel om velomobiler. De är ju framförallt galet snabba. Jag ser en framtida variant som löser problem med stadstrafik. Energisnål även med eldrift, lättparkerad och väldigt många kan vara i trafiken utan att ge den trängsel som bilar ger.

Du och jag har en gemensam bekant som konstruerat trikes i kolfiber.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Angående Citroen och fjädring. Jag minns en kyrkvaktmästare som ansåg att när likbilen, en Citroen, lyfte baken för att ta med kistan var det själen som lämnade kroppen. 🤣

Kul inspel om velomobiler. De är ju framförallt galet snabba. Jag ser en framtida variant som löser problem med stadstrafik. Energisnål även med eldrift, lättparkerad och väldigt många kan vara i trafiken utan att ge den trängsel som bilar ger.

Du och jag har en gemensam bekant som konstruerat trikes i kolfiber.
Haha, så filosofiskt=) SKa jag tänka på nästa gång jag rasslar igång AIrcrossen, jag har ju nån hybridvariant av deras klassiska fjädring...bra komfort i alla fall!=)

Det vore kul att göra en "funktionell" vardagsvelomobil! En riktig ersättare till en bil, de flesta är ju bara ett chassi med en kaross på, ingen "interiör" eller riktig komfort på så sätt!

Jag gissar på att det är Artur, Mårten eller kolfiberkungen Lars Viebke?=)

Just det är en sak jag funderat på ganska länge, har plastsidan på cactusen någon som hellst fuktion eller är det bara sk dessign? Får för mig att om någon har svaret så är det du AlfaAlfa
De är helt enkelt bumpers/kofångare, som en stor skyddslist för att skydda mot dörruppslag, fransk innovation...alla som varit i Paris vet ju hur jävla slitna bilarna är, ny som gammal, tajt och trångt att köra och parkera där=)

Just på Cactusen var de ju utbytbara, fanns i tre olika färger och kostade typ 1200kr som komplett sats runt hela bilden. Smart idé, men kanske inte riktigt tog fart, synd då de faktiskt gav lite karaktär till bilen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer