Oki, detta blir ett mestadels textbaserat inlägg, med endast en bild.
Det här har varit min första vecka hos Cannondale, och jag kan väl erkänna att jag är i extas.
Hela den här veckan har handlat om att komma in i "varumärket", träffa folk, se vad som är på gång inom väldigt nära framtid och vad som är på gång på längre sikt, ca 10 år framåt.
Den här veckan skulle kunna räcka till en bok, så jag får försöka sammanfatta det i olika delar.
Del 1. Varumärket Cannondale.
Cannondale firar 50 år i år, 1971 så drog Joe Montgomery igång Cannondale, man sålde cykeltillbehör såsom cykelvagnar, cykelväskor och lite kläder. 1983 fick man ut sin första cykel som satte dem på kartan, St500, helt i aluminium och byggd på ett väldigt för då tiden avancerat sätt.
Sen har det hänt massa bra och dåliga saker sedan starten.
Om vi snabbspolar fram till nutid så händer det väldigt mycket saker, man har nu i två års tid gjort om väldigt väldigt mycket inom Cannondale för att få Cannondale att bli Cannondale igen. Det fanns tidigare en tanke om att bli mer "standardiserade" likt sina konkurrenter, mindre unika lösningar osv. Det visade sig inte vara bra försäljningsmässigt, varumärket blev mellanmjölk. När man istället gick all in med egna lösningar likt Lefty Ocho osv så gick försäljningen i stället upp, man har haft två rekordår i rad, även ut covids "hjälp".
Cannondale är Cannondale igen, galna, ingenjörs och design drivna utan några större hämningar.
Jag har ju också fått en inblick i cykelindustrin som jag aldrig haft tidigare, jag vet vad Cannondale lanserar i år, och tre år framöver, men också vad Sram, Shimano och alla möjliga komponent tillverkare kommer med. Jag tror att mitt cykelbyggande kommer bli väldigt dyrt framöver.....
Därför tycker jag det är sjukt spännande att få kliva in nu, både som Cannondale nörd, men framförallt för att få kliva in när det verkligen satsas, men vill jobba under "effektivisering" eller "cost reduction".
Jag tror Cannondale nördar, Cannondale haters och alla där mitt emellan kommer kunna hitta något som de kommer gilla framöver=)
Nu skriver jag det "aningens" bias....men ni får ta det som att jag är otroligt glad över att ha hamnat på ett ställe där jag kommer trivas=)
Del 2. Människorna bakom Cannondale.
Nu har jag fått chans att träffa näst intill alla som jobbar med att skapa varumärket, cyklarna, komponenterna och tillbehören runt dem.
Jag inser att vi är väldigt många nya, folk kommer från Mclaren, Dyson, Rapha och högt och lågt, samtidigt som väldigt många OG Cannondalers finns kvar. Som nörd har jag känt mig som en Belieber som hela tiden får träffa en ny Justin Bieber. Men det pirrar fan i mig när man får träffa konstruktören bakom Headshock och alla Leftys, eller chassi ingenjören som utvecklar alla deras heldämpade ramar, de som driver de olika tävlingsverksamheterna osv.
Alla är fan sjukt trevliga, och jag bara sitter och ler som ett barn på julafton hela tiden.
Del 3. Cykelindustrin.
...den är bananas.
Allt är slutsålt, det är svårt att få tag i komponenter, det är svårt att få ut cyklar på marknaden.
Kort sagt handlar allt om tillverkning, man hinner inte tillverka efter efterfrågan, vissa fabriker står helt still eller går på halvfart pga Covid. Och fabriker vill heller inte bygga ut produktions linor då man inte kan förlita sig på att cykelförsäljningen håller i sig, covid skapade en boom, men kommer den hålla i sig, ingen vill ta kostnaden om det inte finns en säkerhet.
Elcyklar är det som gäller, så är det bara. Det finns många CYKELNÖRDAR som köper cyklar, men 90% av cykelköparna världen är över är inte det, de struntar i styrhuvudsvinklar och går på utseende eller "jag behöver bara ha en cykel", och i väldigt många fall en elcykel.
Del 4. Men vad ska jag göra då?
Jag kommer designa cyklar. Jag har fått mina första projekt, ett för produktion som nog landar på gatan om ca 2 år. Och som Cannondale nörd är jag i extas, fuckar jag upp den här "kulthojen", då får jag bära skampåle resten av mitt liv. Det andra är ett projekt där alla designers får skapa en en cykel utifrån sig själv, tanken är att se vad varje designer gillar, och varje designers syn på hur en Cannondale skall se ut eller vara.
Den här veckan har varit helt jävla fantastisk, jag är så himla glad.
Och till bilden då.... Jo jag köpte ett par handtag på ebay till min Delta V2000, ett par Coda Calamari handtag, inte riktigt tidskorrekta, men de är lite kult för mig....de vart löjligt dyra med budning och frakt.....vad fan håller jag på med..
Visa bilaga 463550
Det kommer lite mer byggen framöver....så håll i er.
Och ni som följer mig på instagram kanske sett att jag bytt från localbikechop till damn. så gå in på
https://www.instagram.com/danielmanfredsson och följ mig, jag har börjat tramsa med videoklipp och skit nu.=)
Mvh/ Daniel