Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Berk

Aktiv medlem
Så jag tog samma designidé och förde över det på Northern Lights proportioner...och nu jävlar tände jag till. Fan vad jag skulle vilja bygga den här. Jag har blivit Velomobil frälst.
Ser bra ut! Men velomobilen är breda på framsidan för att göra plats till fötterna på pedalerna. Man skulle behöva en längre näsa på velomobilen om man gör den så fint vasst.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag ser direkt brittiskt läder i sitsen och överdesignade kapell till sittbrunnen. Framförs med läderhjälm och gogles. Gärna med ännu mer flåklypa-rally eller skrotnisse-vibe än Morgan här!

Jojo, lacka i studentlägenhet är inga problem men svetsa är kinkigare. Sedan skulle jag en gång göra egen sil-nylon. Löste upp byggsilikon i lacknafta, impregnerar några m2 tyg, hängde upp det i källaren i ett pannrum där det inte störde någon och åkte sedan bort en helg. Återvände på måndagen till ett lägenhetshus som luktade lacknafta och en ganska ilsk facebook-grupp. Min vän som läste till arkitekt kunde förklara fenomenet och tydligen hade den ganska skarpa lacknafta doften sugits upp genom huset och fyllt hela huset med doften. "Skorstenseffekten" kallade han det. Fick be om ursäkt och lovade att fortsättningsvis bara använda vaxad bomull...

Edit: älskar fisk-bilen. Aerodynamik är så vansinnigt spännande och ointuitivt!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ser bra ut! Men velomobilen är breda på framsidan för att göra plats till fötterna på pedalerna. Man skulle behöva en längre näsa på velomobilen om man gör den så fint vasst.
Ja, därför jag gillar Northern light:en, lite längre nos, och utanpåliggande hjulupphängningar.

Vore såballt att göra upphängning med med dubbla a-armar med ”aero” profil.

Min vän tillika kolfiber trike byggare tycker man borde kunna göra en kolfibermonoque som ”chassie”, och sedan sätta karossen på den.

Jag tror jag måste luska vidare i det här!:)

Hasse#7

Aktiv medlem
Vill minnas att jag läste om ett koncept för vikcykel. Ett gaffelben och ett bakgaffelstag, båda med Cannondalenav. Har för mig att den gick under arbetsnamnet Cannondale Jacknife. Kändes lite intressant för dagens pandemi och klimatångestpendling. Något du känner igen?
Du hade ingen kommentar på det här? Tror den gled förbi obemärkt.

Mange.

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki, detta blir ett mestadels textbaserat inlägg, med endast en bild.

Det här har varit min första vecka hos Cannondale, och jag kan väl erkänna att jag är i extas.

Hela den här veckan har handlat om att komma in i "varumärket", träffa folk, se vad som är på gång inom väldigt nära framtid och vad som är på gång på längre sikt, ca 10 år framåt.

Den här veckan skulle kunna räcka till en bok, så jag får försöka sammanfatta det i olika delar.

Del 1. Varumärket Cannondale.

Cannondale firar 50 år i år, 1971 så drog Joe Montgomery igång Cannondale, man sålde cykeltillbehör såsom cykelvagnar, cykelväskor och lite kläder. 1983 fick man ut sin första cykel som satte dem på kartan, St500, helt i aluminium och byggd på ett väldigt för då tiden avancerat sätt.

Sen har det hänt massa bra och dåliga saker sedan starten.

Om vi snabbspolar fram till nutid så händer det väldigt mycket saker, man har nu i två års tid gjort om väldigt väldigt mycket inom Cannondale för att få Cannondale att bli Cannondale igen. Det fanns tidigare en tanke om att bli mer "standardiserade" likt sina konkurrenter, mindre unika lösningar osv. Det visade sig inte vara bra försäljningsmässigt, varumärket blev mellanmjölk. När man istället gick all in med egna lösningar likt Lefty Ocho osv så gick försäljningen i stället upp, man har haft två rekordår i rad, även ut covids "hjälp".

Cannondale är Cannondale igen, galna, ingenjörs och design drivna utan några större hämningar.

Jag har ju också fått en inblick i cykelindustrin som jag aldrig haft tidigare, jag vet vad Cannondale lanserar i år, och tre år framöver, men också vad Sram, Shimano och alla möjliga komponent tillverkare kommer med. Jag tror att mitt cykelbyggande kommer bli väldigt dyrt framöver.....

Därför tycker jag det är sjukt spännande att få kliva in nu, både som Cannondale nörd, men framförallt för att få kliva in när det verkligen satsas, men vill jobba under "effektivisering" eller "cost reduction".

Jag tror Cannondale nördar, Cannondale haters och alla där mitt emellan kommer kunna hitta något som de kommer gilla framöver=)

Nu skriver jag det "aningens" bias....men ni får ta det som att jag är otroligt glad över att ha hamnat på ett ställe där jag kommer trivas=)

Del 2. Människorna bakom Cannondale.

Nu har jag fått chans att träffa näst intill alla som jobbar med att skapa varumärket, cyklarna, komponenterna och tillbehören runt dem.

Jag inser att vi är väldigt många nya, folk kommer från Mclaren, Dyson, Rapha och högt och lågt, samtidigt som väldigt många OG Cannondalers finns kvar. Som nörd har jag känt mig som en Belieber som hela tiden får träffa en ny Justin Bieber. Men det pirrar fan i mig när man får träffa konstruktören bakom Headshock och alla Leftys, eller chassi ingenjören som utvecklar alla deras heldämpade ramar, de som driver de olika tävlingsverksamheterna osv.

Alla är fan sjukt trevliga, och jag bara sitter och ler som ett barn på julafton hela tiden.

Del 3. Cykelindustrin.

...den är bananas.
Allt är slutsålt, det är svårt att få tag i komponenter, det är svårt att få ut cyklar på marknaden.

Kort sagt handlar allt om tillverkning, man hinner inte tillverka efter efterfrågan, vissa fabriker står helt still eller går på halvfart pga Covid. Och fabriker vill heller inte bygga ut produktions linor då man inte kan förlita sig på att cykelförsäljningen håller i sig, covid skapade en boom, men kommer den hålla i sig, ingen vill ta kostnaden om det inte finns en säkerhet.

Elcyklar är det som gäller, så är det bara. Det finns många CYKELNÖRDAR som köper cyklar, men 90% av cykelköparna världen är över är inte det, de struntar i styrhuvudsvinklar och går på utseende eller "jag behöver bara ha en cykel", och i väldigt många fall en elcykel.

Del 4. Men vad ska jag göra då?

Jag kommer designa cyklar. Jag har fått mina första projekt, ett för produktion som nog landar på gatan om ca 2 år. Och som Cannondale nörd är jag i extas, fuckar jag upp den här "kulthojen", då får jag bära skampåle resten av mitt liv. Det andra är ett projekt där alla designers får skapa en en cykel utifrån sig själv, tanken är att se vad varje designer gillar, och varje designers syn på hur en Cannondale skall se ut eller vara.

Den här veckan har varit helt jävla fantastisk, jag är så himla glad.

Och till bilden då.... Jo jag köpte ett par handtag på ebay till min Delta V2000, ett par Coda Calamari handtag, inte riktigt tidskorrekta, men de är lite kult för mig....de vart löjligt dyra med budning och frakt.....vad fan håller jag på med..
coda_grips.jpg

Det kommer lite mer byggen framöver....så håll i er.

Och ni som följer mig på instagram kanske sett att jag bytt från localbikechop till damn. så gå in på https://www.instagram.com/danielmanfredsson och följ mig, jag har börjat tramsa med videoklipp och skit nu.=)

Mvh/ Daniel

Hasse#7

Aktiv medlem
Oki, detta blir ett mestadels textbaserat inlägg, med endast en bild.

Det här har varit min första vecka hos Cannondale, och jag kan väl erkänna att jag är i extas.

Hela den här veckan har handlat om att komma in i "varumärket", träffa folk, se vad som är på gång inom väldigt nära framtid och vad som är på gång på längre sikt, ca 10 år framåt.

Den här veckan skulle kunna räcka till en bok, så jag får försöka sammanfatta det i olika delar.

Del 1. Varumärket Cannondale.

Cannondale firar 50 år i år, 1971 så drog Joe Montgomery igång Cannondale, man sålde cykeltillbehör såsom cykelvagnar, cykelväskor och lite kläder. 1983 fick man ut sin första cykel som satte dem på kartan, St500, helt i aluminium och byggd på ett väldigt för då tiden avancerat sätt.

Sen har det hänt massa bra och dåliga saker sedan starten.

Om vi snabbspolar fram till nutid så händer det väldigt mycket saker, man har nu i två års tid gjort om väldigt väldigt mycket inom Cannondale för att få Cannondale att bli Cannondale igen. Det fanns tidigare en tanke om att bli mer "standardiserade" likt sina konkurrenter, mindre unika lösningar osv. Det visade sig inte vara bra försäljningsmässigt, varumärket blev mellanmjölk. När man istället gick all in med egna lösningar likt Lefty Ocho osv så gick försäljningen i stället upp, man har haft två rekordår i rad, även ut covids "hjälp".

Cannondale är Cannondale igen, galna, ingenjörs och design drivna utan några större hämningar.

Jag har ju också fått en inblick i cykelindustrin som jag aldrig haft tidigare, jag vet vad Cannondale lanserar i år, och tre år framöver, men också vad Sram, Shimano och alla möjliga komponent tillverkare kommer med. Jag tror att mitt cykelbyggande kommer bli väldigt dyrt framöver.....

Därför tycker jag det är sjukt spännande att få kliva in nu, både som Cannondale nörd, men framförallt för att få kliva in när det verkligen satsas, men vill jobba under "effektivisering" eller "cost reduction".

Jag tror Cannondale nördar, Cannondale haters och alla där mitt emellan kommer kunna hitta något som de kommer gilla framöver=)

Nu skriver jag det "aningens" bias....men ni får ta det som att jag är otroligt glad över att ha hamnat på ett ställe där jag kommer trivas=)

Del 2. Människorna bakom Cannondale.

Nu har jag fått chans att träffa näst intill alla som jobbar med att skapa varumärket, cyklarna, komponenterna och tillbehören runt dem.

Jag inser att vi är väldigt många nya, folk kommer från Mclaren, Dyson, Rapha och högt och lågt, samtidigt som väldigt många OG Cannondalers finns kvar. Som nörd har jag känt mig som en Belieber som hela tiden får träffa en ny Justin Bieber. Men det pirrar fan i mig när man får träffa konstruktören bakom Headshock och alla Leftys, eller chassi ingenjören som utvecklar alla deras heldämpade ramar, de som driver de olika tävlingsverksamheterna osv.

Alla är fan sjukt trevliga, och jag bara sitter och ler som ett barn på julafton hela tiden.

Del 3. Cykelindustrin.

...den är bananas.
Allt är slutsålt, det är svårt att få tag i komponenter, det är svårt att få ut cyklar på marknaden.

Kort sagt handlar allt om tillverkning, man hinner inte tillverka efter efterfrågan, vissa fabriker står helt still eller går på halvfart pga Covid. Och fabriker vill heller inte bygga ut produktions linor då man inte kan förlita sig på att cykelförsäljningen håller i sig, covid skapade en boom, men kommer den hålla i sig, ingen vill ta kostnaden om det inte finns en säkerhet.

Elcyklar är det som gäller, så är det bara. Det finns många CYKELNÖRDAR som köper cyklar, men 90% av cykelköparna världen är över är inte det, de struntar i styrhuvudsvinklar och går på utseende eller "jag behöver bara ha en cykel", och i väldigt många fall en elcykel.

Del 4. Men vad ska jag göra då?

Jag kommer designa cyklar. Jag har fått mina första projekt, ett för produktion som nog landar på gatan om ca 2 år. Och som Cannondale nörd är jag i extas, fuckar jag upp den här "kulthojen", då får jag bära skampåle resten av mitt liv. Det andra är ett projekt där alla designers får skapa en en cykel utifrån sig själv, tanken är att se vad varje designer gillar, och varje designers syn på hur en Cannondale skall se ut eller vara.

Den här veckan har varit helt jävla fantastisk, jag är så himla glad.

Och till bilden då.... Jo jag köpte ett par handtag på ebay till min Delta V2000, ett par Coda Calamari handtag, inte riktigt tidskorrekta, men de är lite kult för mig....de vart löjligt dyra med budning och frakt.....vad fan håller jag på med..
Visa bilaga 463550

Det kommer lite mer byggen framöver....så håll i er.

Och ni som följer mig på instagram kanske sett att jag bytt från localbikechop till damn. så gå in på https://www.instagram.com/danielmanfredsson och följ mig, jag har börjat tramsa med videoklipp och skit nu.=)

Mvh/ Daniel
Ascoolt! Hoppas du kan stanna i glädjebubblan länge. Det märks tydligt att just du är värd att få denna unika möjlighet. Låt energin flöda.

Kneecap

Aktiv medlem
Hej, tror jag glömde att svara på den!

Konceptet med lefty och singelsving bak tog sig till två produktionshojjar, varav den ena vikbar, båda såldes i liten limiterad upplaga och kostar flis i dag om du får tag på en=)
Visa bilaga 463535
Visa bilaga 463536

Båda är sprungna ur deras konceptcykel "the Pong"/F4000 från 90 talet, där just idén med att skala bort vikt var att "halvera" hojen.=)
Visa bilaga 463537
Tjena!

Producerades det verkligen några ON som såldes?
ONbike vet jag att det gjordes 250 av, finns en här https://m.ebay.com/itm/CANNONDALE-O...MODEL-LARGE-L/174476611357?_mwBanner=1&_rdt=1

AX3L

Aktiv medlem
Kul att höra som sagt! Jag förstår om det inte är något du kommer dela här, men kommer du ha möjlighet att bygga några av dina verk? Jag antar att man jobbar mycket med lermodeller och annat ofunktionellt annars precis som i tex fordonsbranschen?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tjena!

Producerades det verkligen några ON som såldes?
ONbike vet jag att det gjordes 250 av, finns en här https://m.ebay.com/itm/CANNONDALE-O...MODEL-LARGE-L/174476611357?_mwBanner=1&_rdt=1
Ja, men inte för gemene man, så den fanns inte med i kataloger eller liknande, två av mina äldre kollegor har varsin bland annat. Endast i mattsvart. Det är bara främre ramen med "vridbar/vikbar" del och lefty gaffel som skiljer den mot Onbike som hade annan främre ram samt headshok gaffel.

Det finns väldigt många spännande hojjar som inte kom ut på marknaden, det man hittar på google är sådant som var officiella koncept.

Ascoolt! Hoppas du kan stanna i glädjebubblan länge. Det märks tydligt att just du är värd att få denna unika möjlighet. Låt energin flöda.
Tack så mycket! Det är sjukt spännande! Men måste säga att det är väldigt mycket personerna man jobbar med som inspirerar, alla är nördar, med någon skruvad perversion för något, du känner dig aldrig dum eller wierd, det är väldigt skönt=)

Tack för väldigt spännande läsning! Otroligt intressant att höra lite from the insider :D
Vad kul, hoppas man kan visa lite framöver;)

Kul att höra som sagt! Jag förstår om det inte är något du kommer dela här, men kommer du ha möjlighet att bygga några av dina verk? Jag antar att man jobbar mycket med lermodeller och annat ofunktionellt annars precis som i tex fordonsbranschen?
Vore så fett att få se alla designers idéer och bilder
Jag klumpar ihop era frågor=)

De två projekt jag har nu så är det ena en produktionshoj och den andre ett koncept, den sistnämnda kanske bara stannar kvar på papperet.

Jag skulle säga att det är väldigt olika hur man jobbar med designen på cyklarna utifrån hur man jobbar som designer.

Men ja, det är faktiskt väldigt likt hur man arbetar som med fordonsdesign.

Men när det gäller att jobba med ENBART visuella designen så kan man använda:
- Lermodeller, antingen bygga från grunden eller få utfrästa utifrån 3d modell.
- Skumplast som man också kan bygga och form för hand eller få frästa modeller i.
- "3d printning" Här har vi alla möjliga maskiner som printar i plaster/gummi, metaller osv. Storleken på de större maskinerna kan printa ut en fullskalig cykel.
- Metallverkstad, varje designstudio/ingenjörsavdelning har en egen verkstad för att bocka rör, svetsa, fräsa osv.
- VR, virtual reality, man kan helt enkelt se hela modellen eller delar i 3d.

Sen är det skillnad beroende på vilken cykel man jobbar med, teamet kan vara litet eller jättestort, samma med hela projektets tid, kort eller långt. Är det som med t.ex Scalpel då har du:

- Marknadsansvarig för produktgruppen
- En/två designers
- Chassi ingenjör som jobbar med dämparlänkage
- Stötdämpar ingenjör, som jobbar med framgaffel samt bakre stötdämpare
- Materialkonstruktörer som jobbar med materialet i ramen och konstruktion av ramen.
- Färg och grafik team
- Testingenjör, som övervakar och tar in feedback från de testförare vi har.
+ mer

Och alla vi jobbar tätt ihop och ska komma överrens hur produkten skall vara, allt är en balans. Den produkten som sedan köparen kan köpa är oftast en kompromiss(i positiv bemärkelse) utav 3-4 ideér man haft, allt från en väldigt konservativ cykel till en väldigt extrem/progressiv cykel.

Men hela produktframtagningsprocessen(puuh..långt ord) är sig lik från mina tidigare jobb.

AX3L

Aktiv medlem
...hela produktframtagningsprocessen...
Kul att höra lite om hur produktframtagningsprocessen funkar i cykelbranschen! Kan tänka mig att det är lite av en utmaning att bedriva allt det där på distans till en början? Har sett något inslag från Santa Cruz utveckling och hur de jobbar med testramar som tillåter dom att enkelt justera vinklar/länkagekaraktäristik osv, kommer inte ihåg vad de kallas dock. Helt klart ett drömjobb att pilla med såna där grejer framöver!

pennan

Aktiv medlem
varför gör man inte en cykel med ställbar gaffelvinkel?
Borde vara lätt fixat, speciellt till den äldre lefty med två kronor.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Kul att höra lite om hur produktframtagningsprocessen funkar i cykelbranschen! Kan tänka mig att det är lite av en utmaning att bedriva allt det där på distans till en början? Har sett något inslag från Santa Cruz utveckling och hur de jobbar med testramar som tillåter dom att enkelt justera vinklar/länkagekaraktäristik osv, kommer inte ihåg vad de kallas dock. Helt klart ett drömjobb att pilla med såna där grejer framöver!
Jo, det är lite bökigt, framförallt allt att inte fysiskt kunna sitta och jobba ihop. När det gäller tester så gör man ju väldigt mycket simuleringar i datorn, samt stresstester av rmar och komponenter i riggar, i kombo så klart med riktiga tester. Och egentligen så är det på de riktiga testerna med åkarna man får fram mest om hur cykeln "känns", det är lätt att få fram egenskaper hos en cykel ur en geometritabell, men just den riktiga ärliga känslan är något som är svårare att luska fram. Två cyklar med samma geometri, rammaterial och komponenter kan ändå kännas väldigt annorlunda.

Nu har jag ju tillgång till försäljningsstatistik, och kan se vad kunder i olika segment väljer och vad de oftast prioriterar. Man inser som sagt snabbt att större skalan av cykelköpare är inte cykelnördar, och man inser vilken bubbla man lever i när man pillar cyklar och surfar cykelrelaterat hela dagarna.

varför gör man inte en cykel med ställbar gaffelvinkel?
Borde vara lätt fixat, speciellt till den äldre lefty med två kronor.
Våran chassiingenjör gjorde faktiskt det första "angle headset" på marknaden, ni som köpt Cane Creeks angle headset har omedvetet smittat hojjarna med "Cannondaleism!".

Men ja, att göra ställbara kronor hade faktiskt varit rätt coolt, jag tänker mig till och med med en liten motorstyrning...bzzz...ändrar geometrin under cykling, eller bara vika ihop hela jävla hojjen så man kan få in den i garderoben!

pennan

Aktiv medlem
Men ja, att göra ställbara kronor hade faktiskt varit rätt coolt, jag tänker mig till och med med en liten motorstyrning...bzzz...ändrar geometrin under cykling, eller bara vika ihop hela jävla hojjen så man kan få in den i garderoben!
[/QUOTE]

En slags Tolle krona om du förstår vad jag menar?
Vi med lefty 2.0 skulle bli glada iaf.

SweBender

Aktiv medlem
Jag skulle gärna faktiskt se mer utveckling åt andra hållet så att säga. Topp enda cyklarna idag är otroliga och utvecklingen har gått framåt i rasande tempo. Men instegsmodellerna ser i stort sett likadana ut. Svårt att hitta moderna och kompetenta hojar för nybörjare. Enda negativa som jag idag ser med Cannondale är att dom inte har en vettig konkurrent till tex Kona Hei Hej. Scalpeln är magisk men inte alla som har 40papp att köpa hoj för. Då får man gå på Habit istället men då blir det genast mer trail och stig.

Skulle som sagt vara kul om det kom något riktigt vasst i dom lägre prissegmenten också.

Sen drömmer jag lite att EF teamet ska gå banans totalt och ge sig in i XC cupen med Cannondale. Skulle vara sjukt kul! Nuvarande team är lite anonymt tycker jag.

Ska bli kul att se vad det är för hoj du ska ta fram :)

NickPick

Aktiv medlem
Att priserna enbart går upp är ju det mest tråkiga. Hemsk utveckling för sporten, men löner ska betalas ut osv. Ändå är scalpel "billig" om vi pratar den värsta modellen.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Detta kanske har sagts tidigare i tråden, men rent objektivt behöver Cannondale (eller någon annan) släppa den perfekta stigcykeln för vanlig svensk hederlig stökcykling. Marknadsavdelningen kommer bli lyriska av den enorma potentialen! Alltså något lagom lekfullt med kedjestag kortare än reachen på en fyra år gammal mtb, trampvänlighet optimerad för att faktiskt cykla stökig stig uppför och med cirka 140mm slag samt bra däckfrigång (kanske en flip chip där du kan välja mellan clearence och kortare stag för smalare däck). Något åt Transition Spur-hållet i övrigt, men liite biffigare. Självklart ska allt genomgående vara av rimligast möjliga standard typ gängade bb, dämpare i vanlig dimension osv.

Jilster

Aktiv medlem
Nu vill jag inte vara den som är den men "perfekta stigcykeln för vanlig svensk hederlig stökcykling". Den svenska marknaden syns inte ens i ett mikroskop om du jämför med resten av världen. Samt det som Alfa Alfa påpekat så är de stora köparna av cyklar inte cykelnördar som vi. Men det är absolut inte fel att drömma :-)

AX3L

Aktiv medlem
Nu vill jag inte vara den som är den men "perfekta stigcykeln för vanlig svensk hederlig stökcykling". Den svenska marknaden syns inte ens i ett mikroskop om du jämför med resten av världen. Samt det som Alfa Alfa påpekat så är de stora köparna av cyklar inte cykelnördar som vi. Men det är absolut inte fel att drömma :-)
Ironi gör sig dåligt i text, men jag tänkte ändå att " Marknadsavdelningen kommer bli lyriska av den enorma potentialen!" var ganska tydlig. Hur som helst så ja, det var alltså en ren dröm.

Jensen

Aktiv medlem
Jag skulle gärna faktiskt se mer utveckling åt andra hållet så att säga. Topp enda cyklarna idag är otroliga och utvecklingen har gått framåt i rasande tempo. Men instegsmodellerna ser i stort sett likadana ut. Svårt att hitta moderna och kompetenta hojar för nybörjare. Enda negativa som jag idag ser med Cannondale är att dom inte har en vettig konkurrent till tex Kona Hei Hej. Scalpeln är magisk men inte alla som har 40papp att köpa hoj för. Då får man gå på Habit istället men då blir det genast mer trail och stig.

Skulle som sagt vara kul om det kom något riktigt vasst i dom lägre prissegmenten också.

Sen drömmer jag lite att EF teamet ska gå banans totalt och ge sig in i XC cupen med Cannondale. Skulle vara sjukt kul! Nuvarande team är lite anonymt tycker jag.

har du sett vilka de värvat senaste två dagarna till xco laget? Det är inga dåliga åkare avancini som de har sedan tidigare, var inte han i toppen säsongen som just varit? Marotte som nu byter team högt upp med.

det är lite denna tron att bara för att man skulle vara stark på lvg så är man det på mtb. Visst finns det de som är det, men ofta är det mtb åkare som då blivit bra på lvg Oxå.

SweBender

Aktiv medlem
Menade att dom skulle driva ett team. Inte köra med LVG cyklister. ;)

har du sett vilka de värvat senaste två dagarna till xco laget? Det är inga dåliga åkare avancini som de har sedan tidigare, var inte han i toppen säsongen som just varit? Marotte som nu byter team högt upp med.

det är lite denna tron att bara för att man skulle vara stark på lvg så är man det på mtb. Visst finns det de som är det, men ofta är det mtb åkare som då blivit bra på lvg Oxå.

SweBender

Aktiv medlem
vad är felet med det som finns idag? Syns ju inte mindre än något annat mtb lag, eller ? 🤣
Ja lite det som är problemet. Kolla vilket intresse dom har skapat kring sitt LVG lag och dom andra tävlingarna dom varit med i och hypen dom har skapat m.m. Idag är det väll inget mtb lag som sticker ut. Men vi kanske ser lite olika på det helt enkelt.

Skulle dessutom vara kul med ett lag som finns representerade inom bägge grenarna.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Trinity racing kör d mesta... värvar ett par vassa åkare till nästa år! Mycket potential i d laget.

Tappar tyvärr Piddock till Ineos.

Jensen

Aktiv medlem
Tog för givet att Simon Andreassen (stavning?) fick värsta cykeln, inte den för 90k 🤷.
shimano sponsrade så blir det ju så. Fast de har säkert xtr kassetten ändå :-) och möjligen Nån enve pryl mer eller så. Oavsett så är ju dyraste modellen nånstans runt 130, vilket är i trakterna av konkurenterna dyraste o sinnes för en hoj.

AlfaAlfa

Aktiv medlem

Tut på karusellen Trondheim!

Nu har ju folk hunnit skriva en massa saker men jag tror din fråga är själva huvudfrågan här.

Och den passar jävligt bra, för hela förra veckan så har jag intervjuat massa olika återförsäljare runtom i världen, dels för att få info angående projektet jag jobbar med, men också för att lära mig om cykelbranschen, det här är sjukt intressant.

Och om vi ska titta på just "instegscyklar", så är det så sjukt olika vart i världen man är, 10000kr kan vara väldigt väldigt dyrt, och på andra ställen är 20000kr en helt normal gräns för en instegsmodell.

Just instegsmodeller är ett klurigt kapitel också. Du möts av flera olika köpare....

- "Bang for the buck" köparen. Vill ha mycket för pengarna, komponenter eller geo är i fokus.
- "nybörjaren", köparen som är helt ny inom cykling, kan vara väldigt influerad av sina cykelnördsvänner så de vet vad som är "viktigt", likaväl som personen bara söker ett tryggt lagom billigt cykelköp.
- Återfallscyklisten, personen som cyklade mycket i sin ungdom, och referenserna är också 20 år gamla. Man baserar cykelköpspriset på vad man pröjsade på sin "tid", därför är instegspriset samma som för en väldigt fin cykel på, åter igen, deras tid. Kolfiber eller Alu, 11 eller 12 delat, modulation i skivbromsarna? Bryr sig inte, för "allt" är så jävla mycket bättre än deras gamla cykel.

Och gör man överslagsräkning på allt det där så är utseende och en trygghet viktigare än geo och komponenter.

Sen finns det andra faktorer, Cannondale t.ex har svårt att göra en billig instegscykel, Cannondale är premium. Man har baserat hela sitt varumärke på att vara progressiv, utveckla eget osv. Det finns många exempel på när premiummärken vill mjölka ur varumärket genom att göra billiga produkter, likaså i Cannondales historia...
Skulle folk acceptera en Cannondale med katalogram och udda noname komponenter på? Pratar vi med köpare och cykelförsäljare, NEJ.

Du kan tjäna pengar på att sälja prisvärda cyklar...men inte så mycket så att du får igen investeringskostnader eller kunna utveckla nya saker. Du hamnar efter andra märken och det är svårt att säga att man är premium om man alltid får vara tvåa på bollen, eller ha kunder som bara vill ha billigast möjligast.

OCH man får verkligen zooma ut och se på cykelförsäljning över hela världen. I usa värdesätter man ramens material före komponentspecen, i Europa värdesätter man komponenterna framför ramens material. Och zoomar vi in på Sverige så är kanske större delen av köpskaran mer "bang for the buck", vi vill ha mycket för pengarna, skiter i vad det står på ramen, eller vad den är gjord av.

Därför är merparten av svenska cykelmärken katalogramar, och vi har heller inte direkt några rambyggare, TRÅKIGT. Sverige är ett cyklande folk, men inte en cykelnation som Danmark, Tyskland eller Holland om vi jämför med övriga Europa.

MEN vi ska fan bli det!

Och det är vi köpare som bestämmer det.

Lååååångt svar på den frågan.

Nu till Delta bygget, jag bara inser att när man jobbar med "cykelbyggande" på dagtid...så är man rätt mätt på eftermiddagarna, det går segt. MEN, byggas ska det göras. Jag velar fram och tillbaks med färgsättning och vilken riktning cykeln ska ta. Det är en 90 tals hoj, så att gå på neon och eloxerade komponenter vore ett lätt alternativ, MEN, jag kan också totalt älska tanken på att polera upp allt alu, polera baksving och framgaffel och lägga en ljusblå metallic lack på ramen likt....
press.jpg

Men sen så släppte ju Singer sin nya helballa offroad porsche, ACS, vilket igen för mig in på vitt och neonrött. (kommer från och med nu alltid se alla "gammelelvor" som fåniga, pippinätta, frisörsräser så länge de inte är byggda för offroad)
press3.jpg

Och till själva bygget så trillade det in detta jävla konstverk, ett otroligt fint exemplar av ett CODA vevparti...porr porr porr.
press2.jpg

Har också lagt ut en köpesannons här på happy, har ni balla retrokomponenter så hör av er! Söker allt från delar till kompletta hojar (gärna Cannondales så klart...) men det är framförallt bromsar och hjul jag söker, spinergy någon?

MVH/Daniel

Jonatan F

Aktiv medlem
Mmm, off-road-porsar.... så jäkla bra kombo av mjukt och snabbt och starkt och funktionellt. Som en balettdansös i militärkläder.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
SÖNDAG:

Då är åbäket isär. När man meckar retro mtb:s så får man helt enkelt lägga undan de fina park tools verktygen, fram med slägga, 5-56 och mutterknack, oki, lite kirurgisk precision måste ändå in, för när allt är draget med 2-300nm och balsamerat i åratal av rost så finns det två alternativ när det kommer till hur skruvarna väljer att jävlas med dig, gå av eller "rund-dras". Att mecka retro är att göra det svårt för sig, som att skaffa en järv i stället för sällskapshund.

Hann hit i dag, Hulken och Magneto får hjälpa mig lossa vevlagret och lagret till baksvingen.
stuff.jpg

De delar som ändå lossnade från cykel har en bakvänd logik, snustorra där de ska va infettade, och kladdiga där de ska vara torra.
stuff2.jpg

Men efter kaustik soda bad,massa svinto och SKF fett så har jag lyckats få delarna både blanka och rörliga igen. Dock så finns det en massa olika utbytesdämpare man kan byta till, Risse, Fox eller Kinakopia, får se hur mycket man vill lägga på den. Men man kan väl säga att funktionen på dämparen är...pistong som rör sig, en fjäder som dämpar, thats it...
stuff3.jpg

Likaså Shimano växelkomponenterna...(obs, ska ta isär och rengöra ordentligt, men tänk er att de såg ut som första bilden på bakdämparen innan detta...)
stuff6.jpg

Det hade ju varit fint att kunna bevara lacken på både ram och komponenter, men de flesta alu delarna har drabbats av skabb, så den åker av.
stuff5.jpg

Jag har börjat samla lite delar till återuppbyggnaden, hittade dessa godingar på ebay. De är nu på väg hem...
stuff7.jpg

Men det jag söker är fortfarande:

- Bromshandtag gärna balla cnc:ade eller liknande, lagom retro.
- Hjul 26", SPinergy hade ju varit drömmen, men ett par schyssta vanliga funkar med, för fälgbroms så klart.
- Allt möjligt, gärna cannondale, men Kooka, Roox, Onza osv funkar så klart.
- Om någon har ett par Tioga "kolabruna" däck i bra skick är jag intresserad också.
- Shimano XT/XTR 7 delad bakväxel i bra skick.

Gällande lackeringen så har jag tagit lite hjälp av en grafisk formgivare på Cannondale som ska få göra lite idéer på lack/grafik. Står fortfarande i valet och kvalet om det ska bli en sober....eller en skrikig lack!

KRAM!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer